eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 💠 توثيق سهل بن زیاد و مناقشه در اشکالات استاد شهیدی 👤 هم قرائن توثيق دارد و هم قرائن تضعیف. امارات او عبارتند از: کلام فضل بن شاذان، کثرت نقل کلینی از او و توثيق شیخ طوسی در رجالش. از طرفی شیخ طوسی در فهرست و همچنین نجاشی او را تضعیف کرده اند. با توجه به اینکه در مورد سهل بن زیاد مطرح شده است، عرف در جمع بین توثیقات و تضعیفاتی که در مورد او وجود دارد، تضعیفات را ناشی از دانسته و با توجه به حدسی بودن تضعیفات، توثیقات را مقدم می کند. نجاشی هم گر چه از قمیین نیست اما قرائن زیادی مبنی بر تضعیفات مبتنی بر متن شناسی در مورد او وجود دارد... 📚 راهنمای فقه، ۳ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2793 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 معیار در تحقق جمع بین دو نماز 👤 جمع بین دو نماز اثاری دارد. یکی از اثار ان سقوط اذان از نماز دومی است. سوال این است که کیفیت تحقق جمع به چه چیزی است؟ چند نظریه وجود دارد. مهمترین ان ها نظریه مرحوم سید یزدی است که ملاک را عرفی میداند و عرف را حاکم برای تحقق جمع میداند و دیگری نظریه اقای حکیم است که میفرماید یا فصل طویل و یا خواندن نافله بین دو نماز...... 📚 درس خارج فقه جلسه ۸۱ (۲ بهمن ماه ۱۴۰۱) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2791 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 نقض بر مشهور برای انکار امکان اخذ قطع به حکم در موضوع آن حکم 👤 اشکال مهم مشهور در اخذ قطع به حکم در موضوع آن حکم، است که ما آن را محال ندانستیم. جالب اینجاست که مشهور، نظیر این دور را در جای دیگری قبول کرده‌اند و اصلاً اشکال استحاله را مطرح نکرده‌اند: ایشان را شرط فعلیت تکلیف دانسته‌اند و مرادشان از التفات ...... 📚 درس خارج اصول، ۴ آبان ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2790 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 آیا منصب تشریع برای ائمه (ع) ثابت است؟ 👤 ایشان در درس خارج فقه خود می فرمایند: من مکرر در بحث های فقهی و اصولی این را گفته ام و مخالفین زیادی نیز دارد، ما معتقدیم مثل پیامبر اکرم منصب تشریع داشته اند، خدا به ایشان منصب تشریع داده. یک مورد پیدا نشده است که از امام سوالی کنند و امام بفرماید صبر کنید که لیله جمعه برسد، که ملائکه ای که علم من را زیاد می کنند بیایند تا جواب بدهند، همان آن جواب می دادند و گاهی هم مصحف امیرالمؤمنین را به عنوان مؤید می آوردند ولی خودشان بلا فاصله تشریع را انجام می دادند، این منصب تشریع برای ائمه بوده و بحث مهمی است یعنی عظمت مهم امامت در این نیست که ما برای امام فقط مقام عصمت را درست کنیم یا حتی حکومت را، که حکومت نیز خیلی خیلی مهم است ولی به نظر من این مقام تشریع از جهاتی از همه این مقامات ائمه بالاتر است که این ها مقام تشریع داشتند و خدا این مقام تشریع را به این ها عنایت کرده است و این مسئله ثمرات زیادی در فقه دارد زیرا...... 📚 درس خارج فقه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2794 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 تفاوت ضدان و متناقضان در استحاله در مقام امتثال 👤 🔻 در رد استحاله امتثال در متناقضان گفته شده است که این اشکال در ضدان هم می آید چون در ضدان هم امکان امتثال هر دو وجود ندارد، در حالی که کسی این اشکال را در ضدان مطرح نکرده است بنابراین این اشکال در متناقضین هم صحیح نیست. در پاسخ باید گفت که درست است که در ضدان و متناقضان هر دو قدرت بر امتثال وجود ندارد ولی این دو با هم تفاوت دارند از این جهت که استحاله در متناقضان به صورت مطلق است و امکان امتثال هر دو حتی به صورت مشروط هم وجود ندارد و با امتثال یکی دیگر ی قهرا ترک می شود در حالی که در ضدان مشروط به ترک یکی امتثال دیگری امکان دارد. مثلا اگر کسی ترک ازاله کند می تواند نماز بخواند یا نماز نخواند و امر مولی به صل لغو نیست در حالی که کسی که صل را امتثال می کند، چون قهرا لا تصل عصیان می شود، امر به آن لغو است. 📚 درس خارج اصول( جلسه72، 1401/11/1) ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2796 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 مزایای اشخاص حقوقی 👤 اشخاص دارای مزایای متعددی هستند که این مزایا موجب شده است این اشخاص هر روز در زندگی بشر پررنگ تر شود. اولین مزیت اشخاص حقوقی این است که از نظر ظرفیت زمانی،‌ از یک ظرفیت ممتدی برخوردار است و مدت طولانی قابل بقاء است. مزیت دوم این است که اشخاص حقوقی بر خلاف اشخاص حقیقی، از توان فکری و مالی بسیار بالاتری برخوردار است. مزیت سوم نیز وجود ذمه مالی مستقل است که موجب می شود اشخاص طبیعی در انجام مبادلات تجاری،‌ با آسودگی خاطر به معامله بپردازند. 📚 برگرفته از صفحه ۱۸ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2781 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 شرط تقدیم عموم بر اطلاق 👤 🔻 برخی معتقدند ظهور وضعی بر ظهور اطلاقی مقدم است. در توضیح این مطلب باید دانست بین مرحوم شیخ و مرحوم آخوند خراسانی اختلافی وجود دارد که مقصود از عدم بر در مقدمات حکمت چیست؟ از ظاهر کلمات مرحوم شیخ استفاده می شود ایشان نبودن اعم از قرینه متصل و منفصل را شرط جریان اطلاق می داند اما مرحوم آخوند معتقد است نبود قرینه ... 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۱۱/۰۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2802 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 تمسک به اطلاقات و عمومات در موضوعات مستحدثه 👤 برای تمسک به و در موضوعات مستحدثه در مجموع چهار اشکال مطرح شده و همه هم پاسخ داده شده است و همه ی اشکالات صغروی است، نه کبروی یعنی این اشکالات مانع از ظهور اطلاقی می شوند، نه این که مانع حجیت ظهور شوند. اشکال اول قصور لفظ از شمول نسبت به مصادیق مستحدثه است که به این اشکال دو پاسخ داده شده است که یکی بنائی و دیگری مبنوی است. مثال بحث این است که اگر فردی از منی یک زن و رحم زن دیگر، متولد شود آیا این دو زن مادر او محسوب می شوند؟ 📚 الفائق(ص ۱۵۳ تا ۱۵۵) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2780 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠جریان استصحاب عدم تمکن از طبیعت مامور به، برای اثبات جواز بدار با دو بیان 👤 موضوع امر اضطراری عذر از تمام حصص طبیعت مامور به است، لذا اگر مکلف در ابتدای وقت احتمال تمکن از امتثال در ظرف متاخر را می دهد، استصحاب عجز در ابتدای وقت مثبت عجز از طبیعی خواهد بود؛استاد معتقد است که به دو بیان می توان برای این مکلف استصحاب عجز از طبیعت را اثبات نمود: اوّل: استصحاب عدم تمکن از طبیعت قبل دخول وقت -وقت از قبیل حالات است-مکلف بعد دخول وقت استصحاب بقای عجز قبل وقت را جاری می کند. دوم : استصحاب بقای عجز از طبیعت بعد وقت، مکلف در ابتدای وقت عاجز از تمام افراد طولی وعرضی طبیعت است؛افراد عرضی که واضح است ، عجز از افراد طولی نیز به این جهت است که آخر وقت هنوز فرا نرسیده است.باجریان این استصحاب حکم ظاهری جواز بدار برای این مکلف اثبات می شود. 📚درس خارج اصول، ۱ بهمن ۱۴۰۱ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2800 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 معانی رخصت و عزیمت 👤 در بحث اذان مواردی وجود دارد که اذان ساقط است حالا بحث این است که این سقوط عزیمت است یا رخصت. استاد سه معنا برای رخصت مطرح کردند: 1-اقای حکیم می فرماید:امر ندارد ولی ملاک دارد که همان محبوبیت است. 2-امر وجود دارد ولی تاکد ندارد. 3-اقای خویی میفرماید: امر سابق به حال خودش باقی است ولی در این موارد یک مزاحم اقوی پیدا کرده است. مرحوم خوئی در بعضی کلماتش در روایات جمع می‌گوید مصلحت تسهیل و مصلحت اقوی در میان است و گرنه امر اذانی به حال خودش و به مرتبه خودش باقی است. 📚 درس خارج فقه جلسه ۸۳ و ۸۴ (۴ و ۸ بهمن ماه ۱۴۰۱) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2803 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 مقدمه اول از مقدمات حکمت؛ در مقام بیان بودن متکلم یا عدم قرینه متصله بر اهمال؟ 👤 صاحب کفایه مقدمه اول از مقدمات حکمت را این گونه بیان کرده است: «کون المتکلم فی تمام المراد لا الاهمال اول الاجمال». به نظر ما فرمایش صاحب کفایه ناتمام است. این چنین نیست که دو مرحله وجود داشته باشد و مولی در اینکه در مقام بیان است (مرحله اول)، کاشف از اطلاق به معنای در مقام بیان بودن واقعی مولی (مرحله دوم) باشد. بلکه خود ظهور خطاب در اینکه مولی در مقام بیان تمام مراد است، اطلاق است. اگر قرینه متصل بر مقام وجود نداشته باشد ولو اهمال باشد اطلاق منعقد می شود؛ چرا که اطلاق، از شؤون و خطاب است. پس مقدمه اول از مقدمات حکمت «عدم القرینة المتصلة علی الاهمال» خواهد بود، نه «کون المولی بصدد بیان تمام مراده واقعا» تا اطلاق امری شود ... 📚 درس خارج اصول، ۲۷ دی ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2805 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 محدودهٔ استنباط امور غیر ضروری است 👤 کار فقیه استنباط جعل‌هاست. فقها احکام شرعی را به و غیر ضروری تقسیم کرده‌اند و معتقدند که در احکام ضروری (مثل حرمت شرب خمر، زنا، اکل ربا و قمار و وجوب نماز، روزه، زکات و حج) لازم نیست و طبق همان مطلب بدیهی می‌دهند. همچنین لازم نیست در ضروریات از کسی تقلید نماید. تشخیص ضروری بودن بر عهدهٔ خود فرد [مکلف] است. پس استنباط فقیه در حوزه‌ی غیر ضروریات (مثل جواز ضرب فرزند برای تأدیب، غیبت انسان غیر مسلم، شرب عصیر عنبی بعد از غلیان و...) است و در همین حوزه است که عامی باید تقلید یا احتیاط نماید. 📚 درس خارج اصول، ۸ آبان ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2799 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa