eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
📂📂 ❤️ > 👈 > 1. ...... ادامه 7⃣ : ☀️کفاره سوگند از روی اراده ، ده مسکین یا تهیه لباس آنان یا آزاد کردن یک برده و در صورت نیافتن این ، گرفتن سه روز روزه است : * لا یواخذکم الله باللّغو فی ایمانکم و لکن یواخذکم بما عقّدتم الایمان فکفارته اطعام عشره مسکین ..... او کسوتهم او تحریر رقبه فنن لم یجد فصیام ثلثه ایّام ذالک کفّاره ایمنکم اذا حلفتم * ( مائده ۸۹ ) 👈 : 💎* فمن لم یجد * مالی اضافه بر مخارج خود و خانواده خویش برای به تکالیف مذکور است . به نظر برخی ، خود طعام یا لباس یا برده مراد است . در نتیجه بایستی به جای آنها سه روز روزه بگیرد . ☀️ به نظر فقیهان امامیه و بیشتر فقهای اهل سنت باید این سه روز را پشت سر هم بگیرد . 8⃣ : 💎حجگذاری که در حج قربانی نیابد باید به جای آن ده روز بگیرد که سه روز آن باید در ایام حج باشد : * فمن تمتّع بالعمره الی الحجّ فما استیسر من الهدی فمن لم یجد فصیام ثلثه ایّام فی الحجّ و وسبعه اذا رجعتم ....‌ ( بقره ۱۹۶ ) ☀️به نظر بیشتر فقیهان قربانی ، یعنی چه حیوانی برای قربانی نباشد یا شخص خرید آن را نداشته باشد . 💎 برخی گفته اند : روزه مذکور از قربانی است و تنها در صورت نبودن قربانی بر شخص می گردد ، اما در صورتی که توان خرید آن را نداشت روزه بر او نیست ، زیرا تعبیر * فمن لم یجد * تنها بر نیافتن قربانی دلالت دارد . ☀️به نظر فقیهان امامیه و اهل سنت ، روز روزه مذکور ،‌باید در ماه باشد . 💎دلیل فقیهان امامیه ، روایاتی از علیهم السلام است که * فی الحج * را در آیه یاد شده به ماه تفسیر کرده اند . ☀️همچنین مشهور فقیهان امامیه گفته‌اند که است این سه روز در روزهای ۷ و ۸ و ۹ باشد . ادامه دارد ......‌ کانال 👇 @Targomeh
27.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۶۴ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ كَالَّذِي يُنْفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۖ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْدًا ۖ لَا يَقْدِرُونَ عَلَىٰ شَيْءٍ مِمَّا كَسَبُوا ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ﴿٢٦٤﴾ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢٦٤) - 💠دو مثال جالب در بارۀ انگيزه‌هاى انفاق! در اين آيه و آيۀ بعد، نخست اشاره به اين حقيقت شده كه افراد با ايمان نبايد انفاقهاى خود را به خاطر منت و آزار، باطل و بى‌اثر سازند، 💠سپس دو مثال جالب براى انفاقهاى آميخته با منت و آزار و رياكارى و خودنمايى و همچنين انفاقهايى كه از ريشۀ اخلاص و عواطف دينى و انسانى سر چشمه گرفته، بيان مى‌كند. مى‌فرمايد: «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، بخششهاى خود را با منت و آزار باطل نسازيد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى) . 💠سپس اين عمل را تشبيه به انفاقهايى كه توأم با رياكارى و خودنمايى است مى‌كند مى‌فرمايد: «اين همانند كسى است كه مال خود را براى نشان دادن به مردم انفاق مى‌كند و ايمان به خدا و روز رستاخيز ندارد» (كَالَّذِي يُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النّاسِ وَ لا يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ) . 💠و بعد مى‌افزايد: «(كار او) همچون قطعه سنگ صافى است كه بر آن (قشر نازكى از) خاك باشد (و بذرهايى در آن افشانده شود) و باران درشت به آن برسد، (و خاكها و بذرها را بشويد) و آن را صاف رها سازد آنها از كارى كه انجام داده‌اند چيزى به دست نمى‌آورند» (فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوانٍ عَلَيْهِ تُرابٌ فَأَصابَهُ وابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْداً لا يَقْدِرُونَ عَلى شَيْءٍ مِمّا كَسَبُوا) . 💠 اين گونه است اعمال رياكارانه و انفاقهاى آميخته با منت و آزار كه از دلهاى سخت و قساوتمند سر چشمه مى‌گيرد و صاحبانش هيچ بهره‌اى از آن نمى‌برند و تمام زحماتشان بر باد مى‌رود. و در پايان آيه مى‌فرمايد: «و خداوند گروه كافران را هدايت نمى‌كند» (وَ اللّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ) . 💠 اشاره به اين كه خداوند توفيق هدايت را از آنها مى‌گيرد چرا كه با پاى خود، راه كفر و ريا و منت و آزار را پوييدند، و چنين كسانى شايستۀ هدايت نيستند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 238 کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 يَا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تُبْطِلُواْ صَدَقاَتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَى كَالَّذِى يُنْفِقُ مَالَهُ رِئَآءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْداً لَا يَقْدِرُونَ عَلَى شَىْءٍ مِمَّا كَسَبُواْ وَاللَّهُ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ 🍀 ترجمه: اى كسانى كه ایمان آورده اید! بخشش هاى خود را با منّت وآزار باطل نسازید، همانند كسى كه مال خود را براى خودنمایى به مردم، انفاق مى كند و ایمان به خدا و روز رستاخیز ندارد. پس مثال او همچون مَثل قطعه سنگ صافى است كه بر روى آن (قشر نازكى از) خاک باشد (و بذرهایى در آن افشانده شود) پس رگبارى به آن رسد (و همه خاكها و بذرها را بشوید) و آن سنگ را صاف (و خالى از خاک و بذر) رها كند!(ریاكاران نیز) از دست آوردشان، هیچ بهره اى نمى برند وخداوند قوم كافران را هدایت نمى كند. 🌷 : باطل نسازید 🌷 : منت 🌷 : آزار و اذیت 🌷 : انفاق می کند 🌷 : خودنمایی 🌷 : همانند 🌷 : قطعه سنگ صافی 🌷 :خاک 🌷 : پس به آن برخورد کند 🌷 : رگبار 🌷 : سختی 🌺 این آیه نمایان گر باطن اشخاصی است که به قصد ریا انفاق می کنند. ظاهر عمل اینان همچون خاک نرم ولی باطن آنها همچون سنگ ، سخت است. وقتی انفاقی می شود نباید منت و آزاری به فقیر برسد زیرا منت و آزار انفاق و صدقات را از بین می برد. «یا أيها الذين آمنوا لا تبطلوا صدقاتکم بالمن و الأذى» سپس این عمل را تشبیه به انفاق هایی که همراه با ریاکاری و خودنمایی است می کند می فرماید: این همانند کسی است که مال خود را برای نشان دادن به مردم انفاق می کند و ایمان به خدا و روز رستاخیز ندارد. «كالذى ينفق ماله رئاء الناس و لا یؤمن بالله و اليوم الآخر» 🌺 و بعد می افزاید کار او همچون قطعه سنگ صافی است که بر آن قشر نازکی از خاک باشد و بذرهایی در آن افشانده شود و باران شدید به آن برسد ، و خاک ها و بذرها را بشوید و آن را صاف رها سازد آنها از کاری که انجام داده اند چیزی به دست نمی آورند. «فمثله کمثل صفوان علیه تراب فأصابه وابل فتركه صلدا لا يقدرون على شىء مما کسبوا» 🌺 این گونه است اعمال ریاکارانه و انفاق های آمیخته با منت و آزار که از دل های سخت و قساوتمند سرچشمه می گیرد و صاحبانش هیچ بهره ای از آن نمی برند و تمام زحماتشان بر باد می رود. و در پایان آیه می فرماید: و خداوند گروه کافران را هدایت نمی کند. اشاره به این که خداوند توفیق هدایت را از آنها می گیرد زیرا که با پای خود ، راه کفر ، ریا و منت و آزار را می پیمایند و چنین کسانی شایسته هدایت نیستند. «و الله لا یهدی القوم الکافرین» 🔹 پيام های آیه264سوره بقره 🔹 ✅ منّت گذارى و آزار فقیر، پاداش انفاق و صدقات را از بین مىبرد. «لا تبطلوا» ✅ ، نشانه عدم ایمان واقعى به پروردگار وقیامت است. «ینفق ماله رئاء النّاس و لایؤمن باللّه» ✅ مهم نیست، انگیزه و روحیّه ى انفاق كننده مهم است. «رئاء الناس» ✅ اعمال شخص منّت گذار، ریاكار وكافر، تباه است. كلمه ى «فمثله» قابل تطبیق با هر سه گروه است. ✅ ، عاقبت رسوا مى شود و حوادث، كاشف حقایق است. «فتركه صلداً» ✅ نه تنها از پاداش آخرت محروم است، بلكه رشد روحى را نیز كسب نكرده است. «لا یقدرون على شىء» ✅ منّت گذار و ، در مدار كفر ومورد تهدید قرار مى گیرد. «لایهدى القوم الكافرین» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌻🌹🌻🌹 🌻🌹🌻🌹 🌻🌹🌻 🌹🌻 🌹 علّت نماز خواندن 👇👇 🔴 نماز خواندن اطاعت از فرمان خداست : « أَقِمِ الصَّلَوةَ لِذِكْرِى» 🔴 برای يارى جستن در مسير تكامل : « وَ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَ الصَّلَوةِ » 🔴 نماز انسان را از گناه دور مي كند : « إِنَّ الصَّلَوةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنكَر» 🔴 نماز باعث پاك شدن از كبر و غرور در انسان است ، حضرت فاطمه(س) فرمودند : « ... و الصلاة تنزيهاً من الكبر ... » 🔴 اگر نماز پذيرفته شود ساير اعمال پذيرفته مي شود ، امام صادق(ع) فرمودند : « إ‌نْ قُبِلَتْ قُبِلَ ما سِواها وَ إنْ رُدَّتْ رُدَّ ما سِواها. » 🔴 نماز مانند شوينده است : پیامبر(ص) فرمودند : نقش نمازهاى پنجگانه براى امت من همانند نهر آب زلالى است كه از مقابل خانه آنان مىگذرد ، اگر كسى روزانه پنج بار در اين نهر شست و شو كند ، آيا به گمان شما باز هم بر بدن او آلودگى و پليدى خواهد ماند؟ 🔴 نماز خواندن در هر شبانه روز ، کفاره گناهاني است که بين دو نماز أنجام مي‌شود . 🔴 در أدیان الهی نماز مطرح بوده : الف : قرآن کریم به نقل ازحضرت ابراهیم(ع) می فرماید"ربّ اجعلنی مُقیم الصلوة وَ مِن ذُریتی" پروردگارا قرار بده من و فرزندانم را که به پادارنده نماز باشیم. ب : قرآن کریم درمورد حضرت اسماعیل(ع) می فرماید"وکانَ یأمُر أهلَه بالصَّلوه" 🔴 از جهنمی ها سؤال می شود چرا جهنمی شدید؟ یکی از علتها را بی نمازی می دانند : ما سَلَكَكُم فِي سَقَر؟ إنّا لَمْ نَكُ مِنَ المُصَلّين و .... 🔵توجه : سؤالی جلوي درب یکی از زندانها پرسیدند که : * آيا نماز مي خوانيد؟ 97 % گفتند : خير ! * پدر و مادرتان نماز مي خوانند؟ 67 % گفتند : خير ! کانال 👇 @Targomeh 🌹 🌻🌹 🌻🌹🌻 🌹🌻🌹🌻 🌹🌻🌹🌻🌹
🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆 💠 خـانـه ی بـی قـــــرآن 💠 ✳️ امام صادق (عليه السلام) می فرمایند : 🌻خانه اى كه در آن قرآن خوانده نمى شود و از خدا ياد نمى گردد، سه گرفتاری در آن خانه بوجود می آید: 🌷بركتش كم شده، (دائم مشکل مالی دارند.) 🌺 فرشتگان آن را ترك مى كنند. (رحمت و فیض خاص خداوند به آن خانه نازل نمی شود.) 🌸 شياطين در آن حضور مى يابند. (دعوا و جدال در آن خانه زیاد است.) ✳️ خواندن قرآن در خانه این سه گرفتاری را برطرف می کند. 📚 اصول كافى ج۲ ص۴۹۹. 🌸💠🌸💠🌸💠🌸💠🌸 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇🧕حجاب (1)🧕 معنای حجاب (1)🧕 🧕 حجاب به معنی هر چیزی است که سبب پنهان و پوشیده شدن چیز دیگر باشد، خواه لباس باشد یا خانه یا غیر اینها و به تعبیر دیگر حجاب به معنى چيزى است كه در ميان دو شىء حائل مى شود. 🧕البته در اصطلاح رایج عبارت است از پوشش جسم از نظر دیگران، که برای زن و مرد وجود دارد لکن حدود آن متفاوت است و در كلمات فقها از قديمترين ايّام تا كنون در مورد پوشش زنان معمولاً كلمه «ستر» به كار رفته، و در روايات اسلامى نيز همين تعبير يا شبيه آن وارد شده است. 🧕دربِ خانه و پرده ای که جلوی درب خانه یا اطاق آویزان می شود آن نیز حجاب است. خداوند به مؤمنین می فرماید: "هر گاه از همسران پيامبر متاعی مى خواهيد از پشت «حجاب» بخواهيد که اين كار براى پاكى دلهاى شما و آنها بهتر است". «وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ و قُلُوبِهِنَّ» . (أحزاب/ 53 ) 🧕 واژۀ «حجاب» در این آیه یک امر کلی را بیان می کند و تعبير به «وراء» (پشت) گواه اين معنى است و شامل هر مانع و حاجبی میشود و یک مصداق آن پرده است که به هنگام نزول آیه پرده ای در خانه ی پیامبر میان مردها و زنها آویزان شد. 🧕انس بن مالك خادم مخصوص پيامبر (ص) مى گويد: "من از همه آگاهتر به اين آيه هستم؛ هنگامى كه زينب با پيامبر (ع) ازدواج كرد و با او در خانه بود غذايى درست فرمود و مردم را دعوت به ميهمانى نمود، اما جمعى پس از صرف غذا هم چنان نشسته بودند و سخن مى گفتند، در اين هنگام این آيه (مِنْ وَراءِ حِجابٍ) نازل شد، اینجا بود که پرده اى افكنده شد و جمعيت برخاستند". (صحيح البخاري / ج7 / 380 - تفسير نمونه/ ج17/ ص 402) 🧕در روايت ديگرى مى خوانيم كه انس بن مالک مى گويد: پيامبر (ص) «ستر» را ميان من و او افكند و در اینجا آیه ي «حجاب» نازل شد". (صحيح البخاري، ج7، ص 381 - تفسير القرآن العزيز المسمى تفسير عبدالرزاق، ج2، 100) بنابراین روایت «ستر» نوعی از حجاب است و آن حجاب به لباس و پارچه است. کانال 👇 @Targomeh
🎇حجاب (۲)🧕 معنای حجاب (۲)🧕 🧕 در قرآن به حجابى كه ميان بهشتيان و دوزخيان كشيده شده اشاره شده است چنانکه می خوانیم: "ميان اين دو گروه حجابى قرار دارد" «وَ بَيْنَهُما حِجابٌ». (أعراف/ 46) 🧕 این حجاب همان«اعراف» است كه مكان مرتفعى است در ميان دو گروه بهشتیان و جهنّمیان كه مانع از مشاهده يكديگر مى شود، ولى مانع از آن نيست كه صداى يكديگر را بشنوند. 🧕 حجاب بر امور معنوی نیز صدق می کند چنانکه بین فرشته های والا مقام و فرشته هائی که در مقام ها و مراتب پائین تری قرار دارند حجاب معنوی وجود دارد. 🧕 امام علی (ع) می فرماید: " بین آن ها و بین فرشتگانی که پائین تر از آنها هستند حجابهائی از عزّت زده شده است". (نهج البلاغة/ صبحي صالح/ ص41 🧕 گاهی میان انسان و موعظه، حجابی از غرور پدیدار می شود چنانکه امام علی (ع) در مورد آفت موعظه می فرماید: "میان شما و پندپذیری پرده ای از غرور و خودخواهی وجود دارد". (تحف العقول/ ص 236) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا