eitaa logo
سلام فرشته
180 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
8 فایل
خدایا، قلب هایمان را آماده سلام کردن به فرشته هایت بگردان رمان ، داستان و کلیپ و پادکست هاي #تولیدی هشتک خورده انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. فهرست مطالب: https://eitaa.com/salamfereshte/2162 نویسنده: #سیاه_مشق
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃لحظه لحظه زندگی حفظه الله: 🌼 و فَرَاغَکَ قَبْلَ شُغُلِکَ البته این شغل، یک معنای منفی ضد ارزش ندارد. گاهی موقع حتی شاید یک محتوای ارزشمندی هم داشته باشد. ولی دیگر نمی گذارد که شما دیگر بعضی از امور را که لازم است داشته باشید و فرا بگیرید، دیگر الان وقتش را ندارید. ☘️مثلا یک فرصتی می توانستید درس بخوانید. یا می توانستید عبادت کنید. الان به کار دیگری مشغول شده اید. البته خود این کار می تواند عبادت به حساب بیاید. ولی به واسطه اینکه احتیاج به تمرکز دارد، دیگر شما نمی توانید پیشرفت علمی داشته باشید. درستان را بخوانید. پس یک معنای وسیعی اینجا مدنظر باشد. لزوما این شغل و مشغول شدن، بار منفی ندارد. که دیگر مثل اینکه از آن تعالی به معنای وسیع کلمه، باز بماند. رشدی نداشته باشد. باید مشغول و متمرکز باشی در این امر. در زمینه های دیگر اگر هم لازم می دانید می بینید که نه دیگر نمی توانید وقت بگذارید. 🌸الان لحظه لحظه زندگی در اختیار شمایی است که در سن و سال جوانی هستید. در حجره ها هستید. خیلی خوب می توانید استفاده کنید. پیشرفت کنید. استعدادهایتان شکوفا شود. اما اگر استفاده نکنید، این فرصت به راحتی و به زودی از بین می رود. 💫وَ حَیَاتَکَ قَبْلَ مَوْتِکَ این هم باز یک نعمت بزرگ و فرصت بزرگی است. تا وقتی که زنده هستیم، مواظب باشیم. و از این نعمت زندگی و حیات قبل از اینکه بمیریم، که دیگر مردن یعنی به پایان رسیدن رشد، به پایان رسیدن پیشرفت، تمام شد دیگر. آخرین لحظه های در حقیقت رشد و تعالی، همان مرگ است. البته اگر کسی بگوید خب این کارهای خیری که انجام می دهیم برای اموات و دیگران، یعنی هیچگونه ترقی و رشد و تعالی در برزخ نیست؟ چرا هست. منتهی بذرش را اینجا باید پاشیده باشد. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/22 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
💠به وسائط‍‌ اعتنا نكن ✨«ولايلتفت الى الوسائل بل يراها مسخرة تحت حكمه». به وسائط‍‌ اعتنا نكن، داداش‌جون! همه چيز را بايد تحت فرمان الهى ببينى. ملاى رومى مى‌گويد: وز سبب سازيش سوفسطايى‌ام يعنى اين اسباب، خيالاتى است كه خود انسان درست كرده است... 🍃پس بايد اعتقاد ما اين باشد كه همه‌ى وسائط‍‌ تحت قدرت و فرمان پروردگار است. «العلم بان المخلوق لايضر ولاينفع و لايعطى و لايمنع». مخلوق نه ضرر مى‌رساند، نه نفع. گر گزندت رسد ز خلق مرنج كه نه راحت ز خلق بود نه رنج از خدا دان خلاف دشمن و دوست كه دل هر دو در تصرف او است 👈اگر بد كردى؛ عوامل بد را بر تو مسلط‍‌ مى‌كند و اگر خوب كردى؛ عوامل خوب را بر تو مسلط‍‌ مى‌كند، قلبت را راحت مى‌كند، داداش‌جان! 📚ز ملک تا ملکوت - 2، صفحه 265 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
💠آیا طی کردن ادامه مسیر کمال در برزخ امکان دارد؟ حفظه الله: 🔹عرض کردم ( برای کسی که) بذرش را اینجا پاشیده، مقدماتش را اینجا فراهم کرده، مثل اینکه یک نهالی کاشته، حالا دیگر این نهال دارد رشد می کند و وقتی رشد کرد، ثمرات و میوه هایی داشت، آن ثمرات و میوه ها را برایش می فرستند. 👈پس باید آن نهال را بکاریم. ان بذر را بپاشیم. اما اگر کوتاهی کنیم، نهال خوشبختی را نکاریم، بذر سعادت را در مزرعه دلمان نپاشیم، طبیعی است که فرصت وقتی از دست رفت، وقتی مردیم، دیگر نمی توانیم تازه به فکر این بیافتیم که برویم یک نهال پیشرفت و رشد و خوشبختی را غرس بکنیم. یا بذری در این زمینه ها بپاشانیم. ✅ بله اگر نهال هایی غرس کردیم و بذرهایی پاشیدیم، با رحمت واسعه ای که خداوند دارد آن ها به بار می نشیند و برکاتش به سمت ما می آید و ما ترقی می کنیم در عالم برزخ تا ان شاالله کامل وارد صحرای قیامت و محشر بشویم. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/22 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌹🌹«اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فَاطِمَةَ الْمَعصُومَة بِنْتِ مُوسَی بْنِ جَعفَرٍ علیهم‌السلام».🌹🌹 🌺 امام جواد(غلیه السلام) فرمودند: «مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ 🍀کسی که قبر عمه‌ام را در قم زیارت کند، بهشت برای او است». 📚 "کامل الزیارات، صفحه ۵۳۶" 🌺✨ فرخنده میلاد کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)، روز دختر و آغاز دهه کرامت بر شما بزرگواران مبارک باد. ✨🌺 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
خادم_حرم_حضرت_معصومه_حجت_الاسلام_مومنی.mp3
1.44M
🌸🍀 با سعادت خانم حضرت سلام‌الله‌علیها و آغاز مبارک باد🍀🌸 🎙 حفظه الله 💠داستان شنیدنی یکی از خادمان حرم حضرت معصومه سلام الله علیها.. 📌یا بزن یا حلالم کن.. ✨✨«اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فَاطِمَةَ الْمَعصُومَة بِنْتِ مُوسَی بْنِ جَعفَرٍ علیهم‌السلام».✨✨ 🔹در ثواب انتشار شریک باشید.. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom سلام الله علیها سلام الله علیها
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸زیارت حضرت معصومه را جدی بگیرید | قبر ایشان مظهر قبر فاطمۀ زهرا (س) است🔸 حضرت معصومه (سلام الله علیها) ویژگی خاصی دارند. مظهر حضرت زهرا (سلام الله علیها) هستند و قبر ایشان، مظهر قبر حضرت زهرا (س) است و به همین دلیل روایت شده که: «إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ اَلْمَدِينَةُ وَ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ اَلْكُوفَةُ ... » * بعد دیگر نگفتند برای امام حسن (ع) حرمی است یا برای امام حسین (ع) هم حرمی است و آن کربلاست. بلکه فرمودند: «وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ» یعنی حرم حضرت زهرا و یازده فرزندش، است. این که فرمودند: «وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ» را ! کسانی که می خواهند حضرت زهرا (س) را زیارت کنند حضرت معصومه (س) را زیارت کنند؛ همان طوری که در مورد حضرت عبدالعظیم گفته شده: «مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین بِکَربَلا». این از باب «قبورکم فی القبور» است که در زیارت جامعه آمده. یعنی قبر حضرت زهرا (س) در قبر حضرت معصومه است. «قبورکم فی القبور» یعنی نزدیک ترین قبری که می تواند قبر حضرت زهرا (س) باشد این جاست و هر کسی می خواهد حضرت زهرا (س) را پیدا کند، اینجا دنبال ایشان بگردد. ——— * برای خداوند حرمی است که آن مکه است، برای رسول او حرمی است که مدینه است و برای امیرالمومنین نیز حرمی است که کوفه است ... ✳️ @bahjat_alabd
