فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #پادکست
📚 #باور_شیعه
📖 معرفت به فاطمه زهرا (س)، زمینهساز نبوت بوده است
🗓 فاطمیه دوم | سال ١٣٩۶
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
🔴 #سکوت_در_برابر_ظلم / بخش اول
◼️ به مناسبت سالروز شهادت حضرت صدیقه کبری (س)
🔸 #ظلم، یکی از رذایل اخلاقی و مذموم است. ظلم در لغت به معنای قراردادن چیزی در جایگاهی دیگر از جایگاه خودش، ستمکردن، بیداد است.
✅ #مصادیق_ظلم
🔸 خداوند متعال در آیات قرآن کریم، ۸۱ گروه را #ظالم و #ستمگر نامیده است. بعضی از این افراد و گروهها عبارتند از:
یاریکنندگان ظالمان. [انعام/ ۱۲۹]
تجاوزکنندگان از #حق و دستورات الهی. [مائده/۱۰۷]
پیروان #مکتب غیرالهی. [ابراهیم/۲۷]
لجاجتکنندگان در برابر حق. [اسراء/۸۲]
کسانیکه از هوا و #هوس خود پیروی میکنند. [قصص/۵۰]
تعدیکنندگان به حق دیگران. [شوری/۴۱]
قاتلان انبیاء. [آلعمران/۱۸۲]
✅ انواع ظلم
🔸 عالمان علم اخلاق ظلم را به سه نوع تقسیم کردهاند:
۱- ظلم به خویشتن
۲- ظلم به مردم و سایر موجودات
۳- ظلم به مکتب و #دین
👈 در بین این سه نوع، ظلم به مکتب و دین، بدترین نوع ظلم است.
📌 مردم #مسلمان از نظر شرعی وظیفه دارند که در برابر ظلم #سکوت نکنند و فرقی هم نمیکند که خودشان #مظلوم واقع شدهاند یا دیگری. در هر دو صورت باید برای کوتاه کردن شرّ ظالم بکوشد و تا جایی که امکان دارد از به #وظیفه_شرعی خود عمل نماید.
💠 امام رضا (ع) فرمودند: اگر مردى در مشرق كشته شود و در مغرب كسى به آن راضى باشد، نزد خدا در قتل او شراكت دارد.
💠 حضرت امیر (ع) میفرمایند: کسی که ظلم میکند، و کسی که با او همکاری دارد و کسی که بدان رضایت دارد، هر سه در ظلم شریکاند.
💠 خداوند در سوره آلعمران آیه ۱۱۲ میفرماید: آنان همواره به آیات خدا #کفر میورزیدند و پیامبران را به ناحق میکشتند، و این [کفرورزی و کشتن پیامبران] به سبب این است که [خدا را] نافرمانی نمودند و همواره [از حدود الهی] تجاوز میکردند.
📚 در تفسیر عیاشی ذیل این آیه از امام صادق (ع) روایت کرده که حضرت این آیه را قرائت کردند و سپس فرمودند: به خدا سوگند انبیاء را با دست خود نزدند، و با شمشیرهای خود نکشتند، لکن سخنان ایشان را شنیدند، و در نزد نااهلان، آن را فاش کردند، در نتیجه #دشمن ایشان را گرفت و کشت، پس #مردم کاری کردند که انبیاء هم کشته شدند، و هم تجاوز شدند، و هم گرفتار مصائب گشتند.
✅ ظلم در #امت_اسلامی
🔸 بعد از رحلت پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) بر خلاف انتصاب الهی امیرالمؤمنین (ع) در روز #غدیر، جمعی در #سقیفه بنیساعده دور هم آمده و جانشین و #خلیفه بعد از پیامبر را از میان خودشان انتخاب نمودند. و بدین ترتیب اولین ظلم به دین و مکتب را بعد از پیامبر (ص) رقم زدند.
🔸 در پی حفظ این جانشینی و خلافت، در صدد برآمدند تا از مردم مدینه برای خود بیعت بگیرند. در این میان #اهل_بیت پیامبر که عزادار و مشغول کمک به امیرالمؤمنین (ع) برای تجهیز ایشان بودند. این تنها گذاشتن و وانهادن پیکر پیامبر (ص) دومین ظلم به دین و مکتب بود.
🔸 #اهل_سقیفه بعد از آنکه با رعب و وحشتی که در #جامعه ایجاد کردند از مردم برای خود #بیعت گرفتند و بعد از همه سراغ امیرالمؤمنین (ع) آمده و از ایشان خواستند تا با خلیفه دستنشانده سقیفه، بیعت نمایند. اما #فکر نمیکردند که حضرت مقابل این ظلمی که به دین روا داشتند ایستاده و مخالفت نموده و احقاق حق میکنند.
🔸زمانی که از بیعت کردن امیرالمؤمنین (ع) با غاصبین خلافت مأیوس شدند، باغ #فدک را #غصب نموده و به متحصنین در خانه #وحی یورش بردند. و بدین ترتیب ظلمهای دیگر را به دین و مکتب نمودند.
⭕️ اعمالی که اهل سقیفه انجام دادند فقط ظلم به دین نبود بلکه همزمان ظلم به دیگران نیز بود چرا که همگان را از #امام منصوب از طرف خداوند و #جانشین و #وصی برحق پیامبر (ص) محروم ساخته و بدین سبب گمراهی و بازگشت به #جاهلیت را رقم زدند همچنانکه سوره مبارکه آلعمران آیه ۱۴٩ میفرماید: «ای اهل #ایمان، اگر از #کافران فرمان برید، شما را به [#عقاید و روش های کافرانه] گذشتگانتان بازمیگردانند، در نتیجه زیانکار خواهید شد.»
🔆 اینان به خودشان نیز ظلم کردند و با پیروی از #هوای_نفس خواستند به #حکومت و #قدرت برسند اما خودشان را به آتش دوزخ گرفتار کردند و حق اهل بیت پیامبر (ص) را ضایع نموده و مسلمین را از خاندان وحی دور ساختند.
_____________
📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
⚡️بخش اول
📖 متن کامل را بخوانید در: 👇
http://www.fares.ir/post/1196
@Fares_ir
26.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #سکوت_در_برابر_ظلم / بخش دوم
◼️ به مناسبت سالروز شهادت حضرت صدیقه کبری (س)
✅ #اعتراف_به_ظلم
📚 ابوحامد غزالی از بزرگان و عالمان #اهل_سنت در کتاب سر العالمین و کشف ما فی الدارین، جلد ۱، صفحه ۱۸ میگوید:
«از خطبههای رسول گرامی اسلام (ص) #خطبه_غدیر خم است که همه مسلمانان بر متن آن اتفاق دارند. رسول خدا فرمودند: هر کس من مولا و سرپرست او هستم، علی مولا و سرپرست او است. عُمَر پس از این فرمایش رسول خدا (ص) به علی (ع) این گونه تبریک گفت: «تبریک، تبریک، ای ابوالحسن، تو اکنون مولا و رهبر من و هر زن و مرد #مؤمن هستی.» این سخن عمر حکایت از #تسلیم او در برابر فرمان پیامبر (ص) و #امامت و #رهبری علی (ع) و نشانه رضایتش از #انتخاب علی (ع) به رهبری #امت دارد؛ اما پس از گذشت آن روزها، عمر تحت تأثیر #هوای_نفس و علاقه به #ریاست و رهبری خودش قرار گرفت و استوانه #خلافت را از مکان اصلی تغییر داد و با لشکر کشیها، برافراشتن پرچمها و گشودن سرزمینهای دیگر، راه امت را به #اختلاف و بازگشت به #دوران_جاهلی هموار کرد و از مصادیق این سخن شد: «فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلاً فَبِئْسَ مَا يَشْتَرُونَ (آلعمران / ۱۸۷)؛ پس آن #عهد را پشتِ سرِ خود انداختند و در برابر آن، بهایی ناچیز به دست آوردند، و چه بد معاملهای کردند.»
🔆 همانطور که در مصادیق ظالمان در آیات قرآن بیان شد، طبق آیه ۱۲٩ سوره انعام، یاری دهندگان #سقیفه نیز از ظالمان هستند.
💢 یاری دادن به کسی چند نوع دارد؛ گاهی با #زبان است، گاهی با #عمل است، گاهی با #سکوت و گاهی با تأیید رفتاری است.
👈 #مردم مدینه با #بیعت نمودن با غاصبین در واقع به آنان یاری رساندند.
🔆 وقتی هم که حضرت زهرا (س) طی ۴۰ شبانه از مهاجرین و انصار، یاری خواستند تا فرامین الهی و ابلاغ پیامبر (ص) در روز #غدیر به سرانجام برسد و احقاق #حق کنند، در پاسخ گفتند: آنان زودتر آمدند، اگر علی زودتر آمده بود با او بیعت میکردیم!
👈 این در حالی بود که امیرالمؤمنین (ع) به همراه همسر و فرزندان خود مشغول به تجهیز و تغسیل و تدفین خاتم الأنبیاء (ص) بودند. یعنی انتظار مردم این بود که حضرت این کار را رها نموده و مانند غاصبین خلافت به فکر #حکومت ظاهری بودند!
✅ #شکایت از #امت_اسلامی
🔸 بعد از همه این ظلمهایی که سقیفه و پیروانش به #دین و مردم و خودشان نمودند، حضرت صدیقه طاهره (س) در #خطبه #فدک از مردم مدینه #شکایت میکنند و میفرمایند:
«ما هذِهِ الْغَمیزَةُ فی حَقّی وَ السِّنَةُ عَنْ ظُلامَتی؟ چه شده که در شما نسبت به حق خودم سستی می بینم؟ آیا خوابتان برده در این ظلمی که به من شده؟ آیا چُرتتان گرفته است؟ آیا خوابیدهاید؟»
💠 در #خطبه_غدیر پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
«ای مردم، همانا من، امامت و #وراثت را تا روز #قیامت در فرزندانم به جا گذاشتم و قطعاً آن چیزی را که مأمور به ابلاغش بودم، رساندم تا #حجت و سندی باشد بر هر حاضر و غائبی و بر هر کسی که شاهد است یا نیست، متولد شده است یا نه؛ پس حاضران به غائبان برسانند و پدران به فرزندان تا روز قیامت بگویند.»
📌 امروز نیز شرایط همان روزهای مدینه پابرجاست. هر کس که به فرمان پیامبر (ص) در روز غدیر عمل نکند کوتاهی در حق ایشان و دین مبین #اسلام کرده است و این کوتاهی الزاماً پیروی از مخالفین #اهل_بیت (ع) نیست بلکه سکوت در برابر ظلمی که به ایشان شده نیز نوعی یاری رساندن به ظالمین و غاصبین است.
🔆 بنابراین نتیجه میگیریم که هنوز شکایت حضرت صدیقه طاهره (ص) از امت اسلام ادامه داشته و طلب یاری در برابر این ظلم وارده را دارند. حواسمان باشد که مورد شکایت حضرت واقع نشویم.
_________
📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
⚡️بخش دوم
📖 متن کامل را بخوانید در: 👇
http://www.fares.ir/post/1196
@Fares_ir
4_5773695167026432368.mp3
21.26M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی
📖 موضوع: سیده و سرور بندگان خدا
🗓 فاطمیه دوم، روز شهادت | سال ۱۳۹۹
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_5773695167026432376.mp3
16.95M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #روضه | آخرین لحظات حضرت زهرا (س)
🗓 فاطمیه دوم، روز شهادت | سال ١٣٩۸
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
📸 #گزارش_تصویری
✅ فاطمیه دوم، روز شهادت | سال ۱۳۹۹
🔸مسجد حضرت امیر (ع)
🔹حجةالاسلام والمسلمین علوی تهرانی
@Fares_ir
⬇️⬇️⬇️
4_5780865816790567250.mp3
24.3M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۴۲
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۴۲
✅ در جلسه گذشته بیان کردیم که از #اجابت_دعا مأیوس نشوید، ولی باید سه چیز را رعایت کنید.
🔸 باید بلد باشید #دعا کنید.
🔸 دعا کردن، آداب دارد.
🔸 موانع #اجابت دعا در کار نباشد.
💠 از پیامبر (ص) سؤال کردند: چرا ما خدا را میخوانیم ولی خدا دعای ما را #مستجاب نمیکند در حالی که خداوند فرموده است مرا بخوانید تا شما را #استجابت کنم. فرمودند: قلبهای شما به واسطه ده ویژگی از بین رفته است:
۱. خدا را شناختید ولی او را #اطاعت نکردید.
۲. #قرآن خواندید ولی به آن #عمل نکردید.
۳. ادعای #محبت مرا دارید ولی نسبت به اولاد من #بغض دارید.
۴. ادعای دشمنی با #شیطان را دارید ولی در مسیر زندگیتان با او رفیق هستید.
۵. ادعا میکنید که #بهشت را دوست دارید ولی برای رفتن به بهشت عمل نمیکنید.
۶. ادعا دارید که از #جهنم میترسید ولی سبک زندگیتان منتهی به جهنم است.
۷. با پرداختن به عیبهای #مردم از عیبهای خودتان باز ماندهاید.
۸. ادعای بغض #دنیا را دارید؛ ولی به دنبال آن و جمع کردن آن هستید.
٩. میگویید #مرگ حق است ولی آماده مردن نیستید.
💠 حضرت در حدیث دیگری فرمودهاند: وقتی چشمم را به هم میزنم نمیدانم میتوانم بازش کنم یا نه.
۱۰. امواتتان را دفن میکنید؛ ولی از آن #عبرت نمیگیرید.
👈 این ده مانع باعث میشود که دعا مستجاب نشود.
⭕️ #فکر میکردیم استجابت دعا کار آسانی است اما آسان نیست. سالها طول میکشد تا این ده مورد را از بین ببریم. ولی وقتی از بین برود و یک «یا الله» بگویید اگر بخواهید کوهها را جا به جا کنید میتوانید. اگر کسی بگوید نمیشود یعنی در #قدرت خدا #شک کرده است و اگر در قدرت خدا شک کند یعنی #کافر شده است.
🔆 دست شخصی در جنگ قطع شد. دستش را نزد حضرت امیر (ع) برد. حضرت دستش را کنار کتفش گذاشتند و دعا خواندند و چسبید. از حضرت پرسید: چه خواندید؟ فرمودند: #سوره_حمد. گفت: واقعاً حمد این کار را میکند؟ دستش جدا شد. فرمودند: حبیبم فرموده است اگر کسی سوره #حمد را بر مرده خواند و مرده زنده شد #تردید نکند.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۴۲
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ_تصویری
📚 #سیره_فاطمی
📖 شرط پذیرش انفاق، کیفیت است نه کمیت
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 مصاحبه با خبرگزاری فارس
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۲۸
✅ #غیبت در لغت به معنای پوشیده بودن از دیدگان است.
🔸 مفهوم غیبت مقابل #ظهور است نه در مقابل حضور، پس به کسی غائب میگویند که ظاهر نیست ولی ممکن است حاضر باشد.
👈 اگر ما میگوییم خدا غائب است به معنای این است که ظاهر نیست نه اینکه حاضر نیست بلکه در همه جا حضور دارد ولی برای دیدگان ما ظهور ندارد.
📌 در دوره غیبت، امام عصر (عج) از چشمان مردم غائب هستند. آنها او را نمیبیینند ولی آن بزرگوار در بین مردم حضور دارد.
🔹 مباحث بسیاری با غیبت گره میخورد که از جمله آنها این است که از همه معصومین روایاتی در مورد غیبت امام زمان (ع) وجود دارد. وقتی همه به موضوعی اشاره میکنند نشان از اهمیت آن دارد.
🔆 به چند نمونه از این روایات اشاره میکنیم:
💠 پیامبر (ص) فرمودند: فرزندم مهدی نامش نام من است و کنیهاش کنیه من، در خلقت و #اخلاق شبیهترین #مردم به من است که یک غیبت و حیرتی دارد.
💠 امام سجاد (ع) فرمودند: مردم زمان او (امام زمان) که معتقد به #امامت وی هستند و #منتظر ظهور او هستند، از مردم تمام زمانها بهترند؛ زیرا خداوند #عقل و فهمی به آنها داده که غیبت در نظر آنها حکم مشاهده را دارد! خداوند آنها را در آن زمان مثل کسانی میداند که با شمشیر در رکاب پیامبر پیکار کردهاند، آنها مخلصان حقیقی و #شیعیان راستگوی ما هستند که مردم را به طور آشکار و نهان به #دین خدا میخوانند.
💠 حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) روایت میکند که امام جواد(ع) فرمودند: قائم ما همان مهدی است. کسی که باید در غیبتش او را #انتظار کشند.
💠 امام حسن عسکری (ع) میفرمایند: پسرم محمد، امام و #حجت بعد از من است. هر کس بمیرد و او را نشناسد به #مرگ #جاهلیت مرده است. برای او غیبتی است که نادانان در آن سرگردان شوند و مبطلان در آن هلاک گردند، وقتگذاران در آن #دروغ گویند.
📌 بحث بعدی این است که در روایات تأکید بر حتمی بودن غیبت است.
💠 امام صادق (ع) میفرمایند: بدانید، به خدا قسم امام شما سالهای چندی از روزگارتان غائب خواهد شد.
🔆 آیا ما در دوران غیبت، میتوانیم امام را ببینیم یا خیر؟ آیا امام ناپیداست یا ناشناس است؟ سؤالاتی است که در جلسات بعد به آن خواهیم پرداخت.
___________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۲۸، #مهدویت
@Fares_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #پادکست
📚 #باور_شیعه
📖 خدا را نشناخت، مگر پیامبر (ص) و علی (ع)
🗓 فاطمیه دوم | سال ١٣٩۶
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_5796514461414066570.mp3
24.59M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۴٣
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۴۳
✅ حضرت زینالعابدین (ع) در فراز دیگری از دعای مکارم الأخلاق از خداوند درخواست میکنند: «وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّي؛ و به #قدرت خود آنچه از من فاسد و تباه گشته را اصلاح فرما.»
🔸 #اصلاح را با واژه «استصلاح» خواستهاند که معنای تدریج دارد. یعنی آنچه از من فاسد شده است را به تدریج اصلاح کن. یعنی با من #مدارا کن.
❇️ در «مَا فَسَدَ مِنِّي» دو احتمال وجود دارد. احتمال اول درباره #عمل است. عمل به سبب یک سری از مسائل فاسد میشود:
✴️ برخی امور باعث #حبط عمل میشوند. [مائده / ۵]
📌 مهمترینِ این دسته از امور #کفر و #شرک و #تکذیب آیات الهی است.
✴️ بعضی باعث #بطلان_عمل میشوند. [بقره / ۲۶۴]
✴️ یک سری از امور باعث #صحت_عمل میشود. اگر اینها نباشند آن #عمل_صحیح نیست مانند #عقل و بلوغ و #ایمان و #علم.
✴️ برخی دیگر اگر نباشد، عمل قبول نمیشود. مثل #تقوا. [مائده / ۲۷]
✴️ بعضی علت فساد عمل است. بیشترین اموری که باعث فساد عمل میشود دو چیز است که یکی از آنها عُجب است.
🔹 #عجب یعنی خود را بزرگ دیدن. عجب با کِبر تفاوت دارد. #کبر، برتری دادن خود نسبت به دیگران است. یعنی شخص خودش را با دیگران مقایسه میکند و میگوید من بالاتر هستم؛ ولی عجب در #نفس خود شخص اتفاق میافتد.
✳️ عجب دو نوع منشأ دارد:
🔸 گاهی درونی است. مثلاً یک صفت کمالی در شخص وجود دارد. مانند علم و #شجاعت و #تواضع.
🔸 گاهی اوقات منشأ بیرونی دارد. مثل #ثروت و زیبایی.
💠 در همین دعای مکارم حضرت زینالعابدین (ع) به خداوند عرضه میدارند:
«لَا تَرْفَعْنِي فِي النَّاسِ دَرَجَةً إِلَّا حَطَطْتَنِي عِنْدَ نَفْسِي مِثْلَهَا وَ لَا تُحْدِثْ لِي عِزّاً ظَاهِراً إِلَّا أَحْدَثْتَ لِي ذِلَّةً بَاطِنَةً عِنْدَ نَفْسِي بِقَدَرِهَا؛ مرا نزد #مردم بالا مبر مگر اینکه به همان اندازه نزد خودم پایین بیاوری و به من #عزت مده مگر اینکه مرا در نزد خودم خوار کنی.»
💠 در حدیث قدسی آمده است: خداوند به داود (ع) #وحی کرد، به گنهکاران #بشارت بده و به مؤمنان راستین هشدار. داود (ع) عرض کرد: چگونه به گنهکاران بشارت بدهم و چطور به مؤمنین راستین هشدار بدهم؟ خداوند فرمود: به گنهکاران بشارت بده که من #توبه را میپذیرم ولی مؤمنین را #انذار کن و بگو به اعمالشان عجب نکنند؛ چون به #هلاکت کشیده میشوند.
💠 حضرت امیر (ع) فرمودند: #اهل_دین، کسانی هستند که خودشان را مقصر میدانند. از اعمالی که انجام دادهاند ترس دارند که مبادا خداوند اعمالشان را نپذیرد. وقتی کسی آنها را مدح کند، میترسند و میگویند:
«أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْ غَيْرِي وَ رَبِّي أَعْلَمُ بِي مِنْ غَيْرِي اللَّهُمَّ لَا تُؤَاخِذْنِي بِمَا يَقُولُونَ وَ اجْعَلْنِي خَيْراً مِمَّا يَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لِي مَا لَا يَعْلَمُونَ؛ من بهتر از اینها میدانم چه کسی هستم و خداوند بهتر از من میداند که من چه کسی هستم. خدایا، به خاطر این حرفی که در مورد من میزنند مرا مؤاخذه نکن و مرا بالاتر از آنچه که #فکر میکنند ببر و از آنچه که اینها نمیدانند بگذر»
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۴۳
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir