🔸 #اصول
💠 بررسی برهان آیت الله شبیری زنجانی مبنی بر نادرست بودن انصراف دلیل از فرد نادر
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 آیت الله والد برای اثبات دخالت تناسبات حکم و موضوع در #انصراف و صحیح نبودن انصراف از فرد #نادر، برهانی را ذکر نمودند، مبنی بر اینکه اگر قرار باشد مطلقات از فرد نادر منصرف باشند، به دلیل این که هر فردی یک سری خصوصیات شخصیه دارد، #مطلق باید از هر فردی منصرف باشد و حال آن که چنین چیزی قابل التزام نیست.
پاسخ حلّی ایشان این بود که، انصراف مطلق از فرد نادر، معلول مجرّد ندرت نیست بلکه ندرت به ضمیمۀ تناسبات #حکم و #موضوع، سبب انصراف به فرد #متعارف میگردد.
هماینک قصد داریم به صحت و سقم فرمایش ایشان بپردازیم. آیا اگر تناسبات ...
📚 درس خارج اصول، ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
وجه اول.mp3
5.49M
🔰 #اصول
💠 تمسک به فحوای حجیت خبر ثقه در اثبات حجیت شهرت فتوایی(تهافت در کلام بحوث)
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۲ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3349
#شهرت_فتوائیه
#خبر_ثقه
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #اصول
💠 تمسک به فحوای حجیت خبر ثقه در اثبات حجیت شهرت فتوایی(تهافت در کلام بحوث)
👤 #استاد_شهیدی
یکی از وجوه #حجیت شهرت فتواییه این است که گفته اند: #ظن حاصل از #شهرت کمتر از ظن حاصل از #خبر واحد نیست بلکه از آن بالاتر است لذا ادلهی حجیت خبر واحد به دلالت #فحوی دلالت بر حجیت شهرت میکند.
این کلام تمام نیست زیرا اولا: کشف نوعی یعنی درجهی ظن نوعی ناشی از خبر ثقه ممکن است بیشتر از درجه و مرتبهی ناشی از شهرت باشد. زیرا خبر ثقه ناشی از #حس است و شهرت ناشی از #حدس، و احتمال #خطا در حدس بیشتر است لذا این ادعا که «مرتبه ظن نوعی ناشی از شهرت بیشتر از مرتبه ظن نوعی ناشی از خبر واحد است» درست نیست.
ثانیا....
📚 درس خارج اصول، ۲ اسفند ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3349
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
☘️ چشم بصیرت در اثر گریه بر اباعبدالله(ع) ☘️
🔹️ آیت الله کشمیری(ره):
🔹️چشم بصیرت انسان بر اثر چند عمل باز میگردد؛ یکی از آنها بکاء بر امام حسین(ع) است.
میفرمودند: من با مرحوم #حاج_هادی_ابهری بودم؛ او دیدش وسیع بود و بصیرت زیادی داشت و خیلی از امور آینده را با قّوۀ بصیرتی درک میکرد!
🔹️این عنایتی که به او شده بود به خاطر گریه های زیادی که بر امام حسین(ع) داشت، بوده است.
📚 ناگفته های کشمیری، ص۱۷
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔸 #فقه
💠 جواز ازدواج مرد با دختری که از نطفه خودش تکوّن یافته!
👤 #استاد_قائینی
📝 #نسب و علل آن یکی از مباحثی که در کلمات فقهاء مطرح شده است. مشهور، تکون و پیدایش فرزند از #نطفه را یکی از علل نسب میدانند و برای آن اصطلاح #شرعی قائل نیستند.
اما مرحوم آقای #حکیم مفهوم عرفی نسب را متقوم به انجام عملیات جنسی میداند و فرزندی که در اثر عمل جنسی (نه لزوما جماع بلکه به نحوی که سبق الماء را هم شامل شود) متولد نشده باشد را اصلا فرزند نمیداند حتی عرفا!
حضرت استاد پنج دلیل برای مدعای مرحوم آقای حکیم ذکر کردهاند که البته از نظر ایشان همه آنها ناتمام است.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2342
#تلقیح_مصنوعی
#ولد_مساحقه #ولد_الزنا #نسب
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰#فقه
💠 جریان جمع حکمی در ارشادیات
👤#استاد_گنجی
در بحث تکبیره الاحرام دو دسته روایات #تعارض دارند. یک دسته میگویند اگر سهوا ترک شد نماز باطل است و یک دسته میگویند صحیح است. مرحوم #خویی میفرماید جمع حکمی در روایات #ارشادی معنا ندارد. استاد این مطلب را قبول ندارند.....
📚درس خارج فقه، ۱۷ آبان ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 نظر مرحوم امام در حجیت مثبتات امارات و تمسک به اصول لفظی
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 ایشان می فرمایند نمی شود چیزی #اماره (واقع نما) باشد اما لوازم عقلیه آن #حجت نباشد. اماره یعنی واقع نما و لوازم عقلیه یعنی لوازم وجود واقعی. اگر این دلیل، اماره و واقع نما است، پس لوازم وجود واقعی هم بار می شود. اما اگر لوازم وجود واقعی بار نمی شود، یعنی این دلیل واقع نما نبوده است. پس این تفکیک مرحوم #آخوند صحیح نیست و نمی توان گفت اصول لفظیه مانند أصالة العموم واقع نمایی دارند اما لوازم وجود واقعی بر آنها مترتب نمی شود. بنابراین تفکیک شما که #اصل لفظی و واقع نمایی را بپذیرید و امضاء آن توسط #شارع را هم بپذیرید اما بگویید لوازم وجود واقعی مترتب نمی شود، #تناقض است. اگر واقع نمایی باشد، همه لوازم وجود واقعی هم بار باشد. اگر بگویید واقع نما است اما شارع لوازم وجود واقعی را بار نکرد، معلوم می شود اصل عملی محرِز است و اماره نیست.
📚 درس خارج فقه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3464
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
AC_نظر مرحوم امام در مورد حجیت مثبتات امارات.mp3
2.08M
🔸 #اصول
💠 نظر مرحوم امام در حجیت مثبتات امارات و تمسک به اصول لفظی
👤 #استاد_حسینی_نسب
📚 درس خارج فقه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3464
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 تفکیک قواعد ادبی مرتبط با لفظ و قواعد ادبی مرتبط با معنا
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 مرحوم جدّ ما، تحلیل خاصی در مورد جملاتی همچون «فی الدار رجلٌ» داشتند. ادبیان میگویند در این جمله، #مبتدا و #مسندٌالیه، «رجلٌ» است که مؤخّر داشته شده و خبر، «فی الدار» است که مقدّم داشته شده است.
مرحوم جدّ ما، میفرمودند: در این جمله ما قصد نداریم از رجل مبهم، خبر بدهیم بلکه قصد داریم از وضعیت خانه خبر بدهیم به این که بگوییم وضعیت خانه به این صورت است که در آن یک رجل وجود دارد. به بیان دیگر، مسندالیه حقیقی دار است و به همین دلیل مقدم شده است.
فرمایش مرحوم جدّ ما ...
📚 درس خارج اصول، ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#ادبیات #عرب
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 ملاک تسمیۀ حکم به «حکم شرعی»
👤 #استاد_فرحانی
#آخوند در بحث #استصحاب، ملاک تسمیۀ حکم به «حکم شرعی» را بیان می کند. او معتقد است قسم دوم احکام #وضعی، با اینکه #مجعول #شارع نیستند و عقل، آنها را از احکام #تکلیفی #انتزاع می کند، اما می توان به آنها «حکم #شرعی» گفت. زیرا ...
📚 درس خارج اصول(مفاهیم)، ۱۴ آذر ۱۴۰۱
✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇👇
🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2685
#مفهوم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#فقه
💠تنقیح مجرای قاعده لو کان لبان ذیل بحث از وجوب تکبیر رکوع
👤 #استاد_شهیدی
مرحوم آقای #خویی در استدلال بر عدم وجوب #تکبیر الرکوع می گویند: ما یک دلیل خامسی به نام لو کان لبان داریم، اگر تکبیر #رکوع واجب بود لبان و اشتهر. ایشان روی این جهت تکیه نمیکند که #مشهور قائل به عدم وجوب تکبیر هستند، آن هم مطرح است ولی مهمتر از او برای آقای خوئی این است که اگر بناء باشد ما قائل به وجوب تکبیر رکوع بشویم، باید (به دلیل دلالت روایت #زراره) به وجوب تکبیر در حال انتصاب، قائل بشویم. لکن نوع مردم به این شرط عمل نمیکنند، و لو کان واجبا لبان و اشتهر. پس ما روایت را حمل بر استحباب میکنیم.
به نظر ما این فرمایش تمام نیست......
📚درس خارج فقه، ۲۲ مهر ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3137
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
☘️ مقام معنوى آخوند خراسانی(ره) ☘️
🔹️ سؤال: آيا براى مرحوم آخوند خراسانى، تشرّف نقل شده است؟
🔹️ آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
اگر ايشان تشرّفى داشته، مقامش ارفع از اين بود كه بخواهد مطرح كند، ايشان اخلاقياتى داشت كه مانند #كرامت بود. نبوغ و #معرفت و خداشناسى آخوند فوقالعاده بود.
🔹️ از مرحوم #آسيد_جمال_گلپايگانى -كه اهل سلوك و معنا بود- شنيدم كه مىگفت: «توحيدى كه آخوند داشت، احدى نداشت».
آقاى سيد على گلپايگانى فرزند آسيد جمال مىگفت: پدر ما عكس هيچكس را در منزل نداشت، غير از #عكس مرحوم آخوند، و ظاهرش اين بود كه حتى عكس آقاى نايينى را كه قوم و خويش ايشان بود هم نداشت. ايشان شاگرد آخوند بود.
📚جرعهای از دریا، ج ۲، ص ۴۲۸
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#فقه
💠شهادت شطرنج باز و نردباز
👤#استاد_قائینی
آیا #شهادت کسی که اهل بازی #شطرنج و #نرد باشد، مردود است؟ به نظر استاد قائنی بر اساس روایات متعدد، شهادت شطرنج باز و #نردباز مردود است و از روایات استفاده می شود که مردودیت شهادت آنها مشروط به فعلیت #قمار نیست. در ادامۀ مطلب، به توضیح بیشتر پرداخته ایم و همچنین نکات دیگری را در رابطه با بازی با شطرنج و نرد و روایات موجود در این زمینه از زبان استاد نقل کرده ایم...
📚درس خارج فقه، ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3504
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#اصول
💠 شبهه دسّ در روایات و عدم حجیت اخبار آحاد
👤#استاد_گنجی
در بحث #حجیت خبر #واحد یک شبهه ای برای عدم حجیت مطرح شده و آن #دسّ در روایات است. آیت الله #سیستانی هم در بحث #تعادل و #تراجیح این شبهه را پذیرفته هر چند مانع از حجیت نداسته. استاد دو جواب از شبهه دادند.....
📚درس خارج اصول، ۱ آذر ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
☘️ فقیه بزرگ و متفکّر شیعه، آیت الله آقا ضیاءالدین عراقی(ره) ☘️
🔹️ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
از مرحوم حاج آقاى والد شنيدم كه مى فرمود:
🔹️ من دو نفر را درك كردم كه از نظر #بيان نظيرشان را نديدم: يكى آقا #ضياء_الدين_عراقى و ديگرى حاج ميرزا محمد صادق خاتون آبادى اصفهانى.
آقا ضياء با مرحوم حاج شيخ عبدالکریم همبحث و متقارب السنّ بود.
🔹️ شاگردان آقا ضياء عراقى مرجع شدند، ولى آقا ضياء مرجع نشد. ايشان حدود #شصت_سال درس خارج تدریس كرد و در فقه و اصول فوقالعاده بود. يكى از شاگردان ايشان آقاى حجّت بود كه در زمان حيات آقا ضياء مرجع شد.
🔹️ آقا ضياء آدم #متفكّر و علم دوستى بود و خيلى اصرار داشت كه مطلب را به شاگرد خود ياد بدهد و تا درِ منزل شاگرد مىرفت تا مطلب را به او تفهيم كند.
📚جرعه ای از دریا، ج ۳، ص ۴۲۸ و ص ۶۸۱
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 تقدم بینه بر اصل در صورت انسدادی بودن
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 در مورد انسدادی ها با توجه به مبنایشان که حجیت #ظن مطلق است اختلاف وجود دارد که در صورت #تعارض بینه با #اصل کدام یک مقدم می شود؟ اما با توجه به اینکه انسدادی هایی که الآن هستند، همه حکومتی هستند که ظن مطلق را در مرتبه #احتیاط قرار می دهند. در نتیجه هر اصلی بیاید، مقدم بر ظن مطلق می شود چون ظن مطلق بر اساس #انسداد حکومتی، تبعض در احتیاط به حسب مراتب احتمال است. البته، اگر کسی قائل به انسداد #کشفی بود که ظن مطلق را #اماره می داند، باید #بینه ناشی از ظن مطلق را بر بینه ناشی از #استصحاب، مقدم کند اما هیچکس قائل به انسداد کشفی نیست.
📚 درس خارج فقه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3463
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
AC_تقدم بینه براصل بنا بر انسداد.mp3
841.5K
🔸 #فقه
💠 تقدم بینه بر اصل در صورت انسدادی بودن
👤 #استاد_حسینی_نسب
📚 درس خارج فقه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3463
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 قاعدۀ اشتراک احکام بین مردان و زنان
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 آیت الله والد قاعدۀ #اشتراک را انکار نمودهاند. در دانش #فقه قاعدهای وجود دارد به نام قاعدۀ اشتراک. مفاد این #قاعده آن است که #اصل اولی بر آن است که #احکام مردان و زنان، با یکدیگر مشترک باشد. آیت الله والد میفرمودند چنین قاعدهای وجود ندارد و آن اشتراکی که در نوع موارد بین احکام مردان و زنان درک میکنیم به جهت تعمیمی است که در مفاد خود لفظ نهفته است بیآنکه نیازی به قاعدۀ اشتراک وجود داشته باشد.
توجه نکردن به این که مفاد ...
📚 درس خارج اصول، ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 نحوه ادعای اجماع سید مرتضی و شیخ طوسی در برخی مسائل
👤 #استاد_شهیدی
ما از خارج علم پیدا کردیم که ادعای #اجماع توسط سید #مرتضی کنایه از وجود اجماع بر #کبری است و #تطبیق این کبری بر این مورد توسط ایشان است یعنی خود ایشان احراز کردند که این مورد صغرای این کبری است لذا میگوید این #صغری مورد اجماع است. مثلا در #ناصریات فرمودهاند....
📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3345
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
سید و شیخ.mp3
2.81M
🔰 #اصول
💠 نحوه ادعای اجماع سید مرتضی و شیخ طوسی در برخی مسائل
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
#اجماع #منقول
#سید_مرتضی #شیخ_طوسی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
☘️ سفارش آیتاللهالعظمی بروجردی(ره) ☘️
🔹️آیت الله حق شناس(ره):
حضرت آیتالله بروجردی قدس سره فرمودند:
وقتی که از من #ذکر خواستند، گفتم ذکر مؤمن، نماز شب است. نماز اول وقت است. اگر انسان #متهجد بشود و اهل شب زندهداری باشد، همین او را به مقام #نورانیت میرساند.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#فقه
💠شهادت کبوترباز
👤#استاد_قائینی
یکی از اموری که در کلمات بزرگان به عنوان مانع احتمالی از پذیرش #شهادت مورد بحث واقع شده، #کبوتربازی است. به نظر استاد قائنی این امر موجب ردّ شهادت نیست و روایاتی بر این مطلب #دلالت دارند. لکن در ذیل این بحث نکاتی مثل حکم اصل کبوتربازی توسط ایشان مطرح شده است که در ادامۀ مطلب قابل بهره برداری است...
📚درس خارج فقه، ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3503
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#فقه
💠 حکم تکلم در اثنا اقامه و جمع بین روایات
👤#استاد_گنجی
در این مورد #روایات با هم اختلاف دارند بعضی میگویند اشکالی ندارد مطلقا. بعضی میگویند اشکال دارد مطلقا و بعضی #تفصیل بین قبل از قد قامت الصلاة و بعد از آن دارند.....
مرحوم #خویی چهار وجه جمع مطرح میکنند و نقدهایی هم دارند و استاد هم آنها را بررسی میکنند.
📚درس خارج فقه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#اقامه
#تکلم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
🔹️ آیت الله سید علی اکبر حائری حفظهالله (از علمای عراق):
🔹️ یک وقت در عراق بی دینی و کمونیست داشت فراگیر میشد و از این جهت #شهید_صدر(ره) بسیار ناراحت بود، ایشان میگفت خودم را #امتحان کردم ببینم این ناراحتی به جهت خداست یا خودم؟
فکر کردم اگر این مشکل در کشور مسلمان دیگری هم بود همین قدر ناراحت میشدم یا خیر؟ چون در عراق اگر اینها غالب میشدند به اولین نفری که حمله میکردند من بودم...
ایشان حتی در احساسات خود هم سعی داشته #اخلاص داشته باشد!
🔹️ ایشان مدتی میرفته #حرم و ساعتی را مشغول مطالعه و فکر میشده است؛ پس از مدتی این عادت را ترک میکند، حضرت امیر(ع) به خواب مادر ایشان یا خادم ایشان میآید و میفرماید چرا ایشان دیگر به درس ما نمیآیند! (آیت الله حائری این را با گریه میفرمود و میگفت این کار ایشان به منزله تلمّذ در محضر حضرت(ع) بوده است).
🎙 جلسه طلاب #مدرسه_فقهی امام محمد باقر(ع) با معظّم له در نجف اشرف (تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 پاسخ به اشکالات آیتالله سیستانی در مورد دخول جعفر بن بشیر در مشایخ ثقات
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻آیتالله #سیستانی میفرماید روی عن الثقات یعنی از #ثقات روایت می کند اما نگفته که فقط از ثقات #روایت می کند. در #مشایخ ثقات لا و إلا داریم که دلالت بر #حصر دارد. لذا آقای سیستانی مشایخ ثقات سه گانه را میپذیرد اما توسعه به اینجا را نمیپذیرند.
اولا: آقای سید جواد #شبیری در بحث لا ضرر خود پس از نقل این کلام آقای سیستانی نکتهی خوبی را میفرمایند که همهی روات از ثقات روایت نقل میکردند اما وقتی در میان بیش از هزار نفر فقط نسبت به جعفر بن بشیر و محمد بن اسماعیل زعفرانی میگوید روی عن الثقات و روَوا عنه پس معلوم میشود خصوصیتی در این دو نفر است که این گونه ذکر کرده است و آنها را از باقی روات جدا کرده است.
ثانیا: بر فرض اساتید جعفر بن بشیر همه #ثقه بودند و او فقط از ثقات نقل کرده است اما این که چه کسی از او روایت کند، دست خود او نیست. کما این که در مشایخ ثقات هم راوی بعدی را توثیق می کنیم نه راوی قبلی را.
پاسخ به اشکال دوم
پاسخ این اشکال آن است که جمله وحید #بهبهانی که میگوید باید راوی، اجازهای باشد نه وجادهای دلالت میکند که او به کسی #اجازه روایت می داده که او را به #وثاقت قبول داشته است.
📚 درس خارج، جلسه پرسش و پاسخ، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir