🔅دوستِ پیامبر «صلی الله علیه وآله»
🔸حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام فرمودند:
دوست محمد (صلی الله علیه وآله) كسى است كه خدا را اطاعت كند، هرچند پيوند نَسَبىاش [با آن حضرت] دور باشد و دشمن محمد (صلی الله علیه وآله) كسى است كه خدا را نافرمانى كند هرچند خویشاوند نزديك ایشان باشد.
🔺 نهجالبلاغه، حکمت96
🔅عید نورانی ولادت حضرت خاتم الأنبیا محمد مصطفی صلیالله علیه و آله و فرخنده میلاد رئیس مذهب، حضرت امام أباعبدالله الصادق علیهالسلام را به محضر مبارک فرزندشان حضرت صاحب الزمان "عجل الله فرجه الشریف" و همه پیروان راستین آن حضرت تبریک و تهنیت میگوییم.
@zanjani_net
📝 معنای توقیع
🔹 توقیعات در گذشته در طومارهای بزرگی با نام «درج» نگاشته میشده است؛ زیرا سؤال، بر روی طومار نوشته میشده و برای درج پاسخ حضرت، مقداری جای خالی قرار میدادند و پایینتر از آن، پرسش بعدی میآمده است و به همین ترتیب، پرسشها تا پایان طومار ذکر میشده است.
🔸 شیخ طوسی در کتاب الغیبة این توضیحات را در مورد توقیع از محمد بن عبدالله بن جعفر الحمیری نقل کرده است.
🔹 به آن پاسخی که حضرت در ذیل سوال درج مینماید، توقیع اطلاق میشود.
🔸 توقیعات در اصل، مربوط به سلاطین بوده است. سلاطین در زمان قدیم، کاتبی داشتند که حکم را مینوشت و سلطان، در ذیل حکم، جملهای در تأیید یا رد آن درج میکرده است. به این نوشتۀ سلطان، توقیع گفته میشود.
🔺 درس خارج فقه استاد سیدمحمدجواد شبیریزنجانی
5 مهرماه 1402
💠 پ.ن" اطلاعات بیشتر در این زمینه را در مدخل «توقیع» دانشنامۀ جهان اسلام به قلم استاد معظم بخوانید: (B2n.ir/e45760)
#توقیع
# حدیث #رجال
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🔹
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
▪️پیام تسلیت دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی در پی حادثه معدن در طبس
بسم الله الرحمن الرحیم
حادثۀ غمبار معدن زغال سنگ در طبس که موجب جان باختن و مصدوم شدن گروهی از کارگران زحمت کش شد موجب تأثر و تألم گردید.
ضمن عرض تسلیت به ملت صبور ایران بهویژه خانوادههای داغدیده، از درگاه خداوند متعال، پاداش و رحمت الهی را برای جانباختگان و ثواب صابرین را برای بازماندگان و صحت و شفای عاجل را برای مجروحان و آسیبدیدگان این حادثه مسألت داریم. امید است با حسن تدبیر مسؤولان از وقوع چنین حوادث تلخی در آینده جلوگیری شود.
۱۸ ربیع المولود ۱۴۴۶
دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی «مد ظله»
@zanjani_net
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
▪️پیام تسلیت دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی در پی وقایع اخیر لبنان و تجاوزات رژیم جنایتکار منحوس
بسم الله الرحمن الرحیم
«فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْ عَذَابِ يَوْمٍ أَلِيمٍ»
وقایع اندوهبار روزهای اخیر در لبنان و حملات وحشیانه رژیم جنایتکار منحوس، که منجر به شهادت عدۀ زیادی از مؤمنین و مدافعان و رزمندگان و به خاک و خون کشیدن مردم بی پناه گردید و عدۀ دیگری را آواره و بیخانمان نمود، قلب هر انسان آزاده ای را آزرده و اندوهگین کرده است.
رحمت و رضوان خداوند متعال را برای آن شهیدان و صبر و اجر را برای بازماندگان و خانوادههای مصیبتدیده و صحت و شفا را برای مجروحین و آسیبدیدگان از این جنایت مسألت داریم و برای نصرت و نجات آن عزیزان از ظلم و ستم جنایتکاران و ستمپیشگان دست به دعا بر میداریم.
بدین وسیله نگرانی و اندوه خود را از تشدید این بحران اعلام داشته و با اظهار تأسف از سکوت مجامع جهانی در قبال این جنایت، از نهادها و شخصیتهای تاثیرگذار میخواهیم که با قاطعیت به پایان دادن این فاجعه بزرگ کمک کنند و مانع از استمرار این تجاوز و رنج مردم شوند.
با تضرع و استغاثه از خداوند متعال میخواهیم در ظهور موعود أمم حضرت بقیة الله الأعظم (ارواحنا فداه) تعجیل فرماید تا با برقراری قسط و عدل، رنجهای بشریت پایان یابد.
۱۹ ربیع المولود ۱۴۴۶
دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی «مد ظله»
@zanjani_net
💠تطبیق قاعدهای اصولی بر وصیت امام صادق(ع)
استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری:
🔹 در جایی که متکلم مراد خویش را تفهیم میکند، ممکن است بپذیریم که ظاهر دلیل آن است که اگر در مقام تفهیم معنای حقیقی است، خلاف ظاهر است که متکلم بخواهد نسبت به برخی متعاطفین، معنای حقیقی را تفهیم کند و نسبت به برخی دیگر مجاز ادعائی را تفهیم کند، و ممکن است ظهور کلام را در یگانگی مراد تفهیمی بدانیم.
🔸 ولی نسبت به مراد جدّی، تفکیک بین متعاطفین بلا مانع است. ما همیشه برای تبیین این مطلب، بدین مثال معروف اشاره میکردیم که امام صادق علیه السلام، در وصیّت خویش، 5 نفر را به عنوان وصیّ خود تعیین فرمودند، حالآنکه قطعاً هر 5 نفر مراد جدّی ایشان نبوده است و ایشان تنها 1 نفر را به صورت جدّی اراده نمودهاند.
🔹 خلیفۀ عباسی به امیر مدینه گفت ببین شیعیان، پس از جعفر بن محمد بر چه کسی به عنوان امام اتفاق نظر دارند، گردنش را بزن. امیر مدینه پی گیر وصیّت امام صادق علیه السلام شد و متوجه شد، حضرت 5 تن را به عنوان وصیّ معرفی نمودهاند؛ یکی خود خلیفه، دوم امیر مدینه، سوم همسر امام علیه السلام، چهارم عبدالله افطح فرزند بزرگتر امام علیه السلام و پنجم امام کاظم علیه السلام که فرزند کوچکتر بودند.
🔸 اصحاب امام علیه السلام متوجه شدند مقصود ایشان، خصوص امام کاظم علیه السلام بوده و سائر افراد را به عنوان کاندیدای پوششی ذکر نمودهاند. یکی از اصحاب گفته بوده، خلیفه و امیر مدینه وصی امام نیستند و امر به وصایتشان به جهت تقیه بوده است. همسر امام علیه السلام نیز زن است و زن قابلیت امامت ندارد. عبدالله افطح هم اگر شایسته میبود ذکر نام برادر کوچکتر در کنار او وجهی نداشت. پس امام موسی کاظم علیه السلام وصی امام صادق علیه السلام است.
🔹 مقصود آنکه، امام صادق علیه السلام در وصیت خویش نام 5 تن را ذکر نمودند؛ از این 5 تن، جز امام کاظم علیه السلام، هر کدامشان نکتهای داشت که نشان میداد مراد جدّی حضرت نبوده است که از قضا اکثریّتشان هم مراد جدّی نبودند. آیا در مقام بیان مراد جدّی نبودن در مورد 4 تن که اکثریت موارد را تشکیل دادند، دلیل میشود در مورد نفر پنجم هم بگوییم در مقام بیان مراد جدّی نبوده است؟!
📝 خارج اصول، 02 / 07 /1403
#اصول
#نکات_اشارات
#وصیت_امام_صادق
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
#نشست_علمی
شماره 63
نشست علمی با موضوع:
بایسته ها و آسیب های فقه معاصر
🎤 ارائه توسط استاد محترم حضرت آیة الله ابوالقاسم علیدوست (دامت برکاته)
📆زمان: چهارشنبه 11 مهر 1403
⏱ساعت 17
🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد ارگ) ساختمان مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا
🆔 @neshast_mfemb
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
▪️پیام تسلیت دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی در پی فاجعهٔ لبنان و شهادت دبیر کل حزب الله
بسم الله الرحمن الرحیم
﴿وَسَیعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ ینْقَلِبُونَ﴾
جنایت بزرگ رژیم سفاک و متجاوز، در به خاک و خون کشیدن تعداد زیادی از مردم مظلوم و بیپناه لبنان و به شهادت رساندن دبیر کل محترم حزب الله جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای سید حسن نصرالله و جمعی از فرماندهان (رحمة الله علیهم) بسیار اسفناک است.
آن شخصیت مبارز و پرتلاش سالیان زیادی از عمر خویش را در راه آزادی و مقابله با رژیم منحوس و دستگیری و حمایت از مردم مظلوم و ستمدیده گذراند.
ضمن عرض تسلیت این مصیبت دردناک، از خداوند متعال مسألت داریم در ظل عنایت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جامعه مؤمنین را از شر اشرار و دسیسههای معاندین اسلام عزیز در امان بدارد و نصرت و عزت را برای مسلمین مقدر فرماید.
۲۴ ربیع الأول ۱۴۴۶
دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی
@zanjani_net
هدایت شده از مؤسسه امام هادی علیه السلام _ قم
🔰در ادامه همایش های واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه، مؤسسه امام هادی «علیه السلام» برگزار می کند:
▫️ده شب در محضر بحارالأنوار
🎙 اساتید بزرگوار:
آیت الله نجم الدین طبسی و حجج اسلام: محمد تقی سبحانی، عبدالهادی مسعودی، محسن مروارید ،محمد کاظم رحمان ستایش، حامد کاشانی، حسن طارمی،احسان سرخه ای،سید حسن موسوی بروجردی، جمال الدین حیدری فطرت
📌۱۰ جلسه ؛ از شنبه تا چهارشنبه
از ۲۱ مهر ماه الی ۲ آبان ماه ۱۴۰۳
🕰 ساعت ۱۸:۳۰
مهلت ثبت نام تا سه شنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۳
👇👇 لینک ثبت نام 👇👇
https://survey.porsline.ir/s/4BKleJg
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
🔰مؤسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام 🔰
👇 راه های ارتباطی 👇
02537725225-7
@emamhadi_qom
🔰یادداشت محقق
✅ بلعیدن چیزی که قی کردنش واجب است
🔸مرحوم سید در بحث احکام مفطرات در فرع «لو ابتلع في الليل ما يجب عليه قيئه في النهار» حکم به فساد روزه کرده است ولو شخص در طول روز مرتکب قیء نشود، ولی مرحوم آقای بروجردی در مسئله تردید کرده و آن را مبتنی کرده بر اینکه آیا ترک قیء جزء صوم است یا قیء از موانع صوم است؟ در این نوشتار درصدد توضیح مختار آقای بروجردی و اثبات آن به نحو موجبه جزئیه هستیم.
🔹مرحوم سید در فرع 70 از فروع مفطرات عروه میفرماید اگر کسی در شب ماه رمضان چیزی را ببلعد یا بخورد که قیء کردن آن در روز واجب است، روزهاش باطل است ولو مرتکب قیء نشود؛ یعنی نفس وجوب قیء را مبطل صوم دانسته است، نه نفس قیء را.
🔸 مرحوم آقای بروجردی در حاشیه به این مسئله فرموده است: «على إشكال ينشأ من أنّ ترك القيء جزء للصوم أو القيء ضدّ وجودي له فعلى الثاني يصحّ الصوم إن عصى و لم يتقيّأ». ایشان صحت و بطلان روزه در صورت ترک قیء را مبتنی بر این کرده که اگر قیء را از موانع صحت روزه بدانیم روزۀ چنین شخصی صحیح است، ولی اگر ترک قیء را از اجزای صوم بدانیم روزه او باطل است.
ادامه این مقاله را اینجا بخوانید:
https://B2n.ir/z05311
#یادداشت_محقق
#صوم
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
#تازه_های_نشر
📚«هنر هفتم و سینمای تعاملی»
🖊 قلم: حجتالاسلام والمسلمین علی نهاوندی
📌اهمیت موضوع از نگاه نگارنده: من بهخاطر آنکه ابعاد قضیه با موضوعات مرتبط با فقه هنر هفتم متفاوت بود و «سینماهای تعاملی» یک گونۀ پیشرفتهتر از سینماهای سنتی است وارد این بحث شدم تا تبیین هنجارهای تعاملی و ارتباطی با دانش فقه چارچوب بندی شود و ضوابط این پدیده چندضلعی فرهنگی که ابعاد هنری، رسانهای و فرهنگی دارد و در جامعه سازی و فرهنگ سازی نقش ایفا میکند را تبیین کنم.
🔗 متن کامل خبر را اینجا بخوانید:
https://B2n.ir/r96110
#خبرنامه_پژوهشی
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
السلام علیکِ یا بنت موسی بن جعفر(سلامالله علیها)
🔆 شما عُرضه دارید و خوب هم عُرضه دارید!
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
1️⃣ آقای آسید ابوالحسن اصفهانی(قدس سره) عقیده داشت که حوزۀ نجف باید محفوظ بماند و حوزه قم فرع نجف باشد. (در دورهای) اشخاص با اجازۀ آسید ابوالحسن به آقای صدر وجوهات میدادند. ولی در اواخر آقای آسید ابوالحسن اجازهاش را پس میگیرد. (لذا مرحوم) آقای صدر نمیتواند حوزه را اداره کند. حوزه قم داشت سقوط میکرد؛ لذا آقای صدر برای ادارۀ حوزۀ قم چند ماه قرض میکند.
2️⃣ (مرحوم) آقای رمضانی که منشی آقای صدر بود، میگفت: آقای صدر دوازده هزار تومان مقروض میشود. در آن زمان دوازده هزار تومان پول بسیار زیادی بود. پس از چند ماه آقای صدر مجبور میشود بگوید که دیگر نمیتوانیم شهریه بدهیم.
3️⃣ (مرحوم) آقای رمضانی (نقل میکرد که) آقای صدر گفت: همان ایام چند طلبه به منزل ما آمدند و گفتند: شنیدهایم که شما فرمودهاید این دفعه شهریه ندهند. گفتم: بله، همینجور است. تا حالا هم این چند ماه را قرض کردم و شهریه دادم و قرض کردن حدی دارد و بیشتر از این در قدرت و توان ما نیست. آن طلبهها گریه میکنند و میگویند که ما با این سختی به حوزه آمدهایم و به اقلِّ ضرورت اکتفا کردهایم. الان حتی پول رفتن به وطن خود را نداریم که برگردیم. اگر شهریه ندهید، در این شهر چه کنیم؟ ایشان میفرمود: آنها که گریهشان گرفت، من هم گریه کردم و گفتم: شما بروید، من شب فکری میکنم. آنها میروند.
4️⃣ آقای صدر سحر بعد از اینکه نماز صبح را به جماعت میخوانند، به حرم میروند و به حضرت معصومه علیها السلام خطاب میکنند: عمهجان، اگر عُرضه دارید، این طلبهها را اداره کنید؛ اگر ندارید، به پدر یا برادر ارجاع بدهید و از آنها کمک بگیرید. این طلبهها که خدمت دین جدّت میکنند، آیا باید از گرسنگی بمیرند؟ و الّا من دیگر برای زیارت نمیآیم! و بیرون آمدم. ناگهان متوجه شدم که چرا باید چنین تعبیری کنم و این جور خلاف ادب برخورد کنم؟ خیلی ناراحت شدم. ولی کار از کار گذشته بود. خلاصه، از حال طبیعی خارج بودم و چنین حرفی زدم.
5️⃣ با ناراحتی منزل آمدم و شروع کردم به خواندن قرآن؛ ولی دیدم که چشمم قرآن را درست نمیبیند. در آن هنگام مشهدی محمد خادم آمد و گفت که یک شخص کلاهی کیف به دست آمده و میگوید که میخواهم آقا را ببینم... آقای صدر میفرمود: گفتم که برو بگو بیاید، بلکه ما راحت بشویم! خادم میرود و به کلاهی اجازه ورود میدهد. آن شخص کلاهش را روی زمین گذاشت و دست آقا را بوسید و گفت: «من میدانم که الان وقتی نیست که خدمت آقا برسیم و مزاحم شویم، ولی من از شیراز میآمدم. به تپۀ سلام قم که رسیدم، به ذهنم آمد که من الان دارم میروم. اگر در این راههای مخوف که پر از چاله بود و با این ماشینهای ناجور بمیرم، حقوق شرعی خودم را نداده و مدیون از این دنیا رفتهام. لذا به رانندهام گفتم که نیم ساعت به من وقت بدهید. شما بروید و زیارت کنید و در این مدت من هم کاری دارم، انجام میدهم و میآیم. راننده هم موافقت کرد. لذا وقت دیگری نبود؛ از این رو، الان مزاحم شدم.»
6️⃣ کیف را باز کرد. چمدانش پر از پول بود. تمام قرضهای ما و شهریه یک سال حوزه را پرداخت کرد و رفت.
7️⃣ آقای صدر میگفت: بعد از آن رفتم حرم و از حضرت معصومه(س) عذرخواهی کردم و عرض کردم که شما عُرضه دارید و خوب هم عُرضه دارید!
❇️ برگرفته از: جرعهای از دریا، ج۱، ص۵۶۸
#کرامت
#فاطمه_معصومه
#حوزه_قم
#سید_صدرالدین_صدر
#شهریه
#ولایت
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
🔰یادداشت محقق
✅ تبیین روایتی از عمار ساباطی
🔸 عمار ساباطی از راویان معروف است که از فقهای برجسته فطحیه محسوب می شود، ولی به جهت اینکه از اهالی مدائن بوده و زبان اصلی او فارسی بوده، روایاتش دچار اضطراب است و فهم آنها نیازمند دقت بالا و احاطه بر مبانی فقیهان و مجموعه روایات است. از جمله روایاتی که دچار اضطراب است، روایتی است که در بحث نکاح با خالۀ رضاعی وارد شده است.
👈 دو تعبیر در این روایت نیاز به تبیین دارد:
1️⃣ یکی تعبیر «مِنِ امْرَأَةٍ وَاحِدَةٍ» 2️⃣ دیگری تعبیر «فَحْلُهَا».
در این نوشتار بعد از بیان روایت و مفاد آن و مشکل این دو تعبیر، درصدد حل آن هستیم.
📌 مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ عَمَّارٍ السَّابَاطِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ- عَنْ غُلَامٍ رَضَعَ مِنِ امْرَأَةٍ أَ يَحِلُّ لَهُ أَنْ يَتَزَوَّجَ أُخْتَهَا لِأَبِيهَا مِنَ الرَّضَاعِ قَالَ فَقَالَ لَا فَقَدْ رَضَعَا جَمِيعاً مِنْ لَبَنِ فَحْلٍ وَاحِدٍ مِنِ امْرَأَةٍ وَاحِدَةٍ قَالَ فَيَتَزَوَّجُ أُخْتَهَا لِأُمِّهَا مِنَ الرَّضَاعَةِ قَالَ فَقَالَ لَا بَأْسَ بِذَلِكَ إِنَّ أُخْتَهَا الَّتِي لَمْ تُرْضِعْهُ كَانَ فَحْلُهَا غَيْرَ فَحْلِ الَّتِي أَرْضَعَتِ الْغُلَامَ فَاخْتَلَفَ الْفَحْلَانِ فَلَا بَأْسَ.
🔗 این مقاله را اینجا بخوانید:
https://B2n.ir/e06233
#یادداشت_محقق
#درایه
#نکاح
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi