eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.2هزار دنبال‌کننده
994 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠وجه صحیح عدم تمسک به اصالة العموم برای اثبات تخصص 👤 فرض کنید که امام فرموده باشند که «یجب اکرام الفقراء» ما در خارج می‌دانیم که اکرام زید واجب نیست. آیا می‌توان به «یجب اکرام الفقراء» تمسک کرد و گفت که خروج زید به تخصص است نه به تخصیص یا نمی‌توان؟........ 📚 درس خارج اصول،11 تا 15 اسفند 1400. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2516 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تسامح در شرطیت اتصال سیرۀ متأخر از زمان معصوم(ع)، به زمان شارع(ع) 👤 📝 یکی از مستندات احکام شرعی سیره عقلاء می باشد. سیره های مستحدته در زمان شارع به شرط عدم ردع یا امضاء شارع(ع)، حجت می باشند. و بحثی در آن وجود ندارد. اما اگر سیره ای متأخر از زمان شارع(ع) در بین عقلاء پدید آمد، در صورتی حجت می باشد که آن سیره به زمان شارع(ع) اتصال داشته باشد و شارع هم از آن ردعی نکرده باشد. استاد شب زنده دار ضمن پذیرفتن این شرط، می فرمایند که در این شرط تسامحی وجود دارد که نباید از آن غفلت کرد و به آن توجه شود... 📚درس خارج فقه 1400/11/30 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2491 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 عدم تاثیر وجوب یا عدم وجوب مقدمه در صغرای باب تعارض یا تزاحم 👤 یکی از ثمراتی که برای وجوب در کلمات آقای و مرحوم شهید ذکر شده است این است که در مقدماتی که با قطع نظر از مقدمیت هستند، چنانچه مقدمه، شرعا هم باشد بین وجوب آن و دلیل حرمت رخ خواهد داد اما اگر مقدمه شرعا واجب نباشد تعارضی نیست و بلکه مورد از صغریات باب خواهد بود. از نظر استاد قائینی این ثمره ناتمام است ... 📚 درس خارج اصول، ۴ اسفند ۱۴۰۰ ✅ ادامه مطلب و مباحثه 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2487 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تناقض اجتماع علم و شک 👤 🔻فرض کنید از یک سو انای زید معلوم النجاسه است و از سوی دیگر معلوم نیست انای زید، انای شرقی است یا غربی. پس می توان گفت انای زید یا انای شرقی است یا انای غربی و چون هر دو مشکوک اند پس انای زید هم مشکوک النجاسه است و این تناقض است. حل این تناقض ... . 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۰/٠٧/۲۶ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2466&pid=8891#pid8891 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 اهمیت قصد قربت در تبلیغ 👤 📝 یکی از نکاتی که مبلغین باید در تبلیغ معارف اسلامی لحاظ بکنند این است که حقیقتاً قصدشان از بیان آن مطالب فقط رضای خداوند باشد. اگر نیت آنها فقط برای خدا بود، حرف های انسان رنگ و بوی دیگری به خود خواهد گرفت. حالا یک داستان جالبی هم در این رابطه، خاطرمان هست که مرحوم والدمان نقل فرمودند: ..... 📚درس خارج فقه 1395/07/6 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2529 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تصحیف لعن به نحن!! 🔻 مرحوم طبرسی ابتدای کتاب احتجاج این روایت را از پیامبر نقل کردند وَ رُوِيَ عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ: نَحْنُ‏ الْمُجَادِلُونَ‏ فِي دِينِ اللَّهِ عَلَى لِسَانِ سَبْعِينَ نَبِيّاً.(ما اهل مجادله در درین خدا هستیم و این مطلب بر زبان هفتاد پیامبر جاری شده است.)این روایت طبق فحص اندکی که صورت گرفت فقط در احتجاج یافت شد البته صاحب کتاب الصراط المستقیم الی مستحقی التقدیم از علمای قرن نهم مدعی شده که در غرر الاخبار نوه ی مرحوم طبرسی این روایت مسندا از رسول خدا بیان شده است...... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2530&pid=9069#pid9069 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 ابراهیم بن فضل هاشمی در برخی از اسناد نام ابراهیم بن الفضل وجود دارد که از امام صادق علیه السلام روایت نقل می‌کند. همچنین روایت او از راویان زیر دیده می‌شود: ابان بن تغلب، جعفر بن یحیی، عمر بن یزید. این راویان نیز از او روایت کرده‌اند: عمرو بن عثمان، محمد بن اسلم، عبد الله بن علی بن عامر، جعفر بن بشیر، علی بن الحکم، اسماعیل بن مهران، محمد بن سلیمان الصنعانی، محمد بن سلیمان..... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19437/#ZRejal ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🌹 ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔹 مطالعۀ تراجم (زندگی‌نامۀ) علمای سلَف (گذشته)، مانند مطالعۀ کتاب‌های اخلاقیِ معتبر است. 🔹 وقتی انسان به شرح حال و زندگانی آن‌ها نگاه می‌کند، مثل این است که کتاب اخلاقی درست و معتبر را مطالعه کرده است. 🔹 آن‌ها زندگی دنیا را چگونه ساده می‌گذراندند و چقدر راحت بودند و چه استفاده‌هایی از عمر خود می‌بردند. 📚 در محضر بهجت، ج٢، ص٣۴٧. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠مشخص نبودن موضوع احکام بعد از تخصیص از جهت مرکب یا مقید بودن 👤 یکی از بحث‌هایی که در عام و خاص مطرح است، بحث اجمال مصداقی مخصص است؛ بنا بر این که با ورود خطاب دوم، هیچ یک از دو خطاب در شبهه‌ی مصداقیه حجت نیستند، اما آیا با استصحاب می‌توان موضوع حکم را منقح کرد یا خیر؟ این بحث وابسته به کیفیت موضوع عام تخصیص خورده است....... 📚 درس خارج اصول، 30 بهمن و 1 اسفند 1400. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2504 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 محط تنجیز، ذهن است یا خارج؟؟؟!!! 👤 🔻محقق عراقی معتقد است احکام به امور ذهنی تعلق می گیرد ولی تنجیر وصف خارج است یعنی عقاب و ثواب بر خارج مترتب می شود. مرحوم آقای صدر بر خلاف ایشان می فرماید تنجیز به عنوان ذهنی البته بما هو حاک عن الخارج تعلق می گیرد. به عقیده ما ... . 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۰/٠٧/۲۰ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2449 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🌹 💎حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند : 🍃«ألا و إنَّ هذا اليَومَ يَومٌ جَعَلَهُ الله لَكُم عِيداً و جَعَلَكُم لَهُ أهلاً، فَاذكُرُوا الله يَذكُركُم وَ ادْعُوهُ يَستَجِب لَكُم» 🍃امروز روزی است كه خداوند، آن را برای شما عيد قرار داد و شما را نيز شايسته آن ساخت؛ پس به ياد خدا باشيد تا او نيز به ياد شما باشد و او را بخوانيد تا خواسته‏ هايتان را اجابت كند. 📚كتاب من لايحضره الفقيه، ج 1، ص 517 💐خجسته عید سعید فطر، عید طاعت و بندگی خداوند بر تمامی مسلمانان مبارک باد.💐 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تشکیک در عدم انتساب کتاب رجال به ابن غضائری 🔻 یکی از شواهد آیت الله خویی مبنی بر غلط بودن انتساب کتاب رجال به ابن غضائری این است که نجاشی در فهرست خود در ذیل ترجمه ی استادش حسین بن عبید الله غضائری نامی از چنین کتابی نمی برد...... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2531&pid=9074#pid9074 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 «الف و لام» حرفی برای اشاره است 👤 در ادبیات گفته شده که «ال» دو قسم است: اسم و حرف. «ال» حرفی به دو قسم تقسیم شده است: «ال» زائد یا تزئین و «ال» غیر زائد که معنا و مدلول دارد و خودش به دو قسم تقسیم شده است: «ال» عهد و «ال» جنس. به نظر ما چیزی به اسم «ال» جنس وجود ندارد و «ال» دائماً برای اشاره است....... 📚 درس خارج اصول، 18 بهمن 1400. ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2467 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 اتحادسعد اسکاف و سعد خفاف و سعدبن طریف 🔻 حمدویه نقل کرده است که سعد اسکاف و سعد خفاف و سعد بن طریف شخص واحدی هستندقَالَ حَمْدَوَيْهِ‏: سَعْدٌ الْإِسْكَافُ‏ وَ سَعْدٌ الْخَفَّافُ وَ سَعْدُ بْنُ طَرِيفٍ وَاحِدٌ.(رجال کشی ص۲۱۵) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2532 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
💠 حرمت یا حلیت ژلاتین های خارجی در اثر استحاله 📝 در جامعه‌ی امروزی در زمینه ساخت دارو و مواد خوراکی مانند شکلات، ژله، بستنی و…، به طور گسترده از ژلاتین استفاده می‌شود؛ اما ژلاتین‌های استفاده شده غالباً از خارج و از جوامع کفار وارد می‌شود؛ بنابر این احتمال این وجود دارد که برخی از آنها از حیواناتی تهیه شده باشد که ذبح شرعی نشده‌اند و یا آنها را از خوک تهیه کرده باشند. با توجه به عموم ابتلای استفاده از ژلاتین در داروها و انواع خوراکی‌ها، اطلاع از حلیت و حرمت آن مهم خواهد بود. فارغ از جریان قاعده..... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=17858/#ZFeqh ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 خلط علما بین "معلوم بالعرض" با "متعلق علم" و تکرار این خلط در حب و بغض 👤 استاد_محمود_مددی در بحث اجتماع امر و نهی (در مثل صلّ و لا تغصب که عامین من وجه هستند) یک قول این است که تعدد عنوان، رافع تضاد حب و بغض است و با رفع این تضاد، ممکن است که حب و بغض مولا به امر واحد تعلق بگیرد. پس اجتماع امر و نهی در شیء واحد ممکن می‌شود... ما تبیین علما در مورد ادراک و حس را قبول داریم؛ اما به نظر ما علم مثل ادراک نیست. اگر منظور از معلوم بالذات متعلق علم است، قبول داریم که (طبق نظر اصولی‌ها) که متعلق علم مفهوم است [و لاجرم در عالم ذهن وجود دارد]؛ اما اگر مراد از معلوم بالذات، چیزی است که ما به آن علم داریم و از آن مطلع هستیم، نمی‌توان گفت که معلوم بالذات «مفهوم عدالت زید» است. زیرا مفهوم عدالت زید نهایتاً یک تصور است در حالی هر آنچه ما می‌دانیم، از جنس تصدیق است.... نظیر همین اشتباهی که در علم مرتکب شده‌اند را درباره‌ی حب و بغض هم مرتکب شده‌اند. اگر کسی نسبت به زید حب داشته باشد یا بغضی نسبت به عمرو داشته باشد، گفته‌اند که حب در افق نفس وجود دارد و محبوب بالذات، عنوان (یا مفهوم) زید است و محبوب بالعرض خود زید خارجی است! به نظر ایشان در واقع زید خارجی محبوب بالذات ما نیست. ما این نظر را قبول نداریم.. 📚 درس خارج اصول ۱۴۰۰/۷/۲۴ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2302 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 استدلال به صحیحه محمد بن یعقوب برای صحت بیع فضولی مسبوق به نهی مالک 👤 📝 برای استدلال به روایت مزبور برای صحت بیع فضولی مسبوق به نهی، سه تقریب وجود دارد: تقریب اول: تقریب مرحوم شیخ انصاری است ایشان می فرمایند ظهور حال موالیان در نهی موالیان از تصرفات عبد است به این بیان که ظهور حال ایشان در این است که مولا نسبت به تصرفات عبد نهی کرده است. همان‌طور که گاهی ظهور حال دعوت میزبان بر جواز تصرف مهمان در مایملک ایشان، دلالت دارد و مهمان نیاز به اجازه برای تصرف ندارد. حال روایت مزبور با توجه به وجود چنین دَیدن و روشی بین عبد و مولا، می فرماید که اگر بایع فضولی بعد از چنین معامله ای، رضایت مولا را کسب کرد، معامله مزبور نافذ است. بنابراین این روایت از جمله ادله مثبت صحت بیع فضولی مسبوق به نهی مالک است. این تقریب قاصر از مدعی است به این بیان که.... 📚درس خارج فقه 1401/02/20 ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2534 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 ملاک حجیت اماره و حجیت مثبتات آن (2) 👤 🔻 بر اساس آنچه گفته شد علت تامه حجیت امارات مجرد کاشفیت (مبنای مرحوم آقای صدر) یا کاشفیت حاصل از این اماره خاص (مبنای مرحوم آخوند) نیست بلکه انسداد نوعی باب علم نیز در حجیت امارات دخالت دارد چون عقلاء تا وقتی راه علم باز باشد و هزینه خاصی نداشته باشد هیچ وجهی ندارد که ظن را حجت بدانند. مقصود از انسداد باب علم در اینجا عدم امکان تحصیل علم نیست بلکه... 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2536 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 تقلید در عمل واحد از دو مجتهد! 👤 🔻 طبق مبنای کسانی که تبعیض در تقلید را بین دو مجتهد مساوی و یا حتی بین اعلم و غیر اعلم مجاز می دانند آیا مکلف می تواند نسبت به عمل واحد قسمتی از آن را با فتوای مجتهدی تصحیح کند و قسمت دیگر را با فتوای مجتهد دیگر؟برخی از بزرگان فرمودند این شیوه درست نیست چون..... 📚 درس خارج http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2537 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰یادداشت محقق ✅تقسیم سه‌گانۀ اوامر و نواهی به مولوی، ارشادی و اعم از مولوی و ارشادی 🔹طبق آنچه بین محققین معروف است اوامر و نواهی، یا «مولوی» هستند یا «ارشادی»؛ ولی با دقت در برخی از اوامر و نواهی، شاهد انحلال آنها به «مولوی و ارشادی» هستیم. به عبارت بهتر به حسب مصادیقی که دارند منحل می‌شوند؛ و نسبت به برخی از مصادیق، مولوی محسوب شده، و طبق برخی دیگر از مصادیق، ارشادی محسوب می‌شوند. توضیح اینکه: 1️⃣ اوامر و نواهی مولوی، آن دسته اوامر و نواهی‌ای هستند که مخالفت آنها از آن جهت که مخالفت امر و نهی به شمار می‌رود، تعدی و ظلم به مولی است و هتک او به شمار می‌رود، و این خودش عقوبت می‌آورد. 2️⃣ اوامر و نواهی ارشادی، آن دسته اوامر و نواهی‌ای هستند که مخالفت آنها تعدی و ظلم به مولی نیست و هتک او به شمار نمی‌رود. 3️⃣ یک دسته از اوامر و نواهی هم قابل انحلال به مولوی و ارشادی هستند، مانند خطاب «ظلم نکنید» که دو مصداق دارد؛ یکی ظلم انسان به خودش که با مخالفت اوامر و نواهی مولوی حاصل می‌شود و بخاطر مخالفت آنها مستحق عقوبت می‌شود، نه مخالفت همین خطاب؛ لذا از این جهت، ارشادی به شمار می‌رود. و دیگری ظلم به اشخاص دیگر که با مخالفت همین خطاب مولی، استحقاق عقوبت می‌آید و مولی می‌تواند بگوید چرا با مخالفتت مرا هتک کردی؛ لذا از این جهت، این خطاب، مولوی به شمار می‌رود. ✳️ متن کامل مقاله را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/x92705 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰 💠 سقطی در کتاب رجال شیخ و الحاق ترجمه ی شخصی به شخص دیگر 🔻در رجال شیخ طوسی طبق نسخه ی چاپ شده، در ترجمه ی زید بن محمد بن جعفر، اطلاعاتی آمده است که با توجه به قرائنی مشخص می شود این اطلاعات مربوط به راوی دیگر بوده و در اثر سقط، در ادامه ی ترجمه ی زید بن محمد آمده است... نمونه هایی از این دست، لزوم توجه به مصادر مختلف و مقارنه ی بین آنها را روشن می کند. 👤 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2542 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸توصیه آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی به طلاب و دانش پژوهان: بر تحصیل عاشقانه علم و کسب فضایل اخلاقی تمرکز کنید آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی تحصیل عاشقانه علم و کسب مکارم اخلاق را از ویژگی‌های بارز علما و فقهای شیعه در اعصار گذشته دانستند و بر تمرکز طلاب جوان بر درس و تهذیب نفس تاکید کردند. آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی در دیدار بیت آیت الله مصباح یزدی -که برای قدردانی از ابراز تسلیت معظم له در دفتر ایشان حضور یافته بودند- از بی توجهی به ارتقای علمی در علوم حوزوی ابراز تاسف کردند و گفتند: امروزه دنیا در علوم مختلف پیشرفت کرده است، حوزه های علمیه نیز باید به علوم حوزوی مخصوصا فقه و اصول که از علوم لازم و حیاتی برای حوزه است، به صورت شایسته‌ای اهتمام داشته باشند تا شاهد ترقی و پیشرفت بهتری در این زمینه باشیم. معظم له تصریح کردند: دین به عالم نیاز دارد و مردم نیز دین خود را از عالمان زمان خود می گیرند نه از کتابهای علمی. همانگونه که فرد بیمار علاج جسم خود را از طبیب طلب می‌کند و نه از کتابهای قطور علم پزشکی. پس جامعه حوزوی ما باید به دنبال پرورش عالمانی باشد که پاسخگوی نیازهای جامعه خود باشند. آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی گفتند: یکی از ویژگی‌های شاخص مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی (رضوان‌الله‌علیه) این بود که نسبت به جذب افراد مستعد به حوزه و حمایت از طلابی با استعداد اهتمام داشت. گاهی که طلاب و علمای بلاد از شهرستانهای خود همراه با مردمشان برای ملاقات با ایشان می آمدند اگر می دیدند که آن روحانی استعداد دارد از ایشان می خواستند در قم بماند. اگر در بین طلاب کسی بود که استعداد داشت و می خواست که از حوزه علمیه قم برود خودشان شخصا از او می خواستند که در حوزه قم بماند و سعی می کردند از آن طلبه حمایت کنند. ایشان توجه به علم آموزی و تلاش برای کسب مکارم اخلاق را دو ویژگی بارز علمای شیعه در اعصار گذشته دانستند و فرمودند: بسیاری از علمای ما عاشقانه به دنبال کسب علم بودند و همین عشق به تحصیل سبب شده بود که حتی تا آخرین لحظات عمر خود از علم آموزی و مباحثه علمی دست نکشند. آیت الله العظمی شبیری زنجانی افزودند: آنها به اخلاقیات توجه ویژه داشتند و مردم نیز به دلیل همین موارد به آنها احترام می گذاشتند. طلاب جوان باید این دو امر مهم را در کنار هم دنبال کنند. تاثیرات دنیای مادی کنونی قابل انکار نیست ولی کسی که روحانی است و ایمان به خداوند و عنایات او دارد باید متمرکز در فعالیت علمی و دینی باشد نه اینکه به دنبال حواشی یا فعالیت اقتصادی برود و رفتاری که زیّ طلبگی شمرده نمی شود از او سر بزند. این موضوعی است که متاسفانه امروزه نسبت به آن توجه نمی شود. معظم له استمرار بیوت علمی را نعمتی الهی دانستند و خطاب به فرزندان آیت الله مصباح فرمودند: الحمد لله که خداوند این نعمت را به بیت شما عطا فرموده و شما باید برای استمرار این نعمت تلاش کنید. ایشان در این دیدار درباره اساتید فلسفه، فقه و اصول مرحوم آیت الله مصباح و همچنین آثار منتشر نشده ایشان، سوالاتی از فرزندانشان پرسیدند. @zanjani_net
🔸 💠 تفصیل بین موضوعات تقییدی و ترکیبی در جریان استصحاب 👤 🔻برخی آقایان در بحث استصحاب بین موضوعات تقییدی و ترکیبی تفصیل قایل شده اند. محل بحث جایی است که موضوع یک حکم متشکل از دو جزء باشد که یک جزء بالاستصحاب و جزء دیگر بالوجدان(یا بالاستصحاب) ثابت میشود. در این بحث برخی همچون مرحوم آقای صدر فرموده اند گاهی این دو جزء ترکیبی لحاظ می شوند در اینصورت مشکلی در جریان استصحاب وجود ندارد ولی گاهی این دو جزء به نحو تقییدی لحاظ می شوند در اینصورت اثبات یک جزء بالاصل و ضمیمه نمودنش به وجدان جزء دیگر، نمی تواند تقید این دو به یکدیگر را ثابت کند زیرا از قبیل اصل مثبت است... 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۰/۸/۹ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2327 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 شرط اول استصحاب در کتب اصولی، برای جریان استصحاب، چند شرط ذکر شده است. در چیستی شرط اول، میان علماء اختلاف نظر وجود دارد. ثمره‌ی تبیین شرط اول، در نحوه‌ی استدلال برای اثبات این شرط ظاهر می‌شود، چنان که مرحوم امام، استدلال شیخ اعظم برای اثبات این شرط را نادرست دانسته و ناشی از خلط در تصویر شرط، دانسته‌اند. از نظر عملی، ثمره‌ای بر نحوه تبیین شرط اول یافت نشد. ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=19437/#ZOsoulK ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 شیخ مفید و طراحی ولایت فقیه 👤 🔻شیخ مفید در جایی از مقنعه چنین می‌نگارد: و لا يجوز لأحد أن يختار النظر... این عبارت جزء قدیمی‌ترین منابع بحث ولایت فقیه است. در عبارت‌های شیخ مفید، بحث ولایت فقیه مطرح شده اما دایره‌اش محدود است. مقنعه شیخ مفید را کسی دقت بکند، طراحی‌اش برای کسی است که ولایت در دایره شیعی را می‌ پذیرد و طراحی این کتاب حکومتی است 📚 درس خارج فقه ۱۴۰۱/۰۲/۲۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2546 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
|جشنواره مقالات علمی حوزه معاونت پژوهش حوزه های علمیه: فراخوان ششمین جشنواره مقالات علمی حوزه 🔹شرایط ثبت نام: 1.حوزوی بودن نویسنده مقاله 2.مقاله می بایست در یک نشریه علمی پژوهشی یا علمی ترویجی درسال ۱۴۰۰ چاپ شده باشد. 3.مقاله می تواند علمی پژوهشی یا علمی ترویجی باشد 🔸روش ارسال مقاله : 🔺 ارسال مقاله از طریق دفتر نشریه انجام می شود. 1.بروزرسانی اطلاعات نشریه در سامانه 2.ثبت اطلاعات نویسنده مقاله در سامانه اینترنتی 3.بارگذاری فایل word یا PDF مقاله 4.بارگذاری فایلPDF شماره نشریه ای که مقاله در آن چاپ شده است. 5.بارگذاری صورت جلسه معرفی مقاله 6.ارسال یک نسخه از نشریه بهمراه پرینت مقاله به دفتر دبیرخانه جشنواره مقالات علمی حوزه ▫️مهلت ارسال مقاله توسط دفتر نشریه: پایان خرداد ماه ۱۴۰۱ 🆔eitaa.com/festival_ismc 📞02532135608 | 609 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 مولفه های دخیل در وثاقت راوی 🔻یکی از مباحث مهم و اثر گذار، تبیین مفهوم وثاقت و ضعف و مولفه های دخیل در هر یک است؛ به این معنی که وقتی در مصادر رجالی، یک راوی متصف به وثاقت یا ضعف می شود، چه اطلاعاتی درباره ی شخص راوی و روایات وی فهمیده می شود؟ در مورد وثاقت، دلالت آن بر راستگویی راوی، مسلّم است. همچنین با توجه به این که وثاقت به معنای معتمد و مورد اطمینان بودن است، دلالت آن بر ضبط نیز فهمیده می شود. علاوه بر این دو، دلالت وثاقت بر امور دیگری نیز ادعا شده است... 📚تحقیق طلاب ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2477 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
(شماره دهم) 💠 شماره جدید دو فصلنامه علمی پژوهشی "پژوهه های فقهی تااجتهاد" منتشر گردید. 🔻در این شماره می‌خوانید: 1⃣ نگاهی نو به جمع میان روایات متعارض در حرمت ابدی ناشی از برخی ازدواج‌ها نویسنده:سید موسی شبیری زنجانی 2⃣ تأملی در تحقق ارتداد با حصول شک نویسندگان:هادی محبی فردوئی، احمد حاجی ده‌آبادی 3⃣ مبانی فقهی مشروعیت اجمالی مقولۀ تشریفات و لزوم تنظیم و مدیریت اجرای آندر پرتو بایستۀ علوّ و ‌سیادت اسلامی نویسنده: مهدی درگاهی 4⃣ ساختار شناسی مباحث عمومی قراردادها در فقه امامیه و حقوق اسلامی نویسنده: محمدامین کبیری 5⃣ نقدی بر پندارۀ عدم تغلیظ دیه در موارد قتل خطایی در ماه‌های حرام نویسنده: محمد عربشاهی 6⃣ تجارت بدافزارها از منظر فقه امامی نویسندگان: فاطمه رضایی، حمیدرضا کامل نواب ✅ جهت مشاهده و دانلود مقالات به سایت مجله مراجعه بفرمایید: 🆔 http://taejtehad.mfeb.ir/ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰 💠 محدوده ی اقتباس شیخ طوسی در کتاب رجال از رجال ابن عقده 🔻مرحوم شیخ در مقدمه ی رجال تصریح کرده اند که در مورد اصحاب امام صادق علیه السلام از رجال ابن عقده استفاده کرده اند: و لم أجد لأصحابنا كتابا جامعا في هذا المعنى إلا مختصرات قد ذكر كل إنسان طرفا منها، إلا ما ذكره ابن عقدة من رجال الصادق عليه السلام، فإنه قد بلغ الغاية في ذلك، و لم يذكر رجال باقي الأئمة عليهم السلام. و أنا أذكر ما ذكره و أورد من بعد ذلك من لم يورده (يذكره) آیا می توان محدوده ی اخذ از ابن عقده را مشخص کرد؟ به نظر می رسد که این امر با لحاظ ترتیب ذکر اسامی امکان پذیر است... 👤 ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2541 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
▪️سالروز شهادت شیخ الائمه حضرت امام صادق علیه‌السلام تسلیت باد ... ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir