eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
(آيه ٥٩) -اين آيه و چند آيۀ بعد، در بارۀ يكى از مهمترين مسائل اسلامى، يعنى مسألۀ رهبرى بحث مى‌كند و مراجع واقعى مسلمين را در مسائل مختلف دينى و اجتماعى مشخص مى‌سازد. نخست به مردم با ايمان دستور مى‌دهد، مى‌گويد : «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! اطاعت كنيد خدا را» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللّهَ) . بديهى است براى يك فرد با ايمان همۀ اطاعتها بايد به اطاعت پروردگار منتهى شود، و هر گونه رهبرى بايد از ذات پاك او سر چشمه گيرد، و طبق فرمان او باشد، زيرا حاكم و مالك تكوينى جهان هستى اوست، و هر گونه حاكميت و مالكيت بايد به فرمان او باشد. در مرحلۀ بعد مى‌فرمايد: «و اطاعت كنيد پيامبر خدا را» (وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ) . پيامبرى كه معصوم است و هرگز از روى هوى و هوس، سخن نمى‌گويد، پيامبرى كه نمايندۀ خدا در ميان مردم است و سخن او سخن خداست، و اين منصب و موقعيت را خداوند به او داده است. و در مرحلۀ سوم مى‌فرمايد: اطاعت كنيد «اولى الامر (اوصياى پيامبر) را» (وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ) . كه از متن جامعۀ اسلامى برخاسته و حافظ دين و دنياى مردمند. سپس مى‌فرمايد: «اگر در چيزى اختلاف كرديد آن را به خدا و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله ارجاع دهيد اگر ايمان به پروردگار و روز باز پسين داريد، اين براى شما بهتر و پايان و عاقبتش نيكوتر است» (فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلاً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 414 کانال 👇 @Targomeh
«اولى الامر» چه كسانى هستند؟ همۀ مفسران شيعه در اين زمينه اتفاق نظر دارند كه منظور از «اولى الامر» امامان معصوم مى‌باشند كه رهبرى مادى و معنوى جامعۀ اسلامى، در تمام شؤون زندگى از طرف خداوند و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به آنها سپرده شده است، و غير آنها را شامل نمى‌شود. و البته كسانى كه از طرف آنها به مقامى منصوب شوند و پستى را در جامعۀ اسلامى به عهده بگيرند، با شروط معينى اطاعت آنها لازم است نه به خاطر اين كه اولى الامرند، بلكه به خاطر اين كه نمايندگان اولى الامر مى‌باشند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 414 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: حكومت طاغوت -اين آيه در واقع مكمل آيۀ قبل است، زيرا در آنجا، مؤمنان را به اطاعت فرمان خدا و پيامبر و اولو الأمر و به داورى طلبيدن كتاب و سنت دعوت نمود و اين آيه از اطاعت و پيروى و داورى طاغوت، نهى مى‌نمايد. قرآن مسلمانانى را كه براى داورى به نزد حكام جور مى‌رفتند ملامت مى‌كند، مى‌گويد: «آيا نديدى كسانى را كه گمان مى‌كنند به آنچه (از كتب آسمانى) بر تو و بر پيشينيان نازل شده ايمان آورده‌اند ولى مى‌خواهند طاغوت و حكّام باطل را به داورى بطلبند با اين كه به آنها دستور داده شده به طاغوت كافر شوند» (أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحاكَمُوا إِلَى الطّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ) . سپس اضافه مى‌كند: «مراجعه به طاغوت يك دام شيطانى است و شيطان مى‌خواهد آنان را گمراه كند و به بيراهه‌هاى دوردستى بيفكند» (وَ يُرِيدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلالاً بَعِيداً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 