#فلسفه
📌مابعد الطبیعه یا ماوراء الطبیعه یا ......
🎙شهید مطهری
💢ارسطو اول كسى است كه پى برد يك سلسله مسائل است كه در هيچ علمى از علوم، اعمّ از طبيعى يا رياضى يا اخلاقى يا اجتماعى يا منطقى، نمىگنجد و بايد آنها را به علم جداگانهاى متعلق دانست.
💢شايد همو اول كسى است كه تشخيص داد محورى كه اين مسائل را به عنوان عوارض و حالات خود گرد خود جمع مىكند «موجود بماهو موجود» است، و شايد همو اول كسى است كه كشف كرد رابطه و عامل پيوند مسائل هر علم با يكديگر و ملاك جدايى آنها از مسائل علوم ديگر چيزى است كه «موضوع علم» ناميده مىشود.
💢البته مسائل اين علم بعدها توسعه پيدا كرد و مانند هر علم ديگر اضافات زيادى يافت. اين مطلب از مقايسۀ مابعدالطبيعۀ ارسطو با مابعدالطبيعۀ ابنسينا، تا چه رسد به ما بعدالطبيعۀ صدرالمتألهين، روشن مىشود. ولى به هرحال ارسطو اول كسى است كه اين علم را به عنوان يك علم مستقل كشف كرد و به آن در ميان علوم ديگر جاى مخصوص داد.
💢ولى ارسطو هيچ نامى روى اين علم نگذاشته بود. آثار ارسطو را بعد از او در يك دائرةالمعارف جمع كردند. اين بخش از نظر ترتيب بعد از بخش «طبيعيات» قرار گرفت و چون نام مخصوص نداشت به «متافيزيك» يعنى «بعد از فيزيك» معروف شد. كلمۀ «متافيزيك» به وسيلۀ مترجمين عربى به «مابعدالطبيعه» ترجمه شد.
💢كمكم فراموش شد كه اين نام بدان جهت به اين علم داده شده كه در كتاب ارسطو بعد از «طبيعيات» قرار گرفته است. چنين گمان رفت كه اين نام از آن جهت به اين علم داده شده است كه مسائل اين علم - يا لااقل بعضى از مسائل اين علم از قبيل خدا، عقول مجرّده - خارج از طبيعتاند.
💢از اين رو براى افرادى مانند ابنسينا اين سؤال مطرح شد كه مىبايست اين علم «ماقبل الطبيعه» خوانده مىشد نه «مابعدالطبيعه»، زيرا اگر به اعتبار اشتمال اين علم بر بحث خدا آن را به اين نام خواندهاند خدا قبل از طبيعت قرار گرفته نه بعد از آن .
💢بعدها در ميان برخى از متفلسفان جديد اين اشتباه لفظى و ترجمهاى منجر به يك اشتباه معنوى شد. گروه زيادى از اروپاييان كلمۀ «مابعدالطبيعه» را مساوى با ماوراءالطبيعه پنداشتند و گمان كردند كه موضوع اين علم امورى است كه خارج از طبيعتاند و حال آنكه - چنانكه دانستيم - موضوع اين علم شامل طبيعت و ماوراء طبيعت و بالاخره هرچه موجود است مىشود. به هر حال اين دسته به غلط اين علم را چنين تعريف كردند: «متافيزيك علمى است كه فقط دربارۀ خدا و امور مجرد از ماده بحث مىكند»
📚کلیات علوم اسلامی. ج اول. ص 134-135
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب، هماکنون در حرم مطهر امام خمینی:
🖤 اجتماع بزرگ هرساله برای تجدید یاد امام بزرگوار و بهره گیری از درس امام برای پیشرفت کشور است
🗓 ۱۴ خرداد ۱۴۰۳؛ سیوپنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی
📽 پخش زنده👇
🖥 Farsi.khamenei.ir/live
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب، هماکنون در حرم مطهر امام خمینی:
🖤 اجتماعات مردم نشان داد، مردم طرفدار شعارهای انقلاب هستند، چون رئیسی مظهر #شعارهای_انقلاب بود
🗓 ۱۴ خرداد ۱۴۰۳؛ سیوپنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی
🖤 مطلب مرتبط: صفحه ویژه «رئیسی عزیز»
farsi.khamenei.ir/shahid-raisi
📽 پخش زنده👇
🖥 Farsi.khamenei.ir/live
#انقلاب_اسلامی
#امام_خمینی
📌حضرت امام، روح جمهوری اسلامی است/ بسیاری از ابعاد شخصیت حضرت امام ناشناخته مانده است/ امام در طول تاریخ ما یک شخصیت بی نظیر است
🔰مقام معظم رهبری
◽️امام بزرگوار، #روح_جمهوری_اسلامی است؛ اگر این روح از جمهوری اسلامی گرفته بشود و مورد بیتوجّهی قرار بگیرد، نقشی بر دیوار باقی خواهد ماند.
💢هر چه گویم عشق را شرح و بیان
💢چون به عشق آیم خجل باشم از آن
◽️بسیاری از ابعاد شخصیّت امام بزرگوار ما همچنان #ناشناخته است. در واقع نسل کنونی انقلاب، بخصوص نسل جوان ما، امام عزیز را بدرستی نمیشناسند، درک نمیکنند، عظمت امام را نمیدانند
◽️اوّلین نکتهای که دربارهی امام باید عرض کرد، مسئلهی رهبری #بزرگترین_انقلاب_تاریخ_انقلابها است که حالا من دربارهی این رهبری بعداً یک توضیحی عرض میکنم.
◽️انقلاب اسلامی، انقلابی است که هم به جنبهی مادّی انسان و هم به جنبهی معنویّت انسان توجّه دارد، توجّه کرده است و به آن پرداخته است.
◽️آن دست قدرتمندی که توانست این اقیانوس را به تلاطم دربیاورد، آن دست قدرتمند، دست چه کسی بود؟ این مهم است. آن دست قدرتمند، آن شخصیّت فولادین، آن دل مطمئن، آن زبان ذوالفقارگونه که توانست میلیونها انسان را از قشرهای مختلف وارد میدان کند، اینها را در میدان نگه دارد، یأس و نومیدی را از اینها دور کند، جهت حرکت را به اینها تعلیم بدهد، عبارت بود از امام بزرگوار؛ او عبارت بود از خمینی عظیم!
❇️یعنی بنده واقعاً در طول تاریخ خودمان هم کسی که همهی این خصوصیّات را با هم داشته باشد سراغ ندارم.
1⃣اوّلاً پاک و پرهیزکار بود؛ امام یک شخصیّتی بود به معنای واقعی کلمه #باتقوا و پرهیزکار و پاک.
2⃣ثانیاً اهل معنویّت و حالات عرفانی بود؛ اهل معنویّت بود، اهل حالات عرفانی بود، اهل گریهی سحر بود. مرحوم آقای حاج احمد آقا به بنده گفت سحرها که امام بلند میشوند و در نماز و در دعا گریه میکنند، این دستمال معمولیای که ایشان دارند کفاف نمیدهد، برای ایشان حوله میگذاریم؛ حولهی دست و رو خشککنی برای اشک! اهل این معنویّتها بود.
3⃣اهل لطافت روحی بود؛ این کتابهای معنوی امام مثل آدابالصّلاة، مثل شرح حدیث [جنود] عقل و جهل را امام تقریباً در جوانی یا اوایل میانسالی ــ حدود چهلسالگی ــ نوشته بود؛ از جوانی این جور بود.
4⃣امام جمع کرده بود بین #حماسه و #عرفان؛ هم حماسهساز بود، هم دارای معرفت و معنویّت بود.
5⃣از لحاظ اخلاقی به معنای واقعی کلمه شجاع بود... شجاع بود به معنای واقعی کلمه.
6⃣دارای حکمت و عقلانیّت بود، اهل محاسبه بود؛ کار را بدون محاسبه انجام نمیداد و اقدام نمیکرد، محاسبه میکرد؛ و وقتی در این محاسبه به یک نتیجهای میرسید، با کمال قاطعیّت آن را انجام میداد، و تردید و تزلزل در کارش وجود نداشت.
7⃣هرگز مأیوس نمیشد؛ این همه حوادث در همان سالهای اوّل انقلاب رخ داد ــ این شهادتها، شهادتهای دستهجمعی، حوادث گوناگون ــ [ولی] مطلقاً در دل امام این تاثیر را نگذاشت که ایشان را مأیوس بکند
8⃣به معنای واقعی کلمه اهل صداقت بود، صادق بود؛ هم با خدا صادق بود، هم با مردم صادق بود. به وعدهی خود، به عهد خود پایبند بود.
9⃣بسیار منظّم و وقتشناس بود
9⃣اهل توکّل به معنای واقعی بود؛ وعدهی الهی را قبول داشت و به وعدهی خدا اطمینان داشت. وَ مَن یَتَوَکَّل عَلَی اللَهِ فَهُوَ حَسبُه مصداق واقعی این جمله بود.
🔟مبارز بود؛
📚گزیده بیانات سی و سومین سالگرد امام خمینی. 14/3/1401
#در_مدرسه_امام_خمینی
#انقلاب_اسلامی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢امام #شخصیّت_استثنائی بود به معنای واقعی کلمه. شناسایی امام برای نسل جوان از این جهت اهمّیّت دارد که به آنها کمک میکند برای ادارهی بهینهی آیندهی کشور؛ امام، فقط امامِ دیروز نیست؛ #امامِ_امروز هم هست، #امامِ_فردا هم هست.(بیانات 14.3.1401)
💢امام بزرگوار ما #فقیه بزرگی بود؛ انصافاً ایشان #فقیه برجستهای بود امّا در #عرفان_نظری [هم] ایشان یک مجتهد به تمام معنا و صاحبنظر [بود]. امام بزرگوار، مغز #فلسفه و عرفان بود، لُبّ فلسفه و #عرفان بود. (بیانات 98.02.18)
💢امام فقید عظیم الشأن رضوان الله تعالی علیه که حقا از #همه_جهت اسوه بودند_این کلمه «همه جهت» را من با توجه عرض میکنم_واقعا از هر بعدی انسان نگاه میکند میبیند که جا دارد انسان ها و #طلاب_علم و رواد طریق هدایت مردم، به ایشان #اقتدا کنند (بیانات. 4/1/1369)
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
#در_مدرسه_امام_خمینی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
#حضرت_امام
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
♨️#فهرست تدریس ها و بیانات استاد علی فرحانی در تبیین آثار و اندیشه #امام_خمینی (ره)
🌀مجموعه صوتی نگاهی به دریا شامل بیش از 50 قطعه صوتی منتخب از بیانات استاد علی فرحانی پیرامون سیره علمی و عملی و اندیشه #فقهی و #اصولی و #فلسفی و #عرفانی امام خمینی (ره)
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/emamkhomeini/
🌀امتیازات و شاخصه های دستگاه اجتهادی امام خمینی (ره)
eitaa.com/almorsalaat/3856
🌀اصول فقه فرهنگ با تکیه بر منظومه اجتهادی امام خمینی (ره)
https://eitaa.com/almorsalaat/6161
🌀مجموعه جلسات تبیین هماهنگی نظام فلسفی و انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی
eitaa.com/almorsalaat/3498
🌀تدریس کتاب الموجز (به عنوان گام اول در یادگیری اندیشه اجتهادی امام خمینی (ره)
https://eitaa.com/almorsalaat/5776
🌀تدریس کتاب مناهج الوصول امام خمینی (ره)
http://eitaa.com/almorsalaat/1843
🌀تدریس رساله فقهی لاضرر اثر امام خمینی (ره)
http://eitaa.com/almorsalaat/3495
🌀تدریس رساله فقهی اجتهاد و تقلید اثر امام خمینی (ره)
http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/ejtehad-v-taghlid-emamakhomeini-1400/
🌀تدریس کتاب تعادل و تراجیح اثر امام خمینی (ره)
http://b2n.ir/ta-v-ta
🌀مجموعه جلسات اندیشه های تمدن ساز امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/tamadoneslami/
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی #در_مدرسه_امام_خمینی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
Untitled 1.mp3
497.5K
◾️#حضرت_امام| حضرت امام، یک هویت است/ با حضرت امام، حیات بیابید!
🎙استاد علی فرحانی
◾️سالروز رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی را به مخاطبین ارجمند کانال و آحاد ملت ایران، تسلیت عرض مینماییم.
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 مرحوم آیتالله ناصری
🔹بیان خاطرهای عجیب درباره مرحوم امامخمینی از زبان آیت الله قاضی
#حضرت_امام
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
امام خمینی(ره).mp3
1.12M
📌تا زنده ایم از حضرت امام (ره)، دم میزنیم
🎙آیت الله مصباح(ره)
#حضرت_امام
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
52.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مستند روایت رهبری | قسمت اول
👆 مستند جامع «#روایت_رهبری»؛ روایتی از وقایع مربوط به انتخاب حضرت آیتالله خامنهای بهعنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران.
📥 دریافت نسخه باکیفیت سایر کیفیتها👇
khl.ink/f/41750
📌 سؤال حسنین هیکل (نویسنده و روزنامه نگار مصری) از امام خمینی و پاسخ ایشان
❓حسنین هیکل: يك سؤالِ شايد كمى شخصى دارم كه مطرح كنم؛ چه شخصيت يا شخصيتهايى- در تاريخ اسلامى يا غير اسلامى- غير از رسول اكرم(ص) و امام على(ع) شما را تحت تأثير قرار داده است و روى شما مؤثر بوده است؟ و چه كتابهايى- به جز قرآن- در شما اثر گذاشته است؟
✔️ پاسخ امام خمینی: من نمىتوانم به اين سؤال الآن جواب بدهم. احتياج به تأمل دارد. كتابهاى زيادى ما داريم؛ شايد بتوان گفت در فلسفه: ملاصدرا، از كتب اخبار: كافى، از فقه: جواهر. علوم اسلامى ما خيلى غنى هستند؛ خيلى كتب داريم. نمىتوانم براى شما احصا كنم.
📚 صحيفه امام، ج5 ص271
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#تفسیر #المیزان
💢ما ذا يقول القرآن؟
🔰علامه طباطبایی
🔅و اختيار المذاهب الخاصة و اتخاذ المسالك و الآراء المخصوصة و إن كان معلولا لاختلاف الأنظار العلمية أو لشيء آخر كالتقاليد و العصبيات القومية، و ليس هاهنا محل الاشتغال بذلك، إلا أن هذا الطريق من البحث أحرى به أن يسمى تطبيقا لا تفسيرا.
🔅ففرق بين أن يقول الباحث عن معنى آية من الآيات: ما ذا يقول القرآن؟ أو يقول: ما ذا يجب أن نحمل عليه الآية؟ فإن القول الأول يوجب أن ينسى كل أمر نظري عند البحث، و أن يتكي على ما ليس بنظري، و الثاني يوجب وضع النظريات في المسألة و تسليمها و بناء البحث عليها، و من المعلوم أن هذا النحو من البحث في الكلام ليس بحثا عن معناه في نفسه.
🔅...و أنت بالتأمل في جميع هذه المسالك المنقولة في التفسير تجد: أن الجميع مشتركة في نقص و بئس النقص، و هو تحميل ما أنتجه الأبحاث العلمية أو الفلسفية من خارج على مداليل الآيات، فتبدل به التفسير تطبيقا و سمي به التطبيق تفسيرا، و صارت بذلك حقائق من القرآن مجازات، و تنزيل عدة من الآيات تأويلات.
و لازم ذلك (كما أومأنا إليه في أوائل الكلام) أن يكون القرآن الذي يعرف نفسه (بأنه هدى للعالمين و نور مبين و تبيان لكل شيء) مهديا إليه بغيره و مستنيرا بغيره و مبينا بغيره، فما هذا الغير! و ما شأنه! و بما ذا يهدي إليه! و ما هو المرجع و الملجأ إذا اختلف فيه! و قد اختلف و اشتد الخلاف.
🔅و كيف كان فهذا الاختلاف لم يولده اختلاف النظر في مفهوم (مفهوم اللفظ المفرد أو الجملة بحسب اللغة و العرف العربي) الكلمات أو الآيات، فإنما هو كلام عربي مبين لا يتوقف في فهمه عربي و لا غيره ممن هو عارف باللغة و أساليب الكلام العربي.
🔅و ليس بين آيات القرآن (و هي بضع آلاف آية) آية واحدة ذات إغلاق و تعقيد في مفهومها بحيث يتحير الذهن في فهم معناها، و كيف! و هو أفصح الكلام و من شرط الفصاحة خلو الكلام عن الإغلاق و التعقيد، حتى أن الآيات المعدودة من متشابه القرآن كالآيات المنسوخة و غيرها، في غاية الوضوح من جهة المفهوم، و إنما التشابه في المراد منها و هو ظاهر. و إنما الاختلاف كل الاختلاف في المصداق الذي ينطبق عليه المفاهيم اللفظية من مفردها و مركبها، و في المدلول التصوري و التصديقي.
🔅و سنضع ما تيسر لنا بعون الله سبحانه من الكلام على هذه الطريقة في البحث عن الآيات الشريفة في ضمن بيانات، قد اجتنبنا فيها عن أن نركن إلى حجة نظرية فلسفية أو إلى فرضية علمية، أو إلى مكاشفة عرفانية.
🔅و احترزنا فيها عن أن نضع الأنكتة أدبية يحتاج إليها فهم الأسلوب العربي أو مقدمة بديهية أو عملية لا يختلف فيها الأفهام.
🔅و أما آيات الأحكام، فقد اجتنبنا تفصيل البيان فيها لرجوع ذلك إلى الفقه.
🔅و قد أفاد هذه الطريقة من البحث ارتفاع التأويل بمعنى الحمل على المعنى المخالف للظاهر من بين الآيات، و أما التأويل بالمعنى الذي يثبته القرآن في مواضع من الآيات، فسترى أنه ليس من قبيل المعاني.
🔅ثم وضعنا في ذيل البيانات متفرقات من أبحاث روائية نورد ما تيسر لنا إيراده من الروايات المنقولة عن النبي ص و أئمة أهل البيت سلام الله عليهم أجمعين من طرق العامة و الخاصة، و أما الروايات الواردة عن مفسري الصحابة و التابعين. فإنها على ما فيها من الخط و التناقض لا حجة فيها على مسلم.
🔅و سيطلع الباحث المتدبر في الروايات المنقولة عنهم (ع)، أن هذه الطريقة الحديثة التي بنيت عليها بيانات هذا الكتاب، أقدم الطرق المأثورة في التفسير التي سلكها معلموه سلام الله عليهم.
🔅ثم وضعنا أبحاثا مختلفة، فلسفية و علمية و تاريخية و اجتماعية و أخلاقية، حسب ما تيسر لنا من البحث، و قد آثرنا في كل بحث قصر الكلام على المقدمات المسانخة له، من غير تعد عن طور البحث.
📚 الميزان في تفسير القرآن، ج1، ص: 9
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
#المیزان #در_محضر_علامه
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️#شب_جمعه| همه موجودات، اسماءالهی هستند
🎙امام خمینی(ره)
#شب_جمعه
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
◽️دلم گرفته خدایا فقط برای حسین
◽️بگو که کی برسم من به کربلای حسین
◽️نوشته بر پرفطرس به خط فاطمیان
◽️شفا گرفته فلج هم زخاک پای حسین
#شب_جمعه #سیدالشهدا #توسل
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️#شب_جمعه| شهدای اروند، مظهر نفس گرم حضرت امام/ خاطره ای از بعض شهدا و خانواده شهدا که با دیدن حضرت امام، متحول شدند/ خداوند رزق کند راه امام را ادامه دهیم و در همین مسیر بمانیم
🎙استاد علی فرحانی
#حضرت_امام
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
📌#معرفی_کتاب 📚کتاب «لقاء الله» 🔰میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ❇️علامه حسنزاده آملى: 🌀... تا شن
.
#میرزا_جواد_آقا_ملکی_تبریزی
📌رسالۀ لقاء الله وى بارقهاى از بارقههاى آتشين و دلنشين آن محفل عرشى است
🎙علامه حسن زاده
💢از تأييدات آن سوئى كه شامل حال مرحوم ميرزا جواد آقاى ملكى شده بود اينكه: در عصر تشرفش به آستانه ولايت در نجف اشرف، توفيق ادراك ساحت اعلاى بزرگترين معلم اخلاق در عصر اخير، جمال السالكين جناب آخوند ملا حسينقلى همدانى را به دست آورد كه بر اثر تماميّت قابل و اتمّيت فاعل، به سير و سلوك منازل و مراحل عاليه عوالم نفس نائل آمد.
💢رسالۀ لقاء الله وى بارقهاى از بارقههاى آتشين و دلنشين آن محفل عرشى است. و اسرارالصلاتش مشتى از خروارها شروق اسرار آن محضر اعلى است. و مراقباتش نمودى از درس حضور و شهود آن مجلس اسناى استاد بزرگ ربانى آخوند ملا حسينقلى همدانى است (افاض الله علينا من بركات انفاسهما النفيسة).
📚هزار و یک کلمه. ج سوم. ص 8
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حکماء تهران و نجف_01.mp3
2.8M
🔊#تراجم| توضیحی مختصر از تراجم حکماء تهران و نجف
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️ امام خمینی و علامه طباطبایی غرض اصلی از خلقت و بعثت را با حفظ و اجرای دیگر مراتب احکام اسلامی با جرات اظهار کردند.
🔰 آیت الله سعادت پرور
💠 از مجموع آيات و احاديث و دعاها استفاده مى شود كه غرض اصلى از خلقت و بعثت انبياء عليهم السلام غير از آن چيزى است كه عموم مردم تصوّر كرده و مىكنند و اعتقاد خود را بر آن استوار نمودهاند و هر يك ديگرى را آماج تهمتهاى خود قرار داده و مى گويد: وى خلاف حق را فهميده؛ لذا بزرگان اهل كمال و كسانى كه اين گونه مطالب را دريافتهاند از بيم تازيانۀ تكفير و يا عدم پذيرش كوته فكران، جرأت اظهار نداشته و بعضاً آن را در لفّافۀ شعر و يا كلام پيچيده اى بيان كردهاند.
💠 به هر حال از طايفۀ جليلۀ علماء در عصر حاضر دو شخصيّت بزرگوار توانستهاند اين مقصد را(با حفظ و اجراى ديگر مراتب احكام اسلامى) با جرأت اظهار كنند و در گفتار و نوشتار خود به شرح آن پرداخته و زمينه را براى ديگران در بازگو كردن حقايق فراهم نمايند:
✅ يكى استاد بزرگ و مرجع عظيم الشأن شيعه و رهبر مسلمانان جهان آية اللّه العظمى جامع معقول و منقول صاحب كمالات نفسانى عارف باللّه روح اللّه الموسوى الخمينى(أدامَ اللّهُ شَوْكَتَهُ) مىباشد زبان نويسنده از بيان عظمت نفس و جامعيّت ايشان قاصر مى باشد و چنانكه شخصيت اين عزيز عالم اسلام تاكنون در بين شخصيّتهاى اسلامى و علما بىنظير بوده است بعيد به نظر مى رسد كه جامعه اسلامى در آينده نيز همانند ايشان را به خود ببيند، اَدٰامَ اللّٰهُ ظِلَّهُ الشَّريفَ عَلىٰ رُؤُوسِ المُسْلِمينَ. آمينَ، رَبَّ العالَمينَ!.
✅ و ديگرى استاد بزرگ علمى و عملى در معارف اسلامى،و مفسّر و فيلسوف عظيم الشأن حضرت علاّمه سيّد محمّد حسين طباطبائى مى باشد كه الحق حقّ بزرگى به گردن فرزندان حوزههاى علميّه بالأخصّ حوزۀ علميۀ قم بلكه شيعه بلكه عالَم اسلام دارد؛ زيرا معارف اسلامى را از طريق كتاب و سنّت و علم و عمل در گفتار و رفتار و تأليفاتش آموخت؛ به گونه اى كه مى توان گفت بعد از وى علمايى كه مىخواهند اسلام را بشناسند از وى مستغنى نيستند. رَحْمَةُ اللّهِ وَ رِضْوانُ اللّهِ تَعالى عَلَيْهِ..
💠 اگر دنياى امروز به وحشت افتاده و نمى تواند چنين شخصيّتهايى را در جهان اسلام ببيند، از بركت وجود چنين اسلامى است كه ايشان بيان نمودهاند، و به فرمودۀ قائد بزرگ،امام خمينى، اسلام خشك و بىمحتوى براى آنان ضررى ندارد، بلكه اثرات اين معارف حقّه و معانى بلند توحيدى در تمام امور است كه منافع آنان را به خطر انداخته است و لذا در كشورهاى عربى اين گونه كتابها برچيده مى شود و در كشور اسلامى ما نيز حسّ بدبينى به اين امور را توسّط خود ما دامن مى زنند.
📌 اكنون براى پند و نصيحت به اين گونه افراد قسمتى از كلام استاد بزرگوار،امام خمينى(أدامَ اللّٰهُ ظِلَّهُ)را ذكر مى كنيم.
🔅 مىفرمايند:«از امور مهمّه اى كه تنبّه به آن لازم است و اخوان مؤمنين و خصوصاً اهل علم(كَثَّرَ اللّٰهُ أمْثالَهُمْ) بايد در نظر داشته باشند، آن است كه اگر كلامى از بعضى علماء نفس و اهل معرفت ديدند يا شنيدند، به مجرّد آنكه به گوش آنها آشنا نيست يا مبنى بر اصطلاحى است كه آنها را از آن حظّى نيست، بدون جهت شرعيّه، رمى به فساد و بطلان نكنند، و از اهل آن توهين و تحقير ننمايند، و گمان نكنند هركس اسم از مراتب نفس و مقامات اولياء و عرفاء و تجلّيات حق و عشق و محبّت و امثال اينها كه در اصطلاحات اهل معرفت رايج است بَرَد، صوفى است يا مروّج دعاوى صوفيّه است، يا بافندۀ از پيش خود است و بر طبق آن برهانى عقلى و يا حجّتى شرعى ندارد. به جان دوست قسم،كلمات نوع آنها، شرح بيانات قرآن و حديث است(سر الصلاه صفحه 64 و 65)
📚 جمال آفتاب و آفتاب هر نظر، مقدمه
#حضرت_امام #علامه_طباطبایی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
سیستم اصولی امام..mp3
2.72M
🔊#طلبه_موفق| من جازم هستم که اگر کسی الموجز و اصول فقه و مناهج الوصول را به خوبی بخواند...
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در صوت فوق، سبک صحیح تحصیل و لزوم نگاه نظامند به علم را اشاره میفرمایند. این نگاه ثمرات متعددی دارد که یکی از آنها، کوتاه شدن مسیر علم است. یکی از علل اصلی یأس در مسیر علمی، عدم التفات به این نگاه است #با_دقت_بشنوید👆
📚گزیده تدریس مناهج الوصول. سال 1394
#المرسلات
#استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔊#شهید_مطهری| استاد شهید مطهری، الگوی تکلیف محوری! 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت، با خواند
.
📌مسؤولیت واجب یا حج مستحب؟!!
📝لزوم تشخیص وظیفه / خاطرهای مهم از علامه مصباح یزدی
🔸 سال ۱۳۹۰ که برای چهارمین بار قصد سفر عمره داشتم (آن زمان افزون بر عضویت در هیئتعلمی و اشتغالات آموزشی و پژوهشی، مسئولیت معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) را هم بر عهده داشتم) برای خداحافظی خدمت حضرت علامه مصباح رسیدم.
🔸ایشان بعد از سکوتی تقریباً یکدقیقهای(!) فرمودند: «خداوند به شما توفیقات زیادی داده است؛ ازجمله اینکه خیلی راحت میتوانید وظیفه و اولویت زندگی خود را تشخیص دهید! اما من برای آنکه در میان واجبات متعددی که بر عهده خود احساس میکنم، اولویتبندی کنم، بعضاً ساعتها فکر میکنم. حال اگر در آنجا حالی دست داد، مرا هم دعا کنید تا خداوند قدرت تشخیص وظیفه را به من بدهد!»
🔸 منظور ایشان را فهمیدم. آری هریک از ما #واجبات اجتماعی و علمی و فرهنگی و سیاسی فراوانی بر عهده داریم؛ با وجود اینها، آیا نوبت به انجام چندباره مستحباتی مثل عمره، آنهم در اوقات اشتغال به کارهای لازم و یا نوبت به سفرهای دوم و سوم و... به حج و امثال آن میرسد؟!
🔸 اما همه مقدمات سفر فراهم شده بود و کمتر از ۱۲ ساعت دیگر باید بهسوی مدینه منوره پرواز میکردم. در عینحال، سخنان ایشان آرامشم را ربوده بود، بدینروی بعد از انجام اعمال عمره، به بعثه مقام معظم رهبری رفتم و درخواست بازگشت سریعتر به ایران را کردم و نهایتاً توانستم چند روز زودتر با کاروانی از اصفهان به وطن برگردم، و البته این #آخرین_سفر_عمره بنده بود.
🔸 باید یکی از دعاهای همیشگیمان این باشد که خدایا! توفیق تشخیص وظیفه و عمل به آن را به ما عطا کن. در دعای ابوحمزه ثمالی میخوانیم: «وَ أَلْهِمْنِی الْخَیرَ وَ الْعَمَلَ بِه؛ خدایا کار خیر و عمل به آن را به من الهام کن!»
📚بر مدار حق؛ توصیفی از سلوک علمی و عملی آیتالله مصباح یزدی، احمدحسین شریفی، ص۳۷-۳۸
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌عرض ذاتی و موضوع علم در نگاه حضرت امام
◽️استاد در جلسات تدریس #مناهج_الوصول سال 1394، به مناسبت عبارات حضرت امام در ابتدای کتاب در مورد عرض ذاتی و موضوع علم، به توضیح مفصل نگاه ابداعی حضرت امام به حقیقت علم و عرض ذاتی و موضوع علم پرداخته و تقابل نگاه ایشان با نگاه متقدمین را از این منظر توضیح داده و در نهایت به تبیین مفصل شواهد نگاه حضرت امام در علوم مختلف، میپردازند.
◽️استاد در ادامه وارد در تعریف مرحوم امام از علم اصول شده و نشان میدهند که ایشان آن نگاه ابداعی خود را در تعریف علم اصول، امتداد نداده اند و از این منظر به نکات مفصلی در مورد جریان شروط منطقی تعریف در امور اعتباری از نگاه حضرت امام و ناسازگار بودن این سبک تعریف با سیال بودن حقیقت علم، میپردازند.
❇️ لینک این سلسله جلسات.👇👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Mozouei/OsulFiq/Manahej-Araz-Zati-Emam-1394
✍️احسان چینی پرداز (@Ehsan1244)
#اصول #امام_خمینی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat