eitaa logo
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
1.2هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
2.9هزار ویدیو
149 فایل
#تابع قوانین جمهوری اسلامی دانستنیهای قرآن ✨آموزش روخوانی و روانخوانی ✨اموزش ترتیل و ترتیل خوانی ✨آموزش تجوید1...و 2تخصصی ✨تلاوت تحقیق آموزشی ✨تلاوت های مجلسی ✨آموزش صوت و لحن و مقامات ✨️اجرای اذان مٶذنین برترجهان اسلام ✨️تواشی و ابتهال ✨️نگارش نستعلیق✨️
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 تصاویر کمتر دیده شده از قیام 17 شهریور (جمعه سیاه) سال ۱۳۵۷ { اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🏴 @eshragholqoran
🔶⚜🔶⚜🔶⚜ ⚜ 🔶 بِسمِ اللهِ رَبَّ النُّورِ العَظِیم : 🔶با تنها مورد وقف که به روایت حفص در قرآن رعایت میشود همراه باشما. .. قبلاً عرض شد اشمام به معنای بوئیدن /که در موضع قرآن ؛در وسط کلمه هم آمده است و انجام آن است (بر خلاف وقف که اختیاری است. ) 🔶در این کلمه که عبارت است از فعل(( لَا تأمَنَّا))از ریشه =امین.. ( )؛ ⚜ قاری در لحظه ؛ باید لحظه اے را به حالت در آورد تا بر بیننده معلوم شود که اصل این کلمه (( )) بوده است. ⚜ ے اشمام در اینجا بین دو نوع است.(فرق بین دوفعل) ✅(( لَا تأمَنُنَا)) با ضمّه ے نون اوّل () است = به معنای ما را أَمین نمیدانی)) به ما اطمینان نداری ؛ یعنی ( حال که اینطور است بحثی نیست! امّا بحث همچنان ادامه دارد. .!! ). .. 2✅ امّا (( # لٰا تَأْمَنْنَا)) با سکون نون اول ))است. و چنین معنا می دهد.(( ما را اَمین ندان ! به ما اطمینان )) فعل نهی 🔶لذا برای نشان دادن نوع فعل در آیه که فعل(( )) است ؛ ضمّه ے اجرا میشود ✅ دقت داشته باشید ما نون را با ضمّه تلفظ نمی کنیم تنها لبها یک لحظه غنچه یا جمع میشود سمت او_ (به ثانیه نمی کشد)_همچنانکه لبها؛ حالت ضمّه دارد به محل خروج نون دوم می رود و نَا میشود؛ (نون مشدد وجود دارد ) و با باغنّه همراه است. بسیار حسّاس و 🔶دو نکته ے مهمّ *(( روم)) و((اشمام)) ‌در کلمه اے که حرف آخر آن مفتوح؛ ساکن اصلی (دارای حرکت عارضی) ؛ هاء تأنیث و یا میم جمع باشد؛ جایز نیست. 💢مانند:👇👇 مُؤْمِنوُنَ - فَلْيَنْظُرِ الْاِنْسٰانُ ( فَلْيَنْظُرْ) - عٰامِلَةٌ - مِنْهُمْ *مقصود از (روم) و (اشمام) بیان حرکت حرف موقوفٌ علیه (حرفی که وقف رویش انجام شده) برای دیگران است. ⚜ لذا هنگامی که قاری در تنهایی و بدون حضور دیگران آیه را تلاوت می کند؛ لزومی برای انجام وقف روم و اشمام نیست. از لحاظ ممارست بر فرق دو فعل لَا تأمَنَّا و تأمَنُنَا و تثبیت این دو فعل در حافظه. .. و تمرین در موارد فوق الذکر.. 🔶اُصولاً روش عاصم ؛ وقف بر طبق رسم الخط قرآن است. ⚜ لذا و طبیعی ترین و بهترین طرق وقف همان وقف و است. و ما نیز خواننده محترم را فقط به تبعیت از دو نوف وقف توصیه می کنیم. 🌿موفّق و پیروز باشید🌿 🔶 @eshragholqoran 🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ قالُواْ يَا أَبَانَا مَا لَكَ لاَ تَأْمَنَّا عَلَى يُوسُفَ.. تنها مورد وقف اشمام در قرآن آیه "11"سوره یوسف باتلاوت سه قاری بزرگ عصرطلایی قرآن؛شیخ مصطفی اسماعیل و منشاوی و عبدالباسط 🔶 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_507651510750939073.mp3
13.96M
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻 📖 آموزش ترتیل قرآن کریم 📖 🔶استاد احمد ابوالقاسمی 📌جلسه ششم 🔶 @eshragholqoran
قرآن را بخوانید و آن را به قلب خود بسپارید(حفظ کنید)و همیشه به آن متکی باشید زیرا خداوند قلبی را که قرآن در خود جا داده باشد عذاب تخواهد کرد. / ✅ @eshragholqoran
🔶⚜🔶⚜🔶⚜ ⚜ 🔶 ✅ احکان آخر کلمه : 🔶حرف در آخر کلمه از سه نوع خارج نیست : ⚜۱_هاء / ۲_هاء / ۳_هاء 1🔶 : چنان که در نامش است از جوهره و ذات کلمه می باشد و هر حرکتی هم داشته باشد با می گردد. و ما نمی توانیم هاء جوهری را در پایان قرائت کنیم و بر هیچ یک از انواع وقف منتسب نمی باشد 💢 الفاظ ؛ در قرآن عبارتند از : 👇👇 اِلَهُ_/ (هود: ۱۹) ( مریم ۴۶) و( شعَراء ۱۱۶ و ۱۶۷) ( احزاب_۶۰ ) و( علق _۱۵) ( مٶمنون _۱۹ ) ؛(صَافَّات _ ۴۲ ) و (مرسلات _۴۲) َ _ _ _ _ _ _ ⚜بدیهی است؛ حرکت هر چه باشد؛ بدون تغییر شکل و عدم اشباء و بدون کشش(حنی اگر حرف بعدش متحرک باشد) اداء میشود؛ تلفظ می گردد. 🔶تنها در کلمه ے ( ) با وحود این که آخر آن =ذاتی است؛ با این حال خوانده میشود؛ ( هٰذِهِی) و در وقف؛ ؛ (هٰذِه ْ) خوانده می شود.
4_5830243312035956056.mp3
192.8K
اجرای ناب - فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقًا قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّىٰ لَكِ هَٰذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشَآءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ(3/37)⚜🔶⚜🔶⚜
۲🔶 سَكْت: ⚜ هاء سَكْت ؛ هاء ساکنه اے است که جزء کلمه نیست؛ بلکه به آخر آن میشود و معنی هم ندارد! 🔶 وجه کاربرد آن؛ در واقع حرف اخر کلمه در موقع است؛ و با این کار بر وقف این کلمات میشود. ⚜ البته در روایت ؛ موقع وصل نیز حذف نمی گردد. _______________________ _______________________ ۱🔶لَمْ يَتَسَنَّهْ ( بقره _۲۵۹) ۲🔶اقتَدهْ (انعام_۹۰) ۳🔶مَاهِیَهْ ( قارعه _۱۰) ۴🔶کِتَابیَهْ ( حاقه _۱۹ و ۲۵) ۵🔶حسابیَهْ( حاقّه _۲۰ و۲۶ ) ۶🔶مَالیَهْ ( حاقّه _۲۸) ۷🔶سُلطَانِیَهْ ( حاقَّه _۲۹) _______________________ ✅ به نظر میرسد از دو کلمه ے اوّل ؛ در بقیه ے موارد ؛ هدف از هٰاهْ_سَكْت : (( هماهنگی با فوصل آیات قبل و بعد)) مدّ نظر بوده است. ( مانند: قافیه در شعر ) ✅ نکته ؛ هاء ساکنه در دو کلمه ے أَرجِهْ _و_ فَأَلقِهْ ) بر خلاف ظاهر؛ هاء ضمیر است) که در بخش مربوطه خواهد آمد. ⚜🔶⚜🔶⚜ _______________________ _______________________ ۱🔶کَلَا تُحِبُّونَ العاَجِلَةَ(قیامة ۲۰) دروقف --->عَاجِلَهْ ۲🔶الحَاقَّةُ---->هنگام----> وقف حَاقَّهْ ۳🔶بِالقَارِعَةِ---->در وقف --->قَارعَهْ ۴🔶رَابِیّةً --->در وقف --->رَابِیَهْ ۵🔶خَاوِیَةٍ ---->در وقف---->خَاوِیهْ ۶🔶وَاحِدَةٌ---->دروقف---->وَاحِدَهْ (شماره ۱ الی۶ در سوره حاقه) ✅همچنین : ۱🔶یُقِیمُوالصَّلوٰ ةَ -->در وقف---> صَلوٰهْ ۲🔶وَیُٶتُوالزَکوٰةَ--->در وقف--->زَکوٰهْ (تاء تأنیث چه چسبان و چه مدوره حرکتی اعم از حرکاة کوتاه یا ؛ در هنگام وقف تبدیل به هاء ساکنه می گردد. ) و ربطی با هاء سکت ندارد ✅ سوره حاقّه تقدیم می گردد و هدف ما روی هاء سکت که ۶ مورد در این سوره که کِتَابِیهْ و حسَابِیَهْ دو بار آمده) ⚜همچنین از ابتداء سوره اگر دقت شود الی آیه ۲۷ بسیاری از موارد تاء تأنیث مشهود است. که میشنویم. مصحف شریف استفاده شود و دقت در موارد فوق و هماهنگی آیات با یک دیگر نیز و روش قرائت تدویر شیوه ترتیل... 🔶 @eshragholqoran👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 « فَأَسْقَيْنَاكُمُوهُ » طولانی ترین کلمه در قرآن کریم با تلاوت استاد عبدالباسط عبدالصمد به همراه متن زیرنویس عربی انگلیسی و مناظر بسیار زیبای طبیعت 🌴 @eshragholqoran
اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمانِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمانِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآن اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا قاطِعَ الْبُرْهانِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى آبائِکَ الطَّیِّبینَ وَأَجْدادِکَ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومینَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ... وَسلَامُ عَلَیکُم یَاعُبَّادالدِینِ وَ هُدَاةَ ٲلمَهدِّین... والمُسلِمِینِ وَ َالعَابدِینِ والقَانِتِن وَالصَّابِرینِ وَالحَافِضِین طَاعَاتِتَا قبول بارگاه خداوندی و عزاداریها قبول حقّ... در سلامت و امنیّت؛ خرّم و با صفا باشید ان_شاءالله/و صبح جمعه بخیر و عافیت باد.. . آمین یا رَبَّّ العَالَمِین 🌴 @eshragholqoran 🌿🍃💐🌿🍃💐🌿🍃
4_5816455582252532187.mp3
737.7K
🌻سلام ای صاحب صبح رهایی 🌿سلام ای مظهر عدل خدایی 🌻السلام علیک یا صاحب الزمان 🌿السلام علیک یا شریک القرآن 🎤 با صدای:فرهمند 🕰مدت:3.03 🌈اَللهُمَّ عَجِّل لِوَلِیّکَ فَرَج🌼🍃 🌾🍃 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃اگرنمازپذیرفته شد؛ سایر اعمال نیز پذیرفته می شود.🍃 🌾واگر شد سایر کارهای دیگر نیز می شود. 🌾 🕌امام خمینی رحمة الله علیه. . 🍃اذان مغرب به وقت شرعی تهران 🕌 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_507651510750939089.mp3
11.6M
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻 📖 آموزش ترتیل قرآن کریم 📖 🔶استاد احمد ابوالقاسمی 📌جلسه هفتم
🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶 ⚜ 🔶 اللهِ النُّور*بِسمِ اللهِ النُّرٍ النُّور*. . با تحیت و تعزیت در خدمت شما با ادامه .. ⚜از هاء جوهری/هاء سکت/ 🔶 واینک در آخر کلمه : بارها گفته ایم و فی الحال تعریف هاء ضمیر: =هاء ضمیر یا ⚜هاء مضموم و یا مکسوری است که کرات در قرآن دیده می شود و گاهاً در آخر آیات هم می بینیم و اسم می شود. [ ضمیر مفرد مذکّر غایب ] و معنی او و آن میدهد.. (لَهُ =برای او * برای آن) میبینید او و آن اینجا وجود ندارد و ❗️ بلکه ( ضمیر برای شخص غایبی که در باره اش صحبت می کنیم) در است. و شخص غایب را می کند ؛ (کِتَابِهِ =کتاب او ) و یا(نَصَرُوهُ = اورا یاری کردند )=( واو جمع پس فعل کردند هم جمع آمده ) 🔶گفته ایم و میدانید که ما نداریم ✅ هاء_ضمیر= از نظر اصطلاحی در قرآن : اینکه شما کسره هِ را انقدر سیر بدهی که تبدیل به یاء مدّی شود بِهِ=بِهِی و یا از هُ = واو مدّی حاصل شود لُهُ =لهُو 🔶⚜🔶⚜🔶 قبلاً عرض شده هر اصطلاحی که در تدریس از آن صحبت می شود : یک معنای لغوی دارد و یک معنای کاربردی ؛ که در اینجا بحث از اشباء و عدم اشباء هاء ضمیر می باشد... ✅ ابتدا = یعنی سیر کردن و پرکردن و مقصود از آن حرف با صدای کوتاه به حرکات کشیده( حروف مدّی ) و ✅بلا اشباء : ضدّ اشباء را گویند و معنای آن با صدا و یا حرکت کوتاه است) 🔶ابتدا با شرایط اشباء [ اگر خاطرتان باشد در دوره روخوانی گفتیم واو مدی در شش کلمه خوانده نمی شود ] و منظورمان أُ مضمومه بود 💢 أُو لَی =ضمه اشباء شد و واو = أُولَی / 💢 امَا در کلمه اشباء چرا که ضمه اشباء نمی شه و ناچار واو تلفظ نمی شود 💢و یا در کلمه جَاٶُو [ دقت بفرمایید اگر ما حرکت ضمه را از حذف کنیم دلیلی بر اشباء نداریم یعنی حرکتی وجود ندارد ] در واقع ضمه اشباء گردیده ولی در کلمه جَاٶُ ضمه اشباء نشد.. 🔶ذیلاً به موارد می پردازیم : 👇👇 ✅ (بلا اشباء) 🔶الف : وقتی دو طرف یا یکی از طرفین ؛ ساکن باشد: 💢
💢 مثال : الف💢اِليْهِ الْمَصِیرُ_ لَدَيْهِ خُبْرًا _مِِنْ َدُونِهِ الْبَاطِلُ _ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ _مَِنْهُ لَحْمًا _ و لَهُ الْحَُمْدُ ب💢 وقتی از هاء ضمیر حرف بیاید: ب_ بِهِ الَّذينَ- مِنْ دُونِهِ الشَّفاٰعَةَ- لَهُ الذِّكْرٰي- اَنٌزَلَهُ الَّذي ج_ وقتی از یکی از حروف بیاید: 💢مانند: اَنْزَلْناٰهُ اِلَيْكَ- اٰتَيْناٰهُ رَحْمَةً- فيهِ هُدًي- بالِغيهِ اِلاّٰ- وَ تُعَزِّرُوهُ وَ تُوَقِّرُوهُ 🔶 اگر دو طرف هاء ضمیر باشد ؛ در این صورت می گردد ؛ یعنی اگر باشد به مدی و اگر.... مضموم باشد به مدی خوانده می شود: 💢( بِهِ وَلاٰ -> بِهي وَلاٰ )- ( فَلَهُ عَشْرُ -> فَلَهُو عَشْرُ ) ( في حُكْمِهِ اَحَداً -> في حُكْمِهي اَحَداً )- ( اِنَّهُ لَقَوْلُ -> اِنَّهُو لَقَوْلُ ) (مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَداً -> مِنْ دوُنِهي مُلْتحَداً) ( رَبُّهُ بِكَلِماتٍ -> رَبُّهُو بِكَلِماتٍ ) ( مَواٰضِعِهِ وَ نَسُوا -> مَواٰضِعِهي وَ نَسُوا ) (قاٰلَ لَهُ صاٰحِبُهُ -> قاٰلَ لَهُو صاٰحِبُه) 🔶به اشباع نیز می گویند. ⚜ در لغت به معنای و جایزه ؛ خویشاوندی و در اصطلاح کاربردی عبارت از: و به صورتی که از آنها و حاصل شود. 🔶البته در صورتی که صدای واو مدّی به خود بگیرد ؛ به این کار نیز ے میم جمع گویند ؛ و در قرائات دیگر تحت شرایطی انجام می شود. قرائت عاقم فقط زمانی که در کنار ضمیر قرار گیرد ؛ داده می شود. و در قرآن مکتوب است. ( اَنْزَلْتُمْ -> اَنْزَلْتُمُوهُ) - ( قَتَلْتُمْ -> قَتَلْتُمُوهُمْ ) 🔶 لذا قاری به اختیار خود نمی تواند هر را صله دهد. ✅نکات و : 🔶هاء ضمیر در دو کلمه ے " اَرْجِهْ "( سوره اعراف ۱۱۱)و(شعراء آیه ۳۶) و " فَاَلْقِهْ " ( در سوره نمل آیه ۲۸) نباید با اشتباه شود. 🔶 هاء ضمیر در #" اَنْساٰنِيهُ "(کهف _۶۳) و " عَلَيْهُ اللهَ "( فتح _۱۰) که قاعدتاً باید مکسور باشد ؛ بر خلاف معمول با خوانده می شود. بفرمایید. ۳🔶 هاء ضمیر در عبارت " " ( فرقان _۶۹) به خوانده می شود =(فيـهي مُهاٰناً ) ۴🔶 هاء ضمیر در عبارت " " ( زمر _۷ ) بر خلاف قاعده خوانده می شود. یعنی اشباع نمی شود. بفرمایید. ✅ البته تمام موارد اشباء به استثناءات هاء ضمیر در قرآن آمده و به خوبی مشهود است چه در وسط آیات و چه در هنگام وقف که (بنا به سنّت نبیّ مکرم اسلام صلواة الله موظف به وقف می باشیم ) و اگر بخواهیم آیه را به آیه بعد وصل کنیم تمام قوانین و موارد و مدّ نظر باشد. و موارد خاصّ( استثناء) باید حفظ شود تا برای شما بزرگواری که علاقه مندانه جزء حاملان قرآن هستید دروس را مطالعه می فرمایید: در زمان برخود با عبارات خاصّ به استناد کتاب حلیة القرآن سطح دو موارد هاء ضمیر . .. و... عمل شود شود. .. سنگین هست چندبن بار مطالعه بفرمایید.. به مواردی برخورد کردید که سٶال برانگیز باشد؛ پاسگو هستیم. . موفق باشید .. 🔶 @eshragholqoran 🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در بارگاه ملکوتی ثامن الحجج علیه السلام بر سوگ شهادت باب المراد سیدالساجدین دیدها گریان است. 🏴 شب شهادت حضرت زین العابدین علیه السلام تسلیت باد. 🏴 @eshragholqoran