eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ به دعوت حجت‌الاسلام والمسلمین آقای زرین‌پر، مدیریت محترم سری به این مرکز علوم دینی موفق در مرکز بازار تهران زدم و فضای دو مدرسه و را از نزدیک دیدم و علاوه بر مرور تاریخچه هر دو فضا با دوستان، با برنامه‌های علمی و تربیتی آن آشنا شدم. 🔹حوزه علمیه آیت‌الله حق‌شناس زیر نظر حجت‌الاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی اداره می‌شود و به لطف خدا جزء بهترین مدارس حوزه تهران به شمار می‌رود. 📚از نکات حایز اهمیت در امور علمی و فرهنگی مدرسه، مجموعه نشریات تخصصی «امین» است که باعث ارتقاء سطح علمی و توانایی پژوهشی و نگارشی طلاب می‌شود. نکات تاریخی: ۱. مدرسه فیلسوف‌الدوله از بناهای ساخته شده توسط میرزا محمد کاظم خان رشتی، ملقب به ، از اطباء دوره قاجار و صاحب کتاب است که در سال ۱۳۲۵ق دار فانی را وداع گفته و در همین مدرسه مدفون شده است. این مدرسه رقبات وقفی بسیاری دارد که توسط بازماندگان فیلسوف‌الدوله اداره می‌شود و متاسفانه چیز چندانی عاید رسیدگی به امور مدرسه نمی‌شود. ۲. مدرسه امین‌الدوله که در گذشته بیشتر به عنوان شناخته می‌شد، بعدها در دوران پهلوی دوم به خاطر تعلیم و تربیت طلاب در فضای مسجد توسط مرحوم ، مدرسه‌ای علمیه‌ به همین عنوان در آن شکل گرفت که در زمان به اوج رسید و برکات آن تاکنون نیز ادامه دارد. مسجد امین‌الدوله یکی از پایگاه‌های مهم مبارزاتی در دوران نهضت امام خمینی (ره) بوده است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 ۲۰ فروردین ۱۳۶۴ درگذشت حاج در سن ۸۹ سالگی ✨مرحوم حاج شیخ عباسعلی اسلامی همواره به دو خصوصیت شاخص شناخته می‌شود: ۱. راه‌اندازی مجموعه مدارس در دوران پهلوی که رویکردی دینی داشت و تا پیش از انقلاب به ۱۸۳ مدرسه رسید. ۲. وعظ و خطابه‌های آتشین در مسیر مبارزه با رژیم طاغوت یکی از وعاظ معروف تهران درباره خصوصیت دوم می‌گوید: «وقتی در دانشگاه به اعلیحضرت سوءقصد شد، من و چند نفر از وعاظ برای عیادت اعلیحضرت رفتیم. در آن موقع حاج شیخ عباسعلی اسلامی را گرفته بودند. ما از اعلیحضرت وساطت کردیم که عباسعلی (حاج شیخ عباسعلی اسلامی) را جهت  شفای خود مرخص بکنند. اعلیحضرت جواب داد: سه کیلو وزن پرونده حاج شیخ عباسعلی است  که روی منبر به من فحاشی نموده و ناسزا گفته است.» (حجت‌الاسلام حاج شیخ عباسعلی اسلامی به روایت اسناد ساواک، صفحه ۱۲) 🔹 شیخ عباسعلی اسلامی در تاریخ ۴۲/۳/۱۴ در تکیه میدان شهر ری به گوشه‌ای از روابط با می‌پردازد: «روزنامه‌ها و مجلات عکس‌های لخت رقاصه‌ها را گراور می‌نمایند ولی دولت جلوگیری از صدور و نشر نشریات و اعلامیه‌ها و احکام قران و دستورات علماء می‌نماید که باید شب‌ها منت یهودی‌ها را بکشیم تا اعلامیه‌ها را چاپ نمایند. یهودی‌ها را آزاد می‌گذارند ولی علماء و روحانیون در منبر و غیره آزاد نیستند تا بتوانند احکام دین را برای مردم بگویند و از مسئولین تکایا التزام و تعهد می‌گیرند که احکام قران را نگویند.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📜گزارشی از سال ۱۳۰۲ق در و حال و هوای ( فعلی) 📖 در می‌نویسد: ✍ در صحن مدرسۀ سپهسالار به حدى ازدحام ميشد كه براى پيمودن فاصلۀ از جلو خان تا داخلۀ صحن، البته شش هفت دقيقه وقت لازم بود... در حجره هاى سمت شمال، بزازها براى زنها بساط پهن ميكردند و ساير حجرات و ايوانها جز ايوان سمت مشرق كه ايوان چهلستون و جزو مسجد بود بساط خرازى و بلورفروشى و سمسارى براى مردها پهن ميشد و واقعا نمايشگاه حسابى از امتعۀ آن روز كشور بود... 🔹تازه طاق مقصوره تمام شده بود كه حاجى شيخ جعفر مجتهد شوشترى، مرد باتقوى، كه در آن واحد واعظ و سخنران زبردستى هم بود، از عتبات براى زيارت مشهد به ايران و تهران وارد شد. ماه رمضان بود، حاجى از او تجليل كرده يك روز در او را مقدم داشت و تمام طلاب و مقدسين و خود حاجى ملا على هم پشت سر او نماز خواندند. فردا تمام مردم شهر براى نماز خواندن پشت سر او هجوم كردند. 🔹 مسجد نيمه تمام سپهسالار را براى نماز خواندن حاجى شيخ جعفر تعيين كرد و آجر و خاك و گچ و آشغال بنائى را از اين سر و آن سر صحن و حجرات چهلستون و مقصوره جمع و محل را براى نماز آماده كردند. حاجى شيخ در محراب مقصوره سمت جنوب به نماز ميايستاد. چهلستون را براى زنها تخصيص دادند، تمام مقصوره و صحن و حجرات و ايوانهاى تحتانى و فوقانى و راهروها و حوضخانه و مدخل و جلو خان، حتى در خيابان هم صفوف جماعت قائم ميشد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📜گزارشی از #ماه_رمضان سال ۱۳۰۲ق در #طهران_قدیم و حال و هوای #مسجد_سپهسالار ( #مدرسه_عالی_شهید_مطهری
ادامه: يك روز تخمين كردند ۲۴ هزار نفر پشت سر اين مجتهد به نماز ايستاده بودند كه در فرمان اللّه اكبرى بيست و چهار هزار نفر از ركنى به ركن ديگر نماز از قيام و قعود و ركوع و سجود منتقل ميشدند. در تهران هيچ نظير اين جمعيت و جماعت ديده نشده بوده است. حاجى شيخ جعفر بعد از نماز منبر هم ميرفت، مردم براى رسيدن بنزديك منبر او ازدحام عجيبى داشتند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓به مناسبت ۲۵ فروردین سالروز درگذشت در سال ۱۳۷۹ش ✍شیخ محمد رازی سال ۱۳۰۰ش در شهرری متولد شد. او به منظور تحصیل علوم دینی، با تشویق آیت‌الله که آن زمان در حضرت عبدالعظیم(ع) در حال تبعید بود به قم و پس از آن به نجف رفت و در مجموع از محضر آیت‌الله ، و بهره برد و به شهرری بازگشت. 🔹شیخ محمد رازی در همراهی با آیت‌الله به احیاء و اداره شهرری دست زد. ✨ او واعظی توانمند با روحیه‌ای معنوی بود و از این‌رو سفرهای بسیاری به نقاط دور و نزدیک داشت و با علما و صاحب‌دلانی گمنام همنشین می‌شد و به ثبت شرح حال و خاطرات آنها اقدام می‌کرد. 📚شیخ محمد رازی به خاطر استعداد و علاقه‌ای که به شرح‌حال‌نگاری داشت، مجموعه‌ای ارزشمند به نام در ۹ جلد گردآوری کرد و در آن به نگارش زندگینامه علما و خاطراتی خواندنی که بعضا خود از زبان صاحب ترجمه شنیده بود پرداخت. از دیگر آثار ارزشمند وی در همین موضوع کتابهای و می‌باشد. به جرأت می‌توان گفت اگر آثار شیخ محمد رازی نبود، امروز از شرح حال بسیاری از علما در یکصد سال اخیر بی‌اطلاع بودیم. 🔸 شیخ محمد رازی روحیه‌ای مبارزاتی هم داشت و در دوران در کنار و در سالهای بعد در همراهی با نهضت امام خمینی (ره) به مبارزه با طاغوت می‌پرداخت و در این راستا طعم زندان و تبعید را هم چشید. منبع تصویر: وارثون 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 ۲۶ فروردین، درگذشت آیت‌الله شیخ عبدالحسین ابن‌الدین ✍ در قم زاده شد و تحصیلات علوم دینی خود را در حوزه علمیه قم و در محضر آقا سید علی کاشانی، شیخ محمدحسین اردستانی، سید محمدجواد قمی، شیخ محمدعلی شاه آبادی و شیخ عبدالکریم حایری پشت‌سر گذاشت و در ۲۸ سالگی اجازه اجتهاد خود را گرفت. 🔹ابن‌الدین در سال ۱۳۱۵ش به تهران آمد و در به تدریس پرداخت و معاونت این مرکز را هم برعهده داشت. ایشان با روحیه‌ی تقریبی که داشت، در آن زمان مقالاتی به زبان عربی در مجله الاخاء و جز آن می‌نوشت و از طرف آیت‌الله بروجردی نماینده پیگیری فعالیتهای گردید. 🔸شیخ عبدالحسین ابن‌الدین روحیه مردمی والایی داشت و درب خانه‌اش رو به همگان باز بود. سخنرانی های او در زمان پهلوی در کنار مرحوم راشد از پخش می‌شد. او در پایه به شبهات جلساتی در خانه خود دایر کرد که مرکز حضور و فعالیت اندیشمندان بود و تا مدتها ادامه داشت. 🔹از دیگر فعالیت‌های ابن‌الدین ترجمه و نگارش کتاب‌های چندی بود و مقالاتی که درمجله‌های عربی دنیای عرب زبان، مانند الاخاء، المرشد، العرفان به چاپ می‌رسید و مورد استقبال علمای وقت بود به‌طوری که گفته می‌شد «آیت الله ابن‌الدین در کشورهای عربی شناخته‌تر از ایران است». 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ شهید آیت الله حاج شیخ قاسم اسلامی در شب نیمه ماه رمضان سال ۱۳۵۹ش در آستانه اذان مغرب با ضرب گلوله به شهادت رسید. 🔹ایشان در حوزه علمیه قم تحصیل کرد و به درجه اجتهاد رسید و در سالهای پس از شهریور ۱۳۲۰ش به تهران آمد. اسلامی در به تدریس کتاب مکاسب اشتغال داشت و در درسش شخصیت‌هایی چون ، حاج شیخ ، و شرکت می‌کردند. ✨او پیوسته در مبارزات عقیدتی با انحرافات موجود نقش فعالی داشت و نخستین تلاش‌هایش در این راستا به مبارزه علیه کسروی بازمی‌گشت. 🔸زمانی که ریاست مجلس را بر عهده داشت، جمعی از اهالی کاشان خدمت ایشان رسیدند و گفتند: شما ریاست مجلس را برعهده داشته باشید و آن وقت عده‌ای بهایی به شهر ما بیایند و امام جماعت ما [آقای تفویضی] را قطعه قطعه کنند؟! آقای کاشانی در جواب گفته بود: بروید؛ شخصی را برای شما می‌فرستم که در تمام ایران در بین اهل منبر شجاع‌تر و رشیدتر و از او سراغ ندارم. سپس شیخ قاسم اسلامی را برای دادرسی مردم به کاشان می‌فرستد. اسلامی به کاشان میرود و در همان بدو ورود به درب خانه رییس فرقه میرود و او را دستگیر میکند و کار را به جایی میرساند که پس از چند روز حتی یک بهایی دیده نمی‌شود. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔖 برگزاری مراسم اولین سالگرد شهادت شهید در و با حضور جمع کثیری از علمای مبرز تهران 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 ۳۱ فروردین ۸۸ درگذشت آیت‌الله حاج برادر همسر امام خمینی ره ✍ ‏آیت‌الله ثقفی در محضر آیات عظام؛ حضرت امام خمینی، حاج سید احمد خوانساری، حاج سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، حاج میرزا احمد آشتیانی، علامه شعرانی، آیت‌الله سبط‌الشیخ و همچنین والد معظم خود به تحصیل فقه و اصول و فلسفه و عرفان پرداخت و موفق به دریافت اجازات علمی از آن علمای بزرگوار شد. وی با دروس دانشگاهی آشنائی فراوان داشت و به زبان عربی و فرانسوی مسلط بود. ‏ 📖‏‏مهمترین فعالیت مکتوب آن بزرگوار همراهی در تدوین یک دوره کامل فقه تقریرات مرحوم آیت‌الله خوانساری است. ‏ 📚‏‏مرحوم آیت‌الله حاج میرزا حسن ثقفی تهرانی صاحب چند اثر نفیس منتشر شده می باشد؛ از جمله ترجمه و شرح کتاب شفاءالصدور، کتاب انسان و اندیشه ـ تلخیص و ترجمه کتاب اتحاد عاقل و معقول نوشته آیت‌الله حسن‌زاده آملی ـ و گلچینی از اشعار در مدایح و مراثی ائمه اطهار(ع) نیز می‌باشد که بعضی از آن اشعار سروده خود او است. ‏ 📚‏‏از ایشان یک دوره کامل فقه به صورت دستنویس حاوی نظرات اختصاصی خود به یادگار مانده است.‏ منبع: پرتال امام خمینی (ره) 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 از سمت چپ: ، ، ، ✍ سید (درگذشته در ۱ اردیبهشت ۱۳۷۳) طی نامه‌ای از سوی از جانب ایشان ماموریت یافت کتاب «الامام علی صوت العداله الانسانیه» نوشته را ترجمه کند. بخش قابل توجهی از این کتاب را ترجمه کرده بود که پس از اطلاع از این ماجرا و با اطلاع شخص صدر بلاغی دستگیر و کتاب مذکور و ترجمه آن توقیف شد. 📜 در ذیل قسمتی از نامه آیت‌الله بروجردی به صدرالدین بلاغی را از نظر می‌گذرانیم: «...سابقاً نسخه اى هم از كتب خودتان فرستاده بودید. مقدارى از آن را ملاحظه نمودم، گمان مى كنم براى جوانان از ذكور و اناث مفید باشد. فعلا نسخه اى كه از كتاب جرج سجعان جرداق فرستاده بودید خود شخص مرقوم در گذشته نسخه اى از آن كتاب به عنوان هدیه براى حقیر فرستاده و مكتوبى هم كه حاوى سبب تألیف كتاب و زحماتى كه متحمل شده، نوشته بود. حقیر مقدارى كه وقت مساعدت مى كرد و مطالعه كرده ام كتابى است مفید و ممكن است گفته شود كه در موضوع خود عادم النظیر است. روز عید اضحى جماعتى از تجار طهران به آمدند و حقیر این موضوع را مذاكره كردم. جناب عمدة الاعیان آقاى حاج حسین آقا شالچیلار اظهار میل كرد كه اگر ترجمه شود این كتاب به فارسى، ما در طبع آن حاضر هستیم. لذا گمان مى كنم مقتضى است یا خود جناب مستطاب عالى یادیگرى را وادار نمایید كه ترجمه شود. پس از ترجمه، وسائل طبع آن از این طریق و یا غیر این طریق فراهم خواهد شد...» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ عبدالله مستوفی فرزند میرزا نصرالله مستوفی در خاطرات خود از برنامه در می‌نویسد: «سه شب احیا شب‌های عبادت بود؛ مردم بعد از افطار به مسجدها می‌رفتند. شش شبانه روز (صد رکعت) نماز قضا می‌خواندند، بعد از آن واعظ یا پیشنماز به منبر می‌رفت. اکثر تفسیر سوره «انا انزلناه فی لیلة القدر» و فضیلت عبادت شب قدر را برای مردم می‌گفت و چون یکی از عبادات هم گریه از خوف خداست، آنها را می‌گریاند و بعد قرآن سر می‌گرفتند و به مسلمانان دعا میکردند و نزدیک سحر به منزل برمی‌گشتند. در دو سال قبل که شهر تهران نظامی بود، اعلانی از طرف حکومت نظامی تهران داده شده بود که آزادی رفت و آمد را در این سه شب به اطلاع مردم برساند. در ذیل آن توضیح داده بود: «تا مردم آزادانه مشغول عزاداری شوند». شب قدر شب عبادت است نه عزاداری! ... من در نظر ندارم پدرم در این سه شب به مسجد رفته باشد. او در خانه به خواندن دعا و قرآن مشغول می‌شد، نزدیک سحر قرآن به سر می‌گرفت، مادرم با او همراهی می‌کرد. ما هم در صف عقب‌تر این عمل مستحب را به جا می‌آوردیم. خدمتکارها هم در ایوان جنب اطاق نشسته، هریک قرآنی به سر گذاشته و ذکرهایی که پدرم می‌گفت تکرار می‌کردند.» 📖 شرح زندگانی من، ج۱، ص۳۲۹ و‌۳۳۰ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔰پژوهشگر حوزوی: 👈هویت حوزه تهران بر پایه شخصیت و حضور علما شکل گرفته است 🔶حوزه / حجت الاسلام سبحانی صدر با بیان اینکه پایتخت شدن یک شهر نقش مهمی در شکوفایی اجتماعی دارد، گفت: پایتخت شدن تهران علاوه بر رشد اجتماعی، موجب توسعه حوزه های علمیه و ارتباط حوزه با بدنه اجتماع شد. https://www.hawzahnews.com/news/1021604 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📄 جمع‌آوری برای کمک به مبارزین فلسطینی در گزارش ساواک به تاریخ ۴۹/۱۰/۳ آمده است: ▪️جمع‌آوری پول جهت فلسطینی‌ها و سیل‌زدگان پاکستان در ▫️در روز مبلغ هفده هزار تومان وجه جهت کمک به چریک‌های و مبلغ سه هزار تومان برای سیل‌زدگان پاکستان جمع‌آوری شده. وجه فلسطینی‌ها را چند روز بعد آقای که عازم فلسطین بوده با خود برده است که به آنها بپردازد و سه هزار تومان وجه سیل‌زدگان به سفارت پاکستان داده‌اند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
📷 ۱۳۲۷ش، حضور آیت‌الله و همراهانش در مسجد امام (مسجد شاه سابق) ✍ روز جمعه سی و یکم اردیبهشت ۱۳۲۷ مسجد سلطانی ناظر عظیم‌ترین اجتماع پرشکوهی بود که بعد از شهریور ۲۰ تا آن روز برپا شده بود. مسجد مملو از جمعیت و از خیابان‌های اطراف هم عبور و مرور قطع شده و اتوبوس های اطراف از کار افتاده بود. در آن ایام ریاست تبلیغات با آقای مدیر مجله صبا بود و او هم دستور داد که دو ساعت رادیو را به وصل و جریان میتینگ را پخش کنند. در آن میتینگ الله_کاشانی و آقای هم شرکت کرده بودند و فشار جمعیت در صحن مسجد به قدری بود که نرده های آهنی جلوی شبستان شکست. ابتدا سرودی به وسیله عده‌ای از جوانان دسته جمعی خوانده شد. بیت اول آن این بود: ما جوانان ایران زمینیم / ما فدائیان اسلام و دینیم سپس قطعنامه‌ای که مبنی بر اظهار همدردی با اعراب فلسطین صادر شده بود دو بار قرائت گردید و پس از آن پیرامون حملات وحشیانه یهود و لزوم کمک به مسلمانان فلسطین سخنرانی کردند. پس از پایان اجتماع، اتوبوسهایی از طرف خط‌های مختلف در اختیار جمعیت گذارده شد و تا ساعت ۹ شب مردم در خیابان های تهران تظاهرات کرده و علیه یهود و به نفع اعراب فلسطین شعار می‌دادند و از روز بعد هم محل‌هایی برای نام نویسی داوطلبین جنگ با یهود در مراکز مختلف شهر افتتاح شد و قریب ۵ هزار نفر هم برای اعزام نام نویسی کردند. 📚فدائیان اسلام، تاریخ، عملکرد، اندیشه، ص۶۹ و ۷۰ به کوشش استاد سید هادی خسروشاهی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📜 نامه عبدالقادر محمد خطاب از سران به آیت‌الله (م ۱۳۵۹ش) ✍ آیت‌الله بطحایی صاحب کتاب از علما و مدرسین حوزه تهران در سالهای پیش از انقلاب بودند که با بسیاری از کشورهای اسلامی ارتباط داشتند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🥀 به مناسبت شهادت آیت‌الله در غروب ۲۶ ۱۳۵۷ق (۱۳۱۶ش) 📜 از این سند که به امضای رسیده به دست می‌آید که گویا وی در همان زمان که نیابت تولیت را برعهده داشته، در نقشی مشابه ، سعی داشته است با کمک تعدادی از علمای معقول و منقول حوزه، و همراهی وقت، برنامه درسی منظم و یکپارچه‌ای برای شش سال اول مدارس علمیه تنظیم نماید. اسامی شورای علمی مورد نظر در همین سند آمده است. از نکات قابل توجه آن است که پیشنهادات این شورا از نظر موضوعات درسی به اطلاع فضلای حوزه رسیده تا هم درباره آن نظر بدهند و هم در صورت موافقت، کتابهای درسی مورد نظر خود را پیشنهاد کنند. متن سند👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
🥀 به مناسبت شهادت آیت‌الله #سید_حسن_مدرس در غروب ۲۶ #ماه_رمضان ۱۳۵۷ق (۱۳۱۶ش) 📜 از این سند که به امض
📜 قسمتی از متن برنامه آموزشی مدارس علمیه تهران که با نظارت پیشنهاد شده بود: بسم الله الرحمن الرحیم از عموم طبقات بالخصوص علما و فضلا و ادبا و علاقمندان به ترتیب و منظم بودن تحصیل طلاب و محصلین مدارس قدیمه لازالت معموره خواهشمندم در دستوری که جمعی از دانشمندان متخصصین نسبت به علوم مقدماتی مرتب فرموده اند و ذیلا درج شده دقت فرمایند و هرکس از هرکجا نظریات خود را کتبا تا دو ماه دیگر به کتابخانه مدرسه سپهسالار جدید بفرستد که به دست جناب آقا میرزا ابوالقاسم عهده‌دار دفتر مدرسه برسد ان شاء الله تعالی؛ انتظار چنین است که آقایان اهل نظر از دو حیث نظریات خود را مرقوم و ارسال دارند: یکی در علوم مذکوره در فصول دستور؛ و دیگری تعیین کتاب تدریس به جهت هر علمی. امید است بعد از وصول انظار صائبه، نتیجه مهمه از تحصیل محصلین علوم دینیه وفقهم الله تعالی حاصل شود. (محل امضاء مدرس) مهر عبده حسن بن اسماعیل الطباطبائی بسم الله الرحمن الرحیم ما حصل افکار هیئت منتخبه (آقای حاج سید نصرالله اخوی رئیس محکمه تمیز، آقای آقا میرزا محمدرضای ایروانی مدرس علوم منقوله، آقای دکتر اعلم الدوله مدیر کل وزارت معارف، آقای حکیم اعظم رئیس کل معارف و معلم طب عالی، آقای آقا میرزا غلامحسین خان رهنما معلم ریاضیات، آقای آقا شیخ محمدعلی لواسانی مدرس مدرسه ناصری، جناب مستطاب آقای آقا میرزا ابوالحسن مسجد حوضی [شعرانی]، آقای میرزا عبدالعظیم خان معلم ادبیات فارسی، آقای بدیع الزمان ادیب خراسانی و جمعی از فضلا، در چند جلسه که در کتابخانه مدرسه سپهسالار جدید منعقد شد برای مرتب نمودن دستور (پروگرام) تحصیلات مدارس قدیمه در شش سال اول، کسانی که دارای سواد فارسی خواندن و نوشتن هستند (تقریبا مدارس و مکاتیب ابتدائی را طی نموده‌اند) و وارد می‌شوند از قرار ذیل است... 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 از راست: سید محمدباقر حجتی، ، شهید مطهری، به یاد 💠حجت‌الاسلام درباره تدریس می‌فرمود: «تنها استادی که در سراغ داشتم که قبل از اذان صبح به مدرسه می‌آمد و نماز صبح را در مدرسه می‌خواند، با وجود اينکه در خيابان آبشار منزل داشت، ايشان بود. از منزل قبل از اذان حرکت می‌کرد و می‌آمد و يک استکان چای می‌خورد و نماز صبح را ادا می‌کرد و می‌نشست درسش را شروع می‌کرد، و اين درس همين طور ادامه داشت، شايد تا ساعت ۸ يا ۹. علاقه ايشان به نشر علم و انديشه اسلامی ‌از همين‌جا ثابت می‌شود که ايشان بدون اينکه چشم‌داشتی به مزد و يا اجرت در اين زمينه داشته باشند، با اينکه منبع معاش نداشتند و در رده طلاب، يک حقوق ماهيانه دريافت می‌کردند – نه در رده مدرسين – اين‌چنين به تدريس برای طلاب عشق می‌ورزيدند. اگر مثلاً ايشان درس «منظومه» تدريس می‌کرد، به بيان مطالبی که در «منظومه» منعکس بود، اکتفا نمی‌­کرد، بلکه ضمن بيان حکمت اسلامی، از افکار فلسفی جديد هم مسائلی مطرح می‌کرد و به نقد و تحليل در اين مسائل می‌پرداخت. با چنان شوری وارد درس می‌شد که واقعاً ‌من استادی که اين همه علاقه و عشق به ترويج فرهنگ اسلامی و انديشه اسلامی داشته باشد، نديدم؛ به صورتی که در حال درس از خود بي­خود می‌شد...» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ شیخ فضل الله نوری به چه جرمی بر دار رفت؟ و چه اتفاقی برای جنازه ایشان افتاد؟ 👈 پای سخنان حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان (مشاهده فیلم کامل برنامه) ▪️اعلام آغاز فعالیت کنگره شیخ شهید (ره) به همت حوزه علمیه تهران 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐http://eitaa.com/monzer_ir
تاریخ حوزه طهران
🔖 #نقشه_طهران_قدیم سال ۱۲۷۵ق #مسجد_شاه #خانه_امام_جمعه #مدرسه_صدر #مدرسه_محسنیه #مدرسه_دارالشفاء 🕌
✍ نمازجمعه در بعد از انقلاب، تفاوت چشم‌گیری با قبل از انقلاب دارد؛ هم از نظر بازگشت به هویت حقیقی، هم از جهت ‌محتوایی و هم از جنبه جایگاه امامت جمعه. 💠 پیشینه منصب امامت جمعه: در گذشته امامت جمعه تهران منصبی خانوادگی و موروثی ‌بود که از زمان فتحعلی شاه قاجار در خاندان طباطبایی خاتون‌آبادی دست به دست می‌شد و بسیاری از آنها علاوه بر آنکه نزد جامعه نخبگانی به بی‌سوادی شهرت داشتند، اشخاصی وابسته به دربار، بسیار ثروتمند، و بعضا بودند. 💠جایگاه شهری در گذشته و حال: در گذشته محل اقامه مسجد شاه، و خانه امام جمعه هم در مجاورت همین مسجد بود. اگر به نقشه بالا که مربوط به سال ۱۲۷۵ق است بنگریم، در حد فاصل و نام خانه امام جمعه به چشم می‌خورد. 🔹آن زمان بازار تهران، منطقه‌ای تجاری مسکونی و با سکنه بسیار بود. مسجد شاه علاوه بر اهمیت مسجد بودنش، به عنوان محل برگزاری نمازجمعه، در این منطقه مسکونی قرارداشت. مدارس علمیه بسیاری هم پیرامون این مسجد و بعضا متصل به آن جای داشتند. 🔸امروزه بازار تهران منطقه‌ای صرفا تجاری و عمدتا خالی از سکنه است. اما بیشتر مدارس علمیه همچنان در این نقطه خالی از سکنه پا بر جا هستند. نماز جمعه‌های پایتخت در برگزار می‌شود و البته از خانه ائمه جمعه موقت شهر و نحوه تعاملات اجتماعی ایشان هم عمدتا بی‌اطلاعیم. به عبارت روشن‌تر، در گذشته یک مسجد، در منطقه‌ای با سکنه بسیار و در حلقه‌ای از مدارس علمیه شهر، محل برگزاری نماز جمعه بود، و امروزه یک دانشگاه در حلقه‌ای از دانشکده‌های شهر محل نماز جمعه است، به علاوه که این منطقه (خیابان انقلاب) هم عمدتا به منطقه‌ای اداری، تجاری و آموزشی تبدیل شده و در واقع خالی از سکنه است. 🔹با این توضیحات به ذهن می‌رسد، حال که نماز جمعه در سال‌های پس از انقلاب به جایگاه اصلی خود بازگشته، لازم است مسأله نمازجمعه، محل برگزاری و جایگاه شهری آن و پایگاه اجتماعی امام جمعه، در شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و نهادهای مربوطه مورد بازبینی جدی قرارگیرد: ۱. بررسی آثار مثبت و منفی اقامه نماز جمعه در دانشگاه؛ ۲. بررسی تأثیر موقعیت جغرافیایی محل برگزاری نماز جمعه در کارکردهای اجتماعی آن؛ (اگر قرار بوده دنباله جمعیت نمازگزار در کوچه‌ها و خیابانهای اطراف دانشگاه تهران به نماز بایستند، چرا نماز جمعه در مکانی همچون مسجد برگزار نشد که در گذشته نماز جماعت‌های چند هزار نفره در آن اقامه می‌شد؟) ۳. نماز جمعه در مراکز پر جمعیت مسکونی برگزار شود یا همچون بسیاری از شهرها، مصلی‌ها به بیرون شهر منتقل شوند؟ ۴. شخصیت اجتماعی ائمه جمعه و میزان تعاملات آنها با مردم و رسیدگی به مشکلاتشان، چه تاثیری در تقویت این عبادت اجتماعی دارد؟ چه مانعی دارد که نماز جمعه تهران هم مثل بسیاری از شهرهای دیگر، محل دیدار مردم با امام جمعه و در میان گذاشتن مشکلاتشان با او باشد؟ آیا لازم نیست که ائمه جمعه تهران هم مثل اینه جمعه دیگر شهرها فقط امام جمعه باشند تا فرصت رسیدگی به مسائل دینی و مشکلات مردم را داشته باشند؟ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
#مهاجرت_علما_به_تهران
✍ اگر تهران روزی شد، روز نخستش را تنها با یک حکیم یعنی آغاز کرده بود. آن هم حکیمی مهاجر که از حوزه اصفهان به اینجا هجرت کرد. نه تنها او، که در فاصله‌ای کوتاه، حکمای دیگری چون ، و همگی از اصفهان به تهران هجرت کردند تا قوام‌بخش در آغاز شکل‌گیری آن باشند. در عرصه فقاهت نیز جمع کثیری از فقهای برجسته در طول این دو قرن، یا به تهران هجرت کردند و یا به این شهر به عنوان زادگاه و نخستین محل تحصیل خود بازگشتند. 🔹علمای برجسته‌ای چون میرزا مسیح مجتهد استرآبادی، ملا محمد جعفر استرآبادی، میرزا محمدحسن آشتیانی، حاج شیخ فضل‌الله نوری و بسیاری دیگر در زمره مهاجرین به تهران پس از رسیدن به رتبه‌های علمی بالا بودند و جمعی چون حاج ملاجعفر چاله‌میدانی تهرانی، میرزا ابوالقاسم کلانتر تهرانی، حاج ملاعلی کنی، و میرزا محمد اندرمانی عمدتا در تهران و نواحی آن متولد شده بودند، اما پس از رسیدن به رتبه‌های بالای علمی در حوزه نجف، به تهران بازگشتند. 🔅 گاهی شاهدیم که فقیه برجسته‌ای چون از شاگردان شیخ انصاری وقتی به قصد زیارت مشهد مقدس رضوی (ع) از نجف به تهران می‌آید، به اصرار زعمای وقت حوزه تهران، در پایتخت مقیم می‌شود و نمونه دیگر آن در نخستین سال‌های پس از انقلاب هم است که در سفر از نجف به تهران، به اصرار آیت‌الله مهدوی کنی در تهران می‌مانند. 🔅مهاجرت یا بازگشت به تهران، سیره مستمر فقها و حکمای حوزه تهران در طول دو قرن گذشته بود. چیزی که باعث شکل‌گیری و بقای بود. در این سالهای اخیر و با درگذشت بسیاری از فقها و حکمای آن که حوزه تهران حال خوبی ندارد، نسخه‌ای که بتواند به فوریت آن را از این وضع خارج کند، استمرار همان سیره علمای تهران در دو قرن گذشته یعنی هجرت یا بازگشت است. چه مانعی دارد که تصمیم‌گیران امروز حوزه تهران به همان شیوه زعمای پیشین، با برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده، از برخی فقها و حکمای برجسته حوزه در دیگر مراکز علمی همچون قم، که ویژگی‌های علمی و اجتماعی لازم برای استقرار در تهران را دارند دعوت نمایند تا به پایتخت هجرت کنند و علاوه بر تقویت فضای علمی حوزه تهران، در تعامل سازنده با مردم، رسیدگی به امور دینی اجتماع را برعهده گیرند. 🔹ناگفته‌ نماند که مطالبه عمومی می‌تواند به این روند سرعت بخشد و البته نکات و پیشنهادات دیگری هم در این باب هست که به مرور تقدیم خواهد شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran