eitaa logo
حکمت بالغه
615 دنبال‌کننده
151 عکس
9 ویدیو
6 فایل
در این کانال نکاتی پیرامون آیات قرآن و روایات با رویکردهای جدید از قبیل معناشناسی و مباحث جدید فکری و فلسفی و علوم شناختی مطرح می‌شود. ارتباط با ادمین @hekmatebaleghe_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
و 📌 مثال گفت و گوی روزنامه فرهیختگان با دکتر قائمی‌نیا درباره و و تاثیرش بر دنیای آینده: 1- (Metaverse) جهان مجازی و تعاملی است که در آن هر شخصی می‌تواند فعالیت‌های مختلفی انجام دهد. به‌طورکلی دنیای مبتنی‌بر واقعیت مجازی غیرمتمرکز و به هم پیوسته است که در آن تقریبا تمام کارهای ممکن در دنیای فیزیکی، قابل‌انجام است. درحال‌حاضر جزئی جدایی‌ناپذیر از دنیای محسوب می‌شود. این روزها می‌تواند کاربردهای بسیاری را در زمینه‌های مختلف ایجاد کند. 2- درحال‌حاضر جزئی جدایی‌ناپذیر از دنیای محسوب می‌شود. این روزها می‌تواند کاربردهای بسیاری را در زمینه‌های مختلف ایجاد کند. از این رو در گفت‌وگو با علیرضا قائمی‌نیا به بررسی ارتباط و و تاثیرات آن بر دنیای آینده پرداختیم که از نظر شما می‌گذرد. 3- مشکل اصلی که شاید بتوان گفت آینده بشریت را تهدید می‌کند، به این نکته بر‌می‌گردد که غلبه مجاز بر واقعیت در این فضا تشدید می‌شود و اگر انسان قرار است در فضای مجازی زندگی کند نباید ارتباط خود با واقعیت‌ها را قطع کند و همچنان باید رابطه این دو فضا را درنظر بگیرد، اما این نکته غیرقابل‌انکار است که این فضا رفته‌رفته انسان را بیشتر غوطه‌ور می‌کند و درنتیجه انسان از فضای واقعی بیشتر غافل می‌شود. واقعیت‌هایی که در با آنها رو‌به‌رو می‌شویم تا حدی واقعیت‌های برساختی‌اند. متن کامل مصاحبه را در لینک ذیل مطالعه کنید: yun.ir/jrpcxc @hekmatebaleghe
حکمت بالغه
https://www.aparat.com/v/UfgBr ویدیوی فوق نشست پدیدارشناسی اعتباریات است که توسط دکتر قائمی‌نیا ارائه گردید. تاریخ جلسه: چهارشنبه 27 مهر 1401 مکان: موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی @hekmatebaleghe
✅ لینک ویدیوهای زیر مربوط به نقد و بررسی « مفهومی و فضاهای » است که عصر روز یکشنبه 14 مهر 1398 با حضور دکتر خلیل پروینی (عضو هیأت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس)، دکتر مجید معارف (عضو هیأت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران) و دکتر علیرضا (نویسنده کتاب و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شده بود. ویدیوی بخش اول: https://www.aparat.com/v/PyroW ویدیوی بخش دوم: https://www.aparat.com/v/L6sId @hekmatebaleghe
چاپ ششم کتاب « » با برخی اصلاحات منتشر شد. دوستان می‌توانند جهت تهیه به غرفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مراجعه کنند. @hekmatebaleghe
چاپ پنجم کتاب « مفهومی و فضاهای » منتشر شد. دوستان برای تهیه کتاب می‌توانند به غرفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مراجعه کنند. @hekmatebaleghe
مصاحبه‌ای که به پیشنهاد دکتر سیدکمال با در ضرورت پرداختن به به طور کلی و به طور خاص انجام گرفت، دکتر در پاسخ به برخی نقدها موارد ذیل را مطرح نمودند: - در این مصاحبه به ضرورت تأسیس در این حوزه تأکید شده است. - همچنین در این مصاحبه به شاخه‌های مختلف دین‌شناسی اشاره شده و از سوگیری‌های علیه سخن به میان آمده است. متن کامل خبر : https://irannewspaper.ir/8461/11 @hekmatebaleghe
🔸 نشست علمی رابطه عدم قطعیت با قاعده علیت 🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی و گروه منطق فهم دین پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور حجج اسلام و المسلمین: ➖ دکتر مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه ➖ دکتر مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی ✍️ دبیر علمی: 📅 یکشنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۳، ، ساعت۱۳ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/gheliaat 🆔 @iictchannel @hekmatebaleghe
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللهِ وَعَلَی الْاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِکَ ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْن وَ عَلی عَلَیِ بْن الْحُسَین وَ عَلی اَوْلادِ الْحْسَیْن وَ عَلی اَصحابِ الْحُسَین فرا رسیدن ماه و ایام سرور و حضرت (ع) و هفتاد و دو تن از یاران مخلص و جان بر کف آن حضرت را به ساحت مقدس حضرت ارواحنا له الفدا و تمام عاشقان و مریدان آن حضرت تسلیت باد. @hekmatebaleghe
📣 با سلام و احترام کانال «الهیات کوانتومی» جهت ارائه موضوعات و مطالب مرتبط راه‌اندازی شده است. لطفا جهت بهره‌برداری از موضوعات مرتبط عضو این کانال شوید. مطالب این کانال توسط دکتر بارگذاری می‌شود: @quantum_theology
https://www.aparat.com/v/nomkxyj و - پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی - مرداد 1403 📌 ویدیوی فوق بحثی کوتاه درباره دانش (bioinformatics) و ابعاد و آن است که دکتر قائمی‌نیا در جلسه هم‌اندیشی هیئت علمی در فرهنگ و اندیشه اسلامی در تاریخ چهارشنبه 1403/6/21 مطرح کرده‌اند. @hekmatebaleghe
🔸 کارگاه های دانش افزایی فلسفه رباتیک و علوم شناختی 🔰 توسط هسته‌ “حکمرانی و هوش مصنوعی” مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری و گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی و هنری حکمت بالغه برگزار می‌شود: 🎙مدرس کارگاه: حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه سرفصل های کارگاه : ➖ تعیین سرشت رباتیک و تعیین جایگاه آن در میان علوم ➖ رباتیک شناختی (cognitive robotics) ➖ هوش و آگاهی ربات ➖ رباتیک اجتماعی (social robotics) ➖ اخلاق رباتیک و غیره 🗞 هزینه ثبت نام: ۵۰۰ هزار تومان (۳۰۰ هزار تومان ویژه دانشجویان) 📆 شروع دوره: ۲۸ مهر ماه ۱۴۰۳ ⏰ زمان برگزاری: شنبه ها ساعت ۱۶ 🔍 مشروح خبر و جزئیات کامل کارگاه👇 🌐 iict.ac.ir/robotics 📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 🌐 inandin.ir/event/robotics 🆔 @hekmatebaleghe
2024_10_15_10_11_32_128kbs.mp3
96.76M
📍معماری (نظریه پیوندی ) این سخنرانی در تاریخ 1403/7/24 در جمع هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی (ره) برگزار شده است. ✅ در این جلسه نخست دکتر ادعاهای خود را با توجه به مراحل مختلف مطرح کرده و سپس در ادامه اعضای هیئت علمی پرسش‌هایی پیرامون این ادعاها مطرح کرده‌اند. ✅✅ بنا به دیدگاه دکتر , علم دینی حاصل تلفیق مفهومی با است. هم در روی صحنه علم و هم پشت صحنه آن می‌تواند تأثیر بگذارد. علم دینی هنوز در مرحله پیشاپارادایمی به سر می‌برد. @hekatebaleghe
هوش مصنوعی و نظریه آگاهی تطفلی .mp3
53.84M
مصنوعی و نظریه آگاهی تطفلی 📌سخنرانی دکتر قائمی‌نیا در نشست «مبانی فلسفی توسعه هوش مصنوعی» که در آن برای نخستین بار از هوش مصنوعی سخن به میان آورده است. دکتر قائمی‌نیا نخست از دلایل چهارگانه اهمیت و تفوق هوش مصنوعی بر دیگر فناوری‌ها سخن گفته است. ✅در ادامه دکتر قائمی‌نیا به تبیین نظریه آگاهی تطفلی هوش مصنوعی پرداخته است. هوش مصنوعی آگاهی مستقل ندارد اما وقتی انسان با آن کار می‌کند در پرتو آگاهی انسان پیدا می‌کند. ✅✅این نظریه از تلفیق نظریه ذهن توسعه یافته و دیدگاه نهایی مرحوم صدرا در باب نفس به دست می‌آید. @hekatebaleghe
https://www.aparat.com/v/xvb05t4 🎥 لینک فوق ویدیوی مربوط به نشست علمی-تخصصی معماری (نظریه پیوندی ) است. 📌 این سخنرانی در تاریخ 1403/7/24 در جمع هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی (ره) برگزار شده است. ✅ در این جلسه نخست دکتر ادعاهای خود را با توجه به مراحل مختلف مطرح کرده و سپس در ادامه اعضای هیئت علمی پرسش‌هایی پیرامون این ادعاها مطرح کرده‌اند. ✅✅ بنا به دیدگاه دکتر , علم دینی حاصل تلفیق مفهومی با است. هم در روی صحنه علم و هم پشت صحنه آن می‌تواند تأثیر بگذارد. علم دینی هنوز در مرحله پیشاپارادایمی به سر می‌برد. @hekatebaleghe
https://www.aparat.com/v/bwp3k24 🎥 لینک فوق ویدیوی نشست علمی مبانی در توسعه است که دکتر در آن برای نخستین بار از سخن به میان آورده است. 📌 دکتر نخست از دلایل چهارگانه اهمیت و تفوق بر دیگر فناوری‌ها سخن گفته است. 📌 در ادامه دکتر به تبیین نظریه پرداخته است. مستقل ندارد اما وقتی انسان با آن کار می‌کند در پرتو انسان پیدا می‌کند. 📌 این از تلفیق و دیدگاه نهایی مرحوم در باب نفس به دست می‌آید. @hekmatebaleghe
https://www.aparat.com/v/rcvvf03 🎥 ویدیوی فوق مربوط به نشست علمی تخصصی « و آینده و » است که در تاریخ ۱۴۰۳/۰۸/۰۱ در جمع دانشجویان و اساتید علوم انسانی ع برگزار گردید. 📌 دکتر در این سخنرانی به برخی محورهای مهم اشاره کرده‌اند و از نسبت و تمدن آینده با بحث کرده‌اند: ✅ بشر قبل از تولد سه عالم داشت (عالم و عالم و عالم و ). اما پای او را به عالم چهارمی؛ یعنی باز کرده که بر سه عالم دیگر سیطره دارد. 👇👇👇
👆👆👆 ✅ بعد از ظهور گونه‌ای جدید () پیدا شده که بر همه ساحت‌‌های تفکر بشر سایه افکنده است. این دو لایه است: و کامپیوتری. بنا به این ، حقیقی از راه اتصال با عالم حاصل می‌آید. ✅ تمدن آینده تمدن فنی (techno- digital- computational) است. ساختار این تمدن را ابزارهای و تعیین می‌کند. در این تمدن و شکل دارد. ✅ که بنیاد را تشکیل می‌دهد در واقع از مقولات و تبدیل کیفیات به کمیت‌های خاص فراهم می‌آید و انقلاب بزرگی است که در هوش مصنوعی به وقوع پیوسته است. ✅ در پرتو به و تقسیم می‌شوند. (این مباحث در ویدیوی فوق به طور گسترده و کامل بحث شده است.) @hekmatebaleghe
https://www.aparat.com/v/qjj69y2 🎥 ویدیوی فوق « و » به مناسبت سالگرد مرحوم است که در مجمع عالی حکمت در تاریخ 1403/8/26 برگزار گردید. 📌 در این نشست دکتر از و سخن گفت. مهم‌ترین و برترین تجلی است. (robophilosophy) از مسایل راجع به بحث می‌کند. 📌 دیدگاه‌های مختلفی در باره وجود دارد: 🖋 نظریه (انسان در را به صورت خود آفریده است)، 🖋نظریه (ربات خادم انسان است)، 🖋نظریه (انسان خادم ربات است)، 🖋نظریه (ربات دشمن انسان است)، 🖋نظریه (ربات و انسان همدیگر را تکمیل می‌کنند). 📌 با طرح نظریه هم از محدودیت‌های اسلامی گذر کرد و هم و غرب و را به نقد کشید. 📌 مهم‌ترین ویژگی جامعه « » است که پیامدهای مختلفی در زمینه‌های گوناگون دارد. @hekmatebaleghe
Mehdi_ghazi (1) (2).mp3
38.26M
🔺تحلیل تفسیر المیزان از منظر نشانه شناسی 👤دکتر علیرضاقائمی نیا(مدیر قطب فلسفه دین پژوهشکده) 📌۲۹آبان ماه ۱۴۰۳، به مناسبت بززگداشت هفته‌ی قرآن و عترت الهیات دانشگاه قم 🆔@qom_quranhadith 🆔@hekmatebaleghe
https://www.aparat.com/v/nzu0ooh 🎥 لینک ویدیوی فوق مربوط به جلسه اول «نشست علمی و » است. ✅ این جلسه در 1403/9/1 در دفتر اصفهان در میان جمعی از پژوهشگران با مشارکت دکتر سید مهدی امامی جمعه برگزار شده است. برخی از اهم مطالب که در این دو جلسه عبارتند از: 📌 امروزه با ظهور تنها این پرسش مطرح نمی‌شود که این پدیده را از منظر چگونه باید ببینیم، بلکه این پرسش هم مطرح می‌شود که آیا را میتوان به معنای پذیرفت یا نه؟ این پرسش بسیار بنیادین است. 📌 راه‌حل مسایل مطرح در این زمینه تلفیق‌های است که هم از فلسفه اسلامی بهره می‌برد و هم از برخی مباحث مقبول جدید کمک می‌گیرد. ... (ادامه موضوعات در جلسه دوم بوده است) 👇 @hekmatebaleghe
https://www.aparat.com/v/vtv24gz 🎥 (ادامه از جلسه اول) لینک ویدیوی فوق مربوط به جلسه دوم «نشست علمی و » است. 📌در نگاه اطلاعاتی‌-پردازشی به وجود دارد. اطلاعاتی از خارج به یا می‌آید و ما آنها را پردازش می‌کند. 📌 اساس بسیاری از کسانی که بنیانگذار بودند computational physicalism بوده است. این نوع دو ادعا دارد: تمام ابعاد انسان به فرایندهای تقلیل پیدا می‌کند. ثانیا، همه ابعاد هم به بُعد محاسبه بر می‌گردد (ریاضی‌سازی ). 📌 معرفت از دیدگاه به معرفت و تقسیم می‌شود. معرفت در وجود ندارد. یادگیری عمیق در واقع حاصل مقولات است. تلفیق مفهومی در این نوع تفکر راه ندارد. @hekmatebaleghe
https://www.aparat.com/v/sqe51e4 🎥 لینک فوق ویدیوی نشست علمی-تخصصی « و » است که جمع هیئت علمی و اساتید قم در تاریخ 20 آذرماه 1403 برگزار گردید. ✅ در این جلسه درباره اهمیت و اقسام بحث شد و بیان گردید که سه نوع داریم: 📌 ترکیبی: این نوع شامل ترکیب ایده‌های آشنا به روش‌های جدید است. مثال‌هایی از این نوع شامل تصاویر و است. 📌 اکتشافی: این نوع شامل کاوش در است. سیستم‌های مصنوعی مانند EMI و AARON می‌توانند و $نقاشی‌های اصلی تولید کنند. 📌 تحولی: این نوع شامل تغییر ابعاد یک برای ایجاد ساختارهای جدید و نوظهور است. این نوع هنوز چالش‌برانگیزترین نوع برای است. ✅ مشکل نوع سوم این است که نمی‌توان آن را به صورت درآورد. @hekmatebeleghe
https://www.aparat.com/v/jel1980 🎥 لینک فوق سخنرانی «هوش مصنوعی و آینده فلسفه اسلامی» که در تاریخ 1403/9/27 در جمع اساتید (ع) برگزار شد. ✅ محورهای بحث دکتر عبارت بودند از: 📌 مساله رویارویی با یک مسأله مهمی است. این پرسش مطرح می‌شود که آیا یک (مانند ) می‌تواند بر آینده تاثیر بگذارد یا نه. 📌 برخی پنجره رو به را باز می‌کند و برخی دری را به باز می‌کند و برخی انسان را در زمینه خاصی قرار می‌دهد. هر سه کار را انجام می‌دهد. مصنوعی حاصل نوعی مهندسی است (پیدایش تفکر در ). 📌 هم و هم شتاب دهنده دیدگاه های است. 📌 چهار سناریو نسبت به آینده در مواجهه با مطرح می‌شود: 1. حذف: رد توسط 2. طرد: حذف نگاه به از سوی و فروکاش به ابزار صرف 3. همراهی: تبیین آگاهی و غیره توسط برخی از آموزه‌های 4. تلفیق: پیدایش نوعی جدید از راه تلفیق دستاوردهای خاص و با @hekmatebaleghe