eitaa logo
گلزار ادبیات
8.3هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
138 ویدیو
1 فایل
توسط دبیر بازنشسته‌: ع. ک. (بانو خالقی) ایجاد کانال: ۹ بهمن ۱۴۰۱ استفاده از مطالب، با ذکر نام یا لینک کانال مجاز است. تبلیغات: https://eitaa.com/tablighategolzareadabiyat2 تبلیغ در #گلزارادبیات #گلستان‌ادبیات تبادل نداریم @Effat1298
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ضرب‌المثل‌های جهان 🟣 به جایی که زمین خورده‌ای، نگاه مکن؛ به جایی نگاه کن که پایت سُر خورده است. (به دنبال علت حادثه باش.) (چینی) 🟣 قاشق خود را به دیگی که به خاطر تو نمی‌جوشد، وارد مکن. (در کاری که به تو ارتباط ندارد، مداخله نکن.) (رومانیایی) 🟣 آب داخل جام را قبل از ریزش باران، دور نریز. (فیلیپینی) 🟣🌷🟣🌷🟣🌷 بهترین حرف‌های دنیا، محمد سروش تفضلی، ص ۷۵، ۷۶ و ۸۰. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
آیین وفاداری از صائب تبریزی ز شمع انجمن آموز آیین وفاداری که تا دارد نفَس، بر تربت پروانه می‌سوزد! کتاب مشاعره، ص ۳۲۹. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی - علیه السلام- فرمودند: هر کس کار به نرمی کند، بهره بَرَد. غرر الحکم، ج ۲، ص ۶۱۴. (ع) https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
اصطلاحات عرفانی رِند در اصطلاح عارفان، کسی است که جمیع کثرات و تعینات ظاهری و امکانی و صفات مادی را از خود دور کند و سرافراز عالم و آدم شود. حافظ گوید: زاهد ار راه به رندی نبرد، معذور است عشق، کاری است که موقوف هدایت باشد و نیز گوید: عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه‌سرشت که گناه دگران، بر تو نخواهند نوشت من اگر نیکم و گر بد، تو برو خود را باش هر کسی آن دِرَوَد عاقبت کار که کِشت 🔴🌼🔴🌼🔴🌼 فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، دکتر سید جعفر سجادی، ذیل رند. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کاریکلماتور از پرویز شاپور 🟠 آدم هر اندازه محبت کند، از موجودی مهربانی‌اش کم نمی‌شود. 🟠 عاشق بارانی هستم که دست ویرانگر سیل را خالی باز می‌گرداند. 🟠 آدم خودپرست، در برابر آینه، بُت شیشه‌ای را ستایش می‌کند. 🟠 نقاشی که عاشق پرواز است، روی بوم، پر می‌کشد. 🟠🔴🟠🔴🟠🔴 قلبم را با قلبت میزان می‌کنم، کاریکلماتور، شاپور، ص ۲۸۱. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
سخنی از گلستان سعدی جوانمرد که بخورَد و بدهد، بِه از عابد که روزه دارد و بنهد. هر که ترک شهوت ازبهرِ خلق داده است، از شهوتی حلال، در شهوتی حرام افتاده است. عابد که نه از بهرِ خدا، گوشه نشیند بیچاره در آیینه‌ی تاریک، چه بیند؟ نکات: شهوت حلال: بهره‌گیری از زندگی. شهوت حرام: ریاکاری. 🔵🟣🔵🟣🔵🟣 کلیات سعدی، گلستان، باب هشتم: در آداب صحبت، ص ۱۸۲ و ۱۸۳. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درست بخوانیم و بگوییم زَوّار / زُوّار 🟢 زَوّار، صیغه‌ی مبالغه و به معنای "بسیار زیارت‌کننده" است. 🟢 زُوّار، جمع زایر و به معنای "زیارت‌کنندگان" است. 🟢 در تداول، غالباً زُوّار را به فتح اول و به معنای "زایران" به کار می‌برند و غلط است. 🟢🔵🟢🔵🟢🔵 غلط ننویسیم، ابوالحسن نجفی، ذیل زَوّار/زُوّار. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
توشه‌ی راه از صاحب کاشانی خار از پایی بکش، شاید که همراهت شود نانِ درویشی بپز، تا توشه‌ی راهت شود کتاب مشاعره، ص ۲۴۲. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام علی - علیه السلام - فرمودند: هر کس کار به دُرُشتی و خشونت کند، پشیمان شود. غرر الحکم، ج ۲، ص ۶۱۴. (ع) https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
گزیده‌ای از مثل‌های فارسی 🟣 دشمن، دوست نشود و چغندر، گوشت! 🟣 دشوار به دست آمده، آسان نرود! 🟣 دلارامی که داری، دل در او بند دگر چشم از همه عالم فروبند (سعدی) 🟣 دل در کسی مبند که دلبسته‌ی تو نیست (سعدی) 🟣🔵🟣🔵🟣🔵 دوازده‌هزار مثل فارسی، دکتر شکورزاده بلوری، ص ۵۲۸ - ۵۳۱. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امید از مهدی سهیلی مرا بر نازنینان، این نوید است که پایان شب غمها، سپید است مترس از شام تار، آسوده‌دل باش چراغ روشن فردا، امید است بوی بهار می‌دهد، سهیلی، ص ۲۳۱. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
سخنان عارفان خواجه عبدالله انصاری: 🔴 ارکان مروّت، سه چیز است: زندگانی کردن با خود، به عقل و با خلق، به صبر و با حق، به نیاز. 🔴 ذکر حق، نه همه آن است که بر زبان داری؛ ذکر حقیقی، آن است که در میان جان داری. 🔴🌺🔴🌺🔴🌺 خواجه عبدالله انصاری، عبدالغفور روان فرهادی، ترجمه‌ی دکتر مجدالدین کیوانی، صد میدان، ص ۷۲ و مقولات و اندرزها، ص ۱۱۴. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماد روشنفکر واقعی در ایران، نویسنده‌ی نامدار 🇮🇷 @farzandeIRAN_ir به مناسبت ۱۱ آذر(۱۳۰۲) تولد وی. 🌹🌹🌹 برای اطلاع بیشتر از زندگی جلال، به مطلب داستان‌نویسان بزرگ، جلال آل‌احمد، ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ کانال گلزار ادبیات مراجعه بفرمایید. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303 🌻🌻🌻
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ □□ آرایه های ادبی [١] 📕📘 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ●●اسلوب معادله یکی از انواع آرایه‌های ادبی و نوعی تمثیل است. کاربرد آن به این صورت است که شاعر پس از بیان یک نکته و پند اخلاقی در مصراع اول، مثالی نیز مطابق با همان نکته در مصراع دیگر بیت بیاورد و امکان جابه‌جایی دو مصراع بدون برهم ریختن استقلال دستوری دو مصراع وجود داشته باشد. چند مثال: ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گریه‌ی دائم سیاهی را نبُرد از بخت من زاغ را بسیاری باران نسازد پَر سپید () ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پیشانی عفو تو را پُرچین نسازد جرم ما آیینه کی بر هم خورد از زشتی تمثال‌ها () ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ریشه نخل کهنسال از جوان افزون‌تر است بیشتر دلبستگی باشد به دنیا پیر را () ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اظهار عجز پیش ستمگر ز ابلهی‌ست اشک کباب باعث طغیان آتش است () ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📘 📕کانال|ســـــــرزمین شعـــــــر و ادب ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چو کبوتر از فاضل نظری چو قناری به قفس؟ یا چو پرستو به سفر؟ هیچ یک؛ من چو کبوتر، نه رهایم، نه اسیر از تهیدستی خود، شرم ندارم چون سرو شاخه را دلخوشی میوه کشیده‌ است به زیر کتاب، نظری، ص ۷۷. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303