eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🌴 ⚠️ /41 📖 🥀یکی از اشراف یهود خیبر که دارای همسر بود ، با زن شوهرداری که او هم از خانواده های سرشناس خیبر محسوب می شد ، عمل منافی عفت انجام داد . 🍃یهودیان از اجرای حکم تورات (سنگ سار کردن ) در مورد آنها ناراحت بودند و به دنبال راه حلی می گشتند که آن دو را از حکم مزبور معاف سازند ، در عین حال پای بند بودن خود را به احکام الهی نشان دهند . 🥀این بود که به هم مسلکان خود در مدینه پیغام فرستادند که حکم این حادثه را از پیامبر صلی الله علیه و آله بپرسند (تا اگر در اسلام حکم سبک تری بود آن را انتخاب کنند و در غیر این صورت ، آن را نیز به دست فراموشی بسپارد و شاید از این طریق می خواستند توجه پیامبر صلی الله علیه و آله را نیز به خود جلب کنند و خود را دوست مسلمانان معرفی نمایند) 🍃به همین جهت ، جمعی از بزرگان یهود مدینه به خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله شتافتند . پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : آیا هر چه حکم کنم ، می پذیرید ؟ آنها گفتند : بخاطر همین نزد تو آمده ایم 🥀در این موقع ، حکم سنگ باران کردن کسانی که مرتکب زنای محصنه می شوند نازل گردید . ولی آنها از پذیرفتن این حکم (به عذر این که در مذهب آنها چنین حکمی نیامده شانه خالی کردند ) پیامبر صلی الله علیه و آله اضافه کرد ، این همان حکمی است ؟ در تورات شما نیز آمده ، آیا موافقید که یکی از شما را به داوری بطلبم و هر چه او از زبان تورات نقل کرد بپذیرید ؟ گفتند : آری . 🍃پیامبر صلی الله علیه و آله گفت : ابن صوریا که در فدک زندگی می کند چگونه عالمی است ؟ گفتند : او از همه یهود به تورات آشناتر است . به دنبال او فرستادند و هنگامی که نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد ، حضرت به او فرمود تو را به خداوند یکتایی که تورات را بر موسی نازل کرد و دریا را برای نجات شما شکافت و دشمن شما فرعون را غرق نمود و دریا بیابان شما را از مواهب خود بهره مند ساخت ، سوگند می دهم بگو آیا حکم سنگ باران کردن در چنین موردی ، در تورات بر شما نازل شده است یا نه ؟ او در پاسخ گفت : سوگندی به من دادی که ناچارم بگویم آری ، چنین حکمی در تورات آمده است . 🥀پیامبر صلی الله علیه و آله گفت : چرا از اجرای حکم سرپیچی می کنید ؟ او در جواب گفت : حقیقت این است که ما در گذشته این را درباره افراد عادی اجرا می کردیم ولی در مورد ثروتمندان و اشراف خودداری می نمودیم ، این بود که گناه مزبور در طبقات مرفه جامعه ما رواج یافت تا این که پسر عموی یکی مرتکب این عمل زشت شد و طبق معمول از مجازات او صرف نظر کردند . 🍃در همین اثنا یک فرد عادی مرتکب این کار گردید ، هنگامی که می خواستند او را سنگباران کنند ، خویشان او اعتراض کردند و گفتند : اگر بنا هست این حکم اجرا بشود ، باید در مورد هر دو اجرا بشود و به همین جهت ، نشستیم و قانونی سبک تر از قانون سنگسار کردن تصویب نمودیم و آن این بود که به هر یک چهل تازیانه بزنیم و آنها را وارونه سوار مرکب کنیم در کوچه و بازار بگردانیم 🥀در این هنگام ، پیامبر صلی الله علیه و آله دستور داد که آن مرد و زن را در مقابل مسجد سنگسار کنند و فرمود : خدایا من نخستین کسی هستم که حکم تو را زندنمودم بعد از آن که یهود آن را از بین بردند . در این هنگام آیه نازل شد و جریان مزبور را به طور فشرده بیان کرد . مبارکه مائده آیه 41. 📕یا ایها الرسول لا یحزنک الذین یسارعون فی الکفر من الذین قالوا آمنا بافواههم ولم تومن قلوبهم ومن الذین هادوا سماعون للکذب سماعون لقوم آخرین لم یاتوک یحرفون الکلم من بعد مواضعه یقولون ان اوتیتم هذا فخذوه وان لم توتوه فاحذروا ومن یرد الله فتنته فلن تملک له من الله شیئا اولئک الذین لم یرد الله ان یطهر قلوبهم لهم فی الدنیا خزی ولهم فی الآخرة عذاب عظیم 🥀ای فرستاده (خدا)! آنها که در مسیر کفر شتاب می‌کنند و با زبان می‌گویند: «ایمان آوردیم» و قلب آنها ایمان نیاورده، تو را اندوهگین نسازند! و (همچنین) گروهی از یهودیان که خوب به سخنان تو گوش می‌دهند، تا دستاویزی برای تکذیب تو بیابند؛ آنها جاسوسان گروه دیگری هستند که خودشان نزد تو نیامده‌اند؛ آنها سخنان را از مفهوم اصلیش تحریف می‌کنند، و (به یکدیگر) می‌گویند: «اگر این (که ما می‌خواهیم) به شما داده شد (و محمد بر طبق خواسته شما داوری کرد،) بپذیرید، وگرنه (از او) دوری کنید!» (ولی) کسی را که خدا (بر اثر گناهان پی‌درپی او) بخواهد مجازات کند، قادر به دفاع از او نیستی؛ آنها کسانی هستند که خدا نخواسته دلهایشان را پاک کند؛ در دنیا رسوایی، و در آخرت مجازات بزرگی نصیبشان خواهد شد.(٤١) کانال 👇 @Targomeh
🌹 نشستنــــــ در مجالســـــ عمومیـــــ 💢 نهمــــــــ 🍃از آدابـــــ اجتماعیـــــ مورد توجّه قرآن، جا دادن به تازه واردانــــــ در مجالس عمومی است: 📖«یاَیهَا الَّذینَ ءامَنوا اِذا قیلَ لَکم تَفَسَّحوا فِی المَجلِسِ فَافسَحوا یفسَحِ اللّهُ لَکم... یرفَعِ اللّهُ الَّذینَ ءامَنوا مِنکم والَّذینَ اوتُوا العِلمَ دَرَجت‌...».  🍃 شأنــــــ نزول آیه، درباره گروهی از شرکت کنندگان در جنگ بدر است که در «صفّه» بر پیامبر و یارانش وارد شدند. پیامبر دستور داد که حاضران به آنان جای دهند.  🍃 برخی، این عمل پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) را نوعی ادبـــــ آموزیـــ و درســـــ احترام گذاشتن پیش‌گامانـــــ جهاد و ایمان دانسته‌اند.  🍃 برخی نیز با توجّه به ذیل آیه، احتمال داده‌اند که آیه به رعایت ادبـــــــ در برابر عالمانـــــ و دانشمندانـــــ ناظر باشد.  کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 عجایب دنیای ظهور ⭕️ درختانی که می‌شکنند! 💚 امام حسین علیه السلام در بیان آنچه هنگام ظهور امام مهدی عجل الله فرجه رخ مى‌دهد فرمودند: «برکت از آسمان به سوى زمین فرو مى‌ریزد؛ تا آن‏جا که درخت از میوه فراوانى که خداوند در آن مى‏‌افزاید، مى‏‌شکند. مردم میوه زمستان را در تابستان و میوه تابستان را در زمستان مى‏‌خورند؛ و این معناى سخن خداوند متعال است: و اگر مردم آبادى‏‌ها ایمان مى‌آوردند و تقوا پیشه مى‏‌کردند، برکت‏‌هایى از آسمان و زمین به روى آنان مى‏‌گشودیم؛ لیکن تکذیب کردند.» (اعراف/۹۶) ✅ مردم اگر می‌دانستند که خدای عزیز چه بهشت برینی بروی همین زمین برایشان تدارک دیده کار و زندگی‌شان را رها کرده و فقط برای فرج دعا می‌کردند.. 📗مختصر البصائر،ج۱، ص۱۶۸ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘📘 📦 > ⬅️ 🔻 از ویژگیهاى اخلاقى و صفات پسندیده و در میان همه اقوام و ملتها از اهمیت ویژه‌اى برخوردار است و عموم انسانها با هر و مذهبى امانتدارى را ارج‌نهاده و شخص امانتدار را مى‌ستایند. 🔹 در اسلام نیز امانت از اهمیت و‌جایگاه والایی برخوردار است و قرآن در آیات متعدد را به توجه و حفظ امانت دیگران سفارش کرده است ؛ ازجمله در آیه ۵۸ نساء 🔻خداوند با تاکید به همگان می دهد که را به اهل آن باز گردانند : * انّ الله یامرکم ان تودّوا الامانات الی اهلها * . 🔹اهل امانت اختصاص به ندارد ، بلکه را نیز در برمی گیرد ، چنانکه پیامبر فرمود : را به صاحبش بازگردانید ، هر چند باشد . 🔻امام علیه السلام نیز فرمود : اگر قاتل علی علیه السلام به من بسپارد آن را به وی باز خواهم گرداند 🔹 و نیز امام علیه السلام فرمود : اگر پدرم حسین بن علی علیه السلام شمشیری که با آن پدرم را به شهادت رسانده در نزد من گذارد به او باز خواهم گرداند . 🔻در شان آیه فوق نیز نقل شده که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پس از مکه کلید کعبه را که از عثمان بن طلحه کافر به ستانده بود به وی بازگرداند . 🔹قرآن در آیاتی دیگر از وحی به عنوان فرشته ای یاد می کند : * نزل به الرّوح الامین * ( شعرا ۱۹۳ و نیز تکویر ۲۱) . ادامه دارد...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۵۰و۱۵۱ إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا ﴿١٥٠﴾ بی تردید کسانی که به خدا و پیامبرانش کافر می شوند و می‌خواهند میان خدا و پیامبرانش [با ایمان آوردن به خدا و کفرورزی به پیامبران] جدایی اندازند، و می گویند: به بعضی ایمان می آوریم و به برخی کافر می شویم و می خواهند میان کفر و ایمان راهی [خاص] برگزینند، [سبک مغز و بی شعورند.] (۱۵۰) أُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا ۚ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُهِينًا ﴿١٥١﴾ اینان در حقیقت کافرند؛ و ما برای کافران عذابی خوار کننده آماده کرده ایم. (۱۵۱) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٥٠) -ميان پيامبران تبعيض نيست! در اين آيه و آيۀ بعد توصيفى از حال جمعى از كافران و مؤمنان و سرنوشت آنها آمده است و آيات گذشته را كه در بارۀ منافقان بود تكميل مى‌كند. نخست به كسانى كه ميان پيامبران الهى فرق گذاشته، بعضى را بر حق و بعضى را بر باطل مى‌دانند اشاره كرده، مى‌فرمايد: «آنها كه به خدا و پيامبرانش كافر مى‌شوند و مى‌خواهند ميان خدا و پيامبران تفرقه بيندازند و اظهار مى‌دارند كه ما نسبت به بعضى از آنها ايمان داريم اگر چه بعضى ديگر را به رسميت نمى‌شناسيم، و به گمان خود مى‌خواهند در اين ميان راهى پيدا كنند. . .» (إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللّهِ وَ رُسُلِهِ وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلاً) . در حقيقت اين جمله حال يهوديان و مسيحيان را روشن مى‌سازد كه يهوديان مسيح را به رسميت نمى‌شناختند، و هر دو، پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله را، در حالى كه طبق كتب آسمانى آنها نبوت اين پيامبران بر ايشان ثابت شده بود. بنابراين، ايمان آنها حتى در مواردى كه نسبت به آن اظهار ايمان مى‌كنند، بى‌ارزش قلمداد شده است، چرا كه از روح حق‌جويى سر چشمه نمى‌گيرد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 470 کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٥١) -در اين آيه ماهيت اين افراد را بيان كرده، مى‌فرمايد: «آنها كافران واقعى هستند» (أُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ حَقًّا) . و در پايان آنها را تهديد كرده، مى‌گويد: «ما براى كافران عذاب توهين آميز و خواركننده‌اى فراهم ساخته‌ايم» (وَ أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ عَذاباً مُهِيناً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 471 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۵۲ وَالَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَلَمْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ أُولَٰئِكَ سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا ﴿١٥٢﴾ وکسانی که به خدا و پیامبرانش ایمان آوردند و میان هیچ یک از آنان جدایی نینداختند، خدا پاداششان را می دهد؛ و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۵۲) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٥٢) -در اين آيه به وضع مؤمنان و سرنوشت آنها اشاره كرده و مى‌گويد: «كسانى كه ايمان به خدا و همۀ پيامبران او آورده‌اند و در ميان هيچ يك از آنها تفرقه نينداختند (و با اين كار، «تسليم و اخلاص» خود در برابر حق، و مبارزۀ با هر گونه «تعصب» نابجا را اثبات نمودند) به زودى خداوند پاداشهاى آنها را به آنها خواهد داد» (وَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لَمْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ أُولئِكَ سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْ) . و در پايان آيه به اين مطلب اشاره مى‌شود كه اگر اين دسته از مؤمنان در گذشته مرتكب چنان تعصبها و تفرقه‌ها و گناهان ديگر شدند اگر ايمان خود را خالص كرده و به سوى خدا بازگردند خداوند آنها را مى‌بخشد «و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده و هست» (وَ كانَ اللّهُ غَفُوراً رَحِيماً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 471 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌹 بخش 1 🌸 إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُواْ بَيْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُواْ بَيْنَ ذَلِكَ سبيلا ً 🍀 ترجمه: قطعاً كسانى كه به خداوند و پیامبرانش كفر مى‏ ورزند و مى ‏خواهند میان خدا و پیامبرانش جدایى بیفكنند و مى ‏گویند: به بعضى ایمان مى‏ آوریم و به بعضى كافر مى‏ شویم، و مى‏ خواهند در این میانه راهى در پیش گیرند. 🌸 أُولَٰٓئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا ۚ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُهِينًا 🍀 ترجمه: اینان در حقیقت همان كافران هستند؛ و ما برای كافران عذابی خوار كننده آماده ساخته ایم. 🌸 وَالَّذِينَ ءامَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَلَمْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ أُولَٰٓئِكَ سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا 🍀 ترجمه: و كسانی كه به خدا و پیامبرانش ایمان آوردند و میان هیچ یک از آنان جدایی نینداختند، خداوند به زودی پاداششان را می‌ دهد؛ و خدا همواره بسیار آمرزنده ی مهربان است. 🌷 : کفر می ورزند 🌷 : پیامبرانش 🌷 : می خواهند 🌷 : جدایی بیفکنند 🌷 : آماده ساخته ایم 🌷 : خوار کننده 🌷 : به زودی 🌷 : آمرزنده 🌷 : مهربان 🔴 : این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. و ، بعضى پیامبران و بعضی موارد دیگر را قبول داشتند و به بعضى دیگر كافر بودند. که این آیات درباره آنها نازل شد. 🌸 تنها دینی که تمام پیامبران را قبول دارد دین است. مگر می شود از زندگی پیامبر اسلام و موسی و عیسی و نوح و ابراهیم و یوسف و یونس و سایر انبیای دیگر گفت و محبت آنها را در دل نداشت و به آنها ایمان نیاورد نمی توانید مسلمانی را پیدا کنید که بگوید من به فلان پیامبر ایمان ندارم اگر چنین شخصی را یافتید این شخص مسلمان نیست و طبق همین آیات است. اما می گویند ما فقط به موسی و بعضی دیگر ایمان داریم و به مسیح و پیامبر اسلام ایمان نداریم یا می گویند ما به عیسی و بعضی از پیامبران دیگر ایمان داریم و به پیامبر اسلام ایمان نداریم. 🌸 درباره کسانی که بعضی از پیامبران را قبول دارند و بعضی دیگر را باطل می دانند می فرماید: إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُواْ بَيْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُواْ بَيْنَ ذَلِكَ سبيلا: قطعاً كسانى كه به خداوند و پیامبرانش كفر مى‏ ورزند و مى ‏خواهند میان خدا و پیامبرانش جدایى بیفكنند و مى ‏گویند: به بعضى ایمان مى‏ آوریم و به بعضى كافر مى‏ شویم، و مى‏ خواهند در این میانه راهى در پیش گیرند. بنابراين، ايمان آنها حتّى در مواردى كه نسبت به آن اظهار مى ‌كنند، بى ‌ارزش قلمداد شده است، زیرا كه از روح حقّ‌ جويى سر چشمه نمى ‌گيرد. و سپس آنها را معرفی می کند و سرنوشت آنها را چنین بیان می کند: أُولَٰٓئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا ۚ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُهِينًا: اینان در حقیقت همان كافران هستند. و ما برای كافران عذابی خوار كننده آماده ساخته ایم. 🌸 سپس در آیه بعد به سرنوشت کسانی که به خدا و تمام پیامبران آوردند اشاره كرده و مى‌ فرماید: وَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لَمْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ أُولئِكَ سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْ: و کسانی که به و پیامبرانش ایمان آوردند و میان هیچ یک از آنان جدایی نینداختند، به زودی پاداششان را می دهد. و در پايان آيه به اين مطلب اشاره مى ‌شود كه اگر اين دسته از در گذشته مرتكب گناهان شدند اگر ايمان خود را خالص كرده و به سوى بازگردند خداوند آنها را مى‌ بخشد وَ كانَ اللّهُ غَفُوراً رَحِيماً: و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است. کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌹 بخش 2 🌸 إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُواْ بَيْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُواْ بَيْنَ ذَلِكَ سبيلا ً 🍀 ترجمه: قطعاً كسانى كه به خداوند و پیامبرانش كفر مى‏ ورزند و مى ‏خواهند میان خدا و پیامبرانش جدایى بیفكنند و مى ‏گویند: به بعضى ایمان مى‏ آوریم و به بعضى كافر مى‏ شویم، و مى‏ خواهند در این میانه راهى در پیش گیرند. 🌸 أُولَٰٓئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا ۚ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُهِينًا 🍀 ترجمه: اینان در حقیقت همان كافران هستند؛ و ما برای كافران عذابی خوار كننده آماده ساخته ایم. 🌸 وَالَّذِينَ ءامَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَلَمْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ أُولَٰٓئِكَ سَوْفَ يُؤْتِيهِمْ أُجُورَهُمْ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا 🍀 ترجمه: و كسانی كه به خدا و پیامبرانش ایمان آوردند و میان هیچ یک از آنان جدایی نینداختند، خداوند به زودی پاداششان را می‌ دهد؛ و خدا همواره بسیار آمرزنده ی مهربان است. 🔴 در جلسه قبلى به ترجمه واژه ها و شأن نزول آیات و شرح آیات پرداختیم در این جلسه به پیام های آیات اشاره می کنیم. 🔹 پیام های آیات 150تا152 سوره نساء 🌷 ، یک جریان و سنّت دائمى الهى و همچون زنجیر به هم پیوسته است. پس باید به همه‏ ى این جریان اعتقاد داشت. 🌷 و ، جبهه‏ ى واحدند و جدایى در كار نیست. 🌷 كفر به و فرستادگان الهی، یا ایمان به خدا و كفر به همه ‏ى پیامبران، یا ایمان به خدا و كفر نسبت به بعضى انبیا، ممنوع است. راه حقّ، ایمان به خدا و ایمان به همه ‏ى پیامبران است. 🌷 همه باید به رسمیّت شناخته شوند. 🌷 پذیرش قوانین مخالف ، نوعى تبعیض در دین و ممنوع است. 🌷 ، هم اكنون نیز موجود و آفریده شده است. «اعتدنا» نسبت به «امامت» نیز عقیده به همه ‏ى امامان لازم است. پذیرش بعضى و انكار بعضى یا توقّف، به منزله ‏ى كفر به همه ائمه است. 🌷 باید به و تمام پیامبرانش ایمان داشت. با اینكه درجات انبیا متفاوت است، ولى ایمان به همه ى آنها ضرورى است. 🌷 با اینكه هستى ما و توفیقات ما و تمام امكانات و ابزارهاى ما از اوست، ولى باز هم به ما پاداش مى دهد. 🌷 در پاداش خود، كوتاهى ها و تقصیرات ما را به حساب نمى آورد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 📖 _(ص) و سوم‌ 🦋پيمان‏شكنى يهود بنى قَينُقاع و سزاى آن‏ها🦋 🌻 نفرات يهود بنى قينقاع كه عموماً از شجاع‏ترين دلاوران يهود بودند به ششصد نفر مى‏رسيد، اين‏ها در اطراف مدينه سكونت داشتند، 🌿 وقتى كه جنگ بدر بين مسلمين و كفار در گرفت، در اين بحران خطرناك كه نقطه حساس وفاى به پيمان بود، آن‏ها پيمان شكنى كردند. (و به زيان مسلمين و به نفع دشمن دست به كار شدند.) 🌻رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم از پيمان‏شكنى آن‏ها سخت آزرده شد؛ نيمه شوال آن سال كه بيست و چند روز بيشتر از واقعه بدر نگذشته بود، به سوى يهود بنى قينقاع لشكر كشيد تا آن‏ها را سركوب كند و سزاى پيمان‏شكنى آن‏ها را به آن‏ها برساند. 🌿آن‏ها در برابر لشكر اسلام نتوانستند مقاومت كنند، بلكه به قلعه‏هاى خود پناهنده شدند، و همچنان تا 15 روز در محاصره به سر مى‏بردند تا اين كه خودشان حاضر شدند كه فرمان رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم را بپذيرند و هر حكمى درباره جان و مال و فرزندانشان كرد، قبول نمايند. 🌻رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم دستور داد همه را كت بسته حاضر كنند؛ ولى عبدالله بن ابى سلول كه با آن‏ها هم سوگند بود، وساطت كرد و در وساطت اصرار نمود سرانجام رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم كه اطراف مدينه را براى سكونت آن‏ها پايگاهى خطرناك بر ضد اسلام مى‏دانست، دستور صادر كرد كه آن‏ها اطراف مدينه را تخليه كنند. 🌿يهود بنى قينقاع به حكم پيامبر مجبور شدند كه از آن جا كوچ كنند، ناچار با زن و فرزند خود به سرزمين اذرعات شام كوچ كردند پس از آن رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم اموالشان را به عنوان غنيمت گرفت. کانال 👇 @Targomeh
✅خدا به حضرت مریم بچه داد غیر عادی و با معجزه ✴️قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّكِ لِأَهَبَ لَكِ غُلَامًا زَكِيًّا. 📜(مریم19) 👈گفت من فرستاده ی پروردگارت هستم که نوزادی پاک به تو هدیه کنم ❇️قرآن میگه وقتی شما هم بچه دار میشید بگید خدا بهمون بچه داد فرق نذارید ✴️يَهَبُ لِمَن يَشَاءُ إِنَاثًا وَيَهَبُ لِمَن يَشَاءُ الذُّكُورَ 📜(شوری49) 👈خدا به هرکه بخواد دختر میدهد و به هرکه بخواهد پسر میدهد یعنی همین ـــــــــ꧁꧂ــــــــ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 🌹 برخورد با سفیهانـــــــ و نادانانـــــــــ 💢 دهمـــــــ 🍃رعایتــــ ادبـــــــ در برخورد با جاهلان و نادانان از ویژگی‌های بندگان ممتاز خداوند است: 📖«و‌عِبادُ الرَّحمنِ الَّذینَ یمشونَ عَلَی الاَرضِ هَونًا و اِذا خاطَبَهُمُ الجهِلونَ قالوا سَلما»،   🍃و این ادبــــــ چیزی جز برخورد و رفتاری کریمانه با آنان نیست: 📖«... ‌و‌اِذا مَرّوا بِاللَّغوِ مَرّوا کراما»   🍃چنان‌که در آیاتی دیگر به حسنـــــ گفتار با سفیهان و نادانان سفارش شده است: 📖«... ‌و‌قولوا لَهُم قَولاً مَعروفا».  کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 نمک نشناس⚠️ /33 📖 🥀در شان نزول آیه آمده است که : جمعی از مشرکان به مدینه آمده مسلمان شدند و چون بیمار بودند ، به فرمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به منطقه خوش آب و هوایی در بیرون مدینه رفتند و اجازه یافتند که آن جا از شیر شترهای زکات بهره گیرند . چون سلامت خود را بازیافتند ، چوپان های مسلمانان را گرفته ، دست و پایشان را بریدند و چشمانشان را کور کرده ، شتران را به غارت بردند و اسلام هم دست کشیدند . 🍃رسول خدا صلی الله علیه و آله دستور داد که دستگیرشان کنند و همان کاری را که با چوپانان کرده بودند ، بر سر آنان بیاورند و آیه که در همین رابطه است نازل شد . 📕انما جزاء الذین یحاربون الله ورسوله ویسعون فی الارض فسادا ان یقتلوا او یصلبوا او تقطع ایدیهم وارجلهم من خلاف او ینفوا من الارض ذلک لهم خزی فی الدنیا ولهم فی الآخرة عذاب عظیم 🥀کیفر آنها که با خدا و پیامبرش به جنگ برمی‌خیزند، و اقدام به فساد در روی زمین می‌کنند، (و با تهدید اسلحه، به جان و مال و ناموس مردم حمله می‌برند،) فقط این است که اعدام شوند؛ یا به دار آویخته گردند؛ یا (چهار انگشت از) دست (راست) و پای (چپ) آنها، بعکس یکدیگر، بریده شود؛ و یا از سرزمین خود تبعید گردند. این رسوایی آنها در دنیاست؛ و در آخرت، مجازات عظیمی دارند.(٣٣) کانال 👇 @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ إِن تُقْرِضُواْ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً يُضَاعِفْهُ لَكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ شَكُورٌ حَلِيمٌ. عَالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (تغابن/۱۷-۱۸) 🔹اگر به خداوند وام دهید وامى نیكو، آن را براى شما زیاد مى‌كند و شما را مى‌آمرزد و خداوند سپاسگزار بردبار است. او به پنهان و آشكار آگاه است، نفوذناپذیر و حكیم است. 🔸موضوع قرض الحسنه، در آیات متعدّدى از قرآن(بقره/۲۴۵، حدید/۱۱،۱۸، تغابن/۱۷، مزمل/۲۰) آمده است. خداوندى كه تمام هستى را آفریده، از انسانى كه هستى و اموالش را خودش به او داده مى‌خواهد كه به دیگران كمک كند و فرموده وام دادن به دیگران، وام دادن به خداوند است و وعده‌ها و پاداش‌هاى چندین برابر مى‌دهد، این به خاطر رشد انسان و دل كندن او از دنیا و رسیدگى به فقرا و خدمت به مردم و گره گشایى از آنان و شكستن بت دلبستگى به مادیت و پرواز به سوى خدا و شكوفایى روح سخاوت و عاطفه است. 🔸البته وام دادن، زمانى ارزش دارد كه نیكو باشد، فورى باشد، بى منّت باشد، با احترام باشد، براى مصرف حقّى باشد، مبلغ و مقدار آن مشكل‌گشا باشد، براى خدا و بدون چشم‌داشت از مردم باشد و موجب غرور قرض‌دهنده نشود. در قرآن كفّاره گناهان چند چیز بیان شده است؛ از جمله: توبه، نماز، جهاد و قرض‌الحسنه. ❇️ از پيام‌های آیات ▫️یا انفاق كنید و ببخشید، یا لااقل قرض‌الحسنه بدهید. «انفقوا... تقرضوا» ▫️وام ‌دادن به خلق خدا، وام‌دادن به خداست. «تقرضوا اللّه» ▫️یكى از راه‌هاى حفظ نفس از بخل، قرض‌الحسنه است. «یوق شُحّ نفسه... تقرضوا اللّه» ▫️وام‌گیرنده را تحقیر نكنید، زیرا طرف حساب شما خداوند است و در واقع شما به خدا وام داده‌اید. «تقرضوا اللّه» ▫️قرضِ نیكو، پاداش نیكو را به دنبال دارد. «قرضاً حسناً یضاعفه لكم» ▫️وام‌ دادن و حل مشكلات مردم، سبب گذشت خداوند از گناهان است. «تقرضوا اللّه... یغفر لكم» ▫️براى ایجاد انگیزه در كارهاى خیر، پاداش‌ها و بركات آن را بیان كنید. «یضاعفه لكم و یغفر لكم» ▫️خداوند، از كسانى كه قرض‌الحسنه مى‌دهند، سپاسگزار است، پس افراد قرض‌گیرنده نیز از قرض‌دهندگان تشكر كنند. «و اللّه شكور» ▫️خداوند، حلیم است، پس اگر به ما قرض‌الحسنه ندادند، ما نیز حلیم و بردبار باشیم. «شكور حلیم» ▫️علم خداوند نسبت به پیدا و پنهان یكسان است. «عالم الغیب و الشّهادة» ▫️گمان نكنیم خدا به وام ما نیاز دارد. «العزیز» ▫️دستورات، تشویقات و پاداش‌هاى الهى، حكیمانه است. «العزیز الحكیم» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 احسان در قرآن ✅ در فرهنگ قرآن، این واژه جایگاه ویژه‌ای دارد و اینطور استنباط می‌شود که مفهوم آن، فراتر از احسان مالی است و هرگونه خیررسانی به دیگران را شامل می‌شود تا جایی که می‌توان مقام احسان را از والاترین فضایل مؤمنین دانست. برخی از آیات قرآن در این مورد را مرور می‌کنیم: 🔹ان الله یحب المحسنین؛ خداوند نیکوکاران را دوست دارد (مائده/۱۳) 🔸ان الله مع الذین اتقوا و الذین هم المحسنون؛ پیوسته نظر لطف و عنایتش با محسنین است(نحل/۱۲۸) 🔹قل یا عباد الذین ءامنوا اتقوا ربکم للذین احسنوا فی هذه الدنیا حسنه؛ به نیکوکاری تشویق می‌کند(زمر/۱۰) 🔸کذلک سخرها لکم لتکبروا الله علی ما هداکم و بشر المحسنین؛ به آنان بشارت داده است(حج/۳۷) 🔹ان رحمت الله قریب من المحسنین؛ رحمت الهی به آنان نزدیک است(اعراف/۵۶) 🔸هل جزاء الاحسان الا الاحسان؛ فرموده که جزای احسان، جز احسان نیست(رحمن/۶۰) 🔹و احسن کما احسن الله الیک؛ خداوند به تو احسان کرده، تو نیز به دیگران احسان کن(قصص/۷۷) 🔸ان احسنتم احسنتم لانفسکم؛ فایده احسان، متوجه خود شماست(اسراء/۷) 🔹فاتاهم الله ثواب الدنیا و حسن ثواب الاخرة و الله یحب المحسنین؛ پاداش دنیوی و ثواب اخروی دارد(آل‌عمران/۱۴۸) ✅ و از ویژگی‌های محسنین: 🔸الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة و هم بالاخرة هم یوقنون. اولئک علی هدی من ربهم و اولئک هم المفلحون؛ برپا داشتن نماز، پرداختن زکات، یقین به آخرت و نیز اهل هدایت و فلاح بودن (لقمان/۴,۵) 🔹و بالاسحارهم یستغفرون؛ اهل مناجات شبانه(ذاریات/۱۹) 🔸والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین؛ جهاد در راه خدا(عنکبوت/۶۹) 🔹من یتق و یصبر فان الله لایضییع اجر المحسنین؛ اهل تقوا و صبر(یوسف/۹۰) 🔸الذین ینفقون فی السراء و الضراء و الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس و الله یحب المحسنین؛ اهل انفاق و دارای کظم غیظ و عفو(آل عمران/۱۳۴) کانال 👇 @Targomeh
(علیهم‌السلام)، کافر است... ▪️▪️▪️ 🔰وَ مَا يَجْحَدُ بِآيَاتِنَا إِلَّا الْكَافِرُونَ «سورة العنكبوت ٤٧» و آیات ما را جز کافران انکار نمی کنند. ⚠️⚠️⚠️ آیات و نشانه‌های الهی چیست؟ در دعای ندبه داریم : «یَابْنَ الْآیاتِ وَ الْبَیِّناتِ» 👈یعنی اهل بیت «صلوات‌الله‌علیهم»، آیات و نشانه‌های الهی هستند. ✳️ حضرت آقا امام صادق «صلوات‌الله‌علیه» می‌فرماید؛ «ما آیات هستیم و ما بینات هستیم» ✳️«نَحْنُ‌الْآيَاتُ وَ نَحْنُ‌الْبَيِّنَاتُ» 📓مناقب (ابن شهرآشوب)، ج‏3، ص: 272 📓تفسیر البرهان، ج‏1، ص: 52 📓بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏24، ص: 303 👇👇👇 فلذا در زیارت جامعه کبیره که شناسنامه شیعه است، داریم : «وَ مَنْ جَحَدَكُمْ كافِرٌ» و هر كه شما را انكار كند، كافر است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘📘 📦 > ⬅️ 🔻و در متعدد دیگری نیز قرآن از انبیای الهی ، به عنوان فرستادگانی یاد کرده است : * انّی لکم رسول امین * (شعرا ۱۰۷ ، ۱۲۵ ، ۱۴۳ ، ۱۶۲ ، ۱۷۸ ) که این امر حکایت از امانت در نزد خداوند و رسولان او و نیز ملتهای گذشته دارد ؛ 🔹همچنین یکی از ویژگی های مومنان راستین را آنان دانسته است : * قد افلح المومنون ...... الذین هم لاماناتهم و عهدهم راعون * ( مومنون ۱ و ۸ ) 🔻 و در آیه ای دیگر را مصداق تقوا و وفا به بر می شمارد : * و من اهل الکتاب من ان تامنه بقنطار یوذّه الیک ..... بلی من اوفی بعهده و اتّقی فان الله یحب المتّقین * (آل عمران ۷۵ و ۷۶ ) 🔹در اسلامی نیز بر نقش و اهمیت تاکید فراوانی شده است ؛ 🔻در روایتی عامل استواری و نظام امت و در حدیثی دیگر در امانت با بی دینی یکسان شمرده شده است . 🔹در موردی دیگر امام صادق علیه السلام شخصیت و ایمان فرد را او دانسته است ؛ نه فراوانی رکوع و سجود وی . ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۵۳ يَسْأَلُكَ أَهْلُ الْكِتَابِ أَنْ تُنَزِّلَ عَلَيْهِمْ كِتَابًا مِنَ السَّمَاءِ ۚ فَقَدْ سَأَلُوا مُوسَىٰ أَكْبَرَ مِنْ ذَٰلِكَ فَقَالُوا أَرِنَا اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ بِظُلْمِهِمْ ۚ ثُمَّ اتَّخَذُوا الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ فَعَفَوْنَا عَنْ ذَٰلِكَ ۚ وَآتَيْنَا مُوسَىٰ سُلْطَانًا مُبِينًا ﴿١٥٣﴾ اهل کتاب [بنا به خواستِ نامعقولشان] از تو می خواهند که از آسمان، کتابی برای آنان نازل کنی، البته [این بازیگران زشت باطن] از موسی بزرگ تر از آن را خواستند، و گفتند: خدا را آشکارا به ما نشان ده. پس آنان را به کیفر ستمشان صاعقه فرو گرفت. باز پس از آنکه [بر وحدانیّت حق و ضرورت خداپرستی] دلایل روشن برای آنان آمد، گوساله را به عنوان معبود گرفتند، و ما از این [گناه بزرگ و زشت هم] گذشتیم و به موسی برهانی روشن و قدرتی آشکار دادیم. (۱۵۳) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٥٣) شأن نزول: جمعى از يهود نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آمدند و گفتند: اگر تو پيغمبر خدايى كتاب آسمانى خود را يكجا به ما عرضه كن، همانطور كه موسى تورات را يكجا آورد، اين آيه و آيۀ بعد نازل شد و به آنها پاسخ گفت. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 471 کانال 👇 @Targomeh