415 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 يَا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِى الْأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَناَزَعْتُمْ فِى شَىْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهَ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً 🍀 ترجمه: اى كسانى كه ایمان آورده ‏اید! خدا را اطاعت كنید و از پیامبر و صاحبان امر خود (جانشینان پیامبر) اطاعت كنید. پس اگر درباره چیزى نزاع كردید آن را به حكم خدا و پیامبر ارجاع دهید، اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید. این بهتر و سرانجامش نیكوتر است. 🌷 : اطاعت کنید 🌷 : جانشینان پیامبر كه امامان هستند 🌷 : نزاع کردید 🌷 : آن را ارجاع دهید، بازگردانید 🌷 : نيکوتر 🌷 : پایان، عاقبت، سرانجام 🔴 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. در تفسیر نمونه به نقل از ابن عباس آمده است که پیامبر اسلام هنگام عزیمت به تبوک، حضرت علی علیه السلام را در مدینه به جای خود نهاد و فرمود: تو برای من به منزله هارون برای موسی هستی که این آیه نازل شد. 🌸 این آیه به وظیفه ‏ى مردم در برابر خدا و پیامبر و اولی الأمر اشاره مى کند با وجود سه مرجع « »، « » و « الامر » هرگز مردم در بن ‏بست قرار نمى ‏گیرند. آمدن این سه مرجع براى اطاعت، با توحید قرآنى منافات ندارد، چون اطاعت از پیامبر و اولى الامر نیز، شعاعى از اطاعت و در طول آن است، نه در عرض آن و به فرمان خداوند اطاعت از این دو لازم است. که می فرماید: یا أيها الذين ءامنوا أطيعوا الله و أطيعوا الرسول و أولى الأمر منكم: اى کسانی که ایمان آورده اید! خدا را اطاعت کنید و از پیامبر و صاحبان امر اطاعت کنید. تكرار فرمانِ «اطیعوا» رمز تنوّع دستورهاست. 🌸 گاهى بیان احكام الهى مى ‏كرد، گاهى دستور حكومتى مى ‏داد و دو منصب «رسالت» و «حكومت» داشت. گاهى خطاب به پیامبر مى ‏فرماید: «انزلنا الیك الذّكر لتبیّن للناس ما نزل الیهم» آنچه را نازل كرده ‏ایم براى مردم بیان كن. و گاهى مى‏ فرماید: «لتحكم بین الناس بما اراك اللّه» میان مردم بر اساس قوانین الهى، حكومت و قضاوت كن. درباره مفسدان، مسرفان، گمراهان، جاهلان، جبّاران و... دستور «لاتطع» و «لاتتّبع» مى‏دهد. بنابراین موارد « » باید كسانى باشند كه از اطاعتشان نهى نشده باشد و اطاعتشان در تضادّ با دستورات خدا و رسول قرار نگیرد. 🌸 سپس می فرماید: فإن تنازعتم فى شىء فردوه إلى الله و الرسول إن كنتم تؤمنون بالله و اليوم الأخر ذلك خير و أحسن تأويلا: پس اگر درباره چیزی نزاع کردید آن را به حکم و ارجاع دهید، اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید. این بهتر و سرانجامش نیکوتر است. در آیه اطاعت از اولى‏ الامر مطرح شده است، ولى به هنگام نزاع، مراجعه به آنان مطرح نشده، بلكه تنها مرجع حلّ نزاع، و معرفى شده ‏اند. و این نشانه آن است كه اگر در شناخت اولى ‏الامر و مصداق آن نیز نزاع شد به خدا و رسول مراجعه كنید كه در روایات نبوى، اولى ‏الامر یعنی ‏_بیت علیهم السلام معرفى شده ‏اند. 🔹 پيام های آیه 59 سوره نساء 🔹 ✅ باید نظام اسلامى را بپذیرند و از رهبران الهى آن در قول و عمل پشتیبانى كنند. ✅ مكتبى است كه عقاید و سیاستش به هم آمیخته است. اطاعت از رسول و اولى‏ الامر كه امرى سیاسى است، به ایمان به خدا و قیامت كه امرى اعتقادى است، آمیخته است. ✅ اولى الامر باید همچون معصوم باشند، تا اطاعت از آنها در ردیف اطاعت پیامبر، بى‏ چون و چرا باشد. ✅ از حاكمى واجب است كه مؤمن و از خود مردم با ایمان باشد. ✅ نام اولى الامر در كنار نام و رسول، همراه با اطاعت مطلق، نشان آن است كه مسئول حكومت و نظام اسلامى باید از قداست والایى برخوردار باشد. ✅ نشانه ‏ى ایمان ، مراجعه به خدا و رسول، هنگام تنازع و بالا گرفتن درگیرى‏ هاست و اطاعت در شرایط عادّى كار مهمّى نیست. ✅ یكى از وظایف حكومت اسلامى ایجاد و حل تنازعات است. ✅ باید براى همه ‏ى اختلاف ‏ها، راه حل داشته باشد. ✅ مخالفان با احکام خدا و رسول و اولی الأمر بايد در خود شک کنند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷️ عوامل قساوت قلب از دیدگاه قرآن 1⃣ عدم تسلیم در برابر آیات الهی ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّن بَعْدِ ذَٰلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً ﺳﭙﺲ ﺩﻝ ﻫﺎﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ [ ﻣﻌﺠﺰﻩ ﺷﮕﻔﺖ ﺍﻧﮕﻴﺰ ] ﺳﺨﺖ ﺷﺪ ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﻨﮓ ﻳﺎ ﺳﺨﺖ ﺗﺮ (بقره٧٤) 2⃣ نقض عهد و پیمان فَبِمَا نَقْضِهِم مِّيثَاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺷﻜﺴﺘﻨﺸﺎﻥ ﻟﻌﻨﺖ ﻛﺮﺩﻳﻢ ، ﻭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺨﺖ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪﻳﻢ.(مائده١٣) 3⃣ آرزو های طولانی وَلَا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻧﺒﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ، ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ [ ﺳﺮﮔﺮﻣﻰ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﻪ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎﻱ ﺩﻭﺭ ﻭ ﺩﺭﺍﺯ ] ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻃﻮﻟﺎﻧﻲ ﮔﺸﺖ ، ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺳﺨﺖ ﻭ ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﻧﻌﻄﺎﻑ ﺷﺪ .(حدید١٦) کانال 👇 @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ قُلْ هَٰذِهِ سَبِيلِى أَدْعُواْ إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَاْ وَ مَنِ اتَّبَعَنِى وَ سُبْحاَنَ اللَّهِ وَ مَآ أَنَاْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (یوسف(ع)/۱۰۸) 🔹(اى پیامبر تو نیز) بگو: این راه من است. من و هر كس پیروى‌ام كرد با بینایى به‌سوى خدا دعوت مى‌كنیم و خداوند (از هر شریكى) منزه است و من از مشركان نیستم. 🔸دعوت كننده به توحید با توده مردم فرق دارد، در آیه ۱۰۶ آمده است که توده‌ى مردم غالباً ایمانشان آلوده به شرک است؛ «و ما یؤمن اكثرهم باللَّه الّا و هم مشركون»، امّا رهبر و مبلّغ آسمانى باید بتواند بگوید: «و ما انا من المشركین» 🔸این آیه، خط مشی پیامبر اکرم(ص) و پیروان او را مشخص می‌سازد که همان توحید و دعوت به سوی خداست و پیامبر(ص) وظیفه دارد این خط مشی را به صراحت اعلام کند. واژه بصیرت در اصل به معنای بینایی و در این‌جا شناخت همراه با یقین است که اساس دعوت پیامبران الهی را تشکیل می‌دهد. در جهاد تبیین که امروزه امام جامعه بر آن تأکید دارند، عنصر بصیرت نقش مهمّی ایفا می‌کند. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️راه انبیا، روشن و در معرض شناخت و دید همگان است. «هذه سبیلى» ▫️پویندگان راه حقّ باید مواضع خود را با صراحت و بدون ترس بیان و اعلام كنند. «هذه سبیلى» ▫️دعوت رهبر باید به سوى خدا باشد، نه به سوى خود. «ادعوا الى اللَّه» ▫️رهبر باید بصیرت كامل داشته باشد. «على بصیرة» ▫️مردم را چشم بسته و بدون آگاهى نباید به انجام كارى ترغیب كرد. «على بصیرة» ▫️پیروان پیامبر(ص) باید هر كدام مبلغى باشند كه با بصیرت و آگاهى مردم را به سوى خدا دعوت كنند. «ادعوا الى اللَّه... اَنَا و من اتّبعنى» ▫️محور تبلیغ، تنزیه خداوند از هرگونه شرک و شریک است. «سبحان اللَّه» ▫️مبلّغان دینى باید افرادى خالص و مخلص باشند. «ما أنا من المشركین» ▫️توحید و نفى شرک، اساس دین اسلام است. «ادعوا الى اللَّه، ما أنا من المشركین» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 📖 (ع) 🦋 🦋حضرت يونس عليه‏السلام يكى از پيامبران و رسولان خداست، كه نام مباركش در قرآن، چهاربار آمده، و يك سوره قرآن (سوره دهم) به نام او است. 🦋 🌻يونس عليه‏السلام از پيامبران بنى اسرائيل است كه بعد از سليمان ظهور كرد، و بعضى او را از نوادگان حضرت ابراهيم عليه‏السلام دانسته‏اند، و به خاطر اين كه در شكم ماهى قرار گرفت، با لقب ذوالنون (نون به معنى ماهى است) و صاحب الحوت خوانده مى‏شد. 🌿پدر او متَّى از عالمان و زاهدان وارسته و شاكر الهى بود، به همين جهت خداوند به حضرت داوود عليه‏السلام وحى كرد كه همسايه تو در بهشت، متى پدر يونس عليه‏السلام است. 🌻داوود عليه‏السلام و سليمان به زيارت او رفتند و او را ستودند (چنان كه داستانش در ضمن داستان‏هاى حضرت داوود عليه‏السلام ذكر شد.) 🌿به گفته بعضى، او از ناحيه پدر از نواده‏هاى حضرت هود عليه‏السلام، و از ناحيه مادر از بنى‏اسرائيل بود. 🌻ماجراى حضرت يونس عليه‏السلام غم‏انگيز و تكاندهنده است، ولى سرانجام شيرينى دارد. آن حضرت به اهداف خود رسيد و قومش توبه كرده و به دعوت او ايمان آوردند، و تحت رهنمودهاى او، داراى زندگى معنوى خوبى شدند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈•꧁༼﷽༽꧂•┈ جرعه‌ای از زلال قرآن سوره زمر، آیه ۶۷ 💠 وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالْأَرْضُ جَمِيعًا قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالسَّمَاوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ ۚ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ 💠 و خدا را آن گونه که سزاوار اوست نشناختند، در حالی که زمین در روز قیامت یکسره در قبضه قدرت اوست، و آسمان‌ها هم درهم پیچیده به دست اوست؛ منزّه و برتر است از آنچه با او شریک می‌گیرند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀🌻 2️⃣ در پیشرفت علمی انسانها :( ادامه مطالب قبل ) انسانها امروزه  به تجارب علمی  وکشفیات بزرگی دست پیدا می کنند که وقتی به قرآن مراجعه می نمائیم، می بینیم که راه وروش رسیدن به این اختراعات  وابتکارات در قرآن مجید آمده است . 📖قرآن آنقدر به علم ودانش اهمیت می دهدکه می فرماید: آیا برابرند آنان که می دانند وآنان که نمی دانند؟ 🔰مطالب بسیار زیادی در قرآن وجود دارد که وقتی آن را می شکافی دنیائی نامحدود از دانستنی ها را از آن خارج می نمائی. 📚تمامی دانشمندان بزرگ جهان اعتراف می کنند که با وجود تمامی اختراعات خود، هنوز قطره ای کوچک از دریای بیکران علم الهی را کشف ننموده اند. مجادله آیه ۱۱: 💚☘«یا أیها الذین آمنوا إذا قیل لکم تفسحوا فی المجالس فافسحوا یفسح الله لکم وإذا قیل انشزوا فانشزوا یرفع الله الذین آمنوا منکم والذین أوتوا العلم درجاتۚ والله بما تعملون خبیر» 💚☘معنی آیه: «ای اهل ایمان هرگاه شما را گفتند که در مجالس خود جای را بر یکدیگر فراخ دارید و امر خدا را بشنوید تا خدا بر توسعه ی شما بیفزاید و هرگاه گفتند که از جای خود برخیزید نیز حکم خدا را اطاعت کنید که خدا مقام اهل ایمان و دانشمندان عالم را رفیع می گرداند و خدا به هرچه کنید آگاه است.» 🔰در این آیه خداوند وعده ی اهدای مقام رفیع را برای افراد دانشمند و اهل ایمان کرده است و این خود نوعی اشاره به پیشرفت علمی می باشد. ✍ادامه دارد.... کانال 👇 @Targomeh
🍂 فاطمی زندگی کنیم. 🍂 🌹 خوش به حال انسانهائی که به تأسی از حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها و پیروی از کلام الهی 👇 وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا ﻏﺬﺍی ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ علاقه و ﻧﻴﺎﺯ ﺷﺪﻳﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺑﻪ ﻓﻘﻴﺮ ﻭ ﻳﺘﻴﻢ ﻭ ﺍﺳﻴﺮ ﻣﻲ‌ﺩﻫﻨﺪ: ( /٨ ) إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا «ﻓﻘﻂ ﺑﺮﺍی ﺭﺿﺎی ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻏﺬﺍ ﻣﻲ‌ﺩﻫﻴﻢ ﻭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻣﺰﺩ ﻭ ﺗﺸﻜﺮی ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻧﺪﺍﺭﻳﻢ؛ ( /٩ ) در طول زندگی خود 👇👇 ✅ 👈 ایثار بدون توقع ✅ 👈 انفاق بدون توقع ✅ 👈 خدمت بدون توقع را سر لوحه خود قرار داده و به برکات آن که آرامش روح و اطمینان قلب است مزین شده اند . کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
═━⊰﷽⊱━═ ┊ ┊ ┊ ┊ ┊ 🥀 ┊ 🥀 🥀 🥀⊰اقسام فتنه در آیات و روایات⊱🥀 ✍ در آیات و روایات از دو نوع فتنه سخن به ميان آمده است: 1⃣ به معناي امتحان الهي يا کيفري که خداوند به گنهکاران مي دهد، 2⃣ به معني آشوب و طغيان و ايجاد اختلال در نظم و ثبات جامعه که به وسيله قدرت طلبان و آشوبگران به وجود مي آيد. ✅ فتنه به معناي اول کار خداوند است و آثار تربيتي دارد و افراد را به تلاش و کوشش و اصلاح حال خود وادار مي سازد و اين معنا در موارد متعددي از قرآن کريم آمده است مانند: ☀️أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ. عنکبوت/1. آيا مردم گمان مي کنند که به صرف اينکه بگويند ايمان آورده ايم، به حال خود رها مي شوند و مورد امتحان قرار نمي گيرند؟ ✅ فتنه به معناي دوم در قرآن کريم به عنوان چيزي که بدتر و شديدتر از آدمکشي است آمده است و جامعه اسلامي به جنگ با عاملان فتنه فراخوانده شده است؛ ☀️ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ. بقره/191 فتنه سخت تر از کشتار است. و در مقابله با فتنه گران می فرماید: ☀️وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ. بقره،/ 193 با آنان بجنگيد تا فتنه اي باقي نماند. ╭═━⊰🍃🥀🕊🍃⊱━═╮ کانال 👇 @Targomeh
🖤🥀﷽🥀🖤 🕊🥀 مصادیق گنج اندوزان در قرآن🕊🥀 1⃣ علماء اهل کتاب 🕊🥀 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ كَثِيرًا مِّنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ! ﺧﻴﻠﻲ ﺍﺯ ﺭﻭﺣﺎﻧﻲ‌ﻫﺎی ﻳﻬﻮﺩی ﻭ ﺭﺍﻫﺐ‌ﻫﺎی ﻣﺴﻴﺤﻲ ﺑﺎ ﻓﺮﻭﺧﺘﻦ ﻗﺒﺎﻟﮥ ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﺧﺮﻳﺪﻥ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻣﺮﺩم، ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻲ‌ﻛﺸﻨﺪ ﻭ ﻣﺎﻧﻊ ﺑﻨﺪﮔﻲ ﺧﺪﺍ ﻣﻲ‌ﺷﻮﻧﺪ. ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺳﺮﻣﺎﻳﮥ ﺭﺍﻛﺪ، ﺑﻪ‌ﺻﻮﺭﺕ ﻃﻠﺎ ﻭ ﭘﻮﻝ، ﺭﻭی ﻫﻢ ﺍﻧﺒﺎﺷﺘﻪ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﻫﺰﻳﻨﻪ‌ﺍﺵ ﻧﻤﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ،* ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺯﺟﺮﺁﻭﺭ ﻣﮋﺩﻩ ﺑﺪﻩ! (توبه٣٤) 2⃣ فرعونیان 🕊🥀 «وَكُنُوزٍ وَمَقَامٍ كَرِيمٍ»(۵۸)شعراء و نیز از گنج‌ها و ثروتها و مقامات عالیه ریاست بیرون آوردیم (و به دریای هلاک افکندیم). 3⃣ قارون🕊🥀 «إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِنْ قَوْمِ مُوسَىٰ فَبَغَىٰ عَلَيْهِمْ وَآتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ» (۷۶)قصص همانا قارون یکی از (ثروتمندان) قوم موسی بود که بر آنها طریق ظلم و طغیان پیش گرفت و ما آن قدر گنج و مال به او دادیم که بر دوش بردن کلید آن گنجها صاحبان قوّت را خسته کردی، هنگامی که قومش به او گفتند: آن قدر مغرور و شادمان (به ثروت خود) مباش که خدا هرگز مردم پر غرور و نشاط را دوست نمی‌دارد. 4⃣ امت های پیشین🕊🥀 «قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَىٰ عِلْمٍ عِنْدِي أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا وَلَا يُسْأَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ»(۷۸)قصص قارون گفت: این مال و ثروت فراوان به علم و تدبیر خودم به من داده شد! آیا ندانست که خدا پیش از او چه بسیار امم و طوایفی را که از او قوت و ثروت و جمعیتشان بیشتر بود هلاک کرد؟ و هیچ از گناه بدکاران سؤال نخواهد شد (بلکه یکسر به دوزخ روند). 🥀 🕊 🖤 🥀 🖤 🥀 🕊 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❄️❄️ 🏰 > ✅ > 👈5. > ..... ادامه ◀️ دوم. 🏢قوم ، خانه‌هاى خود را بسیار باشکوه مى‌ساختند؛ به‌گونه‌اى که در روزگار خود نداشت: «... إرَمَ ذاتِ العِمادِ * الّتى لَم‌یُخلَق مِثلُها فِى البِلـدِ ...» ( فجر ۷و۸) 🏛اما بر اثر از دعوت هود علیه السلام کیفر الهی بر آنان فرود آمد و فقط ای از خانه هایشان بر جای ماند : * تدمّر کلّ شیء بامر ربّها فاصبحوا لا یری الّا مسکنهم * ( عنکبون ۳۸) برمی آید که های قوم عاد در مسیر بوده و تا عصر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وجود داشته است . ◀️ سوم. 🏯، خانه‌هاى خود را از سنگ و در میان مى‌ساختند: « و ثَمودَ الَّذین جابوا الصَّخرَ بِالوادِ » ( فجر ۹ ) 🏛امّا آن‌گاه که بر اثر از دعوت صالح علیه‌السلام عذاب الهی آمد ،همین خانه های بس نتوانست آنان را محافظت کند و به ویرانه ای تبدیل شد : * .... فتلک بیوتهم خاویه بما ظلموا * ( نمل ۵۲ ) 🏯برخی مفسران با استناد به این که * * به مکانی اشاره دارد که در بوده ، گفته اند : ویرانه خانه های قوم تا عصر پیامبر صلی الله علیه و آله باقی مانده است . 🏛 افزون بر آیه * قد تبین لکم من مسکنهم ...... * ( عنکبوت ۳۸) که با بر این مدعا دلالت دارد ، شواهد تاریخی نیز نشان می‌دهد که مردم هنگام سفر تجارتی به شام ، از کنار سرزمین که ویرانه های قوم ثمود در آن قرار داشت ، عبور می‌کردند . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۶۰ أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا ﴿٦٠﴾ آیا به کسانی که گمان می کنند به آنچه بر تو و پیش از تو نازل شده ایمان آورده اند، ننگریستی، که می خواهند [در موارد نزاع و اختلافشان] داوری و محاکمه نزد طاغوت برند؟ [همان حاکمان ستمکار و قاضیان رشوه خواری که جز به باطل حکم نمی رانند،] در حالی که فرمان یافته اند به طاغوت کفر ورزند، و شیطان [با سوق دادنشان به محاکم طاغوت] می خواهد آنان را به گمراهی دوری [که هرگز به رحمت خدا دست نیابند] دچار کند. (۶۰) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٦٠) شأن نزول: يكى از يهوديان مدينه با يكى از مسلمانان منافق اختلافى داشت، بنا گذاشتند يك نفر را به عنوان داور در ميان خود انتخاب كنند، مرد يهودى چون به عدالت و بى‌نظرى پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله اطمينان داشت گفت: من به داورى پيامبر شما راضيم ولى مرد منافق يكى از بزرگان يهود به نام «كعب بن اشرف» را انتخاب كرد و به اين ترتيب با داورى پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله مخالفت كرد. آيۀ شريفه نازل شد و چنين افرادى را شديدا سرزنش كرد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 414 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ ءَامَنُواْ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَن يَتَحَاكَمُواْ إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُواْ أَن يَكْفُرُواْ بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُضِلَّهُمْ ضَلَالاً بَعِيدا (60) ً 🍀 ترجمه: آیا به كسانى كه گمان مى کنند به آنچه بر تو و آنچه پیش از تو نازل شده است، ایمان آورده اند ننگریستی كه مى خواهند داورى را نزد طاغوت ببرند، در حالى كه فرمان یافته اند به طاغوت، كفر ورزند و شیطان مى خواهد آنان را به گمراهی دوری، گمراه کند. 🌷 : آیا ننگریستی 🌷 : گمان می کنند 🌷 : می خواهند 🌷 : داوری کنند 🌷 : طغیانگر 🌷 : آنها را گمراه می کند 🌷 : گمراهی 🌷 : دور 🔴 : این آیه همانند ساير آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است و در انتقاد از كسانى است كه مرجع نزاع خود را قرار مى دهند. میان یک منافق مسلمان و یک یهودى نزاع شد. بنا بر داورى گذاشتند. پیامبر را به خاطر امانت و عدالت به داورى قبول كرد، ولى آن گفت: من به داورى كعب بن اشرف (كه از بزرگان یهود بود) راضیم، زیرا مى دانست كه با هدایایى مى تواند نظر كعب را به نفع خود جلب كند. که آیه 60 سوره نساء نازل شد. 🌸 این آیه از اطاعت و پیروی و داوری ، نهی می کند و از افرادی که مرجع نزاع و اختلاف و درگیری خود را طاغوت قرار می دهند انتقاد می کند که می فرماید: ألم تر إلى الذين يزعمون أنهم ءامنوا بمآ أنزل إليك و مآ أنزل من قبلك يريدون أن يتحاكموا إلى الطاغوت و قد أمروا أن يكفروا به: آیا به کسانی که گمان می کنند به آنچه بر تو و آنچه پیش از تو نازل شده است، ایمان آورده اند ننگریستی که می خواهند داوری را نزد طاغوت ببرند، در حالی که فرمان یافته اند به طاغوت ، کفر ورزند. امام صادق علیه السلام فرمودند: ، كسى است كه به حقّ حكم نكند و در مقابل فرمان خدا، دستور دهد و اطاعت شود. و یرید الشیطان أن يضلهم ضلالا بعيدا: و شيطان مى خواهد آنان را به گمراهی دوری، گمراه کند. 🔹 پيام های آیه 60 سوره نساء 🔹 ✅ بدون تبرّى از طاغوت، ایمان نیست، خیال ایمان است. ✅ سازش با ، حرام است. ✅ ابتدا راه را نشان دهید، سپس راه باطل را نفى كنید. ✅ حتّى فكر و اراده ى مراجعه به طاغوت مورد انتقاد است. ✅ ، و در یک خط و در برابر پیامبرانند. ✅ كفر به و حرام بودن مراجعه به دادگاه هاى طاغوتى، فرمان همه ادیان آسمانى است. ✅ در حل اختلافات داخلى، سراغ بیگانگان رفتن، خواست شیطان و ممنوع است. ✅ ، تحت اراده ی شیطانند و طاغوتها دامها و ابزار كار شیطانند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘🌻 3️⃣ در تعلیم وتربیت : (ادامه مطالب قبل) 📖قرآن بزرگترین کتاب تربیت افراد وجامعه است.در جاههای فراوانی از قرآن احترام به پدر ومادر وبزرگان ورعایت ادب واحترم آمده است.قرآن به ما انسانها آموخته است که راه زندگی بهتر با رعایت احترام به دیگران وقبول راهنمائی آنها امکان پذیر است. بزرگانی که تجربیات خود را به سختی بدست آورده اند وبه آسانی به هدیه می نمایند. 🔰علم وسواد آموزی در قرآن آنقدر اهمیت دارد که پیامبر ما مسلمانان اسیران را در مقابل با سواد نمودن مسلمان آزاد می کردند اسیران کافری را که در جنگ به اسارت در آمده بودند. 🔰اسلام که کتاب قرآن را اساس کار خود می داند، علم ودانش را از گهواره تا گور سفارش می نماید وپیامبر بزرگ ما مسلمانان برآن تأکید می کند. 💚☘ وَ ابْعَثْ فِيهِم رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِم آياتِكَ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُزَكِّيهِمْ اِنَّكَ اَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ 📗( ) ادامه..... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️ در محضر قرآن کریم/ ✅ فِى بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالغُدُوِّ وَ الْأَصَالِ(نور/۳۶) 🔹این چراغ پرفروغ در خانه‌هایى نورافشانی می‌کند که خدا خواسته است آن خانه‌ها مقام و منزلت پیدا کنند و در آنجا نامش را ببرند و مردان و زنانی هر صبح و شب به پاکی یادش کنند. 🔸در زیارت جامعه خطاب به ائمّه معصومین‌ علیهم السلام مى‌خوانیم: «جَعَلكم فى بیوتٍ أذِن اللّه أن تُرفع...» بنابر این حرم امامان معصوم‌ علیهم السلام، یكى از مصادیق این آیه است. كلمه‌ى «ترفع» در آیه به معناى بلندى مكانى نیز مى‌تواند باشد، نظیر آیه‌ى «اذ یَرفع ابراهیم القواعِدَ من البیت و اسماعیل»(بقره/۱۲۷) كه حضرت ابراهیم پایه‌هاى كعبه را بلند ساخت. امام باقر علیه السلام فرمود: مراد از «بیوت» در این آیه، خانه‌هاى انبیا و امامان معصوم است.(تفسیر نورالثقلین) 🔸«ثعلبى» در تفسیر خود نقل مى‌كند: روزى پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله مشغول تلاوت این آیه بود، ابوبكر برخاست و پرسید: آیا خانه‌ى فاطمه علیها السلام و على علیه السلام از مصادیق این آیه است؟ فرمودند: آرى، از بهترین مصادیق این آیه است(تفسیر روح‌المعانی). امام كاظم علیه السلام فرمود: مراد از «بالغدوّ و الآصال» در آیه، اوقات نماز است(بحار‌الانوار، ج۲۳، ص۳۲۶). در فرهنگ قرآن، در موارد متعدّدى به جاى نماز، واژه تسبیح آمده است، مانند آیات: «و سبّح بالعشىّ والابكار»(آل‌عمران/۴۱)، «و سَبّح بحَمدِ ربّك قبلَ طلوع الشمس و قبل الغروب»(ق/۳۹) ❇️ از پيام‌های آیه ▫️راهیابى به نور هدایت خداوند، با رفت و آمد به مساجد به دست مى‌آید. «اللّه نور... یهدى اللّه لنوره... فى بیوت...» ▫️مكان‌ها یكسان نیستند و بعضى از آنها، بر بعضى دیگر برترى دارند. «فى بیوت أذن اللّه أن تُرفَع» ▫️مساجد باید از خانه‌هاى دیگر بهتر و برتر باشند. «أن تُرفَع» ▫️بزرگى و عظمت، مخصوص خدا و مواردى است كه او اجازه مى‌دهد. «أذن اللّه أن تُرفَع» ▫️اصل در استفاده از مساجد، نماز و ذكر خداست، نه مراسم دیگر. «یُذكرُ فیها اسمه» ▫️درهاى مسجد باید در اوقات نماز باز باشد و كسى حقّ ندارد آن را ببندد. «یسبّح له فیها بالغُدوّ و الآصال» ▫️تسبیح خداوند، باید هر صبح و شام تكرار شود. «یسبّح... بالغُدوّ و الآصال» (عنصر زمان و مكان در عبادت مؤثّر است.) کانال 👇 @Targomeh