eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
33.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 شأنِ نزول یک تلاوتِ ماندگار ! ✅ روز چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۷۷، مرحوم محمد اللیثی، پس از اجرای سه تلاوت در قم - که خسته هم شده بودند - برای شرکت در مراسمی به دانشگاه فارابی دعوت شدند. در بدو ورود اعلام کردند که قرآن تلاوت نخواهند کرد. 🔹در بخشی از این مراسم، یکی از ذاکرین اهل‌بیت علیهم السلام، در ارتباط با امام حسین(ع)، ذکر مصیبتی داشتند که مرحوم اللیثی را بسیار منقلب کرد تا آنجا که به مسؤولین جلسه اعلام کرد که تمایل دارد قرآن تلاوت کند! 🔸استاد محمد اللیثی، پس از این تلاوت گفت که ای تاریخ این تلاوت را ثبت کن!(نقل به مضمون) و در بازگشت به محل اقامت خود، ذکر « امانک یا حسین » را بر لب داشت. فضای معنوی و عطر حسینی(ع)، باعث شد که این تلاوت استاد، ماندگار شود. (روحش شاد) ⬅️ سوره‌ی آل‌عمران آیات ۱۸۹ تا ۱۹۵ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
📌سلسله سخنرانی های استاد پناهیان در اربعین در کانال صوتهای دلنشین چhttps://eitaa.com/delneshinha/26780 ▪️ کانال صوتهای دلنشین هدیه به چهارده معصوم @delneshinha 🍀🖤🍀🖤🍀🖤
📌سلسله سخنرانی های استاد رائفی پور در اربعین در کانال محبان مهدی https://eitaa.com/Mohebannemahdi/17749 ╔═════════🌸🕊══╗ •●❥ ‌‎‎@Mohebannemahdi ╚══🌸🕊═════════╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘دائره المعارف قرآن کریم📘 🙏> 👈 ❇️از نگاه ، امورى شایسته احترام است. ⬅️1. ⭕️خداوند سبحان را کتابى داراى مجد و معرفى کرده: « والقُرءانِ المَجید » ( ق / ۱ ) ❇️و هنگام شنوندگان را به گوش فرا دادن به آن و فرا‌خوانده است: * و اذا قُرِیَ القُرءان فاستَمِعوا لهُ و اَنصِتوا * ( اعراف ۲۰۴) ⭕️و با آن بدون طهارت شرعی را دانسته است : * لا یمسّه الّا المطهّرون * ( واقعه ۷۹ ) ❇️شاید بتوان از آیه ۲۸۵ بقره که به دیگر کتاب‌های آسمانی را چون ایمان به قرآن دانسته : * و المومنون کلّ ءآمن ...... و کتبه * سایر کتاب‌های آسمانی را نیز استفاده کرد . ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۹۹ وَهُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ كُلِّ شَيْءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُتَرَاكِبًا وَمِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِيَةٌ وَجَنَّاتٍ مِنْ أَعْنَابٍ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ ۗ انْظُرُوا إِلَىٰ ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَيَنْعِهِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكُمْ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ﴿٩٩﴾ و اوست که از آسمان آبی فرستاد، و به وسیله آن گیاهان گوناگون را [از زمین] رویاندیم، و از آن ساقه ها و شاخه های سبز درآوردیم، و از آن دانه های متراکم را خارج می کنیم، و از شکوفه درخت خرما خوشه های سر فروهشته [به وجود می آوریم]، و باغ هایی از انگور و زیتون و انار شبیه به هم و بی شباهت به هم [بیرون می آوریم]؛ به میوه اش چون میوه دهد و به رسیدن و کامل شدنش با تأمل بنگرید، مسلماً در این [امور] برای قومی که ایمان می آورند، نشانه هایی [بر توحید، ربوبیّت و قدرت خدا] ست. (۹۹) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٩٩) -اين آيه، آخرين آيه‌اى است كه در اين سلسله بحثها ما را به شگفتيهاى جهان آفرينش، و شناسايى خداوند از طريق آن دعوت مى‌كند. در آغاز به يكى از مهمترين و اساسى‌ترين نعمتهاى پروردگار كه مى‌توان آن را ريشه و مادر ساير نعمتها دانست اشاره مى‌كند و آن پيدايش و رشد و نمو گياهان و درختان در پرتو آن است، و مى‌گويد: «او كسى است كه از آسمان آبى (براى شما) فرستاد» (وَ هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً) . اين كه مى‌گويد از طرف آسمان به خاطر آن است كه تمام منابع آب روى زمين؛ اعم از چشمه‌ها و نهرها و قناتها و چاههاى عميق به آب باران منتهى مى‌گردد لذا كمبود باران در همۀ آنها اثر مى‌گذارد و اگر خشكسالى ادامه يابد همگى خشك مى‌شوند. سپس به اثر بارز نزول باران اشاره كرده، مى‌گويد: «به واسطۀ آن روييدنيها را از همه نوع از زمين خارج ساختيم» (فَأَخْرَجْنا بِهِ نَباتَ كُلِّ شَيْءٍ) . جالب اين كه خداوند از يك زمين و يك آب، غذاى مورد نياز همۀ جانداران را تأمين كرده است و جالبتر اين كه نه تنها گياهان صحرا و خشكيها از بركت آب باران پرورش مى‌يابند، بلكه گياهان بسيار كوچكى كه در لابلاى امواج آب درياها مى‌رويند و خوراك عمدۀ ماهيان درياست از پرتو نور آفتاب و دانه‌هاى باران رشد مى‌كنند، سپس به شرح اين جمله پرداخته و موارد مهمى را از گياهان و درختان كه به وسيلۀ آب باران پرورش مى‌يابند خاطرنشان مى‌سازد. نخست مى‌گويد: «ما به وسيلۀ آن ساقه‌هاى سبز گياهان و نباتات را از زمين خارج ساختيم» و از دانۀ كوچك و خشك ساقه‌اى با طراوت و سرسبز كه لطافت و زيبايى آن چشم را خيره مى‌كند آفريديم» (فَأَخْرَجْنا مِنْهُ خَضِراً) . «و از آن ساقۀ سبز، دانه‌هاى روى هم چيده شده، (همانند خوشۀ گندم و ذرت) بيرون آورديم (نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُتَراكِباً) . «همچنين به وسيلۀ آن از درختان نخل خوشۀ سر بسته‌اى بيرون فرستاديم كه پس از شكافته شدن رشته‌هاى باريك و زيبايى كه دانه‌هاى خرما را بر دوش خود حمل مى‌كنند و از سنگينى به طرف پايين متمايل مى‌شوند خارج مى‌گردد» (وَ مِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِها قِنْوانٌ دانِيَةٌ) . «همچنين باغهايى از انگور و زيتون و انار پرورش داديم» (وَ جَنّاتٍ مِنْ أَعْنابٍ وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمّانَ) . سپس اشاره به يكى ديگر از شاهكارهاى آفرينش در اين درختان كرده مى‌فرمايد: «هم با يكديگر شباهت دارند و هم ندارند» (مُشْتَبِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِهٍ) . دو درخت زيتون و انار از نظر شكل ظاهرى و ساختمان شاخه‌ها و برگها شباهت زيادى به هم دارند، در حالى كه از نظر ميوه و طعم و خاصيت آن بسيار با هم متفاوتند. يكى داراى مادۀ چربى مؤثر و نيرومند، و ديگرى داراى مادۀ اسيدى و يا قندى است، كه با يكديگر كاملا متفاوتند، به علاوه اين دو درخت گاهى درست در يك زمين پرورش مى‌يابند و از يك آب مشروب مى‌شوند؛ يعنى، هم با يكديگر تفاوت زياد دارند و هم شباهت. سپس از ميان تمام اعضاى پيكر درخت بحث را روى ميوه برده مى‌گويد: «نگاهى به ساختمان ميوۀ آن به هنگامى كه به ثمر مى‌نشيند و همچنين نگاهى به چگونگى رسيدن ميوه‌ها كنيد كه در اينها نشانه‌هاى روشنى است از قدرت و حكمت خدا براى افرادى كه اهل ايمان هستند» (انْظُرُوا إِلى ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ يَنْعِهِ إِنَّ فِي ذلِكُمْ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ) . با توجه به آنچه امروز در گياه‌شناسى از چگونگى پيدايش ميوه‌ها و رسيدن آنها مى‌خوانيم نكتۀ اين اهميت خاص كه قرآن براى ميوه قائل شده است روشن مى‌شود، زيرا پيدايش ميوه‌ها درست همانند تولد فرزند در جهان حيوانات است، نطفه‌هاى نر با وسايل مخصوصى (وزش باد يا حشرات و مانند آنها) از كيسه‌هاى مخصوص جدا مى‌شوند، و روى قسمت مادگى گياه قرار مى‌گيرند، پس از انجام عمل لقاح و تركيب شدن با يكديگر، نخستين تخم و بذر تشكيل مى‌گردد، و در اطرافش انواع مواد غذايى همانند گوشتى آن را دربرمى‌گيرند. اين مواد غذايى از نظر ساختمان بسيار متنوع و همچنين از نظر طعم و خواص غذايى و طبى فوق العاده متفاوتند، گاهى يك ميوه (مانند انار و انگور) داراى صدها دانه است كه هر دانه‌اى از آنها خود جنين و بذر درختى محسوب مى‌شود و ساختمانى بسيار پيچيده و تو در تو دارد. اين از يك سو، از سوى ديگر مراحل مختلفى را كه يك ميوه از هنگامى كه نارس است تا موقعى كه كاملا رسيده مى‌شود، مى‌پيمايد، بسيار قابل ملاحظه است؛ زيرا لابراتوارهاى درونى ميوه دائما مشغول كارند، و مرتبا تركيب شيميايى آن را تغيير مى‌دهند، تا هنگامى كه به آخرين مرحله برسد و وضع ساختمان شيميايى آن تثبيت گردد. هر يك از اين مراحل خود نشانه‌اى از عظمت و قدرت آفريننده است. ولى بايد توجه داشت كه به تعبير قرآن تنها افراد با ايمان يعنى افراد حق‌بين و جستجوگران حقيقت، اين مسائل را مى‌بينند و گر نه با چشم عناد و لجاج و يا با بى‌اعتنايى و سهل‌انگارى ممكن نيست هيچ يك از اين حقايق را ببينيم. 🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَهُوَ الَّذِيٓ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ كُلِّ شَيْءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُتَرَاكِبًا وَمِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِيَةٌ وَجَنَّاتٍ مِنْ أَعْنَابٍ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ ۗ انْظُرُوٓا إِلَىٰ ثَمَرِهِٓ إِذَآ أَثْمَرَ وَيَنْعِهِٓ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكُمْ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ 🍀 ترجمه: و او کسی است كه از آسمان آبی نازل کرد، پس به وسیله آن هر گونه گیاه را بیرون آوردیم، و از آن سبزه ها خارج كردیم، و از آن دانه‌های بر هم نشسته و چیده شده بیرون ‌آوریم، و از شكوفه نخل خرما خوشه‌ هایی نزدیک به هم (پدید آوردیم)، و باغ‌ هایی از انگور و زیتون و انار که بعضی شبیه به هم و بعضی بی‌ شباهت به هم پرورش دادیم؛ به میوه ‌اش وقتی میوه دهد و به رسیدن و كامل شدنش با تأمّل بنگرید، مسلّماً در آن، نشانه هایی است برای قومی كه ایمان می‌آورند. 🌷 : نازل کرد، فرو فرستاد 🌷 : آسمان 🌷 : آب 🌷 : گیاه، هر چه از زمین می روید 🌷 : سبز 🌷 : بعضی بالای بعضی 🌷 : درخت خرما 🌷 : به شکوفه، گل و میوه طلع گویند که از درخت ظاهر می شود 🌷 : خوشه 🌷 : نزدیک به هم 🌷 : باغ ها 🌷 : انگورها 🌷 : انار 🌷 : با تأمل بنگرید 🌷 : میوه 🌷 : ینع: رسیدن میوه 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره انعام در نازل شده است. در آغاز به يكى از مهم ترين و اساسى‌ ترين نعمت هاى پروردگار كه مى ‌توان آن را ريشه ساير نعمت ها دانست اشاره مى ‌كند و آن پيدايش و رشد و نمو گياهان و درختان در پرتو آن است که مى ‌فرمايد: «و ‌هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً: و او کسی است که از آسمان آبی نازل کرد» اين كه مى‌ گويد از طرف به خاطر آن است كه تمام منابع آب روى زمين اعمّ از چشمه‌ ها و نهرها و قنات ها و چاه هاى عميق به آب باران منتهى مى ‌گردد لذا كمبود باران در همه آنها اثر مى ‌گذارد و اگر خشكسالى ادامه يابد همگى خشک مى‌ شوند. 🌸 سپس به اثر بارز نزول اشاره نموده می فرماید: «فَأَخْرَجْنا بِهِ نَباتَ كُلِّ شَيْءٍ: پس به وسیله آن هرگونه گیاه را بیرون آوردیم» سپس به موارد مهمّى از گياهان و درختان كه به وسيله‌ آب باران پرورش مى‌يابند اشاره می کند. مى‌ فرمايد: «فَأَخْرَجْنا مِنْهُ خَضِراً نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُتَراكِباً: و از آن سبزه ها خارج کردیم و از آن دانه های بر هم نشسته و چیده شده بیرون آوریم» مانند خوشه گندم و ذرت «وَ مِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِها قِنْوانٌ دانِيَةٌ: و از شکوفه نخل خرما خوشه هایی نزدیک به هم پدید آوردیم» «وَ جَنّاتٍ مِنْ أَعْنابٍ وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمّانَ: و باغ هایی از انگور و زیتون و انار » 🌸 سپس به يكى ديگر از شاهكارهاى در اين درختان اشاره كرده مى‌ فرمايد: «مُشْتَبِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِهٍ: بعضی شبیه به هم و بعضی بی شباهت به هم» دو درخت زيتون و انار از نظر شكل ظاهرى و ساختمان شاخه‌ ها و برگها شباهت زيادى به هم دارند، در حالى كه از نظر و طعم و خاصيّت آن بسيار با هم متفاوتند. به علاوه اين دو درخت گاهى درست در يک پرورش مى ‌يابند و از يک تعذیه می کنند. سپس از ميان تمام اعضاى پيكر درخت بحث را روى ميوه برده می فرماید: «انْظُرُوا إِلى ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ يَنْعِهِ إِنَّ فِي ذلِكُمْ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ: به میوه اش وقتی دهد و به رسیدن و کامل شدنش با تأمل بنگرید، مسلما در آن، نشانه هایی است برای قومی که ایمان می آورند» 🌸 نحوه پيدايش ميوه ‌ها به این صورت است که نطفه‌هاى نر با وسايل مخصوصى وزش باد يا حشرات و مانند آنها از كيسه ‌هاى مخصوص جدا مى ‌شوند، و روى قسمت مادّگى قرار مى ‌گيرند، پس از تركيب شدن با يكديگر، نخستين بذر تشكيل مى ‌گردد، و در اطرافش انواع مواد غذايى همانند گوشتى آن را دربر مى ‌گيرند. اين مواد غذايى از نظر ساختمان بسيار متنوّع و همچنين از نظر طعم و خواصّ غذايى و طبّى فوق العاده متفاوتند. هر يک از اين مراحل خود نشانه ‌اى از عظمت و قدرت آفريننده است. ولى بايد توجّه داشت كه به تعبير تنها افراد با ايمان، اين مسائل را مى بینند. 🔹 پیام های آیه ۹۹ سوره انعام 🔹 ✅ مایه ی رویش همه ی گیاهان و نباتات، آب باران است. ✅ هم نزول ، هم رویاندن گیاه و میوه، کار خداست. ✅ رابطه با میوه ها فقط رابطه ی مادی و غذایی نباشد، بلکه رابطه ی فکری و توحیدی هم باشد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺سبک زندگی قرآنی:🌺 🍂مراقب چیزهایی که می شنوید باشید.🍂 🔶وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُواً أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ. (لقمان/۶) ⚡️ ترجمه : و برخى از مردم، خريدار سخنان بيهوده و سرگرم كننده اند، تا بى هيچ علمى، ديگران را از راه خدا گمراه كنند و آن را به مسخره گيرند؛ آنان برايشان عذابى خوار كننده است. 💥یکی از مهمترین عوامل گمراه کننده، گويندگان و خوانندگانى اند كه مردم را سرگرم كرده و آنان را از حقّ و حقيقت باز مى دارند.  🍁سرمايه گذارى براى مبارزه و تهاجم فرهنگى عليه حقّ، سابقه اى طولانى دارد.  و دشمن از راه سخنان باطل، و موسیقی های لهوی، مردم را به گمراهی می کشانَد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚📚 📚📚 📚 عبارت 🍃یبین الله الایات🍃 ۳بار درسوره نور آمده ودومرتبه سوره بقره بسیاری ازحافظان روی اعراب کلمه لکم که آیا ساکن است یامتحرک دچار مشکلند امیدوارم با دسته بندی آنها در این پست وپست قبلی مشکل برطرف شود. ۳مورد درسوره نور ( هر۳مورد انتهای صفحه)است پس نتیجه میگیریم یک مورد آیه ۵۹نور که در بالای صفحه قرار گرفته بوددراین سوره استثناشده است وکلمه لکم در آن آیه ساکن شده است وبه کلمه آیاته وصل نشده است. 👇 ویبین الله لکمُ الایات ( *والله علیم حکیم* ) ۱۸ یا ایها الذین آمنوا.............کذلک یبین الله لکمُ الایات ( *والله علیم حکیم* ) ۵۸ لیس علی الاعمی ...............کذلک یبین الله لکمُ الایات ( *لعلکم تعقلون* ) ۶۱ دو مورد دربقره 👈شما ابتدای آیه راکامل کنید ...............کذلک یبین الله لکمُ الایات لعلکم *تتفکرون* 👈جز۲ ...........کذلک یبین الله لکمُ الایات لعلکم *تتفکرون* 👈جز ۳ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌎 🤍 𖣐Islam: The Fastest Growing Religion on Earth! ➤اسلام سریع‌ترین دین درحالِ رشد بر روی زمین! 🌐https://www.loc.gov/item/lcwaN0020309/ وَأُدْخِلَ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ تَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلاَمٌ(ابراهیم/23) 📑و كساني‌که ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‌اند، به باغ‌هايي كه از زير درختانش نهرها جاري است داخل شوند آنان با اذن پرودگارشان براي هميشه در آن خواهند بود و تحيت آنان به يكديگر سلام است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پشه ها می توانند 2 تا 3 برابر وزن خود خون بنوشند. دی اکسید کربن یکی از اصلی ترین راه هایی است که پشه ها طعمه خود را پیدا می کنند. آنها از اندام خاصی به نام کف فک بالا برای ردیابی بوی CO2 منتشر شده از نفس ما استفاده می کنند. ♻️امروزه با عکسبرداری از مشخص گردیده که، و بسیار کوچکی به نام ‏mite‏ زندگی می کنند که ‏از خون بدن پشه تغذیه می کنند و مشاهده ی آنها با چشم غیرمسلح به دلیل حجم کوچکشان بسیار ‏مشکل است. شاید اکنون ‏بتوانیم دقت کلام خداوند بلند مرتبه درقرآن کریم را به درستی درک کنیم که می فرماید: (بَعُوضَهً فَمَا ‏فَوْقَهَا)…خداوند در این ایه «إنَّ اللَّهَ لَا یَسْتَحْیِی أَنْ یَضْرِبَ مَثَلًا مَا‎ ‎بَعُوضَهً فَمَا فَوْقَهَا‎…»( بقره - ‏ آیه ۲۶ ) ‼️خدا از اینکه به پشه‏ یا آنچه که بربالای اوست مثل زند شرمی ندارد؛… کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🍃🌺هر مقدار برای شما میسر است قرآن بخوانید ‌ 📖سوره مزمل، آیه ۲۰ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ماجرای ﷽📚🕥📚🎆 📖 🦋🦋 و گفتگوى عبدالمطلب با ابرهه‏ 🌷عبدالمطلب همراه با بعضى از پسرانش با حُناطه به سوى جايگاه ابرهه حركت كردند، وقتى كه به لشكر رسيدند، عبدالمطلب با راهنمايى شخصى به نام اُنَيس نگهبان فِى‏ها با وساطتت ذونفر بر ابرهه وارد شد. 💥ابرهه بسيار بر عبدالمطلب احترام كرد، از تخت خود فرود آمد و بر زمين نشست، و عبدالمطلب را با تجليل و احترام كنارش نشاند، و توسط مترجم به او گفت: چه نيازى دارى؟ 💥 عبدالمطلب گفت: به من خبر رسيده دويست شترِ مرا غارت كرده‏اى، دستور بده آن‏ها را به من برگردانند. ابرهه گفت: من وقتى كه سيماى عظيم تو را ديدم در نظرم بسيار بزرگ جلوه كردى، ولى اين گفتارت تو را در نظرم كوچك نمود، آيا براى برگرداندن دويست شتر با من صحبت مى‏كنى، و از خانه كعبه كه خانه تو و دين تو است، و من براى ويران كردن آن آمده‏ام هيچ سخنى نمى‏گويى؟! 💥عبدالمطلب گفت: اءِنِّى اَنَا رَبُّ الاِبِلِ، وَ اءنّ لِلبَيتِ ربّاً سَيَمنَعُهُ؛ من صاحب شتر هستم، و براى خانه كعبه صاحبى است كه به زودى از آن دفاع مى‏كند. ابرهه با غرور و گستاخى گفت: هيچكس نمى‏تواند مانع من شود و از ويران كردن كعبه توسط من جلوگيرى نمايد. عبدالمطلب گفت: هر كار مى‏كنى بكن. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🏴 قرآن؛ معجزه‌ی جاوید ✅ معجزه، آیت و نشانه‌ای است که پیامبران برای اثبات نبوت و ارتباط خود با خدا می‌آورند و همراه با تحدّی است و دیگر انسان‌ها از انجام دادن مثل آن عاجزند. در لسان قرآن برای معجزه از واژه‌ی «آیت» هم استفاده شده است. البته به جز بحث نبوت، در مباحث دیگر مثل توحید نیز، کلمه آیت و آیات وجود دارد.(مانند آیات ۲۰ به بعد سوره روم) 🔸تحدّی، به معنی مبارزه طلبی، همانند‌آوری و هم‌آورد خواستن است. از خود قرآن چنین برمی‌آید که معجزه بودن قرآن به جنبه فصاحت و بلاغت آن منحصر نمی‌شود، زیرا تنها بر سر این مطلب تحدّی نشده است بلکه در قرآن؛ ▫️از حیث علم و معرفتی که قرآن عرضه کرده است (نحل/۸۹) ▫️از حیث کسی که قرآن بر او نازل شده (یونس/۱۶) ▫️از حیث آوردن اخبار غیبی (هود/۴۹) ▫️و از این حیث که هیچ اختلاف، تعارضی و تناقضی در قرآن وجود ندارد (نساء/۸۲) تحدّی شده است، لذا قرآن کریم از همه‌ی این ابعاد، معجزه است. 🔹قرآن در چند مرحله، تحدّی را مطرح کرده است: ۱- سخنی همانند قرآن بیاورند (طور/۳۳و۳۴) ۲- به اندازه ده سوره، هر چند کوچک (هود/۱۳) ۳- یک سوره همانند قرآن (یونس/۳۸) ۴- بیان عجز و ناتوانی مردم (بقره/۲۳و۲۴) ۵- بیان ابدیت اعجاز و تحدّی قرآن (اسراء/۸۸) 🔸البته برخی دانشمندان علوم قرآنی معتقدند که آوردن یک سوره - با تمامی ویژگی‌ها - مشکل‌تر از آوردن ده سوره - با ویژگی‌های متفاوت و پراکنده - است. باید توجه داشت که آیات تحدّی از دلایل عقلی و قرآنی، مصونیت این کتاب الاهی از تحریف لفظی و معنوی است. از آنجا که قرآن معجزه‌ی جاوید برای همه‌ٔ مردم و همه‌ٔ اعصار است، این تحدّی که سند حقّانیت و دلیل اعجاز قرآن به‌شمار می‌رود باید کلّیت و دوام داشته باشد.(یعنی جامعیت و جاودانگی) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 در محضر قرآن کریم / ✅ وَ لَا تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِى حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَ مَن قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَاناً فَلَا يُسْرِف فِّى الْقَتْلِ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُوراً (اسراء/۳۳) 🔹و كسى را كه خداوند، (قتل او را) حرام كرده است نكشید، مگر به حقّ. و هر كس مظلوم كشته شود، قطعاً براى ولىّ او تسلّط (و اختیار دیه یا قصاص) قرار داده‌ایم، پس نباید در كشتن (و قصاص) زیاده‌روى كند، چرا كه آن (ستمدیده به طور عادلانه) یارى و حمایت شده است. 🔸قتل نفس و آدم‌كشى از گناهان كبیره است. هر كس در غیر مورد قصاص یا فساد، كسى را بكشد، گویا همه‌ى مردم را كشته است، «مَن قتل نفساً بغیر نفسٍ او فسادٍ فى الارض فكاّنما قتل النّاس جمیعاً»(مائده/۳۲) و كیفر چنین قتلى، دوزخ ابدى است. «مَن یقتل مؤمناً متعمّداً فجزائه جهّنم خالداً فیها»(نساء/۹۳) این كیفر، براى كسى كه اسلحه بكشد و تهدید به قتل كند و به عنوان مفسد و محارب شناخته شود، نیز ثابت است.(مائده/۳۳) 🔸در روایات یكى از مصادیق «ولىّ»، حضرت مهدى ‌علیه السلام شمرده شده كه انتقام جدّ عزیزش امام حسین‌ علیه السلام را خواهد گرفت: «فقد جعلنا لولیّه سلطاناً». در زیارت عاشورا می‌خوانیم: «... فاسئل الله الذی اکرم مقامک و اکرمنی بک، ان یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور من اهل بیت محمد صلی الله علیه و آله». حمایت خداوند از مظلوم و سپردن حقّ قصاص به ولىّ دم، هم عامل بازدارنده از آدم‌كشى است و هم بازدارنده از اسراف در قصاص. «جعلنا لولیّه سلطاناً» ❇️ از پيام‌های آیه ▫️هر انسانى حقّ حیات دارد، حتّى غیر مسلمانى كه با مسلمانان سر جنگ نداشته باشد، مصونیّت جانى و مالى دارد. «لا تقتلوا النفس ...» ▫️قانون الهى، محور ارزش‌ها و حرمت‌هاست. «حرّم اللّه» ▫️خودكشى حرام است. «لا تقتلوا النّفس الّتى حرّم اللّه» ▫️از نظر اسلام، كشتن افراد، در مواردِ حق (همچون قصاص، دفاع، ارتداد و ...) جایز است. «الّا بالحقّ» ▫️مظلوم، هر كه باشد باید مورد حمایت قرار گیرد. «من قتل مظلوماً... منصوراً» ▫️قرار دادن حقّ قصاص، براى حمایت از مظلوم است. «جعلنا لولیّه سلطاناً» ▫️اولیاى مقتول داراى حقّ قصاص و كشتن قاتل هستند. «جعلنا لولیّه سلطاناً» ▫️در قصاص باید خشم و غضب مهار شود و عدالت مراعات گردد. «فلا یسرف فى القتل» اسلام حتّى براى متجاوزات به جان انسان‌ها، عدالت را شرط دانسته است. اولیاى مقتول، حقّ ندارند به عنوان قصاص، بیش از یک نفر را بكشند و از قانون قصاص سوء استفاده كنند. ▫️قاتل را مُثله نكنید و در نوع و كیفیّت قصاص، ناجوانمردى نكنید. «فلا یسرف فى القتل» ▫️از سنّت‌هاى الهى، حمایت از مظلوم است. «انّه كان منصورا» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🟢 سنخیت اوصاف بهشت با اهل آن 🔹اشاره‌ای کوتاه نسبت به سنخیت و به نوعی هماهنگی و هم‌جهتی بین اوصاف بهشت و بهشتیان. البته تمام آیاتی که در مورد بهشت بیان شده با اهل بهشت این نسبت را دارد. در اینجا فقط چند آیه در این خصوص را مرور می‌کنیم: 🔸سلامت بهشت: لهم دار السلام عند ربهم (انعام/۱۲۷) ⬅️ سلامت اهل آن: یوم لا ینفع مال و لا بنون الا من اتی الله بقلب سلیم (شعراء/۸۹) 🔸کرامت بهشت: اولئک هم المؤمنون حقا لهم مغفره و رزق کریم (انفال/۷۴) ⬅️ کرامت اهل آن: ان اکرمکم عندالله اتقاکم (حجرات/۱۳) 🔸طیب بودن بهشت: لهم طوبی و حسن مأب (رعد/۲۹) ⬅️ طیب بودن اهل آن: الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه (فاطر/۱۰) 🔸منزه بودن بهشت از لغو و بیهودگی: لا لغو و لا تأثیم (طور/۲۳) ⬅️ منزه بودن اهل آن: قد افلح المؤمنون ... و الذینهم عن اللغو معرضون (مؤمنون/۵) 🔸علوّ و برتری بهشت: فهو فی عیشه راضیه فی جنة عالیه (حاقه/۲۱-۲۲) و من یأته مؤمنا قد عمل الصالحات فاولئک لهم الدرجات العلی (طه/۷۵) ⬅️ برتری اهل آن: و انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین (آل‌عمران/۱۳۹) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 من و شما، در کدام گروه قرار می‌گیریم؟! ✅ گروهی که برای خدا کار می‌کنند و انتظار پاداش و تشکّر از مردم ندارند: 🔹... لا نرید منکم جزاء و لا شکورا (دهر/۹) 🔹و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله ... (بقره/۲۰۷) 🔹... مثل الذین ینفقون اموالهم ابتغاء مرضات الله (بقره/۲۶۵) 🔹... انه من عبادنا المخلَصین (یوسف/۲۴) ▪️گروهی که کار می‌کنند تا مردم ببینند و ستایش کنند: 🔸و الذین ینفقون اموالهم رئاء الناس (نساء/۳۸) 🔸... کالذی ینفق ما له رئاء الناس (بقره/۲۶۴) ▪️گروهی که اعمال نیک و بد را به هم می‌آمیزند و بعد پشیمان می‌شوند! 🔸و آخرون اعترفوا بذنوبهم خلطوا عملا صالحاً و آخر سیّئاً ... (توبه/۱۰۲) ▪️گروهی که دوست دارند برای کارهای خوبی که نکرده‌اند، تعریف و تمجید بشوند! 🔸... یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا (آل‌عمران/۱۸۸) ⬅️ خداوند، عاقبت ما را ختم به خیر بفرماید. آمین کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢 شفاعت در قرآن 🔸قرآن کریم، واژهٔ «شفاعت» و هم خانواده‌های آن را ۳۱ بار به‌کار گرفته که می‌توان این آیات را به چند دسته تقسیم کرد: 🔹یکم) آیات نفی نفع شفاعت: مدثر/۴۶ تا ۴۸، شعراء/۹۸ تا۱۰۱، اعراف/۵۳، بقره/۴۸، بقره/۱۲۳ 🔸دوم) آیات انحصار شفاعت در خدا: انعام/۵۱، انعام/۷۰، سجده/۴، زمر/۴۴ 🔹سوم) آیات نفی شفاعت بت‌ها: انعام/۹۴، روم/۱۳، یونس/۱۸، زمر/۴۳، یس/۲۳ 🔸چهارم) آیات شفاعت مأذونان(دارای اذن خدا): بقره/۲۵۵، یونس/۳، مریم/۸۷، طه/۱۰۹، سباء/۲۳، زخرف/۸۶، یونس/۳، نجم/۲۶ 🔹پنجم) آیات بیان‌کننده اوصاف شافعان و مشفوعان: زخرف/۸۶، انبیاء/۲۸، مریم/۸۷، نجم/۲۶ 🔸ششم) آیات حرمان ستمگران از شفاعت: غافر/۱۸، بقره/۲۵۴، مدثر/۴۸، شعراء/۱۰۰ 🔹هفتم) آیات ناظر به شفاعت(به کمک قرائن): دخان/۴۱-۴۲، ضحی/۴-۵، اسراء/۷۹ ▫️از نظر قرآن و روایات اسلامی، حق شفاعت در باره گروه‌ها، افراد، مکان‌ها، قرآن و ... فراوان به چشم می‌خورد، از جمله: خداوند، پیامبر اکرم(صلوات الله علیه و آله)، حضرات معصومین(علیهم السلام)، قرآن، پیامبران الهی، فرشتگان، شهیدانِ راه خدا، دانشمندان و علمای دین، خویشاوندان، همسایگان، مؤمنان و پارسایان، امانت‌داران، روزه، اطاعت از فرمان خداوند، توبه و بازگشت به خدا، صلوات بر محمد و آل او، صدیقان، جهادگران با زبان، قلم و ... ▪️محرومان از شفاعت: کافران و مشرکان، ستمگران، دشمنان خاندان پیامبر(ص)، آزارکنندگان ذرّیه و فرزندان رسول خدا، تکذیب‌کنندگان شفاعت، خیانت‌پیشگان، تارکان و سبک‌شماران نماز، منکران ولایت علی و فرزندان معصوم او(علیهم السلام)، منافقان و ... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر وقت فکر کردی رهات کرده این آیه رو‌ بخون ... ✍جمله عجیب پیامبر: رو جوری بخون که انگار فقط برای تو نازل شده!🙏 🌴🕯🥀🕯🌴 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