- 📚#دائره_المعارف_قرآن_کریم📚
📋#آیات_نام_دار>
◀️ #آیه_نباء
🌅 نبأ به معناى #خبر است و آیه ۶ حجرات بر لزوم بررسى خبر فاسق پاى فشرده تا از روى #نادانى، عمل نابهجایى تحقّق نیابد؛ از همین رو آن را « آیه #نبأ » گفتهاند :
* یا ایّها الذین آمنوا ان جاءکم فاسق بنباء فتبیّنوا قومًا بجهاله فتصبحوا علی ما فعلتم نادمین *
🌠به نقل ابن عباس ، #قتاده و مجاهد ، این آیه درباره #ولید بن عتبه نازل شده است .
🌅#رسول خدا صلی الله علیه و آله او را برای #گردآوری صدقات طایفه بنی مصطلق فرستاد .
🌠 مردم با #شادی برای استقبال از او بیرون آمدند ؛ ولی چون در دوران جاهلیت بین ولید و آنان #دشمنی وجود داشت ، ولید توهم کرد که قصد کشتن او را دارند ، بدین سبب به طرف #رسول خدا صلی الله علیه و آله بازگشت و گزارش داد که این طایفه از پرداخت #زکات خودداری کردند .
🌅حضرت سخت #ناراحت شد و به فکر جنگ با آنان افتاد که این #آیه نازل شد .
🌠 بسیاری از #اصولیان به مفهوم وصف و نیز مفهوم شرط این آیه استناد کرده و #حجیّت خبر شخص عادل را استفاده کردهاند .
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
28.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#انعام ایه ۷۰
وَذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِبًا وَلَهْوًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا ۚ وَذَكِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِمَا كَسَبَتْ لَيْسَ لَهَا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيٌّ وَلَا شَفِيعٌ وَإِنْ تَعْدِلْ كُلَّ عَدْلٍ لَا يُؤْخَذْ مِنْهَا ۗ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ أُبْسِلُوا بِمَا كَسَبُوا ۖ لَهُمْ شَرَابٌ مِنْ حَمِيمٍ وَعَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْفُرُونَ ﴿٧٠﴾
و کسانی که دینشان را بازی و سرگرمی گرفتند، و زندگی دنیا آنان را فریفت، واگذار؛ و [مردم را] با قرآن اندرز ده؛ که مبادا کسی [در روز قیامت] به [کیفر] آنچه [از گناهان] مرتکب شده [از رحمت و ثواب] محروم ماند [و به هلاکت سپرده شود]؛ و او را جز خدا سرپرست و یاور و شفیعی نباشد؛ و اگر [برای رهایی اش از عذاب] هر گونه عوض و فدیه ای بدهد از او پذیرفته نشود. آنانند که به سبب آنچه [از اعمال زشت] مرتکب شده اند [از رحمت و ثواب] محروم مانده [و به هلاکت سپرده شده] اند. و به خاطر آنکه همواره [به آیات الهی] کفر می ورزیدند برای آنان نوشابه ای از آب جوشان و عذابی دردناک است. (۷۰)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٧٠)
-آنها كه دين حق را به بازى گرفتهاند!
اين آيه در حقيقت بحث آيۀ قبل را تكميل مىكند و به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دستور مىدهد «از كسانى كه دين و آيين خود را به شوخى گرفتهاند و يك مشت بازى و سرگرمى را به حساب دين مىگذارند و زندگى دنيا و امكانات مادى آنها را مغرور ساخته، اعراض كن و آنها را به حال خود واگذار» (وَ ذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِباً وَ لَهْواً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا) .
در حقيقت آيۀ فوق اشاره به اين است كه آيين آنها از نظر محتوا پوچ و واهى است و نام دين را بر يك مشت اعمالى كه به كارهاى كودكان و سرگرميهاى بزرگسالان شبيهتر است گذاردهاند، اين چنين افراد قابل بحث و گفتگو نيستند و لذا دستور مىدهد از آنها روى بگردان و به آنها و مذهب توخاليشان اعتنا مكن.
سپس به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دستور مىدهد كه «به آنها در برابر اين اعمال هشدار بده كه روزى فرا مىرسد كه هر كس تسليم اعمال خويش است و راهى براى فرار از چنگال آن ندارد» (وَ ذَكِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِما كَسَبَتْ) .
«و در آن روز جز خدا نه حامى و ياورى دارد و نه شفاعت كنندهاى» (لَيْسَ لَها مِنْ دُونِ اللّهِ وَلِيٌّ وَ لا شَفِيعٌ) .
كار آنها در آن روز به قدرى سخت و دردناك است و چنان در زنجير اعمال خود گرفتارند كه «هر گونه غرامت و جريمۀ آن را (فرضا داشته باشند و) بپردازند كه خود را از مجازات نجات دهند از آنها پذيرفته نخواهد شد» (وَ إِنْ تَعْدِلْ كُلَّ عَدْلٍ لا يُؤْخَذْ مِنْها) .
چرا كه «آنها گرفتار اعمال خويش شدهاند » (أُولئِكَ الَّذِينَ أُبْسِلُوا بِما كَسَبُوا) .
نه راه جبران در آن روز باز است و نه زمان، زمان توبه است. به همين دليل راه نجاتى براى آنها تصور نمىشود.
سپس به گوشهاى از مجازاتهاى دردناك آنها اشاره كرده، مىگويد: «نوشابهاى دارند از آب داغ و سوزان به همراه عذاب دردناك در برابر پشت پا زدنشان به حق و حقيقت» (لَهُمْ شَرابٌ مِنْ حَمِيمٍ وَ عَذابٌ أَلِيمٌ بِما كانُوا يَكْفُرُونَ) .
آنها از درون به وسيلۀ آب سوزان مىسوزند و از برون به وسيلۀ آتش!
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 611
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹#تفسیر_قران #جلسه_795
🌹 #آیه_۷۰ #سوره_أنعام
🌸 وَذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِبًا وَلَهْوًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا ۚ وَذَكِّرْ بِهِٓ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِمَا كَسَبَتْ لَيْسَ لَهَا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيٌّ وَلَا شَفِيعٌ وَإِنْ تَعْدِلْ كُلَّ عَدْلٍ لَا يُؤْخَذْ مِنْهَآ ۗ أُولَٰٓئِكَ الَّذِينَ أُبْسِلُوا بِمَا كَسَبُوا ۖ لَهُمْ شَرَابٌ مِنْ حَمِيمٍ وَعَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْفُرُونَ
🍀 ترجمه: و كسانی كه دینشان را بازی و سرگرمی گرفتند، و زندگی دنیا آنان را فریفت، و اگذار؛ و با قرآن اندرز ده؛ كه مبادا كسی [در روز قیامت] به [كیفر] آنچه مرتكب شده [از رحمت و ثواب] محروم ماند؛ و او را به غیر خدا سرپرست و یاور و شفیعی نباشد؛ و اگر هر گونه فدیه ای بپردازد از او پذیرفته نشود. آنانند كه به سبب آنچه مرتكب شده اند محروم مانده اند. و به خاطر آنكه همواره كفر می ورزیدند برای آنان نوشیدنی از آب جوشان و عذابی دردناک است.
🌷 #ذَر: رها کن
🌷 #اتَّخَذُوا: بگیرید
🌷 #لَعِب: بازی
🌷 #لهو: سرگرمی
🌷 #غرَّتْهُم: آنها را فریب داد
🌷 #الْحَيَاة: زندگی
🌷 #ذكِّر: تذکر ده
🌷 #أن_تُبْسَل: کسی که محروم شود
🌷 #عَدْل: برابر، فدیه
🌷 #لَا_يُؤْخَذْ_مِنْهَا: از او پذیرفته نشود
🌷 #شَرَاب_حمیم: نوشیدنی جوشان
🌷 #أَلِيم: دردناک
🌸 اين آيه در حقيقت بحث آيه قبل را تكميل مى كند و به #پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» دستور مى دهد «وَ ذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِباً وَ لَهْواً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا: و کسانی که دینشان را بازی و سرگرمی گرفتند، و زندگی دنیا آنان را فریب داد، ترک کن» در حقيقت آيه فوق اشاره به اين است كه آيين آنها از نظر محتوا پوچ است و نام دين را بر يک مشت اعمالى كه به كارهاى كودكان و سرگرمی هاى بزرگسالان شبيه تر است گذارده اند، اين چنين افراد قابل بحث و گفتگو نيستند و لذا دستور مى دهد از آنها روى بگردان و به آنها و مذهب توخاليشان اعتنا نكن.
🌸 سپس به #پيامبر«صلّى اللّه عليه و آله» دستور مىدهد كه «وَ ذَكِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِما كَسَبَتْ: و با قرآن اندرز ده؛ که مبادا کسی [در روز قیامت] به [کیفر] آنچه مرتکب شده [از زحمت و ثواب] محروم ماند» «لَيْسَ لَها مِنْ دُونِ اللّهِ وَلِيٌّ وَ لا شَفِيعٌ: و او را به غیر خدا سرپرست و یاور و شفیعی نباشد» كار آنها در آن روز به قدرى سخت و دردناک است و چنان در زنجير اعمال خود گرفتارند كه هر گونه غرامت و جريمه آن را بپردازند كه خود را از مجازات نجات دهند از آنها پذيرفته نخواهد شد که می فرماید؛ «وَ إِنْ تَعْدِلْ كُلَّ عَدْلٍ لا يُؤْخَذْ مِنْها: و اگر هر گونه فدیه ای بپردازد از او پذیرفته نشود»
🌸 زیرا كه «أُولئِكَ الَّذِينَ أُبْسِلُوا بِما كَسَبُوا: آنانند که به سبب آنچه مرتکب شده اند محروم مانده اند» نه راه جبران در آن روز باز است و نه زمان، زمان #توبه است. به همين دليل راه نجاتى براى آنها تصوّر نمى شود. سپس به گوشه اى از مجازات هاى دردناک آنها اشاره كرده، مى فرماید: «لَهُمْ شَرابٌ مِنْ حَمِيمٍ وَ عَذابٌ أَلِيمٌ بِما كانُوا يَكْفُرُونَ: و به خاطر آنکه همواره کفر می ورزیدند برای آنان نوشیدنی از آب جوشان و عذابی دردناک است» آنها از درون به وسيله آب سوزان مى سوزند و از برون به وسيله آتش
🔹 پیام های آیه ۷۰ سوره أنعام 🔹
✅ دلبستگی و فریفته شدن به دنیا، زمینه ی به بازی گرفتن #دین است.
✅ تذکر و موعظه، سبب نجات از عذاب الهی است.
✅ در تذکر و هشدار باید از #قرآن بهره گرفت.
✅ به دنیا مغرور نشویم که در #قیامت جز خداوند چیزی به کمک ما نمی آید.
✅ عامل بدبختی های #انسان، خود او و عملکرد اوست.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تلاوت
💠 اینم یه مقطع بینظیر از استاد شحات محمد انور
📖سوره مبارکه #تکاثر
🎶نغمه: #سگاه
🔆بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ
حَتَّىٰ زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ
كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ
ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ
🔆زیادهخواهی در مال دنیا سرگرمتان کرده است،
تا وقتی که پایتان به لب گور برسد!
چه سبک زندگی غلطی! خواهید فهمید.
باز میگویم: چه سبک زندگی غلطی! خواهید فهمید.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂 به نیازهای مردم رسیدگی کنید. 🍂
🔶ارَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ
فَذَلِكَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ
وَلَا يَحُضُّ عَلَي طَعَامِ الْمِسْكِينِ
فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ
الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ
الَّذِينَ هُمْ يُرَاؤُونَ
وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ
(سوره ماعون)
🍁ارتباط با خدا، از ارتباط با جامعه جدا نیست.
❌ نمازگزاری که نسبت به نیازهای جامعه بی تفاوت باشد،
اعم از :
🍃نیازهای حمایتی، مثل توجه به یتیم.
🍃نیازهای مالی، مثل اطعام به مساکین.
🍃و نیازهای موقت و محدود دیگران، مثل ماعون.
💥چنین نمازگزاری مورد قبول خدا نیست، و نه تنها مستحق عذاب است، بلکه دیندار درستی هم نیست(یُکَذِّبُ بِالدّین)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🦋🦋🦋🦋
🌸آیات متشابه
وقالت الیهود #لیست_النصاری........ بقره
وقالت الیهود #والنصاری........ مائده
وقالت الیهود #ید_الله......... مائده
وقالت الیهود #عزیرابن_الله ...... توبه
🦋🦋🦋
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💢↶ در کدام آیه قرآن کریم
اشاره به گفتن «انشاءالله»
در هر کار سفارش شده است؟
💠🔹پروردگار کریم در آیات
۲۳ و ۲۴ سوره کهف سفارش میفرماید:
《وَلَا تَقُولَنَّ لِشَیْءٍ إِنِّی فَاعِلٌ
ذَلِکَ غَدًا إِلَّا أَن یَشَاء الله 》
و هیچگاه با قاطعیت مگو که فردا
چنین کاری را انجام خواهم داد
مگر آنکه آن را وابسته به خواست
و مشیت پروردگار نمایی
◽️⇦ از این آیه میتوان برداشت کرد که
گفتن «انشاءالله» در هر کاری مطلوب است
علاوه بر این آیات بسیاری وجود دارند
که همین عبارت «انشاءالله» در آنها به نقل
از خود پروردگار و پیامبرانش آمده است
↫◄ لذا یک دستور کلی در این آیه
به مؤمنین گوشزد شده که هرگز در مورد
كارى نگو من بعداً آن را انجام میدهم
《وَلا تَقُولَنَّ لِشَیْء إِنِّی فاعِلٌ ذلِکَ غَداً》
◽️⇦ بلکه کمی آینده نگر باش و بگو
مگر اینکه خدا بخواهد انشاءالله
حداقل فایده این کار علاوه بر اینکه خود را
در مقابل خداوند متعال خاضع نشان میدهیم
آن است که اگر بر فرض در تحقق آن فعل
تلاش نمودیم اما به هر دلیل ممکن نشد
که آن را انجام دهیم
خُلف وعده و یا دروغی از ما سر نزده
زیرا تحقق آن فعل را مشروط به خواست
و اراده خداوند متعال نموده بودیم
⤵️ نکتــ✍ـهها
⓵ در سخن گفتن و تصمیم گیرى
خدا را فراموش نكنیم
⓶ هرگز خود را مستقل از خدا ندانیم
و به طور قطع از انجام كارى
هر چند كوچک در آینده خبر ندهیم
⓷ به امكانات و توان خود تكیه نكنیم
در آنچه هم یقین داریم باید انشاءالله بگوئیم
⓸ انسان پیوسته نیازمند خداست
و در هر كارى باید خود را وابسته
به اراده الهى بداند
⓹ اظهار امیدوارى به امدادهاى الهى
از شیوههاى صحیح دعاست
⓺ تداوم ذکر خدا
كوتاهترین راه رسیدن به رشد است
↲تفسیر نور
حجة الاسلام محسن قرائتى
#تفسیر ذیل آیات ۲۳ و ۲۴
سوره#کهف
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 اگر میدانستند قرآن کتاب رهایی است، آتشش نمیزدند!
🔹 قرآن به مسیحیان: باشه، مسلمان نشو، ولی رها باش!
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🟩قُلْ کُلّ یعْمَلُ عَلی شاکِلَتِهِ؛
🔸️بگو هر کس بر حَسَب شکل گیری شخصیتش، عمل می کند.» (سوره ی اسراء، آیه ی 84)
🔹️از کوزه همان برون تراود که در اوست.
#قرآنی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
﷽📚🕥📚🎆
#داستان_های_غیر_پیامبران_در_قرآن 📖
#_داستان_ذوالقرنین
#ادامه_قسمت_سوم
✨حضرت خضر عليهالسلام كه در آن جا حاضر بود به ذوالقرنين گفت: اى سرور ما! تو از كسانى كه آگاهى ندارند، سؤال مىكنى، من به راز اين سنگ آگاهى دارم از من بپرس.
ذوالقرنين گفت: تو به ما خبر بده، و راز و اسرار اين سنگ را براى ما بيان كن.
🌻خضر عليهالسلام ترازو را به پيش كشيد، و آن سنگ را از ذوالقرنين گرفت و در ميان يك كفه ترازو نهاد، سپس سنگى هموزن و مشابه آن در كفه ديگر ترازو نهاد، سنگ ذوالقرنين مثل سابق سنگينتر بود، خضر مقدارى خاك روى سنگ ذوالقرنين ريخت، با اين كه اين كه اين مقدار خاك موجب سنگينى بيشتر مىشد، در عين حال وقتى كه ترازو را بلند كرد، ديد دو كفه ترازو مساوى و يكنواخت شد.
✨همه حاضران در برابر علم خضر عليهالسلام شگفتزده شده، و بر احترام خود نسبت به خضر عليهالسلام افزودند، سپس حاضران به ذوالقرنين گفتند: ما راز اين موضوع را ندانستيم و مىدانيم كه خضر عليهالسلام جادوگر نيست، پس چرا ما كه هزار سنگ در كفه ديگر نهاديم باز سنگ شما سنگينتر بود، اما خضر عليهالسلام با اين كه مقدارى خاك بر سر سنگ شما ريخت، و با يك سنگ سنجيد، دو كفه ترازو مساوى و يكنواخت شدند؟!
ذوالقرنين به خضر گفت: علت و راز اين موضوع را براى ما شرح بده.
🌻خضر عليهالسلام گفت: اى سرور من! فرمان خدا در ميان بندگانش نافذ، و سلطان او بر همه چيز قاهر و غالب، و حكمتش بيانگر مشكلات است، خداوند انسانها را به همديگر مبتلا كند، و اكنون من و تو را به همديگر مبتلا نموده است... اى ذوالقرنين! اين سنگ يك مثال است كه صاحب صور (اسرافيل) براى تو زده است، در حقيقت صاحب صور چنين گفته: مَثَل انسانها همانند اين سنگ است كه اگر هزار سنگ ديگر را با او بسنجند، باز اين سنگ سنگينتر است. ولى وقتى كه خاك بر سر آن ريختى، سير (معتدل) مىشود و به حال واقعى خود بر مىگردد، مَثَل تو (ذوالقرنين) نيز همين گونه است، خداوند آن همه ملك در اختيار تو نهاده به آنها راضى نشدى تا اين كه چيزى را طلب كردى كه هيچ كس قبل از تو آن را طلب نكرده است، و به منطقهاى وارد شدهاى كه هيچ انسان و جنى به آن وارد نشده است. صاحب صور مىخواهد اين نصيحت را به تو كند كه: اِبنُ آدَمَ لا يَشبعُ حَتَّى بُحثى عَلَيهِ التِّرابُ؛
✨انسانها سير نمىشوند مگر وقتى كه خاك (گور) بر سر آنها بريزد.
ذوالقرنين از اين مثال، سخت تحت تأثير قرار گرفت و گريه شديد كرد و گفت:
🌻اى خضر! راست گفتى، صاحب صور براى من اين مَثَل را زد، و پس از اين پيشروى، ديگر فرصتى براى من نخواهد بود تا باز به پيشروى ديگر دست بزنم.
✨سپس ذوالقرنين از آن منطقه باز گشت و به سرزمين دَومَة الجندل (واقع در سرزمين مرزى بين سوريه و عراق) كه خانهاش بود، مراجعت نمود، و در همان جا بود تا مرگش فرا رسيد آرى:
🌻اگر چرخ گردون كشد زين تو سرانجام خشت است بالين تو
دلت را به تيمار چندين مبند بس ايمن مشو بر سپهر بلند
جهان سر به سر حكمت و عبرت است
چرا بهره ما همه غفلت است
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#تلنگر
شیطان
یک دزد است؛
و هیچ دزدی خانه خالی را سرقت نمیکند! اگر شیطان زیاد مزاحمتان میشود، بدانید در قلبتان گنجینهای است که ارزش دزدی را دارد...
پس از آن درست نگهداری کنید.
و آن گنجینه #ایمان است🤍!
حافظ عزیز:
قدر خودتو بدون و لحظات با قرآن بودن غنیمت بشمار تو زمونه ای که مردمانش برا تسکین حال روحی شون به انواع و اقسام راهها متوسل میشوند تو حالت با قرآن خوشه و باهاش آروم میگیری 😊
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#شان_نزول 🌴
#توطئه_همسران⚠️
(#تحریم /1-5) 📖
💠پیامبر صلی الله علیه و آله گاه که نزد زینب بنت حجش یکی از همسرانش می رفت او را نگاه می داشت و از عسلی که تهیه کرده بود خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله می آورد . این سخن به گوش عایشه رسید ، و بر او گران آمد ، او می گوید : با حفصه یکی از همسران پیامبر قرار گذاشتیم که هر وقت پیامبر صلی الله علیه و آله نزد ما آمد فورا بگوییم آیا صمغ مغافیر خودداری ؟
🍁 مغافیر ، صمغی بود که از یکی از درختان حجاز به نام عرفط بر وزن هرمز تراوش می کرد و بوی نامناسبی داشت و پیامبر صلی الله علیه و آله مقید بود که هرگز بوی نامناسبی از دهان یا لباسش شنیده نشود بلکه به عکس اصرار داشت همیشه خوش بو و معطر باشد
💠به این ترتیب ، روزی پیامبر صلی الله علیه و آله نزد حفصه آمد ، او را به پیامبر صلی الله علیه و آله گفت ، حضرت فرمود : من مغافیر نخورده ام بلکه عسلی نزد زینب حجش نوشیده ام ، و من سوگند یاد می کنم دیگر از آن عسل ننوشم نکند زنبور آن عسل روی گیاه نامناسبی و احتمالا معافیر نشسته باشد ولی این سخن را به کسی مگو مبادا به گوش مردم برسد ، و بگویند چرا پیامبر صلی الله علیه و آله غذای حلال را بر خود تحریم کرده و یا از کار پیامبر صلی الله علیه و آله در این مورد و یا مشابه آن تبعیت کنند ، و یا به گوش زینب برسد و او دل شکسته شود
🍁 ولی سرانجام او این راز را افشاء کرد ، و بعدا معلوم شد اصل این قضیه توطئه ای بوده است . پیامبر صلی الله علیه و آله سخت ناراحت شد و آیات نازل گشت و ماجرا را چنان پایان داد که دیگر این گونه کارها در درون خانه پیامبر صلی الله علیه و آله تکرار نشود .
📚سوره تحریم
📖يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَآ أَحَلَّ ٱللَّهُ لَكَۖ تَبۡتَغِي مَرۡضَاتَ أَزۡوَٰجِكَۚ وَٱللَّهُ غَفُورٞ رَّحِيمٞ (١)
🍁اى پيامبر! چرا آنچه را كه خدا بر تو حلال كرده براى به دست آوردن خشنودى همسرانت بر خود حرام مى كنى ؟ و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#ضرب_المثل_های_قرآنی
🔸خسِرَ الدُّنیَا وَ الأخِرَة
در دنیا و آخرت زیان دیده است.
🔴از آنجا مانده و از این جا رانده...!😕
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
- 📚#دائره_المعارف_قرآن_کریم📚
📋#آیات_نام_دار>
◀️ #آیه_نجاسه_المشرکین
🌅آیه ۲۸ توبه را « آیه #نجاسة_المشرکین » نامیدهاند .
🌠یکى از فرمانهاى چهارگانهاى که امام #على علیهالسلام در مراسم #حج سال نهم هجرى به مردم مکّه ابلاغ کرد، این بود که #مشرکان نجسند و از سال آینده، هیچ یک از آنان حق #ورود به مسجدالحرام و طواف کعبه را ندارد :
* یا ایّها الّذین آمنوا انّما المشرکون نجس فلا یقربوا المسجد الحرام بعد عامهم هذا *
🌅در اینکه این آیه دلیل بر #نجس بودن مشرکان به همان مفهوم فقهی است یا نه ، میان مفسران و فقیهان #گفتگو است .
ادامه دارد......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#انعام آیه ۷۱و۷۲
آرشیو :
قُلْ أَنَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَنْفَعُنَا وَلَا يَضُرُّنَا وَنُرَدُّ عَلَىٰ أَعْقَابِنَا بَعْدَ إِذْ هَدَانَا اللَّهُ كَالَّذِي اسْتَهْوَتْهُ الشَّيَاطِينُ فِي الْأَرْضِ حَيْرَانَ لَهُ أَصْحَابٌ يَدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى ائْتِنَا ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۖ وَأُمِرْنَا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿٧١﴾
بگو: آیا به جای خدا معبودی را بپرستیم که نه سودی به ما رساند و نه زیانی؟ و پس از آنکه خدا ما را هدایت کرد [به سبب شرک و بت پرستی] به فرهنگ و فضای جاهلیت بازمان گردانند، مانند کسی که شیاطین عقلش را ربوده اند و در زمین سرگردان [و بی هدف و گمراه] است، در حالی که برای او یارانی است که وی را به سوی هدایت دعوت می کنند که به جانب ما بیا [ولی او به سبب سرگردانی و حیرت زدگی نمی پذیرد.] بگو: یقیناً هدایت خدا همان هدایت [واقعی] است، و ما مأموریم که تسلیم پروردگار جهانیان باشیم. (۷۱)
وَأَنْ أَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَاتَّقُوهُ ۚ وَهُوَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﴿٧٢﴾
و [نیز فرمان یافته ایم] به اینکه نماز را بر پا دارید و از خدا پروا کنید، و اوست که به سویش گردآوری می شوید. (۷۲)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٧١)
-اين آيه در برابر اصرارى كه مشركان براى دعوت مسلمانان به كفر و بتپرستى داشتند به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دستور مىدهد كه با يك دليل دندانشكن به آنها پاسخ بده و «بگو: آيا شما مىگوييد ما چيزى را شريك خدا قرار دهيم كه نه سودى به حال ما دارد كه به خاطر سودش به سوى او برويم و نه زيانى دارد كه از زيان او بترسيم» ؟ ! (قُلْ أَ نَدْعُوا مِنْ دُونِ اللّهِ ما لا يَنْفَعُنا وَ لا يَضُرُّنا) .
اين جمله در حقيقت اشاره به آن است كه معمولا كارهاى انسان از يكى از دو سر چشمه ناشى مىشود، يا به خاطر جلب منفعت است و يا به خاطر دفع ضرر؛ سپس به استدلال ديگرى در برابر مشركان دست مىزند و مىگويد: «اگر ما به سوى بتپرستى بازگرديم و پس از هدايت الهى در راه شرك گام نهيم به عقب بازگردانده شدهايم» اين بر خلاف قانون تكامل است كه قانون عمومى عالم حيات مىباشد (وَ نُرَدُّ عَلى أَعْقابِنا بَعْدَ إِذْ هَدانَا اللّهُ) .
و بعد با يك مثال، مطلب را روشنتر مىسازد و مىگويد بازگشت از توحيد به شرك «همانند آن است كه كسى بر اثر وسوسههاى شيطان (يا غولهاى بيابانى، به پندار عرب جاهليت كه تصور مىكردند در راهها كمين كردهاند و مسافران را به بيراههها مىكشانند!)
راه مقصد را گم كرده و حيران و سرگردان در بيابان مانده است» (كَالَّذِي اسْتَهْوَتْهُ الشَّياطِينُ فِي الْأَرْضِ حَيْرانَ) .
«در حالى كه يارانى دارد كه او را به سوى هدايت و شاهراه دعوت مىكنند و فرياد مىزنند به سوى ما بيا» (لَهُ أَصْحابٌ يَدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى ائْتِنا) ولى آنچنان حيران و سرگردان است كه گويى سخنان آنان را نمىشنود و يا قادر بر تصميم گرفتن نيست. و در پايان آيه به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دستور مىدهد كه بگو: «هدايت، تنها هدايت خداست و ما مأموريت داريم كه فقط در برابر پروردگار عالميان تسليم شويم» (قُلْ إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدى وَ أُمِرْنا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعالَمِينَ) .
اين جمله در حقيقت دليل ديگرى بر نفى مذهب مشركان است زيرا تنها در برابر كسى بايد تسليم شد كه مالك و آفريدگار و مربى جهان هستى است نه بتها كه هيچ نقشى در ايجاد و ادارۀ اين جهان ندارند.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 612
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٧٢)
-در اين آيه دنبالۀ دعوت الهى را چنين شرح مىدهد كه، گذشته از توحيد به ما دستور داده شده: «نماز را بر پا داريد و از او بپرهيزيد و اوست كه به سوى او محشور خواهيد شد» (وَ أَنْ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ اتَّقُوهُ وَ هُوَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 612
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹#تفسیر_قران #جلسه_796
🌹 #آیات_۷۱_۷۲ #سوره_أنعام
🌸 قُلْ أَنَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَنْفَعُنَا وَلَا يَضُرُّنَا وَنُرَدُّ عَلَىٰٓ أَعْقَابِنَا بَعْدَ إِذْ هَدَانَا اللَّهُ كَالَّذِي اسْتَهْوَتْهُ الشَّيَاطِينُ فِي الْأَرْضِ حَيْرَانَ لَهُٓ أَصْحَابٌ يَدْعُونَهُٓ إِلَى الْهُدَى ائْتِنَا ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۖ وَأُمِرْنَا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ (۷۱) وَأَنْ أَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَاتَّقُوهُ ۚ وَهُوَ الَّذِيٓ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ (۷۲)
🍀 ترجمه: بگو: آیا به جای خدا معبودی را بپرستیم كه نه سودی به ما رساند و نه زیانی؟ و ما را پس از آنكه خدا هدایت كرد به فرهنگ و فضای جاهلیّت بازگردانند، مانند كسی كه شیاطین عقلش را ربوده اند و در زمین سرگردان است، در حالی كه برای او یارانی است كه وی را به سوی هدایت دعوت می كنند كه به جانب ما بیا بگو: یقیناً هدایت خدا همان هدایت است، و ما مأموریم كه تسلیم پروردگار جهانیان باشیم (۷۱) و نماز را بر پا دارید و خدا را تقوا پیشه كنید، و او کسی است كه به سویش محشور می شوید (۷۲)
🌸 اين آيات همانند سایر آیات سوره انعام در #مکه نازل شده است. در برابر اصرارى كه مشركان براى دعوت مسلمانان به كفر و بت پرستى داشتند به #پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» دستور مى دهد كه با يک دليل دندانشكن به آنها پاسخ بدهد «قُلْ أَ نَدْعُوا مِنْ دُونِ اللّهِ ما لا يَنْفَعُنا وَ لا يَضُرُّنا: بگو: آیا به جای خدا معبودی را بپرستیم که نه سودی به ما رساند و نه زیانی؟» اين جمله در حقيقت اشاره به آن است كه معمولاً كارهاى #انسان از يكى از دو سرچشمه ناشى مى شود، يا به خاطر جلب منفعت است و يا به خاطر دفع ضرر
🌸 سپس به استدلال ديگرى در برابر مشركان دست مى زند و مى فرماید: «وَ نُرَدُّ عَلى أَعْقابِنا بَعْدَ إِذْ هَدانَا اللّه: و پس از آنکه #خدا ما را هدایت کرد به فرهنگ و فضای جاهلیت بازگردانده می شویم» یعنی اگر ما به سوی بت پرستی بازگردیم و پس از هدایت الهی در راه شرک گام نهیم به عقب بازگردانده شده ایم. و بعد با يک مثال، مطلب را روشن تر مى سازد و مى گويد بازگشت از #توحيد به شرک «كَالَّذِي اسْتَهْوَتْهُ الشَّياطِينُ فِي الْأَرْضِ حَيْرانَ: مانند کسی است که شیاطین عقلش را ربوده اند و در زمین سرگردان است» شیطان یارانی دارد «لَهُ أَصْحابٌ يَدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى ائْتِنا: در حالی که برای او یارانی است که وی را به سوی هدایت دعوت می کنند که به جانب ما بیا» ولى آن شخص چنان حيران و سرگردان است كه گويى سخنان آنان را نمى شنود و يا قادر بر تصميم گرفتن نيست.
🌸 و سپس به #پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» دستور مى دهد که می فرماید: «قُلْ إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدى وَ أُمِرْنا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعالَمِين: بگو: یقینا هدایت خدا همان هدایت است و ما مأموریم که تسلیم پروردگار جهانیان باشیم» اين جمله در حقيقت دليل ديگرى بر نفى مذهب مشركان است زيرا تنها در برابر كسى بايد تسليم شد كه مالک و آفريدگار و مربّى جهان هستى است نه بت ها كه هيچ نقشى در ايجاد و اداره اين جهان ندارند. سپس دنباله دعوت الهى را چنين شرح مى دهد كه، گذشته از #توحيد به ما دستور داده شده: «وَ أَنْ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ اتَّقُوهُ وَ هُوَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ: و #نماز را برپا دارید و خدا را تقوا پیشه کنید و او کسی است که به سویش محشور می شوید»
🔹 پیام های آیات ۷۱و۷۲ سوره أنعام
✅ #شرک، غیر منطقی است.
✅ #شرک، مایه سرگردانی و تحیر است.
✅ در برابر انحرافات، باید موضع گیری صریح و مکرر داشت.
✅ تسلیم #خدا شدن، مایه ی رشد خود ما هست.
✅ #نماز، همراه تقوا کارساز است.
✅ ایمان به معاد و رستاخیز، عامل پیدایش تقوا در #انسان است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#ضرب_المثل
🔰ی جمله ی معروفی هست که میگه
«کلاه خودتو قاضی کن»
✅ی همچین چیزیو روز قیامت بهمون خواهندگفت
✴️اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَىٰ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا. 📜(اسرا14)
👈بخوان کتاب خودت را خودت امروز برای حسابرسی خودت کافی هستی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✴️#تلاوت_قرآن
#یکفراز_یکنفس
❇️فیلم نفس زیبای استاد شحات از سوره انشقاق
🎼مقام: «#رســـت»
📖سوره مبارکه انـشـقـاق آیات ۱ الیٰ ۴
🕰مدتزمان: ۰۰:۳۰
👌 ببینید و بشنوید و لـذّت ببرید
از این فراز آسمانی و ملکوتی ...
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅┄
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#شان_نزول 🌴
#مرد_نابینا ⚠️
(#عبس /1-2) 📖
✨مشهور در میان مفسران عامه و خاصه این است که عده ای از سران قریش ؛ مانند عتبته بن ربیعه ، ابوجهل ، عباس ابن عبدالمطلب و جمعی دیگر ، خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله بودند . پیامبر صلی الله علیه و آله مشغول تبلیغ و دعوت آنها به سوی اسلام بود و امید داشت که این سخنان در دل آنها مؤ ثر شود .
🌻مسلما اگر این گونه افراد اسلام را می پذیرفتند ، گروهی دیگر را به اسلام می کشاندند و همه کارشکنی های آنها از میان می رفت و از هر جهت به نفع اسلام بود در این این میان عبدالله بن مکتوم که مرد نابینا و ظاهرا فقیری بود وارد مجلس شد ، و از پیامبر صلی الله علیه و آله تقاضا کرد آیاتی از قرآن را برای او بخواند و به او تعلیم دهد ، و پیوسته سخن را تکرار می کرد و آرام نمی گرفت ؛ زیرا دقیقا متوجه نبود که پیامبر صلی الله علیه و آله با چه کسانی مشغول صحبت است .
✨او آن قدر کلام پیغمبر صلی الله علیه و آله را قطع کرد که حضرت صلی الله علیه و آله ناراحت شد ، و آثار ناخشنودی ، در چهره مبارکش نمایان گشت و در دل گفت : این سران عرب پیش خود می گویند پیروان محمد صلی الله علیه و آله نابینایان و بردگانند ، و لذا رو از عبدالله برگرداند ، و به سخنان خود با آنان ادامه داد . در این هنگام ، آیات نازل شد و در این باره پیامبر صلی الله علیه و آله را مورد عنایت قرار داد .
🌻رسول خدا بعد از این ماجرا عبدالله را پیوسته گرامی می داشت ، و هنگامی که او را می دید می فرمود : مرحبا بمن عاتبنی ربی ؛ مرحبا به کسی که پروردگارم به خاطر او مرا مورد عنایت قرار داد و سپس به او می فرمود : آیا حاجتی داری آن را نجات می دهم ، و پیامبر صلی الله علیه و آله دوبار او را در غزوات اسلامی ، در مدینه جانشین خویش قرار داد .
عَبَسَ وَتَوَلَّىٰٓ (١)
چهره در هم كشيد و روى گردانيد،
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