eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
549 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
✴️امتناع امام (ره) از قبول مرجعیت به همه نشان داد که درس اخلاق او فقط زبانى و به قصد ياد دادن به ديگران نبوده است؛ بلكه خود او اوّلين عامل به درسهاى تهذيب نفس است. 🔰مقام معظم رهبری 🔸همين امام بزرگوارى كه ديديد دنيايى را متوجّه خود كرد و مشت او آن‌چنان گنجايش داشت كه ميتوانست بشريّت را در مشت بگيرد، رساله نداد و رفت در خانه نشست. هرچه اصرار كردند، رساله نداد. 🔸بنده خودم جزو كسانى بودم كه به ايشان عرض كردم. ايشان آن وقت جواب نميداد و فقط ميفرمود: آقايان هستند. تا اينكه بالاخره يك عدّه رفتند و ايشان را وادار كردند. فتاوى ايشان معلوم بود؛ رساله‌ى ايشان را تنظيم كردند و بيرون دادند. 🔸در سال 1340 مرحوم آيت‌الله بروجردى - مرجع تقليد - درگذشت. مراجع بزرگوارى بودند كه مطرح شدند و دوستانشان نام آنها را مى‌آوردند. اينجا صحنه‌اى شد براى اينكه اين مرد - امام بزرگوار - به همه نشان دهد اين درس اخلاقى كه ميگفته است، فقط زبانى و به قصد ياد دادن به ديگران نبوده است؛ بلكه خود او اوّلين عامل به درسهاى تهذيب نفس است. 🔸همه ديدند، همه فهميدند و تصديق كردند كه اين مرد از مقام و از مطرح شدن براى رياست - حتّى اگر آن رياست، مرجعيّت باشد كه يك رياست روحانى و معنوى است - روى‌گردان است و براى مقام و منصب و رتبه و شخصيّت، هيچ‌گونه تلاشى نميكند؛ بلكه اگر ديگران هم بخواهند براى مطرح كردنش تلاش كنند، تا آنجايى كه بتواند، مانع ميشود. 📚بیانات 78/3/14 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
⭐️ توصیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به معتکفین 👈🏻 در ایام نماز حضرت جعفر طیار بخوانید 🔻 بسم الله الرّحمن الرّحیم در ایام اعتکاف اقلّاً یک بار نماز حضرت جعفر را بخوانند اما اگر در هر سه روز اعتکاف این عمل را انجام دهند بهتر است. سیّدعلی خامنه‌ای.۱۴۰۱/۱۱/۱۳ 🏷 کیفیت 🔸 نماز جعفر طیار دو نماز دو رکعتی است، در هر ركعت حمد و سوره دارد. 🔸بعد از خواندن سوره، ۱۵ مرتبه: «سُبْحانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ للهِ وَ لا الهَ اِلَّا اللهُ وَ اللهُ اَكْبَر» خوانده شود، همين تسبيحات را ۱۰ مرتبه در ركوع و ۱۰ مرتبه بعد از سر برداشتن از ركوع، و ۱۰ مرتبه در سجده اول و ۱۰ مرتبه بعد از سر برداشتن از آن و ۱۰ مرتبه در سجده دوم و ۱۰ مرتبه بعد از سر برداشتن از آن گفته شود. 🔹 در رکوع و سجده میتوان ذکر مخصوص ـ سبحان ربی ... ـ را نگفت، اما احتیاط مستحب آن است که علاوه بر تسبیحات، ذکر نیز گفته شود. 🔹اين نماز سوره مخصوصى ندارد، لكن افضل آن است كه در ركعت اول، سوره «إذا زُلْزِلَتْ» و در ركعت دوم، سوره «وَ الْعادِياتِ» و در ركعت سوم، «إذا جاءَ نَصْرُ اللهِ» و در ركعت چهارم، سوره «قُلْ هُوَ اللهُ اَحَد» خوانده شود. 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◽️روز را به استاد عزیزمان که حق حیات علمی و معنوی بر گردن ما دارند تبریک عرض میکنیم. ◽️از طرف جمیع شاگردان در مقابل استاد عزیزمان، اداء احترام میکنیم و از خدای متعال طول عمر و سلامتی کامل ایشان را طلب داریم. ◽️باشد تا در این مسیر، توفیق بیشتری در استفاده از این شخصیت و اندیشمند بزرگوار داشته باشیم. 📚هیئت تحریریه المرسلات 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
003-adab-moghabele-vali-moallem-ostad_01.mp3
9.91M
🔊| معنای روایت «تواضعوا لمن طلبتم منه العلم»/حق ابوت روحانی کمتر از حق ابوت جسمانی نیست/ سیره علماء هم همین بوده است 🎙استاد علی فرحانی 📚نشست علمی. سال 98 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢برای آشنایی بیشتر از کتب علمی و دسترسی آسان به آنها، در کتابخانه مجازی کانال المرسلات، حتما با ما همراه باشید. 👇 @palmorsalaat 📌شما هم اگر کتاب جدیدی مطالعه کردید و داشتید حتما با ما به اشتراک بگذارید 👇👇👇 @admin_morsalat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌أین الرجبیون/ و لدینا مزید ❇️گدایی گردد از یک جذبه شاهی ❇️به یک لحظه دهد کوهی به کاهی 🎙علامه حسن زاده 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(س) ◾️ما رأینا الا جمیلا 📌وقتی انگیزه برای اسلام شد، دیگر لذت دارد نه غم/ آنی که مخالف اسلام است برای ما تلخ باشد و آن چیزی که برای اسلام است برای ما شیرین باشد/ انقلاب ما برای اسلام بوده است 🔰امام خمینی (ره) 🔅ما این انقلابی که کردیم و ملت ما کرد، این را به حسب آن طوری که از اول ندای او بلند شد و الان هم این ندا بلند است، این انقلاب برای اسلام بوده است نه برای کشور، نه برای ملت، نه برای به دست آوردن یک حکومت؛ برای اینکه اسلام را از شرّ ابرقدرتها و جنایتکارهای خارجی و از شرّ سلیقه‌های کج داخلی و داخل اسلامی نجات بدهد. 🔅این انگیزه، انگیزه‌ای است که اگر در جوانهای ما ملاحظه بفرمایید، در عموم ملت ملاحظه بفرمایید، البته استثنا دارد، در همه جا استثنا هست، در زمان رسول الله هم استثنا بود، همیشه این استثناها هست، اما وقتی که وجهه عمومی مردم را در این حرکتهایی که دارند، در این شور و شوقی که دارند و رو به مرگ می‌روند با شور و شوق، از هر کدام بپرسید که تو چرا داری می‌روی به جبهه، می‌گوید: برای خدا، برای اسلام، برای خدا، برای امر خداست. اما اگر فرض کنید که از یک سرباز روسی بپرسند که تو برای جبهه می‌روی چه بکنی؟ او می‌گوید: می‌خواهم این کشور را به دست بیاورم، می‌خواهم قدرت خودم را توسعه بدهم. 🔅در عالم همیشه همین‌طور است. ما باید فکر این معنا باشیم که ما تلخیها و شیرینیها داشتیم. اما تلخیهایی که داشتیم برای این است که، ما معارفمان ناقص است. 🔅شما ملاحظه کنید که بهترین خلق الله در عصر خودش، حضرت سیدالشهدا - سلام الله علیه - و بهترین جوانان بنی هاشم و اصحاب او شهید شدند و از این دنیا رفتند با شهادت، لکن وقتی که در آن مجلس پلید یزید صحبت می‌شود، حضرت زینب - سلام الله علیها - قسم می‌خورد که‌ ما رَایْنا الّا جَمیلاً؛  🔅رفتن یک انسان کامل، شهادت یک انسان کامل در نظر اولیای خدا جمیل است، نه برای اینکه جنگ کرده و کشته شده، برای اینکه جنگ برای خدا بوده است، قیام برای خدا بوده است. 🔅وقتی انگیزه برای اسلام شد، دیگر لذت دارد نه غم، منتها ما چون ناقص هستیم و نرسیدیم به آن مقامی که باید برسیم، از این جهت تلخی داریم. ما البته تلخیها داشتیم به حسب این وضع روحی‌ای‌ که داریم. 🔅از ما اشخاص بزرگ شهید شده است به دست اشخاص پلید، و خانوارها، خانواده‌ها، اطفال اینها الآن دارند کشته می‌شوند و این برای ما سخت است، برای ما دشوار است، لکن وقتی انگیزه را ملاحظه کنیم و غایات اعمال را ملاحظه کنیم و اگر بفهمیم این مقاصدی که انبیا داشتند و آن کارهایی که انبیا کردند و آن کارهایی که در صدر اسلام واقع شده است چه جور بوده است، برای ما سهل می‌شود؛ یعنی، خوف از بین می‌رود، تلخی مبدّل به لذت می‌شود، ناگواری مبدل به گوارایی می‌شود. 🔅و هرچه طرف این انگیزه پیش برویم و این مطلب روحی را بر خودمان تزریق کنیم و با مجاهدت پیش برویم، این اسباب این می‌شود که هیچ تلخی، ما در دنیا نبینیم مگر آن چیزی که مخالف اسلام است. آنی که مخالف اسلام است برای ما تلخ باشد و آن چیزی که برای اسلام است برای ما شیرین باشد. 📚صحیفه امام جلد ۲۰ ص ۲۰۵ (س) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌مقامِ غیر قابل توصیف حضرت زینب(س) 🔰مقام معظم رهبری ◾️ (سلام اللَّه علیها)، هم در حرکت به سمت ، همراه امام حسین؛ هم در حادثه‌ی روز ، آن سختیها و آن محنتها؛ هم در حادثه‌ی بعد از شهادت (علیه‌السّلام)، بی سرپناهی این مجموعه‌ی به جا مانده‌ی کودک و زن، به عنوان یک آنچنان درخشید که نظیر او را نمیشود پیدا کرد؛ در طول تاریخ نمیشود نظیری برای این پیدا کرد. ◾️بعد هم در حوادث پی در پی، در دوران زینب، در ، در شام، تا این روزها که روز پایان آن حوادث است و شروع یک سرآغاز دیگری است برای حرکت اسلامی و پیشرفت تفکر اسلامی و پیش بردن جامعه‌ی اسلامی. ◾️برای خاطر همین مجاهدت بزرگ، (سلام اللَّه علیها) در نزد خداوند متعال یک مقامی یافته است که برای ما قابل توصیف نیست. 📚بیانات ۱۳۸۸/۱۱/۱۹ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
انسان شناسی در مقتل ابا عبد الله_01.mp3
21.55M
🔊| انسان شناسی در مقتل ابا عبد الله (ع)/ ولایت مداری در سیره حضرت زینب(س)/ ترکت الخلق طرا فی هواکا و أیتمت العیال لکی أراکا/ اشاره ای به عظمت خطبه فاطمه صغری (س) در کوفه 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس شرح لمعه. سال 90 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌علامه طباطبایی، صاحب تفکری عمیق بود/ ایشان مصر بودند بر اینکه میان علوم خلط نشود/ حین بحث فلسفی هیچ حدوسط عرفانی و تفسیری و ... را دخیل نمیکردند/ به همین خاطر ملامحسن فیض را تمجید میکردند 🔰علامه طهرانی 🌀روش علمى: استاد،مردى متفكّر و در تفكّر عميق بودند. هيچگاه از مطلبى به آسانى عبور نمى‌كردند؛و تا بعمق مطلب نمى‌رسيدند و اطراف و جوانب آنرا كاوش نمى‌نمودند دست بر نمى‌داشتند. 🌀در بسيارى از مواقع كه يك سؤال بسيط‍‌ و ساده‌اى از ايشان مى‌شد،در يك مسألۀ فلسفى و يا تفسيرى و يا روائى،و ممكن بود با چند كلمه جواب،فورى پاسخ داده شده و مطلب تمام شود؛ايشان قدرى ساكت مى‌ماندند و پس از آن چنان اطراف و جوانب و احتمالات و مواضع ردّ و قبول را بررسى و بحث مى‌نمودند كه حكم يك درسى را پيدا مى‌كرد. در مباحث فلسفى از دائرۀ برهان خارج نمى‌شدند؛و مواضع مغالطه و جدال و خطابه و شعر را خوب از قياسات برهانيّه جدا مى‌كردند،و تا مسأله به اوّليّات و نظائرها منتهى نمى‌شد دست بر نمى‌داشتند. 🌀و هيچگاه مسائل فلسفى را با مسائل شهودى و عرفانى و ذوقى خلط‍‌ نمى‌نمودند؛در مسائل فلسفى-در موقع تدريس-يك سخن از مسائل شهودى داخل نميشد؛و در اين جهت با صدر المتألّهين و حكيم سبزوارى فى الجمله متفاوت بودند. 🌀بسيار دوست داشتند كه در هر رشته از علوم،بحث از مسائل همان علم شود؛ و از موضوعات و احكام همان علم بحث و گفتگو شود؛و علوم با يكديگر درهم و برهم نگردند. و بسيار رنج مى‌بردند از كسانيكه فلسفه و تفسير و اخبار را با هم خلط‍‌ مى‌كنند؛ و چون برهان دستى از آنها نمى‌گيرد و در مسأله در مى‌مانند به روايات و تفسير متوسّل مى‌شوند و با استشهاد به آنها مى‌خواهند برهان خود را تمام كنند. 🌀از مرحوم ملاّ محسن فيض كاشانى بسيار تمجيد مى‌كردند و مى‌فرمودند:اين مرد جامع علوم است و بجامعيّت او در عالم اسلام كمتر كسى را سراغ داريم؛و ملاحظه مى‌شود كه در علوم مستقلاّ وارد شده،و علوم را با هم خلط‍‌ و مزج نكرده است . 🌀در تفسير « صافى » و « أصفى » و « مُصفَّى » كه روش تفسير روائى را دارد،ابداً وارد مسائل فلسفى و عرفانى و شهودى نمى‌گردد. در اخبار،كسيكه كتاب « وافى » او را مطالعه كند مى‌بيند يك اخبارى صرف است و گوئى اصلاً فلسفه نخوانده است . در كتاب‌هاى عرفانى و ذوقى نيز از همان روش تجاوز نمى‌كند،و از موضوع خارج نمى‌شود؛با اينكه در فلسفه استاد و از مبرّزان شاگردان صدر المتألّهين بوده است. 📚مهرتابان. ص 42_43 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
1.51M
⁉️مشاوره 🔰سوال: بنده ک زیاد منبر میرم در رسانه و غیررسانه حداقل هفته ای ۳ جا میرم ایام تبلیغی هم که هیچ. بالطبع سرو کارم با روایات و تفسیر هست کتاب های تاریخی همچنین فلذا از فقه و اصول و ادبیات و فلسفه و اینا ک خیلیم علاقه دارم عقب میممونم .... بنظرتون چیکار کنم؟ 🎙حجت الاسلام ابراهیمی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️ : ❇️مجموعه گفتارهای در موضوع: ✅راهکارها و مهارت های موفقیت و جهت دستیابی به اهداف ✅این مجموعه صوتی منحصر به فرد که از دروس و جلسات استاد علی فرحانی انتخاب و جدا شده است، مجموعه ای کامل در موضوع و است. ✅با این مجموعه صوتی امید است که سوالات مختلف در مورد روش تحصیل و برنامه‌ریزی علوم حوزوی مرتفع شود و مسیر تحصیل تا قله اجتهاد مشخص گردد. ✅بحمدالله تا به حال افراد زیادی از این مجموعه صوتی استفاده کرده و راه حل بسیاری از مشکلات تحصیلی خود را یافته اند‌ و با نگاهی صحیح، انگیزه کافی برای تحصیل علمی را به دست آورده اند. ♨️دانلود کنید و بشنوید 👇👇 1️⃣اهداف و چشم اندازهای حوزوی eitaa.com/almorsalaat/4158 2️⃣راهکارها و مهارت های برنامه ریزی eitaa.com/almorsalaat/4183 3️⃣روش ها و مهارت های علم آموزی eitaa.com/almorsalaat/4238 4️⃣آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4296 5️⃣آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4337 6️⃣آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4361 7️⃣آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4435 8️⃣ آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4475 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌گرایش به توحید، فطری انسان است/ آنچه سوال برانگیز است عدم گرایش به دین است/ شک، گذرگاه خوب و لازمی است اما منزلگاه بدی است/ ماتریالیسم، شک را منزلگاه خود قرار داده است 🔰شهید مطهری 🌀طرح اين بحث به اين كيفيّت كه علل گرايشهاى مادّى چيست، طبعاً نمودار اين است كه ما مدّعى هستيم انسان بالطّبع نمى‏بايست گرايش مادّى پيدا كند؛ مادّيگرى يك جريان مخالف طبيعت و فطرت انسان است و چون بر خلاف اصل است، بايد به جستجوى علّت آن پرداخت و از سببى كه آن را بر خلاف اصل و قاعده به وجود آورده كاوش نمود. 🌀 و به عبارت ساده‏تر، اعتقاد به خدا حكم سلامت را دارد و گرايش مادّى حكم بيمارى را. هيچ‏گاه از سرّ سلامت نبايد پرسيد، زيرا سلامت بر طبق مسير و جريان طبيعى نظام خلقت است؛ امّا اگر ديديم فردى يا جمعيّتى بيمارند، آنجا بايد پرسيد: چرا اين افراد بيمار شدند؟ چه موجباتى سبب بيمارى آنها شده است؟ 🌀اين نظر ما درست بر خلاف آن است كه در كتب «تاريخ اديان» معمولًا اظهار نظر مى‏كنند. نويسندگان آن كتب غالباً به دنبال اين مى‏گردند كه چرا بشر گرايش دينى پيدا كرد؟ 🌀از نظر ما گرايش دينى نيازى به پرسش ندارد. آن، كشش فطرت است، بلكه بايد كاوش كرد كه چرا بشر گرايش به بى‏دينى پيدا كرد؟ فعلا نمى‏خواهيم اين بحث را دنبال كنيم كه آيا دينى بودن يك امر طبيعى است و بى‏دينى امرى غير طبيعى و يا بر عكس است؟ زيرا از نظر موضوع بحث اصلى، ضرورتى نمى‏بينيم. 🌀البتّه اين مطلب را بايد توجّه داشت كه مقصود اين نيست كه چون گرايش توحيدى يك گرايش فطرى و طبيعى است، آنگاه كه در سطح تعقّلات علمى و فلسفى‏ طرح مى‏شود هيچ گونه سؤالى به وجود نمى‏آورد. خير، مقصود اين نيست. 🌀اين مسأله مانند هر مسأله ديگر هر چند مورد تأييد يك غريزه فطرى باشد، آنگاه كه در سطح تعقّل طرح مى‏شود، طبعاً سؤالات و اشكالات و شكوك و شبهاتى براى مبتدى به وجود مى‏آورد و راه حلهاى لذّت‏بخشى هم در همان سطح دارد. على هذا ما نمى‏خواهيم شكوك و شبهاتى كه واقعاً براى افرادى پيش مى‏آيد ناديده بگيريم و يا آنها را ناشى از خبث طينت و سوء سريره آنها بدانيم. خير، چنين نيست. 🌀پيدايش شكوك و شبهات در اين زمينه آنگاه كه بشر مى‏خواهد همه مسائل مربوط به اين موضوع را حل كند، يك امر طبيعى و عادى است و همين شكوك است كه محرّك بشر به سوى تحقيق بيشتر است. و لهذا ما اين نوع شكوك را كه منجر به تحقيق بيشتر مى‏شود، مقدّس مى‏شماريم، زيرا مقدّمه وصول به يقين و ايمان و اطمينان است. 🌀شك آنگاه بد است كه به صورت وسواس درآيد و آدمى را به خود سرگرم كند، آن‏چنان‏كه مى‏بينيم بعضى افراد از اينكه مى‏توانند در مسائل ترديد كنند لذّت مى‏برند و آخرين منزل سير فكرى خود را ترديد و دودلى مى‏دانند. اين حالت، حالت بسيار خطرناكى است، بر خلاف حالت اوّل كه مقدّمه كمال است. 🌀لهذا مكرّر گفته‏ايم كه ، و لازمى است امّا توقّفگاه و . 🌀بحث ما اكنون درباره افراد يا گروههايى است كه شك را توقّفگاه و آخرين منزل خويش ساختند. به عقيده ما ماترياليسم هر چند خود را يك مكتب جزمى معرّفى مى‏كند، ولى جزء مكاتب شك است. منطق قرآن نيز درباره اينها همين است. قرآن مى‏گويد: «حدّ اكثر اين است كه دچار برخى شكوك و ظنون هستند، ولى در عمل، آن را به صورت جزم و علم و يقين در مى‏آورند.» 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (علل گرايش به ماديگرى)، ج‏1، ص: 473 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
پژوهش مساله فقه المرأة.mp3
15.93M
🎙| متد سنتی فقه و پاسخگو بودن آن/ اهمیت و معنای صحیح موضوع شناسی در این فضا/ لزوم تجمیع منابع و کار با ادله/ شیخ طوسی زمانه باشیم/ موضوع و لزوم تجمیع منابع آن و استنباط از ادله/ لزوم کار پژوهشی و گروهی در این عرصه 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 10/11/1401 📌متن کامل بیانات استاد را در پست پائین 👇👇👇 @almorsalaat
📌استاد معظم در جلسه تدریس فقه فرهنگ مورخ 10/11/1401 (فیضیه)، ضمن تاکید بر روش پژوهش محور در مسیر حل مسائل مستحدثه، به منظور جمع بندی از مباحثی که تا به حال در این جلسات مطرح شده است چنین فرمودند: ◽️جمع بندی مباحثی که تا به حال در این سلسله جلسات فقه فرهنگ و مساله علوم انسانی اسلامی داشته ایم در دو ناحیه محتوا و متد بدین شرح است: ◽️نسبت به متد و روش: ◽️به این نتیجه رسیدیم که در مسائل مستحدثه همان متد سنتی فقهاء در فقه جوابگو است. البته شیوه قدمائی، قرائات متعددی دارد و مقصود ما از شیوه قدمائی این است که: 1⃣موضوع شناسی ◽️در اولین گام باید موضوع شناسی شود و نیاز به موضوع شناسی دقیق وجود دارد. اساسا موضوع شناسی در این فضا دقائق زیادی دارد و غیر از موضوع شناسی متعارف است ◽️موضوع هم یعنی سوالی که هیچ حکمی در آن مرحله وجود دارد اگرچه این موضوع اجزاء متعدد و پیچیده داشته باشد که باید تمام ابعاد و اجزائش شناخته شود و در مرحله بعد از طریق منابع دین، این سوال جواب داده شود. 2⃣تجمیع منابع ◽️در گام دوم نیاز به تجمیع منابع داریم ◽️جایگاه امروز یک فقیه در مقابل سوالات امروزین همانند جایگاه شیخ طوسی است در مقابل سوالات زمان خودش. ◽ باید توجه کرد که شیخ طوسی با عصر صدور روایات فاصله دارد و تاریخ روایات و ادله یک تاریخ پر فراز و نشیب است لذا نباید گمان کرد که تمام ادله و بیانات معصومین به دست شیخ طوسی رسیده است و به همین خاطر توانسته است در این عرصه پیروز باشد. ◽️اما مع ذلک شیخ طوسی تمام ادله مورد نیاز خود را با موضوع شناسی صحیح از زمانه، تدوین و تبویب کردند و حال ما هم باید همین طور باشیم. ◽️اگرچه شیخ طوسی تمام منابع و ادله موجود را هم تدوین و تبویب نکردند چه اینکه روایات اخلاقی را چنین تبویب و تدوین نکردند لذا برخی از روایات بصائر الدرجات چون مربوط به بحث ان فقهاء نبوده است وارد در تدوین و تدویب روایات توسط آنها نشده است. ◽در زمانه ما شاید به اندازه نیمی از فقه و یا بیشتر، موضوعات بسیار جدیدی پیش آمده است که باید نسبت به این سوالات و مسائل تدوین منابع شود و منابع مسانخ با آن یافت شده و حکم آنها به دست بیاید. ◽️به عبارت دیگر تبویب و تدوین روایات که توسط فقهاء گذشته انجام میشده است طریقیت دارد نه موضوعیت؛ شاهدش این است که در همان زمان هم اگر فقیهی نسبت به تجمیع جمیع منابع شک می کرده است و احتمال میداده است که روایت دیگری در باب دیگری نسبت به سوالش وجود داشته باشد کل کتاب حدیثی را مطالعه می کرده است نه اینکه صرفا همان باب از کتاب حدیثی را مطالعه کند کما اینکه آیت الله بروجردی (ره) می فرمودند در وسائل الشیعه روایات تقطیع شده است و این تقطیع در برخی از روایات مضر است لذا باید تجمیع منابع شود. ◽️و در زمان حاضر چون نه صرف تک سوالات مستحدثه بلکه شبکه مسائل مستحدثه ای به وجود آمده است، می بایست تجمیع دوباره منابع صورت گیرد و البته رأس المال این کار هم کتب معروفه و تراث شیعه است. ◽️البته برخی از نظامات اجتهادی و دستگاه های استنباطی نسبت به تدوین منابع، لابشرط اند و برخی به شرط لا هستند که آنهایی که به شرط لا هستند در این فضا به کار نمی آیند. ◽️در این فضا اگر موضوع محل بحث را «جنسیت زن» یا همان «فقه المرأة» بگذاریم با این نگاه، روایاتی از دوردست بسیار موثر میشود یعنی روایاتی که در حیض و نفاس آمده است با روایاتی که در ارث آمده است مرتبط میشوند و یک شبکه مفاهیم مشترک به وجود میآورند زیرا نگاه مشترک بر آنها حاکم است، این نگاه است که کم کم ما را به سمت نگاه جامع به زن و زنانگی در اسلام می رساند. ◽️اما نسبت به محتوای: 1⃣اولا کلان نگاه حوزه روابط اجتماعی مورد بحث قرار گرفت که در این عرصه عبارات علامه طباطبایی را مورد بررسی قرار دادیم و تاثیرگذاری آن نگاه را در حوزه فقه فتوا و فقه نظامات بحث کردیم. 2⃣ ثانیا بحث بر روی حوزه فرهنگ شد و مفهوم شناسی و منبع شناسی آن را بحث کردیم. 3⃣ بعد هم وارد در بحث از قواعد عامه شدیم و چند مورد از قواعد عامه فرهنگ را مورد بررسی قرار دادیم. ◽️یکی از این قواعد که به آن پرداختیم، مسأله شدیم. ◽️ در این سلسله جلسات معلوم شد که خود دوراهی اجتماعی در خود غرب هم حکم ندارد بلکه موارد و مصادیق آن اعم از مصادیق اقتصادی و امنیتی و فرهنگی اش حکم دارند. ◽️شیخ اعظم هم در مکاسب می فرمایند اینکه فقهاء گاها عناوینی را به عنوان شرط یا ملاک ذکر کرده اند در حالی که آن عنوان منصوص در ادله نیست بلکه مستنبط از ادله است یعنی خود عنوان حکم ندارد بلکه این مصادیق آن اند که حکم دارند مانند عنوان «طلقیت» ◽️یعنی در ادله چیزی به نام طلقیت، شرط مبیع دانسته نشده است بلکه آنچه در ادله است مصادیقی است که فقهاء از باب جامع آنها عنوان طلقیت را استنباط کرده اند پس نوع مواجهه با شرط طلقیت غیر از نوع مواجهه با شرط مالیت است زیرا مالیت از شروط منصوص برای عوضین است اما طلقیت چنین نیست. یعنی عنوان طلقیت حکمی ندارد بلکه معنون های آن حکم دارند. ◽️حال دوراهی اجتماعی هم همین طور است یعنی باید با معنون آن کار کرد و از جنبه معنون آن موضوعات ذیل را بررسی کردیم: 1⃣حضور زن در ورزشگاه ها و حوزه های تخصصی 2⃣مساله زن و تفکیک جنسیتی محیط های آموزشی 3⃣مساله افزایش سن ازدواج ◽️لهذا در این سلسله جلسات، نسبت به موضوع «زنانگی و جنسیت زنانه» و به تعبیری یک نگاه تاثیر گذار موضوعی پیدا شد یعنی مشخص شد که معلوم شدن تکلیف این موضوع می تواند چه دائره از فقه را پوشش دهد و تا چه حیطه هایی تاثیر داشته باشد. لذا می توانیم با نگاه به همین موضوع وارد ادله شویم. ◽️به همین منظور، باید ناظر به فقه المرأة، تجمیع منابع کنیم و به صورت و به سمت حل این مساله برویم. ✍احسان چینی پرداز (@Ehsan1244) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | بیست و دوم بهمن امسال ان‌شاءالله به توفیق الهی مظهر حضور مردم، مظهر عزت مردم، مظهر اعتماد مردم به یکدیگر است. مظهر اتحاد ملی است. 👈🏻 من توصیه‌ام به آحاد مردم این است سعی کنند این راهپیمایی را، این روز بزرگ را، این حرکت باشکوه را مظهر اتحاد ملی و وحدت ملی قرار دهند. 📢 این پیام را بطور صریح به دشمن برسانند که تلاش او برای از بین بردن اتحاد ملی، تلاش خنثی شده‌ای است. 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌟🌌 🌌🌟 🔻 رهبرانقلاب: الله اكبر ملت ايران لحن و نواى خاصى دارد. چون الله اكبر پيغمبر است، الله اكبر بت شكن است، چون به معناى ناچيز و بى‌مقدار داشتن بتهاى زور و زر است، چون به معناى رشادت و شجاعت يک ملّت در مقابل استكبار جهانى است. 💻 Farsi.Khamenei.ir
♦️امام خمینی (ره)، مرد چند بعدىِ عمیقِ توصیف ناشدنی 🎙رهبر معظم انقلاب ▫️حقیقتاً امام بزرگوار ما در تاریخ ملت ایران بود. این را نه از باب عشق و علاقه‌ به ایشان بلکه نگاه منصفانه‌ی هر کسی این را تأیید میکند. امام حقاً و انصافاً یک عنصر استثنایی بود. ▫️بنده با رجال تاریخی کشور آشنایم، این نه در بین علمای بزرگ ما و نه در بین زمامداران و نه در بین مصلحان و منادیان تحول . بزرگانی مثل مرحوم سید جمال و تحول خواهانی که در کشور ما یا حتّی در دنیای اسلام بودند، کجا؛ این مرد چند بعدىِ عمیقِ حقیقتاً توصیف ناشدنی کجا؟ ▫️بنده شرح حال بسیاری از فلاسفه، عرفا، دانشمندان علوم عقلی، سیاسیون، پیرمردهای پخته و آدمهای سنجیده را در کتابها خوانده‌ام یا در زندگی‌ام با آنها برخورد داشته‌ام؛ حقاً فاصله‌ی بین آنها و امام بزرگوار، است! 📚بیانات ۸۴/۳/۱۰ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌آنچه فلاسفه مصر و یونان قدیم و نیز متکلمین در باب توحید گفتند در حد واجب تعالی است/این نگاه تا حدود سنۀ يكهزار از هجرت نبويّه ادامه داشته است/ظرائف و دقائق روایات اهل بیت و آیات قرآن از این منظر، مورد اهمال و غفلت بوده است /حقیقت توحید قرآنی را امیرالمومنین(ع) تبیین کرد/ فلاسفه اسلامی تصریح کرده اند که این حقیقت را از کلمات امیرالمومنین دارند. 🔰علامه طباطبایی 💢القول بأن للعالم صانعا ثم القول بأنه واحد من أقدم المسائل الدائرة بين متفكري هذا النوع تهديه إليه فطرته المركوزة فيه، حتى أن الوثنية المبنية على الإشراك، إذا أمعنا في حقيقة معناها وجدناها مبنية على أساس توحيد الصانع، و إثبات شفعاء عنده؛ (ما نَعْبُدُهُمْ‌ إِلاّ لِيُقَرِّبُونا إِلَى اللّهِ‌ زُلْفى‌ ) و إن انحرفت بعد عن مجراها، و آل أمرها إلى إعطاء الاستقلال و الأصالة لآلهة دون الله. 💢و الفطرة الداعية إلى توحيد الإله و إن كانت تدعو إلى إله واحد غير محدود العظمة و الكبرياء ذاتا و صفة - على ما تقدم بيانه بالاستفادة من الكتاب العزيز - غير أن ألفة الإنسان و أنسه في ظرف حياته بالآحاد العددية من جانب، و بلاء المليين بالوثنيين و الثنويين و غيرهم لنفي تعدد الآلهة من جانب آخر سجل عددية الوحدة و جعل حكم الفطرة المذكورة كالمغفول عنه. 💢و لذلك ترى المأثور من كلمات الفلاسفة الباحثين في مصر القديم و اليونان و إسكندرية و غيرهم ممن بعدهم يعطي حتى صرح بها مثل الرئيس أبي علي بن سينا في كتاب الشفاء، و على هذا المجرى يجري كلام غيره ممن بعده إلى حدود الألف من الهجرة النبوية. 💢و أما أهل الكلام من الباحثين فاحتجاجاتهم على التوحيد لا تعطي أزيد من الوحدة العددية أيضا في عين أن هذه الحجج مأخوذة من الكتاب العزيز عامة؛ فهذا ما يتحصل من كلمات أهل البحث في هذه المسألة. 💢فالذي بينه من معنى التوحيد أول خطوة خطيت في تعليم هذه الحقيقة من المعرفة، غير أن و المتعاطين لعلوم القرآن من الصحابة و التابعين ثم الذين يلونهم هذا البحث الشريف، فهذه جوامع الحديث و كتب التفسير المأثورة منهم لا ترى فيها أثرا من هذه الحقيقة لا ببيان شارح، و لا بسلوك استدلالي. 💢و لم نجد ما يكشف عنها غطاءها إلا ما ورد في عليه أفضل السلام خاصة، فإن كلامه هو الفاتح لبابها، و الرافع لسترها و حجابها على أهدى سبيل و أوضح طريق من البرهان، ثم ما وقع في كلام بعد الألف الهجري، و قد صرحوا بأنهم إنما استفادوه من كلامه (ع). 💢و هذا هو السر في اقتصارنا في البحث الروائي السابق على نقل نماذج من غرر كلامه (ع) الرائق، لأن السلوك في هذه المسألة و شرحها من مسلك الإحتجاج البرهاني لا يوجد في كلام غيره (ع). 📚المیزان. ج 6. صص 104_105 (ع) 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📚| علل گرایش به مادیگری ✍استاد شهید آیت الله مطهری 🌀موضوع اصلي بحث اين کتاب، يعني اثبات يا انکار ، قطعا حسّاس‌‌‌‌‌ترين و شورانگيزترين موضوعي است که از فجر تاريخ تاکنون انديشه‌‌‌‌‌ها را به خود مشغول داشته و مي‌‌‌‌‌دارد. موضع انسان در اين مسأله، در ابعاد انديشه‌‌‌‌‌اش و در جهان‌‌‌‌‌بيني او و ارزيابيهايش از مسائل و در جهت گيريهاي اخلاقي و اجتماعي‌‌‌‌‌اش تأثير و نقش تعيين کننده دارد. گمان نمي‌‌‌‌‌رود هيچ انديشه‌‌‌‌‌اي به اندازه اين انديشه «دغدغه آور» باشد. هر فردي که اندکي با تفکر و انديشه سر و کار داشته است، لااقل دوره‌‌‌‌‌اي از عمر خويش را با اين «دغدغه» گذرانده است. (مقدمه کتاب) 📌این کتاب از زیباترین آثار قلمی شهید معظم است. نکات بسیار مهمی را که دانستن آنها برای حوزویان ضروری است، در این کتاب بیان کرده اند. البته برخی مباحث آن نیاز به مقدمات فلسفی دارد. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
ملاک علم در بیان علامه طباطبایی.MP3
9.83M
🎙| بوعلی ملاک علم را تجرد و شیخ اشراق، احاطه و علیت میداند/ ملاک علم در نگاه فلسفی علامه، مقابل ماده است/ علامه مسأله «احاطه» را هم به ملاک علم اضافه میکند و‌ صرف تجرد، علم ساز نیست/ لذا همه مجردات به هم علم ندارند/ مشکل عالم ماده در باب علم، مشکل است/ لذا حتی بدن انسان چون مادی است از نفس او غایب است/ لهذا اگر «صورت» هم مادی باشد معلوم واقع نمیشود و در این صورت حرکت توسطیه هم‌ نمی تواند مشکل علم را حل کند 🎙استاد علی فرحانی 📚فیضیه. 2/11/1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b