eitaa logo
زوار العباس علیه السلام
180 دنبال‌کننده
451 عکس
239 ویدیو
6 فایل
اللهم عجل لولیک الفرج و فرجنا بفرجه
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام [المناقب لإبن شهرآشوب] دَخَلَ أَبُو عَمْرٍو عُثْمَانُ بْنُ سَعِیدٍ وَ أَحْمَدُ بْنُ إِسْحَاقَ الْأَشْعَرِیُّ وَ عَلِیُّ بْنُ جَعْفَرٍ الْهَمْدَانِیُّ عَلَی أَبِی الْحَسَنِ الْعَسْكَرِیِّ فَشَكَا إِلَیْهِ أَحْمَدُ بْنُ إِسْحَاقَ دَیْناً عَلَیْهِ فَقَالَ یَا أَبَا عَمْرٍو وَ كَانَ وَكِیلَهُ ادْفَعْ إِلَیْهِ ثَلَاثِینَ أَلْفَ دِینَارٍ وَ إِلَی عَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ ثَلَاثِینَ أَلْفَ دِینَارٍ وَ خُذْ أَنْتَ ثَلَاثِینَ أَلْفَ دِینَارٍ فَهَذِهِ مُعْجِزَةٌ لَا یَقْدِرُ عَلَیْهَا إِلَّا الْمُلُوكُ وَ مَا سَمِعْنَا بِمِثْلِ هَذَا الْعَطَاءِ. أبو عمر عثمان بن سعید و أحمد بن إسحاق أشعری و علی بن جعفر همدانی خدمت حضرت امام أبو الحسن عسکری (امام هادی علیه السلام) رسیدند. احمد بن اسحاق از قرضی که بر گردن داشت شکایت نمود. امام علیه السّلام رو به أبو عمرو که وکیل آن جناب بود نموده و فرمودند: سی هزار دینار به او و سی هزار دینار نیز به علی بن جعفر بده. تو خود نیز سی هزار دینار بردار. این معجزه ایست جز پادشاهان کسی برایش چنین مبلغی مقدور نبود و بخشش به این مقدار را از کسی نشنیده ایم. بحارالأنوار ٫ جلد 50 ٫ صفحه 172 م
عهده (علیه السلام) إلى الأشتر حين ولاه مصر و أعمالها ثُمَّ اعْلَمْ أَنَّهُ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ بِأَدْعَى لِحُسْنِ ظَنِّ وَالٍ بِرَعِيَّتِهِ مِنْ إِحْسَانِهِ إِلَيْهِمْ وَ تَخْفِيفِهِ الْمَئُونَاتِ عَلَيْهِمْ وَ قِلَّةِ اسْتِكْرَاهِهِ إِيَّاهُمْ عَلَى مَا لَيْسَ لَهُ قِبَلَهُمْ حضرت امیرالمومنین صلوات الله علیه در فرمان به مالک اشتر می فرماید: بدان بهترين چيزى كه مايه خوش بينى مردم نسبت به زمامدار مى شود، نيكى كردن زمامدار است در حقّ مردم و كاستن از بار هزينه هاى آنان و كم آزردن مردم در امورى كه زمامدار حقّى در آنها ندارد. تحف العقول، النص، ص: 130 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏74، ص: 245 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام وَ مِنْهَا: أَنَّ أَبَا مُحَمَّدٍ اَلطَّبَرِیَّ قَالَ : تَمَنَّیْتُ أَنْ یَکُونَ لِی خَاتَمٌ مِنْ عِنْدِهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ فَجَاءَنِی نَصْرٌ اَلْخَادِمُ بِدِرْهَمَیْنِ فَصَنَعْتُ مِنْهُ خَاتَماً فَدَخَلْتُ عَلَی قَوْمٍ یَشْرَبُونَ اَلْخَمْرَ فَتَعَلَّقُوا بِی حَتَّی شَرِبْتُ قَدَحاً أَوْ قَدَحَیْنِ وَ کَانَ اَلْخَاتَمُ ضَیِّقاً فِی إِصْبَعِی لاَ یُمْکِنُنِی إِدَارَتُهُ لِلْوُضُوءِ فَأَصْبَحْتُ وَ قَدِ اِفْتَقَدْتُهُ فَتُبْتُ إِلَی اَللَّهِ. أبو محمّد طبری می گوید: آرزو داشتم انگشتری از امام علی النقی علیه السّلام نزد من باشد. ناگهان نصر؛ خادم امام هادی علیه السّلام دو درهم برای من آورد. من از آن دو درهم انگشتری ساختم و به دستم نمودم. سپس به مجلسی وارد شدم که آنجا شراب می نوشیدند. به من هم اصرار کردند تا اینکه یک پیمانه یا دو پیمانه از آن را نوشیدم. انگشتر به انگشتم تنگ بود و نمی توانستم برای وضو آن را بچرخانم. وقتی که صبح شد، آن انگشتر را گم کرده بودم. از این رو متوجه شدم و توبه نمودم . الخرائج و الجرائح ٫ جلد 1 ٫ صفحه 413
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شخصی به نام «بَلطون» گوید: من یكی از دربانان متوكّل بودم، روزی پنجاه غلام از ناحيه خزر به او هدیه شد، او به من دستور داد تا آنها را تحویل گرفته و با آنان به نيكویی رفتار نمایم. یك سال از این ماجرا گذشت، روزی من در دربار متوكّل بودم كه ناگاه امام هادی عليه‌السلام وارد شد، وقتی حضرت در جایگاه خود نشست، متوكّل به من دستور داد كه غلامان را وارد مجلس نمایم. من دستور او را اجرا نمودم. فلمّا بَصَروا بأبي الحسَن عليه‌السلام سَجَدوا له بِأجمَعِهم، وقتی آنان وارد شده و چشمشان به امام هادی عليه السلام افتاد گ،همگی به سجده افتادند. چون متوكّل این صحنه را دید، نتوانست خود را كنترل كند و از ناراحتی خود را كشان كشان حركت داد و پشت پرده پنهان شد. آنگاه امام هادی علیه‌السلام از دربار خارج شد . وقتی متوكّل متوجّه شد كه امام عليه‌السّلام مجلس را ترک فرمود، از پشت پرده بيرون آمد و گفت: وای بر تو ای بلطون ! این چه رفتاری بود كه غلامان انجام دادند؟ گفتم: سوگند به خدا! من نمی‌دانم؟ گفت: از آنان بپرس. من از غالمان پرسيدم: این چه كاری بود كه كردید؟ گفتند: این آقایی كه در اینجا حضور داشت، هر سال نزد ما می‌آید و ده روز كنار ما می‌ماند و دین را برای ما عرضه می‌كند، او جانشين پيامبر مسلمانان است‌. وقتی متوكّل از این جریان با خبر شد، دستور داد همه غلامان را از دم تيغ گذرانده و به قتل برسانم. من نيز فرمان او را اطاعت كرده و همه آنها را كشتم. شامگاهان خدمت امام هادی عليه‌السلام شرفياب شدم، دیدم خادمش كنار درب ایستاده و به من نگاه می‌كند، وقتی مرا شناخت گفت: وارد شو! من وارد شدم، دیدم امام هادی عليه‌السلام نشسته، رو به من كرد و فرمود‌: ای بلطون! با آن غلامان چه كردند؟ عرض كردم: ای فرزند رسول خدا! سوگند به خدا! همه آنها را كشتند. حضرت فرمود: همه آنها را كشتند؟ عرض كردم: آری، سوگند به خدا! حضرت فرمود: أتُحِبُّ أنْ تَراهُم؟ آیا دوست داری آنها را ببينی؟ عرض كردم: آری، ای فرزند رسول خدا! امام هادی عليه‌السلام با دست مباركش اشاره فرمود كه: پشت پرده وارد شو! فَدَخَلتُ فإذاً أنا بِالقومِ قُعودٌ و بينَ أيديهم فاكهةٌ يأكلون. من وارد شدم، ناگاه دیدم همه آن غلامان نشسته‌اند و در برابر آنان ميوه‌هایی است كه مشغول خوردن آنها هستند. الثاقب فی المناقب، ص۵۲۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : وَ اَلْعَمَلُ فِيهِ يَعْدِلُ ثَمَانِينَ شَهْراً وَ يَنْبَغِي أَنْ يَكْثُرَ فِيهِ ذِكْرُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اَلصَّلاَةُ عَلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ يُوَسِّعَ اَلرَّجُلُ فِيهِ عَلَى عِيَالِهِ. حضرت امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند : ارزش عمل در آن روز (عيد غدير) برابر با هشتاد ماه است ، و شايسته است آن روز ذكر خدا و درود بر پيامبر صلی الله علیه و آله زياد شود ، و مرد ، بر خانواده خود توسعه دهد. تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۱۰، ص ۴۴۲ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اميرالمؤمنين علي عليه السلام : خداوند به من مقامى عنايت كرده كه براى هيچ يك از گذشتگان و آيندگان چه پيامبر مرسل و چه فرشته مقرب قرار نداده. منم آن كس كه نوح را در كشتى بدستور خدا بردم من يونس را باجازه خدا از شكم نهنگ خارج كردم من باجازه خدا موسى را از دريا گذراندم من ابراهيم را از آتش نجات دادم باجازه خدا من نهرها و چشمه‌هايش را جارى و درختهايش را كاشتم با اجازه خدايم. قَالَ اميرالمؤمنين عَلَيْهِ السَّلاَمُ جَعَلَ اَللَّهُ لِي مَا لَمْ يَجْعَلْ لِأَحَدٍ مِنَ اَلْأَوَّلِينَ وَ اَلْآخِرِينَ لاَ لِنَبِيٍّ مُرْسَلٍ وَ لاَ لِمَلَكٍ مُقَرَّبٍ. أَنَا اَلَّذِي حَمَلْتُ نُوحاً فِي اَلسَّفِينَةِ بِأَمْرِ رَبِّي وَ أَنَا اَلَّذِي أَخْرَجْتُ يُونُسَ مِنْ بَطْنِ اَلْحُوتِ بِإِذْنِ رَبِّي وَ أَنَا اَلَّذِي جَاوَزْتُ بِمُوسَى بْنِ عِمْرَانَ اَلْبَحْرَ بِأَمْرِ رَبِّي وَ أَنَا اَلَّذِي أَخْرَجْتُ إِبْرَاهِيمَ مِنَ اَلنَّارِ بِإِذْنِ رَبِّي وَ أَنَا اَلَّذِي أَجْرَيْتُ أَنْهَارَهَا وَ فَجَّرْتُ عُيُونَهَا وَ غَرَسْتُ أَشْجَارَهَا بِإِذْنِ رَبِّي. بحار الأنوار ج۲۶ ص۱ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : هُوَ يَوْمُ عِبَادَةٍ وَ صَلاَةٍ وَ شُكْرٍ لِلَّهِ وَ حَمْدٍ لَهُ وَ سُرُورٍ لِمَا مَنَّ اَللَّهُ بِهِ عَلَيْكُمْ مِنْ وَلاَيَتِنَا وَ إِنِّي أُحِبُّ لَكُمْ أَنْ تَصُومُوهُ. حضرت امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند : عيد غدير ، روز عبادت و نماز و سپاس و ستايش خداست و روز سرور و شادی است به خاطر ولايت ما خاندان كه خدا بر شما منت گذارد و من دوست دارم كه شما آن روز را روزه بگيريد. تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۱۰، ص ۴۴۶ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: «روز غدیر خم، بافضیلت‌ترین عید امّت من است.» [۱] علیه‌السلام فرمودند: «هر کس در روز غدیر به دیدار مؤمنی (سید یا عام) برود، خداوند به قبر او هفتاد نور وارد می‌کند، قبرش را وسعت می‌بخشد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبرش را زیارت کرده و او را به بهشت بشارت می‌دهند.» [۲] [۱] الأمالی (شیخ‌صدوق)، ص۱۸۸ [۲] اقبال الأعمال (سیدبن‌طاووس)، ج۱، ص۴۶۵ توجه ، توجه شیعیان هیچ روایتی با این مضمون که "عید غدیر، عید سیّدهاست!" یا "در عید غدیر باید به دیدن سادات رفت!" نداریم و این عید همه ما بوده و باید به دیدن هم بریم و... .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام قَالَ اَلْإِمَامُ اَلسَّجَّادُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : إِنَّ لِعَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ صلوات اللَّه علیهما فِی کِتَابِ اللَّهِ اسْماً وَ لَکِنْ لَا یَعْرِفُونَهُ قَالَ قُلْتُ مَا هُوَ قَالَ أَ لَمْ تَسْمَعْ إِلَی قَوْلِهِ تَعَالَی وَ أَذانٌ مِنَ اللهِ وَ رَسُولِهِ إِلَی النَّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ الْأَکْبَرِ هُوَ وَ اللَّهِ کَانَ الْأَذَانَ. حضرت امام سجاد صلوات الله علیه می فرمایند : امیرالمومنین علیّ‌ بن‌‌ ابی‌ طالب صلوات الله علیهما در کتاب خداوند نامی دارند که آن را نمی شناسند. عرض کردم : این نام چیست؟ فرمودند : مگر آیه : وَ أَذانٌ مِنَ اللهِ وَ رَسُولِهِ إِلَی النَّاسِ یَوْمَ الحَجِّ الْأَکْبَرِ را نشنیده‌ای؟ به خدا سوگند أَذان خود امیرالمومنین علی صلوات الله علیه است. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶ ص۳۰ بحار الأنوار ج۳۵ ص۲۹۹ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام نقل شده که مردی نزد امام کاظم (علیه السلام) آمد و گفت: می‌خواهم به مسافرت بروم. برایم دعا کن. امام پرسید: «چه روزی می‌خواهی از شهر خارج شوی؟» جواب داد: روز دوشنبه. امام دوباره از او پرسید: «چرا این روز را انتخاب کرده‌ای؟» او گفت: برای طلب برکت؛ زیرا پیامبر خدا در روز دوشنبه به دنیا آمدند. آن‌حضرت فرمود: «آنها دروغ گفته‌اند. پیامبر خدا در روز جمعه به دنیا آمد. هیچ روزی شوم‌تر از روز دوشنبه نیست ؛ زیرا این روزی است که پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) در آن از دنیا رفت و وحی آسمانی قطع شد و حق ما غصب گردید». سپس فرمود: «آیا می‌خواهی یک روز آسان و خوبی برایت نشان دهم؟ روزی که خدا آهن را برای داود نرم ساخت؟» گفت: بله. امام فرمود: «روز سه‌شنبه به سفر برو». , جلد 73 , صفحه 223 سفر در روزهایی مثل دوشنبه و چهارشنبه کراهت دارد و از آن نهی شده است، بدین معنا که اقتضاء شرّ در آن هست لکن در برخی روایات دفع آن مفسده، توسط صدقه دادن سفارش شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام حسّان جمّال گويد: امام صادق عليه السّلام را از مدينه به مكّه بردم، چون به مسجد غدير رسيديم به سمت چپ مسجد نگاه كرد و فرمود: آن‌جا جاى پاى رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله است، موقعى كه فرمود: «هركه را من مولايم پس على مولاى اوست». سپس به سمت ديگر مسجد نگاه كرد و فرمود: آن‌جا جاى چادر ابا فلان و فلان (ابابكر و عمر)، سالم مولى ابى حذيفه و ابى عبيده جرّاح است. هنگامى ديدند پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله دستانش را بلند كرده به يكديگر گفتند: به چشمانش نگاه كنيد! كه همانند ديوانگان مى‌چرخد(!!) در اين هنگام جبرئيل عليه السّلام با اين آيه فرود آمد كه «وَ إِنْ يَكٰادُ اَلَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصٰارِهِمْ لَمّٰا سَمِعُوا اَلذِّكْرَ وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ `وَ مٰا هُوَ إِلاّٰ ذِكْرٌ لِلْعٰالَمِينَ » . «نزديك است كافران هنگامى كه آيات قرآن را مى‌شنوند با چشم زخم تو را از بين ببرند و مى‌گويند: او ديوانه است. در حالى‌كه اين (قرآن) جز مايۀ بيدارى براى جهانيان نيست». الکافي ج۴ ص۵۶۶ .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي سَعِيدٍ اَلْبَلْخِيِّ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَى فِي وَقْتِ كُلِّ صَلاَةٍ يُصَلِّيهَا هَذَا اَلْخَلْقُ لَعْنَةً قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ لِمَ ذَاكَ قَالَ لِجُحُودِهِمْ حَقَّنَا وَ تَكْذِيبِهِمْ إِيَّانَا . راوی گوید، از علیه السلام شنیدم که فرمودند: خداوند متعال در هر يك از اوقات نماز كه اين خلق نماز مى‌خوانند لعنتشان مى‌كند. راوى مى‌گويد:عرض كردم:فدايت شوم براى چه‌؟ حضرت فرمودند:چون حق ما را انكار كرده و خودمان را تكذيب نموده‌اند. علل الشرایع، ج ۲، ص ۶۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا