eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
💐 فاطمه زهرا سلام الله علیها در آیینه قرآن ✅ در مسیر شناخت وجود نازنین حضرت زهرا سلام الله علیها بهترین راه کسب معرفت و شناخت، مراجعه به آیات قرآن کریم و کلام وحی است که در پرتو آن، حقیقت مکتوم آن حضرت معرفی می‌گردد. در این بخش، آن بانوی گرامی را در صفای آیینه وحی به نظاره می‌نشینیم و از باب نمونه به چند آیه قرآن اشاره می‌کنیم: 🔸آیه‌ی تطهیر (احزاب/۳۳) 🔹آیه‌ی مباهله (آل‌عمران/۶۱) 🔸آیه‌ی مودّت (شوری/۲۳) 🔹سوره‌ی کوثر 🔸سوره‌ی قدر 🔹سوره‌ی انسان (۸-۹) 🔸آیاتِ ابرار (انسان/۵-۸، مطففین/۲۲-۲۳، آل‌عمران/۱۹۳) 🔹کلمه‌ی الاهی (بقره/۳۷) 🔸نفسِ مطمئنه (فجر/۲۷-۳۰) 🔹صراط مستقیمِ الاهی (فاتحه/۶) 🔸کلیدِ نجات (بقره/۵۸-۵۹) 🔹حجتِ خدا و شرطِ ایمانِ حقیقی (بقره/۲۸۵) 🔸راهنما و مقتدایِ مردم (آل‌عمران/۱۰۱) 🔹ریسمانِ الاهی (آل‌عمران/۱۰۳) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 💢 🖼 اثاث 📦 از دیگر که در تفسیر آن از لوازم منزل سخن گفته‌اند ، کلمه در هفتمین آیه سوره موسوم به همین نام است . 🗄 این آیه به که از عاریت دادن وسایل ضرور زندگی به دیگران می‌پرهیزند ، داده است : * فویل للمصلّین ....... و یمنعون الماعون * . 📦 برخی از ، چون سعید بن مسیّب ، ماعون را به لهجه قریشی ، همان دانسته‌اند ؛ اما ابن مسعود ، ابن عباس و برخی دیگر ،‌ با عباراتی مشابه ، را آن دسته از وسایل مورد نیاز همگان دانسته‌اند که به طور معمول مردم به یکدیگر عاریه می‌دهند و از امانت دادن آنها سرزنش آور است . 🗄 این گروه ، برخی از وسایل مانند تبر ، تیشه ، دیگ ، دلو ، قدح ، غربال ، آتش و ...... را که در آنها رایج بوده است ، مصداق آیه می‌دانند . 📦 روایتی از امام علیه السلام همین معنا را تایید می‌کند ؛ افزون بر آنکه در روایتی دیگر ، در روی کردی به بطن آیه ، مواردی مانند قرض دادن ، انجام کار نیک و زکات را نیز از مصادیق برشمرده است . 🗄 معتقد است که آیه ، عام بوده ، به لوازم منزل اختصاص ندارد . ادامه دارد....... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَ لَئِنْ أَذَقْناهُ نَعْماءَ بَعْدَ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّيِّئاتُ عَنِّي إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ «هود آیه10» و اگر پس از سختى و محنتى كه به انسان رسيده، نعمتى به او بچشانيم (چنان مغرور مى‌شود كه) مى‌گويد: همانا گرفتارى‌ها از من دور شد (و ديگر به سراغم نخواهد آمد)، بى‌گمان او شادمان و فخرفروش است. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ لَئِنْ أَذَقْناهُ نَعْماءَ بَعْدَ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّيِّئاتُ عَنِّي إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ «هود آیه10» و اگر پس از سختى و محنتى كه به انسان رسيده، نعمتى به او بچشانيم (چنان مغرور مى‌شود كه) مى‌گويد: همانا گرفتارى‌ها از من دور شد (و ديگر به سراغم نخواهد آمد)، بى‌گمان او شادمان و فخرفروش است. نکته ها روزگار هميشه يكسان نيست، بلكه طبق روايات: «الدَّهر يَومان، يَومٌ لك و يومٌ عليك، فان كان لك فلا تبطر و ان كان عَليك فاصبر فكلاهما ستُختَبر»، «2» روزگار دو چهره دارد: گاهى با تو و گاهى بر عليه توست. آنگاه كه به نفع توست، مغرور مشو و آنگاه كه به ضرر توست، صبر پيشه كن، زيرا در هر حال مورد آزمايش الهى هستى. نعمت‌هايى كه پس از سختى‌ها و مشكلات به انسان مى‌رسد، بايد عامل شكر و ذكر باشد، نه وسيله‌ى فخر و طرب. دو چيز شادى را خطرناك مى‌كند: يكى تحليل غلط، «ذَهَبَ السَّيِّئاتُ عَنِّي» و ديگر آنكه اين شادى سبب تحقير ديگران و فخرفروشى خود شود. «لَفَرِحٌ فَخُورٌ» پیام ها 1- انسان كم‌ظرفيّت است وبااندك نعمتى، فخرفروشى مى‌كند. أَذَقْناهُ‌ ... لَفَرِحٌ فَخُورٌ «2». بحار، ج 73، ص 81. جلد 4 - صفحه 28 2- قرآن داراى آهنگ موزون و موسيقى خاصّى است. ( «نَعْماءَ» هم آهنگ‌ «ضَرَّاءَ» و «لَيَؤُسٌ كَفُورٌ» هم وزن‌ «لَفَرِحٌ فَخُورٌ» است) 3- سختى‌ها و شادى‌ها زودگذرند. أَذَقْناهُ‌ ... مَسَّتْهُ‌ 4- فكر اينكه سختى‌ها ديگر به انسان روى نمى‌آورد، تصوّر باطلى است. «ذَهَبَ السَّيِّئاتُ عَنِّي» 5- كاميابى‌ها را نشانه‌ى محبوبيّت نزد خداوند ندانيم و نگوييم: ديگر گرفتار نخواهم شد! «ذَهَبَ السَّيِّئاتُ عَنِّي» 6- تحليل‌ها و بينش‌هاى غلط، سبب رفتار نادرست مى‌شود. گمان مى‌كند كه هيچ بدى ندارد، «ذَهَبَ السَّيِّئاتُ عَنِّي» لذا فخرفروشى مى‌كند. «لَفَرِحٌ فَخُورٌ» 7- شخصيّت بعضى انسان‌ها متزلزل و وابسته به حوادث بيرونى است، نه كمالات درونى. گاهى‌ «لَيَؤُسٌ كَفُورٌ» و گاهى‌ «لَفَرِحٌ فَخُورٌ» است. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎تطهیر پارچه و لباس با نوشته قرآنی ✅ نکته ای بسیار مهم⬇️⬇️ ⁉️ پارچه‌ها و لباس‌هایی که آیات قرآن روی آنها نوشته شده، اگر نجس شوند چگونه باید پاک شود؟ 🎙️استاد محمدی شیخ شبانی 🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ ۲۳ملک قُلْ هُوَ الَّذِي أَنشَأَكُمْ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُونَ🌻 درباره آیه ۷بقره تفسیری گفته که بنده در تفاسیر دیگر ندیده ام المنار نوشته به این علت کلمه (سمع) یعنی (گوش) مفرد؛ وکلمه (ابصار) یعنی (چشم) جمع آمد چون اگر کسی برای ۲۰ نفر حرف بزند همه آدم هایی که آنجا هستند آن صدا را فقط به یک شکل وبه یک تونِ صدا می شنوند✅ اماهر کدام از مردم آن سخنران را از زوایای مختلف به چندین شکل می بینند به همین علت کلمه دیدن بشکل جمع آمد چون دیدنِ مردم خیلی پراز تصویر است✅ یعنی دیدن شان صدها نوع؛ دیدن است اما شنیدن شان فقط یک نوع؛ شنیدن است بهمین علت کلمه (سمع) بشکل مفرد و کلمه (ابصار) بشکل جمع آمد واین نشان میدهد چقدر کلمات قرآن دقیق اند🤯 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 عبادت و عبودیت در قرآن ✅ در بحث موضوعی قرآن، مروری خواهیم داشت بر برخی آیات در خصوص عبادت و بندگی. ذیل هر عنوان، آیات دیگری نیز وجود دارد که می‌توان با مراجعه به قرآن به این فهرست اضافه کرد تا بتوان به یک جمع‌بندی کامل‌تری دست یافت. ▫️عبادت مخصوص خداوند؛ و قضی ربک الا تعبدوا الا ایاه (اسراء/۲۳) ▫️عبادت، سرلوحه دعوت انبیاء؛ و الی عاد اخاهم هوداً یا قوم اعبدوا الله (اعراف/۶۵ و نیز ۷۳ و ۸۵) ▫️صراط مستقیم در پرتو عبادت خداوند؛ ان الله هو ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم (زخرف/۶۴) ▫️علت ورود به جهنم؛ استکبار از عبادت؛ ان الذین یستکبرون عن عبادتی سیدخلون جهنم داخرین (غافر/۶۰) و عدم استکبار در ملائکه (انبیاء/۱۹) ▫️سرزنش از عبادت غیر خداوند؛ افتعبدون من دون الله ما لاینفعکم شیئا و لایضرکم (انبیاء/۶۶) ▫️عبادت، شرط امامت؛ و جعلناهم ائمة یهدون بامرنا ... و کانوا لنا عابدین (انبیاء/۷۳) ▫️معراج پیامبراکرم(ص) در پرتو عبادت؛ سبحان الذی اسری بعبده لیلاً من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی (اسراء/۱) ▫️عبادت و عبودیت، از اهداف خلقت و آفرینش؛ و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون (ذاریات/۵۶) ▫️و ... 🔹از نشانه‌های بندگی خداوند: ▫️شکر؛ و اشکروا لله ان کنتم ایاه تعبدون (بقره/۱۷۲) ▫️سجده؛ واسجدوا لله الذی خلقهن ان کنتم ایاه تعبدون (فصلت/۳۷) ▫️صبر؛ فاعبده و اصطبر لعبادته (مریم/۶۵) ▫️تواضع؛ و عبادالرحمن الذین یمشون علی الارض هونا (فرقان/۶۳) ▫️و ... 🔸چرا باید خداوند را عبادت کنیم؟! ▫️چون فقط خداوند شایسته پرستش است؛ لا اله الا انا فاعبدون (انبیاء/۲۵) ▫️چون خداوند خالق انسان‌ها است؛ یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم (بقره/۲۱) ▫️چون خداوند رازق انسانها است؛ فلیعبدوا رب هذا البیت الذی اطعمهم من جوع (قریش/۳) ▫️چون خداوند تأمین کننده امنیت برای انسان‌هاست؛ و ءامنهم من خوف (قریش/۴) ▫️و ... @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ جَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَ أَوْحَيْنَآ إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَ إِقَامَ الصَّلَوٰةِ وَ إِيتَآءَ الزَّكَوٰةِ وَ كَانُواْ لَنَا عَابِدِينَ (انبیاء/۷۳) 🔹و آنان را پیشوایانى قرار دادیم كه به فرمان ما (مردم را) هدایت مى‌كردند و به آنان، انجام كارهاى نیک و برپایى نماز و پرداخت زكات را وحى كردیم و آنان فقط عبادت كنندگان ما بودند. 🔸مقام امامت که در این آیه بدان اشاره شده، مقام تحقّق بخشیدن به برنامه‌های الهی و هدایت تشریعی و تکوینی و رساندن مردم به سر منزل مقصود است. در قرآن کریم و احادیث اهل بیت علیهم السلام بیان شده که در جهان دو گونه امام و پیشوا وجود دارند: امامان حق که به فرمان خدا، مردم را هدایت می‌کنند. در آیه ۲۴ سوره سجده نیز آمده است: و جعلنا منهم ائمة یهدون بامرنا ... و دیگر پیشوایان باطل و امامان آتش که مردم را به‌سوی دوزخ فرا می‌خوانند و فرمان و قانون خود را بر امر الهی مقدم می‌شمارند و طبق هوس‌های خود عمل می‌کنند. در آیه ۴۱ سوره قصص آمده است: و جعلناهم ائمة یدعون الی النار ... و در آیه ۱۲ سوره توبه ذکر شده است: فقاتلوا ائمة الکفر ... ❇️ از پيام‌های آیه ▫️امامت نیز همچون نبوت، باید با انتخاب خداوند باشد. «جعلناهم ائمة» ▫️پیامبران بزرگ علاوه بر مقام رسالت (رساندن پیام وحى)، امامت و رهبرى جامعه را نیز بر عهده داشته‌اند. «جعلناهم ائمة» ▫️اگر امامت با زور و قلدرى بدست آید، دعوت به دوزخ است «ائمّة یدعون الى النار»، امّا اگر خداوند آن را عنایت فرمود، مبارک و در مسیر حقّ خواهد بود. «جعلناهم ائمة یهدون بامرنا» ▫️هدایت كردن انبیا، نه از پیش خود و سلیقه شخصى است، «ما ینطق عن الهوى»(نجم/۳) بلكه با فرمان خداست. «یهدون بامرنا» ▫️توجّه به انجام كارهاى خیر، از الطاف ویژه الهى است. «اوحینا الیهم فعل الخیرات» ▫️نماز و زكات در میان كارهاى خیر، جایگاه ویژه‌اى دارند. «فعل الخیرات و اقام الصلاة و ایتاء الزكاة» ▫️نماز و زكات، دو ركن اساسى در همه ادیان بوده است. «اقام الصلاة و ایتاء الزكاة» ▫️بدون نماز و زكات، انسان به درجه بندگى خدا نمى‌رسد. «اقام الصلاة و ایتاء الزكاة و كانوا لنا عابدین» ▫️رهبران الهى، بندگان مخلص خدا هستند. «كانوا لنا عابدین» ▫️نعمت‌هاى الهى، ما را از بندگى خدا غافل نسازد. «و هبنا له... كانوا لنا عابدین» ▫️انبیا با اینكه به مقام رهبرى «جعلناهم ائمة» نائل آمدند، امّا با این وجود، باز بنده‌ى خدا هستند. «و كانوا لنا عابدین» ▫️دین از سیاست جدا نیست. «جعلناهم ائمّة یهدون بامرنا... كانوا لنا عابدین» ▫️رهبر باید به آنچه هدایت مى‌كند، عامل باشد. «ائمّة یهدون ... كانوا لنا عابدین» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ بعضی مساجد معماری ساده و بی‌پیرایه‌ای دارند فارغ از هر گونه گنبد و گلدسته. اما عطر معنویت و صفا در هر گوشه‌شان جاری است. سرّش در اخلاص و تقوای بانیانی نهفته که خشت‌خشت این مکان‌های مقدس را با نیتی پاک و دلی سرشار از ایمان روی هم چیده‌اند. نیت‌ها اثر وضعی دارند؛ نیک‌اندیش باشیم. 📖توبه؛ ۱۰۸ ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ @Targomeh
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 🍃✨✨ 🌺✨ 🌷متشابهات🌷 ⬅️ مَا يَأْتِيهِمْ مِنْ ذِكْرٍ مِنْ «رَبِّهِمْ» مُحْدَثٍ إِلَّا «اسْتَمَعُوهُ وَهُمْ يَلْعَبُونَ» 🔹آیه ۲ سوره انبیا ⬅️ «وَ» مَا يَأْتِيهِمْ مِنْ ذِكْرٍ مِنَ «الرَّحْمَٰنِ» مُحْدَثٍ إِلَّا «كَانُوا عَنْهُ مُعْرِضِينَ» 🔸آیه ۵ سوره شعراء 🌺✨       🍃✨✨     🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلاَمِ دِيناً فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ (آل‌عمران/85) و هركس غير از اسلام به‌سراغ دينى ديگر برود، پس هرگز از او قبول نمى‌شود و او در قيامت از زيانكاران خواهد بود. @Targomeh
اشارۀ خداوند به بوتۀ کدو برای بیماری حضرت یونس (ع)!! « ... وَ هُوَسَقِیمٌ. وَ أَنْبَتْنَا عَلَیْهِ شَجَرَةً مِنْ یَقْطِینٍ. » « ... و در حالیکه بیمار بود بوته کدوئی بر او رویاندیم . »« صافات -146-145 » امروزه متخصصان پوست تأکید می کنند کدو در زمینه مراقبت از پوست توانایی زیادی دارد و... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 💢 🖼 اثاث 🗄 در برخی آیات با اشاره به اثاث ، مفاهیم حقیقی یا مجازی آن اراده شده است : از قبیل * 🪣 * در ماجرای بیرون آوردن یوسف از چاه به وسیله ( یوسف ۱۹ ) و نیز واژه‌های 🍨* * و * * به معنای جام و رحل ( باردان یا خورجین ) در داستان نهاده شدن جام در باردان یوسف ، ( یوسف ۷۰ و ۷۲ ) ، واژه‌های 🛌 ( پشتی ) و 🔪 ( چاقو ) در داستان خنثی سازی نیرنگ زنان سخن چین مصر بر ضد عزیز ( یوسف ۳۱ ) ، 🧺 ( پیمانه ) به صورت ابزاری برای ( یوسف ۶۰ ) ، ساختن 🗑 بزرگ غذا (جفان ) و ثابت ( قدور راستیات ) به وسیله جنیان برای ( سبا ۱۳ ) ، ( ترازو ) ( الرحمن ۹ ) و مفهوم مجازی آن در آیاتی مانند حدید ۲۵ و اعراف ۸ ، مفهوم مجازی💡 ( مصباح ) ، 🔦چراغدان ( مشکات ) و 💎حباب بلورین ( زجاجه ) در تشبیه هدایت الهی به 🔅نور ، ( نور ۳۵ ) 🛏 ( تخت‌ها ) ( واقعه ۱۵ ) ، 🪔 ( قدح‌ها ) ، ⚱ ( کوزه‌ها ) ، 🥣 ( جام ) ( واقعه ۱۸ ) و 🍶 ( جام‌های بلورین ) ( انسان ۱۵ ) در وصف مجالس شادکامی بهشتیان و بهشت ، 🛋 ( تخت ) در ماجرای افکنده شدن جسدی بر آن برای آزمایش ( ص ۳۴ ) ، 🪡 ( سوراخ سوزن ) در تشبیه ناممکن بودن ورود کنندگان به بهشت ، ( اعراف ۴۰ ) گرچه به جزئیاتی مانند شکل‌ها و کاربردهای گوناگون مصادیق اشاره نکرده است ، مفسران درباره برخی از آنها را مطرح کرده‌اند . ......... پایان @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نور (محسن قرائتی)💫 إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ كَبِيرٌ «هود آیه11» مگر كسانى كه (در سايه‌ى ايمان واقعى،) اهل صبر وعمل صالح هستند، (نه‌با رفتن نعمت مأيوس و نه با آمدن آن فخرفروشى نمى‌كنند.) براى آنان مغفرت وپاداشى بزرگ خواهد بود. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ كَبِيرٌ «هود آیه11» مگر كسانى كه (در سايه‌ى ايمان واقعى،) اهل صبر وعمل صالح هستند، (نه‌با رفتن نعمت مأيوس و نه با آمدن آن فخرفروشى نمى‌كنند.) براى آنان مغفرت وپاداشى بزرگ خواهد بود. نکته ها تمام مواردى كه قرآن از عمل صالح سخن به ميان آورده، در كنار ايمان است، «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ»* جز در اين آيه كه مى‌فرمايد: «صَبَرُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» كه البتّه مراد از صابران در اين آيه نيز همان مؤمنان واقعى است، لكن چون در برابر افراد كم‌ظرفيّت مطرح شده است، به جاى‌ «آمَنُوا»* تعبير به‌ «صَبَرُوا» شده است. صبر، تنها در برابر تلخى‌ها نيست، بلكه در رفاه و شادى نيز بايد صبر كرد وگرنه سبب طغيان انسان خواهد شد. چنانكه بنى‌اسرائيل وقتى از تحت سلطه‌ى فرعون خارج شده و به‌ جلد 4 - صفحه 29 رفاه و آزادى رسيدند، «جَعَلَكُمْ مُلُوكاً» «1» طغيان كردند، به سراغ گوساله‌پرستى رفتند و در برابر نهى از منكر هارون، تا مرز پيامبر كشى پيش رفتند. «وَ كادُوا يَقْتُلُونَنِي» «2» پیام ها 1- صبر در برابر حوادثِ تلخ و شيرين زندگى، از بهترين مصاديق عمل صالح است. «صَبَرُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» 2- مؤمن، نه يأس دارد ونه كفران وتفاخر، بلكه نشكن ومقاوم است. «صَبَرُوا» 3- صبر و پايدارى وسيله‌ى آمرزش گناهان است. الَّذِينَ صَبَرُوا ... لَهُمْ مَغْفِرَةٌ 4- اگر بدانيم كه چه پاداشى در انتظار ماست، صبر براى ما شيرين مى‌شود. الَّذِينَ صَبَرُوا ... لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ كَبِيرٌ 5- دفع خطر، مهم‌تر از جلب منفعت است. اوّل‌ «مَغْفِرَةٌ»، آنگاه‌ «أَجْرٌ كَبِيرٌ» «1». مائده، 20. «2». اعراف، 150. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا خداوند به بعضی ستمگران وگناهکاران عمر طولانی می دهد جواب قرآن کریم: آنها که کافر شدند، (و راه طغیان در پیش گرفتند،) تصور نکنند اگر به آنان مهلت می‌دهیم ، به سودشان است! ما به آنان مهلت می‌دهیم (تا بیشتر زنده بمانند) فقط برای اینکه بر گناهان خود بیفزایند؛ و(آنگاه پس از مرگشان) برای آنها، عذاب خوارکننده‌ای (آماده شده) است! ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @Targomeh
15.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖اهمیت خواندن قرآن در روز... ❌خواندن حتی یک آیه قرآن در روز باعث میشه شیطان نزدیک شما نشه... ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وجوب حمایت ازمظلومان قرآن به مسلمانان فرمان می‌دهد که در صورت درخواست مظلوم به یاری او بشتابند. گاه ممکن است، شخصی از ترس ظالم، به یاری مظلوم نرود.درحالی که نسبت به ظالم گرایشی ندارد. اما چنین تفکری دراسلام مردود است و بر هر مسلمان لازم است به ندای استمدادمظلوم پاسخ دهد.به سخندیگر،مسلمان حقیقی نه‌تنها گرایش به ظلم و ظالم ندارد،بلکه به کمک مظلومان هم می‌شتابد. خداوند درآیات38و39سوره شوری، یکی از ویژگی‌های مسلمانان را ایستادگیدرکنار هم علیه ظلم می‌داند.آیه 75سوره نساء نیز به صراحت حمایت از مظلومان را تکلیفی الهی بر عهده مومنان بر می‌شمارد:«وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا؛چرا درراه خدا و به خاطر مردان و زنان وكودكان ناتوانى كه مى‌گويند:اى پروردگار ما،ما را از اين قريه ستمكاران بيرون آر و از جانب خود يار و مددكارى قرار ده، نمى‌جنگيد؟».درآیات13تا 15سوره ابراهیم و39و60سوره حج نیز خداوند، زدفاع وحمایت خود ازجبهه مظلومان دربرابر متجاوزان سخن می‌گوید تا نشان دهدکه یاری مظلومان و جهاد علیه ستمگران،به معنای قرارگرفتن در صف مومنان است.خداوند در آیه 42 سوره شوری، انتقام گرفتن ازظالمان را حق مشروع و مسلم ستمدیدگان برمی‌شمارد و یادآور می‌شود که اگر مظلوم درمقام انتقام گرفتن، اقدامی کرد نباید سرزنش شود،چرا که حق مقابله به مثل برای او محفوظ است @argomeh