✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تاثیرگذاری بر مردم با سخن نرم و برخورد نیکو
🔹 #نگاه_تربیتی_اسلام در ابعاد فردی و اجتماعی بسیار مهم و کارساز است، که بر اساس همین ابعاد تربیتی #اسلام است که فضائلی مانند #ايثار، #بخشش، #سخاوت، #شجاعت، #عفت، #حلم، #كظم_غيظ، #خوش_خلقی، #تواضع، #عفو، #انصاف و... در ابعاد فردی و اجتماعی نمایان میشود.
🔹یکی از مهمترین محرکهای ایجاد این فضائل در اجتماع، دستور تربیتی #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر میباشد. برای ایجاد بستر «امر به معروف» و «نهی از منکر» در جامعه بايد به گونهای حركت كنيم كه سبب رشد خود و اطرافيان و مردم شويم، و از هرگونه #برخورد_تقابلی جلوگیری کرده، تا زمينه رشد آنها را فراهم آورده و از دسیسه های #دشمن جلوگیری کنیم.
🔹لذا از لوازم #امربهمعروف و نهی از منکر #محبت، #دلسوزی و سخن گفتن با #زبان_نرم و لیّن است. همانطور که خداوند در خطاب به #حضرت_موسی (عليه السلام) نسبت به #فرعون میفرماید: «فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى» [۱] (با او [فرعون] #سخنى_نرم گوييد، شايد كه پند پذيرد يا بترسد)؛
🔹یا روش #امام_حسن و #امام_حسین (علیهم السلام) در نشان دادن طرز صحیح وضو گرفتن به پیرمرد [۲] نشان از نوع تعامل و برخورد با مردم برای #امربهمعروف و #نهیازمنکر است. لذا اگر ما در مسیر «امر به معروف» و «نهی از منکر» بتوانیم با سخن و #زبان_نرم و #برخورد_نیکو با مردم تعامل کنیم، هم در مسیر این #فریضه_الهی موفق میشویم و هم راه را برای هر گونه سوء استفاده #دشمنان و برخورد تقابلی مردم با این فریضهی الهی خواهیم بست.
پی نوشت؛
[۱] قرآن کریم، سوره طه، آيه ۴۴
[۲] بحارالانوار، ج۴۳، ص۳۱۹
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#امر_به_معروف #نهی_از_منکر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پیامبر اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸«صَنايِعُ الْمَعْرُوفِ يَقى مَصارِعَ السُّوءِ، وَالَصَّدَقَةُ خَفِيّا تُطْفِى ءُ غَضَبَ الرَّبِّ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ زيادَةٌ فِى الْعُمْرِ وَ كُلُّ مَعْــرُوفٍ صَدَقَـةٌ».
🔹 #كارهاى_خوب، انسان را از #مرگهاى_بد، نگه مى دارد، #صدقه_پنهانى، #خشم_خدا را خاموش مى سازد، #صله_رحم #عمر را زياد مى كند، و هر #كار_نيكى، #صدقه است.
📕وسائل الشيعه، ج ۱۱، ص ۵۳۶
#پيامبر_اكرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از ديدگاه روايات حقيقت «پل صراط» چيست؟
🔹در اينكه منظور از #پل_صراط چيست؟ بايستی به سراغ #روايات رفت و از آنها كمك گرفت؛ در حديثى از «مفضّل بن عمر» مى خوانيم كه: «مى گويد از #امام_صادق (عليه السلام) درباره #صراط سؤال كردم فرمود: #صراط همان طريق به سوى #معرفت و #شناخت_خداوند متعال است.
🔹سپس افزود: «هُما صِرَاطَانِ: صِرَاطٌ فِی الدُّنْيا وَ صِرَاطٌ فِی الْآخِرَةِ، فَاَمَّا الصِّراطُ الَّذِی فِی الدُّنْيا فَهُوَ الْإِمَامُ الْمَفْرُوضُ الطّاعَةُ، مَنْ عَرَفَهُ فِی الدُّنْيَا وَ اقْتَدَى بِهُداهُ مَرَّ عَلَى الصِّراطِ الَّذِی هُوَ جِسْرُ جَهَنَّمَ فِی الْآخِرَةِ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ فِی الدُّنْيا زَلَّتْ قَدَمُهُ عَنِ الصِّراطِ فِی الْآخِرَةِ، فَتَرَدَّى فِی نَارِ جَهَنَّمَ»؛ [۱] (دو صراط است: #صراطى در #دنيا و صراطى در #آخرت؛ و امّا #صراط در #دنيا همان #امامواجبالاطاعه است؛ هركس او را بشناسد و به #هدايت او اقتدا كند از #صراط - كه #پلى است بر روی #جهنّم - در #آخرت مى گذرد، و هر كس او را در #دنيا نشناسد قدمش بر #صراط_آخرت مى لرزد و در #آتش_جهنّم سقوط مى كند».
🔹در تفسير امام حسن عسكرى (عليه السلام) اين دو #صراط: «صراط #دنيا و #آخرت» به صراط مستقيم معتدل بين «غلّو و تقصير» و «صراط آخرت» تفسير شده است. [۲] اين نكته نيز قابل توجّه است كه در #روايات_اسلامى عبور از اين #راه_پرخطر مشكل شمرده شده است. در حديثى از #رسول_خدا (صلى الله عليه و آله) و هم از #امام_صادق (عليه السلام) آمده است: «اِنَّ عَلَى جَهَنَّمَ جِسْراً اَدَقُّ مِنَ الشَّعْرِ وَ اَحَدُّ مِنَ السَّيْفِ»؛ [۳] (بر [روی] #دوزخ پلى است باريكتر از مو و تيزتر از شمشير!».
🔹صراط «مستقيم» و حقيقت «ولايت» و «عدالت» در اين دنيا نيز چنين است، باريكتر از مو و تيزتر از شمشير؛ چرا كه #خطّ_مستقيم، خط باريكى بيش نيست و بقيه هر چه هست خطوط انحرافى در چپ و راست است. علاوه بر این، عبور بندگان از روی #صراط که از #جهنّم می گذرد نکات لطیفی را در بر دارد؛ از يكسو #بهشتيان با مشاهده #دوزخ، قدر عافيتِ بهشت را بهتر مى دانند، و از سوى ديگر وضع #صراط در آنجا تجسمى است از وضع ما در اينجا، بايد از روى #جهنّمِسوزانِشهوات گذر كرد و به بهشت #تقوا رسيد و از سوى سوّم تهديدى است جدّى براى همه #مجرمان و آلودگان كه سرانجام گذرگاهشان از اين راه باريكِ خطرناك خواهد گذشت.
#مآخذدرمنبعموجوداست
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ نهم، ج ۶، ص ۱۴۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#صراط #پل_صراط
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره):
🔸پرسش: #دستورالعملی جهت دفع #صفات_کریهه_نفسانی و #حضور_قلب در #نماز مرقوم بفرمایید؟
🔹پاسخ: بسمه تعالی، #اصلاح_نماز مستلزم #اصلاح_ظاهر و #باطن و دوری از #منکرات_ظاهریه و #باطنیه است؛ و از راههای اصلاح نماز #توسل_جدی در حال شروع به نماز به #حضرت_ولیعصر عجل الله فرجه الشریف است؛ «و بکم تقبل الطاعة المفترضة».
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️فعالیت امام رضا (ع) در فضای اختناق هارونی
🔹عمر مبارك #امام_رضا (ع) تقریباً ۵۵ سال بوده است؛ تمام زندگی این بزرگوار با همهی این عظمتها و عمقها و ابعاد گوناگونی كه میشود برای آن ذكر كرد و تصویر كرد، در همین مدّت عمر نسبتاً كوتاه انجام گرفته است. از این مدّت ۵۵ سال، نزدیك به ۲۰ سال - تقریباً ۱۹ سال - مدّت امامت این بزرگوار است؛ امّا همین مدّت كوتاه را كه ملاحظه میكنید، تأثیری كه در واقعیّت دنیای اسلام گذاشت و به گسترش و عمقی كه به معنای حقیقیِ اسلام و پیوستن به #اهل_بیت و آشنا شدن با مكتب این بزرگواران انجامید، یك داستان عجیبی است، یك دریای عمیقی است.
🔹آن وقتی كه حضرت به امامت رسیدند، دوستان و نزدیكان و علاقه مندان حضرت میگفتند كه: #علیّبنموسی در این فضا چه كار میتواند انجام بدهد - این فضای شدّت اختناقِ هارونی كه در روایت دارد كه میگفتند: «وَ سَیفُ هارونَ تَقطُرُ دَما»؛ (خون میچكد از شمشیر هارون) - این جوان در این شرایط، در ادامهی جهاد امامان شیعه و در مسئولیّت عظیمی كه بر عهدهاش است، میخواهد چه بكند؟
🔹این اولِ امامت علیّبنموسیالرّضا (ع) است. بعد از این ۱۹ سال یا ۲۰ سال كه پایان دوران امامت و شهادت علیّبنموسیالرّضا است، وقتی شما نگاه میكنید، میبینید كه همان تفكّر ولایت اهلبیت و پیوستگی به خاندان پیغمبر آنچنان گسترشی در دنیای اسلام پیدا كرده كه دستگاه ظالم و دیكتاتور بنیعبّاس از مواجههی با آن عاجز است؛ این را #امام_رضا انجام داده.
بیاناتمقاممعظمرهبری۹۲/۰۶/۲۶
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا زمان «قیامت» جزء علوم غیبى است؟
🔹 #قرآن_مجید در «آیات ۲۵ ـ ۲۷ سوره جن» به پاسخ این سؤال پرداخته است. در آیه ۲۵ مى فرماید: «قُلْ إِنْ أَدْرِی أَ قَرِیبٌ ما تُوعَدُونَ أَمْ یَجْعَلُ لَهُ رَبِّی أَمَداً»؛ (بگو من نمى دانم آنچه را که به شما وعده داده شده [از عذاب دنیا و قیام رستاخیز] نزدیک است، یا #پروردگارم زمانى براى آن قرار مى دهد؟). این علم، مخصوص ذات پاک #خداوند است و او خواسته از بندگانش #مکتوم بماند، تا موضوع #امتحان و آزمون خلق، کامل گردد؛ چرا که اگر بدانند دور است یا نزدیک در هر دو صورت امتحان کم اثر خواهد بود.
🔹در حدیثى آمده است: روزى #جبرئیل (علیه السلام) به صورت یک عرب بیابانى در برابر پیامبر (صلی الله علیه و آله) ظاهر شد، و از جمله سؤالاتى که از آن حضرت نمود این بود: «أَخْبِرْنِى عَنِ السّاعَةِ»؛ (به من بگو کى #قیامت برپا مى شود؟!) #پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «مَا الْمَسْئُولُ عَنْها بَأَعْلَمَ مِنَ السّاِئِل»؛ (کسى که از او سؤال مى کنى [در این مسأله] آگاه تر از سؤال کننده نیست!)؛ بار دیگر آن مرد عرب با صداى بلند گفت: «یا محمّد! مَتَى السّاعَةُ»؛ (اى محمّد! #قیامت کى خواهد آمد؟) رسول خدا فرمود: «وَیْحَکَ اِنَّها کائِنَةٌ فَما أَعْدَدْتَ لَها؟!»؛ (واى بر تو، #قیامت مى آید، بگو ببینم چه چیز براى آن فراهم کرده اى؟!) اعرابى گفت: من نماز و روزه بسیارى فراهم نکرده ام، ولى خدا و رسولش را دوست دارم. پیامبر (ص الله علیه و آله) فرمود: «فَأَنْتَ مَعَ مَنْ أَحْبَبْتَ»؛ (پس تو با کسى خواهى بود که دوستش دارى!). «انس» یکى از یاران پیامبر مى گوید: «فَما فَرِحَ الْمُسْلِمُونَ بِشَىْء فَرَحَهُمْ بِهذَا الْحَدِیْثِ»؛ (مسلمانان از هیچ سخنى مانند این سخن خوشحال نشدند). [۱]
پی نوشت:
[۱] تفسیر «مراغى»، جلد ۲۹، ص ۱۰۵
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چاپ بیست و هشتم، ج ۲۵، ص ۱۴۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#قیامت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️هجرت اجباری با نیرنگ
🔹 #حضرت_رضا - سلام الله علیه - که با آن نیرنگ ایشان را بردند، الزاماً بردند به آنجا و خواستند ایشان را چه بکنند، معلوم بود که از اول بنا بر این نیست، نگذاشتند که اینها یک حکومتی به دستشان بیاید، یک مجالی به دستشان بیاید که لا اقل تعلیمات را بکنند
بیانات حضرت امام ۶۳/۰۵/۱۸
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام رضا علیه السلام:
🔸«نَحنُ حُجَجُ اللهِ فی خَلقِهِ، و خُلَفاؤُهُ فی عِبادِهِ، و اُمَناؤُهُ عَلى سِرِّهِ، و نَحنُ كَلِمَةُ التَّقوى، والعُروَةُ الوُثقى».
🔹ما #حجّتهاى_خدا هستيم در ميان خلايق، و #جانشينان او در ميان #بندگانش، و #معتمدان او در #اسرارش؛ ما #كلمه_تقوا هستيم و #دستاويز_استوار.
📚كمال الدين، ۶/۲۰۲، إرشاد القلوب، ۴۱۷ كلاهما عن ابراهيم بن ابی محمود
#امام_رضا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️بحث «نامه اعمال» چه بازتابی در روایات اسلامی داشته است؟
🔹موضوع #نامه_عمل يا «صحيفه اعمال» بازتاب گسترده اى در #روايات_اسلامى دارد كه به عنوان نمونه به چند حديث آموزنده كه هر كدام نكته مهمى را در بر دارد اشاره مى كنيم: در حديثى از امام صادق (عليه السلام) مى خوانيم: «إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ دُفِعَ إِلَى الْإِنْسَانِ كِتَابُهُ ثُمَّ قِيلَ لَهُ: اقْرَأْ قُلْتُ: فَيَعْرِفُ مَا فِيهِ؟ فَقَالَ: إِنَّ اللهَ يُذَكِّرُهُ فَمَا مِنْ لَحْظَةٍ وَ لَا كَلِمَةٍ وَ لَا نَقْلِ قَدَمٍ وَ لَا شَيْءٍ فَعَلَهُ إِلَّا ذَكَرَهُ كَأَنَّهُ فَعَلَهُ تِلْكَ السَّاعَةَ! فَلِذَلِكَ قَالُوا: "يا وَيْلَتَنَا مَا لِهَذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَ لَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا؟!"[۱]» [۲]
🔹[ترجمه روایت:] (هنگامى كه #قيامت برپا شود #نامه_عمل انسان را به دست او مى دهند، سپس به او گفته مى شود: #بخوان! - راوى مى گويد: من عرض كردم آيا آنچه را در آن است مى شناسد - فرمود: #خداوند به او #يادآورى مى كند، هيچ چشم بر هم زدن، سخن گفتن، و برداشتن گام و نه چيز ديگرى كه او انجام داده وجود ندارد، مگر اينكه آنها را به خاطر مى آورد، گويى در همان ساعات انجام داده است و لذا مى گويند: "اى واى بر ما! اين چه #كتابى است كه هيچ كار بزرگ و كوچكى نيست مگر آنكه آن را شمارش و #ثبت نموده است؟!").
🔹در يكى از خطبه هاى #نهج_البلاغه مى خوانيم كه اميرالمؤمنين #امام_علی (علیه السلام) فرمود: «وَ نَسْتَغْفِرُهُ مِمّا اَحاطَ بِهِ عِلْمُهُ وَ اَحْصَاهُ كِتابُهُ، عِلْمٌ غَيْرُ قاصِرٍ و كِتابٌ غَيْرُ مُغادِرٍ»؛ [۲] (من از خدا طلب مغفرت مى كنم از آنچه علمش به آن احاطه دارد و كتابش [نامه اعمال بندگان] آن را احصا كرده، علمى كه قصورى در آن نيست و كتاب و نامه اى كه چيزى را فرو گذار نكرده است». در حديثى از #امام_باقر (عليه السلام) چنين آمده است: «وَ لَيْسَتْ تَشْهَدُ الْجَوارِحُ عَلَى مُؤْمِنٍ، اِنَّما تَشْهَدُ عَلَى مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ كَلِمَةُ الْعَذابِ، فَاَمَّا الْمُؤْمِنُ فَيُؤْتَى كِتابُهُ بِيَمِينِهِ»؛ [۳] (#اعضاى_مؤمن بر ضد او شهادت نمى دهند، اين شهادت مخصوص كسانى است كه #مستحق_عذابند؛ اما #نامهاعمالمؤمن را به دست راست او مى دهند).
🔹در حديث ديگرى از #امام_باقر (عليه السلام) مى خوانيم كه فرمود: «خداوند متعال هنگامى كه مى خواهد به #حساب_مؤمن رسيدگى كند #نامه_عملش را به دست او مى دهد، و او را #حسابرس_خود مى سازد و مى فرمايد: بنده من! آيا فلان كار و فلان كار را انجام داده اى؟ عرض مى كند: پروردگارا! آرى، من انجام داده ام، مى فرمايد: من تو را بخشيدم و آن گناهت را [به خاطر #حسنات_فراوانى كه انجام دادى] مبدل به حسنات كردم [در اين هنگام او عارى از هر گناه در ميان مردم ظاهر مى شود] مردم مى گويند: سبحان الله! آيا اين بنده حتى يك گناه نداشته؟ و اين همان است كه خداوند در قرآن فرموده: «فَاَمّا مَنْ اُوتِىَ كِتابَهُ بِيَمينِهِ فَسَوْفَ يُحاسَبُ حِساباً يَسيراً وَ يَنْقَلِبُ اِلى اَهْلِهِ مَسْرُوراً»؛ [۴] (اما آنها كه #نامه_اعمالشان به #دست_راستشان سپرده شده، #حساب_آسانى خواهند داشت، سپس خوشحال به سوى خانواده خود [در بهشت] مى رود).
🔹در «سنن» ترمذى از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چنين نقل شده است كه فرمود: «#مردم در روز #قيامت سه بار [به پيشگاه خداوند يا دادگاه او] عرضه مى شوند: اما در دو عرضه اوّل و دوّم جدال و #عذرخواهى هاست [گاه كوشش مى كنند گناهان خود را متوجه ديگرى سازند و گاه در مقام بيان عذر مى آيند] و اما در عرضه سوّم، #نامههاى_اعمال پرواز مى كند و در دستها قرار مى گيرد، گروهى به #دست_راست و گروهى به #دست_چپ». [۵]
🔹از اين تعبير ضمناً معناى #تطاير_كتب كه در عبارات مختلفى آمده است معلوم مى شود، و آن اينكه #نامههاى_اعمال از محل اصلى (نزد عرش خدا يا علّيّين و سجّين و... كه مركز جمع آورى آنهاست) حركت مى كنند و در #دست_صاحبانشان قرار مى گيرند. اين تعبير به خوبى نشان مى دهد كه #نامه_اعمال صفحه روح انسانى نيست، بلكه آثارى است كه در بيرون وجود او ثبت شده است (دقت كنيد).
پی نوشتها؛
[۱] التفسير، عياشى، چاپخانه علميه، ۱۳۸۰ق، ج۲، ص۳۲۸؛ [۲] نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت، چ ۱، ص۱۶۹، (خطبه ۱۱۴)؛ [۳] الكافی، دارالكتب الإسلامية، چ ۴، ج ۲، ص۳۲؛ [۴] الزهد، كوفى اهوازى، المطبعة العلمية، ۱۴۰۲ق، چ ۲، ص۹۲، باب۱۷؛ [۵] جامع الصحيح سنن الترمذی، دار إحياء التراث العربى، بی تا، ج۴، ص۶۱۷
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ نهم، ج ۶، ص ۸۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#اعمال #نامه_اعمال #قيامت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ذکر خداوند سبحان در هر حال
🔹در کتاب کافی به نقل از #امام_صادق علیه السلام آمده است: «ثَلاثٌَ لا تُطِیقُها هذِهِ الاْءُمةُ... وَ ذِکرُ اللهِ عَلی کل حالٍ». [١] (سه چیز است که این #امت توان آن را ندارند... تا اینکه میفرماید: و #یاد_خدا در #هر_حال).
🔹و در روایت دیگر میفرماید: «لا أَقُولُ سُبْحانَ اللهِ وَ الْحَمْدُلِلهِ، وَ إِنْ کانَ ذِکرا وَ لکنْ ذِکرُهُ عِنْدَ حَلالِهِ وَ حَرامِهِ». [۲] مقصود من گفتن سبحان الله و الحمدلله نیست، هر چند این هم ذکر است، بلکه منظور من #یاد_خدا به هنگام [پیش آمدن] #حلال و #حرام است.
پی نوشتها؛
[۱] من لایحضرة الفقیه، ج۴، ص۳۵۸
[۲] اصول کافی، ج۲، ص۱۴۵
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۶۹
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اوضاع دنیای امروز
🔹ما هم باید در صدد آن باشیم که در #دنیایمردهیامروز و در دنیای آفتزدهی امروز #روحی بدمیم. امروز هم #دنیا دچار #ظلم است، دچار #قساوت است، دچار #تبعیض است. امروز هم #مرگ_فضیلت، عزای بزرگ #آدمیان است.
🔹 #فضیلتها بهوسیلهی #ابزارهای #قدرتهایمادّی سرکوب می شوند؛ #عدالت سرکوب می شود؛ #انسانیّت و #اخلاق سرکوب می شود؛ #خون_انسانها به دست قدرتمندانِ بیمحابا بر زمین جاری می شود؛
🔹ملّت هایی به خاطر غارت زده بودن به وسیلهی قدرت ها، از #گرسنگی جان می دهند. این وضع امروز دنیا است. این هم مثل همان #جاهلیّت دوران قبل از ظهور اسلام است؛ این هم #جاهلیّت است.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۴/۱۰/۰۸
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️کامیابی بشریت، در گرو معنویت
🔹 #خانمهای_محترم! خودتان را #تهذیب کنید؛ و #کودکان خودتان را #تهذیب کنید. کودکان خودتان را #اسلامی بار بیاورید، که در #اسلام همه چیز است. خودتان در پناه اسلام و به #اخلاق_اسلامی متخلق بشوید، که همه چیز در #اسلام است. #آقایان محترم! #خانمهای محترمات! ندای اسلام را لبیک بگویید. اسلام برای تامین علف نیامده است!
🔹 #اسلام برای تامین #معنویات آمده است. همهاش فریاد از #مادیات نباشد؛ بر خلاف مسلک اسلام است. #معنویات اگر تحقق پیدا کرد، #مادیات معنوی میشود و به دنبالش هست. #اسلام #مادیات را به تبع #معنویات قبول دارد؛ #مادیات را مستقلًا قبول ندارد. اساس، #معنویات است. یک کشور با معنویاتش کشور است.
🔹[این گونه نیست که] آزاد باشد و هر چه بخواهد بکند، و لو دزدی بکند و لو خیانت بکند. امروز #روز_امتحان است برای شما. برای شما. شما #آزاد شدید، شما #مستقل شدید، آزاد شدید که هر چه بخواهید بگویید؟ و هر چه بخواهید بکنید؟
🔹خیر، #خدای تبارک و تعالی به شما #آزادی عنایت کرد و شما را در این آزادی #امتحان میفرماید ببینیم تا ما چه بکنیم. در این آزادی چه بکنیم؛ با #زیردستان چه بکنیم؛ با #برادران خود چه بکنیم؛ با #خواهران خود چه بکنیم. #آزادیِ_تنها #سعادت ملت نیست، #استقلالِ_تنها سعادت ملت نیست، #مادیتِ تنها سعادت ملت نیست. اینها در پناه #معنویات سعادتند. معنویات مهم است.
🔹بکوشید تا #معنویات تحصیل کنید. علمِ تنها فایده ندارد، #علم با معنویات علم است؛ #ادب تنها فایده ندارد، ادب با معنویات. #معنویات است که تمام سعادت بشر را بیمه میکند؛ و کوشش کنید در تحصیل معنویات. در خلال علم که تحصیل میکنید #معنویات را تحصیل کنید. #دانشگاهها معنویت پیدا بکنند، #مدارس معنویت پیدا بکنند، مکتب ها معنویت پیدا بکنند، تا ان شاء الله #سعادتمند بشوند. خداوند همه شما را سعادتمند کند.
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۳/۰۸
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️استجابت «دعا» چه شرایطی دارد؟
🔸بعضى چنين مى پندارند كه تعبيراتى نظير: «اُدْعُونِى أَسْتَجِبْ لَكُم»؛ [۱] (مرا بخوانيد تا [دعاى] شما را #اجابت كنم)، هيچ قيد و شرطى ندارد، و انسان هر #دعايى كه مى كند بايد انتظار داشته باشد كه از لطف خدا به اجابت رسد؛ در حالى كه چنين نيست. در روايات متعدّدى كه از #معصومان (عليهم السلام) به ما رسيده براى #اجابت_دعا شرايط متعدّدى ذكر شده است از جمله:
1⃣ #توبه و پاكى قلب؛ #امام_صادق (عليه السلام) مى فرمايد: «إِيَّاكُمْ أَنْ يَسْأَلَ أَحَدٌ مِنْكُمْ رَبَّهُ شَيْئاً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ حَتَّى يَبْدَأَ بِالثَّنَاءِ عَلَى اللهِ وَ الْمِدْحَةِ لَهُ وَ الصَّلَاةِ عَلَى النَّبِيِّ وَ آلِهِ ثُمَّ الْإِعْتِرَافِ بِالذَّنْبِ وَ التَّوْبَةِ ثُمَّ الْمَسْأَلَةِ»؛ [۲] (مبادا هيچ يك از شما از خدا درخواستى كند، مگر اينكه نخست #حمد و ثناى او را بجا آورد، و درود بر #پيغمبر و #آلش بفرستد، سپس به #گناه خود نزد او اعتراف [و توبه] كند سپس #دعا نمايد).
2⃣ديگر اينكه #دعا_كننده بايد در پاكى زندگى خود به ويژه پرهيز از #غذاى_حرام و #كسب_حرام بكوشد، همان گونه كه #پيغمبر_اكرم (صلى الله عليه و آله) فرمود: «مَنْ أَحَبَّ أَنْ يُسْتَجَابَ دُعَاؤُهُ فَلْيُطَيِّبْ مَطْعَمَهُ وَ مَكْسَبَه»؛ [۳] (كسى كه دوست دارد #دعايش مستجاب گردد بايد غذا و كسب خود را از #حرام پاك كند). در حالى كه بسيارى از مردم به هنگام دعا نه توبه مى كنند و نه از غذاهاى آلوده يا مشكوك پرهيزى دارند، باز هم اجابت تمام دعاهايشان را انتظار مى كشند.
3⃣نيز از شرايط دعا، تلاش و كوشش در مسير #امر_به_معروف و #نهى_از_منكر است؛ آنها كه شاهد #مناظر_گناه هستند و عكس العملى نشان نمى دهند، نمى توانند انتظار #استجابت دعا داشته باشند، همان گونه كه در حديثى از #پيغمبر_اكرم (صلى الله عليه وآله) آمده است: «وَ لَتَأْمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْكَرِ أَوْ لَيُسَلِّطَنَّ اللهُ شِرَارَكُمْ عَلَى خِيَارِكُمْ فَيَدْعُو خِيَارُكُمْ فَلاَ يُسْتَجَابُ لَهُمْ»؛ [۴] (بايد #امر_به_معروف و #نهى_از_منكر كنيد، و گرنه خداوند #بَدان را بر #نيكان شما مسلط مى كند، آن گاه هر چه #دعا كنید مستجاب نخواهد شد).
🔹در حديث آمده است كه: «شخصى نزد #اميرالمؤمنين (عليه السلام) آمد و از #عدم_استجابت دعايش شكايت كرد و گفت: با اينكه خدا فرموده #دعا كنيد من اجابت مى كنم، پس چرا ما دعا مى كنيم و به #اجابت نمى رسد؟ حضرت در آن حديث #هشت_شرط براى استجابت دعا بيان فرمود كه بخشى از آن در احاديث بالا آمده است. [۵] [۶]
#مآخذدرمنبعموجوداست
📕پيام امام اميرالمؤمنين (ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۹، ص ۵۹۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#دعا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام جواد عليه السلام:
🔸«مَن لَم يَعرِفِ المَوارِدَ أعيَتْهُ المَصادِرُ».
🔹كسى كه #راه_ورود به كارى را نشناسد، #راه_برون_شدن از آن درمانده اش مى كند.
📕بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۶۴
#امام_جواد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️وسعت «علم غيب» امام علی (علیه السلام) تا چه حدّ است و چرا جزئيات آن را براى همگان بيان نكرده است؟
🔹 #امام_علی (ع) در بخشی از خطبه ۱۷۵ #نهج_البلاغه به گوشه اى از علم خود به #اسرار_غيب و «حوادث آينده» اشاره كرده، ميفرمايد: «وَاللهِ لَوْ شِئْتُ أَنْ أُخْبِرَ كُلَّ رَجُل مِنْكُمْ بِمَخْرَجِهِ وَ مَوْلِجِهِ وَ جَمِيعِ شَأْنِهِ لَفَعَلْتُ، وَ لكِنْ أَخَافُ أَنْ تَكْفُرُوا فِيَّ بِرَسُولِ اللهِ (ص)»؛ (به خدا سوگند! اگر بخواهم ميتوانم هريك از شما را از آغاز و پايان كارش و از تمام شئون زندگانى اش آگاه سازم؛ ولى از آن ميترسم كه اينكار، سبب كافر شدن شما به رسول خدا (ص) شود [و درباره من #غلوّ كنيد و آن حضرت را به فراموشى بسپاريد]).
🔹در حديثى میخوانيم: روزى #پيامبر_اكرم (ص) نشسته بود که #امام_علی (علیه السلام) وارد شد؛ پيامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «إِنَّ فِيكَ شَبَهاً مِنْ عِيسَى بْنَ مَرْيَمَ وَ لَوْلَا أَنْ تَقُولَ فِيكَ طَوَائِفٌ مِنْ أُمَّتِي مَا قَالَتِ النَّصارى فِي عَيسَى بْنَ مَرْيَمَ لَقُلْتُ فِيكَ قَوْلاً لَا تَمُرُّ بِمَلَإ مِنَ النَّاسِ إِلَّا اَخَذُوا التُّرَابَ مِنْ تَحْتِ قَدَمَيْكَ يَلْتَمِسُونَ بِذلِكَ الْبَرَكَةَ»؛ [۱] (تو به #عيسىبنمريم (عليه السلام) شباهتى دارى [از نظر زهد و عبادت] و اگر از اين بيم نداشتم كه گروههايى از امتم درباره تو [غلوّ كنند و] همان بگويند كه درباره عيسى بن مريم گفتند، سخنى درباره تو میگفتم كه از كنار هيچ جمعيّتى از مردم عبور نمیكردى، مگر آنكه #خاكزيرقدمهاىتو را براى #تبرّك بر مى گرفتند!).
🔹اميرالمؤمنين(ع) در ادامه اين بحث به دو نكته اشاره ميفرمايد: نخست اينكه من اين #اسرار را در اختيار گروهى از #خاصّان_باايمان و پرظرفيت و سرّ نگهدار ميگذارم و ديگر اينكه من آنچه میگویم از خودم نمیگويم؛ همه اين امور را از رسول خدا (ص) شنيده ام؛ در قسمت اوّل ميفرمايد: «أَلا وَ إِنِّی مُفْضِيهِ إِلَى الْخَاصَّةِ مِمَّنْ يُؤْمَنُ ذلِكَ مِنْهُ»؛ (آگاه باشيد! من اين #اسرار را به خاصّانى كه از #عدم_انحراف و #غلوِّ آنها در حق خود مطمئنم خواهم سپرد).
🔹اين گروه، افرادى همانند «كميل بن زياد»، «رشيد هجرى»، «اصبغ بن نباته»، «ميثم تمّار» و «حبيب بن مظاهر» بوده اند كه هر يك حافظ بخشى از اين #اسرار محسوب میشدند. در تاريخ زندگى آنها مى خوانيم كه در مواقع حسّاسى پرده ها را بالا میزدند و گوشه اى از آن #اسرار را فاش میكردند كه در تواريخ مذكور است. هنگامى كه #شاگردان ايشان، حامل چنين اسرار و داراى چنين مقاماتى باشند، پيداست كه #استاد آنها در چه #پايه و #مقامى بوده است!!
🔹سپس به مطلب دوّم پرداخته، مى فرمايد: «وَ الَّذِی بَعَثَهُ بِالْحَقِّ، وَاصْطَفَاهُ عَلَى الْخَلْقِ، مَا أَنْطِقُ إِلَّا صَادِقاً، وَ قَدْ عَهِدَ إِلَيَّ بِذلِكَ كُلِّهِ، وَ بِمَهْلِكِ مَنْ يَهْلِكُ، وَ مَنْجَى مَنْ يَنْجُو، وَ مَآلِ هذَا الاَمْرِ. وَ مَا أَبْقَى شَيْئاً يَمُرُّ عَلَى رَأْسِي إِلاَّ أَفْرَغَهُ فِی أُذُنَيَّ وَ أَفْضَى بِهِ إِلَيّ»؛ (به خدايى كه محمّد (ص) را به حقّ برانگيخت و او را از ميان مردم برگزيد، سوگند ياد میكنم كه من سخنى جز #راست نمیگويم و #پيامبر (ص) همه اينها را به من #تعليم داد، و از هلاكت آن كس كه هلاك میشود و نجات آن كس كه نجات مى يابد و پايان اين امر [خلافت] مرا آگاه ساخته، [خلاصه] هيچ حادثه اى بر من نمى گذرد، مگر اينكه او آن را در گوشم فرو خوانده و #علم آن را در اختيارم گذارده است).
🔹آيا تعليم #پيامبر (ص) در مورد اين #اسرار به صورت بيان جزئى و مشروح هر واقعه بوده يا اينكه آن حضرت، اصول و كلياتى به #امام_على (ع) آموخت كه از هر بابى هزار باب گشوده میشد؛ و يا اينكه موارد، مختلف بود، گاه به اصول كلى قناعت میكرد و گاه به جزئيات مى پرداخت؟ احتمال سوّم نزديكتر به نظر میرسد. اين مطلب دقيقاً بر ما روشن نيست و خدا و رسولش از آن آگاه ترند؛
🔹ولى اينقدر ميدانيم كه #امام_علی (ع) در موارد مختلف #پيشگويیهای_فراوانى نسبت به آينده كرده كه همه آنها دقيقاً واقع شد و نمونه هاى مختلفى از آنها در خطبه هاى متعددى از #نهج_البلاغه بيان شده است كه اگر گردآورى شود، خود، كتاب جالب و پرمعنايى خواهد شد. البتّه همانگونه كه ذكر شد، هيچيك از اينها #علمغيبذاتى ـ كه #مخصوص_خداوند متعال است ـ نمى باشد؛ بلكه #آموزههايى است كه از آموزگار بزرگى همچون #پيامبر (ص) به آن حضرت رسيده و به تعبيرى كه در خطبه ۱۲۸ آمده است: «إِنَّمَا هُوَ تَعَلُّمٌ مِنْ ذِی عِلْم»، میباشد.
پی نوشت؛
[۱] الكافی، دار الكتب الإسلامية، چ۴، ج۸، ص۵۷
📕پيام امام اميرالمومنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلاميه، چ۱، ج۶، ص۵۳۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_علی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد