هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ ادعاى بدعت بودن عید غدیر!
⁉️ آیا عید غدیر ساخته و پرداخته شیعه است؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
نویری و مقریزی عید بودن غدیر را بدعت دانسته و ادعا کرده اند: شیعیان در قرن چهارم (352هجری شمسی)، روز 18 ذی الحجه را که روز عقد پیمان برادری میان حضرت رسول و علی است، به عنوان روز انتخاب علی به جانشینی پیامبر معرفی می کنند.
امّا مسعودى متوفّاى (346) در «التنبیه والأشراف» مى گوید: «فرزندان على(ع) و شیعیان او این روز را پاس مى دارند.
فیّاض بن محمّد بن عمر طوسى نیز در سال (259) گفته است: «امام رضا(ع) متوفّاى سال (203) این روز را عید گرفته است».
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0324388
#غدیر_خم #حدیث_غدیر #عید_غدیر
#غدیر #خلیفه #جشن #حضرت_على(ع)
#امامت #ابلاغ #خلافت #شیعیان #بدعت
_
هدایت شده از پاسخ به شبهات
📚 مجموعه مقالات کنگره نقش شیعه در گسترش علوم اسلامی
نقش شيعه در گسترش علوم ادبی
1. نقش امام علی(ع) در پیدایش علوم ادبی
2. نوآوریهای شیخ رضی در علم صرف
3. نقش علمای شیعه در تعمیق فهم واژگان دینی
4. نقش «سید علیخان مدنی» در توسعه دانش بلاغت با تأکید بر کتاب «انوار الربیع» و «ریاض السالکین»
5. نقش «ابنحمزه علوی» در علوم بلاغت در کتابهای «الطراز» و «الإیجاز»
6. نقش عالمان شیعه در پیدایش و گسترش علم «عروض»
7. نقش رضیالدین استرآبادی در توسعه دانش «نحو»
8. نقش ادیبان شیعه در پیدایش و گسترش دانش لغت عربی
9. نقش «صفیالدین» در دانش بدیع با تأسیس بدیعیهسرایی
📖مطالعه:
https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/134735
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔰 ولادت حضرت امام موسی کاظم(ع)
✍️ اشاره:
در منابع تاریخی، ثبت شده که امام موسی کاظم(ع) در یکی از دور روز 20 ذی الحجة سال 127هـ ق یا ۷ صفر سال ۱۲۸هـ ق هنگامی که پدرشان امام صادق(علیه السلام) در حال بازگشت از سفر حج بودن، در منطقه ای به نام «ابواء» چشم به جهان گشود. نام مادر ایشان «حمیده» بود.
آن حضرت القاب مختلفی داشتند؛ مشهورترین آن ها «کاظم» بوده که گفته شده به خاطر کنترل خشم شان در مقابل سوء رفتار دیگران، به آن شناخته شده اند. با این حال، به علت عبادت های بسیاری که داشتند، ایشان را «عبد صالح» نیز لقب داده اند. مشهورترین کنیه های ایشان نیز ابوالحسن و ابو ابراهيم بوده است. نقش انگشتر مبارکشان عبارت «الملک لله وحده» بوده است.
گزارش ها در باره تعداد فرزندان آن حضرت متفاوت است. شیخ مفید آنها را 37 فرزند(۱۸ پسر و ۱۹ دختر) دانسته است. امام رضا(ع)، إبراهیم، شاهچراغ، حمزه، إسحاق از شناخته شده ترین پسران امام کاظم(ع) و فاطمه معصومه و حکیمه از جمله دختران ایشان اند.
✍️ عناوین یادداشت:
مقدمه (ولادت، نسب، القاب و کنیه) / سیره عبادی و اخلاقی امام کاظم(ع) / چالش های امامت امام موسی کاظم(ع) / فعالیت های علمی امام کاظم(ع) در مقابل اهل حدیث
#امام_موسی_کاظم(ع) #امام_کاظم(ع) #موسی_بن_جعفر(ع) #ابوالحسن #عبد_صالح #موسی_الکاظم #ولادت_امام_کاظم(ع)
📖 مطالعه یادداشت:
makarem.ir/maaref/l/0419771
هدایت شده از پاسخ به شبهات
امام کاظم(ع) و توبه بشر حافى
خطیب بغدادى نقل مى کند: «به واسطه امام کاظم(ع) بُشر حافى توبه نمود؛ زیرا امام از کنار خانه اش در بغداد عبور مى کرد، صداى آلات لهو و رقص از آن خانه به گوش مى رسید. کنیزى که به دستش خاک روبه منزل بود خارج شد و آن ها را کنار درب خانه ریخت. حضرت به او فرمود: «اى کنیز! صاحب این خانه آزاد است یا بنده؟ او عرض کرد: بلکه آزاد است. حضرت فرمود: راست گفتى، اگر او عبد بود از مولاى خود مى ترسید. کنیز کمى دیر به داخل خانه بازگشت، بشر از او سؤال کرد که چه چیز باعث شد که دیر برگشتى؟ او گفت: مردى به من چنین و چنان گفت. بشر پابرهنه از منزل بیرون آمد تا این که مولاى ما امام کاظم(ع) را ملاقات نمود و از این بابت عذرخواهى کرده و گریست و از کردار خود حیا کرده و به دست حضرت توبه نمود».
#امام_موسی_کاظم(ع) #امام_کاظم(ع) #بشر_حافی(ع) #توبه
https://makarem.ir/maaref/l/0325243
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔸 امام کاظم(ع) در منابع تاریخی؟
امام هفتم(ع) به دلیل حلم در برابر معاندان و فروبردن خشم خود در مقابل دشمنان به «کاظم» ملقب شدند. ايشان در میان شخصیّت های علوی زمان خود، منحصر به فرد بودند و از نظر علم، تقوا، زهد و عبادت سرآمد روزگار خود بودند. امام كاظم(ع) عابد ترین و سخی ترین و باشخصیّت ترین اهل زمان خود و حافظ ترین مردم نسبت به کتاب خدا بودند. حضرت سال های متمادی در زندان به عبادت خدا مشغول بودند و همين حالات، بسیاری از زندان بانان را تحت تأثیر خود قرار داد به طوری که حاضر به سخت گيري درباره ايشان نبودند ...
📖 مطالعه تفصیلی:
https://makarem.ir/maaref/l/0414695
🔸 اوضاع سياسی عصر امام كاظم(ع)
دوران امام کاظم(ع) مصادف با استبداد و ستمگری حکّام عباسی بود كه پس از استقرار و استحكام پایه های سلطه خود، مخالفان خود را زیر شدیدترین فشارها قرار دادند. عصر امام كاظم(ع) دوران بسیار سختی برای شیعیان بود، بطوري كه حرکت ها و قيام های متعددی از طرف شیعیان و علویان عليه خلفای عباسی آغاز شد كه همگي آنها سركوب شدند. همچنين دستگيري و زنداني كردن و شكنجه امام كاظم(ع) باعث شد تا ايشان و امامان ديگر همگی بر لزوم رعایت تقیه از سوي شيعيان پافشاری کنند و به اين طريق توانستند تشکّل شیعه را حفظ نمایند.
📖 مطالعه تفصیلی:
https://makarem.ir/maaref/l/0414743
🔸 دشواریهای امامت امام کاظم(ع)
پس از امام صادق(ع) به علت وحشت از حاکمیّت عباسیان، جذب شیعیان از طرف بعضی از فرزندان امام صادق(ع) و پراکندگی شیعیان، تشخيص امام بعدی را براي برخی از شیعیان مشكل کرد. بسیاری از شیعیان گمان کردند اسماعیل فرزند بزرگتر امام ششم، امام می شود؛ اما وي در حیات پدر فوت كرد ولی آنان حاضر به پذيرش فوتش نشدند؛ لذا امام صادق(ع) اصرار داشت تا شیعیان با دیدن جنازه او به مرگش یقین کنند، حتي در قبرستان و قبل از دفن نيز امام افراد را واداشت تا به مرگ او شهادت دهند؛ سپس به امامت فرزند ديگرش امام كاظم(ع) تأکید فرمود.
📖 مطالعه تفصیلی:
https://makarem.ir/maaref/l/0414741
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔰 روز عفاف و حجاب؛ روز حمله رضا شاه به مسجد گوهرشاد (21 تیر )
🔸 حادثه «مسجد گوهرشاد» و به زمین ریخته شدن خون پاک بیش از هزار نفر از مردم مؤمن مشهد در راه حفظ ارزش های دینی و پاسداری از فرهنگ اسلامی در روز 21 تیرماه سال 1314هـ ش، تا همیشه تاریخ به عنوان نقطه عطفی در تاریخ مبارزات امت مسلمان ایرانی و فداکاری های شان در راه دیانت و اعتقادات مقدس شان باقی خواهند ماند. روزی که در تقویم مناسبات، به «روز عفاف و حجاب» شناخته می شود.
🔸 در آن روز فضای شهر مشهد بسیار شکننده و حساس شده بود چرا که در مقابل معترضین، نیروهای ارتش و شهربانی، آخرین هماهنگی ها را برای سرکوب فراگیر مردم با نیروهای خود می کردند. به گفته شوشتری شاه به قوای حکومتی مستقر در مشهد هشدار داده بود که: «اگر بیش از این مسامحه کنید و تعلل ورزید، نه کلاه بر سر شما و نه تاج بر سر من باقی خواهند گذارد. امر می کنم و فرمان می دهم امشب [نیمه شب شنبه] باید غائله خاتمه یابد. هر قدر قشون لازم است، باید آنها را محاصره کرده، محرکین را دستگیر، مردم متفرقه را آزاد سازید.
🔷عناوین یادداشت:
🔹مقدمه (حکم حجاب با عقیده مردم در هم تنیده)
🔹به قدرت رسیدن رضا شاه با حمایت انگلیسی ها
🔹زمینه های شکل گیری قیام گوهرشاد
🔹اجمالی از حوادث مسجد گوهرشاد
🔹پیامدهای اقتصادی و اجتماعی کشف حجاب
🔹نکته پایانی (تصورات رضا خانی)
#حجاب #کشف_حجاب #رضا_شاه #مسجد_گوهر_شاد
📖 مطالعه تفصیلی:
https://makarem.ir/maaref/l/0419636
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ شأن نزول «آيه مباهله» از منظر روايات اهل سنت؟
پرسش: بر اساس روایاتی که در منابع اهل سنت وجود دارد، «آيه مباهله» در شأن چه كساني نازل شده است؟
✍️ پاسخ اجمالی:
به تصريح منابع روایی اهل سنت، مانند صحيح مسلم، مسند حنبل، سنن بيهقى، صحيح ترمذى، الدرالمنثور، احكام القرآن و ... «آيه مباهله» درباره امام على(ع) و حضرت فاطمه(س) و حسنین(ع) نازل شده است.
به عنوان مثال در «صحيح مسلم» در كتاب فضائل الصحابة در باب فضائل على بن ابيطالب(ع) از سعد بن ابى وقاص نقل شده كه معاويه به سعد گفت: چرا ابوتراب را سبّ و دشنام نمى دهى؟ گفت: من سه سخن از پيامبر اكرم(ص) به ياد دارم كه به خاطر آنها نمى توانم على(ع) را دشنام دهم! و اگر يكى از آنها براى من باشد بهتر از تعداد زيادى اشتران سرخ مو است. سپس داستان حديث منزلت در جنگ تبوك و داستان پرچم دادن به دست على(ع) در جنگ خيبر را ذكر مى كند، و بعد مى افزايد: «هنگامى كه آيه مباهله نازل شد؛ رسول خدا(ص) على و فاطمه و حسن و حسين(ع) را فرا خواند. سپس عرضه داشت: خداوندا اينها اهل بيت من هستند» و مصداق اين آيه اند.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0394292
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗ اطلاق صیغه جمع بر مفرد، در آیه مباهله!
پرسش: اگر در جریان مباهله، پیامبر(ص) فقط حضرت فاطمه(س) و حسنین(ع)، و امام علی(ع) را همراه خود آورد، پس چرا عبارات آیه در مورد زنان که یک نفر بود و فرزندان که دو نفر بودند و نفوس که دو نفر بودند(پیامبر و علی) به صورت جمع آمده است؟
✍️ پاسخ اجمالی:
اجماع علماى اسلام اعم از شیعه و سنى در زمینه ورود این آیه در مورد اهل بیت(ع) و تصریح آنها بر اینکه پیغمبر(ص) غیر از على(ع) و فاطمه(س) و حسن و حسین(ع) کسى را براى مباهله نیاورد، قرینه آشکارى براى تفسیر آیه خواهد بود. بنابراین، ایراد مزبور تنها متوجه شیعه نمى شود. بلکه همه دانشمندان اسلام باید به آن پاسخ گویند. ثانیاً؛ اطلاق «صیغه جمع» بر«مفرد» یا بر «تثنیه» تازگى ندارد، و در قرآن و غیر قرآن از ادبیات عرب و حتى غیر عرب شواهد بسیارى دارد.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0318393
هدایت شده از پاسخ به شبهات
📚 نگاهی به جریان مباهله
1. جریان مباهله؟
2. اهميت «آيه مباهله»؟
3. محتواي آيه «مباهله»؟
4. اثبات صحت حدیث مباهله
5. اهل سنت و شأن نزول آیه مباهله
6. اطلاق صیغه جمع بر مفرد، در آیه مباهله!!
7. شخص پیامبر(ص) مصداق «أنفسنا»!
8. فضائل اهل بیت(ع) در آیه مباهله
#رسول_خدا(ص) #مباهله #آيه_مباهله #حدیث_مباهله #اهل_سنت #اهل_بیت(ع)
مطالعه عناوین بالا در شاخه "آيه مباهله":
http://mk6.ir/XcUeN
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ ماجرای مباهله پیامبر(ص) با مسیحیان نجران؟
✍️ پاسخ اجمالی:
در زمان رسول اکرم(ص) گفتگوهایی بین ایشان و مسیحیان نجران درباره حضرت مسیح(ع) انجام شد و آنها لجاجت کردند خداوند به پیامبر(ص) دستور داد با آنها مباهله کند، پیامبر(ص) به همراه امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه(س) وامام حسن(ع) و امام حسین(ع) برای این کار آماده شدند، وقتی مسیحیان با این صحنه مواجه شدند، احساس خطر کردند و از مباهله سرباز زدند و با پیامبر(ص) مصالحه کردند.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0318395
❓ اهميت «آيه مباهله»؟
✍️ پاسخ اجمالی:
اول اینکه مسأله مباهله نشانه حقانيت پيامبر(ص) در رسالت است؛ زیرا کسی كه ايمان قطعي به راه خود ندارد مباهله نمي كند. دیگر اینکه اين آيه سندی روشن بر عظمت مقام اهل بيت(ع) نزد خداوند است؛ چرا که پیامبر(ص) در این عرصه فقط آنان را به همراه خود برد و این نشانه افضلیت آنها را بر تمام امت می باشد.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0394291
اثبات صحت حدیث مباهله
پرسش: از چه راه هایى مى توان صحت حدیث مباهله را اثبات نمود؟
✍️ پاسخ اجمالی:
1. وجود حدیث در صحاح؛ 2. تصریح به صحت حدیث توسط علمای فریقین؛ 3. تصریح به تواتر حدیث؛ 4. تصریح به عدم خلاف؛ 5. تصریح به وثاقت راویان؛ 6. ارسال مسلّم دانستن حدیث؛ یعنی ابن اثیر در «الکامل» این حدیث را از مسلّمات حدیثى دانسته است.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0324066
#رسول_خدا(ص) #مباهله #آيه_مباهله #حدیث_مباهله #اهل_سنت #اهل_بیت(ع)
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ منافات حضور قلب امام علی(ع) با انفاق ایشان در رکوع نماز!
⁉️ پرسش: حضرت علی(ع) که موقع نماز تیر را از پایشان بیرون آوردند و چیزی را حس نکردند، چطور هنگام رکوع متوجه حضور سائل شدند؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
اين خرده گيرى ها ايراد بر قرآن است؛ چرا كه خداوند آن را ستوده و ولايت مؤمنين را شايسته چنين كسى دانسته است و اگر اين عمل غفلت از خدا بود نبايد تمجيد مي شد.
ضمن اینکه مواردی شبیه این کار که عبادت به شمار می رود توسط پیامبر(ص) نیز در ضمن نماز صورت گرفته است؛ به عنوان مثال در مسند احمد از ابو هريره نقل شده است: ما با پيغمبر نماز عشاء مي خوانديم و وقتي كه پيغمبر به سجده مي رفت، امام حسن و امام حسين كه كوچك بودند بر پشت پيغمبر سوار مي شدند؛ «وقتي پيغمبر مي خواست بلند شود، با اين دو دست مباركش حسن و حسين را مي گرفت و آرام روی زمين مي گذاشت و وقتي كه پيغمبر به سجده مي آمد، آنها روي پيغمبر سوار مي شدند».
توجه به حسنين و گرفتن آنها و آرام زمين گذاشتن، آيا اين ها با حضور قلب در نماز منافات ندارد؟!
شنيدن صداى سائل و كمك به او در نماز، نوعی توجّه به خداست؛ توجه امام علی(ع) وقتی به آن سائل جلب شد که خدا را صدا زد؛ در واقع این نام خدا بود که موجب التفات حضرت به او شد. ایشان با اين كار عبادتى را با عبادت ديگر درآميخت و براي خدا در حال نماز زكات داد.
آنچه اشكال دارد پرداختن به خويشتن به هنگام نماز است، امّا پرداختن به نيازمند مظلوم، كه عبادت محسوب مى شود، اشكالى ندارد.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/fa/article/index/418515
#حضور_قلب #امام_علی(ع) #انفاق #انگشتر
#حاتم_بخشی #نماز #زکات #عبادت #سائل
#ولایت #خدا #قرآن #رسول_خدا #رکوع
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ «فعل كثير» بودن اعطاء انگشتر به سائل در نماز توسط امام علی(ع)!
پرسش: آيا بیرون آوردن و دادن انگشتر به سائل در نماز موجب بطلان نماز نمی شود؟
✍️ پاسخ اجمالی:
در آوردن انگشتر مطابق هيچ فتوايى «فعل كثير» و موجب اشكال در نماز نيست؛ به خصوص اگر اشاره كرده باشد و سائل شخصاً در آورده باشد. ضمن اینکه فقهاء تصريح كرده اند كه حتى كشتن حيوان گزنده مانند عقرب در حال نماز و يا برداشتن و گذاشتن بچّه كوچك در آن حال و يا شمردن عدد ركعات نماز به وسيله سنگريزه و حتى شستن گوشه لباس يا دست اگر در حال نماز نجس شود، ضررى براى نماز ندارد.
#نماز #انگشتر #خاتم_بخشی #آیه_ولایت #ولی #ولایت #فعل_كثير #سائل #حضرت_علی #امام_علی #امیرالمؤمنین
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0394002
هدایت شده از پاسخ به شبهات
⁉️ انحصار دلالت آیه تطهیر بر همسران پیامبر(ص)؟!
پرسش: با توجه به معنای «بیت»، «اهل البیت» در آیه تطهیر، فقط شامل همسران پیامبر(ص) می شود؛ چرا شیعه می گوید این آیه شامل همسران پیامبر(ص) نمی شود؟
✍️ پاسخ اجمالی:
برخی كلمه «بيت» را در آيه «تطهير» به معنی خانه مسكونی گرفتهاند تا معنای آیه منحصر در همسران پيامبر(ص) باشد.
در حالی كه لفظ «اهل»، مفرد مذكر است و همسران پيامبر(ص)، جمع مؤنث هستند و ضمیرهاى آیه هم مذکر است.
در ثانی: پيامبر(ص) خانه مستقلى براى خود نداشت، خانه او خانه هايى متعدد بود كه با همسرانش در آنها زندگى مى كرد. پس منظور از بیت، «بيت قرابت» است، نه «بيت سكونت».
ثالثا: آیات دیگر و روایات، همسران پیامبر(ص) را مورد عتاب قرار داده اند که با عصمت سازگار نیست؛ در حالی که این آیه عصمت را اثبات می کند!
رابعا: گاهی جمله ای بین دو جمله معترضه واقع مى شود که از قبل و بعد خود بیگانه است؛ بنابراین مضمون آیه تطهیر مناسبتی با بحث همسران پیامبر ندارد.
خامسا: در برخى از روایات، پیامبر(ص) به صراحت همسرانش را از شمول اهل بیت خارج نموده است که بعضى از آنان در کتب اهل سنت موجود است. روایاتی از عایشه و ام سلمه وجود دارد که به هنگام جمع شدن پنج نفر زیر عبای رسول خدا ایشان فرموده که اینان(علی، فاطمه، حسن و حسین) اهل بیت منند و امثال ام سلمه را راه نداده است.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0393776
makarem.ir/maaref/l/0324748
#آیه_تطهیر #اهل_بیت #آل_کساء
#اهل_سنت #شیعه #بیت #خانه
هدایت شده از پاسخ به شبهات
#معارف_اسلامی
🔸دلالت آیه تطهیر بر عصمت پنج نفر!
🔸دلالت آیه تطهیر بر عدم عصمت ذاتی اهل بیت!
🔸انحصار دلالت آیه تطهیر بر همسران پیامبر(ص)؟!
🔸مصداق «اهل البيت» در آیه تطهیر از دید روایات اسلامی
🔸«معصوم» بودن امامان(ع) با وجود اعتراف ایشان به خطا و گناه!
🔸اهل البیت در کلام پیامبر(ص) در تفسیر آیه تطهیر
🔸همسران پیامبر(ص) مصداق آیه تطهیر!
🔸«اراده خداوند» در آيه «تطهير»؟
عناوین بالا و بیشتر در شاخه «آيه تطهير»، با 26 مطلب:
http://mk6.ir/SqXwA
🆔 makarem.ir/maaref
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ دلالت آیه تطهیر بر عصمت پنج نفر!
آیه تطهیر طبق حدیث کساء بر عصمت پنج نفر دلالت دارد؛ چرا شیعه به عصمت چهارده نفر معتقد است؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
اولا: منحصر کردن عصمت در این آیه حصری اضافی است نه حقیقی؛ یعنی این آیه می خواهد زنان پیامبر را از معنای اهل بیت خارج سازد، نه اینکه شمول این آیه را از اشخاصی دیگر که از سنخ اهل بیت اند نفی نماید.
ثانیا: پیامبر در حدیث ثقلین «اهل بیت» را هم وزن قرآن به عنوان عامل دیگر هدایت تا قیامت معرفی کرده است؛ یعنی اين حديث نشانگر وجود كسانی از اهل بيت همراه قرآن است كه همچون قرآن شايستگی تمسک و پيروی تا قيامت را دارا باشند.
ثالثا: وقتی عصمت پنج تن اول از معصومین با آیه تطهیر ثابت شد، کلام آنها در معرفی معصومین بعدی حجت خواهد بود.
✍️ پاسخ تفصيلی:
makarem.ir/maaref/l/0420329
#چهارده_معصوم #اهل_بیت
#آیه_تطهیر #عصمت #آل_کساء
#آل_عبا #پنج_تن_آل_کساء
______________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ ورود ابن زياد به كوفه و نقش آن در تصميم گيری كوفيان درباره قيام امام حسين(ع)؟
✍️ پاسخ اجمالی:
کمتر مردمی را میتوان یافت که بتوانند با وجود دیکتاتوری مسلط و جسور، دست به مخالفت زده و در برابر قدرت حاکم، اظهار سرکشی بکنند. هنگامی که نعمان بن بشیر حاکم کوفه بود، مردم با سهلگیری او، به راحتی اظهار تشیّع کردند و زمانی که مسلم به کوفه آمد، بشدّت از او حمایت کردند.
عوض شدن حاکم و جایگزینی ابن زیاد به جای ابن بشیر، اوضاع را به کلّی عوض کرد. خشونت ابن زیاد، بسیاری از مردم را به هراس انداخت و کسانی که زودرنج بوده و عجولانه تصمیمگیری میکردند، نه تنها از ناحیه ابن زیاد خود را در معرض تهدید دیدند، بلکه در اثر تبلیغات ابن زیاد دایر بر آمدن قریب الوقوع سپاه شام، به کلی خود را باختند.
هنوز چند روزی نگذشته بود که عقبنشینی هواداران مسلم شدّت یافت. اشراف شهر که اکنون اطمینان به حکومت کوفه داشته و تثبیت امویان را آشکار میدیدند به روشنی به حمایت از امویان پرداختند. به طور طبیعی بسیاری از مردم نیز مخالفت با رؤسای قبایل را چندان به مصلحت خود نمیدانستند. وقتی که مسلم به قصر ابن زیاد حمله کرد، همین اشراف با تهدید و تطمیع، یاران او را به حداقل رساندند و قدرت خود را بر مهار مردم خویش نشان دادند.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0412521
#امام_حسین(ع) #کوفی #بیعت #شورش
#ابن_زياد #استبداد #خفگان #حکومت_نظامی
#دیکتاتوری #خواص #اشراف #مسلم_بن_عقیل
#یزید #کربلا #عاشورا #قیام #انقلاب #محرم
#هیهات_منا_الذله #کوفه #شهادت #بنی_امیه
#قیام_حسینی #نهضت_حسینی #اسلام
هدایت شده از پاسخ به شبهات
نقش انحرافات فکری و عقیدتی در به وجود آمدن حادثه كربلا؟
✍️ پاسخ اجمالی:
سیر پیدایش انحراف به همان سالهای اولیّه بعد از رحلت پیامبر(ص) ميرسد. انحرافات مزبور در زمینههایی بود که اهل سیاست میتوانستند به راحتی از آنها بهرهگیری کرده و در تحمیق مردم و نیز توجیه استبداد و زورگویی خود از آنها استفاده کنند. بنی امیّه در پیدایش و گسترش این انحرافات، نقشی عظیم داشتند.
سه مفهوم «اطاعت از ائمه»، «لزوم جماعت»، «حرمت نقض بیعت» از رایجترین اصطلاحاتی سیاسی بود که خلفا به کار میبردند. شاید بتوان گفت سه مفهوم مزبور، پایه خلافت و نیز دوام آن را تضمین میکرد. خلفای بنی امیّه و بعدها بنی عبّاس با به کارگیری این مفاهیم در شکل تحریف شده آن، که هیچ قید و شرطی نداشت، مردم را وادار به پذیرش حکومت خود میکردند. نتیجه این انحرافات برای آینده نیز این بود که هیچگاه حرکت امام حسین(ع) برای اهل سنّت، یک قیام علیه فساد قلمداد نشده و تنها آن را یک «شورش» غیر قانونی شناختند.
یکی دیگر از انحرافات دینی در جامعه اسلامی «اعتقاد به جبر» بود. معاویه با ترویج این عقیده از آن به نفع سیاست های خویش استفاده کرد و هنگام گرفتن بیعت برای یزید میگفت: «مسأله یزید، قضایی از قضاهای الهی است و در این مورد کسی از خود اختیاری ندارد». وقتی عمر بن سعد مورد اعتراض قرار گرفت که چرا به سبب حکومت ری، امام حسین(ع) را کشت؟ گفت: «این کار از جانب خدا مقدّر شده بود». کعب الاحبار نیز تا زنده بود، غیبگویی میکرد که حکومت به بنی هاشم نخواهد رسید!
#کربلا #امام_حسین(ع) #عاشورا #شهادت #آسیب_شناسی #انحراف #عقیده #اندیشه #اطاعت #جماعت #بیعت #جبرگرایی #کوفه
✍️ پاسخ تفصیلی
makarem.ir/maaref/l/0412484
هدایت شده از پاسخ به شبهات
پنج کار انجام بده؛ آنگاه هرچه می خواهی گناه کن!
مردى خدمت حضرت حسين بن علی(علیهما السلام) رسيده و عرض کرد: من مردی گناه كارم كه نمی توانم خود را از معصيت نگه دارم؛ مرا پند و اندرزى بده. امام حسین(علیه السلام) فرمود: پنج كار را انجام بده؛ سپس هر گناهى مايلى بكن: اوّل از روزى خدا نخور؛ هر گناهى مايلى بكن. دوّم از ولايت خدا خارج شو؛ هر گناهى مي خواهى بكن. سوّم جايى را پيدا كن كه خدا ترا نبيند؛ هر چه مي خواهى بكن. چهارم وقتى ملك الموت براى قبض روح تو آمد، او را از خود دور كن؛ سپس هر گناهى می خواهى بكن. پنجم وقتى مالك دوزخ ترا داخل جهنم كرد، داخل نشو؛ هر گناهى مايلى انجام ده.
#امام_حسین #موعظه_حسینی #موعظه #گناه #معصیت #نعمت
📖 مطالعه تفصیلی:
https://makarem.ir/maaref/l/0429362
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ عوامل پیدایش نهضت امام حسین(ع)؟
✍️ پاسخ:
براى روشن شدن پاسخ این سؤال لازم است مقدمتاً یادآور شویم که برخلاف پدیده هاى طبیعى که معمولا تک ماهیتى هستند، پدیده هاى اجتماعى ممکن است چند ماهیتى باشند مثلا یک فلز نمى تواند در یک زمان، هم ماهیت طلا داشته باشد و هم ماهیت مس، ولى پدیده هاى اجتماعى مى توانند در آن واحد چند بعد داشته باشند و عوامل مختلفى در پیدایش آن ها موثر باشد.
مثلا یک نهضت مى تواند داراى ماهیت عکس العملى باشد؛ یعنى صرفاً یک عکس العمل باشد، و در عین حال ماهیت تهاجمى نیز داشته باشد و در صورت داشتن ماهیت عکس العملى، ممکن است در برابر یک جریان، عکس العمل منفى و در برابر جریان دیگر عکس العمل مثبت به شمار برود.
قیام امام حسین(ع) از این گونه پدیده ها بود و همه اینها در نهضت آن حضرت وجود داشت؛ زیرا عوامل مختلف در آن اثر داشت که ذیلا توضیح مى دهیم:
سه عامل یاد شده در زیر، در پیدایش این قیام و نهضت اثر داشت:
۱- درخواست بیعت از امام حسین(ع) براى یزید و وارد آوردن فشار به آن حضرت به این منظور؛
۲- دعوت مردم کوفه از امام حسین(ع) به عراق؛
۳- عامل امر به معروف و نهى از منکر که امام حسین(ع) از روز نخست از مدینه با این شعار حرکت کرد.
این هر سه عامل در قیام و نهضت عظیم امام حسین(ع) نقش داشتند و هر کدام یک نوع تکلیف و وظیفه براى امام ایجاب مى کردند و موضع حضرت در برابر هر کدام، فرق مى کرد:
از نظر عامل اول، امام حسین حالت دفاعى داشت؛ زیرا از او به زور بیعت مى خواستند و او خوددارى مى ورزید.
از نظر عامل دوم، حضرت موضع تعاون و همکارى داشت؛ زیرا او را به همکارى دعوت کردند و او نیز پاسخ مثبت داد.
اما از نظر عامل سوم، او مهاجم و معترض بود؛ زیرا اگر هم از او بیعت نمى خواستند باز به حکومت هجوم برده، آن را غیر اسلامى مى خواند.
____
📚 پی نوشت:
makarem.ir/maaref/l/0321357
#کوفه #کربلا #عاشورا #امام_حسین(ع)
#انقلاب #قیام #قیام_حسینی #محرم
#شیعیان #نهضت_حسینی #بیعت #یزید
#امر_به_معروف #نهى_از_منکر #اصلاح
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔰 شهادت حسین(ع) رمز تداوم اسلام
امام حسین(ع) با قیام بی نظیر خود و دادن هفتاد و دو قربانی از بهترین فرزندان اسلام، و فداکردن جان پاکش در این راه سکوت مرگباری را که به جامعه اسلامی سایه افکنده بود درهم شکست، و چهره اصلی نهضت جاهلی بنیامیه را که بر جامعه اسلامی سایه افکنده بود درهم شکست، و چهره اصلی نهضت جاهلی بنیامیه را که پشت ماسکهای اسلامی نهفته بود آشکار ساخت.
او با حماسهای که در کربلا آفرید افکار خواب آلوده را بیدار کرد، و با طوفانی که از امواج خروشان خونش در تمام جهان اسلام به وجود آورد ثابت کرد که «بنیامیه» نه تنها جانشینان پیامبر اسلام نیستند بلکه عوامل نفوذی خطرناکی بر ضد اسلاماند که برای نابودی این انقلاب ریشه دار که ثمره خونهای شهیدان است کمر بسته اند.
مگر جانشین پیامبر - ویا حتی یک مسلمان ساده - ممکن است فرزند پاک و با تقوا و مجاهد و مبارز پیامبر را به خاک و خون بکشد؟ مگر ممکن است مسلمانی به خود اجازه دهد که فرزند شیرخوار نسل پیامبر را شهید کند و خیمههای دختران فاطمه(س) را به آتش کشد؟ حماسههائی که امام سجاد و زینب کبری، ادامه دهندگان راه حسین، در کوفه و کربلا و سپس در مدینه آفریدند این برنامه را تکمیل کرد و پردهها کنار رفت و چهرههای اصلی روشن شد، توطئهها آشکارگشت و به دنبال آن قیامها یکی پس از دیگری آغاز شد.
و عجب نیست که در تمام انقلابهائی که بعد از حادثه کربلا بر ضد بنیامیه خونخوار و حتی بر ضد «بنی عباس» خون آشام صورت گرفت شعار اصلی «خونخواهی شهیدان کربلا» و «الرضا لآل محمد(ص)» بود. و به این ترتیب حسین و یارانش رسالت بزرگ و تاریخی خود را انجام دادند و توانستند اسلام را از این مرحله حساس و خطرناک به سلامت بگذرانند و به این آئین پاک حیات بخش تداوم ببخشند.
اینجاست که تحلیل مفهوم حدیث معروف پیامبر(ص) درباره حسین عزیز(ع) روشن میشود که فرمود: «حُسَيْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ»؛ (حسین از من است و من از او). و نیز شعر معروفی که زبان حال آن سالار شهیدان است: «ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی یا سیوف خذینی»؛ (اگر آئین محمد(ص) جز به شهادت من برپا نمی شود، ای شمشیرها مرا بگیرید).
📖 مطالعه تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0419931
#شهادت #امام_حسین(ع) #قیام_حسینی
#کربلا #عاشورا #انقلاب #اسلام #بنی_امیه
#کوفه #عراق #محرم #مدینه #شام #یزید
هدایت شده از پاسخ به شبهات
⁉️ علّت حضور نیافتن برخی از شیعیان در کربلا؟!
✍️ اشاره:
❓چگونه واقعه کربلا، نزدیک منطقه کوفه به عنوان پایگاه سنتی جمعیت قدرتمند شیعیان آن زمان رخ داد؟
❓در واقع شیعیان کوفه که بسیاری از آنها با دعوت از امام برای هجرت به این شهر، اعلام کردند که آماده قیام علیه یزید و سیطره امویان بر منطقه عراق هستند، یکباره دچار چه ضعف یا خللی شدند که امام را در کربلا و در محاصره لشکر اعزام شده از سوی عبیدالله بن زیاد تنها گذاشتند و به جز افراد معدودی مانند حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه و چند چهره کم شمار دیگر، کسی به امام در کربلا نپیوست؟!
❓آیا تمامی سکنه کوفه را می توان شیعه نامید؟
❓بزرگان شیعه در کوفه در چه وضعی به سر می بردند و یا چگونه می اندیشیدند که نتوانستند در کربلا حضور داشته باشند؟
❓آیا می توان شیعیان کوفه را به هر حال خائن و بی وفا تلقی کرد؟
❓ابن زیاد چه نقشی در تغییر اوضاع کوفه به نفع بنی امیّه و بر علیه امام حسین(ع) داشت؟
در مقاله حاضر از سؤالات فوق پاسخ گفته می شود.
✍️ عناوین مقاله:
🔷نگاهی اجمالی به تاریخچه پیدایش کوفه و اقوام مستقر در آن
🔷معنای «شیعه» در صدر اسلام و سال های منتهی به حادثه عاشورا؟
🔷چگونگی تسلط عبیدالله بن زیاد بر کوفه؟
🔷محاصره کوفه و حکومت نظامی
🔷وضعیت برخی از شناحته شده ترین بزرگان شیعه در زمان واقعه عاشورا
🔷سرنوشت سلیمان بن صرد خزاعی و نگاهی به وضعیت متزلزل درون جامعه شیعی در زمان حادثه عاشورا
📖 مطالعه مقاله:
makarem.ir/maaref/l/0418842
آثار انتخاب در کلام رسول خدا(ص)
نوع انتخابی که انسان در حیات خویش دارد، آثاری در پی دارد که در حديثی از رسول خدا صلی الله عليه و آله آمده است:
«عَن ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): مَنِ انْقَطَعَ إِلَى اللَّهِ كَفَاهُ كُلَّ مَئُونَةٍ وَ مَنِ انْقَطَعَ إِلَى الدُّنْيَا وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَيْهَا وَ مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِيَةِ اللَّهِ كَانَ أَبْعَدَ لَهُ مِمَّا رَجَا وَ أَقْرَبَ مِمَّا اتَّقَى وَ مَنْ طَلَبَ مَحَامِدَ النَّاسِ بِمَعَاصِي اللَّهِ عَادَ حَامِدُهُ مِنْهُمْ ذَامّاً وَ مَنْ أَرْضَى النَّاسَ بِسَخَطِ اللَّهِ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَيْهِمْ وَ مَنْ أَرْضَى اللَّهَ بِسَخَطِ النَّاسِ كَفَاهُ اللَّهُ شَرَّهُمْ وَ مَنْ أَحْسَنَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ كَفَاهُ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ وَ مَنْ أَحْسَنَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اللَّهُ عَلَانِيَتَهُ وَ مَنْ عَمِلَ لِآخِرَتِهِ كَفَى اللَّهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ؛
از ابن عبّاس روايت شده كه پيامبر صلّى الله عليه و آله فرمود:
كسى كه از همه بريد و به خدا رو آورد، خداوند تمام مشكلاتش را حل مى كند
و كسى كه خدا را رها كند و به دنيا رو آورد، خداوند وى را به همان دنيا وا مى گذارد.
و كسى كه بخواهد با معصيت خداوند به هدف هايش نايل شود، به هدفش نمى رسد و گرفتار مشكلاتى مى شود كه از آن پرهيز مى كرد.
كسى كه با ارتكاب گناه ستايش مردمان را بجويد ستايشگرانش به ملامتگران او تبديل مى شوند.
هر كه رضايت مردم را بر خشم الهى مقدّم بدارد، خداوند او را به همان مردم وا مى گذارد
و هر كه خشنودى الهى را بر خشم مردم مقدّم بدارد، خداوند شرّ مردم را از او باز مى دارد.
و هر كه رابطه بين خود و خدا را درست كند خدا نيز مشكلات رابطه او را با مردم حل مى كند
و هر كه باطنش را نيكو گردانَد خداوند ظاهرش را اصلاح مى گردانَد.
و هر كه براى آخرت بكوشد خدا كار دنياى او را درست مى كند».
بحارالأنوار، ج74، ص178.
https://eitaa.com/Ahmadheydari12
نيازهاى مردم به شما از نعمت هاى خدا بر شماست
امام حسين عليه السلام در يكى از خطبه هاى خود فرمود: «و بدانيد نيازهاى مردم به شما از نعمت هاى خدا بر شماست، از اين نعمت ناراحت نشويد كه تبديل به نقمت خواهد شد؛ وَ اعْلَمُوا أَنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَيْكُمْ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَيْكُمْ، فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ فَتَحُورَ نِقَماً».
كسانى كه خداوند نعمت فراوانى به آنها داده، بايد از مراجعات مكرر مردم تعجب يا وحشت نكنند، اين خود نعمت ديگرى است كه بتوانند با نعمت هاى وافرى كه در اختيار آنهاست گره از كار مردم بگشايند.
امیر المؤمنین می فرماید: «آن كس كه وظيفه واجب خود را در برابر اين نعمت هاى الهى انجام دهد زمينه دوام و بقاء آنها را فراهم ساخته و آن كس كه به وظيفه واجب خود در برابر آنها عمل نكند آنها را در معرض زوال و فنا قرار داده است».
https://eitaa.com/Ahmadheydari12
دو رویی در حدیث امام حسن عسکری علیه السلام
قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْعَسْکَری علیه السلام:
«بِئْسَ الْعَبْدُ عَبْدٌ يَكُونُ ذَا وَجْهَيْنِ وَ ذَا لِسَانَيْنِ يُطْرِي أَخَاهُ شَاهِداً وَ يَأْكُلُهُ غَائِباً إِنْ أُعْطِيَ حَسَدَهُ وَ إِنِ ابْتُلِيَ خَذَلَهُ».
بد انسانى است، انسان دو رو و دو زبان، برادر دينى اش را در حضور خود زياد مدح مى كند و در اين زمينه مبالغه مى نمايد و در غياب با غيبت كردن از او چنان است كه گوشت بدن مرده او را مى خورد، اگر به برادرش عطا شود به او حسد ورزد و اگر گرفتار گردد از يارى اش دريغ كند. (تحف العقول، ص488؛ الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص343، از امام باقر علیه السلام)
آدم دو رو و دو زبان کیست؟
1- آدم دو زبان، يعنى كسى كه اظهارات ضد و نقيض دارد و بر حسب هر حالى براى جلب نفع دنيوى و بدون ضرورت، سخن هاى مختلف مىگويد. مثلا به چيزى اقرار مىكند و بعد آن را انكار مىنمايد، و يا به چيزى گواهى مى دهد و بعد خلافش را اظهار مى دارد، يا در حضور كسى از او تمجيد و ستايش مى كند و پشت سرش از او بدگوئى مى نمايد.
2- آدم دو رو و دو زبان، يعنى كسى كه ميان دو دشمن رفت و آمد كند، و با هر كدام به زبان موافق او سخن گويد و اين عين نفاق است.
3- دو نفرى كه باهم دشمنى دارند و پشت سر يكديگر سخنان ناهنجارى مى گويند. كسى كه سخن هريك را براى ديگرى نقل كند دو زبانى است و اين از نميمه بدتر است. چون نميمه تنها نقل كلام شخصى است به كسى كه درباره او سخن گفته. و اگر كلام آن ديگر را هم براى طرف نقل كند دو زبانى مى شود.
4- هنگام برخورد با هريك از دو نفرى كه با يكديگر دشمنند تمجيد كند و او را نسبت به ديگرى تحسين نمايد، اين هم دو زبانى است.
5- به هريك از آن دو نفر، وعده مساعدت و يارى كردن نسبت به ديگرى بدهد. خلاصه در تمام اين موارد، شخص را دو زبان و دورو مى گويند.
ناگفته نماند كه رفاقت و اظهار دوستى با هريك از دو نفرى كه باهم دشمنند بدون نقل كلام هريك براى ديگرى و تحسين و وعده يارى، ضررى ندارد و دو زبانى نيست. (گناهان كبيره، ج2، ص: 314)
https://eitaa.com/Ahmadheydari12
هرگز از كسى چيزى تقاضا نكنيد
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: جَاءَتْ فَخِذٌ مِنَ الْأَنْصَارِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ(ص) فَسَلَّمُوا عَلَيْهِ فَرَدَّ عَلَيْهِمُ السَّلَامَ فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ لَنَا إِلَيْكَ حَاجَةٌ فَقَالَ هَاتُوا حَاجَتَكُمْ قَالُوا إِنَّهَا حَاجَةٌ عَظِيمَةٌ فَقَالَ هَاتُوهَا مَا هِيَ قَالُوا تَضْمَنُ لَنَا عَلَى رَبِّكَ الْجَنَّةَ قَالَ فَنَكَسَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) رَأْسَهُ ثُمَّ نَكَتَ فِي الْأَرْضِ ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ فَقَالَ: أَفْعَلُ ذَلِكَ بِكُمْ عَلَى أَنْ لَا تَسْأَلُوا أَحَداً شَيْئاً. قَالَ فَكَانَ الرَّجُلُ مِنْهُمْ يَكُونُ فِي السَّفَرِ فَيَسْقُطُ سَوْطُهُ فَيَكْرَهُ أَنْ يَقُولَ لِإِنْسَانٍ نَاوِلْنِيهِ فِرَاراً مِنَ الْمَسْأَلَةِ فَيَنْزِلُ فَيَأْخُذُهُ وَ يَكُونُ عَلَى الْمَائِدَةِ فَيَكُونُ بَعْضُ الْجُلَسَاءِ أَقْرَبَ إِلَى الْمَاءِ مِنْهُ فَلَا يَقُولُ نَاوِلْنِي حَتَّى يَقُومُ فَيَشْرَبُ. (الكافى، ج4، ص21، ح5).
امام صادق عليه السلام مى فرمايد: گروهى از انصار خدمت پيغمبر(ص) رسيدند و به آن حضرت سلام كردند. پيامبر(ص) به آنها جواب گفت. عرض كردند: اى رسول خدا! ما را حاجتى است. فرمود: حاجتتان را بيان كنيد. عرض كردند: حاجت بسيار بزرگى است. فرمود: بگوييد چيست؟ عرض كردند: بهشت را براى ما تضمين كن. پيغمبر اكرم(ص) سر به زير انداخت و با عصاى كوچكى كه در دست داشت به زمين اشاره كرد. سپس سر بلند كرد و فرمود: «من اين كار را انجام مى دهم به اين شرط كه هرگز از كسى چيزى تقاضا نكنيد».
بعد از اين ماجرا آنها به قدرى به اين شرط وفادار بودند كه اگر در سفرى سوار بر مركب بودند و تازيانه يكى از آنها مى افتاد، به شخص پياده اى نمىگفت اين تازيانه را به من بده، چرا كه آن هم نوعى تقاضا بود؛ خودش پياده مى شد و تازيانه را بر مى داشت و زمانى كه بر سر سفره اى نشسته بودند هرگاه يكى از حاضران به ظرف آب از ديگرى نزديك تر بود به او نمى گفت ظرف آب را به من بده، خودش بر مى خاست و از ظرف آب مى نوشيد.
https://eitaa.com/Ahmadheydari12
سه چيز است كه با وجود آن چيزى زيان نخواهد رسانيد
امام صادق عليه السلام می فرماید: «ثَلَاثٌ لَا يَضُرُّ مَعَهُنَّ شَيْءٌ الدُّعَاءُ عِنْدَ الْكَرْبِ وَ الِاسْتِغْفَارُ عِنْدَ الذَّنْبِ وَ الشُّكْرُ عِنْدَ النِّعْمَةِ؛ سه چيز است كه با وجود آن چيزى زيان نخواهد رسانيد، دعا به هنگام حوادث سخت، و استغفار به هنگام گناه، و شكر به هنگام نعمت». (الكافى، ج2، ص95، ح7).
توضیح اینکه: انسان از سه حالت خارج نيست يا گرفتار مصيبتى مى شود، يا نعمتى به او مى رسد كه از نگهدارى آن بيم دارد، و يا لغزش و گناهى از او سر مى زند، داروى هر يك از آنها در اين روايت پر معنى آمده است، مشكلات به وسيله دعا از بين مى رود، و آثار گناه به وسيله استغفار، و تثبيت نعمت ها به وسيله شكرگزارى.
https://eitaa.com/Ahmadheydari12
هدایت شده از پاسخ به شبهات
شبهات حیات و رسالت رسول گرامی خدا (598 مطلب)
- مفهوم «خاتَمَ النَّبِيّينَ»؟
- آئين پیامبر اکرم(ص) قبل از بعثت؟
- فدا کردن مسلمانان برای حفظ جان پیامبر اسلام(ص)؟!
- ازدواج پیامبر(ص) با دختر شش ساله؟!
- منافات روایات «سهوالنبی» با عصمت و علم غیب پیامبر اسلام(ص)!
- محدودیّت زمانی دین اسلام و منافات آن با خاتمیّت پیامبر اسلام(ص)!
- بی عدالتی در حق نسل های بعدی باختم نبوت!
- دیدگاه «جان داونپورت» درباره جنگ های پیامبر اکرم(ص)
- جایگاه عدل الهی در ممنوعیت ازدواج بیوه های پیامبر(ص)؟
- قضا شدن نماز (مهمترین عبادت اسلام) توسط پیامبر آن!
- نسبت دادنِ «نسیان و فراموشی» به پيامبر(ص)
- نگاهي به افسانه «آيات شيطانى» يا «غرانيق»
- منافات مساله «خاتمیت» پیامبر اسلام(ص)، با وقوع «مسائل مستحدثه»!
- اجازه انحصاری «ازدواج بدون مهریه» و «ازدواج همزمان با بیش از چهار زن» برای پیامبر اسلام !
- ادامه نزول فرشتگان، و منافات آن با خاتمیت!
- تعارض عقیده امامت با خاتمیت پیامبر اسلام(ص)!
- دلالت روایات اسلامی بر خاتمیت پیامبر اسلام(ص)؟
- رسیدگی به امور جامعه توسط پيامبر اسلام(ص) با وجود همسران متعدّد!؟
- تناقض قرآن درباره جهانی بودن و یا حجازی و عربی بودن دعوت اسلام!
📖 مطالعه:
https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27338
- با کلیک بر لینک فوق به شاخه پيامبر اعظم(ص) با 598 مطلب منتقل می شوید.
- در این لینک لیست عناوین، پرسش و پاسخ اجمالی هر مطلبی را خواهید دید.
- با کلیک بر عنوان هر مطلب پاسخ اجمالی آن مطلب را مشاهده و مطالعه خواهید کرد.
دو خصلت نیک و دو خصلت ناپسند از دید رسول خدا(ص)
قَالَ رَسولُ الله صلّى اللّه عليه و آله:
خَصْلَتَانِ لَيْسَ فَوْقَهُمَا مِنَ الْبِرِّ شَيْءٌ: الْإِيمَانُ بِاللَّهِ وَ النَّفْعُ لِعِبَادِ اللَّهِ.
دو خصلت نيك است كه برتر از آنها نيست: ايمان به خدا و نفع رساندن به بندگان خدا.
وَ خَصْلَتَانِ لَيْسَ فَوْقَهُمَا مِنَ الشَّرِّ شَيْءٌ: الشِّرْكُ بِاللَّهِ وَ الضَّرُّ لِعِبَادِ اللَّهِ.
دو خصلت ناپسند است كه بدتر از آنها نيست: شرك به خدا و زيان رساندن به بندگان خدا.
تحف العقول، ص35.
https://eitaa.com/Ahmadheydari12
گره گشايی و اندوه زدايی از بندگان خدا
امام حسين عليه السّلام در ضمن خطبه ای می فرمايند:
«... و هر کس اندوه مؤمنی را بزدايد، خداوند اندوه دنيا و آخرت را از او بزدايد، و هر که نيکی کند، خداوند به او نيکی کند، و خداوند نيکوکاران را دوست می دارد؛ ... وَ مَنْ نَفَّسَ كُرْبَةَ مُؤْمِنٍ فَرَّجَ اللَّهُ عَنْهُ كُرَبَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ مَنْ أَحْسَنَ أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْهِ "وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ"».
📚 نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص81.
@Ahmadheydari12
بخیل به آسایش و بی نیازی دست نیابد
رسول خدا صلى الله عليه و آله می فرماید: «أَقَلُّ النَّاسِ رَاحَةً الْبَخِيلُ؛ آرامش و آسايش بخيل از تمام مردم كمتر است».(1) هنگامى كه «بُخل» انسان شدت مى يابد، نسبت به خويشتن هم بخيل مى شود و آسايش زندگى اش از بين مى رود؛ زيرا، هميشه در فكر حفظ اموال خويش و افزودن آن است.
اميرمؤمنان على عليه السلام نیز مى فرمايند: «عَجِبْتُ لِلشَّقِيِّ الْبَخِيلِ يَتَعَجَّلُ الْفَقْرَ الَّذِي مِنْهُ هَرَبَ وَ يَفُوتُهُ الْغِنَى الَّذِي إِيَّاهُ طَلَبَ فَيَعِيشُ فِي الدُّنْيَا عَيْشَ الْفُقَرَاءِ وَ يُحَاسَبُ فِي الْآخِرَةِ حِسَابَ الْأَغْنِيَاءِ؛ از بخيل بدبخت در شگفتم! به سرعت سوى فقر پيش مى رود كه از آن مى گريزد و غنا و بى نيازى را كه مى طلبد، از دست مى دهد؛ در دنيا فقيرانه زندگى مى كند و در آخرت بايد حساب اغنيا را بپردازد».(2)
📚منابع:
(1). بحارالانوار، ج70، ص300.
(2). غرر الحكم و درر الكلم، ص462.
@Ahmadheydari12