May 11
🔴 تمرین(منفی) بیست و چهارم
✳️ #منطق:
📚متن:
إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوا إِلَي اللهِ وَ رَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنَا وَ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (نور:51)
🔰سؤالات:
🔸حضرت آقا در طرح کلی اندیشه اسلامی در قران/۱۲۹ با استفاده از آیه ۵۱ سوره مبارکه نور برای مومنین ارایه تعریف کردهاند با اینکه موضوع أن یقولوا و محمول قول است. روش منطقی استفاده تعریف فوق از ایه را بفرمایید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) بیست و دوم
✳️ #منطق:
📚متن:ما عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَ مَا عِنْدَ اللّه ِ بَاقٍ در نحل/۹۶
🔰سؤالات:
🔸از دو جمله ایه فوق آیا استخراج میشود کرد «ما عندکم یغایر ما عند الله»؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) نوزدهم
✳️ #صرف ، #نحو:
📚متن:
أَمّا حقُّ جَليسِكَ : فأنْ ... و لا تَقومَ مِن مَجلِسِكَ إلاّ بإذْنِهِ . و مَن يَجلِسُ إلَيكَ يَجوزُ لَهُ القِيامُ عَنكَ بغَيرِ إذْنِكَ
🔰سؤالات:
🔸با توجه به معانی صفت مشبهه و حرف جر، تفاوت موضوع این دو حکم منع و جواز قیام را معین کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) هفدهم
✳️ #بلاغت، #نحو:
📚متن:
قال الرضا عليه السلام في قول الله عز و جل إن احسنتم احسنتم لانفسكم و إن أسأتم فلها قال إن احسنتم احسنتم لانفسكم و إن أسأتم فلها رب يغفر لها
🔰سؤالات:
🔸بنابر روایت، علت حذف مبتدا در ایه چه بوده؟
🔸بنابر روایت، قرینهای برای حذف مبتدا به ذهن شما میرسد؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) شانزدهم
✳️ #بلاغت، #نحو:
📚متن:
اللهم سق إلیّ التیسیر بعد التعسیر و أن تجعل لی أجرا غیر ممنون
🔰سؤالات:
🔸۱. حد اقل دو ارایه ادبی در عبارت تعیین کنید.
🔸۲. عطف در أن تجعل به کجاست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) سیزدهم
✳️ #نحو ، #بلاغت:
📚متن:
۱. لاَ تَكُونُوا مُعَلِّمِينَ كَثِيرِينَ يَا إِخْوَتِي، عَالِمِينَ أَنَّنَا نأخذ دَيْنُونَة أَعْظَمَ
۲ . يَا إِخْوَتِي، لَا تَتَسَابَقُوا كَيْ تَجْعَلُوا أَنْفُسَكُمْ مُعَلِّمِينَ لِغَيْرِكُمْ فَتَزِيدُوا عَدَدَ الْمُعَلِّمِينَ! وَاذْكُرُوا أَنَّنَا، نَحْنُ الْمُعَلِّمِينَ، سَوْفَ نُحَاسَبُ حِسَاباً أَقْسَى مِنْ غَيْرِنَا.
دو متن بالا، ترجمههای متعددی از یک فقره از عهد جدید است.
🔰سؤالات:
🔸۱. ترکیب عالمین در مورد اول و المعلمین اخیر در مورد دوم چه میتواند باشد؟
🔸۲. متونی که ما مشاهده کردیم نأخذ را معلوم ضبط کرده بودند ولی به گمان ما باید مجهول باشد. نظر شما چیست؟
🔸۳. دینونة چه نقشی دارد؟
🔸۴. با اغماض از متن اصلی که متأسفانه ما به ان دسترسی نداریم، در متن دوم علت نهی لا تتسابقوا، محاسبه سخت علما است یا ذکر و یاد محاسبه سخت علما؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) پانزدهم
✳️ #منطق، #معانی:
📚متن:
ِ اللَّهُمَّ انْتَ الصَّاحِبُ فِي السَّفَرِ وَ انتَ الْخَلِيفَةُ فِي الْاهْلِ وَ لاَ يَجْمَعُهُمَا غَيْرُک لان المسْتَخْلَفَ لاَ يَكُونُ مُسْتَصْحَبا وَ الْمُسْتَصْحَبُ لاَ يَكُونُ مُسْتَخْلَفا.
🔰سؤالات:
🔸۱. علت تعریف الصاحب و الخلیفة؟
🔸۲. با توجه به لایجمعهما غیرک، یک قضیه منفصله بیان کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) یازدهم
✳️ #تجزیه_و_ترکیب، #بلاغت:
📚متن:
أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ لَا يَتَّكِلِ الْعَامِلُونَ لِي عَلَى أَعْمَالِهِمُ الَّتِي يَعْمَلُونَهَا لِثَوَابِي فَإِنَّهُمْ لَوِ اجْتَهَدُوا وَ أَتْعَبُوا أَنْفُسَهُم
أَعْمَارَهُمْ فِي عِبَادَتِي كَانُوا مُقَصِّرِينَ غَيْرَ بَالِغِينَ فِي عِبَادَتِهِمْ كُنْهَ عِبَادَتِي فِيمَا يَطْلُبُونَ عِنْدِي مِنْ كَرَامَتِي وَ النَّعِيمِ فِي جِنَانِي وَ رَفِيعِ الدَّرَجَاتِ الْعُلَى
فِي جِوَارِي وَ لَكِنْ بِرَحْمَتِي فَلْيَثِقُوا وَ فَضْلِي فَلْيَرْجُوا وَ إِلَى حُسْنِ الظَّنِّ بِی فلیطمئنوا
🔰سؤالات:
🔸۱. چند تنازع و چند حصر در متن خبر شریف، وجود دارد؟
🔸۲. قید یعملونها لثوابی بعد از العاملون لی، حشو نیست؟
🔸۳. فی در فی ما یطلبون به چه معنا است و به کجا تعلق دارد؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) دوازدهم
✳️ #منطق:
📚متن:
متن فوق
🔰سؤالات:
🔸۱. علت در سؤال چهارم از👆، علت ثبوت است یا علت اثبات؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) هشتم
✳️ #بلاغت:
📚متن:
«أحمد بن محمد عن سعيد بن جناح عن أبي خالد الزيدي عن جابر عن أبي جعفر ع قال: دخل قوم على الحسين بن علي ص فرأوه مختضبا بالسواد فسألوه عن ذلك فمد يده إلى لحيته ثم قال أمر رسول الله ص في غزاة غزاها أن يختضبوا بالسواد ليقووا به على المشركين»
و فی هذا تایید لقول من قال انه علیه السلام کان یری نفسه فی حال الحرب مع بنی امیة و کان یبدی ذلک ابداءا ما لبعض من یجده اذا کان محتملا کی یربیهم علی بغض اعداء الدین و التشوق الی جهادهم الا ان یقال کان مراده علیه السلام ان رسول الله فعل هذا مرة لغرض فصار سنة مطلقا و لهذا نظائر فی کلامهم و یضعف الاخیر هنا اتیانه علیه السلام بقیود تزید علی ما هو یکفی و الله العالم
🔰سؤالات:
🔸با توجه به قواعد بلاغی در مورد خبر زیر و نکتهای که یکی از طلاب حوزه علمیه در ذیل خبر نوشتهاند، نظر دهید.(از مباحث کتاب انسان ۲۵۰ ساله هم استفاده کنید.)
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) هفتم
✳️ #بلاغت:
📚متن:
فویل للمصلین الذین هم فی صلاتهم ساهون الذین هم یراؤون و یمنعون الماعون
🔰سؤالات:
🔸۱. علت تکرار موصول در نعت های اول و دوم و عدم تکرار در قید سوم (آیه اخیر) چیست؟
🔸۲. چه نیازی به ذکر «هم» در صله موصول دوم به نظرتان میرسد؟
🔸۳. علت اقتران یمنعون به «واو» به خلاف آیه قبلش، چیست؟
🔸۴. چرا در وصف اول از اسم فاعل استفاده شده است و در دو مورد بعدی از فعل مضارع؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) ششم
✳️ #منطق ، #بلاغت:
📚متن:
خطبه شماره 5 :
اَيُّهَا النَّاسُ شُقُّوا امْواجَ الْفِتَنِ بِسُفُنِ النَّجَاةِ وَ عَرِّجُوا عَنْ طَرِيقِ الْمُنَافَرَةِ وَ ضَعُوا تِيجانَ الْمُفَاخَرَةِ، اَفْلَحَ مَنْ نَهَضَ بِجَنَاحٍ اوِ اسْتَسْلَمَ فَاراحَ، مَاءٌ آجِنٌ وَ لُقْمَةٌ يَغَصُّ بِها آكِلُهَا، وَ مُجْتَنِي الثَّمَرَةِ لِغَيْرِ وَقْتِ إِينَاعِها كَالزَّارِعِ بَغَيْرِ اَرْضِهِ.
🔰سؤالات:
🔸۱ . عکوس جمله اخر را بفرمایید.
🔸۲. استعاره های خطبه را تعیین نمایید.
🔸۳. علت وصف ماء به مفرد(آجن)ولقمة به جمله (یغص بها آکلها) چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) سوم
✳️ #نحو و #بدیع و #معانی و #فقه_الحدیث:
📚متن:
در صلوات حائر حسینی علی مشرفه آلاف التحیة و الثناء وارد شده:
«فقد قاتل کریما و قتل مظلوما و مضی مرحوما یقول أنا ابن رسول الله محمد و ابن من زکی و عبد فقتلوه بالعمد المعتمد قتلوه علی الایمان و أطاعوا فی قتله الشیطان و لم یراقبوا فیه الرحمن»
🔰سؤالات:
🔸۱. نقش کریما؟
🔸۲. علت اطناب در قتل و مضی؟
🔸۳. در جمله أنا ابن رسول الله محمد تامل کنید. با کدام بحث معروف نحات بصره در سیوطی، باب علم، منافات دارد؟
🔸۴. العمد المعتمد یعنی چه؟
🔸۵. با توجه به ایه انما ولیکم الله و ... الخ آیا می توان گفت که مراد از عَبَدَ، صَلّی است؟
🔸۶. انواع سجع متن؟
🔸۷. علت فصل در قتلوه علی الایمان؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) چهارم
✳️ #نحو و #معانی و #صرف:
📚متن:
هَلْ أَتَیٰكَ نَبَؤُا۟ ٱلْخَصْمِ إِذْ تَسَوَّرُوا۟ ٱلْمِحْرَابَ إِذْ دَخَلُوا۟ عَلَیٰ دَاوُد فَفَزِعَ مِنْهُمْۖ قَالُوا۟ لاَ تَخَفْۖ خَصْمَانِ بَغَیٰ بَعْضُنَا عَلَیٰ بَعْضٍ
🔰سؤالات:
🔸۱. نقش دو«إذ»؟
🔸۲. علت فصل در قالوا؟
🔸۳. علت تفاوت های جمع و مثنی؟
🔸۴. معنای باب تفعل در تسوروا؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) پنجم
✳️ #نحو:
📚متن:
در احوال مجلس ابن زیاد، عباراتی از زید بن ارقم صحابی به ابن زیاد و مردم عادی نقل شده که متنی را از ان،اینجا نقل میکنیم.
ارفع قضیبک عن هاتين الشفتين فو الله الذي لا اله الا هو لقد رأيت شفتي رسول الله ص عليهما ما لا أحصيه يقبلهما .... أنتم يا معشر العرب العبيد بعد اليوم
🔰سؤالات:
🔸تجزیه و ترکیب متن فوق،خصوصاً نقش«ما» و «بعد»؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) دوم
✳️ #لغت و #اصول:
📚متن:
نسب الی رسول الله صلی الله علیه و آله من تزیی بغیر زیه فدمه هدر
🔰سؤالات:
🔸۱. هدر، چه صیغه ای است؟
🔸۲. چه واج ارایی در خبر به چشم میخورد؟ چه اثر معنوی ایجاد میکند؟
🔸۳. خبر، مفهوم شرط دارد؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش:
🔗 @karbordeelm_nomov