✅ مومن اصلا این جوری نیست که برنامه نداشته باشد. حفظه الله: 🌺فراغ حالا آن فرصت هایی که ما در اختیار داریم. در شبانه روز ما بیست و چهار ساعت فرصت در اختیار داریم. از همه این ها باید استفاده کنیم. استفاده از همه این ها باید هدف مند باشد. در راستای آرمان هایی که انتخاب کرده ایم. آرمان های معنوی، الهی. و هم چنین در راستای آن اهداف باشد. نه اینکه سردرگم اصلا نمی داند. بدون برنامه ریزی. مومن اصلا این جوری نیست که برنامه نداشته باشد. 🌟 شما نگاه کنید اصلا متدین شدن به نظر بنده مساوی است با منظم شدن و دارای برنامه شدن. یک فردی که به معنای دقیق کلمه متدین می شود وقتی آراسته به سنت های پیامبر و اهل بیت علیهم السلام بشود، تا درصد بالایی زندگی اش منظم می شود. صبحش که معلوم است. نماز می خواند و .. برنامه های عبادی، فرد را منظم می کند. توصیه های اهل بیت علیهم السلام درباره زندگی هم همین طور، فرد را منظم می کند. 🔹امام صادق علیه السلام بیرون آمده بودند دیدند یکی از یارانش، آفتاب بالا زده و دارد می رود سمت کار و تجارت و برنامه معاش خودش. حضرت فرمودند اغدوا الی عزک. غداه یعنی صبح زود خارج شدن. صبح زود به سمت عزت خودت برو. دیر نرو. زودتر. 💯کسی که عاقل و متدین باشد، تا درصد بسیار بالایی منظم است. اموراتش با نظم پیش می رود. اما اگر متدین نباشد، خود این نشان دهنده پایین بودن و ضعیف بودن عقل ورزی اوست. لذا از فرصت ها نمی تواند استفاده کند. خدای نکرده یک روز نماز می خواند یک روز نمی خواند. باری به هر جهتی. هر چه پیش آید خوش آید. برنامه ندارد. نقشه ندارد. خیلی مهم است که ما هدف داشته باشیم. و به دنبال انتخاب هدف، برنامه داشته باشیم و در برنامه مان هم نظم داشته باشیم. وگرنه خیلی ضرر می کنیم. 📚شما بروید مطالعه کنید آدم هایی که موفق هستند، آن هایی هستند که آرمان دارند. هدف دارند. و به دنبال این هدف داشتن، برنامه دارند در زندگی. بدون برنامه نیستند. و وقتی صحبت از آرمان و اهداف و برنامه می شود، نظم به عنوان یک ضرورت، به عنوان یک امر ضروری خودش را نشان می دهد. بدون نظم اصلا این امور سر و سامان پیدا نمی کند. و اینجاست که متوجه می شویم چقدر این توصیه های اهل بیت و در راس آن ها امیرالمومنین سلام الله علیه اهمیت داشته است که فرمودند اوصیکم بتقوی الله و نظم امرکم. و نظم امرکم هم امور فردی را شامل می شود هم امور اجتماعی را شامل می شود. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/22 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
💠 کار خوب لازم را با انگیزه الهی و خوب انجام دهیم حفظه الله: 🌸فرمایشات معصومین علیهم السلام این ویژگی اعجار گونه را دارد که یک کلمه، یک جمله، یک دنیا مطلب در آن است. مصادیق بسیار گسترده ای را می تواند شامل بشود. در اینجا اینکه سعی کنیم فراغ خودمان را حفظ کنیم. منظور فراغ مطلق نیست که آدم هیچ کاری را نداشته باشد. فراغ نسبی است. 👈اینجا هدف گذاری هم مطرح می شود. اینکه کسی بیاید معرفت الله را، لقاالله را، به عنوان آرمان برای خودش انتخاب کند. دنبال این است. در راستای این آرمان، هدف گذاری هایی دارد. همه امکانات خودش را می خواهد در این مسیر قرار دهد. او سعی می کند که نسبت به خیلی از شغل ها فراغ پیدا کند تا به این هدف خودش برسد. و اگر هم احیانا به صورت طبیعی فراغی دارد و الان اصلا شغلی به سمت او نمی آید، مشغله ای ندارد، سعی می کند از این فراغ در راستای آن هدف استفاده کند. اگر هم شغل هایی برایش پیش بیاید، اشتغالاتی برایش پیش بیاید، سعی می کند مدیریت کند. این شغلها را مدیریت کند تا هدف خودش را بتواند پی گیری کند. ☘️منتهی به این مطلب توجه داشته باشید که در راستای آن اهداف الهی، چیزی که مهم است آن نیت است. انما الاعمال بالنیات. چهره ظاهری آن شغل ها می تواند متغیر باشد و عوض بشود و اصلا صدمه ای هم به آن سیرطبیعی ای که انسان باید داشته باشد وارد نکند. مثلا علامه طباطبایی رحمه الله علیه ، موارد زیادی می آمد در بیرونی منزلش می نشسته. و افرادی دورش می نشستند و سوال می کردند. سوالات مختلف. ایشان هم جواب می دادند. مذاکرت علمی ای که داشته، جلسات علمی ای که داشته، کلاس هایی که برگزار می کرده. یکی از شاگردان از ایشان سوال کرد که این جلسات، مانع شما نمی شود برای آن مسائل معنوی؟ حضرت علامه می فرمودند بلکه ممد است. امداد می کند. چرا؟ چون ان نیت و انگیزه اش خدایی است. 🌺خدا از بنده اش می خواهد کار خوب لازم را با انگیزه الهی و خوب انجام دهد. حالا این کار لازم، یک موقع این است که انسان برود تدریس کند. یک موقع این است که با کسی صحبت کند و او را از شبهه بیرون بیاورد. یک موقع می بیند که تالیف بکند. یک موقع می بیند که یک فعالیت اجتماعی داشته باشد. همه این ها در راستای آن هدف است. هدف اگر درست انتخاب بشود، انسان می بیند خیلی از فعالیت ها را در راستای آن هدف می تواند مدیریت کند و پیش ببرد. ✍️حالا این بحث خیلی بحث لازم و خوبی است. در خدمتتان هستم که به صورت کارگاهی این بحث را پیش ببریم. اگر ابهامی دارید، سوالی دارید، این را پیش خودتان نگه ندارید. بحث را مطرح کنید. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/22 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟 آدم باید محکم باشد حفظه الله: 🌺حضرت علامه رحمه الله علیه فرموده اند رهبانیت در متن اسلام نیست. اما در حاشیه اسلام هست. یعنی هر کسی، احتیاج دارد که فرصتی به خودش برسد. رشد پیدا کند. ببینید من الان یک مثال عقلایی بزنم. شما در دانشگاه، برای آن اهداف خیلی راهبردی نظام و کشور، نیروهایی را انتخاب می کنید. مثلا برای هسته ای جوان هایی را انتخاب می کنید. این ها را می کشید کنار دیگر. برای برنامه ای اینها را رشد می دهیم. در خیلی از برنامه های روزمره دیگر این ها حضور ندارند. ایا باید به این ها ایراد گرفت؟ نه . 💫خیلی تغییر ارزشمندی است. این ها برای یک هدف راهبردی دارند تربیت می شوند. کاملا ارزشمند است. آیا ما در دینداری، اگر برنامه ریزی فرد را بخواهیم درنظر بگیریم، فرد آیا اهداف راهبردی در زندگی اش ندارد؟ باید داشته باشد. خب آن اهداف راهبردی، تمرکز نمی خواهد؟ چرا تمرکز می خواهد. پاره ای از زمان را انسان متمرکز بشود روی آن اهداف راهبردی الهی دینی نسبت به شخص خودش که قشنگ، تسلط پیدا کند و به آن اهداف برسد. خوب قوی شود. استحکام پیدا کند. بعد هم که خوب استحکام پیدا کرد، می رود مشغول فعالیت ها می شود. دیگر لرزش و لغزش نداشته باشد و خوب بتواند خدمت کند. 📌برای اینکه بتوانم خیلی از این فعالیت های اجتماعی را انجام بدهم، استحکام فکری لازم ندارم؟ استحکام روحی لازم ندارم؟ مردم وقتی به من مراجعه کردند یک دفعه می بینیم افراد مختلف با انگیزه های مختلف و پیشنهادات مختلف. من نباید محکم باشم که متزلزل نشوم در مقابل این پیشنهادات گوناگون؟ یک دفعه دنیا روی می آورد. مال دنیا. شهرت. شهوت. آدم باید محکم باشد. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/22 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🔖در سطوح مختلف باید برنامه ریزی داشته باشیم حفظه الله: 🍃آدم باید محکم باشد. این استحکام را چه جوری گیر بیاوریم؟ به دست بیاوریم؟ لازم هست یا لازم نیست؟ امام را نگاه کنید. روی خودش کار کرد. آن استحکام اعتقادی، روحی، عملی پیدا کرد. وارد جامعه شد به گونه ای که جامعه را مثل خودش کرد. نه اینکه خودش مثل جامعه بشود. ✨پیامبر و اهل بیت علیهم السلام از ما می خواهند به گونه ای باشیم که وقتی وارد جامعه شدیم، جامعه را مثل خودمان بکنیم نه اینکه خودمان مثل جامعه بشویم. این در رابطه با فرد. حالا در رابطه با اهداف اجتماعی، آن هم همین طور. حوزه ها، اصلا لازم است هدف گذاری هایشان در سطوح مختلف و مراتب مختلف باشد. بعضی از افراد باید برای آن مسئولیت ها و ماموریت های راهبردی حوزه تربیت بشوند. یا مسئولیت های راهبردی نظام. روی این خیلی باید کار بشود. درست است یا نه؟ 📌پس نمی توانیم بگوییم یک پیشنهاد داشته باشیم. یک برنامه عمومی. همه مثل هم باشند. این غلط است. در سطوح مختلف باید برنامه ریزی داشته باشیم. بعضی ها برای اهداف راهبردی. بعضی برای اهداف میانی. بعضی برای اهداف خیلی فوری. به گونه ای که در اسرع وقت بتوانند آن نیازهایی که در سطح جامعه هست، آن ها را تامین کنند. پس نمی توانیم در برنامه ریزی ها اینجور باشیم به صورت نقطه ای که همه بروند در این نقطه جمع بشوند که دشمن هم با یک خمپاره همه را از بین ببرد! 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/22 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
⭐️باید روی خودمان درست و حسابی کار کنیم حفظه الله: 🌺 اهداف معنوی هم مراتب دارد. ظرفیت هایی لازم است. بعضی ها می بینید استعدادش را دارند. ظرفیتش را دارند. پیش می روند. این هم سطوح مختلف دارد. مراتب مختلف دارد. بزرگان ما گاهی موقع صدها شاگرد داشتند. این صدها شاگرد، چند نفرشان به مقصد رسیدند؟ به قله رسیدند؟ به کمالات عالیه رسیدند؟ بله همه برخوردار شده اند. خلاصه مراتبی از کمالات را به دست اوردند. اما مراتب بالا را اینجور نبوده است که براحتی در دسترس هر فردی باشد. خیلی باید زحمت کشیده بشود. ✨ دولتم آمد به کف، با خون دل آمد به کف/ حبذا خون دلی، دل را دهد عز و شرف. روضه رضوان جانان است و سربازان عشق/ سبزه زار شهوت است و اهل اصطبل و علف 🌸خلاصه آدم از اهل اصطبل و علف، خودش را بکشد بیرون و وارد بکند در سربازان عشق و روضه رضوان الهی مشغول باشد، خون دل ها لازم دارد. بعضی ها به پای این خون دل ها، می ایستند و می نشینند و دست از آن فعالیت و تلاش سازنده بر نمی دارند. بعضی ها نه. مختلف اند. ☘️لذا در عرصه های گوناگون، مراتب مختلفی ما داریم. استعدادها مختلف است. جهت دهی ها باید حساب شده باشد. و باید بدانیم خلاصه یک فرصتی باید روی خودمان درست و حسابی کار کنیم. از نظر علمی کار کنیم. از نظر معنوی باید کار کنیم. گاهی موقع، البته این کار باید همه جانبه و ترکیبی اگر در نظر بگیریم، هم علمی، هم اخلاقی، هم مهارت ها که وقتی وارد جامعه می شویم، مفید جامعه باشیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/22 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
💥بی برنامگی، از دست رفتن فرصت و انگیزه را در پی دارد حفظه الله: 🌼 الان خیلی از طلبه ها در حوزه هستند اما چون هدف ندارند و هدف انتخاب نکرده اند و برنامه ندارند، بی انگیزه اند و فرصت هایشان دارد هدر می رود. و همین باعث شده است که یک حالت انزوایی به آن ها دست داده است. دوست دارند با درد خودشان تنها باشند. در صورتی که آنی که هدف دارد و برنامه دارد، با نشاط است، دوست دارد با دیگران معاشرت داشته باشد. 🌸ما را دعوت نکرده اند به انزوا و خلوت مطلق، حتی از اهل ایمان. اصلا درست نیست. انسان باید با مومنین باشد. راهنما داشته باشد. مربی داشته باشد. معلم داشته باشد. همراه داشته باشد. با مومنین جمع بشوند، آن برنامه علمی هست، اخلاقی هست، اجتماعی هست، هر چی هست با همدیگر کار را پیش ببرند. 🍁 اینی که می بینیم در خیلی ها هست که حالت انزوا طلبی در حقیقت منفی، غیر سازنده که اصلا با هیچکس نمی خواهد خیلی رابطه داشته باشد، مگر با کسی که با ضعف او، با مشکلات او می تواند دمخور باشد و یک جوری مثلا احساس می کند که با او می تواند راحت باشد، و خیلی از این جوان ها حتی طلبه ها، روی می آورند به اینکه خلوت هایشان را با فضای مجازی پر کنند. این می شود این گرفتاری هایی که هی دارد تشدید می شود. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/22 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
💎از این فرصت استفاده کنید حفظه الله: ✍️ ملاحظه فرمودید که رسول گرامی اسلام، در مقابل تقاضای نصیحت و وصیت ابوذر رضوان الله تعالی علیه، وصیتی فرمودند طولانی منتهی روند این وصیت را ما خیلی سریع مورد توجه قرار بدهیم: 🍀حضرت از انگیزه سازی شروع فرمودند و در ادامه، توجه دادند به عبادت قلبی و هم چنین معرفت به خدا، ایمان به رسول الله صلی الله علیه و آله، و محبت اهل بیت علیهم السلام، و در ادامه، تبعیت و همراهی با اهل بیت را گوشزد کردند به جناب ابوذر. باز هم در ادامه انگیزه سازی فرمودند و شروع به نصیحت و وصیبت کردند... ✨ از جمله مهم ترین توصیه ها و وصیت های رسول گرامی اسلام، غنیمت شماری فرصت ها و نعمت هاست. که این مربوط به یک عرصه خاصی نیست. در عرصه های گوناگون زندگی فردی خانوادگی اجتماعی، می تواند مورد توجه قرار بگیرد که حضرت در اینجا پنج مورد خیلی مهم را مدنظر مخاطب خودشان جناب ابوذر قرار دادند. جوانی قبل از پیری. صحت و سلامتی قبل از مریضی. دارایی و برخوردار بودن قبل از فقر و نداری. و فارغ البال بودن قبل از مشغول شدن. و هم چنین فرصت شمردن حیات و زندگی قبل از مرگ. 🌸در رابطه با فراغ، یک صحبت هایی جلسه گذشته شد. تذکری خدمتتان بدهم که در حقیقت به یک معنا، یک جمع بندی به حساب می آید. که این فراغی که اینجا مطرح هست و باید غنیمت بشماریم، حالا گاهی موقع فراغی است که در حقیقت پیش آمده. خود فرد هم اختیار نکرده است. یا فراغی که انسان اختیار کرده است. انتخاب کرده است. هر دو را شامل می شود. از این فراغ استفاده کنیم. و هم چنین آن شغلی که اینجا مطرح شده، این شغل می تواند شغلی باشد که خود فرد به سراغش رفته است به عنوان انجام وظیفه. یا اشتغالی است که پیش آمده و شاید خیلی هم مورد رضایت شخص نباشد. 🍃چیزی که اینجا مدنظر است این است که خلاصه این فراغت به عنوان نعمت، گذراست. همیشه باقی نمی ماند. مثلا ما اگر بخواهیم برای خودمان استفاده کنیم، ای طلبه، الان فارغ البال هستی. الان می توانی تحصیل کنی. الان می توانی از نظر علمی رشد کنی. از این فرصت استفاده کنید. قبل از اینکه مشغول به اموری بشوید که دیگر نمی توانید فرصتی که دلتان می خواهد را صرف تحصیل علم کنید. پس در مجموع این نتیجه را می گیریم که فراغ به عنوان یک نعمت، گذراست و از این نعمت باید خوب استفاده را بکنیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/24 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
📌چرا ما از نعمت ها و فرصت ها خوب استفاده نمی کنیم؟ حفظه الله: 🌸 در ادامه رسول گرامی اسلام یک توصیه ای می فرمایند، مطلبی را مطرح می کنند، در حقیقت، برحذر داشتن از یک آسیب خیلی بزرگ. یک آسیب خیلی فراگیر. که خیلی می تواند ارتباط معنا داری با این توصیه قبلی پیامبر داشته باشد. ☘️ توصیه قبلی پیامبر این بود که غنیمت بشمار. آفت و آسیبی که متوجه انسان می شود که فرد نتواند از نعمت ها خوب استفاده کند و غنیمت بشمارد عبارت است از تسویف. معادل و ترجمه فارسی اش، اهمال کاری می تواند باشد. یعنی امروز و فردا کردن. این دست و آن دست کردن. مدام به تاخیر انداختن. این یک آفت است برای آن غنیمت شمردنی که رسول گرامی اسلام توصیه فرموده اند. 📌به عبارت دیگر چرا ما غنیمت نمی شماریم و از نعمت ها و فرصت ها خوب استفاده نمی کنیم؟ به خاطر همین روحیه تسویف. و حضرت توجه می دهند به این آسیب بسیار ضرر زننده . بر اساس بعضی از تحقیقاتی که ارائه شده، اکثریت قریب به اتفاق انسان ها در زندگی، مبتلای به این اهمال کاری هستند. تسویف. سوف سوف می کنند. حالا بعدا. در ذهن و دل خودشان هر کاری را به تاخیر می اندازند. بعدا انجام می دهم. 🍃البته یک موقع هست انسان بر اساس یک نقشه ای، بر اساس یک برنامه ریزی ای، کاری را باید بعدا انجام بدهد، خب طبیعی است. باید منتظر شود تا وقت انجام آن کار فرا برسد. اما یک موقع نه، زمان انجام آن کار همین الان است اما انسان هی به تاخیر می اندازد و می گوید بعدا. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/24 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹میلاد عالم آل محمد، هشتمین حجت سرمد، حضرت علی ابن موسی الرضا (عليه السلام) مبارک🌹 امام مهربانی ها 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte علیه السلام
👇امروز، در اختیار توست حفظه الله: 🌸 ببینید این تسویف، هم در زندگی دنیایی ما دارد به ما صدمه می زند و هم در مسائل علمی و هم در مسائل عبادی و معنوی. در همه عرصه ها و ابعاد زندگی دارد به ما صدمه می زند. و همان جوری که عرض کردم، آسیب فراگیر هم هست. 📌 اولا در خودمان نگاه کنیم آیا گرفتار تسویف و اهمال کاری هستیم یا نیستیم. در ثانی دقت کنیم می بینیم در اطرافمان اکثر افراد، گرفتارند. گرفتار تسویف هستند. این به عنوان یک آسیب. فکر نکنم خیلی بیشتر از این احتیاج به توضیح داشته باشد. همه با آن آشناهستیم. اما چه کار کنیم؟ درمان. راهکاری که رسول گرامی اسلام ارائه می فرمایند، راهکار فکری است. چندتا توجه است. ☄️باید از تسویف فاصله بگیریم و خودمان را درمان کنیم. اما چه جوری؟ فَإِنَّکَ بِیَوْمِکَ وَ لَسْتَ بِمَا بَعْدَهُ توجه بکنیم که امروز در اختیار ماست. ما اصلا خبر نداریم که فردا روزی ما می شود یا نه. زمان فردا آیا در اختیار ما قرار می گیرد یا نه. ⚡️ این توجه اگر جدی باشد تاثیر عملی به دنبال دارد. چون انسان آن جوری عمل می کند که فکر می کند. توجهات، تفکرهای اینچنینی، تاثیرات عملی ارزشمندی را به دنبال می آورد. نگاه کنم ببینم شاید این آخرین فرصت باشد. فرصت دیگری در اختیار من قرار نگیرد. لذا حضرت می فرمایند فَإِنَّکَ بِیَوْمِکَ وَ لَسْتَ بِمَا بَعْدَهُ تو امروز را در اختیار داری. فَإِنَّکَ بِیَوْمِکَ وَ لَسْتَ بِمَا بَعْدَهُ اما معلوم نیست در مابعد، تو باشی. و فردا و روز بعد از امروز در اختیارت قرار بگیرد. فَإِنْ یَکُنْ غَدٌ لَکَ فَکُنْ فِی الْغَدِ کَمَا کُنْتَ فِی الْیَوْمِ حالا اگر فردا هم آمد، فردا هم به مانند امروز، تلاش کن.کوشش کن. استفاده کن. 🍀 و إِنْ لَمْ یَکُنْ غَدٌ لَکَ لَمْ تَنْدَمْ عَلَی مَا فَرَّطْتَ فِی الْیَوْمِ، اما اگر فردایی نیامد، حالا یا اصلا انسان از دنیا برود، یا فردا مشغله ای پیش آمد که نمی تواند از آن فرصت در جهتی که مدنظرش است استفاده کند، پشیمان نمی شود از جهت اینکه دیروز استفاده کرده و کار دیروز را انجام داده و آن کاری که اهمیت داشته است را دیروز به سر و سامان رسانده است. پس اگر فردایی در کار باشد، فردا هم می تواند به مانند امروزی که سعی کردی و تلاش کردی استفاده کنی اما اگر فردایی در کار نباشد، دیگر حسرت و پشیمانی به دنبال نمی آید. 🔹ببینید این روحیه و فکر که به دنبال خودش یک روحیه خوبی را در انسان ایجاد می کند می تواند آن بیماری تسویف ما را درمان کند. و باز در ادامه حضرت همین طور توجهاتی به انسان می دهد که این توجهات در زمینه درمان این آسیب و مشکل تسویف که یک مشکل اساسی است، خیلی می تواند موثر باشد 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/24 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺 چگونه از لحظه لحظه زندگی مان، خوب استفاده کنیم؟ حفظه الله: 🍀 در ادامه باز می فرمایند: یَا اباذر! کَمْ مِنْ مُسْتَقْبِلٍ یَوْماً لَا یَسْتَکْمِلُهُ وَ مُنْتَظِرٍ غَداً لَا یَبْلُغُهُ ای ابوذر، چه بسیار آدم هایی که دارند یک روزی را سپری می کنند، مُسْتَقْبِلٍ یَوْماً یعنی به استقبال روزی رفته است و روز را دارد می گذراند که اصلا آن روز را به پایان نمی رساند. حالا یا از دنیا می رود یا مشغله ای پیش می آید که نمی تواند کار مد نظر خود را انجام دهد. البته اینجا این تعبیر بیشتر ظهور در این دارد که از دنیا می رود. دارد یک روزی را سپری می کند که به آخر نمی رساند. منتظر است فردا را درک کند که اصلا به فردا نمی رسد. 🍂 ما هم شاید یکی از آن افراد باشیم. شاید در لحظات پایانی زندگی خودمان به سرمی بریم. پس غنیمت بشماریم و از فرصت ها خوب استفاده کنیم. 🌸 توجه به این حقیقت و واقعیت بصورت جدی، به گونه ای که این توجه تبدیل به یک باور بشود، بسیار سازنده است. در اینکه انسان آن روحیه غنیمت شماری، به تعبیر دیگر، آن راهبرد اخلاقی عملی غنیمت شماری را در خودش نهادینه کند. و از لحظه لحظه زندگی اش خوب استفاده کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/24 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
⚠️ جاهلانه به دل خطر زدن! حفظه الله: 🍀در ادامه باز حضرت صلی الله علیه و آله و سلم، همین توجهات را تقویت می کند با تعبیرات دیگر که یَا اباذر! لَوْ نَظَرْتَ إِلَی الْأَجَلِ وَ مَصِیرِهِ، لَأَبْغَضْتَ الْأَمَلَ وَ غُرُورَهُ، ای ابوذر اگر نگاه کنی به أجل و سرانجام أجل که به کجا منتهی می شود. أجل که فرا برسد، انسان دیگر فرصتش در دنیا به پایان رسیده است و دیگر به عالم آخرت منتقل می شود. همه این فرصت ها و امکانات و نعمت ها، باید اینجا گذاشته شود و برود در عالم برزخ و به دنبالش عالم قیامت. 🍂 اگر نظر بکنیم به أجل، تامل کنیم و دقت کنیم به أجل و مصیر. مصیر در لغت به معنای غایت. پایان. پایان کار. و گاهی موقع مصیر به معنای بهشت، آخرت و این ها آمده است. خلاصه به پایان أجل، به نقطه پایان أجل که در حقیقت رفتن از این دنیا و وارد شدن در آخرت هست، توجه بکنیم، دیگر أمل، آرزو پردازی و غروری که ناشی از آرزوپردازی است، این دیگر مبغوض می شود برایش. متنفر می شود از این روحیه که آرزوپردازی داشته باشد و مغرور بشود. 🌸چقدر جالب است مقارنت این دو کلمه، چه معانی خوبی به ذهن ما می آید. أمل و غرور. آرزو که انسان را مغرور می کند. غرور، یعنی فریبی که انسان را غافل می کند از خطر به گونه ای که انسان به دل خطر می زند. جاهلانه به دل خطر می زند. به این می گویند غرور. غرور یعنی فریبی که باعث می شود انسان، جاهلانه، مبتلا به خطر بشود. 💥 امل و آرزوپردازی ما را به این فریب خطرناک که باعث می شود که ما جاهلانه به دل خطر بزنیم گرفتار می کند. اما اگر به أجل توجه کنیم به اینکه این دنیا پایان است و فرصت ها به سرعت از دست می رود و این آرزو پردازی و غرور ناشی از آن رخت برمی بندد و انسان نجات پیدا می کند. ✍️ببینید چقدر این روحیات مرتبط با هم هستند و اگر ما توجه بکنیم؛ با توجهات صحیح و درست و تفکر، چقدر در اصلاح روحیاتمان سازنده است و ما را تربیت می کند. این توجه، این تفکر عبادت است. به گونه ای که مشکلات روحی و رفتاری ما را تصحیح می کند. ملاحظه می فرمایید که این جمله رسول گرامی اسلام هم در راستای درمان همان تسویف، می توانیم مورد توجه قرار بدهیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/24 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
💠 خودمان را غریب به حساب بیاوریم. حفظه الله: ☘️ رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم در ادامه، به ابوذر توجه می دهند یَا اباذر! کُنْ کَأَنَّکَ فِی الدُّنْیَا غَرِیبٌ مثل غرباء خودت را به حساب بیاور. حالت غربت، حالت خاصی است. خودت را غریب به حساب بیاور. البته در روایت داریم که المومن غریب. مومن غریب است. کُنْ کَأَنَّکَ فِی الدُّنْیَا غَرِیبٌ . اینجوری باش. ❌مواظب باشیم اطرافیانمان ما را مست و غافل نکنند. البته احتیاج داریم به مصاحبت، مجالست، ولی باید حد و اندازه را نگه داریم. یک جوری نشود که مست بشویم. و خیلی از واقعیت ها را فراموش کنیم. از نظر روحی اگر یک حالت سرخوشی ای به ما دست بدهد، به گونه ای دوست ورزی داشته باشیم که یک حالت سرخوشی ای به ما دست بدهد که خیلی از واقعیات را غافل بشویم و مورد بی توجهی قرار بدهیم، خیلی ضرر می کنیم. باید رفیق و دوست داشته باشیم. البته رفیق و دوستی که سازنده برای انسان باشد و برای طی طریق بندگی و علم و معنویت، کمک مان کند. اما باید مواظب باشیم یک حالت مستی به ما دست ندهد که از خیلی از واقعیت ها و حقیقت ها غافل شویم. که توجه به آن حقیقت ها بسیار بسیار می تواند سازنده باشد. خودمان را غریب به حساب بیاوریم. 🔹أوْ کَعَابِرِ سَبِیلٍ، مثل یک رهگذر. خیلی حال خوشی به انسان می دهد. مثل یک رهگذر. اصلا این مانع می شود از اینکه انسان دل بستگی پیدا کند. این حالت که انسان خودش را رهگذر بداند در دنیا، در زندگی. 👈 اینجا اصلا جای ماندن نیست. یک حقیقت است. از این حقیقت نباید غفلت کنیم. این حقیقت خیلی برای ما سازندگی دارد. اصلا نگران هم نشوید. فکر نکنید که این ها آدم را افسرده می کند. نه. اصلا افسرده نمی کند. بلکه انسان را با یک ارامش و لذت عمیق تر و ماندگارتر آشنا می کند. پختگی می دهد به انسان. فرزانگی می دهد به انسان. فرهیختگی می دهد به انسان. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/24 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺 لازم نیست به روانشناس و روان پزشک رجوع بکنی 🎙 رحمه الله : 📌این خواهشهای نفسانی پدر آدم را در می آورد آقا ! این خاطرات ذهنیه، این هجوم افکار بر قلب و عقل و دل، پدر انسان را در می آورد؛ فقط یگانه چیزی که معالج است: «الا بذکر الله تطمئن القوب » تمام این خطوراتی که به ذهن حمله می می کند، لازم نیست به روانشناس و روان پزشک رجوع بکنی، نه، به خاطر این است که از کم گذاشته ای. برای نابود کردن اینها هم راهی جز روی نیاز به درگاه بی نیاز و بیداری شب که اینها را می کوبد، وجود ندارد و الا نمی توانی اینها را از بین ببری ! نمی توانی از این نفس سفر بکنی داداش جون ! 🌸به فرموده ی امام حسن عسگری(علیه السلام) باید بر مرکب شب سوار شوی یعنی آن وقت را بیدار باشی تا بتوانی از کثرات چشم بپوشی و چشمت را به قبه ی ربانی بیندازی و آن وقت مصداق آن حدیث شریف بشوی که : 🍀«مَن کانَ هَمُّهُ هَماً واحد کفاهُ اللهُ هَمَّه» یعنی هر کس که تنها یک هم داشته باشد و فقط خدا را بخواهد، تمام همومش را متکفل می شود، دیگر نقطه ی خالی ندارد داداش جان ! اگر تو عبودیت کردی، من فقر تو را بر طرف می کنم. 📚مواعظ 2 ص228 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
📌آدمی که گرفتار روزمرگی باشد، کمترین لذت و آرامش را از زندگی می برد حفظه الله: 🍀وَ عُدَّ نَفْسَکَ مِنْ أَصْحَابِ الْقُبُورِ، خودت را از اموات و صاحبان قبور به حساب بیاور. یعنی اینقدر مرگ را نزدیک ببین. اینقدر مرگ را نزدیک ببین که دیگر چیزی نمانده که من هم از دنیا بروم. باز این حالت و این حس، بسیار سازنده است. در تعالی روحی انسان خیلی خیلی سازندگی دارد. 🔻البته باید این تذکر را بدهم که حد نگه داریم. به تدریج از این توصیه ها استفاده کنیم و شخصیت و روحیه مان را تعالی بدهیم. استحکام روحی به خودمان بدهیم. قوی بشویم. و از حالت روزمرگی خودمان را خارج کنیم. 🍂 آدمی که گرفتار روزمرگی باشد، عزیزان، دوستان، بهتان بگویم کمترین آرامش را دارد. و کمترین لذت را از زندگی می برد. اصلا این سرمایه ای که خدا به ما داده و آن جایگاهی که برای انسان در نظر گرفته، هیچ تناسبی با این روزمرگی زدگی ای نیست که مبتلای به آن شده ایم. این روزمرگی زدگی اصلا واقعا استفاده ی ما را از عقل و فطرت، از بین می برد. و در زندگی انسان با وهم و خیال، گرفتار دست و پا زدن است. این ها مربوط می شود به روزمرگی زدگی. باید خودمان را بالا بکشیم. عقلمان شکوفا بشود. فطرت مان نمایان بشود. 🌼با همین دستور العمل ها. انسان را انسان می کند. انسان را الهی می کند. وَ عُدَّ نَفْسَکَ مِنْ أَصْحَابِ الْقُبُورِ، پیامبر و اهل بیت علیهم السلام، مرگ و آخرت و قیامت، نصب العینشان بود. شبانه روز به آخرت توجه داشتند و توصیه می کردند با عبارت های گوناگون. در موارد متعدد که پیروانشان اینچنین باشند. مرگ را نصب العین خودشان قرار دهند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/24 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
⏳این زندگی دنیوی، گذراست حفظه الله: 🌺 یا اباذر! إِذَا أَصْبَحْتَ فَلَا تُحَدِّثْ نَفْسَکَ بِالْمَسَاءِ صبح که کردی، اینجوری خودت را امیدوار نکن که حالا شبی در پیش است و شب فرا می رسد. چه جوری آدم به عالم آخرت توجه داشته باشد. إِذَا أَصْبَحْتَ فَلَا تُحَدِّثْ نَفْسَکَ بِالْمَسَاءِ، وَ إِذَا أَمْسَیْتَ فَلَا تُحَدِّثْ نَفْسَکَ بِالصَّبَاحِ اصلا حرف صبح را پیش نکش وقتی شب شد، اصلا حرف صبح را پیش نکش. معلوم نیست صبحی باشد. صبح اگر شد، حرف شب را پیش نکش. معلوم نیست اصلا به شب برسیم. 📌 البته در همه این ها باید افراط و تفریط را از نظر دور نداریم. این یک روحیه ارزشمند است ولی به این معنا نیست که دیگر اصلا برنامه نداشته باشم و وظایف خودم را در نظر نداشته باشم. نه. مثلا در بعضی از نصیحت هایی که از اهل بیت علیهم السلام هست، می فرمایند به گونه ای زندگی کنید برای دنیایتان، که گویا تا روز قیامت می خواهید در این دنیا باشید و برای آخرتتان به گونه ای کار کنید که مثل اینکه فردا می خواهید از این دنیا بروید. جمع بین این روحیات. پس توجه داشته باشید فقط یک جهت را ما در نظر نگیریم و از جهات دیگر غافل بمانیم. الان صحبت در این جهت است که ما مواجه هستیم با یک فردی که گرفتار تسویف شده است و فرصت ها را دارد از دست می دهد و این آسیب تسویف، در حقیقت، نشان دهنده روزمرگی زدگی و توغّل در مسائل دنیوی و مادی است و نمی داند که اصلا این زندگی دنیوی، گذراست. چون این حقایق را فراموش کرده، گرفتار این مصیبت و آسیب شده است. 🌸برای درمان این آسیب، اینجا باید تمرکز کند. توجه به این حقیقت داشته باشد.انسان، صبحی که در آن واقع شده ایم؛ اصلا شبی شاید در پیش نداشته باشد و شبی که در آن واقع شده ایم، شاید صبحی به دنبال خودش نداشته باشد که بتوانیم ان شاالله با توجه به این حقایق، خودمان را درمان کنیم. لذا به دنبالش حضرت می فرمایند: وَ خُذْ حالا که این توجهات برایت حاصل شد وَ خُذْ مِنْ صِحَّتِکَ قَبْلَ سُقْمِکَ با این تفکر و توجه، در حقیقت، تا اندازه ای شرایط فکری و روحی انسان آماده می شود که از نعمت، استفاده کند. ☘️و خُذْ مِنْ صِحَّتِکَ قَبْلَ سُقْمِکَ . حالا ببینید الان سالمید بحمدالله. پاشو. قبل از اینکه خدای نکرده یک بیماری ای مریضی ای، الان هم که دیگر عموم مردم گرفتار بیماری کرونا هستند، یک وقتی دیدی با همین بیماری کرونا هم زندگی به پایان رسید. پس الان از سلامتی خودت استفاده بکن. از سلامتی خودت بهره ببر. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/24 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
☄️ ما داریم چوب آن نگاه های اشتباه و ناسالم خودمان را می خوریم حفظه الله: ☘️و هم چنین وَ حَیَاتِکَ قَبْلَ مَوْتِکَ، قبل از اینکه مرگت فرا برسد از این حیات و زندگی ات خوب بهره مند بشو. فَإِنَّکَ لَا تَدْرِی مَا اسْمُکَ غَداً، تو نمی دانی فردا اسمت چیه؟ به تو می گویند مرده یا زنده! اصلا معلوم نیست. پس همه این توصیه ها به این منظور بود که ما آن بیماری تسویف خودمان را درمان کنیم. ✨ این می تواند برای ما الهام بخش و آموزنده باشد که چقدر تفکر صحیح و توجهات مناسب می تواند به انسان تعادل ببخشد. و انسان را درمان کند. فکرمان خوب باشد. فکرمان درست باشد. تا روحیاتمان متعادل باشد. ملاحظه بفرمایید حضرت آسیب تسویف را مطرح کردند و بعدا مجموعه ای از توجهات را توصیه فرمودند تا بیماری تسویف برطرف شود. 💎چقدر فکر مهم است. چقدر توجه مهم است. چقدر اندیشه و روحیه مهم است در رفتار. ما داریم خلاصه چوب آن نگاه های اشتباه و ناسالم خودمان را می خوریم. در عرصه های مختلف زندگی. در مثلا مسائل فردی، خانوادگی، اجتماعی، نگاهمان باید درست شود. زاویه دیدمان باید درست شود تا خیلی از مشکلاتمان به راحتی حل شود. روی این تمرکز پیدا کنیم. ✅حالا اگر بخواهیم زاویه دید و نگاه خودمان را اصلاح کنیم، یکی از مهم ترین مقدماتش این است که آگاهی های صحیح و درست را در ذهن و دل خودمان جمع کنیم. وجودمان پر از آگاهی های درست شود. منظورم از آگاهی های درست و صحیح چیست؟ یعنی آگاهی هایی که فرازمانی و فرامکانی است. این تعبیر را قبلا هم داشته ام. بفرمایید همه زمانی و همه مکانی است. در همه زمان ها در همه مکان ها برای همه افراد می تواند مفید باشد. یعنی معارف قرآنی و روایی. این ها وقتی در ذهن ما جمع بشود و در ابعاد گوناگون به آن توجه کنیم، تاثیر می گذارد در روحیات و رفتار ما. پس هر چه ما بتوانیم از آیات و روایات بیشتر استفاده کنیم در حقیقت در راستای اصلاح خودمان و تربیت خودمان گام ارزشمند و موثری برداشته ایم. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/24 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
📌اگر انسان بتواند خودش را کنار بکشد حفظه الله: 🍃یَا اباذر! إِیَّاکَ أَنْ تُدْرِکَکَ الصَّرْعَةُ عِنْدَ الْعَثْرَةِ، فَلَا تُقَالَ الْعَثْرَةُ صرعه: افتادن. صراع، مصارعه :کشتی دیگر. بیافتد. صرعه : افتادن. عثره: خطا و لغزش. بپرهیز ای ابوذر إِیَّاکَ بر حذر باش از اینکه در وقتی که یک گناهی پیش آمده، تو دچار لغزش بشوی و بیافتی. یعنی گرفتار آن گناه بشوی. 🔻 یک دفعه لغزشی پیش آمده. فرصتی پیش آمده که انسان می تواند گناهی کند در خلوت خودش. یا در جلوت. فرصت گناهی پیش آمده، بترس. برحذر باش. مواظب باش. الان فضا مهیاست. اگر انسان بتواند خودش را کنار بکشد و آن لغزش را مرتکب نشود، آن گناه را مرتکب نشود، خدا می داند چه چیزهایی به او می دهند. 🌸مرحوم آشیخ عبدالنبی اراکی که یک عالم متعبد، زاهد، اهل تقوی و ورع، قبل از مرحوم آیت الله العظمی بهجت رحمه الله علیه، در مسجد خانم که معروف است به مسجد حضرت ایت الله بهجت، که البته اسم نوشته شده روی مسجد، اسمی که به صورت رسمی روی آن گذاشته شده، فاطمیه است، مسجد فاطمیه است. معروف است به خانم چرا چون بانی اش یک خانم است. خانم متدینی که قبرش هم در این مسجد است. که قبل از حضرت ایت الله العظمی بهجت رحمه الله علیه، آشیخ عبدالنبی اراکی نماز می خوانند. قبر آشیخ عبدالنبی اراکی در قبرستان ابوحسین است. ایشان اهل کرامت بودند و تعبیر خواب های خیلی جالبی داشتند. فرزند این خانمی که مسجد را ساخته اند برای بنده تعریف می کردند که تعبیرخواب هایش خیلی خوب بوده و پدر ما یک خوابی دیده بوده، قبل از اینکه مقدمات تحقق این خوابش فراهم بشود، آن بزرگوار خواب پدرمان را تعبیر کرده بود و به همان صورت هم شده بوده است. خیلی خواب جالبی بوده. 🔹این آقا، که در شهر خودش درس می خوانده و طلبه بوده ، زمستان شده بود و هوا هم بسیار سرد بود. خیلی سرد. برفی. زمستان های قدیم خیلی سرد و برفی بود. می گوید همه طلبه ها از مدرسه رفته بودند. کسی در مدرسه نبود. من هم تنها بودم. چاره ای نداشتم چون آبادی ما، روستای ما خیلی دور بود نمی توانستم بروم. مجبور بودم در مدرسه بمانم. در این مدرسه، فقط یک حجره گرم بود آن هم حجره من بود. بقیه طلبه ها نبودند و حجره ها سرد. یک دفعه ای دیدم به شدت در مدرسه را می زنند. دق الباب می کنند. کیه در این هوای سرد که با من کاری داشته باشد. 🔸می گوید رفتم در را باز کردم دیدم یک خانمی است. می گوید من دارم یخ می زنم. اگر من را پناه ندهی من اینجا جایی را ندارم و یخ می زنم. بنده خدا طلبه، دیده هیچ چاره ای ندارد. احساس وظیفه کرده. و خب می گوید بیا تو. خانم را می آورد تو. سردش بوده به شدت، چاره ای ندیده و خانم را در حجره خودش آورده که گرم شود. ایشون هم حالاگوشه ای نشسته است و مشغول کتاب خواندنش است. احساس کرده، از رفتار این خانم فهمیده که این خانم، نیت شری دارد. گویا نیت گناهی دارد. از رفتار و گفتارش فهمیده که نیت گناه دارد. ترسیده. بهانه کرده که من برم بیرون یک کاری دارم. اوایل شب هم بوده. شب فرا رسیده بوده. رفته بیرون و در آن هوای سرد مانده و دیگر به حجره برنگشته. 🔻تمام شب را در هوای سرد بیرون، خودش را نگه داشته. یک جوری با حرکت و دویدن و این جور چیزها خودش را گرم نگه داشته تا صبح بشود. صبح وقتی شده و هوا روشن شده، دیده وضعیت مناسبی هست، رفته در حجره را زده و گفته خانم حالا دیگر فرصت مناسبی است و لطفا تشریف ببرید. بعد از این حادثه، یک آگاهی متفاوتی در خودش ایجاد کرده و خداوند علم تعبیر خواب را به او عطا کرده. چرا؟ چون یک گناه جنسی را ترک می کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/24 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
📣📣 ای مردم! کدام‌یک از شما می‌خواهد توبه کند؟ 📚نماز یکشنبه‌های ماه ذی‌القعده 🔹سیدبن‌طاووس در کتاب اقبال‌الاعمال می‌نویسد:«انس‌بن‌مالک» می‌گوید: رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در یکشنبۀ ماه ذی‌قعده از منزل بیرون آمد و فرمود: ای مردم! کدام‌یک از شما می‌خواهد توبه کند؟ عرض کردیم: همه می‌خواهیم توبه کنیم. 🔸فرمود: غسل کنید؛و وضو بگیرید؛ و چهار رکعت نماز ـ در هر رکعت ۱بار «فاتحةالکتاب»،‌۳ بار «قل هو الله احد» و سوره فلق و ناس، هر کدام ۱ بار ـ بخوانید؛ 🔹سپس ۷۰ بار استغفار کنید و آن را به «لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم» ختم کنید؛ آنگاه بگویید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت». 🔹سپس رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: هر بنده‌ای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا می‌شود: ای بندۀ خدا! عمل خود را از نو آغاز کن؛ زیرا توبۀ تو پذیرفته گناه تو آمرزیده شد... 🔸و فرشته ای از زیر عرش ندا می کند: «ای بنده! بر تو، خاندان و فرزندانت مبارک باشد». و فرشته ای دیگر ندا می کند: «ای بنده، دشمنان تو در روز قیامت از تو راضی خواهند شد». و فرشته دیگری ندا می کند: «ای بنده! تو مؤمن از دنیا می روی، و دینت از تو سلب نمی شود، و (بعد از مردن) قبرت گشاده و نورانی خواهد شد». و ... 📚 ترجمه اقبال الاعمال، سید بن طاووس، جلد ۲، صفحه ۱۳ در ثواب انتشار، سهیم باشید. 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
⚠️ مواظب باش مبتلا نشوی به گناه حفظه الله: 🍀 یا اباذر! إِیَّاکَ أَنْ تُدْرِکَکَ الصَّرْعَةُ عِنْدَ الْعَثْرَةِ، فَلَا تُقَالَ الْعَثْرَةُ خلاصه عثره، لغزش، گناه پیش می آید مواظب باش نیفتی ها. مبتلا نشوی به گناه. فَلَا تُقَالَ الْعَثْرَةُ اقاله نشود دیگر گناهت. آمرزیده نشود. گناه این جور است. خیلی باید مواظب خودش باشد آدم. 🍂ترس از گناه را در خودمان نهادینه کنیم. بترسیم. یک وقت یک گناه ما را بدبخت می کند. بیچاره می کند. هم در دنیا و هم در آخرت. اما اگر این نصیحت رسول گرامی اسلام را آویزه گوش جان خودمان بکنیم، می بینیم همین خودداری و نگهداری، همین مواظبت ، باعث تعالی روحی وجودی، معنوی و معرفتی ما می شود. و به جاهایی می رسیم که باید برسیم و برای آن آفریده شده ایم. وَ لَا تُمَکَّنَ مِنَ الرَّجْعَةِ مواظب باش که اگر گناهی پیش آمد یک وقت نیافتی که دیگر اصلا نتوانی برگردی. بعضی گناه ها اینجوری است، آدم دیگر نمی تواند برگردد. دیگر نمی تواند خوب بشود. دیگر نمی تواند برگردد. 🔹 و لَا یَحْمَدَکَ مَنْ خَلَّفْتَ بِمَا تَرَکْتَ، وَ لَا یَعْذِرَکَ مَنْ تَقْدَمُ عَلَیْهِ گاهی موقع، این عثره، عثره مالی است. با یک امضا می تواند مال فراوانی را به دست بیاورد. مثلا تسلط پیدا کرده و دست پیدا کرده بر صندوق جواهرات. هیچ کس هم متوجه نمی شود. این مال را بردارد. تصاحب کند. برای خودش بشود. جوری می شود که در زندگی اش، این مال حرام وارد می شود و به این راحتی ها هم نمی تواند خودش را خلاص کند. اگر هم چیزی از این مال حرام باقی بماند، مال ورثه است که اصلا یادی هم از مورث نمی کنند و به یادش نیستند. ، وَ لَا یَحْمَدَکَ مَنْ خَلَّفْتَ بِمَا تَرَکْتَ، حمد نمی کنند. ستایش نمی کنند. اصلا فراموشش می کنند.. 🔻و لَا یَعْذِرَکَ مَنْ تَقْدَمُ عَلَیْهِ عذرت را هم نمی پذیرد کسی که تو پیش او رفته ای و وارد بر او شده ای. یعنی حضرت حق، جل شانه. خدا عذرت را قبول نمی کند. و آن کسی هم که برایش آن ارث را باقی گذاشته ای، آنچه که باقی گذاشته ای را دارد استفاده می کند و آن هم می بینی اصلا به یادت نیست و ستایشت نمی کند و حمدت نمی کند. ✨خدا ان شاالله ما را معتقد به این معارف قرار بدهد که ان شاالله پند بگیریم. و ان شاالله خداوند ترس از خودش، ترس از آخرت را، و عذاب را، و ترس از تبعات گناه را در وجود ما قرار بدهد که از گناه، فاصله بگیریم. فاصله گرفتن از گناه، خیلی خیلی آسان تر است از اینکه انسان با تبعات گوناگون گناه روبرو شود. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/24 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
💎پیشرفتی که دنبالش است با استفاده درست از عمر، حاصل می شود حفظه الله: 🍃 یا اباذر! إِیَّاکَ أَنْ تُدْرِکَکَ الصَّرْعَةُ عِنْدَ الْعَثْرَةِ ای اباذر، برحذر باش از اینکه در وقت لغزش و گناه، به آخر خط برسی. صرعه یعنی از پا افتادن. برحذر باش از اینکه به پایان خط رسیدن، که تعبیر دیگری از مردن باشد، در وقتی به تو برسد و تو را درک بکند که داری مرتکب لغزش و گناه می شوی. ، فَلَا تُقَالَ الْعَثْرَةُ لغزش تو اقاله نمی شود چون فرصتی برایت باقی نمانده است. وَ لَا تُمَکَّنَ مِنَ الرَّجْعَةِ. و دیگر بازگشتی هم برای تو مقدور نیست. متمکن از بازگشت نیستی. نمی توانی برگردی. 🍀و لَا یَحْمَدَکَ مَنْ خَلَّفْتَ بِمَا تَرَکْتَ . اموالی هم که برای دیگران باقی گذاشته اید، این ها ستایشت نمی کنند. ازت تشکری نمی کنند. اصلا فراموشت می کنند. مست لذت ها و بهره برداری های خودشان می شوند. وَ لَا یَعْذِرَکَ مَنْ تَقْدَمُ عَلَیْهِ بِمَا اشْتَغَلْتَ بِهِ، و عذرت را هم آن کسی که وارد می شوی بر او، بواسطه آن کارهایی که کردی، نمی پذیرد. یعنی خداوند متعالی که بر او وارد می شوی، بواسطه آن کارهایی که کردی و اشتغال ذمه ای که برای خودت ایجاد کرده ای، خداوند عذرت را نمی پذیرد. این جمله را این طور معنا کنیم خیلی مناسب تر است. 🌺ادامه نصیحت های رسول گرامی اسلام به نظر می رسد در راستای این است که ابوذر، از فرصت ها خوب استفاده کند و غنیمت بشمارد در همین راستاست. از نعمت های الهی خوب بهره ببرد. یَا اباذر! کُنْ عَلَی عُمُرِکَ أَشَحَّ مِنْکَ عَلَی دِرْهَمِکَ وَ دِینَارِکَ ببینید چقدر نسبت به درهم و دینار، حرص می ورزند مردم، یا حرص می ورزیم خدای نکرده. این مشهوده. محسوسه. و بالوجدان درک کرده ایم. حضرت با تمثیل در حقیقت، نظر ابوذر و نظر همه ما را به این جلب می کند که بیشتر از آنچه که بر درهم و دینار حرص می ورزیم، نسبت به عمر خودمان ، سرمایه بی نظیر، فرصت بی نظیری که تکرار ناشدنی است حرص بورزیم. از عمر خودمان خوب استفاده کنیم. ✨از خدا می خواهیم که این حالت را به ما عنایت بفرمایند چون نعمتی است که همان طور که عرض کردم تکرار نمی شود و دیگر همه کمالاتی که انسان آرزویش را دارد و رشد و پیشرفتی که دنبالش است با استفاده درست از عمر، حاصل می شود 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/29 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
📌دارایی های دنیایی حفظه الله: 🍀یا اباذر! هَلْ یَنْتَظِرُ أَحَدٌ إِلَّا غِنًی مُطْغِیاً، أَوْ فَقْراً مُنْسِیاً أَوْ مَرَضاً مُفْسِداً أَوْ هَرَماً مُفْنِداً أَوْ مَوْتاً مُجْهِزاً، أَوِ الدَّجَّالَ فَإِنَّهُ شَرُّ غَائِبٍ یُنْتَظَرُ، أَوِ السَّاعَةَ فَ السَّاعَةُ أَدْهی وَ أَمَرُّ، باز این جمله، یک نصیحت بسیار سازنده و بیدار کننده است. دنیا چیه واقعا؟ سر انجام دنیا چیه؟ این همه دنبالش بدویم و خودمان را به آب و آتش بزنیم. در نهایت چه به دست می آوریم؟ چهره های دنیا را حضرت اینجا چه زیبا به تصویر کشیده است. آدم در دنیا یا برخوردار می شود، دارا می شود، که دارایی و برخورداری باعث طغیان انسان می شود. 🍃 ان الانسان لیطغی ان رآه استغنی انسان اینجوری است. طبع انسان این است. إن الانسان. حالا این الف و لام را جنس بگیریم یا استغراق. اگر استغراق باشد یعنی همه انسان ها به حساب طبع ها. اگر جنس باشد، جنس انسان این اقتضا را می کند. طغیان می ورزد. 🔻 این لیطغی مطلق ذکر شده . در زمینه های مختلف، عرصه های مختلف، طغیان می ورزد. و هم چنین به صورت مضارع ذکر شده، که استمرار دارد. این طغیان ورزیدنش استمرار دارد. انسان به حساب طبیعش اینچنین است که به شکل مستمر طغیان می ورزد. چه وقت؟ ان رآه استغنی. اینکه خودش را بی نیاز ببیند. دارا ببیند. 🔹البته اینجا خیلی جالب است که از باب استفعال استفاده شده است. یک جورایی در حقیقت اشاره به این مطلب است که غنای واقعی، برخورداری واقعی که انسان ندارد، برای خودش، بی نیازی و برخورداری درست می کند باز هم، این برخورداری ای که به زحمت برای خودش درست می کند، اینقدر غیرسازنده می شود که باعث طغیانگری مستمرش می شود. اینجا هم حضرت می فرمایند: آدم در این دنیا منتظر چیست؟ یا غنای و برخورداری دارایی ای که مطغی است. انسان را طغیان گر می کند. این یک شکل است. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/29 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله