eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸.... ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ لاَ يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلاَ نَصَبٌ وَلاَ مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَطَؤُونَ مَوْطِئاً يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلاَ يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّيْلاً إِلاَّ كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ (/١٢٠) ⚡️ترجمه : زيرا هيچ گونه تشنگى، رنج و گرسنگى در راه خدا به آنان نمى رسد و هيچ گامى در جايى كه كافران را به خشم آورد برنمى دارند وهيچ چيزى از دشمن به آنان نمى رسد، مگر آنكه براى آنان به پاداش اينها عمل صالح نوشته مى شود. قطعاً خداوند پاداش نيكوكاران را تباه نمى كند. 🔴 مسلمانان بايد در راه اطاعت خدا، آماده ى تحمّل هر سختى و فشارى باشند. ⭐️تمام سختی ها و گرسنگی و تشنگی هایی که در طول این ماه مبارک، متحمل شدید، نزد خدا ثبت شده و موجب اجر است. ☘تحمل سختی ها بخاطر خدا، انسان را به درجه ی محسنین می رساند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂 مراقب حرفها و نیت هایمان باشیم. 🍂 🔶وَأَسِرُّوا قَوْلَكُمْ أَوِ اجْهَرُوا بِهِ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ (ملک/١٣) ⚡️ترجمه : گفتارتان را پنهان كنيد يا آشكار سازيد، (تفاوتى ندارد) همانا او به آنچه در سينه هاست آگاه است. ❌ريا و نفاق را كنار بگذاريم چراكه خدا به باطن ها آگاه است. 💥پنهان بودن، در علم عميق خداوند، اثرى ندارد. او تمام نيّت ها و راز دل ها را مى داند. 🍁توجه به این که خدا از دلها خبردارد، عاملی برای اصلاح قول ها و رفتارهاست. ♡♥ کانال 👇 @Targomeh
🌺 🍂 آخرت را بر دنیا ترجیح دهید. 🍂 🔶وَمَا أُوتِيتُم مِّن شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَزِينَتُهَا وَمَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَي أَفَلَا تَعْقِلُونَ (قصص/۶٠) ⚡️ترجمه : و آنچه به شما داده شده، بهره ى زندگى دنيا و زينت آن است (كه فانى و زودگذر است)، در حالى كه آنچه نزد خداست، بهتر و پايدارتر است. پس آيا نمى انديشيد؟! 💥نعمت هاى دنيوى، محدود و آمیخته با مشکلات است؛ ولى پاداش الهى، نامحدود و غير قابل تصوّر است. 💥نعمتهای دنیوی، موقت است؛ ولی پاداش های الهی، ابدی و ماندگار است. ❌هركس باقى را فداى فانى، و بهره ى ناب را با لذّات آميخته با مشكلات عوض كند، در حقيقت عاقل نیست کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🌎 « ورَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ » (انشراح/4) و نام ترا بلندآوازه گردانيديم. 💥محبوبیّتِ«اسم محمّد»در بریتانیا Muhammad the most popular ➣محمّد محبوب‌ترین نام در بریتانیاست! ➣صدای اشهد ان (اذان) در جای‌جای جهان، حتی در دانشگاه‌های آمریکا هم بلند است! Why We Need the Islamic Call to Prayer at American Universities کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📗📗 🌏 🟫جهان در زبان فارسى به معناى ، کیهان و که شامل همه آفریده‌ها مى‌شود . 🟩 معادل عربى آن « » است که گاه به معناى عام مخلوقات بوده و گاه دلالت جزئى یافته، بر مخلوقات در گستره زمانی یک قرن می کند . 🟫و گاهی نیز دلالت جزئی یافته ، بر گروهی از آفریدگان هم گونه در یک اطلاق می شود . 🟩تعریف هایی که برای ارائه شده ، بیشتر نوع نگاه صاحبان آنها و عالم بوده‌اند . 🟫 در این تعریف‌ها به همه هستی به جز خدای متعالی ، نخستین چیزی که همه را در بر گرفت ، مجموع طبیعی بسیط و دسته هایی از موجودات متجانس ، همه ، یا آسمان و زمین و آنچه میان آنهاست ، تعریف شده است . 🟩واژه پژوهان قرآنی و مفسران در تعیین مصداقی عالم ، اختلاف دارند ؛ برخی آن را شامل هر موجودی جز می دانند . 🟫بعضی با به برخی از آیات ، عالم را شامل مجموعه افلاک و همه آنها دانسته اند ؛ یعنی آسمان و زمین و آنچه میان آنهاست . 🟩گروهی دیگر آن را محدودتر کرده‌اند ؛ در روایتی از ابن عباس و سعید بن جبیر و مجاهد نقل شده است که ، جن و انس هستند . 🟫 برخی دیگر با کاربرد عالم در موجودات ذوی العقول ، ملائکه و شیاطین را نیز بر این دو ، افزوده اند. 🟩 برخلاف های پیشین ، برخی با توجه به کاربرد صیغه جمع این واژه ( ) و به کار نرفتن مفرد آن در قرآن ، معتقدند که هر از موجودات ، یک عالم هستند ؛ مانند عالم آتش و عالم خاک . 🟫 ابوسعید خدری وهب بن منیه ، فتاده ، ابوحاتم رازی و ..... با اشاره به زیاد عالم ها از ۱۸ هزار تا ۴۰ هزار معتقدند از شرق تا غرب آن یکی از این عالم هاست . 🟩 بر خلاف پیشین ،‌ برخی از واژه پژوهان بر این باورند که واژه عالم به صورت همه موجودات را شامل می‌شود ؛ اما اگر به صورت جمع سالم ( ) باشد ، تنها شامل موجودات با شعور خواهد شد و عالم و نبات و حیوان را در بر نخواهد گرفت . پایان کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۴۶ وَقَفَّيْنَا عَلَىٰ آثَارِهِمْ بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ ۖ وَآتَيْنَاهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدًى وَنُورٌ وَمُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ ﴿٤٦﴾ و به دنبال پیامبران گذشته، عیسی بن مریم را درآوردیم در حالی که تصدیق کننده تورات پیش از خود بود، و انجیل را که در آن هدایت و نور است به او عطا کردیم و آن هم تصدیق کننده تورات پیش از خود، و برای پرهیزکاران هدایت و موعظه بود. (۴۶) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٤٦) -در تعقيب آيات مربوط به تورات، در اين آيه اشاره به وضع انجيل كرده، مى‌گويد: «پس از رهبران و پيامبران پيشين، مسيح را مبعوث كرديم، در حالى كه (به حقانيت تورات اعتراف داشت و) نشانه‌هاى او كاملا با نشانه‌هايى كه تورات داده بود تطبيق مى‌كرد» (وَ قَفَّيْنا عَلى آثارِهِمْ بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ) . سپس مى‌گويد: «انجيل را در اختيار او گذاشتيم كه در آن هدايت و نور بود» (وَ آتَيْناهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدىً وَ نُورٌ) . اطلاق نور به اين دو كتاب در قرآن، ناظر به تورات و انجيل اصلى است. بار ديگر به عنوان تأكيد، روى اين مطلب تكيه مى‌كند كه «نه تنها عيسى بن مريم، تورات را تصديق مى‌كرد، بلكه انجيل كتاب آسمانى او نيز گواه صدق تورات بود» (وَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ) . و در پايان مى‌فرمايد: «اين كتاب آسمانى مايۀ هدايت و اندرز پرهيزكاران بود» (وَ هُدىً وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 521 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۴۷ وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فِيهِ ۚ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ﴿٤٧﴾ و باید اهل انجیل بر طبق آنچه خدا در آن نازل کرده داوری کنند، و آنان که بر طبق آنچه خدا نازل کرده داوری نکنند، هم اینانند که فاسق اند. (۴۷) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٤٧) -آنها كه به قانون خدا حكم نمى‌كنند! پس از اشاره به نزول انجيل در آيات گذشته، در اين آيه مى‌فرمايد: «ما به اهل انجيل دستور داديم كه به آنچه خدا در آن نازل كرده است، داورى كنند» (وَ لْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فِيهِ) . منظور اين است، كه ما پس از نزول انجيل بر عيسى (ع) به پيروان او دستور داديم كه به آن عمل كنند و طبق آن داورى نمايند. و در پايان آيه، بار ديگر تأكيد مى‌كند: «كسانى كه بر طبق حكم خدا داورى نكنند فاسقند» (وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 521 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَقَفَّيْنَا عَلَى‏ ءَاثَارِهِم بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَءَاتَيْناَهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدىً وَنُورٌ وَمُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدىً وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ (۴۶) وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فِيهِ ۚ وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰٓئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ (۴۷) ‏ 🍀 ترجمه: و به دنبال اثر آنان ( راه های پیموده شده پیامبران پیشین) عیسى پسر مریم را قرار دادیم در حالى كه تصدیق کننده تورات پیش از خود بود و به او انجیل عطا کردیم كه در آن هدایت و نور است و تصدیق كننده ‏ى تورات پیش از خود است و برای متقین هدایت و موعظه است (۴۶) و باید اهل انجیل به آنچه خداوند در آن نازل كرده حکم كنند و کسانی كه به آنچه خدا نازل كرده حکم نكنند، پس آنان همان فاسقان هستند (۴۷) 🌷 : از تقفیه یعنی چیزی را در دنبال چیزی آوردن می آید. قفینا یعنی به دنبال آنان فرستادیم. 🌷 : آثار آنان- منظور از اثر علامتی است که به صاحب اثر دلالت دارد که در این آیه منظور شریعت ها و راه های پیموده شده پیامبران پیشین 🌷 : بین دستان او- کنایه از آنچه که پیش از او بوده است 🌷 : تصدیق کننده 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است و به دنبال آيات گذشته که درباره بوده، می باشد در اين آيه اشاره به وضع كرده، مى فرماید: «وَ قَفَّيْنا عَلى ءاثارِهِمْ بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ: و به دنبال آثار آنان (راه های پیموده شده پیامبران پیشین) عیسی پسر مریم را قرار دادیم در حالی که تصدیق کننده تورات پیش از خود بود» حرف ب که به کلمه عیسی چسبیده و بعیسی شده برای تأکید است. حضرت عیسی علیه السلام پا جای همان پیامبران پیشین گذاشت و همان هدف پیامبران پیشین را دنبال کرد. 🌸 سپس می فرمايد: «وَ ءاتَيْناهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدىً وَ نُورٌ: و به او انجیل عطا کردیم که در آن هدایت و نور است» بار ديگر به عنوان تأكيد، روى اين مطلب تكيه مى ‌كند كه « وَ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْراةِ: و تصدیق کننده تورات پیش از خود است » و سپس مى‌ فرمايد: « وَ هُدىً وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ: و برای متقین هدایت و موعظه است » یعنی اهل تقوا هدایت های ویژه تری را دریافت خواهند کرد. ، انجیل و تورات هر سه کتاب آسمانی هستند و هر سه در آن هدایت و نور است. البته انجیل و توراتی که اکنون است تحریف شده است. و منظور از همان کتاب آسمانی که بر عیسی نازل شده و منظور از همان کتاب آسمانی که بر موسی نازل شده است. 🌸 پس از اشاره به نزول ، در ادامه مى ‌فرمايد: « وَ لْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فِيهِ: و باید اهل انجیل به آنچه خداوند در آن نازل کرده حکم کنند » منظور اين است، كه ما پس از نزول انجيل بر حضرت عيسى علیه السلام به پيروان او دستور داديم كه به آن عمل كنند و طبق آن داورى نمايند. و بار ديگر تأكيد مى‌ كند: « وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ: و کسانی که به آنچه خدا نازل کرده حکم نکنند، پس آنان همان فاسقان هستند. » 🔹 پيام های آیات۴۶و۴۷سوره مائده ✅ انبیا و كتاب‏ هاى آنان، همه از یک سرچشمه و براى یک هدف هستند و یكدیگر را تصدیق مى ‏كنند. ✅ اگر چه و كتاب ‏هاى آسمانى براى هدایت همه مردم هستند، ولى تنها اهل تقوا در پرتو این نور، هدایت مى‏ شوند. ✅ معیار شناخت و در ادیان الهی، آن چیزی است که از جانب خدا نازل شده است. ✅ در قوانین حکومتی وجود دارد. ✅ هر کسی به هر انگیزه ای بر اساس قانون الهی حکم نکند و یا از قضاوت حق کناره گیری نماید، فاسق است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️: چرا عݪیهم‌اݪسݪام در قرآݩ نیامده است؟! ✍🏻پاسخ↯ ❶این «مطالبه» یك «مغالطه» است به نام existential fallacy↯ ➢استنتاجي نامعتبر از {مقدماتِ غیروجودي} به نتیجه‌اي وجودي است. اینکه {ذکرِ نام، شرطِ حقانیّت است} کجای قرآن اصل قرار گرفته است؟؟ این‌چنین اصلی{مقدمه‌اي غیروجودي} است و استنتاج طبق آن نامعتبر است✘ ❷ در قرآݩ و ایݩ به معناي عدمِـ حقانیتِ امر نیست! بلکه کلیّات بیان شده اما مصادیق و جزئیات آنها را پیامبر (ص) بیان فرموده؛ مثݪاً قرآن سفارش به {نماز} کرد اما {تعداد رکعات} آن را در "کلامِ رسوݪ‌اݪݪّه ص" باید جستجو کرد؛ همان رسولي که قرآن فرمود {سخنش وحي الهی‌ست} قرآن اصل "امامت" را هم مکرراً تأیید کرد اما مصادیق آن را رسول‌الله معرفي فرموده‌اند؛ کساني که این اشکال را مي‌تراشند به این دست آیات کافرند↯ وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (حشر/7) آنچه پيامبر براي شما آورده، بگيريد و آنچه شما را از آݩ بازداشته، ترك کنيد و از خدا پروا کنيد که خداوند، سخت‌ْڪيفر است. ❸اصلاً از دیدگاهِ قرآن معیارِ حقایت، ذڪر نام نیست! نام و ذكر شده، اما هیچ فضیلت و تأییدي براي آنها محسوب نمي‌شود🤚🏿 حالا هي بپرسند چرا نام پشه و شیطان آمد نام امامت نیامد ツ ❹اما دݪیݪ مهم، از شر کینه دشمناݩ اهݪ بیت عݪیهم‌اݪسݪام است! یعني اگر دشمناݩ اهݪ‌بیت صریحاً نام اماماݩ را مي‌دیدند بخاطر دشمني با ایشاݩ، در صدد ضربه‌زدݩ و حذف خود قرآݩ هم بر مي‌آمدند! ←همان‌طوري که وقتي رسول‌الله در مقام وصیّت مي‌خواستند امامان بعد از خودشان را معرفي فرمایند غاصبان، خودِ پیامبر را هم "هذیان‌گو" و "دروغ‌گو" نامیدند و با ایشان مخالفت کردند! حال اگر جبرئیل هم (بإذن‌الله) امامان را در قرآن معرفي مي‌کرد چه تضمیني وجود داشت که آورنده قرآن هم به "هذیان‌گو" و "دروغ‌گو" بودن متهم نمي‌شد؟! هییییییییچ! ➤پس اراده‌ي خدائي که وعده‌ي حفظ قرآنش را داده، بر این تعلق گرفت تا به "کیفیّتی معقولی" نازل شود که از این خطر مصون بماندꪜ ═══┅┄‌ ❺ مردم در رجوع به پیامبر و ائمه‌اطهار عݪیهم‌اݪسݪام و پذیرش تفسیر و گفتار آناݩ؛ اینکه آیا مطیع تفسیر اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند یا خیر. ═══┅┄‌ ❻اتفاقاً قرآن‌ با زبان اشاره و کنایه، بار‌ها اهل‌بیت علیهم‌السلام را ستوده است؛ و اصلأ از نظر ادبي، زبان کنایه تأثیرگذاري بیشتري هم دارد↯ الْكِنَايَةُ أَبْلَغُ مِنَ التَّصْرِيحِ ꪜ کنایه از تصریح، رساتر است 📓الإتقان-السيوطي‌ ج3ص157 ❼و اشارات فراوان قرآن به اهل‌بیت علیهم‌السلام؛ فقط سیصد آیه در شأن امیرالمومنین علیه‌السلام به اعتراف اهل‌سنت↯ ➤"نزلت في عَلِيٍّ ثلاث مائة آية." 💥300آیه در شأن علي علیه‌السلام نازل شد; 📓تاريخ الخلفاءجلد1صفحه134 📓تاريخ بغداد جلد7 صفحه185 📓تاريخ دمشق ج42 ص364 ❽گیریم صراحتاً هم نام ائمه می‌آمد، باز هم دیوار حاشا بلند بود و عمری‌ها می‌گفتند ثابت کنید منظور قرآن، صدها علیِ دیگر در طول تاریخ اسلام نبوده‌است! از کجا معلوم همان علي‌ست؟! (به همین راحتی که به 300آیه با تأیید پیامبر کافرند ツ) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚀آقای شکور اهل مالزی :من دو روز در گرفتم! «…وَأَن تَصُومُوا خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ»بقره- ۱۸۴ ✨«… روزه داشتن برای شما بهتر است اگر بدانید!» 🎓پروفسور الکسی سوفورین: جسم به هنگام روزه به جای غذا از مواد داخلی استفاده می کند و آنها را مصرف می کند و مواد کثیف و عفونی که در جسم هست و ریشه و خمیره بیماری است، از بین می رود و بدین طریق ها است. از این رو جسم خود را به وسیله روزه از داخل نظیف و پاکیزه می کند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ص) 🦋احترام به رزمندگان‏🦋 🍁سال دوم هجرت بود، كه جنگ بدر رخ داد، در اين جنگ كه در كنار چاه بدر اتفاق افتاد، مشركان ضربه سختى از ناحيه سپاه اسلام ديدند و مفتضحانه شكست خوردند. در اين جنگ تعداد سپاه اسلام 313 نفر بود، ولى جمعيت سپاه دشمن از هزار نفر تجاوز مى‏كرد. 🌱مسلمانان در اين جنگ نابرابر، با از دست دادن 22 نفر شهيد (14 نفر از مهاجران و 8 نفر از انصار) و با كشتن 70 نفر از دشمن و اسير گرفتن هفتاد نفر از آنان، جنگ را به پايان رساندند. در يكى از روزهاى جمعه، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم با گروهى از مسلمين در صفه (سكوى بزرگ در كنار مسجدالنبى) نشسته بودند، به طورى كه جا تنگ بود. عادت پيامبر اين بود كه به رزمندگان مسلمانى كه در جنگ بدر شركت كرده بودند، احترام فراوان مى‏كرد. در اين هنگام گروهى از رزمندگان بدر، وارد شدند. 🦋وقتى به نزديك رسيدند به پيامبر سلام كردند. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم پاسخ سلام آن‏ها را داد. سپس آن‏ها به حاضران سلام كردند، آن‏ها نيز پاسخ گفتند. رزمندگان همچنان سر پاى خود ايستاده بودند، تا حاضران به آن‏ها جا بدهند ولى هيچكس از جايش تكان نخورد. 🌱اين موضوع، پيامبر را ناراحت كرد. به بعضى از كسانى كه اطراف آن حضرت نشسته بودند، فرمود: فلانى و فلانى، برخيزيد، به اين ترتيب چند نفر را از جا بلند كرد تا واردين بنشينند (و اين در حقيقت نوعى احترام مخصوص به مجاهدان آگاه بود، تا هميشه مسلمانان از مجاهدان مخلص تقدير و تشكر كنند.) ولى اين موضوع بر آن چند نفر كه از جا بر خاستند، ناگوار آمد، به طورى كه آثارش در چهره آنان نمايان گشت. 🥀منافقان كه از هر فرصتى بر ضد اسلام استفاده مى‏كردند گفتند: پيامبر رسم عدالت را رعايت نكرد، كسانى را كه عاشقانه در كنار آن حضرت نشسته بودند، به خاطر افرادى كه بعداً وارد مجلس شدند، بلند كرد (آيا به راستى درست است كه عاشقان شيفته پيامبر به خاطر افرادى ديگر توهين گردند؟). 🌱اين سوء استفاده منافقان، ممكن بود در بعضى از افراد ناآگاه اثر سوء بگذارد. در رد آن‏ها آيه 11 سوره مجادله نازل شد كه در آن آيه خداوند مى‏فرمايد: 📖يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِى الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ وَ إِذَا قِيلَ انشُزُوا فَانشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ؛ 🍁اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، هنگامى كه به شما گفته شود: مجلس را وسعت بخشيد، (و به تازه‏واردان جا بدهيد) وسعت بخشيد، خداوند بهشت را براى شما وسعت مى‏بخشد. و هنگامى كه گفته شود برخيزيد، برخيزيد، خداوند ايمان‏آورندگان و بهره‏مندان از علم و آگاهى را درجات عظيمى مى‏بخشد. و خداوند به آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است. 🦋اشاره به اين كه: لازم است به پيشكسوتان در صحنه‏هاى ايمان و جهاد و علم، احترام كنيد و در كارها به آن‏ها اولويت بدهيد و هرگز آن‏ها و فداكارى آن‏ها را از ياد نبريد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰🎼 تلاوت سوره آیات "۲۸ و ۲۹" 🎙قاری احمد احمد نعینع ❇️تمامی حروف تهجی قرآن نیز در آیه جمع آمده است🌿🌹🌿 ┅═✼✿‍✵📖✵✿‍✼═┅ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🌙 نور علی نور😉 ⭕️ سید محمد حسین طباطبایی رو یادتونه حافظ و نابغه‌‌ی قرآنی؟ 👈 حالا با پسرش اومده برنامه‌ی محفل کانال 👇 @Targomeh
📝 فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها أَوْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ «46حج» آيا آنان در زمين سير نكردند تا دل‌هايى داشته باشند كه با آن حقيقت را درك كنند، يا گوش‌هايى كه با آن حقيقت را بشنوند؟ البتّه چشم‌هاى آنان كور نيست، لكن دل‌هايى كه در سينه دارند نابينا است. 👇ادراکات باطنی انسان در این آیه مجموعه ادراکات انسان به قلب <عقل> و آذان <گوشها> نسبت داده شده واشاره به این است که برای درک حقایق دو راه بیشتر وجود ندارد : یا باید انسان ازدرون جانش جوششی داشته باشد و مسائل خود را تحلیل کند یا گوش به سخن ناصحان مشفق و راهنمایان راه وپیامبران خدا ومردان حق بدهد ، یا از هردوراه به حقایق برسد المیزان ج۱۳ص ۳۹۰ 🔵نکته ی دیگر این که قرآن می فرماید : چه بسیارند کسانی که چشم بینا وگوش شنوا دارند ، اما در واقع کران وکوران هستند در حقیقت آنها که چشم ظاهری خودرا ازدست می دهند ، نابینا نیستند و گاه روشندلانی هستند که از همه آگاهترند 📌نابینایان واقعی کسانی هستند که چشم قلبشان کور شده و حقیقت را درک نمی کنند ۰ در روایتی از پیامبر اسلام می خوانیم : بدترین نابینایی ؛ نابینایی قلب اس در روایت دیگری از همان حضرت می خوانیم : هنگامی که خدا بخواهد در حق بنده ای نیکی کند ؛ چشمان قلب اورا می گشاید تا چیزهایی را که از او پنهان بوده مشاهده کند تفسیر نمونه ج۱۴ ص ۱۳۰ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀آیات مرتبط با فاطمه زهرا( س)🍀 ✅سورهٔ انسان 🌻سید محمدحسین طباطبایی، شأن نزول این سوره را مرتبط با علی و فاطمه و داستان بیماری فرزند یا فرزندانشان و نذر برای بهبودیشان برمی‌شمارد ✅سورهٔ قدر 🌻حسن حسن‌زادهٔ آملی در تفسیر عرفانی سورهٔ قدر می‌گوید پیامبر کسی که فاطمه را آن‌چنان‌که شایسته‌است بشناسد، شب قدر را درک کرده و فاطمه ازآن‌رو که خلایق از کُنْهِ شناخت او بریده شده‌اند، فاطمه نامیده شد. ✅سورهٔ کوثر 🌻علّامه طباطبایی می فرماید: با توجه به آیهٔ آخر سوره و از سوی دیگر با درنظرگرفتن روایات گوناگون دربارهٔ داستان گویندگان به بی‌نسل‌ماندن پیامبر اسلام، این سوره دلالت بر فاطمه و فرزندان او و کثرت نسل پیامبر از طریق فاطمه زهرا دارد. ✅آیهٔ مباهله 🧡در تفسیر روح‌المعانی نیز پس از بیان داستان محاجهٔ مسیحیان با محمّد دربارهٔ عیسی و پیشنهاد مباهله از سوی محمّد، روایات موجود نقل شده و نویسنده بیان کرده که منظور از افراد در آیهٔ مباهله، علی، فاطمه، حسن و حسین هستند.   ✅آیات نور 🌻آیه یا آیات نور به آیات ۳۵ تا ۳۸ سورهٔ نور گفته می‌شود. ابن مَغازِلی در مناقب، حدیثی از موسی کاظم نقل می‌کند که در آن، مراد از «مِشکوٰة» و «کَوکَبٌ دُرّیٌّ» فاطمه زهرا بیان شده‌است. ✅آیهٔ تطهیر 🧡علّامه طباطبایی در بحث جامعی در تفسیر این آیه در المیزان، مخاطب این آیه را اصحاب کسا می‌داند ✅آیهٔ مودت 🌻در المیزان دربارهٔ آیهٔ ۲۳ سورهٔ شُوریٰ آمده‌است که مقصود از «مَوَدَّتِ قُربیٰ»، محبّت اهل بیت محمّد — علی، فاطمه، حسن و حسین — است 📚 طباطبایی، ترجمهٔ تفسیر المیزان، ۲۰:‎ ۲۱۱–۲۲۰.↑ آلوسی، روح‌المعانی، ۲۹:‎ ۱۵۷–۱۵۸.↑ فخر رازی، تفسیر کبیر، ۳۰:‎ ۲۴۴–۲۴۵. کانال 👇 @Targomeh