eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7.1هزار دنبال‌کننده
349 عکس
24 ویدیو
26 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 تفاوت الغای خصوصیت با تنقیح مناط: 1️⃣ الغای خصوصیت: الغای خصوصیت مربوط به عالم است. یعنی فهم عرفی و ظهورات ادله؛ یعنی عرف وقتی دلیلی را ببیند و استظهار کند که یک موضوع (یا عنوانی در یک موضوع) خصوصیتی ندارد، می‌تواند حکم را از آن موضوع به موضوع دیگر تسرّی دهد: 🔹 مثال: در دلیل آمده است: «رجل شکّ بین الثلاث و الاربع ... »، ولی عرف از رجولیّت در این روایت الغای خصوصیت می‌کند و می‌گوید موضوع، مکلّف است و رجل بودن، خصوصیّت ندارد. پس اگر زنی هم شک بین سه و چهار کند، همان حکم را خواهد داشت. 2️⃣ تنقیح مناط: تنقیح مناط مربوط به عالم است. یعنی کشف ملاکات و مناطات احکام. یعنی با کشف ملاک تامّ حکم، از موضوع دلیل به موضوع دیگر تعدّی کنیم. 🔹 مثال: در دلیل: «الخمر حرام؛ لأنّه یزول عقل الانسان»، کشف می‌کنیم که ملاک حرمت، زوال عقل انسان بوده و لذا اگر به این نتیجه رسیدیم که فقّاع نیز همانند خمر، عقل انسان را زائل می‌کند، می‌گوییم با توجه به اینکه ملاک اصلی حرمت خمر، به همان شکل در فقّاع نیز موجود است، کشف می‌کنیم که فقّاع نیز حرام است. 📚 برگرفته از درس خارج فقه بورس و اوراق بهادار، استاد علی همدانی (دام ظله) 📌 ارسالی از حجة الإسلام علی 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 تاریخ حوزه [معاصر] را می توان به سه بخش تقسیم کرد: 1️⃣ دوره اول حوزه همان دوره ممنوعیت منبر و بود. خروجی آن هم امثال مرحوم خوانساری و مرحوم اراکی و راحل بود و با اینکه آن زمان دوره حوزه بود، افراد و شخصیت های و بزرگان زیادی از آن برخاستند. 2️⃣ دوره دوم دوره زعامت آیت الله بود که در آن دوره ایشان ابتکاراتی از قبیل فقه مقارن و طبقات الرجال و.. را به ارمغان آوردند. 3️⃣ دوره سوم حوزه، زمان است که مدیران حوزه باید از این دوره محافظت کنند، درست است که حوزه برای نظام کارهای بزرگی مثل تدوین را انجام داد که یک کار علمی و ارزشمند بود، اما نباید طلاب با استعداد جذب مراکز غیر حوزوی شوند، حوزه نباید کند، طلاب خوش استعداد که می توانند علمای برجسته بشوند نباید جذب جاهای دیگر شوند. 📚 برگرفته از فرمایشات آیت‌ الله (دام عزه) 👈 نکات ـ بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 تأثر شهید (ره) از مکتب قم 🔹 به نظر ما مکتب فکری شهید صدر در موارد مختلفی از مکتب قم متأثر است و شواهد مختلفی هم بر آن وجود دارد، از جمله بحث ای که شهید صدر مطرح می کند و تلامیذ ایشان مدعی هستند که از ابداعات ایشان است، در کلمات محقق داماد آمده است. 🔸 این تأثیر و تأثر در موارد دیگر هم مشاهده می شود. از جمله اینکه مرحوم محقق داماد در تقریرات اصول شان (محاضرات 3: 52) می فزماید: شک تقدیری در استصحاب کافی است. دو بیان دارند. بیان اول، اینکه از ادله استصحاب استفاده می شود عدم یقین به خلاف، موضوع باب استصحاب است. یعنی یقین به خلاف نداشته باشیم، حال چه شک فعلی باشد، چه شک تقدیری و چه ظن فعلی و چه ظن تقدیری. این بیان همان بیان شهید صدر است. 🔹 ممکن است برخی از تلامیذ شهید صدر مدعی شوند که این کلمات به دست شهید صدر نرسیده بوده، ولی ما شواهدی داریم که اصول محقق داماد در دست شهید صدر بوده است. یعنی برخی دفاتر را آسید موسی صدر و دیگران نوشته بودند و برای شهید صدر برده بودند. لذا نباید تعصب داشته باشیم و این تأثیر و تأثر را انکار کنیم. 🔸 بله، شهید صدر جزو نوابغ است؛ افکار دیگران را می گیرد و تبدیل به می کند. اما در تأثر ایشان از مکتب قم هم در از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم شهید و هم در اصول تأثرشان از مکتب جای تردیدی نیست. 📚 برگرفته از فرمایشات آیت الله جواد در درس خارج اصول 👈 آشنایی با اجتهاد: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 جایگاه روحانیت از منظر امام خمینی (رحمةالله علیه): 🔹 ... و اینان و هر یک از صاحبان آرای باطله و گفتارهای ناهنجار، چون می‌دانند که تنها کسی که می‌تواند مشتِ آنها را در جامعه باز کند و دروغ پردازی آنان را روی دایره بریزد، هستند و دیگر مردم، یا تخصص در این میدان ندارند یا اگر هم کم و بیش اطلاعی داشته باشند، وظیفه خود را جلوگیری از افسار گسیختگی ها نمی‌دانند. 🔸 تنها چیزی را که برای پیشرفت مقاصد مسموم خود، مقدم بر هر چیز بر خود لازم می دانند، آن است که به هر وسیله ای شده است، با یاوه سرایی و دروغ پردازی و تهمت و افترا به ملّاها، دست توده را از آنها کوتاه کنند و آنها را پیش مردم خوار و کوچک جلوه دهند و از روحانی آنها، با هر جانفشانی هست، بکاهند؛ تا میدان تاخت و تاز برای آنها باز شود و با کمال آزادگی و دلگرمی بتوانند با جان و ناموس و مال یک مشت بیچاره ستمدیده بازی کنند. 🔹 و گر نه، به شهادت تواریخ معتبر از بعد رحلت پیغمبر اسلام تا امروز، تنها کسی که این مردم را نگاهداشته و جلوگیری از یاوه سرایی افسار گسیختگان کرده، و ملاها بودند و دیگران؛ یا وظیفه این کارها را نداشتند یا خود را وظیفه دار نمی‌دانستند. 📚 ر.ک: کتاب کشف الأسرار، ص ۸ - ۹ 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
🔹 پولی که از تبریز برایم می‌آمد، دیگر نمی‌آمد. مشغول مطالعه، بی‌پولی حواسم را پرت کرد. در همین حال درب خانه را زدند، باز کردم شخص ملبسی بود، خود را «شاه حسين ولى» معرفی کرد و گفت: «مرا فرستاده‌اند که به تو بگويم اين ۱۸‌سال كِى تو را گرسنه گذاشتم كه حالا به فكر بى پولى افتادی؟!» این را گفت و رفت. 🔸 برگشتم اما ذهنم درگیر شده بود او که بود و منظورش از این ۱۸سال چیست؟ بعد از تأملی یافتم از زمان شدنم، ۱۸ سال گذشته! اما آن شخص را نشناختم تا زمانی‌که به تبریز برگشتم. روزی به زیارت قبور رفتم قبری نظر مرا به خود جلب کرد نامش شاه حسین ولی بود، متوفای ۳۰۰ سال قبل! 📚 برگرفته از خاطرات علامه 📌 24 آبان سالروز رحلت عالم فرزانه، حکیم متأله، علامه طباطبایی (ره) 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 کتاب «روش‌شناسی کاربردی اجتهاد» 🔹 نویسنده: استاد سیدمحمدرضا (از اساتید بزرگوار دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین) 👈 معرفی کتاب های بیشتر در موضوع : 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
روش شناسی کاربردی اجتهاد. واعظی.pdf
1.88M
💠 فایل کتاب «روش‌شناسی کاربردی اجتهاد» 🔹 نویسنده: استاد سیدمحمدرضا (از اساتید بزرگوار دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین) 👈 آدرس کانال استاد واعظی «یادداشت های طلبگی»: 🌐 @yaddashhayetalabegi 👈 نکات بیشتر در موضوع : 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 زهد بسیار بالای شیخ (رضوان الله تعالی علیه) 🔹 وقتی دختر مرحوم شیخ انصاری (متوفای 1281 ق) را عقد کردند، مدّتی گذشت و هیچ چیز در بساط نبود تا دختر را به خانه شوهر بفرستند. 🔸 تا آنکه روزی مرحوم شیخ آمد و به همسرش گفت: برای اصلاح کار دخترمان فکری به نظرم رسیده و آن اینکه پانزده تومان برای صوم و صلاۀ آورده‌اند؛ روزه اش را تو بگیر، نمازش را من می‌خوانم تا مقدّمات کار دخترمان درست شود و او را به خانه شوهر بفرستیم. 📚 ر.ک: ما سمعت ممن رأیت، ص 494 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 اضمار روایات: 🔻برای اثبات اینکه مسئول در روایات مضمره، امام ع است، چند وجه ذکر شده است: 1️⃣ وجه اول: برخی از روات اجل از آن است که از غیر امام ع سوالی کند و آن را برای دیگران نقل کنند. 🔹 فیه: در مورد زراره و محمد بن مسلم و ... این حرف را می توان پذیرفت، چون شان آنها این است که «لایسئلون الا الامام ع». البته آن هم در اواخر کار؛ اما در مورد بقیه این ادعا قابل پذیرش نیست. 2️⃣ وجه دوم (محقق ایروانی): در زبان عربی ذکر ضمیر بدون مرجع، مالوف و صحیح نیست. پس قطعا عهدی بوده که به آن تکیه شده است. از طرف دیگر غیر از امام معصوم ع کسی نمی تواند نزد روات باشد. پس متنی که در کتب روایت ذکر شده، مرجع معهودی داشته که همان امام ع است. 🔹 فیه: در کتب روایی عهد ذکری بوده و نام امام ع ذکر شده بود و سپس بخاطر تقطیع، مرجع ضمیر ذکر نشده است. همانطور که صاحب معالم در منتقی الجمان: تصریح دارد: علّت مضمره شدن بسیاری از روایات تقطیع و تبویب آنهاست. به عبارت دیگر وقتی راویان، روایات سماعه را از کتابی نقل می‌کردند، در روایت اول نام امام علیه السلام بوده و در روایات بعد به صورت ضمیر ذکر شده و راوی، روایت اول را نقل نکرده است. 3️⃣ وجه سوم: معنا ندارد فرد ثقه ای روایت را از غیر امام بپرسد و بدون ذکر نام به دیگران نقل کند. زیرا لازمه اش است. مشخص می شود سوال از امام ع بوده است. 🔹 فیه: این همه تقطیع و تلخیص هایی که در سندها و متن ها وجود دارد و از روات سر زده و هیچ کدام تدلیس نیست، دلیل بر عدم صحت این ادعاست. 4️⃣ وجه چهارم (آیت الله شبیری): اینکه این متن را به عنوان روایت در خود ثبت کرده و امثال شیخ طوسی و شیخ کلینی که متخصّصین این فن هستند با آن برخوردی همچون برخورد با روایات داشته‌اند، مشخص می شود سوال از امام ع بوده است. 🔹 فیه: اولاً: اگر بخاطر قراین یا طریقی معتبر برای امثال کلینی روشن شده مسئول، امام ع است، اجتهاد ایشان است که برای ما حجت نیست. ثانیاً: درست است که در کتب روایی نقل شده، اما دلیل نمی شود که آن را روایت بدانند. شاهدش هم این است که خود شیخ بر اضمار روایت اشکال می کند. ثالثا نقل متن به عنوان روایت بخاطر این بوده که برای آنها حجت بوده، ولی شهادت بر روایت بودن آن از طرف امثال شیخ نیست. 5️⃣ وجه پنجم: در مقدمه تصریح شده که آثار صحیحه از صادقین ع در این کتاب نقل شده است. 🔹 فیه: مقصود از آثار صحیحه این نیست که تک تک روایات آثار صحیحه است، بلکه مقصود این است که مجموع روایات در هر باب مشتمل بر آثار صحیحه است. پس نمی توان با استناد به این وجه حجیت مضمرات کافی را درست کرد. علاوه بر اینکه این وجه مختص کافی است. 6️⃣ وجه ششم: علّت اضمار روایات و تبویب آنهاست. بنابراین ما اصلا روایت مضمره نداریم. از طرف دیگر کتب و مجامع روایی برای جمع روایات است، نه فتاوای فقها. از طرف دیگر (به عنوان موید) در روایات ما شاید موردی نداشته باشیم که روایتی از غیر امام ع نقل شده باشد. ان قلت: شیخ صدوق در فقیه از پدرش مطالبی نقل کرده است. قلت: فرمایشات پدر شیخ صدوق روایاتی مرسله است، چون دأب فقها در آن زمان این بوده که در مقام فتوا، عین متن روایت را نقل می کردند. ✅ بنابراین تردیدی در حجیت روایات وجود ندارد. 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی همدانی (دام ظله) در مدرسه شهیدین 👈 نکات ـ حدیثی بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 نقش علامه طباطبایی (ره) در موفقیت های ایشان: 🔹دختر یک خانواده ی ثروتمند در تبریز بود. با یک طلبه ساده ازدواج می‌کند و بخاطر ادامه ی تحصیل همان طلبه ی ساده راهی می ‌شود. گرما و غربت شهر نجف را در نظر بگیرید، خدا به ایشان فرزندی می‌دهد. بعد این فرزند می‌میرد! بعد دوباره فرزند می‌دهد، دوباره در همان بچگی می‌میرد ! دوباره فرزند می‌دهد دوباره ... !! این در حالی است که مطلق بر زندگی شان حاکم است؛ تا حدی که یکی یکی، اسباب خانه را میفروشد . حتی رختخواب ! .... 🔸علامه درباره ایشان گفته بودند : «من نوشتن را مدیون ایشانم »! و نیز گفته اند : «اگر همسرم نبود من نمی‌توانستم ادامه ی تحصیل بدهم » صبر حیرت انگیز !!! نوشتن الميزان ... 🔺علامه نه تعارف داشته و نه اغراق می کند. علامه در جایی فرموده بودند : «ایشان وقتی در قم رو به حضرت معصومه (سلام الله علیها ) می‌دادند، من جواب خانوم را می‌شنیدم ! و همچین هنگامی که زیارت عاشورا می خواندند من جواب سلام امام حسین ( علیه السلام ) را می شنیدم !» 📚 برگرفته از فرمایشات آیت الله (@albayann) 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
♻️ مهم: آیت الله اعرافی: هر چند در گذشته برخی اندیشمندان تئوری فقه‌های را مطرح کردند، اما این نظریه مورد استقبال وسیع حوزه واقع نشد. امروز به تربیت فقهایی با همراه با تخصص در موضوعات مختلف نیاز است. این طرح بعد از ۶ سال فعالیت‌های علمی در سطح و خارج، امروز بستر لازم اجرایی را پیدا کرده است. ♻️ نظرات بلند - دام عزهم - و تأکیدات ایشان و همراهی اساتید معظم مهمترین سرمایه حوزه‌های علمیه در رشد و بالندگی حوزه‌های علمیه می‌باشد. در جلساتی که خدمت ایشان داشتیم، رهنمودهایی ارائه فرمودند که مطمئنا مورد توجه قرار خواهد گرفت. ♻️ جلسات متعددی با اساتید موافق و داشتیم که لازمه رعایت اختلاف نظرات علمی اساتید، تقویت سنت دراسی می‌باشد. ♻️ سال‌ها در به این نتیجه رسیدم که کار عمیق فقهی در چنین موضوعاتی در بستری غیر از دروس خارج اصیل حوزوی و بر سنت‌های تاریخی اجتهادی آن، امکان پذیر نمی‌باشد. ♻️ معاونت آموزش با همکاری اساتید و دفتر فقه معاصر طرح تحول اجتهادی را آماده خواهد نمود. 🔹 متن کامل سخنان مدیر محترم حوزه‌های علمیه در جمع معاونان و مدیران حوزه👇 🔗 yun.ir/v4tbq7 👈 اخبار بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 در آستانه شماره دوم مجله «فقه و پژوهش» توسط دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین (ره) منتشر شد. 🔹در این شماره می‌خوانید 👇 1️⃣ مفهوم مخالف قید در آیات و روایات فقهی 🔸 نوشته امین کوخائی 2️⃣ بررسی چگونگی حل تعارض حکم واقعی وظاهری از دیدگاه شیخ انصاری، مرحوم آخوند و شهید صدر 🔸نوشته سید عبدالله عمادی اصل 3️⃣ تبیین و بررسی مقدمات حکمت از منظر علماء اصول (آخوند خراسانی، میرزای نائینی، علامه مظفر، آیت اللّه سبحانی) 🔸 نوشته مهدی تقی لو 4️⃣ نقش کاربردی بایسته حلم با محوریت نقش پدر درخانواده از منظر آموزه‌های دین 🔸نوشته سیدمحمد احمدی موسوی 5️⃣ تبیین ادلۀ حرمت درآمد از غنا و پاسخ به شبهات آن 🔸نوشته سید محمد مهدی شجاع‌الدینی 6️⃣ حکم بیع معاطاتی 🔸نوشته سیدمحمدحسین طباطبایی 7️⃣ بررسی بذل فدیه متبرع در طلاق خلع و فرق آن با جعاله 🔸نوشته سید مرتضی میری 👈 اخبار بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
فقه و پژوهش2 - jeld.pdf
5.29M
✍️ فایل پی دی اف مقالات مجله «فقه و پژوهش» دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین (ره) ـ شماره دوم ✅ متن تک تک مقالات را در سایت مدرسه بخوانید 👇 🌐 http://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/research/fighh-va-pajoohesh/1112-2022-11-27-03-46-05 📌 ارسال مقالات جهت چاپ در مجله به آیدی (@feqhopajoohesh) 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین
💠 آیت الله شب زنده دار: مسأله را نباید به مشکلات اقتصادی گره زد. 🔹 عضو فقهای شورای نگهبان در درس فقه خود در مسجد اعظم قم: راه جلوگیری از این مسائل این است که باید همه به خصوص خانم‌های محجبه و خانم‌هایی که مقتدای آنها حضرت صدیقه طاهره و زینب کبری(علیهماالسلام) است کنند که ما را می‌خواهیم. ما باید این خواست خود را به جهان اعلام کنیم. 🔸 این تجمعاتی که در بعضی جاها شده خیلی موثر و مفید است‌ و باید شوند. 🔹 اگر ما در مقابل بی‌حجابی بخواهیم کوتاه بیاییم بعدا جلوگیری از آن بسیار سخت می‌شود. 🔸 باید با و به مسئولان کمک کرد که با عزمی راسخ‌تر در میدان وارد شوند. 👈 نکات ـ اجتماعی بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠مقصود از «بیع» در آیات قرآن 🔹بيع در آیه «أَحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ» در مقابل تجارت و عقود ديگر قرار ندارد؛ بلکه بيع در مقابل است، نه در برابر اجاره، صلح، مضاربه و .... بيع به معنای عام داد و ستد و تجارت است. 🔸 معنای آیه شریفه «إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ» این نیست که هنگام نماز جمعه اگر فرد در مغازه بنشيند و بخواهد چيزي را «اجاره» بدهد يا عقد «مضاربه» يا «مزارعه» ببندد، اشکال ندارد، بلکه منظور اين است كه باید هر گونه معامله‌ای را رها کند. در واقع مطابق «وَذَرُوا الْبَيْعَ» مطلق داد و ستد نفي شده است. 🔹آیه‌ «رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ» نیز دلالت دارد بر اینکه هيچ كاري از كارهای اقتصادی مردان خدا را از ياد او غافل نمی‌کند. همانطور که در آیه «لا بَيْعٌ فيهِ وَ لا خُلَّةٌ» مراد این نیست که در قیامت بيعی وجود ندارد، ولی در مقابل اجاره و صلح وجود دارد. بلکه در واقع بيع، نمادي از اقتصاد اسلامی و داد و ستد اسلامی است. 🔸همچنین در آیه «تِجارَةً عَنْ تَراضٍ» تجارت از روی رضایت شامل همه عقود اسلامی می‌شود؛ چه «مضاربه» یا «مزارعه» باشد، و چه سایر عقود. به تعبیر دیگر «أَحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ» همان «تِجارَةً عَنْ تَراضٍ» است؛ یعنی تجارت حلال و ربا حرام است. 🔹بنابراین بيع نماد همه عقود است و خداوند با این نهی ربا را ممنوع کرده و بيع ـ يعني داد و ستد به معنای عام ـ را جایز شمرده است. 📚برگرفته از فرمایشات آیت‌الله آملی (درس خارج فقه 1393/1/16) 🔰دوره فقه و اصول شهیدین قم
💠 به مناسبت هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه، اولین نشست علمی دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین در سال جاری برگزار می‌گردد. 🔹موضوع: «رابطه حوزه و دانشگاه در نظام اسلامی» 🔸 با حضور حجت الإسلام و المسلمین دکتر هادی اصل 🔺 از فارغ التحصیلان دوره فقه و اصول مدرسه علمیه شهیدین، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمی گروه فقه سیاسی دانشگاه شهید بهشتی تهران 📆 زمان: شنبه 26 آذر 1401 ⏰ ساعت 9 الی 10 صبح 🏢 مکان: مدرس شهید مطهری مدرسه شهیدین 🔺 کلیه کلاس ها در این ساعت است و حضور همه طلاب گرانقدر دوره در این نشست است. 👈 اخبار های علمی: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 تقابل حوزه قم با حوزه بغداد، آری یا خیر؟ 🔹 بعضی از کسانی که با نگاه تاریخی به علم نگاه می‌کنند، بین حوزۀ بغداد و قم، تقابلی ترسیم می‌کنند و می‌گویند: حوزۀ حدیثیِ بغداد پیرو مکتب است و در مقابل، حوزۀ حدیثی قم حوزۀ حدیثیِ است. حتی بعضی اشاره می‌کنند که منشأ اخباری‌گری، حوزۀ حدیثی قم و امثال شیخ است. 🔸 ولی ما در مقاله‌ای توضیح داده‌ایم که این جداسازی و توهم تقابل، با واقعیت‌های تاریخی سازگار نیست. یکی از دلایل ما این است که: فهرست شیخ و رجال نجاشی و رجال ابن غضائری (که بیشترین داده‌های توصیفی در آنهاست و همه هم‌دوره بوده‌اند، اگر چه نجاشی زودتر از دنیا می‌رود و به تعبیری جوانمرگ شده است) و همگی از مکتب بغداد هستند، توصیفاتی از چهره‌های حدیثی قم (مثل شیخ صدوق) کرده‌اند. 📚 برگرفته از درس رجال استاد شیرازی در مدرسه علمیه شهیدین (1398ش) 📌 ارسالی از حجت الاسلام مرتضی تیموری 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
12-3-MAX.jpg
16.63M
💠 همزمان با هفته پژوهش و گرامیداشت ایام شهادت حضرت زهرا (س)، دوازدهمین شماره لوح پژوهشی « » منتشر شد. ✳️ در این شماره، مطالب متنوعی در موضوعات فقه، اصول، احکام، اخلاق و کلام عرضه شده است. 📌 کاری از معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین قم 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
🚨 من ــ والله ــ این را الهی نمی‌دانم! 🔹 از داخل شهرهای ایران می آیند و از ما و امام جمعه می خواهند؛ اما نداریم؛ خیلی عجیب است! بنده به مسائل امامت جمعه اشراف پیدا کرده‌ام. من دایماً گزارش آقایان دبیرخانه‌ی ائمه‌ی جمعه و جناب آقای رسولی را - که رئیس دبیرخانه هستند - می بینم و خبرها را می خوانم. جاهایی هست که گاهی شش ماه یا یک سال بدون امام جمعه می ماند؛ این در حالی است که ما حوزه‌ی به این عظمت را داریم! 🔸 مگر ما گفتیم به جنگل های بروید و تبلیغ کنید!؟ آقایان نمی‌روند؛ می‌گوییم چرا نمی‌روید، می‌گویند می‌خواهیم درس بخوانیم! برادران! من این روش را قبول ندارم؛ حالا شما هرچه می‌خواهید بگویید، بگویید؛ من واللَّه این را الهی نمیدانم! چند نفرتان بیایید از مرجعیت و از ریاست و از مدرّسی و از فضل و سوادِ در آن حد بگذرید؛ حوزه را طوری راه بیندازید که بعداً هزار نفر مثل خودتان را به‌وجود بیاورید. 🔹 تبلیغ که کار ماست، حوزه‌ی علمیه‌ی قم این کار را نمی‌کند! ... جاهایی هست که اصلاً روحانی پایش به آن‌جا نمیرسد! در سفر به استان بوشهر به منطقه‌یی رفتیم و وارد ده بزرگی شدیم؛ گفتیم روحانی و عالم شما کیست؟ گفتند ما روحانی نداریم! پرسیدیم چرا؟ گفتند نمی‌آیند بمانند! من از شما سؤال میکنم که چرا نمی روید بمانید؟ این واقعاً سؤال جدی است؛ چرا نمی روید بمانید؟ بروید در یک ده بمانید؛ چه اشکالی دارد؟ حوزه نمی‌تواند برای این‌طور جاها مبلّغ بفرستد.... . 📚 برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری ــ ۱۳۷۰/۱۱/۳۰ 📌 ارسالی که از واحد فرهنگی دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 تفاوت دو اصطلاح ذمه و عهده 🔻 دو اصطلاح ذمه و عهده، هر چند گاهی به جای یکدیگر به کار می‌روند، اما ماهیّتی متفاوت دارند: 🔹 عهده، ظرف تصوری و اعتباری است برای و اعمالی که انجامشان بر انسان لازم است. 🔸 ذمه، ظرف اعتباری است برای که به نفع غیر و علیه انسان ثابت است. ✅ رابطه بین ذمه و عهده عموم و خصوص من وجه است؛ یعنی یک ماده اجتماع و دو ماده افتراق دارند: 🔹 ماده اجتماع: مکلفی که مال غیر را تلف کرده، ذمه و عهده‌اش مشغول است، ذمه‌اش مشغول به مال است، مثلا صد هزار تومان از مال زید را تلف کرده، زید مالک صد هزار تومان در ذمه این مکف است. عهده‌اش هم مشغول است یعنی بر این مکلف واجب است اعطاء مال به غیر. گویا یک حکم وضعی و یک حکم تکلیفی است. 🔸 ماده افتراق اول: گاهی هست ولی ذمه نیست، تکلیف هست، حکم وضعی نیست. مانند نفقه اقارب واجب النفقه بر انسان غیر از همسر، یعنی پدر، مادر و اولاد انسان، که این‌ها می‌شوند واجب النفقه انسان، اینجا عهده انسان مشغول به نفقه است، یعنی پرداخت نفقه این‌ها واجب است اما ذمه‌اش مشغول نیست لذا اگر این کار را ترک کرد از اموالش نمی‌گیرند و اقارب در ذمه او طلبکار نیستند، یا اگر از دنیا رفت اقارب از ترکه او چیزی را مالک نیستند. اینجا عهده هست ولی اشتغال ذمه نیست. 🔸 ماده افتراق دوم: گاهی هست بدون عهده، طفلی که مال غیر را تلف کرده، ذمه‌اش مشغول است به مال غیر، اگر از دنیا رفت از ترکه‌اش بر می‌دارند ولی خود طفل وجوب دفع ندارد چون تکلیف ندارد. ذمه خاصیتش این است با موت انسان از بین نمی‌رود یک ظرف اعتباری است که حتی پس از موت باقی است لذا فردی که از دنیا رفته وجوب پرداخت دیون ندارد چون عهده ندارد اما دیون بر ذمه میت ثابت است و زمانی فراغ ذمه حاصل می‌شود که حق طلبکارها از ما ترک میت پرداخت شود. 📚 برگرفته از درس خارج فقه معاصر «فقه رمزارزها) استاد آیت الله جواد (حفظه الله) 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
🔺 لیست جلسات هفتگی درس حوزه علمیه قم 🔺 👈 اطلاعیه های بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
1 💠 ادله اثبات ولایت فقیه 👈 روايت سليمان بن خالد 📜روايت عن سليمانَ بْنِ خالد، عن أبي عبداللّه (علیه السلام) قال: «اتَّقُوا الحُكُومَةَ، فَإنَّ الحُكُومَةَ إنَّما هِيَ للإمامِ العالِمِ بِالقَضاءِ العادِلِ فِي المُسلِمينَ، لِنبيّ (كَنَبِيّ) أوْ وَصِيِّ نَبيٍّ». [۱] 🔹 از حيث سند 👈از طريق كلينى نقل شده. و از اين طريق ضعيف است [۲] لكن صدوق روايت را از طريق سليمان بن خالد آورده كه صحيح و معتبر مى باشد [3] 🔸از حيث دلالت 👈 شروط دادرسی و حکومت 1️⃣ بايد امام باشد. در اين جا معناى لغوى «امام» كه عبارت از رئيس و پيشوا باشد مقصود است، نه معناى اصطلاحى. به همين جهت، نبى را هم امام دانسته است. اگر معناى اصطلاحى «امام» مراد بود، قيد «عالم» و «عادل» زايد مى نمود. 2️⃣ عالِم به قضا باشد. 3️⃣ عادل باشد. 🔹پس، قضا (دادرسى) براى كسى است كه واجد اين سه شرط باشد. بعد مى فرمايد كه اين شروط بر كسى جز نبى يا وصى نبى منطبق نيست. قبلاً عرض كردم كه منصب قضا براى فقيه عادل است. و اين موضوع از ضروريات فقه است و در آن خلافى نيست. اكنون بايد ديد شرايط قضاوت در فقيه موجود است يا نه. بديهى است منظور «فقيه عادل» است، نه هر فقيهى. 🔸فقيه طبعاً عالم به قضاست، چون مراد از فقيه کسی است که دین شناس باشد. فقيه وقتى عادل هم شد، دو شرط را دارد. شرط ديگر اين بود كه امام يعنى رئيس باشد. و گفتيم كه فقيه عادل مقام امامت و رياست را براى قضاوت - به حسب تعيين امام علیه السلام - داراست. 🔹آن گاه امام (علیه السلام) حصر فرموده كه اين شروط جز بر نبى يا وصى نبى بر ديگرى منطبق نيست. فقها چون نبى نيستند پس وصى نبى يعنى جانشين او هستند. __________________________________ [۱] وسائل الشيعة، ج ۲۷، ص ۱۷، «كتاب القضاء»، «أبواب صفات القاضي»، باب ۳، حديث ۳. [۲] زيرا در طريق كلينى، ابو عبداللّه المؤمن واقع شده، كه تضعيف شده است. [3] طريق صدوق به سليمان بن خالد در مشيخه: پدر صدوق از سعد بن عبداللّه از ابراهيم بن هاشم از محمد بن ابى عمير از هشام بن سالم كه همگى امامى و مورد وثوقند از ميان آنان ابراهيم بن هاشم توثيق خاص ندارد، اما چون از مشاهير راويان امامى است و با وجوه عدیده عام توثيق وى قابل اثبات است، ترديدی در صحت سند نيست. __________________________________ 📚 موسوعة الإمام الخمینی (قدس سره الشریف)، المجلد 21، (حکومت اسلامی و ولایت فقیه)، روايت سليمان بن خالد، ص ۸۲ 📌 ارسالی از حجت الإسلام مهدی رضایی (از طلاب گرانقدر پایه 10 مدرسه شهیدین) به مناسبت دهه 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
12 💠 أفقه فقها 🔹 شیخ محمد بن مکی عاملی (۷۸۶–۷۳۴ق) از فقهای مشهور شیعه است. «دروس»، «ذکری» و «لمعه دمشقیه» از مهمترین آثار اوست. 🔸 برخی عالمان سنّی به وی اتهام ارتداد زده و طوماری را علیه وی امضا کردند. شهید اول با وضع دلخراشی در نهم جمادی‌الاولی سال ۷۸۶ به فتوای قاضی برهان الدین مالکی و تأیید عباد بن جماعه شافعی در میدان قلعه دمشق با شمشیر کشته‌شد. آن‌گاه بدن شریفش را پس از به دار آویختن، سنگ باران کرده و به کشیدند. 🔹 آیت‌الله زنجانی می‌نویسند: مرحوم حاج آقای ما درباره اینکه أعلم علمای شیعه به طور در تمام أزمنه کیست، نوشته است: برخی شهید اوّل را می‌دانند. شهيد اول خيلى فوق العاده بود. اگر حواشى ايشان بر «» را ملاحظه كنيد، مبهوت می‌‏شويد كه چقدر بر فقه احاطه دارد. 🔸كتاب دروس شهيد اول ـ كه ناتمام هم ماند ـ بعد از مراجعه به جواهر و همه كتابها، هنوز هم تازه است و مطالب زيادى در آن وجود دارد كه در اين كتابها نيامده است. كتاب دروس كتاب تازه‌‏اى است و بر لازم است كه حتى بعد از مطالعه «جواهر الكلام»، به «دروس» مراجعه كند و از مطالب ابتكارى آن بهره ببرد. 🔹 شهيد در بعضى از نُسَخ دروس حاشيه هايى دارد كه با «منه» مشخص شده است . اين حواشى خيلى قوى است و مثلاً ذكر می‌کند كه فلان مطلب در كجا ثمره دارد و يك دفعه حدود ده مورد از ثمرات آن را ذكر می‌‏كند. اینها شاهد بر احاطه فوق العاده شهيد بر فقه است و نشان می‌‏دهد كه فقه مثل موم در دستش بود. 📚 جرعه ای از دریا، ج2، ص 308 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
۲ 💠 ادله ی اثبات ولایت فقیه 👈 روايت سکونی 📜روايت عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ الْفُقَهَاءُ أُمَنَاءُ الرُّسُلِ مَا لَمْ يَدْخُلُوا فِي الدُّنْيَا قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا دُخُولُهُمْ فِي الدُّنْيَا قَالَ اتِّبَاعُ السُّلْطَانِ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ فَاحْذَرُوهُمْ عَلَى دِينِكُمْ. 🔹 از حيث سند 👈 از طريق كلينى نقل شده. و از اين طريق موثق است. 🔸از حيث دلالت 👈 نحوه استدلال به روایت 1️⃣ به حکم عقل و ضرورت ادیان، هدف بعثت و کار انبیا (ع) تنها مسأله گویی و بیان احکام نیست. در حقیقت مهم ترین وظیفه انبیا (ع) برقرار کردن یک نظام عادلانه اجتماعی از طریق اجرای قوانین و احکام است که البته با بیان احکام و نشر تعالیم و عقاید الهی ملازمه دارد. 2️⃣ بعد از فهم وظیفه انبیا (ع) معنای امین این است که فقهاء تمام اموری که اسلام مقرر داشته به طور امانت اجرا کنند، نه این که تنها مساله بگویند. 3️⃣ روایت می فرماید: فقهاء امنای رسل است. از این صغری و کبری برمی آید که فقها باید رئیس ملت باشند، تا نگذارند اسلام مندرس شود و احکام آن تعطیل شود. چون فقهای عادل در کشور های مسلمان نشین حکومت نداشته و ولایتشان برقرار نشده، اسلام مندرس شده و احکام آن تعطیل شده است. __________________________________ 📚 موسوعة الإمام الخمینی (قدس سره الشریف)، المجلد 21، (حکومت اسلامی و ولایت فقیه)، روایت سکونی، ص 54 📌 ارسالی از حجت الإسلام جواد دهقانپور (از طلاب گرانقدر پایه 10 مدرسه شهیدین) 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم