eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.3هزار دنبال‌کننده
991 عکس
1 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 انکار تاخر حکم ظاهری از حکم واقعی 👤 اینکه معروف شده است که رتبه حکم ظاهری متاخر از حکم واقعی است درست نیست. حکم ظاهری از شک در حکم واقعی متاخر هست از باب تاخر حکم از موضوعش، ولی از حکم واقعی متاخر نیست. ای چه بسا اصلا حکم واقعی نباشد و ما شک داشته باشیم. این مطلب را مرحوم اصفهانی هم تذکر داده است... 📚درس خارج اصول، جلسه ۱۲۶، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
ضرورت ها و ظرفیت های بین الملل حوزه های علمیه.استاد حسینی کوهساری.docx
19.8K
#️⃣ شماره 57 💠 موضوع: ضرورت ها و ظرفیت های بین الملل حوزه های علمیه 🎤 ارائه توسط استاد سیدمفید حسینی کوهساری 📆 زمان: چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 🔷 مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🔸 💠عدم جواز تمسک به اطلاق خطاب برای نفی قیود و خصوصیات ملازم با متعلق حکم 👤 اگر مورد امرشارع، ملازم با خصوصیاتی باشد که امر منفک از آن‌ها نباشد، هر چند ممکن است آن خصوصیات در حکم نقشی نداشته باشند، نمی توان به اطلاق دلیل برای نفی دخالت آن تمسک کرد؛دلیل این مطلب این است که اطلاق گیری در مواردی است که اگر مولی قید را بیان نکند، نقض مولی لازم می‌آید،در حالی که در قیود ملازم با امر مولی،نقض غرض لازم نمی‌آید ومکلف لامحاله مامور به را با آن قید اتیان می‌کند.بنابر این در فرض عدم وجود آن قید در کنار مامور به نمی توان به اطلاق این خطاب تمسک کرد. تذکر این نکته لازم است که این مطلب،مواردی که خطاب به شخص خاصی نیست و عمومیت دارد را شامل نمی شود. 📚درس خارج اصول،اردیبهشت ۱۴۰۲ ✅برای مشاهده ادامه مطلب و مباحثه در این موضوع روی لینک تالار مباحثه فقاهت بزنید ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 دو نکته کاربردی و سودمند در محاسبه خمس 👤 مشهور فقها در مسئله سال خمسی قائل به سال مجموعی هستند نه استقلالی. (استقلالی یعنی لکل ربحٍ سنهٌ و مجموعی یعنی برای مجموع ربح های مکلف، یک سال خمسی وجود دارد.) در اینجا بر اساس مبنای مشهور دو نکته کاربردی به نفع مکلف وجود دارد که روش استقلالی از آن محروم است... 📚 برگرفته از درس خمس / سال ۸۶-۸۵ / جلسه ۱۸ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2963 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 اشکال به جواز استعمال آب در صحیحه علی بن جعفر به خاطر خروج از محل ابتلاء 👤 🔻 بسیاری از فقهاء جواز استعمال در صحیحه مشهور علی بن جعفر در بحث علم اجمالی را به خاطر خروج از محل ابتلاء می دانند اما استاد به این استدلال اشکال کردند که اولا: این استدلال بنا بر مبنای انحلال است و ما که خطاباتی هستیم برای ما خروج از محل ابتلاء صادق نیست. ثانیا: حتی بنابر مبنای انحلال هم این استدلال تمام نیست؛ چون ملاک خروج از محل ابتلاء استهجان عرفی یا لغویت عقلی است که هیچکدام در محل بحث در مورد ظرف آب وضو وجود ندارد. 📚 درس خارج فقه جلسه ۹۰، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠 تفاسیر قبح فعلی و فاعلی 👤 یکی از اقوالی که در مورد تجری مطرح است، نظر محقق نائینی است: تجری دارد، اما ندارد. بین تقریر مرحوم کاظمی و آیت الله خویی در مورد تفسیر قبح فعلی و فاعلی، اختلاف وجود دارد. در کلام شهید صدر، ۴ احتمال برای معنای قبح فعلی و فاعلی بیان شده است ... 📚 درس خارج اصول، ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2740 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
٣۴ 💠 ملاک حرمت غنا از نگاه آیت الله خامنه ای و جواز آن در عروسی 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین پیام خواجه بی شک 📆زمان: چهارشنبه 3 خردادماه ساعت 11 صبح ✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، سالن همایش طبقه اول 🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا 🆔️ @neshast_mfemb
🔸 💠 ناصحیح بودن تمسک به اطلاق قاعده 👤 🔻 آیت الله والد نکته ای را در تفاوت بین آقای داماد و سایر آقایان بیان می فرمودند. ایشان می‌فرمودند بسیاری از آقایان بعد از بحث از یک مسئله اصولی در مقام جمع بندی مطلب یک قاعده تاسیس می کنند و آن را در قالب یک سری الفاظ بیان می کنند و سپس در مقام تطبیق بر فروع فقهی به اطلاق و تقیید الفاظ قاعده ... 📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٢/٢٠ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 اضافه کردن تزاحم حفظی بر ملاکی و امتثالی در کلام شهید صدر 👤 در بحث جمع بین حکم ظاهری و واقعی شهید صدر علاوه بر تزاحم در مقام امتثال و ملاکی، یک تزاحم دیگری مطرح کرده است به نام تزاحم حفظی.یعنی مولی دیده باید ملاکات احکام حفظ شود و می‌گوید ملاک دیگری نیز وجود دارد با اینکه تزاحم ندارند ولی نباید بر زمین بماند. 📚درس خارج اصول، جلسه ۱۳۱، ۳ خرداد ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 بررسی شخصیت رجالی یاسین الضریر یاسین الضریر، یکی از راویانی است که در کتب رجالی توثیق صریحی ندارد (مهمل است)؛ از این رو برخی همچون محقق خویی نقل‌های وی را معتبر نمی‌دانند؛ اما می‌توان وجوهی برای اثبات وثاقت او ارائه نمود؛ از جمله «نقل کتاب یاسین توسط بزرگان شیعه بدون اشکال بر وی»، «وقوع روایت به عنوان دلیل انحصاری فتوا» و... در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 mfeb.ir/home/?p=20296/#ZRejal ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠بازگشت اجتماع امرو نهی در مجمع به اجتماع ترخیص درتطبیق طبیعت بر فرد خارجی و نهی ازآن. 👤 تنافی و عدم اجتماع امر ونهی در عنوان واحد مانند:«صلّ» و«لاتصلّ» واضح است؛اما در مسئله اجتماع که دو عنوان وجود دارد،نیز همین‌‌طور است؟ پاسخ منفی است؛زیرا در مسئله اجتماع امر ونهی در ،هرچند امر به حصۀ خارجی تعلق گرفته است و در خارج یک چیز وجود دارد لکن معنای آن تعلق امر نیست بلکه معنای آن در تطبیق طبیعت مامور به بر فرد خارجی است که متعلق نهی نیز هست.بنابراین درحقیقت اجتماع بین ترخیص در تطبیق عنوان مامور به بر فرد خارجی و نهی از حصۀ خارجی صورت می‌گیرد.واین اجتماع مانعی ندارد. 📚درس خارج اصول،اردیبهشت ۱۴۰۲ ✅برای مشاهده ادامه مطلب و مباحثه در این موضوع روی لینک تالار مباحثه فقاهت بزنید ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 اختلاف شدید در کلمات مرحوم آقای خویی رحمه الله در ملاک صدق زیاده و نقیصه رکوع و سجود 👤 کلمات مرحوم خویی رحمه الله در معیار صدق زیاده و نقیصه مختلف است. ایشان در بحث‌های مختلف قول‌های متفاوتی اختیار کردند. ۱- در ابتدا قائل شدند به این که معیار صدق زیاده و نقیصه رکوع و سجود، زیاده و نقیصه رکوع و سجود عرفی است. ۲- بعد از مدتی از این نظر برگرشتند و فرموده‌اند: معیار صدق زیاده و نقیصه، زیاده و نقیصه رکوع و سجود شرعی است. ۳- و نظر نهایی ایشان که در جلد پانزده موسوعه بیان کرده اند این است که باید بین نقیصه و زیاده تفصیل داد به این نحو که معیار نقیصه رکوع و سجود شرعی است و معیار زیاده رکوع و سجود عرفی است. 📚درس خارج فقه، جلسه۱۲۴، تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2978 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
💠 تکرار نماز جماعت 📝 بنا بر فتوای مراجع عظام تقلید شخصی که نماز خود را فرادیٰ خوانده است، چنانچه جماعت بر پا شود مستحب است دوباره همان نماز را با جماعت بخواند و اگر بعد بفهمد که نماز اولش باطل بوده نماز دوم او کافی است. حال سؤال این است که اگر نماز خود را به جماعت اقامه کرده باشد، می‌تواند دوباره همان نماز را به جماعت بخواند؟ فتوای مراجع به این شرح است.... ✅ ادامه مطلب را در دنبال کنید. 👇🏼 mfeb.ir/home/?p=20296/#ZAhkam ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠عدم ضرر زدن مدرکی بودن به حجیت اجماع متلقاتی 👤 🔻 برخی برای اشکال به اجماعی بودن یکی مساله در جایی که مدرکی مانند روایتی در مساله طبق حکم وجود دارد اشکال می کنند و می گویند که با توجه به اینکه مدرک در مساله وجود دارد، چون اجماع مدرکی یا حداقل محتمل المدرک است اعتباری ندارد و باید همین مدرک را بررسی کرد اما استاد در مقام دفاع از اجماع متلقاتی در فرض وجود مدرک فرمودند که در اجماع مدرکی ما به دنبال کشف مدرک نیستیم که با وجود مدرک دست از اجماع برداریم بلکه ما به دنبال قرائنی دال بر این فتوا از این مدرک هستیم. یعنی در واقع ما با اجماع متلقاتی به دنبال کشف قرائن موجود در عصر اجماع هستیم که موجب شده است که با توجه به این روایت چنین فتوایی بدهند. و وقتی که مدارس خمسه قدمائیه با همه اختلافاتی که در مبانی دارند همه این حکم را از این روایت فهمیده اند بنابراین این اشتراک فهم قرینه می شود که حتما با توجه به کتابسوزی ها و برخی مسائلی که بعد از آنها اتفاق افتاده است، قرائنی بر این فهم در دست آنها بوده است که همه این فتوا را داده اند بنابراین مدرکی بودن به حجیت اجماع متلقاتی ضربه نمی زند. 📚 درس خارج فقه جلسه ۹۷، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠 نقد و بررسی نوع نگاه مرحوم مجلسی اول به حدیث 👤 🔻 مرحوم مجلسی اول در روضه المتقین ذیل روایت "کل ماء طاهر..." مطالبی را متذکر شده اند که گویای نوع نگاه ایشان به نحوه نقل و انتقال حدیث است. ایشان معتقدند روایات موجود، برگرفته از اصل هایی است که توسط راویان متصل به معصوم نگاشته می شده و همین طور کتاب به کتاب منتقل می شده تا به دست ما رسیده است و این نوع نگاه باعث شده ایشان اخباری مسلک شود و مرسلات فقیه را حجت بداند و مثلا چنانچه در کافی سندی ذکر شده باشد که ضعیف است ایشان با یک نحوه تعویض سند آن را تصحیح کند. ایشان معتقدند جوامع حدیثی متاخر توسط اشخاصی همچون صدوق و کلینی و با ‌اصول اولیه مقابله و تصحیح می شده لذا مثلا اگر در فقیه روایت مرسلی از یکی از منابع متاخر اخذ شده باشد ارسال سند مشکل ساز نمی شود چون مرحوم صدوق روایات این منبع متاخر را با اصول اولیه سنجیده و صدقش را احراز نموده است. اما نه تنها شاهدی بر درست بودن ذهنیت ایشان، وجود ندارد بلکه شواهدی بر نادرست بودنش وجود دارد ... 📚 درس خارج اصول، ١۴٠٢/٠٣/٠٩ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🗓تقویم شیعه؛ (14خرداد، سالروز ارتحال امام خمینی"قدّس سرّه") ❖اوصاف رهبر فقید انقلاب در کلام آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی مدظله العالی🔺 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
شماره 58 نشست علمی با موضوع: درآمدی بر جنس و مقدار زکات فطریه 🎤 ارائه توسط استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی 📆زمان: چهارشنبه 17 خردادماه ⏱ساعت 10:30 صبح 🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد سلماسی) ساختمان جدید مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb
🔰 💠 تفسیر ابداعی از مرحوم نائینی از ایجاب احتیاط 👤 مرحوم نائینی میفرماید ایجاب احتیاط که ناشی میشود از اهمیت غرض در حقیقت همان حکم واقعی است. حالا اگر مطابق با واقع بود که همان واقع است ولی با یک بیان دیگری و اگر مطابق نبود یک حکم صوری است. استاد گنجی فرمودند این خلاف ارتکاز است. در ایجاب احتیاط ملاک وجود ندارد و همچنین ایجاب احتیاط یک حکم و یک موضوع جدید است نه این که همان واقع باشد. 📚درس خارج اصول، جلسه ۱۳۰، ۱ خرداد ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔸 💠نسبت اشتباه به محقق نائینی در معنای ترکیب انضمامی بین متعلق امرو نهی 👤 به محقق نائینی نسبت داده شده‌ است که ایشان تعدد عنوان را موجب تعدد در خارج می‌داند و در مورد آن تعبیر ترکیب را استفاده کرده‌ است. استاد قائینی با توجه به کلمات ایشان در فوائد الاصول این نسبت را ناتمام دانسته و معتقد است مراد مرحوم نائینی از ترکیب انضمامی، تحقق دو معنون در خارج نیست بلکه ایشان خارج را ایجادا و وجودا واحد می داند و مراد از ترکیب انضمامی در نظر ایشان عدم صحت حمل دو عنوان بر یکدیگر است که موجب تغایر بین آن دو می‌شود. لذا در دو عنوان مانند غصب و صلات ترکیب انضمامی به معنای فوق برقرار است. در مقابل ترکیب اتحادی است که بین دو عنوان اشتقاقی وجود دارد، مانند عالم و فاسق و گفته می شود: العالم فاسق و الفاسق عالم. 📚درس خارج اصول،خرداد ۱۴۰۲ ✅برای مشاهده ادامه مطلب و مباحثه در این موضوع روی لینک تالار مباحثۀ فقاهت بزنید ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 نگاهی به کاربرد بحث مسئلۀ حجیت ظواهر در علم رجال از جمله مباحث مهمی که در علم اصول مورد بحث واقع می‌شود، بحث از حجیت ظواهر است. اصولی‌ها بعد از بحث از احکام قطع و حجیت ذاتی آن، وارد بررسی حجیت امارات غیر علمی می‌شوند که اولین آنها، حجیت ظواهر الفاظ است. محقق خراسانی سیرهٔ عُقلا را بر لزوم تبعیت از ظواهر کلمات مستقر می‌داند و تبعیت از ظاهر کلمات شارع نیز از این قاعده مستثنیٰ نیست؛ چه اینکه شارعِ مقدس، طریقی مغایر با طریق عقلا در بحث ظهورات الفاظ، اتخاذ نکرده است. غالب اصولی‌ها حجیت ظواهر کلمات را -فی الجمله- اجماعی و مطابق با سیرهٔ عقلا می‌دانند، لکن در مورد قرآن کریم تفصیلات و اختلافاتی وجود دارد که خارج از محل کلام است. لازم به ذکر است که ظهور کلمات متکلم تا زمانی حجت است که احتمال جدی بر خلاف آن داده نشود یا قرینه‌ای بر خلاف آن وجود نداشته باشد. از این اصل عقلایی می‌توان در.... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در دنبال کنید. 👇🏼 🌐 mfeb.ir/home/?p=20296/#ZOsoulK ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 بررسی مراتب زیاده در نماز 👤 در صدق زیاده مراتب مختلفی وجود دارد که صدق زیاده بر آن‌ها از جهت وضوح و خفاء مختلف است. مرتبه اوضح آن صورتی است که زاید مصداق مزید فیه در مرکب ارتباطی باشد و به قصد جزئیت نیز آورده شود. و مرتبه‌ای که قطعا مصداق زیاده نیست صورتی است که جزء غیر مسانخ بدون قصد جزئیت آورده شود. و در بین این دو مرتبه مراتبی وجود دارد که صدق زیاده و عدم صدق زیاده بر آن‌ها باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد... 📚 درس خارج فقه، جلسه ۱۲۸، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2979 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
٣۵ 💠 بررسی مشروعیت تجدید نظر در آرا قضایی 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین حسین سلیم زاده 📆زمان: سه‌شنبه ٢٣ خردادماه ساعت ١١ صبح ✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام، سالن همایش طبقه اول 🌐پخش آنلاین از طریق کانال نشست و گزارش علمی مدرسه فقهی در ایتا 🆔️ @neshast_mfemb
🔰 💠 عذاب دنیوی و شمول آن نسبت به گنهکاران و بندگان مومن 👤 آیا عذاب الهی دنیوی تنها شامل گنه کاران میشود و یا اینکه عذاب الهی دنیوی عام بوده و شامل بندگان مؤمن و مطیع هم می شود؟ برخی بر این باورند که عذاب الهی دنیوی عام بوده و شامل بندگان مطیع هم می شود منتها خداوند سبحان در روز قیامت به بندگان مطیع که متحمل عذاب دنیوی شده اند اجر داده و اسباب ترفیع درجه اخروی آنها فراهم می شود و لکن به این کلام صحیح نیست و وجه عدم تمامیت این کلام نزد ما این است که آیه و روایتی بر این معنا دلالت ندارد به این معنا که در آیه و روایتی این معنا نیامده که مومن بدون ارتکاب هیچ جرمی دچار عذاب دنیوی شده و لکن خداوند در آخرت برای او جبران کرده و به او اجر می دهد بلکه دليل بر خلاف این معنا نیز وجود دارد توضیح مطلب اینکه ... 📚 درس خارج اصول ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
Zekra 98.pdf
1.6M
💠 نسخه نشر دیجیتال 🔸 شماره 98 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa