🔴 تمرین چهارصد و بیست و دوم
✳️ #نحو :
📚متن:
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِيَّاكَ أَنْ تَفْرِضَ عَلَى نَفْسِكَ فَرِيضَةً فَتُفَارِقَهَا اثْنَيْ عَشَرَ هِلَالا
🔰سؤال:
عامل در «اثنی» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و بیست و سوم
✳️ #منطق :
📚متن:
النَّاسُ أَبْنَاءُ الدُّنْيَا وَ لَا يُلَامُ الرَّجُلُ عَلَى حُبِّ أُمِّه
🔰سؤال:
حد وسط قیاس این کلام را تعیین کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و بیست و چهارم
✳️ #نحو :
📚متن:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا أَقْبَحَ الْفَقْرَ بَعْدَ الْغِنَى وَ أَقْبَحَ الْخَطِيئَةَ بَعْدَ الْمَسْكَنَةِ وَ أَقْبَحُ مِنْ ذَلِكَ الْعَابِدُ لِلَّهِ ثُمَّ يَدَعُ عِبَادَتَه
🔰سؤال:
🔸 معطوف علیه «یدع» را تعیین کنید.
🔸مشار الیه در «ذلک» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و بیست و پنجم
✳️ #نحو :
📚متن:
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا كَانَ الرَّجُلُ عَلَى عَمَلٍ فَلْيَدُمْ عَلَيْهِ سَنَةً ثُمَّ يَتَحَوَّل عَنْهُ إِنْ شَاءَ إِلَى غَيْرِهِ وَ ذَلِكَ أَنَّ لَيْلَةَ الْقَدْرِ يَكُونُ فِيهَا فِي عَامِهِ ذَلِكَ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ يَكُون
🔰سؤال:
🔸 اعراب «یتحول» را بررسی کنید.
🔸جمله «ذَلِكَ أَنَّ لَيْلَةَ الْقَدْرِ يَكُونُ فِيهَا فِي عَامِهِ ذَلِكَ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ يَكُون» را ترکیب کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و بیست و ششم
✳️ #بدیع:
📚متن:
مرحوم محقق اصفهانی در غزلی -ظاهرا به خطاب به حضرت حجت علیه السلام- می سراید:
ای روح روان! تند مرو و امش رویدا
خلقی ز پیت ... و سرگشته و شیدا
🔰سؤال:
با توجه به آرایههای ادبی، شما برای جای خالی کدام واژه را پیشنهاد میکنید:
1️⃣ عاشق
2️⃣ ناظر
3️⃣ واله
4️⃣ پیرو
5️⃣ شائق
6️⃣ شوریده
7️⃣ و ...
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و بیست و هفتم
✳️ #نحو:
📚متن:
كتب إلي أبو الحسن (ع) أبو محمد ابني أنصح آل محمد غريزة و أوثقهم حجة و هو الأكبر من ولدي و هو الخلف و إليه ينتهي عرى الإمامة و أحكامها فما كنت سائلي فسله عنه فعنده ما يحتاج إليه.
🔰سؤال:
اعراب «ما» را مشخص کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و بیست و هشتم
✳️ #نحو و #صرف :
📚متن:
لا تكن كالذي يصوم رئاء الناس مغبرة وجوههم شعثة رءوسهم يابسة أفواههم لكي يعلم الناس أنهم صيامى
🔰سؤال:
🔸 «صیامی» چه صیغه ای است؟
🔸مرجع ضمیر جمع را تعیین کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و بیست و نهم
✳️ #منطق :
📚متن:
اعلموا أن عبدا لم يبتل بالتجبر على الله إلا تجبر على دين الله
🔰سؤال:
آیا میتوان اثبات کرد «بعض من تجبر علی دین الله لم یتجبر علی الله»؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و سیم
✳️ #نحو:
📚متن:
عليكم بمجاملة أهل الباطل تحملوا الضيم منهم
🔰سؤال:
اعراب «تحملوا» را بررسی نمایید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و چهارم
✳️ #بیان و #اصول:
📚متن:
سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول فينا يوم خيبر: " لا يحل لامرئ يؤمن بالله واليوم الآخر أن يسقي ماءه زرع غيره (يعني: إتيان الحبالى من الفيء)، ولا يحل لامرئ يؤمن بالله واليوم الآخر، أن يصيب امرأة من السبي ثبيا حتى يستبرئها، ولا يحل لامرئ يؤمن بالله واليوم الآخر أن يبيع مغنما حتى يقسم، ولا يحل لامرئ يؤمن بالله واليوم الآخر أن يركب دابة من فيء المسلمين حتى إذا أعجفها ردها فيه، ولا يحل لامرئ يؤمن بالله واليوم الآخر أن يلبس ثوبا من فيء المسلمين حتى إذا أخلقه رده ".
