تأملی در اظهارات جدید محمدجواد ظریف (1)
🔻 چقدر خوب شد که #ظریف باز هم نامه نوشت. چقدر خوب است این جماعت زیاد حرف بزنند، زیاد بگویند، آنچه در پستوی ذهن و دل دارند را بیرون بریزند. اصلاً اگر میانهی مذاکرات هستهای و وسط قصه #برجام از این حرف ها میزد، شايد فاجعه برجام رخ نمیداد.
🔻 کاش این جماعت بیشتر حرف بزنند. ظریف بیپروا حرف بزند آخرش میشود تجلیل از #ترکمانچای که هیچ غربگرا و غربستیزی تا الان به آن مباهات نکرده بود. اصلاً سالهاست قصه ترکمانچای، #غصه_مشترک_ایرانیان بود. حالا این آقا یک تنه مقابل روایت همه ملت ایستاده.
🔻 وقتی آقا گفت #کرسیهای_آزاداندیشی را راه بیاندازید و پشت گوش انداختیم یا با نگاه بسته گفتیم چرا باید به افراد آنچنانی تریبون داد، باید هم دچار پدیده #نفاق می شدیم.
🔻 این جماعت اگر حرف بزنند خیلی خیر و برکت دارد. چند سال پیش آقا گفتند عدهای در حال تئوریزه کردن نفی #استقلال هستند ولی معلوم نشد چه کسی و کجا و چگونه؟ ولی اگر #کرسیهای_آزاداندیشی بهراه بود مسئله رو میشد.
🔻 این جماعت حرف بزنند میشود یک جلد کتاب صادق #زیباکلام در تجلیل از خدمات #رضاشاه این جماعت حرف بزنند میشود چند جلد کتابهای سیدحسین موسویان و سریع القلم و آشنا و تئوریزه کردن خفت
📌 ادامه دارد...
#ظریف
#غربگرا
#استقلال
#ترکمانچای
#غصه_مشترک_ایرانیان
#کرسیهای_آزاداندیشی
🆔 @taalighat
تعلیقات
تأملی در اظهارات جدید محمدجواد ظریف (1) 🔻 چقدر خوب شد که #ظریف باز هم نامه نوشت. چقدر خوب است این ج
تأملی در اظهارات جدید محمدجواد ظریف (2)
1⃣ از کنار این اظهارات نبايد ساده گذشت. باید آن را برجسته کرد. به آن پرداخت. درباره آن نشست برگزار کرد، مقاله نوشت. این یک اتفاق ساده و یک اظهار نظر عادی نیست. یک #زاویه_دید و یک آغاز بر #تحریف کلان تاریخ است. کسی در سطح وزیر خارجه کشور وقتی ایستادن مقابل #غصه_مشترک_ایرانیان را انتخاب میکند یعنی میداند چه میکند.
2⃣ #ظریف از دوگانه آرزو و امکانات صحبت میکند. آرزویی که او میگوید همان #آرمان است و او آرمانگرایی را مقابل واقعگرایی میداند. این دوگانه میدان کارزار مهمی است. یک ملت را مخاطب قرار میدهد و میکوشد او را بهخاطر آرمانگرایی تحقیر و سرزنش کند.
3⃣ او امکانات را تحریف میکند. امکانات از منظر او منحصر در امکانات مادی است. در منطق اینها "إن تنصروا الله ینصرکم" هیچ جایگاهی ندارد. او حتی امکانات مادی کشور را هم نمیشناسد. او حتی #مردم و ملت را جزو امکانات نمیداند. او #اراده_ملی را از امکانات یک کشور نمیبیند. او اصلاً جنگی بهنام #جنگ_اراده ها را نمیشناسد
4⃣ این اظهارات آغاز یک بازی خطرناک است. آغاز #تحریف تاریخ، آغاز #خط_تردید در مسیر طی شده انقلاب، آغاز ایجاد #خط_ناامیدی از سیاست مقاومت و مبارزه در بین نسل جدید.
5⃣ دکتر فرهت قائم مقامی در دهه پنجاه از اساتید برجسته دانشگاه تهران و تئوریسینهای بزرگ سیاسی کشور بود. او نیز در آن سالها همین را میگفت. واقعیت دنیا این است که مدار و محور قدرت در عالم #آمریکا است و ما چارهای جز کنار آمدن با او نداریم. ظریف دنبالهرو همان جریان است.
6⃣ #ظریف دارد ایران را دعوت به #ارتجاع میکند. ما را به ما قبل انقلاب دعوت میکند. ما را خفت و سرشکستگی و یأس و استعمارپذیری دعوت میکند. این #دعوت_خطرناک است. او میخواهد ما را از مسیر رسیدن به قلههای عزت ناامید کند و در #پیچ_تاریخی ما را از رسیدن به #تمدن_اسلامی منصرف کند.
7⃣ اگر ایران بعد از خمینی با این منطق پیش رفته بود باید در دوره جنگ تحمیلی #خرمشهر را به عراق میدادیم چون امکانات ما همین قدر بود. باید حتی از غرب عقب مینشستیم. باید در چهارگوشه ایران تسلیم میشدیم و از گربه ایران امروز موشی بیش نمانده بود. اینان با این منطق حتی دادن بحرین و آرارات و... را هم تئوریزه خواهند کرد.
#ظریف
#غربگرایی
#استقلال
#تمدن_اسلامی
#پیچ_تاریخی
#ارتجاع
#جنگ_اراده
#خط_تردید
#غصه_مشترک_ایرانیان
🆔@taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیتالله_بهجت
🎙 مقام عالم و مبلِّغ در کلام #آیتالله_بهجت
☘ چقدر دلمان برای این مرد تنگ شده....
🆔 @taalighat
از انقلابی بودن تا انقلابی نمایی
🔻 وقتی #مفاهیم_پایه در انقلاب اسلامی را درست تعریف نمیکنیم و حد و رسمی برای آن شکل نمیدهیم، مفاهیم خاصیت خود را از دست میدهند و هر چیزی میتواند جای دیگری بنشیند.
🔻 #انقلابیگری چه چیزی هست و چه چیزی نیست؟ این را کجا بسط دادیم و تحدید کردیم؟ نتیجه آنکه هر #فریادزدن و ژست گرفتنی میشود انقلابی بودن! هر تهمت زدن و یقه گرفتنی میشود انقلابی بودن! هرچه بدبینتر، انقلابی تر!
🔻 #تقوای_سیاسی محوری ترین رکن انقلابی بودن است. هر نسبتی را بدون تحقیق به هرکسی ندادن، هر حرفی را بدون حجت بر زبان نیاوردن، دقت در اینکه هر گفتن و نگفتنی چه پیامدهای اجتماعی و فرهنگی دارد، فارغ کردن خود در اظهارنظرها از منافع شخصی و دهها نکتهی دیگر که کمی به تعيين و تحدید مفهوم انقلابی کمک میکند.
🔻 کسیکه خودش از رانت بهره میبرد ولی علیه رانت حرف میزند، کسیکه هر نسبت دروغی را بر زبان رسانه میاندازد، انقلابی است یا شیاد؟
🔻 طرفه آنکه این خود ما هستیم که چنین جنسهایی را خریدنی کردیم در بازار بچه مذهبیها! وقتی خریدار هر پرشور فریادزدنی شدیم، وقتی در دهان کسیکه دروغ میگوید و خود را #سلبریتی_انقلابی معرفی میکند، نزدیم او نیز جنس خود را فروختنی میبیند و این مدل تکثیر میشود.
#آسیبشناسی
🆔 @taalighat
مردان اهل درد
🔹 #مرد کسی است که همه وجودش درد است. #درد_مردم، #درد_دین، درد جامعه، درد انقلاب، درد انسانها، درد رشد و هدایت ديگران، و بین این دردها خود را ندیدن، سودای خود نداشتن، دنبال مقام و منصب ندویدن... انقلاب با این جنس مردان پدید آمد و با همین جنس به آرمان هایش خواهد رسید
🔹 دیروز ساعتی در کنار یک مرد با این اوصاف بودم. از #مدیران_پنجاه_و_هفتی از آنهایی که پای انقلاب ایستاده نه پای منافع خودش، همهی وجودش سوز بود. سوز و گدازش برایم مغتنم بود. باید کنار انسانهای بزرگ و پر از سوز نشست تا بتوان شعله گرفت و کاری کرد.
🔹 غصه میخورد ازاینکه:
✔️ برخی #بچههای_انقلاب به کارهای زودگذر و کوچک مشغولند و وظایف بزرگ را کنار گذاشتهاند.
✔️ چرا متفرق هستیم و دست به هم نمیدهیم برای کارهای بزرگ
✔️ چرا از زاویه سازمان و اداره به انقلاب نگاه میکنیم نه از زاویه #مأموریت انقلابی و تمدنی و فراسازمانی
✔️ برخی چنان دنبال اسم و رسم و موقعیت و جایگاه اند که گویی انقلاب برای ما موقعیت رشدهای دنیوی است نه مأموریتهای بزرگ تمدنی
✔️ غصه میخورد که چرا در بین برخی از ما سوز و غصه مردم کم شده، همت ها کوچک شده، دل به کارهای زودگذر ولی پر سروصدا خوش شده
✔️ غصه میخورد که این همه جوان قشر خاکستری در حال از دست رفتن است و ما آرام و بیدرد نشستهایم و کاری برای هدایت و رشد آنها نمیکنیم.
🔹میگفت قبل از انقلاب نه پول داشتیم، نه موقیعت و دسترسی حاکمیتی، نه امکانات، تازه کلی تهدید و تعقیب ساواک هم بود اما لحظهاي آرام و قرار بین انقلابیها نبود. وجودها شعلهور بود از درد و دغدغه
🔹 امروز هم امکانات هست، هم پول، اما انگار برخی کم کارتر شدهاند...
🔻 #غصه میخورد برای انقلاب، برای جبهه، برای مردم و چقدر امروز به انسانهایی که صادقانه غصه میخوردند و سوز خود را برای #حرکت دیگران هزینه میکنند محتاجیم، محتاجیم به #غصههای_حرکتساز و شورآفرین ...
🔻 غصه میخورد اما متوقف نمیشد، مأیوس نمیشد، به بنبست نمیرسید، حرکت میکرد مصممتر از قبل و انقلاب از این جنس انسانها میطلبد ...
#مدیران_پنجاه_و_هفتی
#جبهه_انقلاب
#اهل_درد
#انقلاب
#مأموریت
#اثرگذاری_واقعی
#غصههای_حرکتساز
🆔 @taalighat
تعلیقات
#آیتالله_مصباح #خاطره 9 ❇️ سعهصدر، انتقادپذیری واقعی 🔻 حدود پانزده سال پیش بود به دلیل رفتوآمد
#خاطره 10
#آیتالله_مصباح
🔻 عصر انقلاب، عصر وظایف بزرگ
☘ شبی از شبهای اردیبهشت ماه بود مرحوم #آیتالله_مصباح یزدی تشریف آوردند #معصومیه و در فضایی بسیار صمیمی برای طلبهها صحبت کردند. از بین فرمایشاتی که داشتند یک نکته بسیار برجسته بود که عرض میکنم:
☘ حوالی دهه 40 یعنی قبل از انقلاب در بسیاری از علوم سیر تحصیل را به پایان رسانده بودیم در فقه و اصول و فلسفه و... حتی در برخی از ابواب فقه نیازی به تقلید نداشتیم (کنایه از اجتهاد در برخی ابواب) با این حال ساعتها مینشستیم با دوستان فاضل خود صحبت میکردیم که چه کاری از ما برمیآید برای #جامعه انجام دهیم.
☘ بعد از ساعتها گفتگو به این نتیجه رسیدیم که یک نشریه منتشر کنیم و در آن مقاله بنویسیم و برای مردم تکثیر کنیم. این غایت کاری بود که از یک طلبه فاضل در آن عصر و زمان برمیآمد.
☘ اما امروز پس از #انقلاب_اسلامی وقتی درباره وظیفهام فکر میکنم، میبینم اگر 24 ساعت من بشود 28 ساعت و همه آن را کار کنم، باز هم زمان کم میآید برای رسیدن به این وظایف، اینقدر امروز حوزه وظایف و نیازها چندبرابر شده است.
☘ رفقا امروز با دنیایی از وظایف روبرو هستیم، نکند آرام و بیخیال و یا کم کار و کم تحرک بنشینیم.
🆔 https://eitaa.com/taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
نگاهی به اهمیت و ابعاد مهمانی ده کیلومتری غدیر
🔻 ساخت و تعالی فرهنگی در گرو شناخت دقیق از واقعیت جاری جامعه است. هر نوع خطای روایت و درک از واقعیت جامعه به خطای محاسباتی در تحلیل و برنامه ریزی های کلان منجر می شود. برخی درصدد هستند که جامعه ایرانی بعد از انقلاب را به ویژه در دو دهه اخیر جامعه ای فاصله گرفته از ارزش های دینی و اسلامی معرفی کنند و نتیجه بگیرند انقلاب اسلامی نتوانسته است رضد فرهنگی و ارتقای دینداری را به همراه داشته باشد. این مسئله یعنی ارزیابی میزان موفقیت جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگ و دینداری عمومی موضوع پژوهش ها و یادداشت های پردامنه است. تحلیل مهمانی ده کیلومتری غدیر از همین منظر دارای اهمیت است؛ چرا که این جشن به مثابه یک پدیده فرهنگی و برون داد یک واقعیت اجتماعی است. در این یادداشت به برخی زوایای این مسئله اشاره می کنیم:
🔹 زیر پوست شهر به روایت ایمان
🔻 در یادداشت ها، سرمقاله ها و تحلیل های جریان غرب گرا با این تعبیر پربسامد مواجهیم که زیر پوست شهر مملو از فقر فرهنگی، دینی و افول و انحطاط اخلاقی است. اما مهمانی غدیر نشان داد زیر پوست شهر یک لایه عمیق باور دینی در حال حیات و جریان است که کمتر فرصت بروز پیدا می کند. چرا که قالب های بروز اجتماعی در دنیای مدرن تنها برخی زمینه های متناسب با آن فرهنگ را برای بروز فرهنگی ارائه می دهد. در آن قالب ها فقط یک برش خاص از جامعه ظهور می یابد و در نهایت خطای محاسباتی را در پی خواهد داشت. مهمانی ده کیلومتری همانند راهپیمایی اربعین نشان می دهد انگیزه های دینی و باورهای مذهبی در سطوح مختلف اجتماعی به صورت فعال، پویا و زنده حضور دارد. آنچه در زیر پوست شهر می گذرد ایمان است نه انحطاط.
🔹 نیاز کشور به جشن ملی با محوریت مفاهیم دینی
🔻 یکی از نیازهای قطعی فرهنگی کشور، وجود یک جشن ملی بزرگ و برخوردار از هویت دینی همگون با مبانی انقلاب اسلامی است. نمای بیرونی دین داری و ویترین دینداری جامعه ایرانی در بروز و ظهور عمومی محدود به مناسبت های مذهبی ایام سوگواری بود. هرچند در اعیاد دینی مراسمات مذهبی در گوشه و کنار کشور برقرار بود اما این جشن ها تبدیل به نمای پرتلالوء دینداری به چشم نمی آمد. انقلاب اسلامی باید می توانست الگویی از شادی عمومی در مقیاس ملی با محوریت مفاهیم دینی که فصل ممیزه با دیگر الگوی های شادی موجود در دنیای مدرن است را به نمایش بگذارد. مهمانی ده کیلومتری غدیر یک آغاز و پیش درآمد بر طراحی هوشمند این اقدام است. باید توجه داشت این اتفاق یک شروع و آغاز است و برای به بلوغ رساندن آن باید مسیری هوشمندانه و بر اساس اندیشه ورزی در پیش گرفته شود؛ در غیر اینصورت دچار تکرار و عقب گرد خواهد شد.
🔹 ضرورت عبور از افسردگی اجتماعی دهه گذشته
🔻مشکلات اقتصادی و ناامیدی های پدیدآمده از رنج هایی که بر اثر بی تدبیری و ترک فعل های گسترده در دهه گذشته که محصول مدیریت غرب گرای ناامید و افسرده بود، موجب شد نوعی افسردگی در جامعه ایرانی به وجود آید. از ابتدای دهه نود و با روی کارآمدن #دولت_اعتدال چرخ های پیشرفت و تحول در کشور رو به کندی نهاد و مشکلات متراکم اقتصادی و اجتماعی زندگی مردم را متأثر کرد. دولت انقلابی و مردمی باید گامی موثر برای عبور اجتماعی از این فضای دردآور را فراهم می کرد. عبور از این افسردگی ها هر چند باید با کار و تحول و رشد اقتصادی اتفاق بیافتد اما بهره گیری از مولفه ها و ابزارهای فرهنگی بی تردید مسیر را هموار می کند. «#جشن_ملی» یک رویداد در مقیاس کنش یک ملت است که در آن روز همه مردم با همه سلایق متنوع احساس شادمانی و سرور و حال خوب دارند. حکومت باید بتواند چنین زمینه و فرصتی برای فاصله گرفتن از مشکلات جاری در زندگی مردم را فراهم سازد. جشن #غدیر از این زاویه دارای اهمیت و قابل مطالعه است.
#مهمونی_ده_کیلومتری
#جشن_ملی
#تحلیل
🆔 @taalighat
فاصله ذهن ما تا ذهن جوان امروز
(تحول در مرجعیت های فکری جامعه)
🔻 برای آنهایی که دنیا را از دریچه #ایتا نگاه میکنند و یا قبلتر از گسترش شبکههای اجتماعی از ورودیهای محدودی چون #کیهان و جوان و وطن امروز و ایران میدیدند و میبینند: همه چیز آرومه... ما در حال فتح الفتوح هستیم و انقلاب هر روز در پی تحقق آرمانی در پس آرمان دیگر است. جواب همه #شبهات هم روشن است و کلی کلیپ و تحلیل بصیرت آفرین داریم برای حل شبهه. کسی هم که کانال فارس و تسنیم و رجا و... ندارد حتما #اخبار_20:30 میبیند و بصیرتش ارتقا مییابد.
🔻 اما همه واقعیت جامعه این نیست. امروز منابع و ورودی دستگاه #تحلیل حداقل بخشی از جامعه و جوانان با ورودی و منابع ما متفاوت است. امروز بهشدت شاهد تحول در #منابع_خبری و #مرجعیت_فکری و تحلیلی هستیم. امروز بخش زیادی از جامعه تلویزیون جمهوری اسلامی را نمیبیند. بسیاری از چیزهایی که برای خبر معمولی است به گوش او هم نرسیده و دنیا و ایران را از دریچه دیگر و با عینکی متفاوت میبیند.
🔻 حدود یکسال پیش بعد از چندسال مجدد #تلگرام نصب کردم. فقط هم در کانالهای ضد انقلاب و یا اصلاحطلب عضو شدم تا ببینم چه خبر است. کافی است یک جوان عادی و یا یک انقلابی معمولی فقط یک هفته بخشی از تحلیلها و اخبار و یادداشتهای این افراد یا کانالها را بخواند به راحتی نسبت به انقلاب، آینده، ایران و... #ناامید و بدبین و افسرده و معترض و حتی ضدانقلاب میشود. #اینستاگرام و #تلگرام و #توئیتر و... برای خودشان جنگلی هستند که هیچ در و پیکری ندارند.
🔻 و ما نمیدانیم در ذهن آن جوانی که دیروز به خیابان آمد و شعار داد چه میگذرد. حتی گاهی نمیخواهیم باور کنیم که او دارای دنیای متفاوتی است و تا به دنیای او راه نیابی نمیتوانی با او وارد #گفتگو شوی. او #انقلاب آنطور که ما میبینیم، نمیبیند، او آنچه را ما دستاورد میدانیم هزیمت و شکست میداند.
🔻 چه نهادی متولی رصد است:
✔️ رصد مرجعیت های فکری جدید
✔️ رصد منابع خبری جدید
✔️ پایش و طبقهبندی محتوای تولیدی این مراجع و منابع جدید
✔️ پایش و طبقهبندی شبهات و گرههای ذهنی که ایجاد میشود
✔️ آینده پژوهی وضعیت فکری و تحلیلی آتی جامعه براساس این سنخ نگرش
(پاسخ به این پرسش که سامانه تحلیلی ذهن جامعه نسبت به حوادث خرد و کلان چگونه خواهد شد)
✔️ طراحی مرجعیت و منابع جدید پاسخگو
✔️ تولید محتوای متناسب با گرههای ذهنی ایجاد شده
✔️ طراحی فرآیند رسیدن محتوا به مخاطب اصلی و نه بازتکرار آن در چرخه باطل از جامعه انقلابی برای انقلابی
#تحلیل
#پیشنهاد
#مرجعیت_فکری
🆔 https://eitaa.com/taalighat
تعلیقات
فاصله ذهن ما تا ذهن جوان امروز (تحول در مرجعیت های فکری جامعه) 🔻 برای آنهایی که دنیا را از دریچه
✅ اسامی و آدرس برخی از کانالهایی که در مطلب بالا به آن اشاره شد
🔻🔻🔻
🔹آينده (این کانال بهنوعی انعکاس دهنده حجم وسیعی از محتوای تولیدشده در فضای اصلاحات است)
https://t.me/A_pajhohi
🔹محسن رنانی
https://t.me/Renani_Mohsen
🔹محمد فاضلی
https://t.me/fazeli_mohammad
🔹پویش فکری توسعه
https://t.me/PooyeshFekri
🔹مجتبی لشکربلوکی
https://t.me/Dr_Lashkarbolouki
🔹اندیشه دینی معاصر
https://t.me/andishedinimoaser
🔹مصطفی تاجزاده
https://t.me/Mostafa_Tajzadeh
🔹وحید اشتری
https://t.me/ghabl_enghelab
🔹مصطفی ملکیان
https://t.me/mostafamalekian
🔹محسن کدیور
https://t.me/Mohsen_Kadivar_Official
🔰️ اینها تنها بخش بسیار کوچکی از فضای تولید تحلیل منفی و ناامیدکننده است و این فهرست بسیار بالابلندتر از این چند کانال است که بهصورت نمونه معرفی شد.
🆔https://eitaa.com/taalighat
#دیدار_رهبری
#کوتاهنوشت (1)
لزوم بازنگری سازمان حوزه در سیاستهای کلان خود
🔻بیانات امروز رهبری لایههای مختلف و #مخاطب متعدد داشت. یکی از این مخاطبین مهم این بیانات مدیریت حوزههای علمیه است.
🔻 #حوزه سالیانی است که برای وجوه ارتباط اجتماعی خود فکری نمیکند. رسالت خود را تنها در علم ورزی تعریف کرده است. در سالهای مدیریت جناب آقای #اعرافی آنچه برجستگی داشت تقویت مقوله علمی بود از #درختواره تا #فقه_معاصر که البته مورد تمجید رهبری هم بود.
🔻 اما نگاه به #مناسبات_اجتماعی حوزه فاقد برنامهریزی مجزا و مستقل بوده است. از تربیت نیروی متخصص تا تولید محتوا. شايد این تلقی در نهاد حوزه وجود داشته است که این مسئله تنها از وظایف #سازمان_تبلیغات و #دفتر_تبلیغات است.
🔻 مدیریت حوزه علمیه حتی در طراحی نظام آموزشی و تربیتی خود نگاهی به رسالتهای اجتماعی طلبه ندارد. آنچه در سبد تعلیمات حوزه برجسته است چیز دیگری است.
🔻 بیانات اخیر رهبری در راستای تغییر نگرش در لایه #سیاستگذاری حوزههای علمیه نیز قابل ارزیابی است.
📌ادامه دارد...
#مرکز_مدیریت_حوزه
#بازنگری_سیاستی
#سیاستگذاری
🆔 @taalighat
تعلیقات
#دیدار_رهبری #کوتاهنوشت (1) لزوم بازنگری سازمان حوزه در سیاستهای کلان خود 🔻بیانات امروز رهبری ل
#دیدار_رهبری
#کوتاهنوشت (2)
تلاش برای بازسازی مناسبات نهاد روحانیت و جامعه
🔻 حوزه در سالهای نه چندان دور دارای ارتباطات گسترده اجتماعی بوده است. در حدود دو سه دهه گذشته حتی مراجع تقلید نیز به سادگی در دسترس مردم بودند و ارتباط مستقیم با مردم را بخشی از #سبک_زندگی خود میدانستند. همین تعاملات نوعی #تبلیغ اثرگذار عینی بود.
🔻 اما امروزه فرهنگ ارتباط اجتماعی رو به افول نهاده است. بسیاری از بزرگان حوزه حتی برای طلاب در دسترس نیستند چه برسد برای عموم جامعه. این #انقطاع_اجتماعی خسارتهای فراوانی در پی داشته است. بخشی از جامعه حوزوی رسالتهای اجتماعی خود را به حداقل رسانده است و بخشی از حوزه دچار نوعی عزلت نشینی شده است.
🔻بهنظرم آقا تلاش کردند بهنوعی گامی در مسیر یک #اصلاحات_صنفی و درون حوزوی بردارند. ایشان دیروز بر اساس یک سیر تاریخی بیان کردند از شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی تا علامه مجلسی تا قرون اخیر همه فقها و مجتهدین تراز اول اهل تبلیغ بودند. يعنی تبلیغ بخشی از زیست عالمان شیعه در طول تاريخ بوده است. دلالت این بیانات دعوت بزرگان حوزه به این عرصه است و اینکه مبادا تبلیغ را کسر شأن خود بداند.
🔻 زاویه ورود آقا زاویه #تغییر_نظام_اولویت ها و #تغییر_نظام_ارزشی در بین بزرگان، مسئولین و عموم حوزویان است. اینکه حوزه باید بهسمت #جامعهگرایی حرکت کند و تغییر نگرش کلان دهد، مهمترین بخش صحبت ایشان است.
✅ چندماه پیش از این در یادداشتی با کلیدواژهی #رسانه_اجتماعی از ضرورت بازسازی ارتباطات اجتماعی حوزه نوشتم:
👇👇
https://eitaa.com/taalighat/725
#رسانه_اجتماعی
#انقطاع_اجتماعی
#ارتباطات_اجتماعی
#نهاد_روحانیت
#بزرگان_حوزه
#تبلیغ
🆔 @taalighat
تعلیقات
#دیدار_رهبری #کوتاهنوشت (2) تلاش برای بازسازی مناسبات نهاد روحانیت و جامعه 🔻 حوزه در سالهای نه
#دیدار_رهبری
#کوتاهنوشت (3)
🔹 دستور رهبری برای تشکیل کانون تبلیغی روی دیگر ضعف در نهادهای متولی تبلیغ؟
🔻 این از اولین جملاتی بود که آقا بر زبان آوردند: "نسبت به تبلیغ نگرانم"
این جمله را از یک منظرر یک #توبیخ_رهبرانه و یک #گلایه_راهبردی از همه نهادهای متولی امر تبلیغ میدانم. هرچند محتوای بیانات ایشان سطوح مختلفی دارد که به آن میپردازیم اما یک سطح از آن را باید در لایه #نقد_سازمانی تحلیل کرد.
بانگاهی به شرح وظایف #سازمان_تبلیغات و #دفتر_تبلیغات و #معاونت_تبلیغ حوزه علمیه میبینیم که این مجموعهها بهصورت شفاف و واضح و از زوایای مختلف در امر #تبلیغ مسئول شناخته شدهاند و اساساً تأسیس آنها بههمین منظور بوده است. به لینکهای زیر مراجعه کنید 🔻🔻🔻
سازمان تبلیغات اسلامی
https://nehzat.ir/fa/clist/166,1
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
http://www.dte.ir/Portal/Home/
معاونت تبلیغ حوزه
https://www.balagh.ir
🔻 سوال: مگر بنا نبود این همه نهاد تبلیغی از #سازمان_تبلیغات و #دفتر_تبلیغات و #معاونت_تبلیغ و سفیران هدایت و... همین کارها را کنند؟ مگر این مأموریتها چیز جدیدی است؟ چرا آقا این مأموریت را مجدد بازسازی محتوایی میکنند و با وجود همه این مجموعهها سخن از لزوم تأسیس کانون یا کانونهای تبلیغی جدیدی میزنند؟
🔻آیا اگر نهادهای متولی امر تبلیغ در ساماندهی این امر بهصورت دقیف و هوشمندانه کوشیده بودند اکنون با چنين موضعی از جانب رهبری مواجه میشدیم؟ آیا نباید کمی درباره راهی که طی کردهایم به دیده تردید نگاه کنیم؟ آیا وقت بازخوانی روند نیست؟
🔻 بیشک منکر مجاهدتهای برادران عزیزم در این مجموعهها نیستم. میدانم برادر عزیزی چون آقای قمی و همکارانش چگونه با همه وجود تلاش میکنند ولی باید در نگاهی کلان خروجی مجموع اقدامات را تحلیل کرد.
📍اما مسئله و درد اصلی کجاست؟
#سازمان_تبلیغات
#دفتر_تبلیغات
#معاونت_تبلیغ_حوزه
#مدیریت_حوزه
#توبیخ_رهبرانه
🆔 @taalighat
تعلیقات
#دیدار_رهبری #کوتاهنوشت (3) 🔹 دستور رهبری برای تشکیل کانون تبلیغی روی دیگر ضعف در نهادهای متولی تب
🔹 جناب آقای #اعرافی بازهم در راستای حمایت از بیانات رهبری #بیانیه دادند و پیش از این طی چندین یادداشت نوشتم که بیانیه، درمان دردها نیست. متن بیانیه ایشان 🔻🔻
https://eitaa.com/hawzahnews/48661
#شعر
گفتند: فطرسیُّ و برو با حسین باش
تا روز حشر وقف دم «یاحسین» باش
🆔 @taalighat
🔹 یک آسیب درون جبههای
🔻 یک آسیب در حال زیاد شدن است. برادران انقلابی و دغدغهمندی که بعد از نگارش تنها یک کتاب اقدام به تاسیس یک مؤسسه میکنند. بااینکه مؤسسه مطالعاتی یا مرکز مطالعات راهبردی... دارای بار معنایی و کارکردی خاصی است.
🔻 اینکه بعد از زحماتی که برای نگارش یک کتاب کشیدهایم احساس کنیم دیگر بهنوعی مرجعیت و سطحی از تکیهگاه بودن فکری رسیدهایم غلط است.
🔻 به قسمت "سایر محصولات" سایت یکی از این #مؤسسات_نوظهور مراجعه کردم، فقط همان یک کتاب را نشان میداد!!!
🔻 آسیب بالاتر اینکه نویسنده این یک کتاب بعد از مدتی باهمان #یک_کتاب تبدیل میشود به #استاد مطرح و نظریهپرداز!
🔻 بگذاریم کمی بیشتر پخته شویم، بیشتر کار کنیم، بیشتر سرد و گرم بچشیم تا کارهای متقن و قابل اعتنا انجام دهیم.
#آسیبشناسی
#جبهه_انقلاب
#مؤسسات_نوظهور
#تعجیل_در_بروز_اجتماعی
🆔@taalighat
🔻 در یکماه اخیر چند #انتصاب در برخی نهادهای انقلابی اتفاق افتاده که واقعاً نگرانکننده است. حیف که اشاره مستقیم نشاید کرد.
🆔@taalighat
☘ نشسته بودم پای کار، که زهرا و زینب اومدن گفتن بابا ما برای #محرم ی کاری کردیم. گفتم: چکار؟ گفتند: برای بچهها پرچم "#یاحسین" درست کردیم.
☘ دوتایی رفته بودند توی اتاق با وسایل کاردستی شون ی عالمه پرچم درست کردند.
از کودکی به عشق حسین آشنا شدیم
#محرم
#سیدالشهدا
#عشق_کودکی
🆔 @taalighat
توصیه عارف واصل مرحوم آیتالله تألهی همدانی به طلاب:
☘ خدا را تبلیغ کنید نه خود را...
#آیتالله_تألهی
#تبلیغ
🆔 @taalighat
مدتها بود در حسرت سفر #کربلا بودم
با دل بیقرار و پای ناتوان که یارای حرکت بهسمت دوست ندارد باید سوخت و ساخت...
اما همینکه شب اول محرم رسید، دلم آرام شد.
انگار رسیدم به کربلا، انگار دستم رسید به دامن ارباب...
محرم، هیئت، روضه همه صحن و سرای خاص #سیدالشهداء است...
آقاجانم! ممنون که اجازه دادید به محرم برسیم...
اما اولین شعری که دیشب بر زبانم جاری شد این بود:
هنوز بار گناهی که داشتم، دارم...
به سینه شعلهی آهی که داشتم، دارم
شرمنده بودیم از این سنگین باری که احساس کردم اجازه ورود به ماه محرم همان ندای #إرفع_رأسک ارباب است...
صدبار اگر توبه شکستی باز آ
کین درگه ما درگه نومیدی نیست
اما این قدم اول است، ما به ماه محرم رسیدیم ولی کاش به #وادی_محرم هم مَحرم شویم و این بار شب دهم بتوانیم به #قافله_سیدالشهداء ملحق گردیم...
نامحرمان و گناهکاران را به خیمه حسین راهی نیست... و راهی نداریم حز عنایت و نگاه شما...
فطرس، زهیر، حر... همه از یک قبیلهایم
قومِ شکسته پر که شمایش شفا دهید
همیشه عاشق حبیب بن مظاهر بودهام، #حسرت لحظهای که سیدالشهداء او را به آغوش کشید در دلم بود، حسرت نامه "و من الغریب الی الحبیب" حسرت عاشقانههای او با امام...
در حسرت لحظاتی حبیب گونه ...
#کربلا
#محرم
#وادی_محرم
#سیدالشهدا
#فطرس
#دلنوشته
❤️🖤❤️🖤❤️🖤
🆔@taalighat
🔹 عباسی ولدی پدیده این روزهای هیئات مذهبی
یادداشت بعدی را ملاحظه بفرمایید
https://eitaa.com/taalighat/1064
🔻🔻🔻
عباسی ولدی پدیده این روزهای هیئات
🔻 گاهی عادت داریم انسانهایی که نزدیک مان هستند را قدر ندانیم، کار آنها را ترجمه و تحلیل نکنیم و خیلی ساده از کنار آن عبور کنیم.
🔻 #عباسی_ولدی قریب به یک دهه است با نگارش دهها جلد کتاب در زمینههای تربیتی بهتنهایی اندازه یک مؤسسه عریض و طویل کار کرد. متن تولید کرد، منبع و مرجع فکری تولید کرد، بهسمت ایجاد #جریان_تربیتی حرکت کرد هرچند شاید هنوز با آن فاصله دارد.
🔻 فکر کنم آثارش امروز به بیش از 50 جلد رسیده است. آثاری که هم تنوع در محتوا دارد، هم جذابیت در طراحی و گرافیک و هم ایجادکننده نوعی تغییر نگرش در مخاطب است که همه جای مطالعه و #تحلیل دارد.
🔻 اما آنچه امروز اهمیت دارد کاری است که #عباسی_ولدی این روزها در قالب #هیئت_نوجوانان شروع کرده است. حرکت او امروز واقعاً ویژه است، جای مطالعه و #الگوسازی و تقدیر دارد. به چند ویژگی کار او اشاره میکنم:
1⃣ #عباسی_ولدی قبل از منبر استاد #میرباقری برای نوجوانان منبر میرود. کاملاً جدی بهنحوی که بچهها احساس میکنند در یک برنامه مهم و اختصاصی خودشان شرکت کردهاند.
2⃣ فعلاً نسبت به محتوای #منبر نظر نمیدهم شاید نقدی داشته باشم. اما بهلحاظ قالب، منبر #داستانمحور است. این مدل از ارائه منبر بهشدت برای بچهها جذاب است.
3⃣ زبان، #لحن و بیان بهشدت صمیمی، دوستانه و دوستداشتنی است. این احساس #صمیمیت جذابیت دوچندانی برای منبر ایجاد میکند.
4⃣ فضای جلسه با قالبهای مرسوم متفاوت است. بچهها از اینکه بین منبر صحبت کنند، سؤال بپرسند، شوخی کنند، منعی ندارند و آزادانه در هیئت مینشینند. سخنران آغوشش بهروی اقتضائات این سن باز است.
5⃣ منبر او، #منبر_تعاملی است. سخنران سوال میکند، برای روز بعد به بچهها تکلیف میدهد تا بنویسند، فکر کنند و بعد جواب خود را به #عمو_عباسی بدهند و درباره آن صحبت کنند.
6⃣ اما یکی از جذابترین بخشهای کار #عباسی_ولدی بعد از منبر است که میآید و ساعتی بین بچهها مینشیند و با آنها #گعده میکند. از سر و کولش بالا میروند و با او ساده و راحت گفتگو میکنند. این بخش شاید اثرگذارترین قسمت این پکیج است.
6⃣ اما آنچه کار #عباسی_ولدی را ویژه کرده است #صداقت او در تعامل با بچهها است. افراد زیادی دیدم که کار کودک و نوجوان میکنند ولی بسیاری از رفتارها و خندهها و بازیها #تصنعی است. اما عباسی ولدی با همه وجود بچهها را دوست دارد، صادقانه و پدرانه و این #صداقت را بچهها با وجودشان درک میکنند.
♻️ #نوجوانان مهم هستند، باید احساس کنند که آنها را مهم میدانیم و جدی میگیریم. این احساس را به آنها منتقل کنیم و با همین جدیت برای شان وقت بگذاریم. اما با امثال این #الگو
#عباسی_ولدی
#عمو_عباسی
#نوجوانان
#الگوسازی
#جریان_تربیتی
#نسل_جدید
#تربیت_نسل
#هیئت_ثارالله
#روایت_جبهه_انقلاب
🆔 @taalighat