eitaa logo
امتداد حکمت‌ و فلسفه
842 دنبال‌کننده
406 عکس
22 ویدیو
128 فایل
#اِمتدادِحِکمت‌وَفَلسَفِه، از ضرورت جریان یافتن اعتقادات تا عمل در مقیاس جامعه، بحث می‌کند. همان دغدغه‌ای که فَقیه‌ِحَکیم‌ِحاکمِ‌انقلاب از اهالی فلسفه مطالبه می‌کند.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 آقای از برادران همراه و عزیز بنده، لطف کردند و فایل صوتی را که اخیراً بعد از ماجرای هواپیمای اکراینی، در پردیسان سخنرانی داشتند، در اختیار بنده گذاشتند. 🔸جناب آقای عباسی، در این جلسه سخنرانی به نقش محوری در دولت کنونی و ایده ایران‌شهری او اشاراتی دارند. 🔸استماع این جلسه سخنرانی، بسیار مفید و مناسب است. @monir_ol_din
استادحسن عباسی- واقعه سقوط هواپیمای اکراینی.mp3
22.92M
🔸استاد حسن عباسی 🔸بررسی واقعه سقوط هواپیمای اکراینی؛ عملکرد جریان انقلاب اسلامی و لیبرال در مواجهه با مردم. 🔺 حسن عباسی؛ دکتر طباطبائی که در این دولت، جایزه عالی علوم انسانی را می‌گیرد، ایده ایران‌شهری را بدیلی برای طرح می‌کند و معتقد است که؛ اسلام مرده است. @monir_ol_din
با ایده در دولت کنونی جایگاهی خاص پیدا می‌کند. با تاسیس این ایده را به عرصه مدیریت شهری می‌کشاند و که بعد از فتنه ۸۸ را به عنوان نشریه علوم انسانی راه‌اندازی می‌کند، از حلقه کیان عبور می‌کند و پای اندیشه طباطبایی می‌نشیند. وهمو، در سردبیر نشریه‌ای می‌شود که طباطبایی در آن‌ سیاست‌نامه را بدیل شریعت‌نامه راه‌اندازی کرده است. و این‌همه در حالیست که، قوچانی به عضویت شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در می‌آید. و در سال ۸۹ بعد از موجی که با مدیریت رهبرانقلاب بر علیه راه‌ می‌افتد با محوریت طباطبایی آغاز به فعالیت می‌کند. 🔸براستی طباطبایی متکفل چه در دوران کنونی ایرانِ‌اسلامی است که چنین منزلتی میان اهالی قدرت پیدا می‌کند؟ @monir_ol_din
به این بیان توجه کنید: ✔️ خط و مرزی به نام "ایران" ساخته دست انسان است و به عبارتی است. یعنی جایی که به آرزویت برسی. 🔺 او استدلال می‌کند که فراتر و مقدم بر است. @monir_ol_din
✔ کتاب ، جلد نخست از مجموعه سه‌جلدی از است. 🔸درباره این کتاب، نکاتی به ذهنم می‌رسد که به‌زودی خدمت عزیزان تقدیم می‌کنم، چنانچه عزیزان نکته‌ای، نقدی و پیشنهادی داشتند مشتاق شنیدن هستم. @monir_ol_din
✔️یکی از دوستان همراه و از برادران فاضل عزیز، آقای بسته‌پیشنهادی را برایم ارسال کردند، که قطعاً این مطالب برای شما عزیزان هم پرفایده خواهد بود؛ 🔸با توجه به مبحثی که پیرامون ایران باز کردید، پیشنهاد می‌کنم در مورد نظریه‌های زیر هم ورود کنید: 1. نظریه ؛ که البته حجاریان نیز از آن متاثر است. 2. نظریه ، از حسین‌بشیریه، که در واقع باید شکل‌گیری دولت اعتدال روحانی را باید در چارچوب چاره‌اندیشی آنومی تحلیل کرد. 3. نظریه ، که می‌توان آن را نوسازی تئوری تقی‌زاده دانست. 4. نظریه‌ی ، که شاه مخلوع آن را طرح کرد و امروزه توسط امثال شجاع الدین شفا تقویت می‌شود. 5. نظریه‌ی ، که توسط دکتر فردید طرح شده و شاگردان ایشان به ویژه آقای داوری خواسته یا ناخواسته در آن سیر می‌کنند. رقیق-ترین تقریر این دیدگاه را در آثار کچوئیان می‌شود ملاحظه کرد. 6. با کمی تساهل می‌توان از نظریه هم صحبت کرد که بازسازی نظریه مرحوم نائینی توسط دکتر فیرحی است. @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️آجرک الله یابقیةالله فی مصیبة فاطمة الزهراء◾️ ➖قالت فاطمةالزهراء(سلام الله عليها): رُوحی لروحِکَ الْفِداءُ و نَفْسی لِنَفْسِکَ الْوِقا یا اَبَالحَسَنْ اِن کُنْتَ فی خیرٍ کُنْتُ مَعَکَ و اِنْ کُنْتَ فی شَرٍّ کُنْتُ مَعَک.➖ ➖علی جان، جانم فدای جان تو و جان و روح من سپر بلای جان تو. یا اباالحسن! همواره با تو خواهم بود؛ اگر تو در خیر و نیکی به سر می بری، با تو خواهم زیست و اگر در سختی و بلاها گرفتار شدی، باز هم با تو خواهم بود.➖ @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺نقد اول؛ غیبتِ‌هویتِ‌ایرانی در اندیشه‌ایرانشهری 🔸طباطبائی در ، تاریخ ایران را دوره‌بندی می‌کند. در این دوره‌بندی با اینکه، تصریح می‌کند که؛ «مشکل عمده دوره‌بندی تاریخ ایران به قدیم و جدید، این است که مبدأ تاریخ جدید ایران‌زمین را به درستی نمی‌توان معلوم کرد.» اما در پایان سخن می‌گوید: «من در اینجا برای اینکه بتوانم ویژگی‌های این سه سده را به دقت مورد بررسی قرار دهم، این دوره طولانی میان شکست ایران در جنگ چالدران تا شکست ایران در جنگ‌های ایران و روس را که حلقه رابط «سده‌های میانه» ایران و آغاز دوران جدید است، خواهم نامید، دوره‌ای که در واقع، نه با اسلوب دوران قدیم ایران می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد و نه با ضابطه‌های دوران جدید.» مطالعه درآمد این کتاب، مرا متعجب ساخت که کسی که، او را فیلسوف می‌شناسند، چگونه مبتلا به تعجیل در قلم شده است و بناچار به آنچه که از آن عبور کرده است و آن را مشکل می‌خواند باز می گردد. ایشان تصریح می‌کند که با ضابطه‌های دوران‌ِجدید نمی‌توان تاریخ ایران را دوره‌بندی نمود و لیکن در انتها از طرح سخن می‌گوید که به نوعی عبور از دوران قدیم و ورود در دوران جدید است. اگر ضوابط این دوران برای تطبیق بر تاریخ ایران روشن نیست، چگونه می‌توان از دوره‌گذار سخن گفت؟ با چه معیاری می‌توان اثبات نمود که حدفاصل شکست چالدران تا شکست در برابر روس دوران عبور از قدیم و ورود در جدید است؟ آیا این معیار برخوردار از است یا اینکه معیار برساخته دوران جدید اروپایی است که بر تاریخ ایران تطبیق می‌شود؟ اصلاً چرا این دوره، دوره گذار است؟ گذار از چه چیزی و ورود در چه چیزی؟ آیا آن «قدیم» و «جدید»ی که می‌گویید، قدیم و جدید ایران است یا قدیم و جدید اروپایی است که با آن ایران را می‌سنجید؟ 🔸 او در فصل دوم که به «طرحی از نظریه دولت در ایران» می‌پردازد چنین می‌گوید: «ابهام وضعیت ایران در این دوره که ما از آن به «دوره گذار» تعبیر می‌کنیم، ناشی از این واقعیت پرتعارض است که از سویی، ایران، یکی از قدرتهای کمابیش بزرگ درگیر در مناسبات سیاسی جهانی بود، اما از سوی دیگر، در برابر سیطره منطق مناسبات جدید از خود پایداری نشان می‌داد. در این دوره، ایران زمین، در درون دنیای جدید و در عین حال، در بیرون آن قرار داشت.» با توجه به چنین نگرشی است که، صفویه را فاقد دولت به معنای جدید آن - state- می‌داند. اما از سوی دیگر، دوران هخامنشی تا پایان ساسانیان را دوران تحقق ایرانشهری یا همان دولت_ملت در ایران می‌داند که با محوریت شاهنشاهی به انجام رسیده است. در پی‌جویی از ریشه‌های چنین اعتقادی به این کلام از او برمی‌خوریم: «ایران باستان در فلسفه تاریخ هگل، جایگاه ویژه‌ای داشت و او کوششی اساسی برای تبیین نظام سیاسی ویژه ایرانیان کرده و برخی مفاهیم ضروری برای توضیح آن نظام را تدوین کرده است.» او در این بیان با تکیه بر انگاره «وحدت در کثرت» و اعتقاد به این نکته که هگل چنین انگاره‌ای را در فلسفه خود توضیح داده و بر فرمانروایی ایرانیان تطبیق داده است، از فلسفه هگل وام می‌گیرد تا دوران باستان ایران را توضیح دهد. 🔸آنچه که از طباطبائی مشهود است این است که، از موضع ایران باستان را تحقق دولت_ملت می‌داند و از موضع دوران جدید اروپایی نیز عصر صفویه یا همان دوره گذار را دولت می‌داند. در هر دو قضاوت، از بیرون به ایران می‌نگرد و با ایران ندارد. او ایران را آنگونه که هست نمی‌خواند و ایران را آنگونه که می‌باید می‌خواند. از این روی می‌توان گفت؛ ایران برای او «موضوع اندیشیدن» است تا فلسفه هگل یا معیارهای جدید فلسفه سیاست اروپایی را بر آن تطبیق نماید. به همین اندازه او از ایران دور است هرچند سودای ایرانشهری داشته باشد. ایرانشهری او فلسفه هگلی است که لباس ایران را پوشیده است و این یعنی . @monir_ol_din
|غیبت‌هویتِ‌ایرانی‌دراندیشه‌ایرانشهری| سیدجوادطباطبائی، دوران باستان را از منظر می‌بیند و آن را تحقق ایرانشهری می‌داند، صفویه را نیز از منظر دوران جدید اروپا می‌بیند و آن را می‌داند. @monir_ol_din
طباطبایی-اندیشه و تمدن ایرانشهری.mp3
20.34M
🔸ارائه در با موضوع . http://news.mrud.ir/news/44066 🔸طباطبائی در این نشست، علاوه بر مطالب متعدد، از این نکته که، ایران همیشه بیرون از جهان اسلام بوده است و ملیت ایرانی وارد در امت اسلام نشده است، بحث می‌کند. @monir_ol_din
ایرانشهری.docx
30.4K
🔸ارائه در با موضوع . http://news.mrud.ir/news/44066 🔸هرچند این متن که روایتی از سخنرانی طباطبائی است، دربردارنده تمام اندیشه ایرانشهری او نیست، لیکن به مقداری می‌تواند حامل دیدگاه او باشد. 🔸با استماع صوت و مطالعه متن، نقدهای وارد بر ایرانشهری وضوح بیشتری می‌یابد. @monir_ol_din
امتداد حکمت‌ و فلسفه
#متن 🔸ارائه #دکترطباطبائی در #خانه‌گفتمان‌شهرومعماری با موضوع #ایرانشهری. http://news.mrud.ir/news/
🔺نقد دوم؛ تشعشع بی‌دقتی در تحلیل هویتِ‌ایرانی 🔸طباطبائی در این سخنرانی که چکیده‌ای از اندیشه ایرانشهری اوست، مدعی می‌شود که، خط ایرانشهری از دوران باستان با شدت و ضعف در ایران‌زمین جاری بود و این خط به دلیل اصراری که بر داشت، هیچگاه وارد نشد. هرچند در جغرافیای امت اسلام بود اما همیشه بیرون از آن بود. 🔸جملاتی که از سر بر زبان جاری می‌شود، در حالیکه سودای پژوهش دارد و خاصیت پژوهش و خصوصیت پژوهشگر آن است که باشد و در حالیکه این انصاف در تحقیقات مدعی ایرانشهری رؤیت نمی‌شود، هر اهل تحقیقی را به شگفتی وامی‌دارد چرا که؛ 1⃣ اولاً؛ بیرون‌بودن ایران از امت اسلام، آیا مستظهر به منابع تاریخی و شواهد تاریخی است؟ آیا حوادث و وقایع تاریخی اینگونه شهادت می‌دهند که ایران از امت اسلام بیرون بوده است؟ اگر چنین باشد، پس چندین قرن زندگی اسلامی در این کشور و مملکت بر روی دوش چه کسانی بوده است؟ یعنی ایرانیان مسلمان بوده‌اند اما داخل در امت اسلام نبودند آن هم به مدت تقریباً ده قرن؟ ایرانیان داخل در امت‌اسلامی نبوده‌اند و در عین حال به گونه‌ای عمل کرده‌اند که، مراکز عمده اسلامی و شیعی در این کشور شکل گرفته و این کشور و آحاد آن منادیان اصلی پیگیری اصول دینی و ارکان اسلام و تشیع بوده‌اند؟ آیا طباطبائی چشمان خود را بر نمادهای اسلامی برجای‌مانده در این دیار می‌بندد؟ نمادهای اجتماعی و فرهنگی و دینی که در گستره ایران زمین منتشر است، حکایت از بیرون‌ماندن ایران از امت اسلام را دارد؟ خب اگر ایران وارد در امت اسلام بود چه تصویری پیدا می‌نمود؟ تصویری غیر از آنچه که در ساحات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی‌اش در طول تاریخ در مقیاس‌های خرد و کلان، تبرز پیدا کرده بود؟ فتوای میرزای‌شیرازی در تحریم تنباکو و قیام ملت ایران به دنبال این فتوا و نظایر آن، چه تصویری است؟ آیا بیرون ماندن ملت ایران از امت اسلام را معنا می‌کند؟ 2⃣ اگر سیدجواد طباطبائی، این ادعای خود را مستظهر به فلسفه می‌داند، با چه قاعده‌ای فلسفی و فلسفه تاریخی می‌تواند اثبات نماید که، حیات ایرانیان در عین حال که مواجهه با اسلام داشته و آحاد ملت به دین اسلام گرویده بودند، اما ثبات در شخصیت ایرانیت داشته و مُنتَحِل به نحله اسلام نگردیده است؟ آیا واقعاً می‌توان اثبات نمود که، آحاد ایرانیان با اسلام مواجهه پیدا کرده و مسلمان گشتند اما اسلام در هویت آنها حضور نیافت و آنها همچنان ایرانی ماندند؟ اگر بگویند که، هویت آحاد ایرانی، ارتباط با «ایران» ندارد، از ماهیت ایرانی که در ذهن اوست، سؤال می‌کنیم، کدام ایران مدنظر شما است که، انسان‌ها و آحاد آن را نمی‌بینید؟ آیا طباطبائی از حیات ایرانیان فقط شاهان ایرانی و اندیشه سیاسی ایرانی را می‌بیند؟ ساحات دیگر زندگی ایرانیان که در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی و دینی تبلور یافته است چه تحلیلی پیدا می‌کند؟ اگر طباطبائی به همان فلسفه هگل با تکیه بر مقوله و صیرورت متعهد می‌ماند، این سؤال در ذهن او ایجاد می‌گشت که، آیا ایران زمین هیچ صیرورتی بعد از ورود اسلام پیدا نمی‌کند؟ اگر صیرورتی پیدا می‌کند، در چه ناحیه ای است؟ آیا هویت در ترکیب با هویت صیرورت نمی‌یابد؟ @monir_ol_din
✔کتاب که مجموعه مصاحبه‌هایی است از ، دانشمند فرانسوی. 🔸 میشل فوکو: آنچه در (انقلاب) ایران دیدم، یک بود که تنها برای تغییر رژیم سیاسی صورت نمی‌گرفت بلکه اراده‌ای برای تغییر در بود. و اینجاست که وارد صحنه می‌شود. @monir_ol_din
امتداد حکمت‌ و فلسفه
✔کتاب #ایران‌روح‌جهان‌بی‌روح که مجموعه مصاحبه‌هایی است از #میشل‌فوکو، دانشمند فرانسوی. 🔸 میشل فوکو
🔺اشاره 🔸 میشل‌فوکو در ایام انقلاب ایران، سه بار وارد ایران می‌شود و در شهرهای قم، تهران و آبادان با مردم مصاحبه می‌کند. او باز می‌گردد و مقالات و مصاحبه‌هایی درباره انقلاب ایران و شخصیت حضرت امام خمینی(قدس الله نفسه الزکیة) می‌نگارد. 🔸به دیده انصاف بنگریم، نگرش و دیدگاه او که با متن انقلاب ایران مواجهه پیدا کرده و خود را از بند زاویه دید فرهنگ غربی رهانیده است، بسیار دقیقتر از تفسیر امثال طباطبائی از حقیقت و هویت ایرانی است که نمی‌تواند جریان خون اسلام را در رگ‌های ایرانیت مشاهده نماید.
✔️یکی از مباحثی که در زمینه ، مورد تأکید قرار می‌گیرد، موضوع نژادها است که از بستر مطالعات و برمی‌خیزد. 🔺اخیراً با سایت آشنا شدم که مجموعه مقالاتی را که چکیده‌ای از کتاب آریا، سامی و ترک» نوشته‌ی پروفسور «شاپور رواسانی» است، انتشار می‌دهند. درباره صحت و سقم این مقالات نمی‌توانم ابراز نظر کنم و فقط جهت آشنایی دوستانی که علاقمندند، آدرس مقالات را در اختیار عزیزان می‌گذارم. @monir_ol_din
🔅مجموعه مقالات از کتاب 1- فرضیه‌های نژادی در خدمت استعمار http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7076/ 2- تکوین فرضیه‌های نژادی http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7089/ 3- غیرعلمی بودن فرضیه‌های نژادی http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7309/ 4- احیای فرضیه‌های نژادی در قرون اخیر http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7311/ 5- نگاهی به نظریه‌پردازان فرضیه‌های نژادی http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7313/ 6- زمینه فرهنگی فرضیه‌های نژادی http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7703/ 7- دروغ بزرگ برتری نژاد آریایی http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7832/ 8- ردیه‌ای بر فرضیه‌ی نژاد سامی http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7943/ 9-ریشه های پان ترکیسم https://rasekhoon.net/article/show/860219 👇👇👇 @monir_ol_din
🔸دانشنامهٔ ایرانیکا (به لاتین: Encyclopædia Iranica) یک پروژهٔ گروهیِ بین‌المللی و بزرگ‌ترین و جامع‌ترینِ پروژهٔ است که در دانشگاه کلمبیا در نیویورک، ایالات متحدهٔ آمریکا، در حال انتشار است. از ابتدای فعالیت این دانشنامه سردبیر این دانشنامه بود ولی از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی، به سردبیری این دانشنامه منصوب شده‌است. 🔸حامیان مالی این دانشنامه و هستند. این دو بنیاد پس از ده سال تأمین این پروژه، ادامهٔ کمک مالی را منوط به کمک مالی از داخل ایران کردند. @monir_ol_din
🔸می گویند، احسان یارشاطر فردی بود. و اساس دایرة المعارف ایرانیکا را در دوران پهلوی بنا نهاد و با وقوع انقلاب اسلامی ایران به آمریکا رفت و در آنجا با حمایت دانشگاه کلمبیا ادامه فعالیت داد. https://www.mashreghnews.ir/news/890478 🔸فارغ از زاویه دید سیاسی به این موضوع، با اشاره به این دانشنامه می‌خواهم نکته‌ای را عرض کنم و آن اینکه؛ 🔅 اگر ما برای ایران نکنیم و درباره ایران نورزیم، هستند کسانی که با ایران و به پشتوانه منابع مالی مدرنیته غربی، بخواهند ایران را آنگونه بنویسند که می‌خواهند. @monir_ol_din
امتداد حکمت‌ و فلسفه
🔸می گویند، احسان یارشاطر فردی #بهایی بود. و اساس دایرة المعارف ایرانیکا را در دوران پهلوی بنا نهاد و
💥دوست و برادر گرامی‌ام آقای لطف کردند و تذکر حضرت آقا را پیرامون برای حقیر ارسال کردند که در اختیار دوستان می‌گذارم؛ 👇👇👇 سلام علیکم ✨در ارتباط با این پست درست و به جایی که گذاشتید، این بیانات رهبری به نظرم مفید می‌رسید: ✨اگر چنانچه شما امروز به جمع‌آوری و افزودن بر سرمایه‌ی خاطرات جنگ رو نیاورید، دشمن میدان را از شما خواهد گرفت؛ این یک خطر است؛ من دارم به شما می‌گویم. جنگ را شما روایت کنید که خودتان در جنگ بوده‌اید؛ اگر شما جنگ را روایت نکردید، دشمن شما جنگ را روایت خواهد کرد آن‌طور که دلش می‌خواهد. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=40587 هگل در تاریخ فلسفه‌اش، به تاثیر از ولتر، می‌گوید که تمدن‌ها در شرق بودند، اما به واسطۀ شکستی که پرشیا از یونان خورد، تمدن از شرق به غرب منتقل شد و شرقی‌ها از آن زمان، عقب افتاده شدند. این تمدن یونانی دوباره در دورۀ مدرن سربرآورد و اوجش ژرمن-مسیحی‌ها است. . @monir_ol_din
🔺استاد بزرگوار جناب که بنده را رهین منت خویش می‌سازند، به دیدگاه ایرانشهری نگاشته‌اند که جهت استفاده در اختیار عزیزان می‌گذارم؛ 👇👇👇 📝 امیردریادار دکتر سجاد کوچکی 🔺 نقد نگرش دکتر طباطبائی به تاریخ، زمان حاضر و آینده ایران درقالب هویت ایرانی وایرانشهری. 1⃣ تحلیل راهبردی تاریخ ایران و اسلام به ویژه تحلیل چهاردهه گذشته انقلاب‌اسلامی باوجود همه تهدیدات و تحریم‌های شکننده‌ی دستگاه استکبار علیه اسلام‌ِناب( نه اسلام خشن داعش یااسلام منفعل ترکیه و...)که بی‌وفقه اعمال می‌کند و همچنان ادامه دارد، قطعاً به یا برای تبیین هویت ایرانی نیازمند است. اگر مدل و شاخصه‌های دقیق و کافی برای ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخصه‌های ایران و اسلام و تاثیر‌گذاری این دو دسته عوامل را درتاریخ نداشته باشیم، طبیعتا ً با تحلیل‌های متشتت، گاه متناقض و نادرست گرفتار می‌شویم. ما در تحلیل تاریخ و تبیین زمان حاضر که "" دواستراتژی کلان غرب به رهبری آمریکا و جهان اسلام به رهبری ایران دربرابر هم قرار گرفته‌اند "" به یک مدل یا الگوی شامل نیازمندیم و همچنین برای پیش‌بینی آینده، و توجه جدی به تولید قدرت، هدایت بحران‌های مترتب و پیچیده قدرت حریف نیاز شدیدی به مدل داریم . 2⃣ الگوی راهبردی موردنظر چه نوع الگوئی است؟؟ الگوئی که قادر باشد ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های اسلام و ایران را معماری کند، یعنی روند کلان( مگاترند) ابعاد، مولفه‌ها و سهم تاثیر هر کدام را دربستر تاریخ در اختیارمان قرار دهد. ‌در واقع باید از طریق الگو و شاخصه‌ها، میزان تاثیر‌گذاری اسلام بر هویت ایرانی و تاثیرپذیری اسلام از مولفه‌های برجسته ایران مشخص گردیده، تا بتوان قضاوت معقول و مقبولی کرد. چراکه الگو و شاخصه‌ها می‌توانند به مثابه معیار و سنجه‌ای برای سنجش صحت تحلیل متقابل ایران و اسلام تعیین کننده باشند. حال‌، به چه میزانی اسلام، ایران و ایرانیان را متحول و واقع‌بین کرده و چقدر اسلام از مولفه‌های ارزشی و پسندیده ایران متاًثر شده است، باز به کمک《 الگو 》به تحلیل و تبیین میدانی نیاز داریم. فقدان الگو و شاخصه‌های مناسب و متقن باعث می‌شود، همه ابعاد، مولفه‌ها را منتزع از هم و غیرمرتبط بدانیم یا همه مولفه‌ها را یکسان بپنداریم. به عنوان یک نمونه زنده و به عنوان یک فرمانده جنگ در هشت سال دفاع مقدس، سبک جنگیدن ایرانیان همه دنیا را متحیر کرده است و این سبک، استراتژی و به اعتراف اکثر فلاسفه، صاحب‌نظران و تحلیلگران غربی همانند ""آنتونی کردزمن " ،کنت والتز موسسه های راهبردی همچون :بروگینگز، رند ،کارنگی ،هریتیچ وغیره《دفاع ایرانیان در جنگ تحمیلی ۸ساله دنیا علیه جمهوری اسلامی ایران》یک بوده است و تاثیرگذاری آموزه‌های دینی در جنگ تحمیلی واقعاً اغماض‌ناپذیر است و البته این تاثیر و تاثر را با الگو و شاخصه‌ها می‌توان دید. موکداً عرض می‌کنم بدون الگو و شاخصه، امکان ارزیابی و داوری وجود ندارد و بی‌مدلی و الگو موجب تضعیف تحلیل گذشته و تبیین زمان حاضر می‌شود. 3⃣ درنتیجه بدون الگوی راهبردی : ۱- نمی‌توان تحلیل درستی از ترکیب هویت اسلامی- ایرانی درسنوات گذشته و چهاردهه انقلابِ‌اسلامی ارائه داد. ۲- باز بدون الگو و شاخصه نمی‌توانیم تبیین درستی از وضعیت موجود که دو استراتژی قدرت ایران( محورمقاومت) و آمریکا بطور جد در منطقه غرب آسیا در برابر هم به صف کشیده‌اند، معرفی نمود. ۳- به پیروی از آنچه در بالا یاد آورشدم، بدون مدل یا الگو، پیش بینی، هدایت و کنترل استراتژیک محیط راهبردی انقلاب اسلامی ایران، قطعاً ابتر و ناقص است. @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺طباطبائی، فیلسوف سیاسی ناکام 🔸شاید این بیانی که خواهم داشت، به مذاق برخی از اعزه خوش نیاید اما چه کنم که در باب شخصیتی چون طباطبائی و ایده او، ناچار از ابراز حالت روحی خود در مواجهه با کتب و متون او هستم. هرچقدر که از کتب طباطبایی خواندم او را فیلسوفی یافتم در پروژه علمی که برپا کرده است. توضیح مطلب اینکه؛ 1⃣ او می‌نویسد: «در کاربرد همه مفاهیمی که از نظام اندیشه اروپایی گرفته‌ام، با توجه به سرشت مواد تاریخ ایران، به گونه‌ای تصرف کرده‌ام تا هم خللی در استقلال مواد تاریخ ایران وارد نکرده باشم و هم مقلد همه کسانی که مفهومی را از آنان گرفته‌ام نباشم» آیا او در تحقق این ادعا بوده است؟ به نظر می رسد که خیر. زیرا برای اینکه، به غایت پروژه علمی دست یابی، کافی نیست که، مفاهیم مورد استفاده خود را در موضوع تحقیقات را مورد تصرف قرار دهی و مقلد نباشی، بلکه ضرورت اساسی است که، موضوع پیش‌روی خود یا همان را کامل و همه جانبه ببینی. علاوه اینکه، چارچوب دنیای جدید چنان بر ذهن او مستولی شده که، را با معیار دوران جدید می‌خواند. و این یعنی در همان نظام اندیشه. 2⃣ آیا طباطبائی در درک و دریافت عمیق ایران موفق بوده است؟ به نظر می‌رسد خیر. زیرا به تصریح خودش مقصود او از ایران زمین «ایران بزرگ فرهنگی» است. آیا او تمام را کاویده و موضوع تأمل خویش قرار داده است؟ به نظر می‌رسد خیر. زیرا او خود تصریح می‌کند که: «سرچشمه اصلی تحلیل‌های من، به رغم ظاهر اروپایی آن، دریافتی بسیار شخصی از نظام‌های اندیشیدن ایرانی، در معنای عام اندیشیدن است که همه وجوه تاریخ و فرهنگ ایران، به ویژه شعر و همه ادب فارسی را شامل می‌شود.» و عمل او هم در کتاب نشان از دلبستگی او به متون تاریخی و ادبی دارد، آیا کسی که محیط تأملات خود را محدود به متون تاریخی و ادبی کند، و از دریچه شعر و ادب فارسی به ایران بنگرد را دیده است؟ در مطالعات او، بخش اعظمی از جامعه ایران، و مهمترین بخش جامعه که در درون مطالعات او جای ندارند، جامعه یا فرهنگ عمومی است. 3⃣ شاید گفته شود که، زبان و ادب پارسی انعکاس فرهنگ جامعه است، از این نکته استفاده کرده و اشکال دیگری را طرح می‌کنم. روشن است که، انعکاس و بازنمود است. زبان و ادب فارسی در بسیاری از آثار حامل چه فرهنگی است؟ آیا غیر از این است که، ادبای پارسی در بستر فرهنگ اسلامی سخن گفته‌اند و آن فرهنگ نهادینه شده در درون و جانشان را در قالب نظم و نثر عیان ساخته‌اند؟ اگر این سخن درست باشد، در کدام بخش از تحقیقات و مطالعات ایران بزرگ فرهنگی او جای دارد؟ نمی‌توان گفت که، طباطبائی خبری از اسلام در ایران ندارد اما می‌توان گفت که او اسلام را در ببیند. ↩طباطبائی پرمدعاست که، می‌خواهد بار سنگینی در تحقیقات ایران‌شناختی بردارد، اما به دلیل نقص اساسی که در ملاحظه ایران که بود و است، دارد، پروژه او شکست خورده است و فلسفیدنش ناکام. ایران‌شناسی او برای طبقات بالای مرفه جامعه که سودای را دارند خوشگوار است نه برای عموم مردمی که در طول قرنها اسلام را در باطن خویش تسلم کردند و ترکیب زیبای را آفریدند. او فیلسوف ایران نیست، فیلسوف کاخ‌ها و پاسارگادها و اعیان و اشراف است و همین نکته سبب می‌شود که، دولتی اشرافی او را همسخن با خود ببیند و برای او جایزه فارابی را تخصیص دهد و وزیر اشرافی‌اش را پادوی تبلیغات ایرانشهری او گرداند. @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥فهم این آقای بازیگر از اسلامی که در رگ‌های ایران جاریست، بسیار عمیق‌تر از فهم فیلسوفِ‌ناکامِ‌ایران‌شهری است‌. . @monir_ol_din
🔸بجد و قاطعانه می‌توان گفت؛ تنها کسی که در ، پاسبان حریم است، فقیه حاکم کشور ایران حضرت آیةالله خامنه‌ای(مدظله العالی) است. 🔸مفهوم «استقلال» یکی از ارکان اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری است. ایشان جمله بسیار حکیمانه‌ای دارند که نیاز به تأملات و تعمقات فراوانی دارد: «استقلال یعنی، آزادی در مقیاس یک ملت» 🔸پیرامون این جمله حکیمانه، مباحثی خواهم داشت، اگر عزیزان و دوستان فرهیخته نکاتی داشته باشند، مشتاقانه انعکاس می‌دهم.🌹 @monir_ol_din
🔅 بیانات در مراسم بیست‌ و ششمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) ۱۳۹۴/۰۳/۱۴ 🔸امام خامنه‌ای(مدظله العالی): . @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🔆الله‌اکبر ملتِ‌ایران، لحن و نوایِ خاصی دارد.... 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @monir_ol_din