🔺سوءاستفاده از هنر
🌀تبلیغ بهائیت در حوزههای هنری
✍️تبلیغ اصلیترین رکن موجودیت و تداوم #بهائیت است. یکی از ابزارهای تشکیلات #بهائی استفاده از #هنر و مسائل هنری برای تبلیغات است. پوشش در قالب مدرس یا گروههای هنری در زمینه #موسیقی، نقاشی، خیاطی، عکاسی، گروه #تئاتر و... از جمله شیوههای پرکاربرد این #فرقه برای جذب در مناطق مختلف جهان است. مخصوصاً در کشورهایی که از فعالیت علنی و گسترده فرقههای مخربی چون #بهائیت جلوگیری به عمل میآید، این تشکیلات با برگزاری دورهها و فضاهای آموزشی آزاد هنری، مبلغان خود را در میان اقشار مختلف مخصوصاً #جوانان نفوذ میدهد.
📛حربه همیشگی این افراد بهائی نیز، خلق و خوی محبتآمیز و مثالزدنی است تا در میان دیگران شهره و بارز شوند. در گامهای بعد با صمیمی شدن و تشخیص اشخاص مستعد، آنها را به حلقههای تشکیلاتی کشانده و شرایط #جذب و بهائی شدنشان را فراهم میآورند.
⚠️در بسیاری از موارد مؤسسات #آموزشی هنرهایی چون موسیقی که عمدتاً با سنین پایین سر و کار دارند، کودکان را به سمت و سوی افکار بهائی دعوت میکنند. این گروههای هنری، حتی اگر به صورت شفاف از بهائیت نام نبرند، سعی دارند تفکر و خوی بهائی را در #کودکان نهادینه کنند. این مورد، تهدیدی جدی در پرورش نسل محسوب میشود که باید اعلام خطری جدی برای مسئولین مربوطه بوده و جلوی فعالیت گسترده #بهائیان در این حیطه گرفته شود.
@Feraghvaadyan
♾«اخوت» «صفیعلیشاهی» با سیاست!
✍️یکی از مهمترین مسائل درباره #فرقه «صفیعلیشاهی»، پیوند آن با دربار(سیاست) و جریانهای خارجی، بهویژه «#فراماسونری» است و درست از همین نقطه است که فرقه #صفی_علیشاهی، رنگ و بویی دیگر یافت و از منظری میتوان گفت، نقطه اوج تحرکات فرقه نیز در همان دوره تأسیس و فعالیتهای انجمن موسوم به «اخوت» بودهاست.
📁#انجمن_اخوت به سبب سوق دادن شمار زیادی از سیاستمداران و چهرهها به جرگه #دراویش صفیعلیشاهی - حتی به صورت ظاهری - و #نفوذ در عرصههای مختلف سیاسی(به سبب ارتباط تنگاتنگ سرانش با دربار ناصری)، فرهنگی(شکلگیری نخستین حلقههای شعر و موسیقی رسمی) و...، نقش انکارناپذیری در روند تحولات تاریخی #دوره_ناصری داشته و پیوندش با فرقه صفیعلیشاهی، آن را به مثابه یکی از مصادیق تحول ماهوی فرق درویشی و تبدیل نگرههای دنیاستیزانه #دراویش به دنیاگرایی در آنها، مطرح میسازد که از جهتی، سرآغازی بود بر سربرآوردن فرق درویشی از گوشه انزوای خانقاهها و تمایل به ارتباط با حاکمیت و قدرت.
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
✝️انجیل ثروت
✍️«#جوئل_اُستین» در ظاهر کشیشی #مسیحی است ولی یکی از عمده انتقاداتی که از طرف کشیشان مسیحی به وی وارد می شود آن است که وی مروج اندیشههای جنبش معنوی کلمه #ایمان (Word of Faith ) است. جنبش کلمه ایمان یک جنبشی مسیحی است که بر اساس آموزههای #تفکرنوین شکل گرفته است.
⚛️نظام باوری این #جنبش بر اساس چیزی است که آن را #الهیات_رفاه (Prosperity theology ) مینامند. دکترین اصلی این جنبش عبارتست از این که #ثروت و #سلامتی دو هدف اصلی در زندگی انسان است که از طریق اعتراف مثبت (positive confession) به دست میآید.
⏪یکی از آموزههای رایج در بسیاری از فرقههای مسیحی مسئله #اعتراف_به_گناه می باشد. جنبش کلمه ایمان می گوید به جای تمرکز بر بیان گناهان، به بیان مسائل مثبت بپردازیم. این مسائه در واقع برداشتی مسیحی گونه از آموزههای تفکر نوین همچون دعای مثبت، #قانون_جذب و .... می باشد.
➰پایه تفکر او بر مبنای ترویج #انجیل تندرستی و ثروت است که پیش از این توسط افرادی چون «#بنی_هین» ترویج پیدا کرده بود. آستین و دیگر مروجان تفکر "انجیل تندرستی و ثروت" در واقع میگویند: «خدا البته ترا یاری خواهد داد، ولی این خود تو هستی که تعیینکنندهای. تو هستی که باید مثبت بیاندیشی، اقدام کنی، و با اعتماد بهنفس قدم برداری.» در واقع در تفکر آستین بازهم انسان محوری غالب شده و باردیگر #اومانیسم خودنمایی میکند.
👁🗨بررسیها نشان میدهد این تفکر از سوی بسیاری از #مسیحیان زیر سئوال رفته تا جایی که برخی معتقدند بحران مالی که طبقات فرودست جامعه امریکا با آن مواجه شدهاند برخاسته از همین تفکر است.
@Feraghvaadyan
🔺نفی ذهن در فرقهها
✍در فرآیند تغییر #هویت، به عنوان یکی از محصولات عضویت در فرقهها، برخی محققان از بعدی شناختی تحت عنوان «بیاعتمادی به ذهن» یاد میکنند. براساس این مهم، «به اعضا #آموزش داده میشود که نمیتوانند به ذهن خوداعتماد کنند، چون فکر آن ها ناقص است.
🧠نفی ذهن، یکی از مبانی اساسی #جریانهای_فرقهای و معنویتوارههای نوپدید است و در برخی فرقههای عرفانی، اساس تفکر بهاصطلاح عرفانی فرقه را تشکیل میدهد.
👥👥🗣به اعضا گفته میشود: به اندازه کافی #عبادت نکردهاند، آنقدر که باید یوگا و #مدیتیشن انجام ندادهاند یا درمان کافی برای درست کردن افکار خودنداشتهاند. راهحلی که #فرقه برای این مشکل به اعضا ارائه میدهد، آن است که اجازه دهند #رهبر یا افراد قدیمیتر به جای آنها فکر کنند.
🤝دعوت به بیذهنی یا آوردن توجیهاتی از قبیل #ذهن ناقص کجفهم، دلیلی برای جلب اعتماد بیچون و چرای اعضا به #رهبرفرقه است.» به این ترتیب، هویت فرد با جذب به فرقه و طی آمیخته شدن آن با مرام فرقهای، در نگاهی خوشبینانه دستخوش تحولاتی میشود که در نهایت به تخریب یا طرد آن میانجامد. مرگ هویت، یکی از جدیترین آسیبهای فرقهای است که گاه، جبرانناپذیر مینماید.
@Feraghvaadyan
✝️جیزز اونلی
✍️«جیزز» (Jesus) در زبان #انگلیسی به معنی «#عیسی» بوده و قید «اونلی»(Only) به این معنی است که این #فرقه، حضرت عیسی(ع) را در جایگاه خدا قرار داده و بر این باور است که تنها مسیح(ع)، همه چیز است و غیر از او نمیتوان چیزی را به عنوان مبدأ آفرینش کائنات، متصور بود.
🔺فرقه مذکور، علاوه بر یگانهباوری و تضاد آشکار با #تثلیث مسیحی، رهبر کاتولیکهای جهان(پاپ) را نیز #تکفیر کرده و فردی بیدین میداند. #جیززاونلی به سبب اعتقادات خود از سوی مذاهب شناختهشده #مسیحی (کلیسای #کاتولیک، #پروتستان و #ارتدوکس)، معتبر نبوده و به عنوان جریانی بدعتگذار شناخته میشود.
↩️ تعلیمات جیزز اونلی -برآمده از نهضت #پنطیکاستی- از سوی برخی افراد و جریانها در نقاط مختلف جهان مورد بهرهبرداری قرار گرفته، پایه شکلگیری جریانهای نوظهور در #مسیحیت_تبشیری گشته است.
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
🔺تناقضی به نام «صلحکل» در فرقه #عرفان_حلقه
✍️در اصل 42 اساسنامه #فرقه «عرفانحلقه» آمده: «فرا كل نگری، نگرشی است نسبت به #انسان كه در آن به انسان به عظمت و وسعت جهان هستی دیده میشود. در این دیدگاه، انسان متشكل است از كالبدهای مختلف، مبدلهای انرژی، كانالهای انرژی، حوزههای #انرژی، شعورسلولی، فركانس ملكولی و... و بی نهایت اجزای متشكل ناشناخته دیگر».
💬خلاصه کردن حوزه تقدس و حریم احترام انسان در جنبه تكوینی، مساوی است با اینکه مكتب عرفانی، باورهای افراد، #دین، #مذهب و پایبندیهای آنان برای ارتباط با شعور الهی(در عرفانحلقه) مهم نباشد و «هر انسانی صرفنظر از نژاد، دین و ملت، تحولخواه و كمالپذیر بوده، میتواند در صراط مستقیم قرار بگیرد».(1)
⚠️بدیهی است، نگاه فراكلنگرانه به انسان كه در فرقه عرفان كیهانی مطرح است و بر پایه آن نوعی #عرفان پایهگذاری میشود، در واقع از باب به كارگیری یك عنوان خاص(عرفان) برای موضوع عام (انسان با نگاه فراكلنگرانه) است و آن «دینِ انسانی» که امثال #فرقه_عرفان_حلقه، تبلیغ میکنند، با «دین انسانیت» تفاوت دارد.