🔰سؤال:
🔸 « أن يسقي ماءه زرع غيره» مجاز است یا کنایه؟
🔸 «حتّی» در دو جمله اخیر قید حکم است یا موضوع؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و پنجم
✳️ #صرف:
📚متن:
« ... فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " إني رجل أحمس»
🔰سؤال:
🔸 «أحمس» چه صیغهای است؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و ششم
✳️ #بیان:
📚متن:
إن زاهرا باديتنا ونحن حاضرته
«زاهر» نام یکی از صحابه است.
🔰سؤال:
🔸 نوع حمل و اسناد را تعیین کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
مصارعة النبي صلیاللهعلیهوآله.png
20.3K
🔴 تمرین چهارصد و هفتم
✳️ #فقه:
📚متن:
هذا ركانة هو الذي صارعه النبي صلى الله عليه وسلم فصرعه النبي صلى الله عليه وسلم مرتين أو ثلاثاً وكان من أشد قريش
♻️ «رکانة» یکی از عموزادگان رسول اکرم صلیهاللهعلیهوآله میباشد.
🔰سؤال:
🔸 با اغماض از سند خبر، دلالتش را بر حکم سبق بررسی کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و هشتم
✳️ #معانی:
📚متن:
إياكم والظلم فإن الظلم ظلمات يوم القيامة
🔰سؤال:
غرض از اظهار در مقام اضمار چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و نهم
✳️ #نحو:
📚متن:
الوليمة أول يوم حق والثاني معروف و الثالث سمعة و رياء
🔰سؤال:
نقش «الثانی» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و دهم
✳️ #صرف:
📚متن:
إذا سميتم فعبدوا
🔰سؤال:
معنای باب در «عبدوا» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و یازدهم
✳️ #فقه:
📚متن:
أن زنباعاً وجد غلاماً مع جاريته فقطع ذكره وجدع أنفه، فأتى العبد رسول الله صلى الله عليه وسلم فذكر له ذلك، فقال النبي صلى الله عليه وسلم: " ما حملك على ما فعلت " ؟ قال: فعل كذا وكذا. فقال النبي للعبد: " اذهب فأنت حر "
🔰سؤال:
با اغماض از سند خبر دلالتش را بر احکام زیر بررسی کنید.
1) سببیت تنکیل بر انعتاق یا عتق مملوک
2) حد عبد زانی
3) عقوبت مولای جانی
5) تعیین منکر و مدعی
6) قبول ادعای مدعی یا مدعی علیه
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و دوازدهم
✳️ #نحو:
📚متن:
قال عليه السّلام فى ذكر الامرين بالمعروف و النّاهين عن المنكر: « ... فمنهم المنكر للمنكر بيده و لسانه و قلبه فذلك المستكمل الخصال الخير و منهم المنكر بلسانه و قلبه و التّارك بيده فذلك المتمسّك بخصلتين من خصال الخير و مضيّع خصلة و منهم المنكر بقلبه و التّارك بلسانه و يده فذلك مضيّع أشرف الخصلتين من الثّلاث و متمسّك بواحدة»
🔰سؤال:
1. «المستكمل الخصال الخير» را ترکیب کنید.
2. فرد سوم دو خصلت از خصال را ترک نموده و حضرت درباره وی میفرمایند: «مضيّع أشرف الخصلتين من الثّلاث». این فقره چه معنا میتواند داشته باشد؟ (توضیح اینکه ظاهر این عبارت این است: «وی از سه تا بهترین یکی از دوتا را ضایع نموده است» و این ترجمه بیمعنا بهنظر میرسد.)
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین چهارصد و سیزدهم
✳️ #صرف:
📚متن:
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " من سأل وعنده ما يغنيه فإنما يستكثر من جمر جهنم " . قالوا: وما يغنيه يا رسول الله؟ قال: " ما يغديه ويعشيه "
🔰سؤال:
🔸 «یغدی» و «یعشی» در کدام معنای باب استعمال شده اند؟
🔸 با توجه به فایل e-s-1 از سایت نّمو، تعیین کنید که فعل «سأل» متعدی است یا لازم؟
♻️ آدرس صفحه:
📎 http://nomov.ir/fa/elmi/adbiate-arab/sarf/tahqiqi-pezhoheshi/danesh-sarf/e31
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و چهاردهم
✳️ #نحو :
📚متن:
: عجبت لمن عرف سوء عواقب اللذات كيف لا يعف
🔰سؤال:
دخول «لام» در لمن سر «کیف» از جهت معنا معلوم است اما نحات ادوات استفهام را صدارتطلب میدانند. چه توجیهی دارید؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و پانزدهم
✳️ #منطق :
📚متن:
1) اَلایمانُ اِقْرارٌ و عَمَلٌ. وَ الاِسلامُ اِقْرارٌ بِلا عَمَلٌ
2) ... فَقَدْ یَکُونُ الْعَبْدُ مُسْلِماً قَبْلَ أَنْ یَکُونَ مُؤْمِناً. وَ لَا یَکُونُ مُؤْمِناً حَتَّى یَکُونَ مُسْلِماً. فَالْإِسْلَامُ قَبْلَ الْإِیمَانِ وَ هُوَ یُشَارِکُ الْإِیمَانَ
🔰سؤال:
با توجه به دو خبر فوق رابطه مؤمن و مسلم را از نسب اربعه استخارج کنید؟ آیا در بین دو خبر تعارضی بهنظر میرسد؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و شانزدهم
✳️ #معانی:
📚متن:
وَ قالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَئِنِ اتَّبَعْتُمْ شُعَيْباً إِنَّكُمْ إِذاً لَخاسِرُونَ فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دارِهِمْ جاثِمِينَ الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْباً كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْباً كانُوا هُمُ الْخاسِرِينَ فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَ قالَ يا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَكُمْ فَكَيْفَ آسى عَلى قَوْمٍ كافِرِينَ
🔰سؤال:
🔸علت تعریف مسند در «الخاسرین» چیست؟
🔸 علت اظهار و تعریف مسند الیه در «لذین کذبوا شعیبا» چیست؟
🔸غرض از استفهام آخر چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و هفدهم
✳️ #اصول :
🔰سؤال:
«العلماء» بر همه انواع علوم مانند ریاضی، فلسفه، فقه و نحو، ... دلالت دارد یا خیر؟ و اگر دلالت دارد بالاطلاق است یا بالعموم؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و هجدهم
✳️ #اصول:
📚متن:
هلم الی جهاد لا شوکة معه (یعني الحج)
🔰سؤال:
🔸 آیا به استناد قاعده حکومت توسیعیه (و با اغماض از سند خبر و ادله دبگر) می توان احکام جهاد را برای حج اثبات کرد؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین چهارصد و نوزدهم
✳️ #بیان و #نحو:
📚متن:
إِنَّمَا أَنَا لَكُمْ مِثْلُ الْوَالِدِ أُعَلِّمُكُم
🔰سؤال:
🔸 متعلق «لکم» چیست؟
🔸 نقش جمله «أُعَلِّمُكُم» را مشخص کنید. (با بررسی اینکه وجه شبه برای جمله صدر است یا خیر)
🔸 «اعلمکم» چند مفعولی است؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm