آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
ایام #فاطمیه
إِنَّا كُلَّ شَیْءٍ خَلَقْنَٰهُ بِقَدَرٍ (۴۹) و مَآ أَمْرُنَآ إِلاَّ وَٰحِدَةٌ كَلَمْحِۢ بِٱلْبَصَرِ (۵۰) وَ لَقَدْ أَهْلَكْنَآ أَشْيَاعَكُمْ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ (۵۱) وَ كُلُّ شَیْءٍ فَعَلُوهُ فِی ٱلزُّبُرِ (۵۲) وَ كُلُّ صَغِيرٍ وَ كَبِيرٍ مُّسْتَطَرٌ #القمر:۵۳
بحث در آیات قرآنی در شأن فاطمه زهرا سلاماللهعلیها و اینکه یکی از شئون #حضرت_زهرا سلاماللهعلیها در قرآن بنابر روایات #لیلة_القدر بودن حضرتشان است؛ آیا لیلة القدر مرتبهٔ زمانی است یعنی در #نفس_الأمر این #زمان موجود است اعم از اینکه ما بدان علم داشته باشیم یا نه؟ که برخی روایات بدین معنا ناظر است؛ یا اینکه غرض آن شأن و مرتبهای است که انسان به قدر خود وقوف پیدا کند؟؛ و یا اینکه هر دو مطلب با هم تقارن دارد؟؛ جلسه قبل بیان شد که بنا بر نظر برخی بزرگان مثل #شیخ_بهائی و غیره لیلة القدر آن شأنی است که انسان در حال، در نفس الأمر، دارد و بدان شأن خود وقوف پیدا کند که این مهم است؛ انسان اگر بهانه تراشی را کنار بگذارد میفهمد که چه کاره است ولی این مسأله مشکل است: بَلِ ٱلْإِنسَٰنُ عَلَیٰ نَفْسِهِۦ بَصِيرَةٌ (۱۴) وَ لَوْ أَلْقَیٰ مَعَاذِيرَهُ #القیامة:۱۵؛ یکی از شئون #قیامت همین است که میفهمی چه کاره هستی؛ ٱقْرَأْ كِتَٰبَكَ كَفَیٰ بِنَفْسِكَ ٱلْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا #الإسراء:۱۴؛ "اقرأ کتابک" به یک معنا در مورد قیامت است که در آن وقت میفهمی چه کارهای و به یک معنا اگر کسی در این عالم به شأن خود وقوف پیدا کند قیامت شخصی او به پا شده است؛ تبیین اینکه #نفس اینقدر با انسان بازی میکند که کسی به راحتی نمیفهمد چه کاره است؛ اگر کسی متوجه شد که چه کاره است به لیلة القدر وجودی خودش رسیده است که این خودش شأنی پوشیده است و این یکی از عنایات حضرت زهرا سلاماللهعلیها است که به شخص رسیده است
تبیین معنای دیگری در باب لیلة القدر؛ #فهم مطلب با #حفظ کردن آن متفاوت است؛ بین علما مشهور است: الحفظ و الذکاء لا یجتمعان؛ در #حوزه کسی که هم حفظش قوی است و هم #ذکاوت در ایشان قوی است را #عبقری میگویند همانند #علامه_حلی و در معاصرین مرحوم آیتالله شیخ محمد حسین اصفهانی ( #محقق_اصفهانی)؛ از امور پوشیده بر ما این است که: علت اینکه انسان گاهی چندین بار یک مطلب علمی را میخواند و نمیفهمد ولی بعد از برههای همان مطلب را میفهمد چیست؟ برخی علت را #زمان و برخی #مکان و برخی سلسلهای از #علل و #اسباب را دخیل میدانند؛ فیوضاتی جریان پیدا میکند که وقتش است خودت را متصل به آنها کنی: رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: إنّ لِرَبِّكُم في أيّامِ دَهرِكُم نَفَحاتٍ، فَتَعَرَّضُوا لَهُ لَعَلَّهُ أن يُصِيبَكُم نَفحَةٌ مِنها فلا تَشقَونَ بَعدَها أبدا #كنز_العمّال حدیث ۲۱۲۳۴؛ تبیین مطلب با مثالی در باب اشتغال؛ از بلاهای دوره ما دنبال میز گشتن بسیاری از افراد برای #شغل است؛ کلامی از مرحوم آشیخ #زین_العابدین_سرخه_ای: #زندگی یکی دو سه بار در مسائل #اقتصادی بهت لبخند میزنه، از این لبخند را گرفتی، موفق میشوی و میروی جلو، اگر این لبخند را نگرفتی تا آخر عمر تو بدو، آن بدو؛ این مسأله مذکور را #توفیق میگویند؛ تبیین توفیق به معنای وفق شرایط و علل و اسباب با انسان؛ در مسائل #معنوی و #روحی گاهی علل و شرایط فراهم است که همان توفیق است؛ وصف مرحوم آیتالله میرزا #مهدی_آشتیانی ملقب به #فیلسوف_شرق؛ برخی اساتید در استدلال خود در مباحث #اصولی خود گاهی به نظریات در #منطق مرحوم آمیرزا مهدی آشتیانی استدلال میکردند؛ مرحوم آمیرزا مهدی آشتیانی گاهی در مباحث معنوی در حالیکه پشب دست خود میزدند، میگفتند: «افسوس من خام میمیرم.»
ساقیا یک جرعهای زان آبِ آتشگون که من
در میانِ پُختگانِ عشقِ او خامم هنوز
#حافظ
علت افسوس خوردن آمیرزا مهدی آشتیانی از زبان خودشان؛ انسان وقتی بخواهد کاری را نکند هزار #بهانه میآورد؛ روی طنابش ارزن پهن کرده است #ضرب_المثل؛
إنّ لِرَبِّكُم في أيّامِ دَهرِكُم نَفَحاتٍ، فَتَعَرَّضُوا لَهُ #كنز_العمّال حدیث ۲۱۲۳۴؛ یکی از بیشمار علت میتواند انسان را از کاری باز بدارد که ما به آنها علم نداریم و نقل جریانی در این مسأله
من به خود نامدم اینجا که به خود باز روم
آنکه آورد مرا باز برد تا وطنم
منسوب به #مولوی
اینکه یک سلسله علل و عوامل باید محقق بشود تا انسان در برههای از زمان به مطلبی برسد، آیا این برهه مال همین انسان است یا نه؟ و تبیین این مطلب با مثال؛ هر کسی یک فلز وجودی دارد که اگر مناسب با فلز وجودی خودش شخصی را مثلاً برای علمآموزی در حوزه پیدا نکند، به جایی نمیرسد، که شرایطی مثل استاد و شاگرد و غیره دارد که یکی از شرایط فلز وجودی شخص زمان خودش است؛ نقل کلام کسی در مورد #قرن_۲۱ بهعنوان قرن #مؤنث؛ بحث زمان در میان
آیت الله شیخ عباس اخوان
#ارباب_معرفت
دارم ز زمان شکوه نه از اهل زمانه
کو مطرب و سازی که بگویم به ترانه
در عهد که بودهست که یک بار شنودهست
تاریخ جهان هست فسانه به فسانه
#وحشی_بافقی
یکی از معانی #صاحب_الزمان ناظر به این مطلب است که آن ذاتی است که همهٔ ازمنه تحت تصرف اوست و با آنها و همهٔ مکانها مناسبت دارد، و #قدر هرکسی در رسیدن به زمانی است که در حضرت اوست و اندازهٔ هرکسی آنگونه رقم میخورد و او خودش #جلوه فاطمه زهرا سلاماللهعلیها است که مادر اوست که این یکی از جلوات لیلة القدر است؛ توصیف #ابن_عربی از امام زمان صلوات الله علیه: أب الوقت مولی الزّمان #المناقب تألیف ابن عربی؛ أب یعنی پدر همه که بر همهٔ زمانها #ولایت دارد؛ بِسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ
وَ ٱلْعَصْرِ #العصر:۱؛ یکی از معانی #عصر این بیان شده که هرکسی یک زمانی دارد
السلام علیک یا ایتها الصدیقة الجلیلة الجمیلة ذات الاحزان الطویلة فی المدّة القلیلة المخفیة قبرها المجهولة قدرها فاطمة الزهرا بنت رسول الله
آتش کین ز هر طرف چرا زبانه میکشد
ناله ز دل خدای من بانوی خانه میکشد
میان دود و آتش است بانوی دلشکستهام
به امر حق بود که من به خانهام نشستهام
فاطمه آرام دلم گریه کنم برای تو
به حق حق به گوش دل میشنوم صدای تو
تو بین دیوار و دری پیش دو چشمان ترم
میان خون شناوری فاطمه جان با پسرم
حسین و زینبین من تو را نظاره میکنند
مرا صدا که میزنند تو را اشاره میکنند
میان کوچه فاطمه شنیدهام عدوی تو
به پیش چشم زینبت سیلی زده به روی تو
زهرا جان زهرا جان
زهرا جان زهرا جان
فاطمه آرام دلم، حبیبهٔ لم یزلی
لب بگشا بهر خدا، سخن بگو تو با علی
صلی الله علیک یا مولاتی یا فاطمة الزهرا
السلام علیک و علی آل بیتک الطیبین الطاهرین و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
فاطمیه سال ۱۳۹۹
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
ایام #فاطمیه
إِنَّآ أَنزَلْنَٰهُ فِی لَيْلَةٍ مُّبَٰرَكَةٍۚ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ (۳) فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ #الدخان:۴
بحث در آیات قرآنی در شأن فاطمه زهرا سلاماللهعلیها و اینکه یکی از شئون #حضرت_زهرا سلاماللهعلیها در قرآن بنابر روایات #لیلة_القدر بودن حضرتشان است؛ إِنَّا كُلَّ شَیْءٍ خَلَقْنَٰهُ بِقَدَرٍ #القمر:۴۹؛ دو جهت بحث: ۱) #قدر_شخصی که منتهی به حضرت زهرا سلاماللهعلیها میشود و ۲) حیثیاتی که سبب شناخت شخص به جایگاه شخصی خودش میشود و بحث حیثیت #زمان که حیثیتی از حیثیات #امام_زمان علیهالسلام است که در اینجا هم بحث منتهی میشود به صدیقه کبری سلام الله علیها؛ ادامه بحث قبل در مورد سوره عصر: بسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ
وَ ٱلْعَصْرِ #العصر:۱؛ سوگند به عصر هر کسی بدین بیان که یکی از معانی #عصر این بیان شده که هرکسی یک زمانی دارد؛ برخورد انسان در زندگی با لبخندهایی که اگر قدرشان را بداند به نتیجه میرسد ولی با #کفران_نعمت با اینها برخورد کند و #بهانه بیاورد و دنبالش نکند ممکن است کارش به جایی برسد که به جایی نرسد
دور مجنون گذشت و نوبت ماست
هر کسی پنج روز نوبت اوست
#حافظ
#قدرشناسی دوران یعنی اینکه بفهمد اندازه خودش چه است و بلندپروازی نکند
بسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ
وَ ٱلْعَصْرِ #العصر:۱؛ معنای دیگر والعصر به #عصر_ظهور امام زمان علیهالسلام: عَنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ: سَأَلْتُ الصَّادِقَ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ الْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ قَالَ (علیه السلام) الْعَصْرُ عَصْرُ خُرُوجِ الْقَائِمِ (عجل الله تعالی فرجه الشریف). #بحارالأنوار ج۲۴ص۲۱۴؛ #ظهور و بروز #کمال_خلقت و کمال #انسان در عصر ظهور امام زمان علیهالسلام؛ #کمال انسان در مقام #خلافت_الهی بودن است: وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَٰٓئِكَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی ٱلْأَرْضِ خَلِيفَةً #البقرة:۳۰؛ خلافت الهی بدین معناست که #صفات و #اسماء الهی در انسان به ظهور و بروز برسد
طیران مرغ دیدی تو ز پایبند شهوت
به در آی تا ببینی طیران آدمیت
#سعدی
سوگند به عصری که #غایت انسانیت در آنجا محقق میشود؛ #کف_بینی توسط برخی افراد؛ تبیین معنای روایت مطلع شدن به وظایف شرعی مردم از طریق کف دست در زمان ظهور: مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام إِنَّهُ إِذَا تَنَاهَتِ الْأُمُورُ إِلَى صَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ رَفَعَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى كُلَّ مُنْخَفِضٍ مِنَ الْأَرْضِ وَ خَفَّضَ لَهُ كُلَّ مُرْتَفِعٍ مِنْهَا حَتَّى تَكُونَ الدُّنْيَا عِنْدَهُ بِمَنْزِلَةِ رَاحَتِهِ فَأَيُّكُمْ لَوْ كَانَتْ فِي رَاحَتِهِ شَعْرَةٌ لَمْ يُبْصِرْهَا #کمال_الدین_وتمام_النعمة ج۲ص۶۷۴؛ کامل شدن #عقل مردم در زمان ظهور: الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنِ الْمُثَنَّى الْحَنَّاطِ عَنْ قُتَيْبَةَ الْأَعْشَى عَنِ ابْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ مَوْلًى لِبَنِي شَيْبَانَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ يَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُمْ. #الکافی ج۱ص۲۵
یک معنای والعصر #عصر_غیبت است؛ امکان جمع معانی مختلف والعصر به علت ناظر به شئون مختلف بودن؛ منفعت #غیبت برای #شیعه: ... قَالَ جَابِرٌ فَقُلْتُ لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَهَلْ يَقَعُ لِشِيعَتِهِ الِانْتِفَاعُ بِهِ فِي غَيْبَتِهِ فَقَالَ صلیالله علیه وآله وسلم إِي وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالنُّبُوَّةِ إِنَّهُمْ يَسْتَضِيئُونَ بِنُورِهِ وَ يَنْتَفِعُونَ بِوَلَايَتِهِ فِي غَيْبَتِهِ كَانْتِفَاعِ النَّاسِ بِالشَّمْسِ وَ إِنْ تَجَلَّلَهَا سَحَابٌ يَا جَابِرُ هَذَا مِنْ مَكْنُونِ سِرِّ اللَّهِ وَ مَخْزُونِ عِلْمِهِ فَاكْتُمْهُ إِلَّا عَنْ أَهْلِهِ... #کمال_الدین_وتمام_النعمة ج۱ص۲۵۳؛ روایتی پیرامون عدم ضرر غیبت به حال یک شیعه؛ برکات غیبت و برکات ظهور
معنای دیگر والعصر و عصر، خود #حجت_الهی است؛ در معانی گذشته: (عصر زندگی شخص و عصر ظهور و عصر غیبت) هر کدام مقطعی از زمان است ولی این معنای اخیر فرق دارد بدین تبیین: باب #عصر_و_دلک در #فقه؛ عصر یعنی فشردن، فرش نجس پس از آبکشی باید عصر و دلک شود؛ والعصر یعنی سوگند به فشردهٔ انسانیت که فشردهٔ انسانیت ذات شریف بقیة الله الأعظم صلوات الله علیه است که عصارهٔ همهٔ خوبیها است
آیت الله شیخ عباس اخوان
آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری
یکی از معانی والعصر سوگند به فشردهٔ وجودی خود هر شخص است
علی ای که جز به عشق تو نبوده های و هویم
علی ای که جز به ذکر تو نبوده گفتگویم
می عشق توست تنها به صراحی و سبویم
پی آب زندگانی ره ظلمت از چه پویم
که رسیدهام به خاک در تو به روشنایی
#فؤادکرمانی
گل من نه رسته به راستی چو قد سرو به باغ دل
#فؤادکرمانی
انسان باید سیر کند عصارهٔ وجودی خودش که چه چیزیاش به دردش میخورد و همان را به کار ببندد؛ جلوات در #قیامت در صورت #جلوه_نوری و #جلوه_ناری که راه به مقام #رحمت یا #غضب الهی میبرد؛ هر انسانی در پی هر امری میرود در نظر او این امر یک کمال به نظر رسیده وگرنه نمیرفت دنبال آن مثل عالم به دنبال علم و ثروتمند به دنبال ثروت و حتی #معتاد به دنبال مواد؛ خاطرهای از یک مبتلا به اعتیاد؛ آنکه به دنبال کمال حقیقی است در نظرش کمال حقیقی کمال آمده که به دنبال آن رفته و عصارهٔ وجودی او شده؛ روایتی پیرامون نجات به وسیله حتی یک حسنه؛ تبیین صعوبت بردن یک حسنه به آخرت؛ فرق بین به جا آوردن #صورت_عبادت مثل صورت نماز و روزه با #واقعیت_عبادت به داشتن روح در واقعیت و نداشتن روح در صورت
از برون، طعنه زنی بر بایزید
وز درونت، ننگ میدارد یزید
ظاهرت، چون گور کافر پر حلل
وز درون، قهر خدا عز و جل
#نان_و_حلوا #شیخ_بهایی
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام قَالَ: مَنْ قَبِلَ اللَّهُ مِنْهُ صَلَاةً وَاحِدَةً لَمْ یُعَذِّبْهُ وَ مَنْ قَبِلَ مِنْهُ حَسَنَةً لَمْ یُعَذِّبْهُ. #وسائل_الشیعة ج۴ص۲۲؛ صعوبت بردن یک حسنه بهخاطر ارادهٔ غیر خدا کردن: عَنْ رَجُلٍ عَنْ مُعَاذٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلیالله علیه وآله وسلم فِي خَبَرٍ طَوِيلٍ: وَ تَصْعَدُ الْحَفَظَةُ بِعَمَلِ الْعَبْدِ أَعْمَالًا بِفِقْهٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ وَرَعٍ لَهُ صَوْتٌ كَصَوْتِ الرَّعْدِ وَ ضَوْءٌ كَضَوْءِ الْبَرْقِ وَ لَهُ ثَلَاثَةُ آلَافِ مَلَكٍ فَيَمُرُّ بِهِمْ عَلَى مَلَكِ السَّمَاءِ السَّابِعَةِ فَيَقُولُ الْمَلَكُ قِفْ وَ اضْرِبْ بِهَذَا الْعَمَلِ وَجْهَ صَاحِبِهِ أَنَا مَلَكُ الْحِجَابِ أَحْجُبُ كُلَّ عَمَلٍ لَيْسَ لِلَّهِ إِنَّهُ أَرَادَ رِفْعَةً عِنْدَ الْقَوَّادِ وَ ذِكْراً فِي الْمَجَالِسِ وَ صَوْتاً فِي الْمَدَائِنِ أَمَرَنِي رَبِّي أَنْ لَا أَدَعَ عَمَلَهُ يُجَاوِزُنِي إِلَى غَيْرِي مَا لَمْ يَكُنْ خَالِصاً قَالَ وَ تَصْعَدُ الْحَفَظَةُ بِعَمَلِ الْعَبْدِ مُبْتَهِجاً بِهِ مِنْ صَلَاةٍ وَ زَكَاةٍ وَ صِيَامٍ وَ حَجٍّ وَ عُمْرَةٍ وَ خُلُقٍ حَسَنٍ وَ صَمْتٍ وَ ذِكْرٍ كَثِيرٍ تُشَيِّعُهُ مَلَائِكَةُ السَّمَوَاتِ وَ مَلَائِكَةُ السَّمَوَاتِ السَّبْعَةِ بِجَمَاعَتِهِمْ فَيَطَئُونَ الْحُجُبَ كُلَّهَا حَتَّى يَقُومُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ فَيَشْهَدُوا لَهُ بِعَمَلٍ صَالِحٍ وَ دُعَاءٍ فَيَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَنْتُمْ حَفَظَةُ عَمَلِ عَبْدِي وَ أَنَا رَقِيبٌ عَلَى مَا فِي نَفْسِهِ إِنَّهُ لَمْ يُرِدْنِي بِهَذَا الْعَمَلِ عَلَيْهِ لَعْنَتِي فَتَقُولُ الْمَلَائِكَةُ عَلَيْهِ لَعْنَتُكَ وَ لَعْنَتُنَا #مستدرک_الوسائل تألیف #محدث_نوری ج۱ص۱۱۲؛ تبیین صعوبت #عبودیت با ذکر جریانی از #سیدرضی که نمازهای خود را به خاطر #لذت از عبادت قضا کرد؛ جریان شخصی که فقط یک سلام از او به #سیدالشهداء علیهالسلام قبول شد بهخاطر حالت شرمندگی که از حالت جنابت خود داشت؛ جریانی منقول از مرحوم آیتالله سید شهابالدین #مرعشی_نجفی پیرامون قبول نماز شخصی
عشق را ابری و آبی دیگر است
آسمان و آفتابی دیگر است
#میرزاحبیب_خراسانی
عصارهٔ وجودی انسان جایی است که خود را در غایت پستی ببیند
افتادگی آموز اگر طالب فیضی
هرگز نخورد آب زمینی که بلند است
#پوریاولی
پوریای ولی (۷۲۲ق) #پهلوان در #خیوه_خوارزم؛ #امام علیهالسلام کی و چگونه متوجه میشوند که الان امام هستند: باب فی الإمام متی یعلم أنّه إمام ... رأیت أبا الحسن علیه السّلام فی الیوم الذی توفّی فیه أبو جعفر علیه السّلام، فقال: إنّا للّه و إنّا إلیه راجعون، مضی أبو جعفر. فقیل له: و کیف عرفت ذلک؟ قال: داخلتنی ذلّة للّه لم أکن أعرفها #بصائرالدرجات ج۲صص۳۸۲-۳۸۳؛ بشارت به سرشکستگان: وَ بَشِّرِ ٱلْمُخْبِتِينَ #الحج:۳۴؛ افتادهتر از فاطمه زهرا سلاماللهعلیها در #اهلبیت علیهمالسلام نیست
صبّت عَليّ مَصائبٌ لو أنّها
صُبّت عَلى الأيّام صِرنَ لياليا
تا انسان به ذیلی از ذیول فاطمه زهرا سلاماللهعلیها چنگ نزند به عصارهٔ وجودی خودش پی نمیبرد
السلام علیک یا ایتها الصدیقة الجلیلة الجمیلة ذات الاحزان الطویلة فی المدّة القلیلة المخفیة قبرها المجهولة قدرها فاطمة الزهرا بنت رسول الله
دست من و عنایت و لطف و عطای فاطمه
قلب من و محبت و مهر ولای فاطمه
درد و من و کرامت و جود و شفای فاطمه
جرم و من شفاعت روز جزای فاطمه
آیت الله شیخ عباس اخوان
منم گدای فاطمه منم گدای فاطمه
منم گدای فاطمه منم گدای فاطمه
رشته مهر فاطمه سوی خدا کشد مرا
دل بولاش دادهام تا به کجا کشد مرا
گر به زمین زند مرا ور به سما کشد مرا
درد اگر عطا کند یا به بلا کشد مرا
پای برون نمینهم، از سر کوی فاطمه
وانشود لبم مگر ، به گفتوگوی فاطمه
منم گدای فاطمه منم گدای فاطمه
منم گدای فاطمه منم گدای فاطمه
#غلامرضا_سازگار
صبّت عَليّ مَصائبٌ لو أنّها
صُبّت عَلى الأيّام صِرنَ لياليا
وَ لَسْتُ أدْرِى خَبَرَ المِسْمَارِ
سَلْ صَدْرَهَا خِزَانَة الأسْرَارِ
دیوان #کمپانی
سینهای کز معرفت گنجینه اسرار بود
کی سزاوار فشار آن در و دیوار بود
زهرا جان زهرا جان
زهرا جان زهرا جان
فاطمیه سال ۱۳۹۹
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از عقیق
5.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥حجت خدا
🔺#شیخ_عباس_اخوان
🔹عقیق واعظین
@vaezin
آیت الله شیخ عباس اخوان
https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
ایام #فاطمیه
إِنَّا كُلَّ شَیْءٍ خَلَقْنَٰهُ بِقَدَرٍ (۴۹) و مَآ أَمْرُنَآ إِلاَّ وَٰحِدَةٌ كَلَمْحِۢ بِٱلْبَصَرِ (۵۰) وَ لَقَدْ أَهْلَكْنَآ أَشْيَاعَكُمْ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ (۵۱) وَ كُلُّ شَیْءٍ فَعَلُوهُ فِی ٱلزُّبُرِ (۵۲) وَ كُلُّ صَغِيرٍ وَ كَبِيرٍ مُّسْتَطَرٌ #القمر:۵۳
خدای متعال در #قرآن کریم ما را ملتفت به ریشه مسائل و تبیین آن با طرح بحث #منشأ_ماده در #فلسفه و #فیزیک به اینکه منشأ ماده از بحث جزء لا یتجزاء رسید به #اتم و سپس با شکافت اتم رسید به ذرات اتم و تا رسید به اینکه در سال ۲۰۱۲ در #آمریکا به این رسیدند که منشأ ماده یک شیء یک بعدی است که از #هیچ پدید آمده است که البته این هیچ، با #هیچ_فلسفی متفاوت است و این همان بحث است که #الهی میگوید: منشأ ماده عالم ورای ماده است؛ مشایعت #ملائکه با قطرات باران: وَ مُشَیعِی الثَّلْجِ وَ الْبَرَدِ، وَ الْهَابِطِینَ مَعَ قَطْرِ الْمَطَرِ إِذَا نَزَلَ، وَ الْقُوَّامِ عَلَی خَزَائِنِ الرِّیاحِ، وَ الْمُوَکلِینَ بِالْجِبَالِ فَلَا تَزُولُ وَ الَّذِینَ عَرَّفْتَهُمْ مَثَاقِیلَ الْمِیاهِ، وَ کیلَ مَا تَحْوِیهِ لَوَاعِجُ الْأَمْطَارِ وَ عَوَالِجُهَا. #صحیفه_سجادیه صلوات الله علیه دعای سوم؛ اتصال هر امر #مادی به عالم ماورای ماده؛ ذره #بوزون_هیگز
#Higgs_boson
و عدم قصد #انکار_خدا توسط محققین آن؛ الاهیون به عالم ورای ماده عالم #ملکوت میگویند که در باور فیزیکدان با نگرش فیزیکیاش هیچ میشود در حالیکه هیچ نیست بلکه یک حیثیت ورای ماده است؛ وَ إِن مِّن شَیْءٍ إِلاَّ عِندَنَا خَزَآئِنُهُۥ وَ مَا نُنَزِّلُهُۥٓ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ #الحجر:۲۱؛ چیزی در این عالم #تصادفی نیست بلکه ما محاسبه آن را نمیدانیم؛ به کار بردن عبارت بیشمار برای ستارگان توسط برخی به علت عدم علم به محاسبه آن بوده وگرنه در #نفس_الأمر بیشمار نیست و محاسبه دارد؛ #خزینه جایی است که اصل هر چیزی آنجاست؛ «بقدر معلوم» یعنی اندازه آن مشخص است؛ وَ عِندَهُۥ مَفَاتِحُ ٱلْغَيْبِ لاَ يَعْلَمُهَآ إِلاَّ هُوَۚ وَ يَعْلَمُ مَا فِی ٱلْبَرِّ وَ ٱلْبَحْرِۚ وَ مَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُهَا وَ لاَ حَبَّةٍ فِی ظُلُمَٰتِ ٱلْأَرْضِ وَ لاَ رَطْبٍ وَ لاَ يَابِسٍ إِلاَّ فِی كِتَٰبٍ مُّبِينٍ #الأنعام:۵۹؛ #مفتاح در آیه که کلید عالم غیب است را خدا میداند که به #اولیاء علیهمالسلام خود آموخته است؛ رد بر نظر #وهابیت در مورد #موت و #مرگ و قطع ارتباط #میت با این عالم؛ امر به سؤال #پیامبر صلیالله علیه وآله وسلم از رسولان قبلی: وَ سْـَٔلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رُّسُلِنَآ أَجَعَلْنَا مِن دُونِ ٱلرَّحْمَٰنِ ءَالِهَةً يُعْبَدُونَ #الزخرف:۴۵؛ انتقال فلسفه و علوم از #شرق به #غرب و نوع پوشش اساتید غربی با #عبا و #عمامه که عبا به شنل و عمامه به کلاه مندیل دار که شبیه تحتالحنک عمامه است تبدیل شد چون این علوم از #مسلمین به ایشان رسید؛ جریان #پاپ_شیطان که با محاسبات هندسی که از مسلمین گرفته بود مالیات مردم را محاسبه میکرد و چون مردم به این کار آگاهی نداشتند این کار پاپ را #جادو میدانستند و به او پاپ شیطان میگفتند؛ محاسبه داشتن همه عالم؛ بیشتر بودن تعداد اتمهای یک حبه قند از تمام دانههای شن کره زمین که هر کدام از اینها طول موج و انا الحق خودش را دارد که نه تقابل و نه تداخل با شیء دیگر ندارد
چنان لطف او شامل هر تن است
که هر بنده گوید خدای من است
#سعدی
علیالسویه بودن #علم_الهی به همهچیز؛ روایات دال بر کم و زیاد شدن عمر انسان بر اثر برخی امور مربوط به #لوح_محو_و_اثبات است که مربوط به علم ملائکه است نه #لوح_محفوظ؛ رقم تمام محاسبات در لیله قدر زده میشود و این #لیلة_القدر یکی از شئون فاطمه زهرا سلاماللهعلیها است؛ #ام_ابیها: كان النبي (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) يعظم شأنها و يرفع مكانها، و كان يكنّيها بأمّ أبيها و يحلّها من محبّته محلّا لا يقاربها فيه أحد و لا يوازيها. #کشف_الغمة تألیف #اربلی ج۱ص۴۳۸؛ یکی از معانی ام ابیها: محاسبه وجود ملکی خود پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم هم در وجود حضرت زهرا سلاماللهعلیها انجام میگیرد
السلام علیک یا ایتها الصدیقة الجلیلة الجمیلة ذات الاحزان الطویلة فی المدّة القلیلة المخفیة قبرها المجهولة قدرها فاطمة الزهرا بنت رسول الله
دختر فکر بکر من، غنچه لب چو وا کند
از نمکین کلام خود حق نمک ادا کند
طوطی طبع شوخ من گر که شکر شکن شود
کام زمانه را پر از شکر جانفزا کند
بلبل نطق من ز یک نغمه عاشقانهای
گلشن دهر را پر از زمزمه و نوا کند
خامه مشکسای من گر بنگارد این رقم
صفحه روزگار را مملکت ختا کند
نظم برد بدین نسق از دم عیسوی سبق
خاصه دمی که از مسیحا نفسی ثنا کند
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ایام #فاطمیه إِنَّا كُلَّ شَیْءٍ خَل
ناطقۀ مرا مگر روح قدس کند مدد
تا که ثنای حضرت سیدهٔ نسا کند
فیض نخست و خاتمه، نور جمال فاطمه
چشم دل ار نظاره در مبدأ و منتهی کند
بضعۀ سید بشر، ام ائمۀ غرر
کیست جز او که همسری با شه لافتیٰ کند؟
وحی نبوتش نسب، جود و فتوتش حسب
قصهای از مروتش سورهٔ «هل اتی» کند
دامن کبریای او دسترس خیال نی
پایهٔ قدر او بسی پایه به زیر پا کند
در جبروت حکمران، در ملکوت قهرمان
در نشأت کن فکان حکم بما تشا کند
مفتقرا متاب رو از در او به هیچ سو
زان که مس وجود را فضهٔ او طلا کند
دیوان #کمپانی
غم بی همنفسی کشت مرا در این شهر
در میان، با که گذارم، غم پنهانی خویش
علی #اطهری_کرمانی
والكمد قاتلي #بیت_الأحزان ص۱۶۴
زهرا جان زهرا جان
زهرا جان زهرا جان
الشمْرُ جَالِسٌ عَلَی صَدْرِكَ وَ مُولِغٌ سَیْفَهُ عَلَی نَحْرِكَ قَابِضٌ عَلَی شَیْبَتِكَ بِیَدِهِ ذَابِحٌ لَكَ بِمُهَنَّدِهِ #بحارالأنوار ج۹۸ص۳۲۲
فاطمیه سال ۱۳۹۹
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110