👤انسانیت عبارت است از بروز و ظهور و تجلى حقیقت قدسى نهفته در ذات آدمی عجینشده با روح و نفخ حقتعالی. دین برآمده از این مقوله (دین انسانیت) نمىتواند با تمام #ادیان، هماهنگ و همنوا و به تعبیر دیگر، «#صلح_كل» باشد، بر خلاف دین انسان.
👈بدینسان، دیدگاه جهانی و فرادینی، ضمن اینکه اساساً در درون، پوچ و واهی و دربردارنده نوعی «دین انسانی» است، در عینحال، با شعار صلح کل بودنشان نیز سرسازگار ندارد و صرفاً ظهوراتی در برابر ادیان و #مقدسات است که میتواند در طولانیمدت، بر حیطه نقش و اثرگذاریشان، تأثیرگذار باشد.
📚1. عرفان کیهانی، ص102.
@Feraghvaadyan
💢چوب حراج به آبروی فقری
⚠️سالگرد قتل «تابنده»؟!
♨️گویا افراطگری، مرز و حدی نمیشناسد و قدم گذاشتن در مسیر تندروی و تعصب، رفتن تا ته خط است!
⏮بارزترین مصداق این امر، آخرین اقدام طیف تندرو و مدرنگرای #دراویش فرقه سلطانعلیشاهی در افزودن مناسبتی تازه به تقویم خودساختهشان است؛ سالروز «قتل» قطب سابق فرقه!
🔺شاید خودِ «#نورعلی_تابنده» نیز تصورش را نمیکرد که شاگردانش دستپرورده مکتبش در این مسیر از وی پیشی گیرند و به قیمت ریختن بهاصطلاح آبروی #فقری، اهداف قدرتطلبانه خویش را پی گیرند.
👈تابنده که زمانی با ابداع روزی خودخوانده به نام درویش، بهنوعی پیشرو این مسئله بود، امروز باید نتیجه آموزههای غیرطریقتیاش را در بازی با مقام #قطبیت شاهد میبود. قطبیت؛ این خطقرمز درویشی، گویا این روزها دیگر معنای سابق را ندارد که شماری تندرو اینچنین آن را دستمایه مطامع خود قرار داده و به جای گرامیداشت یاد مراد قبلی، با سالگردسازی و اشاعه تئوری توطئه، آنهم از نوع قتل! آبروی #فقر و #درویشی را به بازی گرفتهاند.
🍂سایه خزان افتاده بر سر این #فرقه و متعاقب آن، مرگ تنیچند از چهرههای مطرح طیف سنتی(مانند یوسف مرادی و احمد شریعت)، در کنار منش سکوت قطب فعلی(علیرضا جذبی)، باعث شده تا جرگه مزبور تا حدی میدان را برای بازی باز ببینند؛ اما آیا #دراویش ایندست بازیها را برمیتابند؟ احتمال اتمام صبر طیف محافظهکار و تاختن به تندروها چقدراست؟ تنشها در این فرقه به کدام مسیر خواهد رفت؟
@Feraghvaadyan
🔺آموزههای عجیب «شاهدان یهوه»
✍️یکی از حواشی فرقه تبشیری «#شاهدان_یهوه»، آموزههای خاص آن در رابطه با مسائل بهداشتی-پزشکی است که اعضا را به مراقبتهای بهداشتی خاص، ملزم نموده و بهرهگیری از #خون را در هر شرایطی، حرام میداند. این مسئله تا به امروز، حرف و حدیثهای زیادی در محافل حقوقی به راه انداخته و به عنوان یکی از معضلات جدی این #فرقه، در قالب پروندههای قضایی، (از جمله پرونده جنجالی دختری 14 ساله که جانش به خطر افتاده بود) مورد بررسی قرار گرفتهاست.
↩️با این وجود، تا به امروز هیچ انعطاف یا تغییری در این رابطه از سوی مدیران فرقه لحاظ نشدهاست. به سبب اقدامات تبلیغی گسترده و نوع خاص فرایند #تبشیر(خانه به خانه)، همچنین سلسلهمراتب تشکیلاتی، تاکنون فعالیت این فرقه در برخی از کشورهای جهان از جمله #روسیه، #قفقاز، #تاجیکستان و #ارمنستان به صورت رسمی ممنوع شدهاست. از جمله دیوان عالی روسیه روز ۲۰ آوریل 2017، در پاسخ به درخواست وزارت دادگستری، فعالیت فرقه #شاهدان_یهوه را به عنوان گروهی افراطی، طبق قانون، ممنوع و کلیه 395 شعبه محلی آن را تعطیل اعلام کرد.
@Feraghvaadyan
May 11
🗓روایت شهید هاشمینژاد از تز مضحک انجمن حجتیه
🔹شهید هاشمی نژاد درباره انجمن حجتیه می گفت: برای شاه مهم بود که سر جوانان را یک جا گرم کند که کاری به سیاست نداشته باشند. یکی از سرگرمیها هم این بود که بروید با بهائیت مبارزه کنید.🔹
✍️روشنگر به نقل از خبرگزاری دانشجو/ در زمان رژیم پهلوی بالاخص پهلوی دوم، فرقه بهائیت رشد بسیار داشت و فرصتی پیدا کرد تا جمعیت خود را سه برابر کند و در دستگاه دولتی و شاه نفوذ فراوان بکند. رئیس رادیو تلویزیون وقت دکتر شاهقلی، وزیر بهداری، وزیر آموزش و پرورش و… هویدا نخست وزیر و بسیاری دیگر بهایی بودند و به سفارش اربابان و شاه در همه امور دخالت داشتند. در میان ملت، روحانیت و نیروهای مذهبی کشور به مقابله با بهائیت پرداختند از جمله حجت الاسلام محمدتقی فلسفی با اجازه آیت الله بروجردی علیه بهائیت شروع به سخنرانی میکند.
🔰علما نیز از جمله امام خمینی (ره)، پس از فوت آیت الله بروجردی به صورت فعال از سال ۱۳۴۰ شمسی با مشارکت فعال در اعتراض علیه لایحه انجمن ولایتی و ایالتی در صحنه حضور پیدا کرد و در مواقع مختلف برای آگاهی دادن مردم علیه بهائیان اقدام نمودند، از دیگر معترضین بهائیت در کشور، مرحوم شیخ محمود (ذاکر زاده) تولایی معروف به شیخ محمود حلبی بود.
↙️او از اعضای فعال انجمن تبلیغات اسلامی مشهد بود و مأموریت یافت درباره فرقه بهائیت تحقیق کند. وی در سال ۱۳۳۵ اقدام به تشکیل انجمن خیریه حجتیه مهدویه کرد.
🌐ادامه خبر: https://b2n.ir/748481
@feraghvaadyan
✍️مروری بر پیدایش، جغرافیای فعالیت و تاریخ بهاییت در ایران
↙️بهائیت در ایران، بر خط گسست فرهنگی سوار است
🔹گسست فرهنگی خطری است که متاسفانه درحال حاضر ایران را تهدید میکند و متاسفانه با توجه به گسست فرهنگی موجود زمینه حضور برای بهاییت افزایش پیدا کرده است؛ اساسا بهائیت به دنبال ایجاد گسست فرهنگی و سپس از خود بیگانگی فرهنگی است.
📌لینک قسمت اول مصاحبه: https://b2n.ir/027615
——————————————————————————————-
✍️برنامه بهاییت برای نسلهای جدید چیست؟
↙️تهی از عقلانیت
🔹بهاییت مباحثش عقلانی نیست بلکه بیشتر احساسی است و برانگیختگی ایجاد میکند؛ این ویژگی در نوجوان و جوان قابلیت بیشتری دارد به همین جهت برنامهریزیاش بیشتر برای این دسته افراد است. شعار اصلی بهاییت، عدم تعصب ملی، عدم تعصب خانواده، عدم تعصب جنسیتی و عدم تعصب مذهبی است؛ در اصل هدفش گرفتن هویت است.
📌لینک قسمت دوم مصاحبه: https://b2n.ir/120795
@feraghvaadyan
🔺چشتیه، از سماع و قوالی به درآمدزایی
✍️از آداب بسیار متداول #فرقه_چشتیه، #سماع است که در #هند، رشد بیشتری پیدا کرد و یکی از اصول مهم تعلیمات و آداب این فرقه شد. ابواحمد ابدال چشتی، ابویوسف چشتی، خواجهشریف زندنی، شیخقطبالدین بختیار کاکی، شیخ نظامالدین اولیاء، شیخعلی احمد صابر و بسیاری دیگر از مشایخ چشتیه به سماع اعتقاد داشتند و آن را یکی از اصول #طریقت میدانستند.
↩️امروزه در بسیاری از مراکز و خانقاههای #چشتیه، بهطور خصوصی یا عمومی، بهویژه در اعیاد و ایامِ عُرْس (سالگرد وفات مشایخ)، مجالس سماع برپا میشود و قوّالان در حضور مشایخ، غالباً اشعار عرفانی یا ابیاتی در مدح اهلبیت(ع) میخوانند و #ساز میزنند.
🌀اکثر مجالس #سماع و قوالی همراه با وَلیمه است. سرسلسله یا #قطب فعلی فرقه مزبور، «#سیدظریف_چشتی» نام دارد؛ فردی نسبتاً جوان که بر اریکه قطبیت تکیه زده و با تبلیغ و کسب درآمد از طریق شبكههای اجتماعی، رویهای متفاوت در #درویشی پیشه نموده.
@feraghvaadyan
💢سفیر پیشین واتیکان در فرانسه به جرم آزار جنسی ۵ مرد به حبس تعلیقی محکوم شد
✍️روشنگر به نقل از يورونيوز/«لیگی ونتورا»، سفیر سابق #واتیکان در #فرانسه روز چهارشنبه به جرم #تعرض_جنسی به پنج مرد در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به هشت ماه حبس تعلیقی و پرداخت ۱۳۰هزار یورو غرامت به چهار شاکی این پرونده محکوم شد.
📛رسوایی اخلاقی #کشیش ونتورای ۷۶ ساله در اواخر سال ۲۰۱۹ و پس از افشای تعرض جنسی به یک نفر از قربانیان در رسانههای فرانسوی آغاز شد. ماجرای محاکمه #لیگی_ونتورا بهدلیل برخورداری این کشیش از مصونیت دیپلماتیک، یکی از پروندههای پیچیده کیفری در فرانسه بود.
@feraghvaadyan
💢زنان در جنبشهای معنوی نوپدید
✍️یکی از علل گرایش #زنان به جنبشها، یافتن موقعیت #اجتماعی جدید در این فرقههاست. در جریان اشو، اکثر مبلغان و حلقه اولیه وی را زنان تشکیل میدهند. وی با اینکه تربیتشده در نظام کاستی #هند است و نگاه بسیار تحقیرانهای نسبت به زنان در متون هندو و #بودایی وجود دارد، اما برای پیشبرد اهداف خود نقش رهبری را به زنان میدهد و از مفاهیمی چون «انرژی زنانه» به عنوان ویژگی بارز #معنویتهای_نوپدید نام میبرد.
⏪شاید جالب توجه باشد که همزمان با پیدایش جنبشهای نوپدید معنوی در غرب، شاهد حضور زنان به عنوان #کشیش کلیسای یونیتی، مؤسس جامعه #تئوصوفی و رهبری جنبش تفکر نوین به عنوان مهمترین جنبشهای عصر جدید هستیم. نمونه بارز این ادعا را میتوان در کتاب «صد رهبر معنوی جهان» مشاهده کرد.
📕این کتاب، معرفی و شرح حال 24 تن از رهبران معنوی #زن جهان را در کنار #رهبران_معنوی دیگر مطرح کردهاست. هر کدام از این شخصیتها با تشکیل مؤسسات و انجمنها، همچنین چاپ #کتاب و برگزاری سمینارهای متعدد، نقش مهمی در هدایت #جنبشهای_معنوی_نوپدید ایفا میکنند. در این راستا باید به حضور 50 تن از رهبران معنوی زن در جنبش رهبران تکاملی یا نقش خانم باربارامارکس هابرد در هدایت رهبران معنوی جهان و نقش محوری وی در پروژه 2012 نیز اشاره داشت
@feraghvaadyan
🔺کنترل ذهن و مغزشویی در فرقهها
✍یکی از مهمترین شگردهای #جذب در فرقهها #کنترل_ذهن است. «مارگارت تالر سینگر» و «استیون حسن»، محققان جریانهای فرقهای در کتابهای خود(به ترتیب، «فرقهها در میان ما» و «مبارزه با کنترل ذهن فرقهها)، قائل به تفکیک میان کنترل ذهن و #مغزشویی هستند اما در بسیاری از دیگر آثار مرتبط با این حوزه، ایندو مقوله، یکی انگاشته شدهاند.
👈معتقدان به تفکیک، مغزشویی را عملی اجباری شمرده و بعضاً نوعی #شکنجه را در تحقق عمل مغزشویی دخیل میدانند اما تکنیک کنترل ذهن را عملی بهظاهر، اختیاری قلمداد میکنند که هدف با عامل کنترل ذهن، همکاری داشته و مقاومتی از خود نشان نمیدهد. در مغزشویی و #کنترل_ذهن، هدف، تغییر ارزشها و باورهای ذهنی گذشته فرد و جایگزین ساختن ارزشهای تازه در ضمیر شخص است.
☢همچنین در هر دو روش، هدف اصلی، منطبق ساختن فرد با شرایط جدید و اهداف #فرقه میباشد. تغییر #شخصیت و ایجاد فرمانبرداری در هر دو شیوه، صورت میگیرد اما تفاوت عمده در راهکارهای تحقق هدف است؛ اجبار شبهاختیاری یا اختیار ناخودآگاه.
⭕️#شستشوی_مغزی، پروسهای است که میتوان آن را یک قدم کوچک برای تأثیرگذاری در هر زمان نامید. بنابراین فرد، ذره ذره بیآنکه متوجه باشد، تغییر میکند. این درست، مانند مثال پختن یک قورباغه در یک دیگ است. اگر بهتدریج، دیگ را از حالت سرد به جوش برسانیم، #قورباغه بههیچوجه متوجه نمیشود چه اتفاقی در حال رخ دادن است و وقتی هم دریابد قضیه از چه قرار است، دیگر دیر شده، چراکه عضلاتش پخته شدهاند و دیگر برای جهیدن قابل استفاده نیستند..
⚠️نکته قابل تأمل آنکه، امر رایج در فرقهها، کنترل ذهن است نه مغزشویی، مگر اینکه ویژگی اجبار را در عمل مغزشویی نادیده بگیریم که در این صورت، تفاوتی با #کنترل_ذهن نخواهدداشت.
@Feraghvaadyan
✅ دومین وبینار نقد و بررسی فرقهی دراویش نعمتاللهیه گنابادیه؛
💢 موضوع: جایگاه ولایت در منظومه ی اعتقادی فرقهی گنابادیه
💢 با حضور: حجة الاسلام والمسلمین عبدالرحیم بیرانوند
💢 زمان: شنبه ۲۹ آذرماه ۹۹ _ ساعت١٩
در سامانهی فعالان فرهنگی دانه
💢 علاقهمندان میتوانند از طریق آدرس ذیل، بصورت مهمان در وبینار شرکت کنند.
◀️ لینک حضور در جلسه:
https://daneh.ir/demo2/mod/newmodule/joinroom.php?id=3774
✴️ مجمع فعالان فرق، ادیان، اقوام و مذاهب (مَفام)
@Feraghvaadyan
✴️#استعمار فرانو و #معنویت بدون دین
✍️استعمارگران پس از پشت سرگذاشتن ادوار کلاسیک و نوین، امروزه در چهره ای فرانو و در قالب پروژه «جهانی سازی»، به دنبال مصادره منافع ملتها در جهت اهداف خویش هستند. مهم ترین دغدغه سلطهگران در روند جهانیسازی، همسانسازی ارزشهای فرهنگی موجود در جوامع مختلف، در راستای ارزشهای نظام سرمایه داری است، چراکه در صورت پذیرش گفتمان #سرمایهداری از سوی تودهها، این ملتها هستند که منبع قدرت نظام سلطه خواهند بود. از جمله مهمترین منابع تعریف و تولید ارزش در جوامع مختلف، #ادیان و آموزههای معنوی آنان است.
↩️یکی از نسخههای #نظام_سلطه برای پاسخگویی به این نیاز، بهره گرفتن از مدل «معنویتِ بدون دین» است. در این نوع #معنویتگرایی، افراد با عبور از سطح مناسک و بدون در نظرگرفتن چارچوب حقایق دینی و سنجههایی چون وحی و تفسیر عالمانه آموزههای دینی، صرفاً بر ابعاد اخلاقی و معنوی و در مواردی، تجربیات معنوی موهوم، تمرکز میکنند.
@Feraghvaadyan
🔹در نشست ادیان علیه افراط گری مطرح شد
👈ادیان هیچ ارتباطی به افراط گری ندارند
🔰نشست ادیان علیه افراط گری" با هدف روشنگری پیرامون عدم ارتباط میان ادیان و تروریسم با مشارکت و همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب و فرهنگسرای ملل و با حضور اساتید، کارشناسان حقوق بشر و حوزه ادیان و نیز خانوادههای شهدای ترور در روز جهان عاری از خشونت در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.
🔗متن کامل خبر: https://b2n.ir/345775
@Feraghvaadyan
🔺مدلهای فرقهشناسی
✍️دو جامعه شناس آمریکایی به نامهای «رودنی استارک» و «ویلیام سیمس بینبریج»(1996) نظرشان این است که شکلگیری #فرقهها را می توان با تئوری «انتخاب آگاهانه» توضیح داد. «مایکل لانگون»، مدیر اجرایی انجمن بین المللی مطالعات فرقهای، سه مدل مختلف برای تغییر دین ارائه میدهد.
↩️بر اساس مدل عامدانه لانگون (deliberative model)، دلیل اولیه پیوستن مردم به فرقه ها، نوع نگاه آن ها به آن گروه خاص است. لانگون معتقد است که بیشتر جامعه شناسان و محققان دینی طرفدار این مدل هستند. بر اساس مدل محرک های فکری (psychodynamic model) که برخی متخصصان #بهداشت_روانی طرفدار آن هستند، افراد جذب فرقه ها میشوند تا نیازمندی های ناخودآگاه روانی شان را برآورده کنند و در نهایت بر اساس مدل اصلاحات اندیشهای (thought reform model)، دلیل پیوستن افراد به فرقهها نیازمندی های روانی ناخودآگاهشان نیست بلکه این تأثیرات گروه است که باعث دستکاری های روانی می شود.
🔰لانگون مدعی است آن دسته از کارشناسان بهداشت روانی که ارتباط مستقیم تری با تعداد زیادی از فرقه گرایان داشته اند، از مدل سوم طرفداری می کنند.(Langone, July 1996)
برخی از محققان موافق یک دیدگاه خاص (از سه مدل فوق) و یا ترکیبی از عناصر موجود در آن ها هستند.
@Feraghvaadyan
✝️«مراسم زیارت کلیسای تادئوس» در ایران، ثبت جهانی شد
✅مراسم زیارت «#قره_کلیسا» (تادئوس مقدس) به عنوان میراث جهانی ناملموس بشری به صورت مشترک توسط ارمنستان و ایران در #یونسکو ثبت شد.
📂پرونده مشترک ایران و ارمنستان برای ثبت جهانی مراسم زیارت قره کلیسا طی پانزدهمین اجلاس کمیته جهانی میراث ناملموس سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) بررسی و ثبت جهانی شد.
✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی ایران «میراث آریا»، «علی اصغر مونسان»، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران نیز با انتشار پیامی ثبت جهانی مراسم #زیارت قره کلیسا را به مردم ایران و #ارامنه تبریک گفته و آورده است: «این رویداد نشان از دوستی دیرین ایرانیان با جامعه #مسیحی ارمنستان است.»
🔹زیارت #تادئوس مقدس، آیینی مذهبی در قره کلیسا در آذربایجان غربی در ایران است، که ارامنه هر ساله از نقاط مختلف جهان به این مکان تاریخی (قره کلیسا- کلیسای تادئوس) – که جزو میراث جهانی ثبت شده است- می آیند، و این آیین را برگزار میکنند.
🔸گفتنی است، قره کلیسا نام کلیسایی در نزدیکی #چالدران و ماکو در استان آذربایجان غربی ایران است و در کنار روستای قره کلسیا قرار دارد. قره کلیسا پیشتر در سال 2008 میلادی با عنوان «مجموعه قره کلیسای آذربایجان» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
آئین و مراسم زیارتی کلیسای تادئوس مقدس (قره کلیسا) همه ساله طی سه روز متوالی با حضور زوار ارمنی و مسیحی از ایران، ارمنستان و کشورهای دیگر جهان در مردادماه برگزار میشود.
@Feraghvaadyan
🔺کارکردهای عضو برای فرقهها
1️⃣ شمار پیروان، ابزاری برای اعمال قدرت
تعداد بالای اعضا، ظرفیت چانهزنی و اعمال #قدرت را در اختیار سرکردگان قرار میدهد. آنها به پشتوانه شمار انبوه اعضا، با دستگاههای مسئول و دولتها وارد مذاکره و چانهزنی شده و بعضی مواقع، حتی ارعاب و تهدید مخالفان را در دستورکار خود قرار میدهند. مصادیق زیادی از این اعمال #نفوذ به ویژه در #جریانهای_فرقهای خارج از کشور، مانند برخی فرقههای #مسیحیت تبشیری(جریان صهیونیسم مسیحی) وجود دارد. نفوذ جریانهای مزبور بهویژه تفکر اوانجلیکایی در دستگاه سیاسی ایالاتمتحده، در اسناد بسیاری آشکار شدهاست.
2️⃣ قدرت نفوذ و دسترسی بیشتر
یکی از کارکردهای پیروان برای تشکیلات #فرقه، استفاده از دسترسیهای پیروان در مراکز مختلف است. هر یک از اعضا در یکی از دوایر دولتی یا خصوصی، مشغول به کار بوده و رابطه مرید و مرادی و اعتقاد به جایگاه معنوی سرکرده فرقه، اقتضا دارد که مریدان، مطیع فرقه باشند. به این ترتیب، تشکیلات #فرقه با شناسایی اعضای منتفذ و بهرهگیری از ایشان، اهداف فرقه را پیش میبرد.
@Feraghvaadyan
👁🗨نسبت جریانهای فرقهای با جاسوسی
✍️یکی از ابعاد مورد توجه در بررسی تأثیر #جریانهای_فرقهای بر مقوله امنیت، موضوع «#نفوذ و جاسوسی» است. جاسوسی، عمدتاً ذیل مسئله نفوذ تعریف میشود و به دو صورت مهم تحقق میپذیرد: اول، به شکل #جاسوسی که از طریق منبعگیری صورت گرفته و از سوی سرویسهای اطلاعاتی پیگیری میشود.
🔻دوم، تأثیرگذاری و #استحاله که از طریق طرفداران انجام شده و لزوماً از سوی سرویسهای اطلاعاتی خط دهی نمیشود. در نوع دومِ نفوذ، حاکم ساختن ارزشها اهمیتی بسیار دارد. تکثیر نقطه تماس، شاهبیت عملیات #سرویسهای_اطلاعاتی و استراتژی غرب در نفود نوع دوم است. هرچه اصطکاک غربیها با کشور ما بیشتر باشد، تأثیرگذاری آنها بیشتر خواهدبود. در شکل سنتی، ارتباط، هدایت، حمایت و اقدام، چهار رکن در ویژگیهای یک جاسوساند اما اکنون بحث جدی در این موضوع، تفکر است.
↩️بر اساس چنین عقیدهای، بیتردید، جریانهای فرقهای با توجه به سطح تأثیرگذاری و نقشآفرینی در #استحاله_فرهنگی و اعتقادی جامعه، از کارگزاران نفوذ تلقی شده و این به مفهوم هدایت مستقیم آنها توسط سرویسهای اطلاعاتی نخواهدبود. مصادیق بسیاری از نقشآفرینی عناصر فرقهای به عنوان مهرههای #جاسوسی در وقایع مختلف -طی دهه اخیر- در کشور آشکار گردیده که نشان از اهمیت و ضرورت بررسی این بٌعد (کارکرد) #فرقهها است.
@Feraghvaadyan
ولادت با سعادت صبورترین پرستار عالم، حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار تبریک و تهنیت باد🌸
@feraghvaadyan
🔺گونهشناسی هفتگانه #جنبشهای_معنویتهای_نوپدید
1. معنویت کاریزماتیک؛ مانند اکنار و پیروان ایلیا(پیمان فتاحی)
2. معنویت خویشت؛ مانند فرقه راجنیشیم(اشو) و اثار ویندایر.
3. معنویت فراعلم؛ سیستم درمانی خوزه سیلوا و فرقه مکتب نورعلی الهی.
4. معنویت هندی-چینی؛ یوگا، ذن، ریکی و فنگشویی.
5. معنویت بیگانگان؛ آثار مربوط به موجودات فرازمینی، بشقابپرندهةا و فرشتگان شفابخش مانند کتاب نوردرمانی.
6و7. معنویت جادو و نوکافرکیشی؛ شیطانپرستی، احیای جادوگری و ساحری قدیم و استفاده مدرن از آنها.
✅منبع: حمیدیه، بهزاد، «تلاشی در سنخشناسی جنبشهای معنوی ایران
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
🔺انگلیکن؛ ریشههای یک کودتای نافرجام در ایران
✍️پس از روی کار آمدن رژیم پهلوی، #مسیحیان ایران و میسیونرهای خارجی، از آزادی بسیاری برخوردار شدند. «#اردشیرزاهدی» در سال 1333 اعلام کرد کلیه مبلغین تبشیری، اجازه بازگشت دارند. در این مدت، علاوه بر کلیساهای سنتی قدیمی، #کلیساهای_تبشیری نیز بهدنبال فعالیت میسیونرها تشکیل شد که #کلیسای_انگلیکن، یکی از آنها بود. این #کلیسا که در ایران به کلیسای اسقفی معروف میباشد، در برخی شهرها مانند تهران، اصفهان و شیراز دارای شعباتی بودهاست. یکی از اقدامات کلیسا و مبشران انگلیکن، تلاش برای انطباق #مسیحیت با فرهنگ ایرانی و بومیسازی آن میباشد.
↙️یکی از مهمترین اقدامات عناصر وابسته به #کلیسای_اسقفی در ایران مربوط به کودتایی #نافرجام است. 15 آوریل 1980 (26 فروردین 1359)، 500 میلیون دلار وجه نقد از طرف سازمان #سیا به کشیش «پال هنت» داده شد تا برای یک کودتا در ایران هزینه شود. نقش اصلی در این کودتا را کلیسای اسقفی ایران به عهده داشت. این مسئله در نامه #کشیش_پال_هنت انگلیسی به «مک کانل» (افسر پنتاگون) مورد اشاره قرار گرفتهاست. وی در ادامه این نامه، اظهار خوشوقتی نموده که قادر خواهدبود این مبلغ را میان افسران ارتش و نیروی هوایی، رهبران #بهائیت و گروههای ضد انقلاب توزیع کند و مقدمات کودتا از جمله بمباران منزل امام(ره) و مناطق استراتژیک قم و تهران را علنی سازد.
📂در همین سند، پال هنت از ملاقات خود با سفیر انگلستان، «#جان_گراهام»، شش افسر نیروی هوایی در ایران و گروه دیگری از ارتشیان و طراحان سیا گزارش دادهاست. این افراد از جان گراهام، 300 کیلو مواد منفجره و فیتیلههای انفجاری دریافت داشتهاند. کشیش کلیسای اسقفی در پایان این نامه، از افسر پنتاگون دعوت کرده به تهران بیاید تا از نزدیک رهنمودهای ویژهای در اختیار آنها قرار دهد که با توجه به کشف شبکه #جاسوسی و شکست کودتا، این سفر لغو شد.
@feraghvaadyan
💢افتتاح نخستین مدرسه دینی #یهودیان در امارات متحده عربی
📡رسانه های اسرائیلی گزارش دادند که «اسحاق یوسف»، خاخام ارشد یهودی به #امارات سفر کرده است و روز شنبه در اولین سفر وی به یک کشور عربی، یک مدرسه دینی یهودی و یک کنیسه را در دبی افتتاح کرد.
📰روزنامه «تایمز آو #اسرائیل» نوشت: دفتر اسحاق یوسف، خاخام ارشد یهودیان شرقی(سفاردیم) اسرائیل اعلام کرد، وی در راستای تحکیم روابط دوجانبه روز پنجشنبه به امارات رفته است. این نخستین سفر یک خاخام ارشد به کشوری عربی است.
🔻خاخام یوسف در این دیدار با مسوولان عالیرتبه امارات دیدار کرده، یک مدرسه یهودی افتتاح و خاخام ارشد اقلیت یهود در امارات را منصوب کند. وی همچنین از مرکز اقلیت یهود، #کنیسه یهودیان در دبی و رستوران یهودیان در برج خلیفه دیدن خواهد کرد.
↩️خاخام دوخمان گفت: سفر خاخام ارشد به امارات، تاریخی است. در حال حاضر که نهادها و مؤسسه های یهودی جدیدی به سرعت در حال ساخت در امارات هستند.
این سفر و روابط دوجانبه در زمینه های مختلف میان امارات و اسرائیل پس از امضای توافقنامه عادی سازی روابط صورت می گیرد.
@feraghvaadyan