هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتما مشاهده بفرمایید ودر نشر آن کوتاهی نکنید 💐
#آگاهسازی.
مردم برای تشکیل مجلس قوی پای صندوقهای رای حاضر شوند
هدایت شده از تبیین
⭕️کوخها منشاء برکت هستند، نه کاخها
🔹آنهایی که #اختراع کردهاند، آنهایی که #زحمت کشیدهاند و #کتابهای_ارزنده تحویل جامعه دادهاند در هر رشتهای، این #کوخ_نشینان بودهاند. طبع #کاخ_نشینی منافات دارد با #تربیت_صحیح، منافات دارد با اختراع و #تصنیف و #تالیف و #زحمت.
🔹اگر در سرتاسر دنیا هم بخواهید گردش کنید و پیدا کنید، اگر موفق بشوید، یکی دو تا و چند تاست. تمام #مصنفین از این #کوخ_نشینان بودند تقریباً، و تمام #مخترعین از همین کوخنشینان بودند تقریباً.
بیانات حضرت امام در دیدار با مسئولان نظام ۶۲/۰۱/۰۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️فرق میان ما و انبیا و اوصیا علیهم السلام
🔹فرق ما با #انبیاء و #اوصیا علیهم السلام در یک مطلب است، و آن اینکه ما بالوجدان متوجه #خیر و متحذّر از #شر نیستیم، ولی آنها عینکشان و دید #بصیرت شان یک چیز را خیر و خلافش را شر میبیند، ولی ما هر روز خیر و شری داریم و اشتباهات ما عمدی است و سهوی نیست. آنها تشخیص دادهاند #خیر_مطلق یک چیز است که از هر خیری خیر است و از هر خیری خوبتر است. مطلب را #تشخیص دادهاند و لذا به #سرچشمه #متوسل میشوند، ولی ما که ایمان قوی نداریم؛ «بهار توبه شکن میرسد چه چاره کنم». [۱]
پی نوشت؛
[۱] دیوان حافظ، با تصحیح قدسی، غزل ۳۸۸، ص ۲۸۹.
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️نهضت علمی امام صادق (علیه السلام) پس از شهادتشان چگونه پیگیری شد؟
🔹بررسى اوضاع و احوال زمان #امام_موسی_کاظم (علیه السلام) نشان مى دهد كه هرگونه اقدام حادی كه #حكومت_منصور از آغاز روى آن حساسيت نشان بدهد صلاح نيست؛ از اين رو #امام_كاظم (علیه السلام) دنباله برنامه علمى پدر را گرفت و حوزه اى نه به وسعت دانشگاه جعفرى تشكيل داد و به #تربيت_شاگردان بزرگ و رجال علم و فضيلت پرداخت.
🔹«سيد بن طاووس» مى نويسد: گروه زيادى از #ياران و #شيعيان خاص #امام_كاظم (عليه السلام) و رجال خاندان هاشمى در محضر آن حضرت گرد مى آمدند و سخنان گهربار و پاسخ هاى آن حضرت به پرسش هاى حاضران را يادداشت مى نمودند، و هر حكمى كه در مورد پيش آمدى صادر مى نمود، ضبط مى كردند. [۱]
🔹«سيد اميرعلى» مى نويسد: در سال ۱۴۸ #امام_جعفر_صادق (علیه السلام) در شهر مدينه درگذشت، ولى خوشبختانه #مكتب_علمى او تعطيل نشد، بلكه به رهبرى جانشين و فرزندش #موسى_كاظم (علیه السلام)، شكوفايى خود را حفظ كرد. [۲]
🔹 #امام_کاظم (علیه السلام) نه تنها از نظر علمى، تمام دانشمندان و #رجال_علمى آن روز را تحت الشعاع قرار داده بود، بلكه از نظر #فضائل_اخلاقى و صفات برجسته انسانى نيز زبان زد خاص و عام بود، به طورى كه تمام #دانشمندانى كه با زندگى پرافتخار آن حضرت آشنايى دارند در برابر عظمت #شخصيت_اخلاقى وى سر تعظيم فرود آورده اند.
🔹«ابن حجر هيتمى»، دانشمند و محدث مشهور جهان تسنّ، مى نويسد: #موسى_كاظم (علیه السلام) #وارث_علوم و دانش هاى پدر و داراى #فضل و #كمال او بود. وى در پرتو #عفو و #گذشت و #بردبارى فوق العاده اى كه (در رفتار با مردم نادان) از خود نشان داد، #كاظم لقب يافت، و در زمان او هيچ كس در #معارف_الهى و #دانش و #بخشش به پايه او نمى رسيد. [۳]
پی نوشتها؛
[۱] حاج شيخ عباس قمى، الأنوارالبهيه، مشهد، مؤسسه منشورات دينى مشهد، ص ۱۷۰
[۲] مختصر تاريخ العرب، ط ۲، تعريب: عفيف البعلبكى، دارالعلم للملايين، ص ۲۰۹
[۳] الصواعق المحرقه، مكتبه القاهره، ص ۲۰۳
📕سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق (علیه السلام)، قم، ۱۳۹۰ش، ص ۴۱۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_کاظم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️انقلاب مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) از چه خاستگاه دینی نشأت گرفت؟ به عبارتی این انقلاب مشروعیّت خود را از چه مبانی و قواعد دینی می گیرد؟ (بخش اول)
🔸#انقلاب_اسلامی_ایران بر مبانی و اصول خاصی استوار است که آن را از سایر #انقلابهای_جهان #متمایز می کند، برای آشنایی بیشتر با این #انقلاب_عظیم، به طور اختصار به تعدادی از اصول و مبانی آن اشاره می شود:
1⃣نفی حاکمیت غیر خدا
🔹براساس #جهانبینیاسلامی، #شیعه بر این عقیده است که #حاکمیت_مطلق از آن #خداوند است: «إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِله». [انعام، ۵۷] بر پایه این عقیده #احکام_حکومتی باید مبتنی بر #معارف_اسلام باشد. در حالی که رژیم شاهنشاهی #پهلوی قبل از انقلاب، سعی در #سکولار سازی و #لائیک کردن جامعه و قوانین داشت، و در این راستا اقدامات متنوعی انجام داد، که یکی از آنها ارائه لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی بود.
🔹این اتفاق با عقیده حاکمیت #قوانین_دینی منافات داشت. #علمای_دین برای اصلاح آن اقدامات مختلفی کردند که فایده نداشت؛ لذا کار به #انقلاب و تغییر حکومت کشید تا #قوانین بر اساس #شرع تصویب و اجرا شود. مؤلّف کتاب ریشه های انقلاب اسلامی درباره لایحه ایالتی ولایتی چنین می نویسد: «در تيرماه ۱۳۴۱ ش، امير اسدالله #عَلَم پس از دكتر امينی، به نخست وزيری رسيد. #عَلَم، لايحه انجمن های ايالتی و ولايتی را به كابينه برد و به تصويب رساند.
🔹در متن تصويبنامه اين طرح، قيد #اسلام از جمله شرايطِ انتخاب كنندگان و انتخاب شوندگان حذف شده بود. همچنين #سوگند_نامه منتخبانِ مردم در #مجلسشورایملّی نيز تغيير يافته بود. به اين ترتيب نمايندگان موظف شده بودند به جای سوگند به #قرآن، به كتاب آسمانی قسم ياد... پس از تصويب لایحه مزبور، رسانه های جمعی متن آن را قرائت كردند و تبليغات گسترده ای در اين باره به راه افتاد.
🔹 #امام_خمينی (ره) اولين كسى بود كه به رغم ظاهر موجّه و فريبنده اين مصوبه، #توطئه خطرناكِ نهفته در آن را دريافت. ايشان با شناختی كه از بانيان و طراحانِ اصلی اينگونه مصوبات داشت، می دانست #تصويب و #اجرای اين طرح ها در #ايران و ديگر كشورهای اسلامی مقدمهای برای از ميان برداشتن نام #اسلام و استقرار #حكومتهای_لائيك و دين ستيز است». [۱]
🔹بنابراین یکی از مبانی مهم #انقلاب_اسلامی و ایجاد نظام جمهوری اسلامی ایران، عقیده #توحید در حاکمیت و پیاده سازی #احکام_شریعت بوده است. #ادامه_دارد...
پی نوشت:
[۱] انقلاب اسلامی و ريشه های آن، مصباح يزدى، محمدتقى، تدوين و نگارش: شباننيا، قاسم، ناشر: انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى، ۱۳۹۵ش، چ نهم، ص ۲۴۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#انقلاب_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️کوخها منشاء برکت هستند، نه کاخها
🔹خود #رسول_اکرم - صلی الله علیه و آله و سلم - که در راس همه واقع است #زندگی_کوخنشینی داشته است. خیال نشود که یک اتاق، حتی یک اتاق نظیر اتاق متوسط این جامعه داشتهاند. چند تا حجره داشتهاند، #حجرههایمحقر.
🔹و این #شخص_عالیمقام از همین حجره محقر نورش به #ملک و #ملکوت افتاده است و #سِعِه_تربیتش در تمام جهان توسعه پیدا کرده است. در صورتی که آنچه او میخواست باز نشده است، و بشر به این زودی نمیتواند برسد به او، مگر ان شاء الله خلف صالح او (قائم آل محمد ارواحنا فداه) بیاید و با دست مبارک او #تربیت_عالیه تحقق پیدا بکند.
🔹از این معنویات که گذشتیم، در این امور فرهنگی، در این امور مادی، در این اموری که اختراعات و کشفیات هست، شما اگر گردش کنید در بین #کاخ_نشینان، گمان ندارم که پیدا کنید یک کاخنشین موفق شده است به یک اختراع. #کوخ_نشینان بودند که موفق شدهاند به این #اختراعات.
🔹طبع قضیه #کاخ_نشینی، توجه به #عیش و عشرت و توجه به #دنیا و توجه به #مال و منال است و نمیتواند #شهوت و شکم، این طبقه را مهلت بدهد که در یک امر تفکری وارد بشوند و فکر بکنند.
بیانات حضرت امام ۶۲/۰۱/۰۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (ع) برکات بعثت پیامبر (ص) را چگونه بیان میفرماید؟
🔹 #امام_علی (ع) در بخشی از خطبه اول «نهج البلاغه»، اشاره به چهار نکته ميفرمايد: نخست، مسأله #بعثت_پیامبر_اسلام و بخشى از #ویژگیها و #فضایل آن حضرت و نشانه هاى نبوّت او. دوّم، وضع دنیا در زمان #قیام آنحضرت از نظر انحرافات دینى و اعتقادى و نجات آنها از این #ظلمات_متراکم، به وسیله نور محمّدى (ص). سوّم، رحلت پیامبر از دار دنیا. چهارم، #میراثى که از آنحضرت باقى مانده، یعنى #قرآن_مجید.
🔹در قسمت اوّل ميفرمايد: «اِلى اَنْ بَعَثَ اللهُ سُبْحانَهُ مُحَمَّداً رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ لاِنْجازِ عِدَتِهِ وَ اِتْمامِ نُبُوَّتِهِ»؛ (قرنها گذشت و روزگاران سپری شد] تا اینکه خداوند سبحان، #محمّد رسول الله صلی الله علیه و آله را براى وفاى به عهد خود و کامل کردن نبوّتش برانگیخت و #مبعوث کرد». سپس اشاره به بخشى از #فضایل آنحضرت کرده، ميفرمايد: «مَاْخُوذاً عَلَى الْنَبییّنَ میثاقُهُ»؛ (این درحالى بود، که از همه #پیامبران پیمان درباره او گرفته شده بود [که به او ایمان بیاورند و بشارت ظهورش را به پیروان خویش بدهند]).
🔹«مَشْهُورَةً سِماتُهُ، کَریماً میلادُهُ»؛ (در حالیکه نشانه هایش مشهور و #میلادش پسندیده بود). این تعبیر ممکن است اشاره به کرامت و عظمت پدر و مادر و اجداد او باشد و یا برکاتى که #هنگام_تولّد او براى جهانیان فراهم گشت، چه اینکه مطابق نقل تواریخ، همزمان با تولّد آنحضرت #بتها در خانه کعبه فرو ریختند، #آتشکده_فارس خاموش شد، #دریاچه_ساوه که مورد پرستش گروهى بود خشکید، و قسمتى از #قصرشاهانجبّار درهم شکست و فروریخت و همه اینها بیانگر آغاز عصرجدیدى در مسیر #توحید و مبارزه با #شرک بود.
🔹سپس مى افزاید: «وَ اَهْلُ الاَرْضِ یَومَئِذ مِلَل مُتَفَرِّقَة وَ اَهْواء مَنْتَشِرَة وَ طَرائِقُ مُتَشَتِّت»؛ (در آنروز #مردم زمین، داراى مذاهب پراکنده و افکار و خواسته هاى ضدّ و نقیض و راهها و عقاید پراکنده بودند). «بَیْنَ مُشَبِّه للهِ بِخَلْقِهِ اَوْ مُلْحِد فِى اسْمِهِ اَوْ مُشیر اِلى غَیْرِهِ»؛ (گروهى خدا را به مخلوقاتش تشبیه میکردند و گروهى نام او را بر بتها مینهادند یا به غیر او اشاره و دعوت میکردند). #ملحد از مادّه «لحد» بر وزن مَهْد به معناى حفره اى است که در یک طرف قرار گرفته است، و به همین جهت به حفره اى که در یک جانب قرار گرفته است لحد میگویند،
🔹سپس به هرکارى که از حدّ وسط منحرف بسوى افراط و تفریط شده، #الحاد گفته میشود، و #شرک و #بتپرستى را نیز به همین جهت #الحاد میگویند، و منظور از جمله بالا «مُلْحِد فِى اسْمِهِ» همان است که دربالا اشاره شد که نام خدا را بر بتها مى نهادند؛ مثلا به یکى از بتها اللات و به دیگرى العزّى و به سوّمى منات میگفتند که به ترتیب از الله و العزیز و المنّان منشتق شده است، و یا اینکه منظور آنست که صفاتى براى خدا همچون صفات مخلوقات قائل میشدند و اسم او را دقیقاً بر مسمّى تطبیق نمیکردند. جمع میان هر دو تفسیر نیز ممکن است. سپس مى افزاید: «پس خداوند آنها را بوسیله آنحضرت از #گمراهى رهایى بخشید و با #وجودپربرکتاو، آنان را از #جهالت نجات داد».
🔹بعد به فراز دیگرى از این بحث پرداخته، ميفرمايد: «سپس خداوند سبحان لقاى خویش را براى #پیامبر(ص) انتخاب کرد، و آنچه را نزد خود داشت براى او پسندید، و او را با رحلت و انتقال از دار دنیا به سراى آخرت، گرامى داشت و از گرفتارى در چنگال مشکلات نجات بخشید»؛ «آرى در نهایت احترام او را قبض روح کرد، درود خدا بر او و آلش باد»؛ «او هم آنچه را انبیاى پیشین براى امّت خود به یادگار گذارده بودند در میان شما به جاى نهاد»، «زیرا آنها هرگز امّت خود را بى سرپرست و بى آنکه راه روشنى در پیش پایشان بنهند و پرچمى برافراشته، نزد آنها بگذارند رها نمیکردند!».
🔹بدیهى است منظور امام(ع) از تعبیر بالا همان چیزیست که در #حدیث_ثقلین آمده است که طبق این روایت متواتر، #پیامبر(ص) فرمود: «من از میان شما میروم و دو چیز پرارزش در میان شما به یادگار میگذارم: #کتاب_خدا و #عترتم که اگر به این دو #تمسّک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد و این دو ازیکدیگر جدا نمیشوند تا در کنار #حوض_کوثر نزد من آیند». به هرحال دلسوزى #پیامبران نسبت به #امّتها منحصر به حال حیاتشان نبوده است و بدون شک، نگران آینده آنها نیز بوده اند، بیش از آنچه پدر به هنگام وفات، نگران فرزندان خردسال خویش است؛ به همین دلیل نمیتوان باور کرد که آنها را بدون #برنامه_روشن و سرپرست و #وصیّى، رها سازند و زحمات یک عمر خویش را براى هدایت آنان بر باد دهد.
📕پيام امام اميرالمومنين(ع)، ناصر مكارم شيرازى، دارالكتب الاسلاميه، ۱۳۸۷ش ج۱ ص۲۲۸
منبع:وبسایت آیت الله مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#پيامبر_اكرم #بعثت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️انگیزه بعثت تزکیه نفوس بوده است...
🔹آنهایی که #بعثت را یک بعثت الهی میدانند و #انگیزه_بعثت را #هدایت همه خلق میدانند، باید به غایت بعثت توجه کنند، به انگیزه #بعثت توجه کنند که خود خدا انگیزه بعثت را فرموده است، فرموده است: «یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَه». #تزکیه برای این است که #نور_هدایت در #انسان واقع بشود. تا #تزکیه نشدید، طغیان برای شما حاصل خواهد شد.
🔹تا #تزکیه نشدهاید، علم برای شما خطرناک است، خطرناکتر از هر چیزی. تا #تزکیه نشدهاید، مقام برای شما خطرناک است و شما را به هلاکت دنیایی و اخروی میکشاند. کوشش کنید که از این روزی که #بعثت شروع شده است، از آن وقتی که بعثت شروع شده است و امروز سالروز این بعثت بزرگ است و این #نعمتعظیمالهی است، توجه کنید که #بعثت برای چه بوده، انگیزه بعثت چه بوده است و اگر کسی تخلف کند از انگیزه بعثت چه خواهد شد.
🔹انگیزه بعثت #تزکیه_نفوس بوده است و تزکیه نفوس به این است که #خودخواهیها برود از بین، #خودبینیها برود از بین، #ریاستطلبیها برود از بین، #دنیاطلبیها برود از بین، و به جای همه، خدای تبارک و تعالی و هوایِ برای خدا بنشیند. #انگیزه_بعثت این است که #حکومت_خدا در دلهای بشر حکومت کند تا اینکه در جامعه های بشر هم حکومت کند. تا #تزکیه در ردههای بالا حاصل نشود و #تصفیه در ردههای بالا حاصل نشود، این مملکت و همه ممالکی که هستند #اصلاح نخواهند شد...
بیانات حضرت امام ۶۰/۰۳/۱۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#بعثت #امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️بعثت برای مقابله با جاهلیّت آمد
🔹 #بعثت برای مقابلهی با #جاهلیّت آمد. جاهلیّت در ادبیات اسلامی، دوران قبل از طلوع نبوّت #پیامبر_مکرّم است. نباید تصوّر کرد که این #جاهلیّت، مخصوص جزیرةالعرب و عربهای مکّه و حجاز و بقیّهی نقاط بود؛ نه، آن #جاهلیّتْ عمومیّت داشت؛
🔹ایرانِ آن روز هم غرق در جاهلیّت بود، امپراتوری رومِ آن روز هم غرق در جاهلیّت بود؛ #اسلام و #بعثت_پیامبر برای مقابلهی با همهی این جاهلیّت پدید آمد. #جاهلیّت فقط به معنای فقدان علم نیست؛ در تعبیرات اسلامی و در ادبیات اسلامی، #جاهلیّت معنای بسیار وسیعتری دارد؛ بخشی از جاهلیّت، فقدان علم و نداشتن علم است،
🔹امّا جاهلیّت به معنای وسیع عبارت است از #غلبه و حاکمیّت نیروی #شهوت و #غضب انسانی بر #محیط_زندگی؛ این میشود جاهلیّت. #جاهلیّت یعنی جوامع انسانی، تحت تأثیر تمایلات شهوی و غضبیِ عمدتاً فرمانروایان خود به شکلی دربیاید که #فضائل در آن گم بشود و #رذائل حاکم بشود؛ این میشود جاهلیّت.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۴/۰۲/۲۶
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#پيامبر_اکرم #بعثت #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) مظهر صفت رحمت خاصه خداوند متعال
🔹خداوند سبحان میفرماید: «ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِک بِالْحِکمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جَادِلْهُم بِالتِی هِی أَحْسَن»؛ [۱] (با #حکمت و #اندرز_نیکو، [مردم را] به سوی راه پروردگارت بخوان، و با مجادلهی نیکوتر با آنها مجادله کن)؛ یعنی با #زبان_نرم و به نرمی و آرامی، #حکیمانه و منطقی و یا با #موعظه_نیکو و زبان شیرین مردم را به سوی خدا دعوت کن. و نیز میفرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللهِ لِنتَ لَهُمْ»؛ [۲] (پس به واسطهی لطف و رحمت خدا، با آنها به نرمی رفتار نمودی).
🔹 #پیامبر_اکرم (ص) مظهر صفت خاصهی رحمت حضرت حق تبارک و تعالی و «بِالْمُؤْمِنِینَ رَئُوفٌ رحِیمٌ»؛ [۳] (نسبت به مؤمنان #بسیار_مهربان و #دلسوز)، و آیینهدار جمال حق است که نور رحمت در او به ظهور پیوسته و از او به دیگران میتابد و خود بالذات ندارند. نظیر آیینهای که نور آفتاب در آن تابش نماید و از آن به دیگری منعکس شود، که در حقیقت روشنی آفتاب است، نه آیینه.
🔹خداوند خطاب به آن حضرت می فرماید: «لَعَلک بَاخِعٌ نفْسَک أَلا یکونُواْ مُؤْمِنِینَ»؛ [۴] (چه بسا برای اینکه آنان ایمان نمیآورند #جان خود را میفرسایی). و نیز می فرماید: «فَلاَ تَذْهَبْ نَفْسُک عَلَیهِمْ حَسَرَاتٍ»؛ [۵] (مبادا #جان تو به خاطر آنها از روی حسرت های پیدرپی بفرساید)؛ یعنی مگر میخواهی از سختی و ناراحتی جان دهی که این گونه از شدت #رحمت و #رأفت بر مؤمنین، در #هدایت و ایمان آوردن آنها خودخوری میکنی؟!
پی نوشتها؛
[۱] قرآن کریم، سوره نحل، آیه ۱۲۵
[۲] همان، سوره آل عمران، آیه ۱۵۹
[۳] همان، سوره توبه، آیه ۱۲۸
[۴] همان، سوره شعراء، آیه ۳
[۵] همان، سوره فاطر، آیه ۸
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۳۰۹
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#پیامبر_اکرم #آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️غایت بعثت
🔹 #غایت_بعثت همان است که خدای تبارک و تعالی در #سوره_جمعه فرموده است: «هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الامِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ و یُزَکِّیهِم وَ یُعلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الْحِکمَهَ وَ إِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ». #غایت_بعثت اینهایی است که در این آیه شریفه ذکر میفرماید؛
🔹میفرماید که خدای تبارک و تعالی آن خدایی است که #مبعوث کرده است در بین شما از خود شما یک #رسولی، یک فرستادهای و این #فرستاده این چند امر را از طرف خدا باید انجام بدهد: «یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ»؛ #آیات_خدا را بر #مردم قرائت کند.
🔹 #قرآن آیات الهی است و #انگیزه_بعثت آوردن این #کتاب_بزرگ است، و تلاوت کردن این کتاب بزرگ و آیه عظیم الهی است. گرچه همه #عالَم آیات حق تعالی هستند، لکن #قرآن_کریم فشرده از تمام #خلقت و تمام چیزهایی [است] که در #بعثت باید انجام بگیرد.
بیانات حضرت امام ۶۰/۰۳/۱۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#بعثت #امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) در خطبه ۱۹۸ نهج البلاغه، درباره برتری «اسلام» بر سایر ادیان چه فرموده است؟
🔹 #امام_علی (علیه السلام) در بخشی از خطبه ۱۹۸ #نهج_البلاغه می فرماید: «أَذَلَّ الْأَدْيَانَ بِعِزَّتِهِ، وَ وَضَعَ الْمِلَلَ بِرَفْعِهِ، وَ أَهَانَ أَعْدَاءَهُ بِكَرَامَتِهِ، وَ خَذَلَ مُحَادِّيهِ بِنَصْرِهِ، وَ هَدَمَ أَرْكَانَ الضَّلَالَةِ بِرُكْنِهِ، وَ سَقَى مَنْ عَطَشَ مِنْ حِيَاضِهِ، وَ أَتْأَقَ الْحِيَاضَ بِمَواتِحِهِ».
🔹(خداوند #اديان و #مذاهب ديگر را با عزّت و قدرت بخشيدن به #اسلام ضعيف كرد و ملل ديگر را با اعتلاى اسلام فرود آورد، و با احترام و نفوذ آن، #دشمنانش را خوار نمود، با يارى اسلام #مخالفان سرسختش را درمانده ساخت و با تقويت آن، #اركان_ضلالت را در هم كوبيد، #تشنگان را از سرچشمه زلال آن #سيراب كرد، و آبگاهش را پر آب نمود).
🔹جمله هاى «أَذَلَّ الْأَدْيَانَ بِعِزَّتِهِ، وَ وَضَعَ الْمِلَلَ بِرَفْعِهِ...»، با توجّه به اينكه ضمير در آنها به #اسلام برمیگردد، اشاره به همان چيزى است كه در #قرآن_مجيد آمده است: «هُوَ الَّذِى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»؛ [۱] (او كسى است كه #پيامبر خود را با #هدايت و #دين_حقّ فرستاد، تا او را بر #همه_اديان غالب سازد، هر چند #مشركان ناخشنود باشند).
🔹در آيه قبل از آن مى خوانيم: «يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُوا نُورَ اللهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَ اللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ»؛ [۲] (آنان مى خواهند #نور_خدا را با دهان خود خاموش سازند؛ ولى #خدا نور خود را كامل مى كند، هر چند #كافران خوش نداشته باشند).
🔹 #پيروزی_اسلام بر اديان ديگر در دو جبهه بود؛ يكى #جبهه_ظاهرى از نظر سياسى و نظامى و ديگر #جبهه_باطنى از نظر منطق، استدلال و برهان؛ زيرا #قرآن_مجيد قوى ترين #دلايل را براى اثبات معارف دينى اقامه كرده، كه هر فرد منصفى را وادار به پذيرش مى كند، و همان گونه كه اميرالمؤمنين (عليه السلام) در جمله هاى بالا فرمودند: «تشنگان را از چشمه هاى جوشان خود سيراب و آبگاه هاى #علم و #معرفت را با #دلايل_خويش پر مى سازد».
پی نوشتها؛
[۱] سوره صفّ، آيه ۹
[۲] همان سوره، آيه ۸
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۷، ص ۶۸۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#اسلام
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اهداف رسالت پیامبر (صلی الله علیه و آله) در کلام امام علی (علیه السلام) چگونه بیان شده است؟
🔹 #امام_علی (علیه السلام) در بخشی از خطبه دوم #نهج_البلاغه بعد از تحکیم پایه هاى شهادت به توحید و یگانگى خدا، به سراغ دوّمین و مهمترین اصل بعد از توحید یعنى شهادت به #نبوّت مى رود و مى فرماید: «وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ». (من گواهى مى دهم که #محمّد #بنده و #فرستاده اوست). آرى پیش از آن که #محمّد (صلی الله علیه و آله) #رسول_خدا باشد، #بنده_خاصّ او بود، و تا بنده خاص نباشد به #مقام_رسالت نمى رسد؛ ضمناً #شهادت به #بندگی، پاسخى است به آنها که رسولان خدا را تا سرحدّ الوهیت بالا مى بردند و بزرگترین افتخار آنان را که عبودیتشان بود از آنها مى گرفتند.
🔹سپس رسالت و #مأموریت_پیامبر (صلی الله علیه و آله) را این چنین توصیف مى کند، مى فرماید: «اَرْسَلَهُ بِالدّینِ الْمَشْهُورِ وَ الْعَلَمِ الْمَأثُورِ وَ الْکِتابِ الْمَسطُورِ، وَالنُّورِ السّاطِعِ وَ الضِّیاءِ اللامِعِ، وَ الاَمْرِ الصّادِعِ». (او را با دین و #آیین_آشکار و نشانه روشن و #کتاب نوشته شده و #نور_درخشان و روشنایى تابنده و امر و #فرمان_قاطع و بى پرده فرستاد). در این که این تعبیرات ششگانه عمیق و پرمحتوا اشاره به چه امورى است تفسیر هاى گوناگونى وجود دارد.
🔹نخست این که «دین مشهور» اشاره به #آیین_اسلام و «علم مأثور» اشاره به #معجزات و «کتاب مسطور» اشاره به #قرآن و «نور ساطع» اشاره به #علومالهىپیامبر و «ضیاء لامع» اشاره به #سنّتآنحضرت و «امر صادع» (به قرینه آیه فَاصْدَعْ بِما تُؤمَرُ) [۱] اشاره به #ترک_تقیّه و اظهار #توحید بدون پرده در برابر #مشرکان و #مخالفان است. این احتمال نیز وجود دارد که «نور ساطع» و «ضیاء لامع» توضیحات بیشترى درباره قرآن مجید باشد چرا که قرآن مایه روشنایى افکار و جوامع انسانى است.
🔹سپس به هدف نهایى #رسالت_پیامبر (صلى الله علیه و آله) و آوردن #قرآن_مجید و #معجزات و قوانین و #احکام_الهى مى پردازد و مى فرماید: هدف از این بعثت و تجهیزات همراه پیامبر، چند چیز بود. هدف این بود که: «اِزاحَةً لِلشُّبُهاتِ، وَ احْتِجاجاً بِالْبَیِّناتِ، وَ تَحْذیراً بِالآیاتِ وَ تَخْویفاً بِالمَثُلاتِ». (#شبهات را از میان بردارد و با دلایل و #منطق_روشن استدلال کند و به وسیله #آیات_الهى مردم را از مخالفت خدا برحذر دارد و از #کیفرهایى که به دنبال مخالفت دامنگیرشان مى شود بترساند).
🔹در تفسیر این چهار تعبیر نیز مى توان گفت که «اِزاحةً لِلشُّبُهاتِ» اشاره به حقایقى است که در پرتو #براهین_الهى روشن مى شود و هرگونه شک و #شبهه را مى زداید و «وَ احْتِجاجاً بِالْبَیِّناتِ» اشاره به #معجزات_حسّى است که براى گروهى که استدلالات عقلى، آنان را قانع نمى کند، موجب #یقین و ایمان است،
🔹و «تحذیر به آیات» تهدید به #مجازاتهای_اخروى و «تخویف به مثلات» تهدید به #مجازاتهای_دنیوى است همان گونه که در #قرآن به آن اشاره شده است، مى فرماید: «وَ یَسْتَعْجِلُونَکَ بِالسَّیِئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ وَ قَدْ خَلَتْ مَنْ قَبْلِهِمُ الْمَثُلاتُ»؛ [۲] (آنها پیش از حسنه و رحمت الهى از تو تقاضاى شتاب در سیئه و #عذاب مى کنند با این که پیش از آنها #بلاهای_عبرتانگیز، بر گذشتگان نازل شده است).
پی نوشتها؛
[۱] سوره حجر، آیه ۹۴
[۲] سوره رعد، آیه ۶
📕پيام امام امير المومنين (ع)، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۷ش، ج ۱، ص ۲۷۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#پیامبر #پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️نظام جمهوری اسلامی ایران
🔹دنیا بداند که ما اهل #تهاجم، فساد، #ظلم و ایجاد #بیعدالتی نیستیم؛ اما اهل #تسلیم هم نیستیم. دنیا بداند که #تهدید_نظامی، تهدید اتمی، تهدید #محاصره_اقتصادی و تهدید همدست شدن در #ملت_ایران اثر نمیکند؛ چون ملت ایران متّکی به خداست.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۴/۰۳/۲۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️بهترین نوع ریاضت
🔹از حضرت آیتالله بهجت قدسسره در خصوص بهترین نوع ریاضت سوال شد، ایشان فرمودند: #صوم (روزه) از ریاضات مشروعه است. ماهی سه روز خیلی مؤکد است. اول و وسط و آخر [ماههای قمری]. همچنین #کثرت_صلاة (زیاد نماز خواندن)، به اندازهای که پای حضرت رسول صلی الله علیه و آله [در اثر ایستادن طولانی در نماز] متورم شد. معلوم است، ریاضات شرعیه، «عمل به #واجبات» و «ترک #محرمات» است.
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️پاسخ «امام حسن مجتبى» عليه السلام در پاسخ به نامه اى كه معاويه براى آن حضرت فرستاده بود
🔸قالَ الامامُ المُجتَبى عليه السلام: «إنَّما هذَا الأمْرُ لِی وَالخِلافَةُ لِی وَ لِأهْلِ بَيْتِی، وَ إنَّها لَُمحَرَّمَةٌ عَلَيْكَ وَ عَلى أَهْلِ بَيْتِكَ سِمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله عليه و آله. وَاللهِ لَوْ وَجَدْتُ صابِرينَ عارِفينَ بِحَقّى غَيْرَ مُنْكِرينَ ما سَلَّمْتُ لَكَ وَ لا أَعْطَيْتُكَ ما تُريدُ».
🔹#امام_مجتبى عليه السلام فرمود: «همانا اين امر (حكومت) و #جانشينی_رسول_خدا (ص) از آنِ من و مربوط به اهل بيت من است، و بر #تو و #خاندانت #حرام است. اين مطلب را از رسول خدا صلی الله عليه و آله شنيده ام. سپس فرمود: سوگند به خداوند، چنانچه يارانى آگاه و آشنا به حقم، مى يافتم (كه در راه احياى حق ايستادگى مى نمودند) #حكومت را به تو واگذار نمى كردم و آنچه را كه تو مى خواستى، به تو نمى دادم».
📕بحارالانوار، ج۴۴، ص۴۵
#امام_حسن #امام_مجتبی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️کوخها منشاء برکت هستند، نه کاخها
🔹ما وقتی که در #مذهب_خودمان ملاحظه میکنیم که #فقه ما آنطور غنیاست و فلسفه ما آنطور غنیاست، آن اشخاصی که این فقه را به این غنا رساندند و آن اشخاصی که این فلسفه را به این غنا رساندند #کاخ_نشینان نبودند، #کوخ_نشینان بودند. #شیخ_طوسی که مبدا این امور و ارزنده ترین اشخاص در جامعه تشیع بوده است یک کاخنشین نبوده است؛ اگر کاخنشین بود نمیتوانست این کُتبی که تحویل جامعه داده است و این شاگردهایی که تحویل جامعه داده است تحویل بدهد.
🔹در #قشر_مرفه نمیشود یک همچو کاری انجامبگیرد. وقتی که در متاخرین از علما ملاحظه میکنیم میبینیم که #صاحب_جواهر یک همچو کتابی نوشته است که اگر صدنفر انسان بخواهند بنویسند شاید از عهده برنیایند و این کاخنشین نبوده. آنطور که نقل میکنند در آنوقتی که ایشان این کتاب را نوشتهاند سرداب در نجف نبوده، سرداب را شیخ انصاری از ایران برای نجف سوغات برده، یک منزل محقر داشتند
🔹و در یک اتاقشان باز بوده به یک دالانی -از قراری کهنقل میکنند- که در آن هوای گرم نجف یک نسیمی، نسیم داغی میآمده است و ایشان مشغول تحریر «جواهر» بودند. از یک آدمی که علاقه به #شکم و شهوات و #مال و منال و جاه و امثال اینها دارد این کارها نمیآید؛ طبع قضیه این است که نتواند. زندگی شیخ انصاری را همه شنیده یعنی بسیاری شنیدهاند چه وضعی داشته است در زهد. اگر نبود آن وضع، نمیتوانست آن شاگردهای بزرگی را تربیت کند و نمیتوانست آن کتابهای ارزنده را تحویل جامعه بدهد.
بیاناتحضرتامام۶۲/۱/۱
منبع سایت جامع امام خمینی
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️محفوظ ماندن از بلایا، نتیجه شاد کردن دل مومن
🔹وقتی دل #مؤمنی را شاد كنید، خدا از لطف، #مَلکی را خلق میکند که آن مَلک، شما را از #بلاها و تصادفات و... #حفظ میكند. این که میبینید در برخی #تصادفات بعضیها #محفوظ میمانند در حالی که به نفر کناری آنها آسیب وارد میشود به سبب این است که آن شخصِ محفوظ مانده، در #مسرّت #اهل_ایمان نقش داشته است.
📕برگی از دفتر آفتاب، ص ۱۸۴
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️امام سجاد عليه السلام:
🔸«اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ نَبِّهْنى لِذِكْرِكَ فى اَوْقاتِ الْغَفْلَةِ وَاسْتَعْمِلْنى بِطاعَتِكَ فى اَيّامِ الْمُهْلَةِ وَانْهَجْ لى اِلى مَحَبَّتِكَ سَبيلاً سَهْلَةً، اَكْمِلْ لى بِها خَيْرَ الدُّنْيا وَ الآخِرَةِ».
🔹بار الها! بر محمد و آلش درود فرست و مرا در هنگام غفلت به ياد خود آگاه گردان، و در ايام فراغت به اطاعتت موفق بدار، و برايم راهى آسان به سوى محبت خود بگشاى، و خير دنيا و آخرت را به وسيله آن تكميل فرماى.
📕صحيفه سجاديه، از دعاى بيستم
#امام_سجاد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️انقلاب مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) از چه خاستگاه دینی نشأت گرفت؟ به عبارتی این انقلاب مشروعیّت خود را از چه مبانی و قواعد دینی می گیرد؟ (بخش دوم)
🔸#انقلاب_اسلامی_ایران بر مبانی و اصول خاصی استوار است که آن را از سایر #انقلابهای_جهان #متمایز می کند، برای آشنایی بیشتر با این #انقلاب_عظیم، به طور اختصار به تعدادی از اصول و مبانی آن اشاره می شود:
2⃣نفی سلطه کفار بر سرزمین اسلامی و سرنوشت مسلمین
🔹با دقت در آیات و روایات، از جمله آیه ۱۴۱ سوره مبارکه نساء « ...لَنْ يَجْعَلَ اللهُ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلا»، (خداوند هرگز #کافران را بر #مؤمنان تسلّطی نداده است) در مییابیم که در سیاست خارجی #دولت_اسلامی، پس از موضوع جهاد، بر هیچ مسئله سیاسی دیگری، نظیر «نفی ولایت غیر مسلمانان بر مسلمان» تأکید نشده است؛ به عبارت بهتر در دیدگاه #فقه_اسلامی، خصوصاً فقه امامیه، #سلطه و چیرگی #دشمنان بر جامعه اسلامی و #مسلمانان امری نارواست. با توجه به این عقیده، هر گونه مبادلات و #مراوداتی که باعث افزایش و گسترش نفوذ غیر مسلمانان و #بیگانگان در جامعه اسلامی گردد، به نحوی که آنان بتوانند در #امور_مسلمین دخالت کنند، #ممنوع و نادرست تلقی میشود.
🔹 #امام_خمینی (ره) در ذیل آیه ۱۴۱ سوره مبارکه نساء «لَنْ یَجْعَلَ اللهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً» چنین مینویسد: «ممکن است بگویم قاعده #نفی_سبیل وجه #سیاسی دارد، و در مقام توجه دادن #مسلمانان به این امر مهم که لازم است از #سلطه_کافران به هر وسیله ممکن خارج شوند؛ زیرا تسلط آنان امر محتوم و تقدیر الهی نیست تا تسلیم به آن لازم باشد، بلکه رضایت دادن به این #سلطه، #ذلت و #ظلم است و خداوند از این بری است». [۱]
🔹براساس این قاعده فقهی، نظام پادشاهی #پهلوی که #استقلالی از خودش نداشت و در قانونگذاری و #اداره_کشور از حامیان #آمریکایی خود دستور می گرفت، #نامشروع تلقّی می شد؛ جریان لایحه #کاپیتولاسیون نمونه بارز از #سلطه_کفّار بر سرنوشت مسلمانان می باشد. امام خمینی (ره) بعد از تصویب این قانون با آن مخالفت و چنین فرمودند: «مجلس به پیشنهاد دولت، #سند_بردگی ملت ایران را امضا کرد... بدون اطّلاع ملت با چند ساعت صحبت های سرّی، #ملت_ایران را در تحت #اسارت_آمریکاییها قرار داد... اکنون من اعلام می کنم که این رأی ننگین مجلسین، #مخالف_اسلام و قرآن است». [۲]
🔹ایشان در جای دیگر نیز می فرماید: «ما را فروختند، #استقلال ما را فروختند و باز هم چراغانی کردند و پایکوبی کردند. اگر من به جای اینها بودم... می گفتم بیرق سیاه بالای سر بازارها بزنند... به حسب این رأی ننگین، اگر یک #مستشار_آمریکایی یا یک خادم مستشار آمریکایی به یکی از #مراجع_تقلید ایران، به یکی از افراد محترم ملت، به یکی از #صاحب_منصبان عالی رتبه ایران هر #جسارتی بکند، هر جنایتی بنماید، پلیس حق بازداشت او را ندارد؛ #محاکم_ایران حق رسیدگی ندارند؛ ولی اگر به یک سگ آنها تعرض بشود، پلیس باید دخالت کند، دادگاه باید رسیدگی نماید!». [۳]
🔹بنابراین یکی از اصول و #مبانی که #انقلاباسلامیایران، بر اساس آن شکل گرفت، قاعده فقهی نفی سبیل و #نفیسلطهکفار بر سرزمین اسلامی و سرنوشت آنان می باشد. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] صحیفه امام، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، ۱۳۸۰ ش، ج ۲، ص ۷۲۵
[۲] همان، ج ۱، ص ۴۰۹
[۳] همان، ص ۴۱۱ و ۴۱۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#انقلاب_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️انقلاب مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) از چه خاستگاه دینی نشأت گرفت؟ به عبارتی این انقلاب مشروعیّت خود را از چه مبانی و قواعد دینی می گیرد؟ (بخش سوم)
🔸#انقلاب_اسلامی_ایران بر مبانی و اصول خاصی استوار است که آن را از سایر #انقلابهای_جهان #متمایز می کند، برای آشنایی بیشتر با این #انقلاب_عظیم، به طور اختصار به تعدادی از اصول و مبانی آن اشاره می شود:
3⃣عدالت طلبی و ظلم ستیزی
🔹یکی از اهداف مهم خداوند متعال از ارسال رسل و انزال کتب، #نجات_انسانها از #ظلم، تبعیض نژادی، پرپایی #قسط و #عدل در جامعه میباشد. خداوند متعال در سوره حدید آیه ۲۵ میفرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ...»؛ (همانا ما #پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنان کتاب و ترازو [ی تشخیص حق از باطل] نازل کردیم تا مردم به #عدالت برخیزند). #رسول_اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز درباره اهمیت #عدل چنین فرمود: «الْعَدْلُ مِيزَانُ اللهِ فِی الْأَرْضِ فَمَنْ أَخَذَهُ قَادَهُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ مَنْ تَرَكَهُ سَاقَهُ إِلَى النَّارِ»؛ (#عدالت میزان و #ترازوی_خداوند در زمین است، هر که آن را دریابد به #بهشت او را سوق دهد، و هر که آن را رها سازد به #دوزخ او را می کشاند». [۱]
🔹 #امام_علی (عليه السلام) نیز در یکی از خطبه هایش برترین بندگان خداوند را امامی عادل می داند که #عدالت را در جامعه برپا می کند: «بدان، #برترين_بندگان نزد خدا #پيشواى_عادلى است که خود، هدايت شده و ديگران را #هدايت می کند؛ سنت هاى شناخته شده را بر پا مى دارد، و بدعت هاى ناشناخته را مى ميراند؛ چرا که #سنتها روشن و #نورانى اند و نشانه هاى مشخص دارند، و #بدعتها آشکارند و علامت هايى دارند، [و نا آشنا بودن بدعت ها دليل روشنى بر عدم مشروعيت آن هاست] #بدترين_مردم نزد خداوند #پيشواى_ستمگرى است که هم خود، #گمراه است و هم #مردم به وسيله او گمراه مى شوند، کسى که سنّت هاى مقبول را از ميان برده و بدعت هاى متروک را زنده کرده است، من از رسول خدا (صلی الله عليه و آله) شنيدم که فرمود: روز #قيامت، #پيشوای_ستمگر را حاضر مى کنند، در حالى که نه ياورى با اوست و نه عذرخواهى، سپس او را در آتش #دوزخ مى افکنند و همچون سنگ آسيا در آن، به گردش در مى آيد [و همگان رسوايى او را مى بينند] آنگاه او را در قعر دوزخ به زنجير مى کشند». [۲]
🔹 #امام_خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران معتقد است #اسلام برای تحقق #حکومت_عدل آمده است، و خود نیز در پیگیری #انقلاب_اسلامی این هدف را دنبال می کرد و چنین در کتاب بیع خود می نویسد: «#اسلام برای برپایی #حکومت_عادلانه به پا خواست، که در آن #قوانین مالیات و بیت المال عادلانه است، قوانین جزائی در حیطه قصاص، حدود و دیه که برای ریشه کن سازی مفاسد و فواحش تشریع شده، و نیز قوانین مربوط به حقوق و دادرسی به روشی عادلانه و آسان تشریع شده است». [۳] #ادامه_دارد...
پی نوشت ها
[۱] وسائل الشیعة، مؤسسة آل البيت، لإحياء التراث، المکتبة الاسلامیة، تهران، چ ۲، ج ۱۱، ص ۳۱۰
[۲] نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت، قم، چ ۱، ص ۲۳۴ و ۲۳۵، خطبه ۱۶۴
[۳] كتاب بيع، موسوی خمینی، روح الله، تحقيق: مؤسسة تنظيم و نشر آثار امام خمينی، مهر، قم، سال چاپ ۱۴۲۱ ق، چ ۱، ج ۲، ص ۴۶۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#انقلاب_اسلامی #جمهوری_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️تنافی خوی کاخنشینی با فرهنگ اسلام
🔹آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد، آن روز است که باید ما فاتحه دولت و ملت را بخوانیم. آن روزی که رئیس جمهور ما خدای نخواسته، از آن خوی #کوخ_نشینی بیرون برود و به #کاخ_نشینی توجه بکند، آن روز است که انحطاط برای خود و برای کسانی که با او تماس دارند پیدا میشود.
🔹آن روزی که #مجلسیان خوی #کاخ_نشینی پیدا کنند خدای نخواسته، و از این خوی ارزنده #کوخ_نشینی بیرون بروند، آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم. ما در طول #مشروطیت از این #کاخ_نشینها خیلی صدمه خوردیم. مجلس های ما مملو از #کاخ_نشین بود و در بینشان معدودی بودند که از آن #کوخ_نشینها بودند،
🔹و همین معدودی که از #کوخنشینها بودند از خیلی از انحرافات جلو میگرفتند و سعی میکردند برای جلوگیری. آن روزی که توجه #اهل_علم به #دنیا شد و توجه به این شد که #خانه داشته باشم چطور، و #زرق و #برق_دنیا خدای نخواسته در آنها تاثیر بکند، آن روز است که باید ما #فاتحه_اسلام را بخوانیم.
بیانات حضرت امام در دیدار با مسئولان نظام ۶۲/۰۱/۰۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
1402.11.19-RuikardhayeTablighiDaheyeFajr-32k.mp3
15.32M
💯 #رویکردهای_تبلیغی_دهۀفجر
* برای تبلیغ در حوزه مسایل سیاسی توجه به چه ملاحظاتی مهم است؟
* مسایل سیاسی، فراتر از روابط فردی و اجتماعی فراتر است
* امور سیاسی، امور کلان و مربوط به کلیت جامعه است
* نمونهای از کلاننگری رسول اکرم
* اهمیت برخورداری از کلاننگری و تحلیل عمیق سیاسی
* مردم نوعاً رابطه عمیق با کلاننگری ندارند
* استفاده از مثال در موضوع کلاننگری
* نگاه کلان به تمدن غرب؛ تمدن غرب با دیگر جوامع چگونه برخورد کرده است
* جزئینگری، عامل شیفتگی به تمدن غرب
* در نگاه کلان، ما در حال حرکت به سمت قله هستیم
* اول کار در مورد دعوت به انتخابات، کلاننگری در مورد انتخابات است
* کدام موضوعات، کلان هستند؟
* بصیرت سیاسی، با کلاننگری افزایش پیدا میکند
* نمونهای در مورد مسایل کلان اقتصادی
* کسی که کلاننگر نیست، غیرسیاسی میشود و فرد غیرسیاسی از انقلابیگری فاصله میگیرد
* مردم در کلاننگری امتحان میشوند
* پیشنهاداتی در مورد کار و تلاش برای انتخابات
* در مورد مشکلات جاری کشور چه میتوان گفت؟
* پیشرفت کشورهای غربی چگونه حاصل شده است؟
* ما میخواهیم بدون جنایت، پیشرفت کنیم
* ما چه الگوی پیشرفتی داریم؟
* ما برای اداره امور نمیتوانیم از ملائکه استفاده کنیم
* آیا مشکلات کشور بر عهده رهبری است؟
👌صحبتهای کمتر شنیده شده استاد پناهیان
📅 یک جلسه | ۱۴۰۲.۱۱.۰۹
#امام_زمان
#پناهیان #انتخابات
هدایت شده از تبیین
⭕️امام محمد باقر عليه السلام:
🔸«فِيمَا نَاجَى بِهِ اللهُ مُوسَى (ع) عَلَى الطُّورِ أَنْ يَا مُوسَى أَبْلِغْ قَوْمَكَ أَنَّهُ مَا يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ الْمُتَقَرِّبُونَ بِمِثْلِ الْبُكَاءِ مِنْ خَشْيَتِی وَ مَا تَعَبَّدَ إِلَيَّ الْمُتَعَبِّدُونَ بِمِثْلِ الْوَرَعِ عَنْ مَحَارِمِی وَ لَا تَزَيَّنَ لِيَ الْمُتَزَيِّنُونَ بِمِثْلِ الزُّهْدِ فِي الدُّنْيَا عَمَّا بِهِمُ الْغِنَى عَنْهُ قَالَ فَقَالَ مُوسَى (ع) يَا أَكْرَمَ الْأَكْرَمِينَ فَمَا ذَا أَثَبْتَهُمْ عَلَى ذَلِكَ فَقَالَ يَا مُوسَى أَمَّا الْمُتَقَرِّبُونَ إِلَيَّ بِالْبُكَاءِ مِنْ خَشْيَتِي فَهُمْ فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى لَا يُشَارِكُهُمْ فِيهِ أَحَدٌ».
🔹از نجواهاى #خداوند_متعال با #حضرت_موسى (ع) در #كوه_طور اين بود: اى موسى! به قوم خود برسان كه #تقرّب_جويان، با چيزى مانند #گريستن از ترس من، به من نزديك نشدند، و #متعبدان به چيزى مانند پرهيز از #حرام هاى من مرا عبادت نكردند، و #آراستگان، به چيزى مانند بی اعتنايى به چيزهايى از دنيا كه بدان نياز ندارند، خويشتن را نياراستند. #موسى (ع) عرض كرد: اى گرامی ترين گراميان! چه چيز آنان را در اين راه #استوار و ثابت قدم گرداند؟ فرمود: اى موسى! امّا آنان كه با #گريستن از ترس من جوياى #تقرّب به من هستند، در #اعلى_عليّين اند و هيچ كس در اين (مرتبه) با آنان شريك نيست.
📕ثواب الأعمال، ۲۰۵/۱
#امام_باقر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد