eitaa logo
شجر
1.1هزار دنبال‌کننده
774 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
جهاد تبیین، مکمل و تداوم عاشورا 🔶 روش نظام ظلم و سلطه در مدیریت افکار عمومی، اغوا دروغ و تحریف وقایع و روش نظام الهی مبتنی بر جهاد روشنگری و تبیین واقعی وقایع در راستای نجات افکار عمومی از اسارت سلطه می‌باشد. 🔸واقعه عاشورا اوج مجاهدت همراه با بذل جان و فدا نمودن عزیزان و فرزندان و یاران باوفا در راه دین مبین اسلام بود و ۴۰ روز بعد از واقعه عاشورا تا اربعین اوج مجاهدت همراه با روشنگری و جهاد تبیین بود. 🔶 جهاد تبیین نوعی حرکت انقلابی است که صورت و فعلیت آن حرکت جهادی و غایت آن تبیین است امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها در طول این مدت علی رغم آن همه مصائب، مشکلات، آلام و رنج‌ها لحظه‌ای از جهاد تبیین غفلت نکرده و جهادگونه نسبت به روشنگری افکار عمومی در مورد نظام سلطه اقدام می‌کردند و اهداف انقلاب حسینی را برای مردم تبیین می‌نمودند. 🔸در زمان ورود اسرا به شهر شام پیرمردی مقابل مرکب امام سجاد علیه السلام ایستاد و گفت شکر خدا نمردم و لحظه خوار شدن شما را دیدم امام سجاد علیه السلام فرمودند: شما که شکر خدا می‌کنید آیا خدا را باور دارید؟ گفت: آری من موحدم. امام فرمود: آیا قرآنش را خوانده‌اید؟ گفت: چندین بار ختم کرده‌ام. امام علیه السلام فرمود: آیا آیه (قل لااسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی. شورا/۲۳) را دیده‌اید؟ پیرمرد گفت: آری منظورت چیست؟ امام فرمود: خداوند متعال اجر رسالت پیامبرص را مودت و مهرورزی امت با فرزندان پیامبر قرار داده بعد اشاره‌ای کردند به سرهای مطهر روی نیزه‌ها و عیال و کودکانی که زنجیر به دست و پا می‌آمدند و فرمودند آیا این مودت با فرزندان پیامبر است پیرمرد با دو دست بر سر خود کوبید و به مجلس یزید آمد و با داد و بیداد یزید را رسوا نمود سپس یزید دستور داد سرش را از تن جدا کنند. 🔶 خطبه های امام سجاد علیه السلام در مجلس یزید و خطبه‌های غرّای حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس ابن زیاد سراسر تبیین و روشنگری و تداوم دهنده قیام عاشورای حسینی بود. وفی‌الواقع اسلام را محرم و صفر و محرم و صفر را جهاد تبیین زنده نگه داشته است. سرنی در نینوا می‌ماند اگر زینب نبود کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود. 🔸 :محسن پناهیان 🆔 @tahlil_shjr
اسطوره‌ی بازدارندگی قانون و جبهه‌ی انقلاب! 🔶 تمام توان جبهه انقلاب در ایده‌ی «بازدارندگی» خلاصه شده است و بیش از یکسال است که از ارکان نظام تا کف بدنه‌ی مذهبی مطالبه و پیگیر مکانیسم‌ها و فناوری‌های کنترل‌گری شده‌اند. حالا با لایحه‌ی جدید این وضعیت به اوج خود رسیده و سایه‌ی «اسطوره‌ی بازدارندگی» در قانون حجاب حسابی بر طرفداران حجاب سنگینی می‌کند. 🔶 بازدارندگی گویی دارد نوعی تقدس و بداهت پیدا می‌کند و همه‌ی گفتارها از بازدارندگی قانون آغاز شده و به آن هم تمام می‌شود. این شده کلیت نظام حکمرانی ما. ما نیز به حکم همین سایه‌ی سنگین گویی مجبوریم تمام توان‌مان را اینجا متمرکز کنیم و مجبوریم به عنوان اولین و آخرین رسالت‌مان نوعی قانون واقعا بازدارنده و کنترل‌کننده را تخیل کنیم. آن قانون چیست؟ چگونه می‌تواند رضای دل ما را بدست بیاورد؟! 🔶 فضا به شدت احساسات‌زده است و در این فضای احساساتی مردها اتفاقاً سهم بسیاری داشته‌اند. آنها گاه با خاطرات دهه‌‌ی شصت خودشان را تسکین می‌دهند و گاه  برایشان مکانیزم‌‌های کنترلی غربی قبله‌ی آمال می‌شود. این فانتزی‌گرایی خود هم محصول رمانتیک‌شدن نگرش‌ها و گفتارهاست و هم ناشی از تجربه‌ی شکست و انفعال پس از اتفافات این سالها! درحالیکه نه مقدور و مطلوب است که حوائج امروز خود را با قواعد دهه‌‌های پیشین رفع و رجوع کنیم و نه ممکن و مراد است که خود را یکسره به سازوکارهای انضباطی دولت مدرن بسپاریم. اصلاً الهیات ما اجازه‌ی سازوکارهایی استیلایی یا مدرن را نمی‌دهد! نمی‌دانم چرا برخی مذهبی‌ها حتی در مسئولان گاهی این‌قدر باستان‌گرا و سلطنتی می‌شود و نمی‌دانم چرا برخی دیگر حتی در مسئولان اینقدر مدرن و مدهوش غرب! 🔶 همه مطالبه‌ی قانون بازدارنده را دارند اما نمی‌گویند قانون چگونه می‌تواند بازدارنده باشد؟! باور کنید حجاب موضوعی منحصربفرد است، خیلی روی تمثیل‌ها حساب نکنید! پرسشی که معمولاً مغفول و مسکوت است این است که واقعا در این شرایط چگونه از قانون توقع بازدارندگی می‌رود؟ چگونه اراده‌های شکل‌گرفته بر کشف حجاب که گفتمان  پشتیبان نیرومندی هم دارد قرار است شکسته بشود؟ تا کجا؟ تا کدام مصادیق؟ چگونه؟ آیا روشن نیست به هر میزانی که بدون استمداد از قدرت مردم، بر شدت قانون پافشاری می‌کنیم داریم سطح حماسه و قهرمانی را در مخالفین حجاب بالا می‌بریم؟ آیا مشخص نیست در پس این دراماتیک و سلحشوری شدن کشف حجاب دارد همبستگی‌ها و حلقه‌های متنوع مردمی علیه حجاب و قانون شکل می‌گیرد؟ مردم کجای این ماجرا هستند؟ 🔶 معلوم است که باید قانون باشد و دقیق‌ترین و اصولی‌ترین لوایح در دستور کار قرار بگیرد؛ اما بگویند از تمام کارهای لازم، چقدر روی ظرفیت این کار حساب کرده‌اند؟ آیا پنداشته‌اند که کارایی و کارآمدی قانون در تمام اعصار و قرون ثابت است و قرار نیست جوهر قانون بدون پشتوانه‌ی گفتمانی و مردمی روز به روز کمرنگ‌تر بنویسد؟ پرسش دیگری که به آن جواب نمی‌دهند این است که در فرض زاییده شدن چنین بازدارندگی‌ای، چشم‌انداز تمام این تلاش‌ها چیست؟ در فرض برآوردن شدن آمال و اجرای چنین قانون واقعاً بازدارنده‌ای، یکسال، پنج‌سال یا ده سال بعد در چه وضعیتی به سر خواهیم برد؟ چه سناریوهایی محتملی پس از بازدارنده‌ترین قوانین به جریان خواهد افتاد؟ آیا در آرام کردن خشم و غیرت خود هستیم؟ واقعاً می‌خواهم بدانم بازدارندگی قانون دقیقاً چیست و چه سهمی در حل معضل ما دارد؟ اصلاً این قانون خودش پیوست قهری چه چیزی است؟ 🔶 برداشت بنده این است که ما بیشتر بلیط‌های قانونی‌مان را تا امروز خرج کرده‌ایم. فی‌الواقع تنها کاری هم که کرده‌ایم همین بوده است و امکان‌های قانون هم متاسفانه به ذخائر لایزال زیرزمینی یا آسمانی متصل نیست. هیچ گفتمان حاکمی از قانون حمایت نمی‌کند و عموم مردم علیرغم این که موافق اصل حجاب‌اند (توضیح دارد) پشتیبان این دست ورودها نیستند! قدرت سخت قانون خود نیز به قدرت نرم مردم و اراده‌های عمومی احتیاج دارد و مدخل درگیر کردن اراده‌های مردمی گفتمان است! ضمناً گمان نشود ما در تمام این سالها صرفاً با قانون توانسته‌ایم حجاب را حفظ کنیم و تنها یک اقلیت چموش از دست ما در رفته‌اند! در تمام این سالها هم داشتیم از مخزن تاریخ و فرهنگ زن ایرانی مصرف می‌کردیم؛ زنهایی که امروز گفتمان یاری‌دهنده‌ای ندارند و در ممارست شخصی و فطری حجاب و حیا را درونی کرده‌اند! 🔶 برای جمع‌بندی تمام سوال من این است که اگر واقعی نگاه می‌شود و سهم قانون در «طرح کلی حجاب» چندان هم نیست چرا تمام توان ما دارد خرج ظرفیت‌ها فرصت ما می‌شود؟! از بالاترین ارکان و مدیران فرهنگی کشور تا بدنه‌ی تشکل‌های دانشجویی و بدنه عمومی؟!! 🔸 : مهدی تکلو 🆔 @tahlil_shjr
فصل انتخابات فرا رسيد 🔶 پيش ثبت‌نام داوطلبان دوازدهمين دوره انتخابات مجلس از ۱۶ مرداد آغاز می‌شود و به گفته محسن اسلامى دبير ستاد انتخابات کشور داوطلبان نمايندگی بايد به پنجره واحد خدمات وزارت کشور مراجعه کنند. انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراى اسلامى و ششمين دوره مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند برگزار خواهد شد و با آغاز مرحله پيش ثبت‌نام به واقع فرآيند انتخابات از هفته آينده آغاز و نامزدهای انتخاباتی در اولين گام، نامزدی خود را اظهار می‌دارند. 🔸پيش ثبت‌نام فرآيندی است که مطابق با قانون جديد انتخابات ايجاد شده است. يکى از دغدغه‌هايى که در طول سال‌هاى اخير متوليان انتخابات را مشغول به خود کرده بود، فاصله زمانى کمى است که در انتخابات مجلس شوراى اسلامى ميان زمان ثبت‌نام تا برگزارى انتخابات لحاظ شده بود. در اين زمان کوتاه، ناظران و مجريان انتخابات بايد صلاحيت هزاران نامزدی که معمولا در ثبت‌نام می‌کنند را بررسى مى‌کردند و اين خود عاملى براى کم‌دقتی و خطا در مسير اين بررسی‌ها بود. 🔶 در ماه‌هاى اخير، مجلس يازدهم تلاش نمود تا با ايجاد اصلاحاتی در قانون انتخابات بر مشکلات موجود در فرآيند برگزارى انتخابات از جمله مورد برشمرده فائق آيد. در قانون جديد تلاش شده تا اين بازه زمانی موسع گردد تا با فراغت مناسبى فرآيند احراز صلاحيت‌ها دنبال شود. لذا زمان ثبت‌نام از آذرماه به مهرماه منتقل شده است. همچنين بندى تحت عنوان «پيش ثبت‌نام» نيز لحاظ شده است که مطابق با آن، همه نامزدهای انتخاباتی بايد قبل از ثبت‌نام قطعى، پيش ثبت‌نام داشته باشند که زمان آن ۱۶ مرداد تعيين شده است. براساس اعلام وزير کشور اگر کسى براى پيش ثبت‌نام در یک هفته مشخص شده اقدام نکند، فرصت داوطلبی را از دست مى‌دهد. 🔸هر چند که انتقاداتی به زمان تأخیر در تصويب قانون و زمان اجرایى شدن آن وجود دارد، اما حال که اين قانون تصويب شده، احزاب و گروه‌هاى سياسى، رسانه ملی و همه فعالان فضاى مجازى و همه آنهایی که به نحوى در کشور اثر گذارند بايد تلاش کنند تا در روزهای باقى مانده براى پيش ثبت‌نام، موجى در جامعه ايجاد شده و فعالانی که حرف‌هايی براى گفتن در انتخابات دارند و ظرفيتی براى کمک به حل مشکلات کشور دارند را ترغيب نمايند تا فرصت را از دست نداده و در مرحله پيش ثبت‌نام وارد شوند. ضمن آنکه هميشه امکان انصراف وجود دارد و اگر فردى احساس کرد که شرايط براى حضور او فراهم نيست می‌تواند از روند انتخابات کناره‌گيری نمايد. 🔸 :مهدی سعیدی؛ کارشناس مسائل سیاسی 🆔 @tahlil_shjr
بازتولید ارزش‌ها و رزمایش همدلی و نشاط ملی در مهمانی غدیر.pdf
75.9K
بازتولید ارزش‌ها و رزمایش همدلی و نشاط ملی در مهمانی غدیر 🔶 چرا صورت اجتماعی آیین‌هایی مانند «مهمونی ۱۰کیلومتری غدیر» شایسته توجه است؟ 🔶 رهبر انقلاب اسلامی سال گذشته در دیدار ائمه جمعه برگزاری جشن غدیر را نشان دین‌داری دانستند و فرمودند: «این جشن غدیر در تهران خیلی چیز عجیبی بود! نمیدانم شما دیدید یا خیر؛ من خودم در تلویزیون نگاه کردم دیدم؛ بعضی‌ها هم که رفته بودند، آمدند برای ما تعریف کردند. دیدید چه جوری در این جشن میلیونی، همه جور آدمی شرکت کردند؟ اینها طرف‌دار دینند، اینها دوست دارند دین را.» ۱۴۰۱/۰۵/۰۵ 🔸 : آقای محمدباقر باباهادی؛ پژوهشگر دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام) 🆔 @tahlil_shjr
کاسبان دین مردم 🔰 آیا روزنامه سازندگی دغدغه دین مردم را دارد؟ 🔶 همه شاهد بودیم که در ماجرای توهین اخیر به ساحت قرآن از در و دیوار شهر صدا برآمد اما کوچکترین صدایی از روزنامه‌های زنجیره‌ای جریان اصلاحات و کارگزاران درنیامد. روزی که همه از شخص مقام معظم رهبری تا نانوای محله ما نسبت به توهین به ساحت قرآن موضع گرفتند، تیتر این روزنامه‌ها به ختنه‌سوران نوه خاندان ملکه الیزابت اختصاص داشت! اما امروز تیتر صفحه اول روزنامه سازندگی به عنوان ارگان رسمی جریان کارگزاران که پس از بیش از 30 سال حکمرانی در این کشور و بروز انواع فسادها و ناکارآمدی‌ها دم از «مردم» می‌زنند، به سخنرانی دیروز شیخ حسین انصاریان اختصاص داشت. آن هم با تحریف آشکار و هنرمندانه! 🔶 آیا باید باور کرد که روزنامه سازندگی و جریان کارگزاران دغدغه دین و آرامش مردم را دارند؟ آیا برای آنها اساسا حجاب مساله است؟ عملکرد این جریان و روزنامه که چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. آن چیزی که عیان است و حاجتی به تبیین ندارد این است که جریانات مذکور از هر فرصتی برای موج سواری علیه حاکمیت و نظام اسلامی استفاده می‌کنند تا مخاطبان و مردم را علیه «سامانِ سیاسی کشور» بشورانند. اینها بارها گفته‌اند و نوشته‌اند که با ساختار حاکمیت و نظم سیاسی موجود زاویه جدی دارند و مساله آنها کلان‌تر از موضوعاتی چون کارآمدی اقتصادی، حکمرانی فرهنگی، جهت‌گیری‌های سیاسی در نظام بین‌الملل و مواردی از این قبیل است. 🔶 آنها کاملا صنفی به حکومت و سیاست می‌نگرند و همه چیز را در راستای رقابت صنفی در سیاست و فرهنگ و اقتصاد تقلیل می‌دهند. دین و امور مقدس هم برای این جریان جنبه کاسبی دارد. سخنرانی شیخ حسین انصاریان هم از جمله همین مقولاتی است که در تیتر روزنامه سازندگی به وجه «شکاف اجتماعی» تقلیل می‌یابد و در جهت منازعه سیاسی از آن بهره گرفته می‌شود. وگرنه همه می‌دانند شیخ حسین انصاریان واعظ پیر و بزرگ شهر قبل از آنکه به سیاست‌های فرهنگیِ یک جریان خاص نقد داشته باشد، به عملکرد اقتصادی و فساد و رانت و اختلاس و ناکارآمدی جریان مقابل نقد دارد. ولی اگر همین شیخ حسین انصاریان کلامی در این زمینه بیان کند همین روزنامه‌ها خواهند نوشت: شیخ حسین یک منبری بیش نیست! 🔶 الغرض ما به دغدغه درست و اصیل شیخ حسین انصاریان مبنی بر هدایت‌پذیری مردم و هدایت‌گری دستگاه سیدالشهدا(ع) صحه می‌گذاریم و با آن همراهیم. اما به بیان چنین سخنانی در شرایط کنونی که جریانات تابلودار دشمن درصدد استحاله پرچم عزای اباعبدلله(ع) هستند و روباه‌صفتانی هم همواره در کمین سوءاستفاده از حرف‌های افراد معتبر و وجیه چون شیخ حسین انصاریان نشسته‌اند، معترضیم. در همین شهر که شیخ عزیز ما منبر می‌روند نه تنها کسی با بانوان ضعیف‌الحجاب برای ورود به مجلس امام حسین(ع) برخوردی نمی‌کند و تکریم هم می‌کنند، بلکه حتی در بسیاری از این هیئت‌ها کسی متعرض زنان مکشوفه و برهنه‌ای که متکبرانه جولان می‌دهند هم نمی‌شود. پس معلوم است که مخاطب شیخ حسین مردم و بچه هیئتی‌ها نیستند. مگر اینکه اطرافیان شیخ به ایشان داده‌های غلط مخابره کرده باشند. علی ای حال این سخنان شیخ عزیز ما به قدری آمیخته با حق و ناحق بود که جریان سازندگی تمام صفحه اول خود را به آن اختصاص می‌دهد. این اتفاق به لحاظ گفتمانی خیلی حرف دارد. 🔸 : ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
رمزگشایی از نقشه آمریکا در حیاط خلوت چین.pdf
69.9K
رمزگشایی از نقشه آمریکا در حیاط خلوت چین 🔶 نیرو‌های مسلح منطقه تایوان در رزمایش نظامی سالیانه خود، تجربه‌های جنگ اوکراین با روسیه را برای مقابله با هرگونه تهاجم احتمالی چین و محاصره طولانی‌مدت بر این جزیره، شبیه‌سازی می‌کنند. 🔸 :فخرالدین اسدی؛ تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
توهین از سر استیصال! 🔶 روزهای اخیر بار دیگر جهان اسلام به دلیل توهین مجدد به قرآن در کشورهای اروپایی از جمله سوئد به خروش آمد و دست به اعتراض زد. روند توهین به مقدسات اسلامی از دهه 60 و قوام‌یابی انقلاب اسلامی در ایران و با گسترش و تعمیم روح بیدارگری حاصل از این انقلاب الهی در جهان شروع و در دهه 70 شدیدتر شد و با پشتیبانی کشورهای غربی از جمله آمریکا از این روند در قالب حمایت از سلمان رشدی به دلیل اهانت بی‌شرمانه به پیامبر اعظم(ص) و معجزه جاوید ایشان تاکنون در چرخه‌ای باطل استمرار داشته و امروز جسارت به حدی رسیده است که با مجوز رسمی دولت‌های غربی توهین‌کنندگان در حاشیه امن حمایت پلیس به ارزش‌ها و مقدسات اسلامی آزادانه اهانت روا می‌دارند. اما سؤال این است که ریشه اصلی این توهین‌ها چیست و چگونه با این رویه و روند بیمار باید مقابله کرد؟ 🔸پشتیبانی‌های دولت‌های غربی از اهانت به مقدسات اسلامی،‌ اگرچه در بطن خود از استیصال و شکست منطق هماوردی و قدرت مانع‌سازی غربی بر سر رشد روزافزون اسلام به اذعان آمارهای خودشان حکایت دارد، اما نشان از خبث و خیانت ذاتی قدرت‌های غربی و نگرانی عمیق آنها از روندی است که در آن شاهد تغییر هندسه قدرت جهانی از غرب به شرق هستند. واقعیت این است که غرب با داعیه تسلط بر جهان در طول حدود 200 سال اخیر تمام توان و مساعی خود را با رویکردی خشونت‌محور و در قالب انواع جنگ‌ها و کودتاها برای تغییر دولت‌ها و سرنوشت ملت‌های مختلف به هر جنایتی دست یازیده تا امروز به این نقطه از قدرت جهانی نائل شود و لذا به هر قیمت خواهان حفظ این ترتیبات سلطه‌گری است. از این‌رو، آمریکایی‌ها در راهبرد سیاست خارجی خودشان محور قدرت آینده جهان را چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران می‌بینند و تلاش می‌کنند با راهبردها و تاکتیک‌های مختلف این روند را کُند و متوقف نمایند. 🔶 رقابت فشرده اقتصادی با چین در کنار تحریک‌ تایوان برای مقابله با چین، کلید زدن درگیری اوکراین با هدف فرسایش قدرت نظامی روسیه و تحمیل جنگ ترکیبی با محوریت تغییر شناخت ملت ایران نسبت به باورها و امیدهای آنها نسبت به اسلام، انقلاب و ایران آینده در همین راستاست و اهانت به مقدسات و قرآن‌سوزی از تاکتیک‌های این راهبرد اخیر درباره ایران قوی است. 🔸راه مقابله با این روند، در وهله اول تداوم آن یعنی حرکت سریع‌تر و عمیق‌تر به سمت قوی شدن بیشتر است و دوم، دمیدن روح امید و اتحاد در جهان اسلام برای مقابله جهانی با این خباثت و خیانت بزرگ است. 🔸 :فتح‌الله پریشان؛ کارشناس مسائل سیاسی 🆔 @tahlil_shjr
ناترازی بنزین و رسالت دولت 🔶 مطابق آمارهای موجود و بررسی های صورت گرفته، کشور وارد ناترازی بنزین شده است. میانگین مصرف بنزین در روزهای اخیر به بالغ بر ۱۲۰میلیون لیتر رسیده است در حالی که توان تولید بنزین کشور چیزی حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است. شاید ظرفیت های فعلی کشور از طریق سوآپ و فشار بر پالایشگاه ها بتواند ناترازی فعلی را جبران کند. هر چند جبران همین مقدار نیز هزینه زیادی بر کشور تحمیل می کند. مخصوصا که واردات بنزین از طریق سوآپ یا تهاتر با نفت خامی تامین می شود که ارز حاصل از آن باید صرف رفاه جامعه‌ گردد. 🔸در شرایط موجود و بر اساس پیش بینی ها با روند فعلی در پایان سال، مصرف بنزین همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و به مرز ۱۴۰ میلیون لیتر خواهد رسید. موضوع اساسی اینکه تامین این مقدار سوخت در شرایط خاص بين‌المللي و وضعیت خاص اقتصادی که در آن هستیم هم مشکل زا خواهد بود و هم هزینه های چند میلیار دلاری بر کشور تحمیل می کند. 🔶 نکته مهم دیگر اینکه یکی از ریشه های تورم در کشور، نرخ انرژی و سوخت می باشد و هر گونه افزایش قیمت آن بدون اجرای سیاست‌های حمایتی، منجر به ایجاد تورم، شوک های اقتصادی و تبعات دیگر می شود.‌ بنابراین یک راهکار تک خطی یا تک بعدی مثل اصلاح قیمت بنزین نمی تواند راه حل مناسبی باشد. 🔸مضافا اینکه به دلیل تورم مزمن و دو رقمی در کشور، اثر افزایش نرخ بنزین ، بعد از مدتی تعدیل شده و دوباره مصرف به همان اعداد قبلی بازمی‌گردد. لذا دولت باید همزمان با یک پیوست رسانه و اجتماعی که در آن شفاف با مردم گفتگو صورت می گیرد، برنامه ای مدون و جامع برای حل این بحران تدوین نماید. این برنامه می تواند شامل الزام خودروسازها به ایجاد بهینه‌سازی در مصرف و رعایت استانداردهای جهانی، سیاستهای تشویقی در کاهش مصرف، مبارزه با قاچاق، اسقاط خودروها، توسعه سوخت‌های جایگزین، توسعه پتروپالایشگاه و غیره باشد. این راه کارها باید توأمان با هم اجرا گردد تا کارایی لازم را داشته باشد. 🔶 به هر حال کشور از یک سو در حوزه ناترازی انرژی دچار چالش است و از سوی دیگر وضعیت ما از منظر شاخص شدت مصرف انرژی در جهان شرایط مناسبی نیست. لذا اولویت کشور در این حوزه باید بهینه‌‌سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی باشد. در صورت نهادینه شدن صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌ و توسعه بهره وری، علاوه بر کاهش هزینه‌های اقتصادی و عوارض محیط زیستی، مقدار قابل‌توجهی درآمد ارزی برای توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کشور تأمین خواهد شد. 🔸 :علی محمدی؛ تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
لاپوشانی فساد مالی نتانیاهو با اصلاحات قضایی 🔶 بنیامین نتانیاهو که اخیرا یک بار دیگر برای نخست‌وزیری اسرائیل به عنوان یک رژیم جعلی انتخاب شده است با اصلاحات قضایی که پیشنهاد داده است زمینه‌ساز اعتراضات بزرگی شده که در شهرهایی، چون تل‌آویو و دیگر شهر‌ها ده‌ها هزار زن و معترض را به کف خیابان کشانده است. آنچه منجر به اعتراضات حداکثری علیه نخست‌وزیر رژیم جعلی شده برنامه‌های اصلاح نظام قضایی است که در ۴ ژانویه ۲۰۲۳، یاریو لوین وزیر دادگستری که تازه روی کار آمده آن را دنبال می‌کند با هدف محدود کردن قدرت دیوان عالی و مشاوران حقوقی دولت، و اعطای اکثریت به ائتلاف حاکم در کمیته‌ای که قضات را منصوب می‌کند. اصلاحات قضایی از این جهت مخالفان بسیاری یافته است و ده‌ها هزار نفر را به خیابان کشانده چرا که به نفع لاپوشانی مفاسد اقتصادی بنیامین نتانیاهوست. در واقع جریانی که امروز در اسرائیل عهده‌دار حاکمیت است که آقای نتانیاهو در راس این جریان قرار دارد ترکیبی از حزب لیکود و جناح‌های بسیار افراطی هستند که از یهودیانی به شمار می‌روند که به شدت مخالف مسلمانان و مردم فلسطین هستند، جمعیتی دارای دیدگاه آخرالزمانی که معتفدند دنیا به سمت پایان خود در حرکت است. 🔶 این جریان ادعا می‌کند باید مسئولیت تاریخی خود به لحاظ دینی را انجام دهد، لذا این تفکر در درون جامعه سکولار اسرائیل که سکولار منجر به بحث و جدل شده، به همین دلیل نتانیاهو و گروه حاکم گمان کردند اگر جلوی این روند گرفته نشود طبیعتاً منجر به تحولاتی بسیار جدی در اسرائیل می‌شود به همین دلیل طرح اختیارات قوه قضاییه را مطرح کردند. 🔶 با توجه به اینکه دستگاه قضایی اسرائیل مستقل است و در بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها مستقل عمل می‌کند طبیعتاً دولت را تضعیف می‌کند و تصمیم‌گیری‌هایی که در دولت باید برای اهداف استراتژیک و نگاه آخرالزمانی باید تدوین شود با دستگاه قضایی مستقل همخوانی ندارد، به همین خاطر بعد از مطرح نمودن موضوع اصلاحات قضایی جامعه اسرائیل به دو بخش تقسیم شده است. عده‌ای در درون اسرائیل معتقد هستند این طرح اسرائیل را به سمت دیکتاتوری مذهبی سوق می‌دهد که برخلاف سنت دموکراسی در اسرائیل است و مناسبات اسرائیل را با دنیای غرب تضعیف می‌کند، به هر حال این دیدگاه به تدریج رشد کرد و قوه قضاییه از حمایت این نیرویی که در درون جامعه علیه طرح‌های نتانیاهو و حکومتش به وجود آمده تاکنون برای تضعیف نتانیاهو و افشای پرونده‌های فساد مالی او استفاده می‌کند به همین خاطر شکاف بین دستگاه قضا و نتانیاهو عمیق‌تر شده است. 🔶 نتانیاهو به دلیل سرپوش گذاشتن بر پرونده‌های فساد مالی خود به دنبال اصلاحات قضایی در اسرائیل است؛ یعنی بیشتر به نجات خود فکر می‌کند تا اصلاحات قضایی، پس نتانیاهو در حال حاضر از قوانین و جناح مذهبی و نیروی دیندار برای تامین منافع شخصی خود سوء استفاده کند. براین مبنا جامعه دو دسته شده است دسته‌ای حامی نتانیاهو و کاهش اختیارات قوه قضاییه و قشر مخالف، تظاهرکنندگانی هستند که مایلند این قانون در مجلس تصویب نشود، اما چون مجلس در اختیار آقای نتانیاهو است طبیعتاً دور اول رای آورده اگر اعتراضات شدیدتر نشود امکان رای‌آوری در دور دوم نیز وجود دارد. 🔶 منتهی احساس خطری که در جامعه اسرائیل است واکنش افسران ارشد ارتش اسرائیل است که آن‌ها نیز به صف مخالفین پیوستند و نامه‌ها و انتقاداتی که از آن‌ها منتشر می‌شود ممکن است نتانیاهو را مجبور به عقب‌نشینی کند، بنابراین نتانیاهو مجبور به عقب‌نشینی در طرح اصلاحی دستگاه قضای اسرائیل می‌شود. 🔸 : پیرمحمد ملازهی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین‌الملل 🆔 @tahlil_shjr
چپ، راست؛ بهانه‌ای برای زدن مذهب از چپ و راست.pdf
52.9K
فیلم "چپ، راست" بهانه‌ای برای زدن مذهب از چپ و راست 🔶 .....در تمام طول فیلم شاهد نبرد این دو خانواده که نمایندگی دو جناح سیاسی را بر عهده دارند هستیم. خانواده‌ای مذهبی و انقلابی که به صورت غلو شده و مضحکی به نمایش درآمده است در مقابل خانواده‌ای جنتلمن و امروزی. 🔶 ضربه نهایی نیز در گروکشی خانواده‌ها و اعمال شیوه تربیتشان برای دخترها رقم می‌خورد. دو دختر در صحنه آخر فیلم بدحجاب هستند! و "بشیر" و همسرش در تربیت دخترشان شکست می‌خورند؛ دختری که در کودکی چادر بر سر داشت در جوانی بدحجاب است! 🔶 مسئله مهم دیگری که در این فیلم به سخره گرفته شده کلید واژه نفوذ است. مسئولان بالادستی "بشیر" و "اصلان"، با هم بودن‌های اجباری دو خانواده را با پرونده‌سازی تعبیر به نفوذ و نفوذی می‌کنند! و به همین راحتی این پدیده خطرناک و جدی را به سوءتفاهم و اسناد دروغین تنزل می‌دهند. دست آخر نیز.. 🔸 :عالیه بهرام‌زاد 🆔 @tahlil_shjr
بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۷ کشور غرب آسیا و آسیای میانه است 🔰 قسمت اول 🔶 بررسی میزان تضعیف و تبلیغات به نیت تخریب دولت سیزدهم به انداز‌ه‌ای است که در شرایط کنونی اجازه دیده شدن عملکرد مثبت دولت را نمی‌دهند. واکاوی دو طیف رسانه‌ای بیرونی و داخلی نشان می‌دهد که هر دو با فعالیت شبانه‌روزی بدنبال تخریب دولت و در نتیجه ناکار آمدسازی انقلاب اسلامی می‌باشند. از طرف دیگر این وضعیت با عملکرد رسانه‌ای ضعیف دولت سیزدهم شدت گرفته است. در حالی که انتظار می‌رود که تیم رسانه‌ای دولت سیزدهم بصورت شبانه‌روزی از طریق رسانه‌های عمومی و فضای مجازی مردم را در جریانات اقدامات مثبت و زیربنایی دولت قرار دهند. یکی از اتفاقات مثبت که در این دولت اتفاق افتاد، کاهش شدید بدهی خارجی کشور می‌باشد. بررسی جزئیات بدهی خارجی دولت در ۱۰ سال گذشته حاکی از این است که بیشترین رشد بدهی در سال ۹۵ برابر ۲۴۲۹ میلیون دلار بود و بالاترین میزان پرداخت بدهی در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۳۹۳ میلیون دلار گزارش شده است. 🔶 بدهی خارجی شامل بدهی‌های یک کشور به وام‌دهندگان خارجی است و شامل وام‌های دریافتی از بانک‌های خصوصی خارجی، دولت‌های دیگر و موسسه‌های مالی بین‌المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی خارجی می‌شود. بدهی خارجی کشور در ۱۰ سال گذشته افت و خیز‌های بسیاری داشت. در سال ۱۳۹۲ بدهی خارجی کشور برابر ۶ میلیارد و ۶۵۵ میلیون دلار بود و در سال‌های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ این شاخص در یک روند صعودی و به ترتیب برابر ۵ میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار، ۷ میلیارد و ۴۷۶ میلیون دلار و ۸ میلیارد و ۴۸۱ میلیون دلار بود و بیشترین افزایش بدهی در دهه اخیر به سال ۱۳۹۶ بازمی‌گردد. در این سال بدهی خارجی به ۱۰ میلیارد و ۹۱۰ میلیون دلار رسید یعنی به ۲ میلیارد و ۴۲۹ میلیون دلار افزایش یافت. رشد بدهی خارجی در سال ۱۳۹۷ متوقف شد و با یک میلیارد و ۵۷۱ میلیون دلار کاهش برابر ۹ میلیارد و ۳۳۹ میلیون دلار بود و در سال بعد از آن (۱۳۹۸) میزان بدهی ۳۰۸ میلیون دلار کم شد، اما این امر خیلی دوام نداشت و در سال ۹۹ دوباره شاهد افزایش ۱۱۱ میلیون دلاری بدهی خارجی بودیم. 🔶 در سال‌های پایانی دهه ۹۰ بدهی خارجی روند کاهشی در پیش گرفت و درحالی که در میانه این دهه بالاترین رشد بدهی را داشتیم در پایان دهه بیشترین کاهش بدهی را شاهد بودیم. سال ۹۹ بدهی خارجی ۹ میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلار بود و در سال ۱۴۰۰ این متغیر ۴۶۷ میلیون دلار افت داشت. در سال ۱۴۰۰ که مصادف با فعالیت دولت سیزدهم بود بدهی خارجی دولت به ۸ میلیارد و ۶۷۵ میلیون دلار رسید و توانست ۴۶۷ میلیون دلار از این بدهی را پرداخت کند. البته باید گفت این آغاز راه بود و سال گذشته نیز دولت موفق شد ۲ میلیارد و ۳۹۳ میلیون دلار از بدهی به کشور‌های خارجی را پرداخت کند و این بالاترین میزان پرداخت بدهی در ۱۰ سال اخیر بود. 🔶 مطابق آخرین داده‌های بانک مرکزی میزان بدهی خارجی ایران در پایان اسفندماه ۱۴۰۱ بر اساس سررسید اولی بدهی‌ها ۶ هزار و ۲۸۲ میلیون دلار است. هزار و ۷۹۲ میلیون دلار از بدهی خارجی ایران کوتاه‌مدت و ۴ هزار و ۴۹۰ میلیون دلار آن بدهی میان‌مدت و بلندمدت است. بر اساس داده‌های آماری بانک مرکزی تعهدات بالفعل ایران بر مبنای یورو ۵ هزا رو ۸۶۴ میلیون یورو است که هزار و ۶۷۳ میلیون یورو بدهی کوتاه‌مدت و ۴ هزار و ۱۹۱ میلیون یورو بدهی میان‌مدت و بلندمدت است. 🔶 بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۷ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی با توجه به روند پرداخت بدهی‌های بین‌المللی کشور، طبق آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول، نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ تنها ۰.۵ درصد برآورد شده و بدهی خارجی ایران را کمتر از همه کشور‌های منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی اعلام کرده است. صندوق بین‌المللی پول در بخشی از گزارش جدید خود موسوم به چشم‌انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی به بررسی میزان بدهی خارجی ۲۸ کشور منطقه از جمله ایران پرداخته است. 🆔 @tahlil_shjr
بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۷ کشور غرب آسیا و آسیای میانه است 🔰 قسمت دوم 🔶 بر اساس محاسبات این نهاد بین‌المللی ایران کمترین نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ را در مقایسه با سایر کشور‌های منطقه دارد. در این گزارش نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی در سال جاری میلادی تنها ۰.۵ درصد اعلام شده است که کمتر از همه کشور‌های خاورمیانه و آسیای مرکزی است. بدهی خارجی ایران در سال ۲۰۲۱ نیز همین رقم اعلام شده بود که بر این اساس سال ۲۰۲۲ بدهی خارجی ایران افزایشی نداشته است. متوسط بدهی کشور‌های منطقه به کل تولید ناخالص داخلی آن‌ها در سال جاری میلادی ۳۵.۸ درصد برآورد شده است. نسبت بدهی کشور‌های صادرکننده نفت منطقه به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال نیز ۳۰.۹ درصد اعلام شده است. 🔶 کشوری نفتی مثل عربستان که چند برابر ایران نفت صادر می‌کند و تولید ناخالص داخلی بیشتری نسبت به ایران دارد با بدهی خارجی سنگینی مواجه است. صندوق بین‌المللی پول نسبت بدهی خارجی عربستان به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۲ را ۲۸.۹ درصد محاسبه کرده که ۵۸ برابر بدهی خارجی ایران است. امارات متحده عربی وضعیت بسیار بدتری دارد و بدهی خارجی این کشور معادل ۸۶.۵ درصد تولید ناخالص داخلی آن در سال جاری برآورد شده است. 🔶 در این گزارش، بحرین بدهکارترین کشور منطقه معرفی شده است. نسبت بدهی خارجی بحرین به تولید ناخالص داخلی آن در این سال ۲۰۷.۳ درصد بوده است. سودان با نسبت ۱۸۹.۴ درصدی بدهی خارجی خود به تولید ناخالص داخلی در رتبه دوم و قطر با نسبت ۱۳۴ درصدی در رتبه سوم بدهکارترین کشور‌های منطقه قرار گرفته‌اند. نسبت بدهی خارجی برخی کشور‌های دیگر به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال عبارت است از الجزایر ۱.۷ درصد، آذربایجان ۳۵.۳ درصد، عراق ۲۲ درصد، کویت ۲۵.۷ درصد، عمان ۷۱.۴ درصد، مصر ۳۶.۷ درصد، گرجستان ۷۱.۲ درصد، اردن ۸۰.۸ درصد، مراکش ۳۷ درصد، پاکستان ۳۸.۸ درصد، جیبوتی ۷۳.۷ درصد، تاجیکستان ۶۱.۲ درصد و ازبکستان ۵۶.۳ درصد. 🆔 @tahlil_shjr