eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
769 دنبال‌کننده
153 عکس
1 ویدیو
2 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بر کرانه آیه‌ها (حمد/7) اَنعَمتَ عَلَيهِم: نعمت دادی به آنها غَيرِ المَغضوبِ عَلَيهِم: که مورد غضب قرار نگرفته‌اند. لَا الضّآلّينَ: گمراه نيستند. 🔸منبع: ، ج1، ص15 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها (حمد/7) ❇️ عَنِ الر‌ِّضا عَلَیهِ السَّلامُ: «غَيرِ المَغضوبِ عَلَيهِم‏» استِعاذَةٌ مِن اَن يَكونَ مِنَ المُعانِدينَ الكافِرينَ المُستَخِفّينَ بِهٖ وَبِاَمرِهٖ وَنَهيِهٖ «وَلَا الضّآلّينَ‏» اعتِصامٌ مِن اَن يَكونَ مِنَ الَّذينَ ضَلّوا عَن سَبيلِهٖ مِن غَيرِ مَعرِفَةٍ. ❇️ امام رضا علیه السلام: ذکر «غیر المغضوب علیهم» پناه بردن به خداست از اینکه انسان، جزء معاندان و کافرانی قرار گیرد که خدا و امر و نهی او را سبک می‌شمارند «ولا الضالین» پناه بردن به خداست از اینکه انسان از کسانی باشد که از راه خدا به بی‌راهه رفتند بی‌هیچ معرفتی. 🔸منبع: من لا یحضره الفقیه، ج1، ص310 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها صِراطَ الَّذينَ اَنعَمتَ عَلَيهِم غَيرِ المَغضوبِ عَلَيهِم وَلَا الضّآلّينَ (حمد/7) راه کسانی که به آنها نعمت بخشیدی، آنان که مورد غضب تو قرار نگرفته‌اند و راه (راست) را گم نکرده‌اند. ✅ بر اساس آیه شریفه راه برخی (الَّذينَ اَنعَمتَ عَلَيهِم) به سوی بلندی است (اعراف/40) و راه بعضی (المَغضوبِ عَلَيهِم) به سوی پستی است (طه/81) و برخی (الضّآلّینَ) راه را گم کرده‌اند (بقره/108). از این رو صراط مستقیم که به هیچ‌وجه، شرک، ظلم و ضلالت در آن راه ندارد، آن دو طریق دیگر یعنی مغضوب علیهم و ضالین نیست. 💢 در اینکه «مغضوب علیهم» و «ضالین» چه کسانی هستند سه نظریه تفسیری وجود دارد: 👈 1- مرحله‌اى سخت‌تر و بدتر از است. منظور از «ضالين» گمراهان عادى هستند، و «مغضوب عليهم»، گمراهان لجوج يا منافقان هستند. 👈 2- برخی از مفسرین، قائل به این هستند که مراد از «ضالين»، منحرفين نصارىٰ و منظور از «مغضوب عليهم»، منحرفان يهودند. 👈 3- اين احتمال نيز وجود دارد كه «ضالين» به گمراهانى اشاره مى‌كند كه اصرارى بر گمراه ساختن ديگران ندارند در حالی‌كه «مغضوب عليهم» كسانى هستند كه هم گمراهند و هم گمراه‌کننده و با تمام قوا مى‌كوشند ديگران را همرنگ خود سازند. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه دانشجویان)، ص1؛ تفسیر نمونه، ج1، ص52 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها (حمد/7) 💢 کلمه «صِراط»: علاوه بر مطالب مربوط به علامت‌گذاری که در آیه پیشین پیرامون این کلمه بیان شد، نکاتی در حوزه نیز برای این کلمه در هر دو آیه وجود دارد که در این قسمت به آن می‌پردازیم: ✓ چنانکه می‌بینیم این لغت با توجه به نقش کلمه در جمله و قواعد علم «نحو»، یک بار در آیه قبل با الف و لام و یک بار در این آیه بدون الف و لام آمده است. البته واژه «صراط»، چندین مرتبه دیگر نیز در قرآن تکرار شده است. ✓ نکته جالب توجه در نگارش این کلمه آن است که در اکثر قرآن‌ها با الف وسط کلمه (صراط) و در برخی دیگر با و بدون در وسط کلمه (صرٰط) نوشته شده است. ✓ بر اساس آنچه در منابع رسم‌المصحف آمده است نگارش این کلمه چه با الف و لام و چه بدون الف و لام، یا در شکل‌های دیگر، هم با الف وسط (صراط) و هم بدون آن (صرٰط) بلامانع است، لذا بر همین مبنا و با توجه به این که مردم غیرعرب‌زبان، مانند ایرانیان و ترک‌ها و مردم شبه‌قاره هند، غالبا شکل الف کشیده ( ا ، ـا ) را برای صدای الف مدی می‌شناسند و همواره نگارش کلمات را با اثبات الف، راحت‌تر و صحیح‌تر قرائت می‌کنند بنا بر این در مصاحف ایرانی، ترکی و هندی و نیز مصحف ، این شکل از کلمه «صراط» اختیار شده تا آسان‌ترین و نزدیک‌ترین شکل به قرائت صحیح قرآن نوشته شود. 💢 عبارت «وَلَا الضّآلّین»: نکته دیگری که در این آیه مورد توجه است اتصال دو کلمه «وَلَا» و «الضّآلّین» است. ← در میان این دو کلمه، سه حرف ناخوانا وجود دارد که به ترتیب دو الف و یک لام هستند. ✓ در (عثمان‌طه) و ، برای الفِ «لا» هیچ علامتی در نظر گرفته نشده، روی الفِ «الضّآلّین» علامت صاد کوچک آمده ( ٱ ) و روی لام هم هیچ علامتی گذاشته نشده است. در حالی که هر سه ناخوانا هستند!!! ✓ در و ، به طور یک‌دست، روی هیچ‌یک از حروف ناخوانا علامتی گذاشته نشده و بر اساس قواعد روخوانی ضبط کم‌علامت، الف -هر تعداد که باشد- بعد از فتحه (وَلَا ا) و لام قبل از (لضّـ) ناخواناست و هیچ نیازی به گذاشتن علامت برای مشخص کردن حروف ناخوانا وجود ندارد. بنا بر این حرف لام با حرکت فتحه بلافاصله به حرف ضاد مشدّد می‌چسبد و قرائت می‌شود. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ دوشنبه 9 مهر 1403 🔅 الٓمٓ (1) ذٰلِكَ الكِتٰبُ لارَيبَ فيهِ هُدًی لِلمُتَّقينَ (2) (بقره/1و2) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ نکات لغوی-ادبی 2️⃣ شرح تفسیری 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها (بقره/2) ذٰلِكَ الكِتٰبُ: آن کتاب، يعنی قرآن. اشاره با «ذلک» به خاطر تعظيم و بزرگداشت است. لارَيبَ فيهِ: حق است، جای شک در آن نيست. 🔸منبع: ، ج1، ص16 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها ذٰلِكَ الكِتٰبُ لارَيبَ فيهِ هُدًی لِلمُتَّقينَ (بقره/2) این کتاب باعظمت که هیچ شکی در آن وجود ندارد، هدایتی برای پرهیزکاران است. ❓ چرا قرآن فقط پرهیزکاران را هدایت می‌کند؟ مگر قرآن برای هدایت همه مردم نیست؟ ✅ در پاسخ به این سؤال می‌توان گفت: قرآن برای هدایت همه نازل شده است ولی افراد، توانایی استفاده از آن را باید داشته باشند. کسی که به دنبال فهم حقیقت نیست و برای رسیدن به آن از خواسته‌ها و لذت‌های خود نمی‌گذرد توان لازم برای دریافت هدایت‌های قرآن را ندارد. ✅ در مقابل، بسیاری از مردم حجاز در اولین برخوردشان با پیامبر گرامی اسلام و پس از شنیدن قرآن از زبان آن حضرت، بدون هیچ تردیدی اسلام را می‌پذیرفتند و از نعمت هدایت آن بهره‌مند می‌شدند. این درحالی بود که دشمنان پیامبر سعی می‌کردند که هر کاری بکنند تا صدای قرآن به مردم نرسد. آیا چنین افرادی توان لازم برای هدایت‌های قرآن را دارند؟ ✅ پیامبر گرامی اسلام «ص»: «هرکس قرآن را پیش روی خود قرار دهد، قرآن او را به راه‌نمایی می‌کند، و هرکس قرآن را پشت سرش بیندازد، قرآن او را به می‌راند.» 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه دانش‌آموزان)، چاپ مرکز طبع و نشر قرآن کریم، ص2؛ قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص2. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها (بقره/1و2) ❇️ عَنِ الحَسَنِ العَسکَرِيّ عَلَیهِ السَّلامُ: كَذَّبَت قُرَيشٌ وَاليَهودُ بِالقُرآنِ وَقالوا سِحرٌ مُبينٌ تَقَوَّلَه. فَقالَ اللهُ «الٓمٓ ذٰلِكَ الكِتٰبُ» اَي يا مُحَمَّدُ هٰذَا الكِتابُ الَّذي اَنزَلناهُ عَلَيكَ هُوَ الحُروفُ المُقَطَّعَةُ الَّتي مِنها اَلِفٌ لامٌ ميمٌ، وَهُوَ بِلُغَتِكُم وَحُروفِ هِجائِكُم فَأتوا بِمِثلِهٖ اِن كُنتُم صادِقينَ. 💢 «لِلمُتَّقینَ» الَّذینَ یَتَّقونَ الموبِقاتِ وَیَتَّقونَ تَسلیطَ السَّفَهِ عَلیٰ اَنفُسِهِم حَتّیٰ اِذا عَلِموا ما یَجِبُ عَلَیهِم عِلمُه عَمِلوا بِما یوجِبُ لَهُم رِضا رَبِّهِم. ❇️ امام حسن عسکری علیه‌السلام: قريش و يهود به قرآن، نسبت ناروا دادند گفتند: قرآن، سحر است، آن را خودش ساخته و به خدا نسبت داده است، خداوند فرمود: «الٓمٓ ذٰلِكَ الكِتٰبُ» يعنى: اى محمد! كتابى كه بر تو فروفرستاديم از همين حروف مقطعه مانند الف، لام و میم تشکیل شده که به زبان خودتان و از همان حروف الفباى شماست. اگر راستگو هستید مثل آن را بیاورید. 💢 «لِلمُتَّقینَ» همان کسانی که از گناهان هلاک‌کننده پرهیز می‌کنند و از اینکه کم‌خردی بر آنان چیره شود [و از درک حقایق بازمانند] خود را برکنار می‌دارند؛ و چون بر واجبی آگاه شوند، آن را به کار می‌بندند تا سزاوار خشنودی پروردگارشان شوند. 🔸 منبع: معانی الاخبار، ص24 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها (بقره/2) 💢 ذٰلك: این کلمه، از لحاظ رسم، با اتفاق جمیع علما و کاتبین، هم در نگارش املای عربی و هم در کتابت قرآن، همواره بدون الف مدی آمده است و همگی آن را با بر روی ذال نوشته‌اند. ✓ نکته مربوط به علامت‌گذاری این کلمه، وجود حرکت همراه الف کوچک در است و در ضبط‌های ایرانی و ترکی و هندی و ، فقط الف کوچک به‌تنهایی آمده و حرکت دیگری همراه آن نیست. 💢 الکتٰب: این کلمه که در کل قرآن به تعداد زیادی وجود دارد، بر اساس رسم‌المصحف -به جز 4 موضع- همواره با حذف الف وسط کلمه (کتٰب) نوشته می‌شود و البته در همراه الف کوچک، حرکت فتحه نیز آمده است. ✓ در 4 موضعی که اشاره شد، این کلمه در همه مصاحف جهان اسلام با اثبات الف (کتاب) نوشته شده است که عبارتند از: رعد/38، حجر/4، کهف/27 و نمل/1. 💢 هدًی: این کلمه از نظر رسم، نکته‌ای ندارد اما در حوزه ضبط، جای علامت تنوین بر اساس ضبط‌های مختلف، متفاوت است: ✓ ضبط روی حرف «ی»: (هدیً) ← که در این حالت، در صورت رعایت منطق علامت‌گذاری می‌توان آن را به اشتباه، «هُدْیًا» (با سکون حرف دال و خوانا بودن حرف یاء و تنوین گرفتن آن) قرائت کرد. ✓ ضبط و و روی حرف «د»: (هدًی) ← که در این صورت بر اساس منطق علامت‌گذاری، یاء ناخوانا و تنوین مربوط به دال می‌باشد. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
هدایت شده از شورای عالی قرآن
💠 جامعه قرآنی کشور برگزار می‌کند: ✅ تــجمع قــرآنــیان 🏴 بزرگداشت مجاهد کبیر و پرچمدار مقاومت 🌹 شهید سید حسن نصرالله 🗓 چهارشنبه ۱۱ مهر ـ ساعت ۱۹ 📍میدان فلسطین ـ مسجد امام صادق (ع) •┈•✾•☘️🌸☘️•✾•┈• 💠 کانال رسمی شورای عالی قرآن 🆔 @quranshora
🗓️ سه‌شنبه 9 مهر 1403 🔅 اؘلَّذينَ يُؤمِنونَ بِالغَيبِ وَ يُقيمونَ الصَّلوٰةَ وَ مِمّا رَزَقنٰهُم يُنفِقونَ (بقره/3) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ نکات لغوی-ادبی 2️⃣ اشاره روایی 3️⃣ شرح تفسیری 4️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری 5️⃣ معرفی نسخه
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (بقره/3) يُقيمونَ: برپا می‌دارند، می‌خوانند. يُنفِقونَ: [در راه خدا] خرج می‌کنند. «انفاق» لزوماً به معنای صدقه دادن و امثال آن نيست، بلکه انفاق يعنی: «خرج کردن مال» 🔸منبع: ، ج1، صص16و17 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/3) ✅ عَنِ الصّادِقِ عَلَیهِ السَّلامُ: «اؘلَّذينَ يُؤمِنونَ بِالغَيبِ» قال: يُصَدِّقونَ بِالبَعثِ وَالنُّشورِ وَالوَعدِ وَالوَعيدِ. ✅ امام صادق علیه السلام در توضیح جمله «همان کسانی که به غیب ایمان دارند» فرمودند: زنده و برانگیخته شدن مردگان و همچنین مژده‌ها و تهدیدهای خدا را تصدیق می‌کنند. 🔸منبع: تفسیر قمی، ج1، ص30 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ ...وَ مِمّا رَزَقنٰهُم يُنفِقونَ (بقره/3) پرهیزکاران کسانی هستند که از آنچه به آنان داده‌ایم، (در راه خدا) انفاق می‌کنند. ✅ باید توجه داشت که رزق و به مادیات و آب و نان خلاصه نمی‌شود، بلکه هر آنچه که انسان برای کمال خویش به آن نیاز داشته باشد، است. به همین دلیل در دعاهایی که از معصومین علیهم‌السلام به ما رسیده است چیزهایی مانند: عقل کامل، علم سودمند، مال فراوان و حلال، شخصیت والا، فرزند صالح، ایمان ثابت، خیر دنیا و آخرت، زندگی پاکیزه، شفاعت، حج خانه خدا، زیارت قبور معصومین، دفن شدن کنار مزار معصومین و محشور شدن با اهل‌بیت، به‌عنوان رزق، از خداوند طلب شده است. ✅ همچنین امام صادق علیه‌السلام را یکی از رزق‌های الهی می‌دانند و تعلیم آن را نوعی بیان می‌فرمایند. 🔸منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص 2 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4⃣ (بقره/3) 💢 «یؤمنون»: چنان‌که پیش از این گفته شد، حروف «و، ا، ی» در کل قرآن کریم، تحت شرایط مختلفی به‌عنوان حروف آمده‌اند. یکی از این شرایط، هنگامی است که به‌عنوان قرار می‌گیرند؛ در این صورت، واو، ناخوانا شده و حرف همزه، تلفظ می‌شود. ✓ این شکل از همزه (ؤ)، همیشه در شرایطی نوشته می‌شود که قبل از همزه، حرکت ضمه آمده باشد: «یُؤ». ✓ در علامت‌گذاری این کلمه در همه شیوه‌ها -به‌جز شیوه کم‌علامت-، روی همزه، علامت سکون قرار دارد (یؤْ) درحالی‌که در شیوه کم‌علامت، هیچ علامتی قرار نگرفته است (یؤ). 💢 «الصَّلوٰة»: در نگارش کلمه «الصلاة» به صورت بالا، بین همه علمای رسم و کاتبان مصاحف، اتفاق‌نظر وجود دارد و در تمام مصاحف جهان، حرف الف در این کلمه بر مبنای قاعده اِبدال، به واو تبدیل شده است و به‌صورت «الصّلوٰة» نگاشته می‌شود. در مصحف نیز حرف واو، پایه الف کوچک قرار گرفته است. ✓ در ضبط ، روی حرف لامِ قبل از واو، حرکت فتحه آمده است (الصلَوٰة). در ضبط و ، الف کوچک روی لام گذاشته شده و حرف واو، بی‌علامت است (الصلٰوة). در ضبط و ، الف کوچک روی حرف واو آمده است (الصلوٰة). 💢 «رَزَقنٰهُم»: نگارش این کلمه در رسم‌المصحف، اساسا بدون الف است و مبنای حذف الف در این کلمه، قاعده حذف الف از «نا» است هنگامی که با آمده باشد؛ مانند کلمات «اَنجینٰکم»، «اَغوَینٰکم»، «اَنزلنٰـه» و... ✓ در ضبط مصری، الف کوچک به همراه حرکت فتحه آمده است (رزقنَـٰهم). در ضبط هندی و کم‌علامت، روی حرف نون، فقط الف کوچک نوشته شده است (رزقنٰهم). ✖️ شایان توجه است که نگارش این کلمه در مصاحف ترکی و ایرانی با الف مدی است که از لحاظ علمی، مخالف اصول و قواعد است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
🗓️ سه‌شنبه 9 مهر 1403 🔅 اؘلَّذينَ يُؤمِنونَ بِالغَيبِ وَ يُقيمونَ الصَّلوٰةَ وَ مِمّا رَزَقنٰهُم
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه سوم سوره مبارکه بقره)این نسخه که به شماره 67 در قرآن‌های کتابخانه نگهداری می‌شود از ابتدا تا انتهای قرآن را دربرمی‌گیرد. ✅ شخصی به نام محمد بن محمد در سال 609 ه‍.ق ، این مصحف شریف را کتابت کرده و خط آن، تکامل‌یافته است. ✅ برای نشان دادن حرکات، از نقاط قرمزرنگ استفاده شده است. از آنجایی که این شیوه برای نخستین بار توسط ابوالاسود دوئلی به کار گرفته شده به این شیوه از علامت‌گذاری، اصطلاحا «ضَبطُ ابوالاَسوَد» هم می‌گویند. همچنین علامت تشدید و سکون نیز در این مصحف با نوشته شده است. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ چهارشنبه 11 مهر 1403 🔅 وَالَّذينَ يُؤمِنونَ بِمآ اُنزِلَ اِلَيكَ وَمآ اُنزِلَ مِن قَبلِكَ وَبِالآخِرَةِ هُم يوقِنونَ (بقره/4) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه چهارم سوره مبارکه بقره) این نسخه در سال 1122ه‍.ق به خط و توسط خوشنویس مشهور، میرزا احمد در اصفهان کتابت شده است. واقف اصلی قرآن، محمدتقی‌خان بافقی، حکمران یزد است. او نسخه را به «ناحیه مقدسه مهدویه» وقف کرد تا فرزندان ذکور، یکی پس از دیگری، ثواب تلاوت آن را به حضرت ولی‌عصر -عجل الله تعالی فرجه الشریف- هدیه نمایند. پس از درگذشت محمدتقی‌خان، محمد ولی میرزا، پسر فتحعلی شاه، حاکم یزد، قرآن را تصاحب و آن را به تهران منتقل کرد تا اینکه عبدالرضاخان (فرزند محمدتقی‌خان) با حمایت حاج رجبعلی (مجتهد زمان)، توانست این نسخه را دوباره به یزد برگرداند. در حدود سال‌های 1300 تا 1307 ه‍.ق، مرحوم سید ابوالحسن حائری‌زاده، نماینده یزد و عضو هیئت کارپردازی مجلس شورای ملی، آن را از یزد به تهران آورد و برای حفاظت، به کتابخانه مجلس سپرد و کارپردازی مجلس در 19 تیر 1304 اعلام کرد: آقای حائری‌زاده، نماینده محترم یزد و عضو مباشرت، یک جلد کلام‌الله مجید خطی به خط مرحوم میرزا احمد نیریزی را تا ظهور حضرت حجت بن الحسن -صلوات‌الله‌علیه- به رسم امانت به کتابخانه مجلس سپردند و مطابقاً رسید، خدمتشان داده شد. از آن روزگار تاکنون این نسخه شریف که به معروف است، در گنجینه مخطوطات کتابخانه، محفوظ مانده و به شماره بازیابی 2 و شماره ثبت 1970 نگهداری می‌شود. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/4) الآخرة: [خانه] پايانی يوقنون: يقين دارند. 🔸منبع: ، ج1، ص17 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/4) قالَ الاِمامُ العَسکَرِيُّ عَلَیهِ السَّلامُ: ثُمَّ وَصَفَ بَعدَ هٰؤُلاءِ «الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلوٰةَ» فَقالَ: «وَالَّذينَ يُؤمِنونَ بِمآ اُنزِلَ اِلَيكَ» يا مُحَمَّدُ «وَمآ اُنزِلَ مِن قَبلِكَ» عَلَى الاَنبِياءِ الماضينَ، كَالتَّوراةِ وَالاِنجيلِ وَالزَّبورِ وَصُحُفِ اِبراهيمَ وَسائِرِ كُتُبِ اللَّهِ تَعالَى المُنَزَّلَةِ عَلىٰ اَنبِيائِهٖ، بِاَنَّها حَقٌّ وَصِدقٌ مِن عِندِ رَبِّ العالَمينَ، العَزيزِ، الصّادِقِ، الحَكيمِ. امام عسکری علیه السلام: خداوند پس از وصف «اقامه‌کنندگان نماز» فرمود: «آنان کسانی هستند که به آنچه بر تو نازل شد ایمان دارند» ای محمد، «و نیز به آنچه قبل از تو نازل شد» بر پیامبران پیشین -مانند و و و ابراهیم و بقیه کتابهایی که خداوند بر پیامبرانش نازل فرمود-، چرا که آنها حق و صحیح هستند از جانب پروردگار جهانیان که شکست‌ناپذیر، راستگو و داناست. 🔸منبع: تفسیر منسوب به امام حسن عسکری «ع»، ص88 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ وَالَّذينَ يُؤمِنونَ بِمآ اُنزِلَ اِلَيكَ وَمآ اُنزِلَ مِن قَبلِكَ وَبِالآخِرَةِ هُم يوقِنونَ (بقره/4) (متقین کسانی هستند که) به آنچه بر تو و آنچه پیش از تو نازل شده است، ایمان دارند و به آخرت یقین دارند. ✅ تفاوت بین «يُؤمِنونَ» و «يوقِنونَ» از نظر علامه طباطبایی «ره»: *يقين» به آخرت عبارت است از فراموش نكردن آخرت، چون خیلی از اوقات اتفاق می‌افتد که انسان نسبت به چيزى «ايمان» دارد و هيچ شكى در آن ندارد، اما پاره‌اى از لوازم آن را فراموش مى‌كند، و در نتيجه عملى منافى با ايمانش انجام می‌دهد، بر خلاف كه ديگر با فراموشى سازگاری ندارد، و ممكن نيست انسانی، عالم و مؤمن به‌ روز حساب باشد و همواره آن روز را در خاطر داشته باشد و در عين حال، پاره‌اى از گناهان را مرتكب شود. ✅ نوعی از است که پس از استدلال در آن و بررسی مسائل پیچیده و مشکلات آن به دست می‌آید. در واقع یقین را به این دلیل، علم نامیده‌اند كه حصول به یقین، پس از دانستن است. 🔸منابع: المیزان، ج1، ص46؛ قرآن حکیم (خلاصه مجمع‌البیان)، ص3. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