🔸سیزده بدر واقعی
✍ محمدصادق ناطقی
انسانها اسیر قفس بینشها و نگرشهای خود هستند...
تمام اضطرابها، وسواسها، افسردگیها و حال بد روحی و حتی جسمی ما از بینشهای غلط و خرافی ما نشات میگیرند...
بینش غلط به خود، خانواده، دوستان و اطرافیانمان، شغل، تحصیل و زندگیمان، آینده، گذشته و اهدافمان، و حتی بینش غلط به خداوند هر روز ما را به قهقرای سیاهی و ظلمت سوق میدهد...
تغییر و اصلاح بینشها و نگرشهای غلط میتواند سرنوشت هر دو دنیای ما را تغییر دهد...
میتواند حالمان را فوقالعاده متفاوت کند...
و گویا ایامهای خاص سال، به عنوان زمانهای طلایی جهت اندیشیدن و تغییر افکار طراحی شدهاند...
استاد شهید علامه مطهری میفرمایند: سیزده بدر واقعی ما این است که از خانه های تنگ و تاریک افکار خرافی خودمان به صحرای دانش و بینش خارج شویم...
پس با تغییر افکار و اعتقادات غلط امروز میتوانیم فردای بهتر برای خود بسازیم.
#سیزده_بدر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#طنز
🕐 روز طبع و طبیعت!
✍ هادی حمیدی
اینجانب به همراه برخی از هموطنان، یک مرض مزمن و لاعلاجی دارم و آن این است که همه ساله با فرا رسیدن روز سیزده بدر تازه به خود می آییم که فصل بهار و سال نو رسید!
باور کنید آن دوازده روز قبل در برزخ سال و ساعت قدیم و جدید در هَیَمان و نوسانیم! اگر تقارن ماه مبارک را هم بر این مساله بیافزایید چاره ای نیست که سفت و سختتر دعا کنید که اللهم اشف کل مریض ...!!
۱.جان گرین در کتاب زمین بر پشت لاکپشتها مینویسد: "کسی باهات خداحافظی نمیکنه مگه اینکه بخاد دوباره ببیندت"...
خداحافظی و دلکندن با قرن و سالی که نفسهای آخرش را کشید، و رفت که برنگردد! با تلخی ها، شیرینی ها و مرور خاطراتش، برایم دلگیرتر بود.کاش عبرت آموز هم باشد' عبرت آموز بهشرطی که با "دل عبرت بین از دیده عِبر" کنیم و برای سال و ایام در پیش رو طرحی نو در اندازیم و گرنه گرفتاران در بند روزمرگی را چه به تغییر و تحوّل ...بااجازه بزرگترها و روح طنّاز مرحوم استاد منوچهر احترامی کدخدای ده شلمرود؛
"خَر عیسی گرش به مکّه برند،گر بیاید هنوز خر باشد!"
۲. روز طبیعت در هوای بهاری کمی قدم بزنیم شاید طبع و روانمان هم بهاری شده از خواب زمستانی بیدار شود آن هم با زبان روزه بدون بساط دود و کباب! که شیخ اجل فرمود:
خاک را زنده کند تربیت باد بهار
سنگ باشد که دلش زنده نگردد به نسیم
البته مواظب اذان ظهر باشید که آوایش خیلی خیلی! شبیه اذان مغرب است و مثل من با شنیدن الله اکبر افطار نکنید، انتقام سخت روز را بعد از مغرب و افطار هم میشود گرفت، کلوا واشربوا حتی تنفجروا...
۳.از بزرگترها که ناامید هستیم برای جوانان و نونهالان تبیین کنیم به پیر به پیغمبر! سبزه گره زدن و رها کردن در جوی و رود، جهت بختگشایی، خرافاتی بیش نیست،نه اسراف کنید نه آب را گِل نه پاکبانان محترمِ زحمت کش را مبتهِل ...
گره به سبزه زدی تا که بخت گردد باز
زبس که بود گره سِفت ، بخت هم برگشت!
۴.به قلم استاد شهید مطهری در یادداشتهایش، سیزده بدر واقعی ما این است که از خانه های تنگ و تاریک افکار خرافی خودمان به صحرای دانش و بینش خارج شویم...
بیش باد و جز این مباد...
#طبیعت
#ماه_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
اولویت فعلی جامعه کدام است؟
✍️دکتر هادی یعقوب زاده، استادیار دانشگاه هنر
یکی از مهمترین کارویژههای دشمن در تقابل با نظام اسلامی غافل کردن مسئولان و مردم از مسائل اولویت دار و سرگرم کردن آنان به کارهای دیگری است، که ذاتا مهم هستند اما در شرایط فعلی باید به گونهای دیگر به آن پرداخت. بر همین اساس رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز ۲۰ مهر ۱۴۰۱ و در بحبوحه اغتشاشات پاییز، به مسئولان کشور توصیه کردند: «مراقب باشید این مسائل حواس شما را پرت نکند و از کارهای اصلی و اساسی باز نمانید.» این یک راهبرد اساسی است که دشمن در طول انقلاب اسلامی سعی داشته مسئولان و مردم را از پیادهسازی آن باز دارد.
در شرایط فعلی پرداختن فراوان به اندک کشف حجاب های بروز یافته در سطح جامعه، زمینهای را فراهم می کند تا این مسئله به اولویت اول جامعه تبدیل شود. حال سوال این است اگر این مسئله اولویت اول جامعه ماست، چرا رهبری در نامگذاری سال به آن نپرداخته و به سیاق سالهای گذشته شعار سال ۱۴۰۲ را نیز اقتصادی قرار داده است؟ سوال مهمی که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد.
یکی از چالشهای مهم نظام اسلامی در مواجهه با نظام سلطه اثبات کارآمدی است که برجستهترین نمود آن در وضعیت اقتصادی است. در ارزیابیهایی که معمولا از یک نظام سیاسی می شود، کارآمدی اقتصادی یکی از معیارهای مهم در امتیازدهی به آن نظام است. در سیره رسول خدا (ص) و امیرمومنان علی (ع)؛ نیز توجه به حل چالشهای اقتصادی جامعه پر رنگ است، به گونهای که روشهای متعددی را برای حل مسئله اقتصادی به کار میگیرند. از سویی در تعالیم اسلام فقر مذموم دانسته شده و تامین نیازهای مادی جامعه به عنوان یکی از کارویژههای حکومت اسلامی مطرح شده است. از این رو انقلاب اسلامی از آغاز تاکنون تلاشهای بسیاری برای حل مشکلات اقتصادی جامعه انجام داده است. با این حال به دلائل مختلف که بخشی از آن به دشمنی دشمن و بخشی به ناکارآمدی و بی تدبیری برخی مسئولان و ... بر میگردد، وضعیت اقتصادی جامعه در شرایط مطلوبی قرار ندارد. از سویی رابطه میان وضعیت نامطلوب اقتصادی با چالشهای فرهنگی نیز کتمان شدنی نیست، البته الزاما رفاه دینداری نمیآورد اما بیتردید حکومت اسلامی موظف است شرایط مطلوب را برای زندگی مردم فراهم آورد. این در حالی است که به رغم همه تلاشها اکنون در شرایط مطلوب قرار نداریم. برای همین یک دهه است که رهبری با انتخاب عناوین اقتصادی که کاملا هوشمندانه انتخاب میشوند، سعی دارد جهتدهی کلی جامعه را به سمت حل مسائل اقتصادی رهنمون سازد.
حال کاری که دشمن میکند چیست؟ دشمن در این شرایط سعی میکند مردم و مسئولان را از مسئله اصلی کشور و شعار سال غافل ساخته و آنان را به مسائل دیگری که بسیار مهم هم هستند اما در این شرایط باید به عنوان اولویتهای بعدی مورد توجه قرار گیرند، سرگرم سازد. برای همین به کشف حجابها ضریب فراوان میدهند. به تصریح رهبری مردم ایران مردمانی مومن هستند حتی ایشان تأکید کردند که آن دختران کم حجاب و بد حجاب را هم نباید به بی دینی و ضد انقلابی متهم کرد. در حالی که دشمن با برخی از پادوهای خود تلاش دارد که به این مسئله ضریب دهد و آستانه تحمل جامعه را مخدوش کند و مردم را در برابر یکدیگر قرار دهد و اتفاقات ناگواری را رقم بزند. اگر در کانالها و یا گروهها جستجو کنید دهها متن، فیلم و عکس خواهید دید که به این مسئله پرداختهاند. اما کمترین فیلم و یا متن را خواهید دید که به مسئله اصلی یعنی مهار تورم و رشد تولید پرداخته باشد. این همان نتیجهای است که دشمن مایل است به آن برسد؛ غافل کردن مردم از مسئله درجه یک کشور و پرداختن بیحد به مسائل دیگر.
راهکار چیست؟ به نظر میرسد نباید کلیپهای مربوط به کشف حجاب را به طور گسترده پخش کرد، چه اینکه علاوه بر اینکه مصداق اشاعه فحشاست، موجب تحریک عدهای میشود که از اولیات امر به معروف و نهی از منکر آگاه نیستند و ممکن است کاری بکنند که نتیجه بدتری داشته باشد. به تعبیر امام خمینی (ره) امر به معروف و نهی از منکر جاهلانه نتیجه معکوس میدهد و گاه چند منکر بدتر به بار میآورد. از سویی باید مطالبهگری از دستگاهها وجود داشته باشد اما از مردم فقط کسانی ورود کنند که بلد باشند. عموم مردم باید بیشتر به خودشان و خانوادهشان متوجه باشند که این گامی مهم در اصلاح جامعه است. غالباً افراد از این مهم غافل هستند. از سویی باید مدام به شعار سال پرداخته شود. اگر این شعار کامل محقق شود دست نظام اسلامی برای مطالبهگری در عرصه فرهنگ باز خواهد شد و راحتتر میتواند در عرصه فرهنگ ورود کند. ضمنا لازم است دستگاههای نظارتی خودشان به این مسئله ورود کنند و نگذارند مردم در برابر یکدیگر قرار گیرند.
سوال: برای تحقق شعار سال هر یک از ما چه نقشی می توانیم ایفا کنیم؟
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰 مهدی نصیری؛ از «توهین به اولیاء خدا» تا «دفاع از اسلام سکولار و لیبرال»
▪️بهمناسبت فرارسیدن ۱۲ رمضان، سالروز رحلت حاج سید هاشم حداد رضوان الله علیه
✍️ سید محمدحسین دعائی
درست است که «مهدی نصیری» بهخودیخود اصلا مهم نیست، اما از بد حادثه، در موقعیتی قرار گرفته است که اگر مواجهۀ درستی با او صورت نگیرد، میتواند جمعیتی را با افکار بیاعتبار خود همراه کرده و بر زحمت اساتید فکر و مجاهدان راه خدا بیفزاید. از همین رو، لازم است که گاه و بیگاه، یکی از اهالی اندیشه و قلم، با ایثار فراوان، از اولویتهای کاری خود صرف نظر کرده و به نقد سخنان او بپردازد؛ همان سخنانی که بررسی سیر آنها، حاوی درسها و عبرتهای فراوانی برای اهل بصیرت است.
بگذارید جور دیگری بگویم: وضعیت این روزهای مهدی نصیری، انسان را یاد این شعر عارف شوریدهدل و شاعر شیرینسخن، جناب مولوی میاندازد:
چون خدا خواهد که پرده کس درد
میلش اندر طعنۀ پاکان برد
آری؛ آن زمان که نصیری، علیرغم همۀ دلسوزیها، تلاشها و اتمام حجتها، مرزهای «استدلال»، «انصاف» و «ادب» را زیر پا گذاشته و بیمحابا زبان به هتک حرمت جمعی از پاکترین پاکان عالَم، یعنی حکماء و عرفاء راستین میگشود، کاملا معلوم بود که روزی، نه تنها از «آرمانهای انقلاب اسلامی»، بلکه از «اصول اساسی دین» نیز عدول کرده و چنین بنویسد:
«زنانی شجاع عزم جدی کردهاند تا با برداشتن روسری خود در اعتراض به اسلام جباری، از حق آزادی انتخاب خود دفاع کنند و استبداد و تمامیتخواهی نظام را به چالش بگیرند و از همین رو تسلیم پروپاگاندا و تهدیدهای حکومت نمیشوند. شاید تنها در یک حکومت دینی، از نوع و مدل جمهوری اسلامی و مبتنی بر ولایت مطلقه فقیه است که عملنکردن به یک حکم شرعی مانند حجاب، دستاورد بزرگتر آزادیخواهی و استبدادستیزی را در پی دارد و در مقام تزاحم بین اهم و مهم، در جایگاه اهم قرار میگیرد. آیا فقیه شجاعی یافت شود که فتوا به مأجوربودن بیحجابانی دهد که برای اصلاح یا محو حاکمیت استبدادی که ام المفاسد است، مقاومت میکنند؟!»
۱۲ ماه مبارک رمضان، سالروز رحلت یکی از برجستهترین شاگردان مکتب عرفانی نجف، یعنی «جناب حاج سید هاشم حداد رضوان الله علیه» است؛ همان عارف بزرگی که بعد از برگزاری مراسم بزرگداشت او در سال ۹۸، مهدی نصیری در یادداشتی با عنوانِ «غلو عرفانی؛ خطری برای شریعت و عقلانیت در حوزههای علمیه»، نوشت:
«پنجشنبه مجلس گرامیداشتی برای سید هاشم حداد ـ موسوم به روح مجرد ـ در مشهد مقدس، با سخنرانی چند تن از روحانیون، از جمله امام جمعۀ موقت تهران جناب آقای صدیقی برگزار شد. ... سید هاشم حداد که در اطلاعیۀ مراسم، از او با عنوان عارف کامل شیعی یاد شده کیست و شاخصهها و اندیشههای عرفانی او کدام است؟ ... نعلبندی عوام و متوهم ... که کمترین ارزشی برای علم و فقاهت و تفکر و عقلانیت قائل نیست. ... [پیروان این جریان] برای چند انسان معمولی، مقامات خدایی و فوق مقامات انبیاء و اهل بیت علیهم السلام قائل هستند و عن قریب است که کارگاه تولید انبوه خدا و یا حداقل کارگاه معصومسازی دایر کنند و همۀ مقدسات را به بازی بگیرند. ... [این جریان] شریعت و عقلانیت را به مسلخ میبرد و مردم را مریدان گوسفندصفت خود میخواهد.»
نگارنده نیز در همان ایام، جوابی به این یادداشت نصیری داد که شاید بازنشر آن خالی از لطف نبوده و به فهم علت این همه انحراف و التقاط او در این روزها کمک کند.
اعاذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا.
📌 متن کامل یادداشت نصیری: mehrnews.com/xPgLv
📌 متن کامل پاسخ به یادداشت نصیری: mehrnews.com/xPhmz
#نقد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹سحرها و سفرها
✍ علی کردانی
سفر کردن از نشانههای حرکت و امید است؛ حرکت بهسوی آنچه میخواهی. سفر نه یک راه بیپایان بلکه راهی پایاندار و پایانخواه است.
سفرِ هدفدار سفری است که مقصد را میخواهد و دائم آن را میطلبد؛ اما چه مبدأهایی که به مقصد نرسید و چه مقصدهایی که مقصد نبود؛ سفر را باید رفت، تا فهمید و مقصد را باید یافت، تا دانست.
بهترین مقصدها از بهترین مبدأها سرچشمه میگیرند و مبدأ تنها مکان نیست؛ مبدأ گاهی دل است، گاهی یک تصمیم است و گاهی یک زمان است؛ زمانی که خلوت است، در ظاهر رنگی تاریک و در باطن، روشن و روشن است. آری که زمان قطعهای از خلقت است؛ اگر آن را دانست، میتوان از زمان به مقام رسید و سحر همان قطعه و خلقی است که اگر درک شود، تدارک خواهد شد و اگر تدارک شود، حرکتآفرین است.
سحرهایی که نگاهی به بالا دارند؛ نه کسی هست که برایش صدا کنی و نه چشمی که به او نگاه کنی؛ بیریا مینشینی و بیریا میخواهی و پایان است، آنچه میخواهی.
سحرها آغاز مقصدهایی بزرگ است که بزرگان میدانند؛ سفرهایی که تو را تا آسمان میرساند و هنگامی که آسمان را دیدی، دیگر زمین را نمیخواهی.
بیا از مبدئی زمانی، به مسیری مقامی برسیم؛ نه اینکه مقام دنیا باشد که برای دیگران بگوییم. «او» در همین نزدیکی است؛ کافی است مبدأ و زمان را بشناسیم.
#نویسندگان_حوزوی
#رمضان
#سحر
@HOWZAVIAN
بر عهده گرفتست هواداری ما را
عشق است که دارد هوس یاری ما را
در لحظهی تقسیم مقامات الهی
دلدار خدا خواسته دلداری ما را
در سجده قسم داده خدا را به ابالفضل
هر بار که دیدست گرفتاری ما را
بیمار شد از غصّهی بیمار طبیبی
دارد مگر او طاقت بیماری ما را؟
عمریست که خورشید خدا بر سر نیزه
دارد به دلش حسرت بیداری ما را
قربان حسینی که به دکّان خداوند
از جیب خودش داده بدهکاری ما را
#علی_رفیعیوردنجانی
#شعر #ادبیات
💠 @shaeranehowzavi
.
حجاب مسألهی چند بُعدی است؛ یک طرفه قضاوت نکنیم
✍️ حجت الاسلام دکتر محمدرضا باقرزاده
#ویراستی
#حجاب #عفاف
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
⚡️فتوای همگرایانه آیت الله سیستانی؛
حاضر در متن جهان شیعه، غائب در بطن جهان اسلام
✍️ سیّد علی بطحائی
🔹 چند روز گذشته مجدداً استاد منیر الخبّاز القطیفی شاگرد مطرح حضرت آیت الله سیستانی فتوایی از معظم له را رسانه ای کرد که در آن بر صحت عبادات اهلسنّت و اسلام حقیقی آنها تصریح می کرد. این فتوای کلیدی، علی رغم پیامدهای جدید و فراوانی که در همگرایی جهان اسلام دارد، پژواکی در مجامع داخلی و بویژه رسانه های جهان اسلام – که مخاطبین اصلی این فتوا هستند – پیدا نکرد.
💠 این فتوا به چندین جهت از فتوای مشهور شلتوت جامعتر است، ولی نکته اینجاست که چرا روی فتوای شلتوت مانور رسانه ای گسترده انجام شد و اکثر قریب به اتفاق مسلمانان (شیعه و سنی) از آن مطلع شدند، ولی روی فتوای حساس آیت الله سیستانی حتی ریپورتاژ رسانه ای کوچکی انجام نشد!؟ به همین مناسبت در یادداشت پیش رو اشاراتی در این زمینه خواهیم پرداخت.
🔸یکم. از نظر جایگاه می توان این فتوا در راستای فتوای شیخ محمد شلتوت، بلکه بالاتر از آن شمرد. این فتوا، بهترین بستر برای همگرایی بین شیعه وسنّی و بویژه الفت بیش از پیش میان سردمداران و پیروان فریقین با آرای متفاوت فقهی - کلامی را در پی خواهد داشت. فتوای آیت الله سیستانی از جهت مبانی علمی، از فتوای شلتوت بسیار مستحکمتر است. فتوای شلتوت بیشتر بن مایه های فقهی دارد؛ ولی فتوای آیت الله سیستانی علاوه بر مبانی غنی فقهی، ریشه در باورهای کلامی – جامعه شناختی معظم له دارد. به طور خلاصه آبشخور کلامی این فتوا را می توان در سیره عقلا و مبحث «ما جری علیه الدلیل» با صبغه همزیستی اجتماعی رهگیری کرد. اما نکته این جاست که چرا روی فتوای شلتوت مانور رسانه ای گسترده انجام شد ولی در فتوای مهم آیت الله سیستانی حتی ریپورتاژ رسانه ای کوچکی در جهان اسلام صورت نگرفت!!!؟؟
🔹دوم: آسیب شناسی عدم بازتاب این فتوا در بین مخاطبان اهل سنّت از ضروریات است. به طور اجمال باید اعتراف کنیم که عدم وجود «وحدت مرجعیّت» در اسلام سنّتی مهمترین آسیب است که سالی نیست که ترکشی از آن بر پیکره تشیّع وارد نشود. واتیکان، با خروج دود سفید از محراب کلیسای سیستین به علامت انتخاب پاپ جدید، «وحدت مرجعیّت کاتولیک ها» را رسانه ای می کند. همچنین الازهر از سال ۱۰۹۰ قمری با انتخاب یک شیخ الازهر به پیروان اسلام سنّتی و رسانه ها، تکلیف خود با «مرجعیّت واحد الازهر» را یکسره کرده است. ولی کماکان اسلام سنّتی نسخه شیعی، تکلیف خود را با این امر مشخص نکرده است و در هزار توی و بن بست «تشتت مرجعیّت شیعه» گرفتار است. در اثر این بلاتکلیفی صدای واحدی از مرجعیّت شیعه به جهان اسلام، دنیای ادیان و جهان سیاست مخابره نمی شود.
💠بجاست با نقل خاطره ای از امام موسی صدر (کثر الله امثاله) در ضرورت تعیین تکلیف فوری «وحدت مرجعیّت شیعه» بحث را خاتمه بخشیم. وی می نویسد: هنگامی که آیتالله حکیم (رحمه الله علیه) عازم سفر حج بود، هواپیمای حامل ایشان از آسمان لبنان عبور کرد، من به شارل حلّو ـ رئیس جمهور وقت لبنان- اعتراض کردم که چرا برای ایشان به عنوان پیشوای دینی شیعیان پیامی نفرستادی؛ ولی برای پاپ اعظم رهبر کاتولیکهای جهان وقتی از آسمان لبنان گذشت پیام فرستادی؟
رئیس جمهور لبنان پاسخ تأمل برانگیز داد و گفت: پاپ یک مقام رسمی شناخته شده است. او در لبنان سفیر دارد و ما هم در واتیکان سفیر داریم؛ ولی آیتالله حکیم و مراجع دیگر شما رسمیّتی ندارد و یک نفر هم به عنوان مرجع واحد شیعه معرفی نکرده اید که ما تکلیف خود را نسبت به او بدانیم. اگر پیامی ندادم بدین خاطر است نه بیاعتنایی به ایشان.
#آیت_الله_سیستانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 فردیگرایی به کام سرمایهداری
✍ سیدهادی چاوشی
کمی به ریشه ها بپردازیم فقط با مقابله فرهنگی نمیشود مقابل فرهنگ غرب ایستاد.
سیاست و فرهنگ و اقتصاد به هم پیوسته است. نمیشود اقتصاد سرمایه داری و آزاد غربی را دنبال کرد ولی در فرهنگ طرفدار حجاب و محدودیت آزادی بود.
8 سال دولت قبل مطابق منافع سرمایه داران در سیاست، اقتصاد و فرهنگ جلو رفت و هنوز متاسفانه در بعضی سیاستها ادامه دارد. هر چند در خیلی موارد مقابله کرده
اگر کسی نداند انگار تصمیم دولت آنست که اول بازگشایی سیاست خارجه کند بعد اقتصاد داخلی را سامان دهد آخر کار سراغ فرهنگ برود اگر عمری باشد.
همه اینها ابعاد یک تمدن هستند بدون یکدیگر ناقص و کاریکاتوری هستند.
فرهنگ سرمایهداری سیاست آن را شکل میدهد تا اقتصاد سرمایهداری دنیا را بچرخاند.
فرهنگ غرب فردیت طلبی و آزادی و رهایی از هر قیدی را در کارتونهایش از کودکی قالب میکند و جلوه گری دختر را برای او ارزش و آرزو تعریف میکند.
همین آزادی را در اقتصاد در قالب بازار آزاد و در سیاست در قالب منزوی نشدن و ارتباط با دنیا جا میزند.
#حجاب
#تمدن_اسلامی
#اقتصاد #فرهنگ
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔺غریبهپرستی شناختی
🔻درسی از یک سکانس تاریخی
فتح الله خانِ سریال آتش و باد وقتی میبیند یک انگلیسی، استعداد و حتی راستی و درستی بهادر را کشف کرده است، به تب و تاب میافتد و بهادر برایش بها پیدا میکند؛ همینقدر غریبهپرست!
ما هنوز عبرت نگرفتهایم؛ مگر این که سر و کلهی یک اجنبی پیدا شود و ستایشمان کند.
#انگلیس
#ایران #نخبگان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔗صفحهی رسمی نویسندگان حوزوی در #ویراستی 👇👇
https://virasty.com/r/Ar4
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
.
✍️ پاسخ نویسنده حوزوی به دیدگاه حداقلی از حجاب
سیدمیلاد حسینی: نمره 20 در پوشش چه اشکالی دارد؟!
#حجاب
#ویراستی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#کتابخوانی
💢تأثیر شناختی بر اخبار تلویزیون
ویژگی های تولید و دریافت اطلاعات
به همت انتشارات مرکز تحقیقات صدا و سیما منتشر شد.
نویسنده: بری گانتر
مترجمین: دکتر حسن محجوب عشرت آبادی و دکتر ناصر جنانی
ویراستار علمی : دکتر محمدحسین فیروزی
🔗#علوم_شناختی
#مهارت_رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🏛حکم تاریخی دادگاه منهتن علیه ترامپ
✍️محمدصادق خرسند
💢ترامپ، از اعلام جرم علیه خود غافلگیر شده است! این سخن دستیاران ترامپ در امارت او در فلوریداست. دادگاه عالی منهتن سرانجام بعد از کش و قوس های فراوان دونالد ترامپ، را به جرم پرداخت حق السکوت به یکی از بازیگران فیلم های مستهجن متهم کرد و او طی روزهای آینده به دادگاه فراخوانده خواهد شد؛ ترامپ اولین رئیس جمهور تاریخ ایالات متحده است که به جرائم کیفری متهم می شود.
🛑انتشار این خبر در حالی است که جمهوری خواهان در حال نهایی کردن کاندید ریاست جمهوری سال 2024، هستند و ترامپ در نظرسنجی ها با فاصله زیادی در صدر قرار دارد. بلافاصله بعد از اعلام نظر دادگاه، شبکه های مختلف خبری در سراسر دنیا به بررسی دلایل این اقدام پرداختند. جدای از نظر خود ترامپ که این عمل را دسیسه دموکرات ها می داند، برخی شبکه های خبری نزدیک به جمهوری خواهان، پای بازیگران خارجی نظیر ایران و چین را به تلاش برای حذف ترامپ به ماجرا باز کرده اند.
⏱به نظر می رسد هیئت حاکمه آمریکا به این نتیجه رسیده است که حذف ترامپ به عنوان عامل اصلی واگرایی به رغم امکان ایجاد آشوب، سرعت شکاف در جامعه دو قطبی آمریکا را کاهش خواهد داد. استقلال دستگاه قضایی آمریکا در حالی مطرح می شود که هنوز افکار عمومی آمریکا نقش آیپک را در محکومیت بیل کلینتون در ماجرای مونیکا لوینسکی از یاد نبرده است. به هر حال هر چه باشد، این هم یکی دیگر از نشانه های افول قدرتی است که ادعای کدخدایی در دهکده جهانی را دارد. قدرتی که به سرعت در حال رنگ باختن است.
#سیاست
#بین_الملل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🍃 تواشیح اسماء الحسنی و ترویج یک نماد مذهبی!
✍️ رسول چگینی
همه ساله در ماه مبارک رمضان، هنگام افطار نوای دلنشین تواشیح اسماء الحسنی، نویدبخش فرارسیدن افطار و پایان یک روز روزه داری است.
این تواشیح اولین مرتبه توسط سید محمد النقشبندی متوفای ۱۳۵۵ شمسی، مبتهل مشهور اهل سنت مصری اجرا شد.
نکته مهم که لازم است به آن توجه شود اینکه پایان این تواشیح با درود بر پیامبر(ص) و اهل بیت(ص) و صحابه به اتمام می رسد با این عبارت:
اللهم صل افضل صلاه علی اسعد مخلوقاتک سیدنا محمد و علی اله و صحبه و سلم
خداوندا برترین دوردهایت را بر خوشبختترین بندگانت آقای ما محمد و بر اهل بیت ایشان و صحابه ایشان نثار کن.
با این عبارت، مطلق صحابه مورد درود و رحمت خداوند قرار می گیرند در حالی که در قرآن و روایات اهل بیت(ع)، هیچگاه مطلق صحابه مورد ستایش قرار نگرفته اند. از دیدگاه قرآن، صرف صحبت و همراهی با پیامبر(ص)، باعث تقدیس و دستیابی به درجات والای نفسانی نخواهد شد، بلکه همراهی و پایبندی به دستورات و وصایای ایشان، موجبات سعادتمندی را فراهم می آورد. فراموش نمیکنیم که همین صحابه مانع از خلافت بلافصل امیرالمومنین علی(ع) شدند.
به دلیل این منطق، در طول تاریخ درود بر مطلق صحابه به یکی از نمادهای گفتاری و نوشتاری اهل سنت تبدیل شد. این در حالی است که علمای شیعه از کاربست چنین ادبیاتی اجتناب ورزیده اند.
در سالهای ابتدایی انقلاب که این تواشیح در صداوسیمای ایران پخش می شد، بخش انتهایی تواشیح را تصحیح کردند و عبارت (و صحبه) را حذف کردند.
اما در سالهای اخیر، گروه هایی که به بازخوانی این تواشیح پرداخته اند، بدون توجه به این منطق قرآنی و شعار نمادین، عبارت (و صحبه) را در تواشیح جای داده اند.
ناگفته نماند ذکر نام صحابه به صورت مقید، این اشکال را برطرف میکند به همین دلیل مقام معظم رهبری در سخنرانیهای خودشان از عبارت (و صحبه المنتجبین): (صحابه نجیب و وارسته) استفاده می کنند که هوشمندانهترین شیوه استفاده از این اصطلاح است.
بدون شک بیتوجهی به چنین نمادهایی، موجب فرهنگسازی و نهادینه شدن این عقیده در میان شیعیان خواهد شد، بنابراین لازم است گروههای همخوانی و تواشیح و صداوسیما نسبت به تولید و پخش چنین برنامههایی دقت بیشتری به خرج دهد.
#ماه_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 پرچین شکسته
✍️ استاد محمدرضا فلاح، رئیس مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
این عجیب نیست که کسی از یک سوراخ دو بار گزیده شود، یا حتی این عجیب نیست که یک ملتی از یک سوراخ دو بار گزیده شوند، ولی هیچ کدام درست نیست. یعنی باید جلوی آن را گرفت.
وقتی از یک نقطه ضربه خوردیم باید مراقب باشیم که تکرار نشود.
اگر دشمن هوشمندی رو به روی ما باشد حتماً از شکست ما الهامهای زیادی خواهد گرفت.
ما طی این چهل سال در یکی از جنگهایی که با دشمنان خود داشتیم به طور قطعی شکست خوردیم و یک تراز راهبردی را به طور کامل از دست دادیم و آن «جنگ جمعیّت» بود.
نرخ باروری یا (TFR) یعنی میانگین تعداد فرزندانی که یک زن به دنیا میآورد در کشور ما در حدود سه دهه گذشته به صورت حیرت انگیزی روند کاهشی داشته است؛ از ۶.۵ فرزند سال ۱۳۶۵ به ازای هر زن به 1.7 فرزند در سال ۱۳۹۸ رسیده است، که پایینترین نرخ باروری در طول تاریخ ایران است. ما در حال حاضر پایینترین نرخ باروری کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا را داریم.(مروتی، عبرتهای پروژه تحدید نسل ایرانیان)
این کار برنامه ریزی شده بوده است. حداقل 150 سال روی خصوص ایران انواع نقشه ها ریخته شده و عملیاتهای موفق و ناموفق فراوانی انجام شده است و نهایتاً به دست ما به توفیق کامل رسیده است.
🔗 متن کامل در این صفحه
#فرزندآوری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸مسأله حجاب و زن
✍ سید مسعود حسینی
۱ زن لطیف است.
۲ مرد به لحاظ ساختار خلقت، بیشتر به سمت خشونت متمایل است و در طول روز با بسیاری از مظاهر خشونت برخورد میکند.
۳ اگر همه مرد بودند، جدای از مساله تولید نسل، جامعه از خشکی ترک میخورد! و البته اگر همه زن بودند، دیواری محکم برای تکیه کردن نداشتند!
۴ مرد به زن احتیاج دارد تا با نرمی و لطافتی که خدا در وجودش قرار داده، شدت خشونت و خشکی مرد را جبران کند و به او آرامش دهد و خلق و خوی مرد را به اعتدال برساند. هرشب که مرد با اعصاب خسته و روح سخت و خشن به خانه میآید، با صدای نازک و روی گشاده همسرش، بخش عمده ناملایمات و خشونتها کنترل میشود و در واقع آبی روی آتش است.
۵ عواملی که لطافت و نرمخویی زن را به چالش میکشد، باعث اختلال در نظام خانواده و به هم خوردن تعادل آن میشود.
۶ این عوامل میتواند کار در بیرون از خانه یا فشار بیش از حد ناشی از کارهای داخل خانه و یا بی مهری یا رفتار پرخاشگرانه شوهر باشد.
۷ ارتباط بیضابطه زن و مرد، باعث میشود مدیریت لطافت و خشونت، از کنترل خارج شود و نیازهای فطری افراد، در غیر محیط خانواده و خارج از مدیریت افراد تامین شود.
این بی نظمی باعث پراکندگی و عدم انسجام فکری زن و مرد میشود. لذتها و جاذبههای مقطعی و گرایشات کاذب و از طرفی احساس سردی نسبت به خانه و خانواده خود، زمینه را برای یک شکست بزرگ فراهم میکند.
۸ آسیب ارتباط بی ضابطه زن و مرد، تنها آسیب رابطه و لذتهای جنسی نیست! بلکه مسائلی چون عدم مدیریت احساسات و عواطف، میتواند زمینه ساز آسیبهای جدی شود.
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸هیچ چیز ریشه را از بین نمیبرد جز نشاندن ریشه
✍ سیدهادی چاوشی
کمی به ریشه ها بپردازیم فقط با مقابله فرهنگی نمیشود مقابل فرهنگ غرب ایستاد.
سیاست و فرهنگ و اقتصاد به هم پیوسته است. نمیشود اقتصاد سرمایه داری و آزاد غربی را دنبال کرد ولی در فرهنگ طرفدار حجاب و محدودیت آزادی بود.
8 سال دولت قبل مطابق منافع سرمایه داران در سیاست، اقتصاد و فرهنگ جلو رفت و هنوز متاسفانه در بعضی سیاستها ادامه دارد. هر چند دولت رییسی در خیلی موارد مقابله کرده
اگر کسی نداند انگار تصمیم دولت آنست که اول بازگشایی سیاست خارجه کند بعد اقتصاد داخلی را سامان دهد آخر کار سراغ فرهنگ برود اگر عمری باشد.
همه اینها ابعاد یک تمدن هستند بدون یکدیگر ناقص و کاریکاتوری هستند.
فرهنگ لیبرالیسم سیاست آنرا شکل میدهد تا اقتصاد سرمایه داری دنیا را بچرخاند.
#حجاب
#تمدن_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🙏 حاج آقا مخاطبشناس باش
✍️ علی بهاری
🔻استادی میگفت کسی برای تبلیغ به روستایی رفت و ده شب درباره اشکالات فلسفه دکارت صحبت کرد. بعد از عاشورا، رئیس هیئت امنای مسجد بهش گفت: «ممنون حاجآقا. لطفا دیگه این طرفها نیایید.»
🔸سحرگاه سیزدهم ماه رمضان به خاطر اطلاع از زمان اذان، شبکه قم را تماشا میکردم. کارشناس محترم برنامه درباره ادب صحبت میکرد. گفت: «سالهای اول طلبگی رفته بودم از مخزن کتابخانه فیضیه کتاب بگیرم. آن وقتها میز نبود و روی زمین مینشستیم. یکی از اساتید اخلاق کنارم نشسته بود. بهم گفت: "پسر جان از روی کتاب رد نشو؛ توفیق مطالعهات سلب میشه." بیان این مطلب در برنامهای که مخاطبش مردم کوچه و بازار هستند چه فایدهای دارد؟ اصلا دغدغه جوان امروز کتاب است؟ چند درصد جامعه کتاب میخوانند؟
🔸فرض میکنیم مردم جامعه ما کتاب میخوانند و دانستن ادبِ! کتابخوانی بسیار مورد نیاز است. مستندتان برای رد نشدن از روی کتاب چیست؟ چه کسی گفته همه کتابها حرمت دارد؟ به کدام دلیل کتابی جز قرآن یا نهایتا نهجالبلاغه را مقدس و محترم میپندارید؟ کدام آیه یا حدیث چنین مطلبی گفته است؟ نکند ریشهاش یکسری ذوقیجات عرفانی است و به اسم آداب دینی عرضه میکنید؟
🔸 وقتی محتوای منبر، فرسنگها از ذهنیت، نیاز و دغدغه مخاطب فاصله دارد نباید رویگردانی نسل جوان از مسجد و محراب را گردن ماهواره و اینستاگرام انداخت. گاهی یقه خودمان را بگیریم.
#منبر
#مخاطب_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
✔️ خودت را کسی ندان!
آخوند ملا علی همدانی از علمای طراز اول همدان، روزی در مشهد، خدمت حاج شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی رسید و از ایشان تقاضای #موعظه کرد، حاج شیخ حسنعلی در جواب میگوید: «مرنج و مرنجان».
مرحوم آخوند ملاعلی همدانی میگوید:
خب «مرنجان» راحت است، ما کاری میکنیم که خودمان را بسازیم و کسی را از خود ناراحت نکنیم، اهانت به کسی نمیکنیم، غیبت کسی را نمیکنیم و این را میشود انجام داد،
اما «مرنج» را چکار کنیم؟ کسی به ما بدی میکند، غیبتمان را میکند، پولمان را میخورد، قهراً انسان رنجش پیدا میکند، مگر میشود چنین چیزی که انسان نرنجد؟
فرمودند: بله، گفت: چطور؟
فرمود: «خودت را کسی ندان»، عیب کار ما همینجا است. ما خودمان را کسی میدانیم. به ثروتمان، به علممان، به ریاستمان، به هر چیزی میبالیم، لذا هیچ کس جرأت ندارد به ما تو بگوید.
بر مال جمال خویشتن غره مشو
کان را به شبی برند و آن را به تبی
#اخلاق
#ماه_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
⛔️ ترمیم کابینه دولت؛ مصلحت یا ضرورت
✍️ محمدصادق خرسند
✅خبرهای ناخوشایندی که در چند روز گذشته در حوزه های ورزشی، اقتصادی و فرهنگی افکار عمومی را متأثر کرده است، نشان از بحران مدیریت در برخی پست های حساس و راهبردی است که ضرورت اصلاح آن بیش از هر زمان دیگری احساس می شود؛
✅انتصاب یک مدیر نه چندان خوشنام به عنوان رییس فدراسیون فوتبال که اوج هنر مدیریتی او در پرونده ویلموث قابل مشاهده است؛ حذف باشگاه پرطرفدار استقلال از آسیا به دلیل بدهی های انباشته شده این باشگاه، سهل انگاری در پرداخت حقوق اسفند معلمان در پایان سال گذشته که در صورت عدم مداخله مقامات ارشد نظام به یک بحران جدید تبدیل می شد و موارد دیگر نشان می دهد زمان ترمیم کابینه دولت ابراهیم رئیسی فرا رسیده است. ترمیمی که یک ضرورت است و نباید فقط به چند جابجایی نمایشی و مصلحتی اکتفا نشود.
✅نکته قابل توجه دیگر، لزوم ورود مجلس شورای اسلامی و رسیدگی خارج از دستور به موارد یاد شده است. مجلسی که مدعی است باید در رأس امور باشد اما به نظر می رسد از وظیفه ذاتی خود فاصله گرفته است.
✅ به هر حال این ضعف ها به پای کل نظام نوشته می شود و دود بی توجهی به آن به چشم مردم خواهد رفت.
#سیاست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💠 نگرد نیست
آیت الله بهجت: کسانی که از مقداری معنویات برخودار بودند، دنبال کشف و کرامت نمیرفتند.
کسی که از معنویات و معرفت خدا بهرهمند است، چه نیازی به کیمیا دارد؟! چه کیمیایی بالاتر از #خداشناسی .
#ماه_رمضان
#معنویت #جامعه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب، عصر امروز:
◇حجاب محدودیت شرعی و قانونی است/ کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است/ خیلی از کسانی که کشف حجاب میکنند اگر بدانند پشت کار آنها چه سیاستی است قطعاً این کار را نمیکنند/ دشمن با برنامه وارد شده ما هم باید با برنامه وارد شویم/ کارهای بیقاعده نباید انجام بگیرد.
◇در مسئلهی پوشش، خب مسئلهی حجاب محدودیت شرعی و قانونی است. محدودیت دولتی نیست. قانونی است و شرعی است. کشف حجاب حرام شرعی است، حرام سیاسی است؛ هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است.
💻 Farsi.Khamenei.ir
#حجاب
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI