eitaa logo
تفسیر روایی قرآن
615 دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
16 فایل
در این کانال مطالب مربوط به تفسیر ترتیبی آیات قرآن کریم بر اساس روایات معصومین علیهم السلام طبق کتاب مختصر البرهان و نورالثقلین بارگذاری می‌شود. ما را به دوستان معرفی کنید. آی دی مدیر کانال @Mmoradi12
مشاهده در ایتا
دانلود
_ متقین به آنچه بر پیامبر و انبیاء سابق نازل شده ایمان می‌آورند در تفسیر قمی آمده که منظور آیه این است که: (ایمان می‌آورند به) آنچه از قرآن برایت فرو فرستاده شده و به آنچه از کتب آسمانی که بر پیامبران قبل از تو فرستاده شده است. 📚تفسیر قمی، ج ۱، ص ۴۵. ✅ پایان نکات این آیه✅ ۩ کانال تفسیر روایی قرآن ۩ ═हई @mokhtasarolborhan ईह═        ┄┄┅━❅🌸❅━┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ▪️أُولئِكَ عَلى‏ هُدىً مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (۵) إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا يُؤْمِنُونَ (۶) آنان از هدایتی (بزرگ) از جانب پروردگارشان برخوردارند و ایشان‌اند که به هدف خود دست خواهند یافت. (۵) برای کافران (لجوج) یکسان است که آنان را (از عذاب الهی) بیم دهی یا ندهی؛ (در هر صورت، آنان) ایمان نمی‌آورند.(۶) 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ▪️السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام و علی الارواح التی حلت بفنائک ▪️ تاسوعا و عاشورایی حسینی علیه السلام بر عموم شیعیان تسلیت باد.
_ انواع کفر از منظر امام صادق علیه السلام ابو عمرو زبیری گوید: به حضرت امام صادق علیه السلام عرض کردم: مرا آگاه فرما که کفر در کتاب خدای عزوجل برچند وجه است؟ فرمود کفر در کتاب خدا بر پنج وجه است: کفر جحود (انکار) ربوبیت که خود بر دو قسم است، و کفر به ترک دستورات الهی، کفر برائت (بیزاری جستن) و کفران نعمت: اما دو قسم کفر جحود: یکی همان انکار ربوبیت خداست و آن اعتقاد کسی است که میگوید: نه پروردگاری است و نه بهشت و نه دوزخی و اینها دو دسته از زندیقان هستند که به ایشان دهریه می‌گویند و آنها کسانی هستند که می‌گویند جز روزگار کسی ما را نمی‌میراند و آن دینی است که برای خدا به سلیقه و نظر خودشان ساخته‌اند. بدون اینکه بررسی و تحقیقی و کاوشی در اطراف آنچه میگویند بکنند. خدای عز وجل دنبال آن فرماید جز پندار دلیل دیگری ندارند. می‌پندارند مطلب همان طور است که آنها گویند و نیز فرماید: کسانی که کافر شدند برایشان یکسان است چه انذارشان کنی و چه انذارشان نکنی ایمان نمی‌آورند؛ یعنی به دین توحید ایمان نمی آورند، این یکی از وجوه کفر و اما وجه دوم از جحود، جحود بر معرفت است و آن این است که کسی با اینکه حق را شناخته و برایش ثابت شده انکار کند؛ که خدای عزوجل درباره‌شان فرموده: دین خدا را انکار کردند با اینکه در دل به حقانیت آن یقین داشتند، ولی چون ظالم و سرکش بودند زیربار نرفتند... وجه سوم از کفر، کفران نعمت است که خدای سبحان درباره‌اش از سلیمان حکایت کرده که گفت: این از فضل پروردگارم است تا مرا بیازماید آیا شکر میگزارم؟ یا کفران میکنم؟ و کسی که شکر گزارد به نفع خود شکر کرده و کسی که کفران کند خدا بی نیاز و کریم است و نیز می فرماید اگر شکر بگذارید نعمت را برایتان زیاده کنم و اگر کفر بورزید، قطعا عذابم شدید است و نیز فرموده: به یاد من افتید تا به یادتان بیفتم و شکر بگذارید و کفرانم مکنید؛ در این چند آیه کلمه کفر به معنای کفران نعمت آمده است. وجه چهارم از کفر ترک دستورات خدای عزوجل می‌باشد که در آن باره فرموده: و چون از شما پیمان گرفتیم که خون یکدیگر مریزید و یکدیگر را از دیارتان بیرون مکنید، شما هم بر این پیمان اقرار کردید و شهادت دادید آن گاه همین که شما یکدیگر را کشتید و از وطن بیرون کردید و بر دشمنی آنان و جنایتکاری پشت به پشت هم دادید و چون اسیرتان می‌شدند فدیه می‌گرفتید با اینکه فدیه گرفتن و بیرون راندن بر شما حرام بود، آیا به بعضی احکام کتاب ایمان می‌آورید و به بعضی کفر می‌ورزید؛ پس در این آیه منظور از کفر، ترک دستورات خدای عزوجل می‌باشد؛ چون نسبت ایمان هم به ایشان داده هر چند که ایمان را از ایشان قبول نکرده و سودی به حالشان ندانسته و فرموده پس چیست جزای هر که از شما چنین کند به جز خواری در زندگی دنیا و روز قیامت بسوی شدیدترین عذاب بر می‌گردند و خدا از آنچه می‌کنید غافل نیست. وجه پنجم کفر، کفر برائت است که خدای عز وجل درباره اش از ابراهیم خلیل حکایت کرده که گفت از شما بیزارم و میان ما و شما دشمنی و خشم آغاز شد و دست از دشمنی بر نمیداریم تا آن که به خدای یگانه ایمان بیاورید که در این آیه کفر به معنای بیزاری آمده و نیز از ابلیس حکایت میکند که از دوستان انسی خود در روز قیامت بیزاری جسته میگوید من از اینکه شما مرا در دنیا شریک قرار دادید بیزارم و نیز از قول بت پرستان حکایت میکند که در قیامت از یکدیگر بیزاری می‌جویند و فرموده: تنها علت بت پرستی شما در دنیا رعایت دوستی یکدیگر بود ولی روز قیامت از یکدیگر بیزاری جسته و یکدیگر را لعنت خواهید کرد که کفر در این آیه نیز به معنای بیزاری آمده است. 📚اصول کافی، ج ۳، ص ۳۸۹، ج ۱ ✅ پایان این مطلب✅ 🏴 شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و اصحاب با وفایش تسلیت باد. 💥 کانال تفسیر روایی قرآن ⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱ 🕋 @mokhtasarolborhan ⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تفسیر روایی قرآن
مختصرالبرهان ونورالثقلین جلد اول .pdf
7.83M
🔸 فایل پی دی اف کتاب تفسیر مختصر البرهان و نورالثقلین جلد اول (مطالب این کانال برگرفته شده از این کتاب می‌باشد). ✍ تفسیر روایی قرآن مجید_ سوره حمد و سوره بقره آیات ۱ تا ۹۰ 📌 جهت دریافت و تهیه کتاب(نسخه فیزیکی) به آی دی زیر پیام بدهید👇 @Mmoradi12 ╭┅─────────┅╮   📿 کانال تفسیر روایی قرآن ╰┅─────────┅╯
هدایت شده از تفسیر روایی قرآن
✍ با توجه به حجم بالای مطالب و برای جلو گیری از طولانی بودن پیام‌ها، به متن فارسی احادیث اکتفا می‌نماییم. در صورتی که هر کدام از بزرگواران به متن عربی هر حدیثی نیاز داشتند به ادمین مراجعه بفرمایند. 📌 @Mmoradi12 💥 کانال تفسیر روایی قرآن ⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱ 🕋 @mokhtasarolborhan ⊰᯽⊱┈──🌺🍃❊╌──⊰᯽⊱
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ▪️خَتَمَ اللَّهُ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ وَ عَلى‏ سَمْعِهِمْ وَ عَلى‏ أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ (۷) خداوند بر دل‌ها و بر گوش‌های آنان مهر (شقاوت) نهاده، و بر دیدگانشان پرده‌ای (افکنده شده) است، و عذاب بزرگی خواهند داشت.(۷) 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ▪️السلام علیک یا علی بن الحسین یا سید الساجدین (علیه السلام) ▪️شهادت امام سجاد علیه السلام تسلیت باد.
۱. خداوند بر قلوب كفار بواسطه اعمالشان مهر نهاده و حرف حق را نمی‌پذیرند امام رضا علیه السلام در پاسخ به سوالی پیرامون قول خداوند: (خدا بر دلها و گوشهای آنان ختم نهاده) فرمود: ختم همان مهر زدن بر قلوب کفار است، اما (این مهر زدن) بعنوان مجازات بر کفرشان است، هم چنان که خداوند در آیه‌ای دیگر فرمود: (بلکه خدا بخاطر کفرشان مهر بر دلهاشان زد و در نتیجه جز اندکی ایمان نمی‌آورند، نساء/۱۵۵). 📚عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج ۱، ص ۱۰۱. 🔰با ما همراه باشید در کانال تفسیر روایی قرآن ┄┅┅✿❀❀🕊❀❀✿┅┅┄ 📚 @mokhtasarolborhan ┄┅┅✿❀❀🕊❀❀✿┅┅┄
۲. ختم (مهر) به معنای علامتدار شدن کفار به جهت اینکه فرشته‌ها آنها را بشناسند امام حسن عسکری علیه السلام درباره سخن خداوند تعالی: (خداوند بر دلهاشان و بر گوش‌هاشان مهر نهاده و بر دیدگانشان پرده‌ای است و برای آنان عذابی بزرگ است) فرمود: یعنی با نشانه‌ای نشانه‌دار می‌شوند که هر کدام از فرشتگان چون به آن می‌نگرند آنان را میشناسند، چون ایمان نمی‌آورند. (و بر گوشهای‌شان) نیز همان نشانه‌ها را میگذارند. (و بر دیدگان‌شان پرده‌ای است) چون از نگاه در آن چه بدان تکلیف شدند روی گرداندند، و از دستور کوتاهی ورزیدند و در ایمان که بدان ملزم شدند جهل پیشه ساخته و در پایان هم چون کسانی شدند که در برابر دو چشم‌شان پرده‌ای است که به دلیل وجود آن پیش روی خود را نمی‌بیند، زیرا خداوند عز وجل بسی بلند مرتبه‌تر از صفات بیهودگی و فساد بوده و از درخواست آن چه بندگان را از آن بازداشته والاتر است. بندگان را به چیرگی خود مامور نکرده و به پیمودن مسیری که به اجبار مسدود ساخته امر نکرده. سپس در آیه فرمود: (و برای آنان عذابی بزرگ آماده است) یعنی در آخرت، عذابی که برای کافران آماده شده بزرگ است و همچنین در دنیا برای کسی که میخواهد او را اصلاح نماید عذاب اصلاح‌گر آماده می‌سازد تا او را به طاعت خودش آگاه سازد، یا عذاب هلاک کننده‌ای به سوی او می فرستد تا او را به عدل و حکمتش برگرداند. 📚احتجاج طبرسی، ج ۲، ص ۴۵۶. کانال تفسیر روایی قرآن •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
۳. مُهری که بر کافران می‌زنند فرشتگان و رسول خدا و امیرالمومنین می‌بینند امام عسکری علیه السلام از قول پیامبر صلی الله علیه و آله روایت نموده که حضرت در بین اصحاب فرمود: کدامیک از شما دیشب میزبان یک مومن بود؟ امیر المومنين فرمود: من ای رسول خدا! میزبان ثابت بن قیس شماس انصاری بودم پیامبر فرمود: به برادران مومنت داستان را بگو و نام منافقین و خدعه‌گران را مبر! خداوند تو را از شر آنها کفایت می‌کند و به آنها برای توبه مهلت می‌دهد تا متذکر شده یا فروتن شوند. امیر‌المومنین فرمود: من در حال رفتن نزد بنی فلان در اطراف مدینه بودم و همراه من ثابت به قیس می‌آمد. هنگامی که به یک چاه قدیمی عمیقی رسیدم که انتهای آن بسیار پایین بود و در آنجا جمعی از منافقین بودند با دیدن ثابت بن قیس تلاش کردند که او را در چاه بیندازند ثابت مقاومت میکرد تا آنکه یکی برگشت وتلاش بیشتری کرد و او را درون چاه انداخت و آن مرد مرا نمی‌دید و از آمدن من خبر نداشت تا آنکه رسیدم به آنجا اما از آن رو که ثابت در چاه افتاده بود. نمی‌خواستم که آن وقت به حساب آن منافقین برسم چون می‌ترسیدم که بلایی سر ثابت بیاید. بنابراین خود را به چاه انداختم که شاید او را نجات دهم. ناگاه دیدم که من از او زودتر به ته چاه رسیدم.... امیرالمومنین فرمود: ای پیغمبر خدا ! به انتهای چاه رسیدم و آنجا ایستاده قرار گرفتم و این افتادن برایم به اندازه قدم آرام برداشتن لذت داشت و گوارا بود و چنان بود که گویا آهسته آهسته و با آرامش پیاده روی میکنم. آنگاه بعد از من ثابت بر روی دستهای من که آنها را گشوده بودم، افتاد و من اول ترسیدم که این افتادن برای من یا او ضرر و خطری داشته باشد اما افتادن ثابت بر دست من به نحوی بود که گویا دسته ریحانی را با دست خود گرفتم. پس از آن نگاه کردم و نا‌آگاه آن منافق و دو نفر دیگر که همراه او بودند در لب چاه ایستاده بودند و یکی از آنها به دیگری میگفت ما قصد داشتیم که یک نفر را بکشیم ولی حالا دو نفر شدند. پس سنگ بزرگی به اندازه صد من آورده و بر ما افکندند. من ترسیدم که این سنگ به ثابت برخورد کند. لذا او را زیر بال خود گرفتم و سر او را به سینه خود چسباندم و بر روی او کج شدم، پس آن سنگ بر پشت سر من افتاد و اثر آن در حد وزش نسیمی از باد خنک بود که در زمان گرما به من اصابت کند.... و شنیدم که آن منافقان می‌گویند این پسر ابوطالب و ابن قیس هزار جان دارند که هیچ کدام از بدنشان بیرون نمی‌رود و از آسیب این سنگ‌ها نجات می‌یابند. پس از تلاش بیهوده‌اشان رفتند و خدای تعالی شر ایشان را از ما دفع کرد و خداوند به لب چاه دستور داد که پایین بیاید و به ته چاه دستور داد که بلند شود به حدی که ته چاه و لب چاه هم سطح با زمین شدند و ما هم یک قدم برداشته و از چاه بیرون آمدیم. اینجا بود که پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: ای ابالحسن! خداوند عزوجل برای تو فضایل و ثوابی در نظر گرفته که مقدار آن را غیر خدا هیچ کس نمی‌داند و منادی در روز قیامت صدا میزند دوست داران علی کجایند؟ پس عده‌ای از مردمان صالح برخیزند و به ایشان خطاب می‌شود دستان هر کس را که میخواهید از مردم در صحرای قیامت را بگیرید و وارد بهشت نمایید و کمترین مقدار افرادی که به شفاعت این شخص وارد بهشت می‌شوند هزار هزار هستند... بعد از آن منادی فریاد می‌کند: ما بقی دوست داران علی بن ابی طالب کجایند؟ پس عده‌ای که بر جان خود ستم نموده‌اند برمی خیزند. پس خطاب می‌شود که دشمنان علی علیه السلام کجایند؟ پس عده بسیاری را می‌آورند و خطاب می‌شود که آیا هر هزار نفر این دشمنان را فدای یکی از دوستان علی بن ابی طالب نکنیم تا آنان نیز وارد بهشت شوند؟ پس خدای متعال دوست داران تو را نجات می‌دهد و دشمنانشان را فدای آنها می کند. پس از آن رسول خدا به علی فرمود: نگاه کن پس از آن حضرت به عبدالله بن ابی و هفت نفر از یهود نگاهی انداخت و فرمود: مشاهده کردم که خدا دلها و گوش‌ها و چشمهایشان را مهر کرده است. پس رسول خدا فرمود: تو ای علی! بعد از من محمد رسول خدا، بهترین شاهدان خدا بر روی زمین هستی و اشاره به همین معناست فرمایش خداوند متعال که می‌فرماید: (خدا بر دلها و گوشهای آنان مهر نهاده و بر چشمهایشان پرده‌ای افکنده شده) این علامت را فرشتگان می‌بینند و آنان را به این نشان می‌شناسند و رسول خدا نیز این نشان را می‌بیند و این نشانه را نیز بهترین مخلوق خدا پس از پیامبر یعنی علی بن ابی طالب می بیند. 📚 تفسیر امام عسکری علیه السلام، ص ۱۰۸. ✅ پایان این مطلب✅ کانال تفسیر روایی قرآن •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا