🍁 #دائره_المعارف_قرآن_کریم 🍁
🏢 اجاره
🏚 اجاره همانند « #اجر »، مصدر ثلاثى مجرد از باب أجَرَ یَأجُرُ است که بهمعناى « به مزد دادن » « به #مزدورى گرفتن » و « اجرت » و « مزد » آمده و از این مادّه، ایجار و #استیجار و مؤاجره نیز در معناى اجاره به کار رفته است که ایجار و #استیجار ، هم در اجاره منافع و هم در اجاره اعمال ( خدمات ) استعمال شده ؛ ولی #مواجره ، فقط در اجاره اعمال به کار رفته است ؛
اگرچه برخی کاربرد آن را در #اجاره منافع نیز ذکر کردهاند .
🏡 مورد #اجاره اگر منفعت عین یا حیوانی باشد ، به آن اجاره اعیان یا اجاره #منافع گویند .
🏚در این اجاره ، تسلیم کننده عین را #موجر و پرداخت کننده عوض را #مستاجر گویند و اگر مورد اجاره ، کار انسانی باشد ، به آن اجاره اعمال یا اجاره #ذمّه گویند .
🏡در این اجاره ، پرداخت کننده عوض را #مستاجر و تسلیم کننده نیروی کار را اجیر یا #مستاجر ( به فتح جیم ) نامند .
🏚 اجیر بر دو نوع است :
👈 اجیر #خاص ( مقیّد ) : کسی که متعهد میشود عملی را شخصاً در مدت معینی انجام دهد و حق ندارد در این مدت ، بدون اجازه مستاجر برای فرد دیگری کاری انجام دهد .
👈 اجیر #مشترک ( مطلق ) : کسی که عملی را بدون تعهد مباشرت و تعیین مدت ، متعهد میشود یا در یک زمان ، اجیر اشخاص متعدد میگردد ؛
✅ بنابراین ، اجاره سر رکن دارد :
عقد ، متعاقدین و عوضین .
🏡 در اجاره ، #عوض پرداختی را اجاره بها یا اجرت گویند .
🏚 در قرآن از #مشتقات این ماده ،
* #تاجرنی * به معنای * مزدوری کردن * یک بار در آیه ۲۷ قصص و
* #استاجر * و * #استاجرت * به معنای * به مزدوری گرفتن * دو بار در آیه ۲۶ قصص و
* #اجر * به معنای مزد مادّی یا معنوی فراوان آمده است که برخی از آنها با اجاره مرتبط است .
ادامه دارد.......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسيرقرآنکریم
#هودآیه۱۷
أَ فَمَنْ كانَ عَلى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَ يَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ وَ مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسى إِماماً وَ رَحْمَةً أُولئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلا تَكُ فِي مِرْيَةٍ مِنْهُ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يُؤْمِنُونَ «هود آیه17»
آيا آن كس كه (همچون پيامبر اسلام) دليل روشنى (مثل قرآن) از طرف پروردگارش دارد و بدنبال او شاهدى از اوست، و پيش از او (نيز) كتاب موسى (كه) رهبر و رحمت بوده است (بر آمدن او بشارت داده، مانند كسى است كه اين خصوصيات را نداشته باشد؟)، آنان (كسانى كه حقجو هستند) به او ايمان مىآورند، و هر كس از احزاب (و گروههاى مختلف) كه به او كافر شود، وعدگاهش آتش است. پس، از آن در ترديد مباش (كه) قطعاً آن (وحى، كلامِ) حقّى است (كه) ازپروردگارت (نازل شده)، اگر چه اكثر مردم ايمان نياورند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
أَ فَمَنْ كانَ عَلى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَ يَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ وَ مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسى إِماماً وَ رَحْمَةً أُولئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلا تَكُ فِي مِرْيَةٍ مِنْهُ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يُؤْمِنُونَ «هود آیه17»
آيا آن كس كه (همچون پيامبر اسلام) دليل روشنى (مثل قرآن) از طرف پروردگارش دارد و بدنبال او شاهدى از اوست، و پيش از او (نيز) كتاب موسى (كه) رهبر و رحمت بوده است (بر آمدن او بشارت داده، مانند كسى است كه اين خصوصيات را نداشته باشد؟)، آنان (كسانى كه حقجو هستند) به او ايمان مىآورند، و هر كس از احزاب (و گروههاى مختلف) كه به او كافر شود، وعدگاهش آتش است. پس، از آن در ترديد مباش (كه) قطعاً آن (وحى، كلامِ) حقّى است (كه) ازپروردگارت (نازل شده)، اگر چه اكثر مردم ايمان نياورند.
نکته ها
روايات بسيارى از ائمه معصومين عليهم السلام رسيده است كه مراد از «شاهِدٌ» در اين آيه علىبن ابىطالب عليهما السلام است. «3» چنانكه خود حضرت على عليه السلام نيز در خطبهاى فرمود: مُراد از «شاهد» من هستم.
«3». كافى، ج 1، ص 190.
جلد 4 - صفحه 36
طبق اين آيه، شاهد و گواه پيامبر صلى الله عليه و آله از اوست، نه جداى از او. و طبق روايات شيعه و سنّى پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: من از علىّ هستم و علىّ از من است. «1»
در آخرين آيهى سورهى رعد آمده است كه وقتى كفّار به پيامبر صلى الله عليه و آله گفتند: «لَسْتَ مُرْسَلًا» پيامبر صلى الله عليه و آله به امر خداوند پاسخ مىدهد: «كَفى بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ» يعنى براى گواهى ميان من و شما، خداوند و كسى كه علم كتاب نزد اوست كافى است. در آنجا نيز طبق روايات شيعه و سنّى مُراد از «مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ» علىبن ابىطالب عليهما السلام است كه شهيد و گواه پيامبر صلى الله عليه و آله است. در آنجا شهيد و در اينجا شاهد است.
پیام ها
1- در تبليغ، با شيوهى سؤال، وجدانهاى سالم را به قضاوت بطلبيم. «أَ فَمَنْ كانَ»
2- قرآن، حجّت خداوند بر مردم است. «بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ»
3- كسى كه در زمان حيات پيامبر صلى الله عليه و آله همراه و دنبالهرو اوست، پس از پيامبر صلى الله عليه و آله هم جانشين پيامبر صلى الله عليه و آله است. «يَتْلُوهُ»
4- وجود پيروان راستين، وارسته و فداكار، يكى از راههاى شناخت و حقّانيّت پيامبران است. بَيِّنَةٍ ... شاهِدٌ مِنْهُ
5- خداوند حجّت را بر مردم تمام كرده است، هم خود قرآن معجزه است و هم گواهى چون علىبن ابىطالب عليهما السلام دارد و هم تورات از قبل بشارت آن را دادهاست. بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ ... شاهِدٌ مِنْهُ ... وَ مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسى
6- كتب آسمانى، مؤيّد يكديگرند. «مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسى»
7- در تبليغ، شناخت مخاطب يك اصل است، چون در حجاز يهوديان بيش از مسيحيان بودهاند، خطاب قرآن با آنان است، گرچه در انجيل هم بشاراتبسيارى آمده است. «مِنْ قَبْلِهِ كِتابُ مُوسى»
«1». صحيح بخارى، كتاب صلح، باب «كيف نكتب»؛ مسند احمد حنبل، ج 5، ص 356.
جلد 4 - صفحه 37
8- كتب آسمانى و قوانين الهى، راه هدايت و وسيلهى رحمت براى مردم هستند. «إِماماً وَ رَحْمَةً»
9- مردم بايد كتاب آسمانى را امام وپيشواى خود قرار دهند. «كِتابُ مُوسى إِماماً»
10- امامت و رحمت بايد در كنار هم باشند. «إِماماً وَ رَحْمَةً»
11- ملاك و محور، حقّ باشد نه حزب. بجاى توجّه به حزب و نژاد و منطقه، بدنبال پيروى از حقّ باشيم. «وَ مَنْ يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ»
12- همهى مردم از هر گروه و طايفه و حزب بايد به قرآن رو آورند وگرنه گرفتار قهر الهى هستند. «وَ مَنْ يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ»
13- كفر برخى از مردم سبب دلسردى و تزلزل مؤمنان نشود. وَ مَنْ يَكْفُرْ ... فَلا تَكُ فِي مِرْيَةٍ مِنْهُ
14- اكثريّت، نشانهى حقانيّت نيست. الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ ... أَكْثَرَ النَّاسِ لا يُؤْمِنُونَ
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #تدبردرقرآن
۸۳بقره
🌻وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْناً وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ با مردم به خوبی حرف بزنید نماز را به پا دارید وزکات بدهید🪴
ازاین آیه میفهمیم اگر با مردم مهربان باشیم با خوش اخلاق بودن مان بهتر می توانیم مردم را جذب نماز وزکات کنیم🖼
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 اثبات وجود خدا توسط پروفسور شودر
✅چطور به تشکیل جهان از #انفجار_بزرگ میتوان اعتقاد داشت ولی به خالق این انفجار نه!
این کلیپ حاوی نکات علمی جالب است!
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✅هر روز یک آیه
🌸وَكَيْفَ أَخَافُ مَا أَشْرَكْتُمْ وَلَا تَخَافُونَ أَنَّكُمْ أَشْرَكْتُمْ بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا ۚ فَأَيُّ الْفَرِيقَيْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
🌸و من چگونه از آنچه شما شریک خدا قرار میدهید بترسم در حالی که شما از شرک آوردن به خدا نمیترسید با آنکه هیچ برهان و حجتی را بر آن شرک بر شما نازل نکرده است؟! آیا کدام یک از ما دو گروه به ایمنی سزاوارتریم اگر شما فهم سخن میکنید؟!
📚سوره مبارکه انعام ✍آیه ۸۱
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتی در مورد دینمان هم باید تحقیق کنیم ❌
مهمتر از خواندن قرآن، فکر کردن در معنی تک تک آیه های قرآن است
سوره مائده، آیه ۶
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«أَ فَلا یَنظُرُونَ إِلَی الإِبِلِ کَیفَ خُلِقَت-»
«آیا به شتران نمینگرند که چگونه آفریده شدهاند!»
⁉️آیا تاکید خداوند بر تفکر در چگونگی خلقت شتر در سوره غاشیه و آشکار شدن برتری شتر از همه لحاظ بر سایر چارپایانی که مردم استفاده می کنند، جای شگفتی ندارد؟!
ویژه گی های شتر
شتر از اسب بيشتر مىدود، از الاغ بيشتر بار مىبرد.
در ميان حيوانات بعضى براى سوارى، بعضى براى گوشت و بعضى براى شير مورد استفاده قرار مىگيرند، ولى شتر همه چيزش قابل استفاده است.
مدفوع شتر به قدری خشک است که وقتی بادیه نشینان از آن برای سوختن استفاده می کنند نیازی به خشک کردن آن نیست.
پلكهايش در برابر باد و خاك بيابان مقاوم است، در كوهان خود چربى و غذا را ذخيره كرده و در برابر گرسنگى مقاوم است. در بدنش آب را نگهدارى كرده و در برابر تشنگى مقاوم است، راه را مىداند، چنان رام است كه صدها شتر تسليم يك ساربان مىشوند، كف پاى او براى ريگزار آفريده شده، گردن او پله سوار شدن و اهرم بار برداشتن و خلاصه به قول عربها، شتر #كشتى بيابانهاست. قوىترين، كم خرجترين، پرفايدهترين و آرامترين و بردبارترين حيوان است.
⁉️چگونه شتر فقط با خوردن خار، دارای گوشت، شیر و پشم با کیفیت عالی و در سواری دادن و باربردن و سرعت دویدن بین چارپایانی که مردم استفاده می کنند، منحصر به فرد است؟!
بی سبب نیست که خداوند به تفکر در آفرینش شتر تاکید فرموده!!!
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#حساب_اعمال
خدای متعال بخاطر رحمت و مغفرتی که داره وعده کرده با بعضی شرایط بعضی از گناهانمون رو ندید بگیره مثلا
✅اگه از گناهان کبیره دوری کنیم
احیانا اگه گناه صغیره داشته باشیم رو میبخشه
✴️إِن تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ (نساء31)
اگه از گناهان کبیره ای که گفتیم نکنید دوری کنید ما گناهان دیگرتون رو میپوشونیم
یادم باشه گناهای کبیره رو بگم کدوماست
✅یا مثلا اگه اهل نماز باشیم گناهمون شسته میشه
✴️وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ (هود114)
ونماز رو به پا دار در اول و آخر هر روز و نیمه های شب چرا که این خوبی گناهانت را میبرد .
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ ﴿۱۱۵﴾
🔸 آیا چنین پنداشتید که ما شما را به عبث و بازیچه آفریدهایم و هرگز به سوی ما بازگردانده نمیشوید؟!
🔅 فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ ﴿۱۱۶﴾
🔸 پس (بدانید که) خدای پادشاه به حق، برتر است (از آنکه از او فعل عبث و بیهوده صادر شود) که هیچ خدایی به جز همان پروردگار عرش مبارک نیست.
🔅 وَمَنْ يَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ لَا بُرْهَانَ لَهُ بِهِ فَإِنَّمَا حِسَابُهُ عِنْدَ رَبِّهِ ۚ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ ﴿۱۱۷﴾
🔸 و هر کس غیر خدا کسی دیگر را به الهیت خواند که هیچ دلیلی بر آن ندارد حساب کار او نزد خدای اوست و البته کافران را (در روز کیفر) فلاح و رستگاری نیست.
💭 سوره: مؤمنون
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆
یعتذرون الیکم اذا رجعتم الیهم ...... 👈
* ثم تردون الی عالم الغیب والشهاده فینبئکم بما کنتم تعملون
#۹۴_توبه
قل ان الموت الذی تفرون منه ...... 👈
* ثم تردون الی عالم الغیب والشهاده فینبئکم بما کنتم تعملون
#۸_جمعه
🔆🔆🔆🔆
وقل اعملوا فسیری الله ...... 👈
*وستردون الی عالم الغیب والشهاده فینبئکم بما کنتم تعملون
#۱۰۵_توبه
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂 طغیانگری در اقتصاد ممنوع. 🍂
🔶كُلُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَلَا تَطْغَوْا فِيهِ فَيَحِلَّ عَلَيْكُمْ غَضَبِي وَمَن يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبِي فَقَدْ هَوَي
(طه/٨١)
⚡️ترجمه :
از چيزهاى پاكيزه اى كه روزى شما كرده ايم بخوريد، و(لى) در آن طغيان نكنيد كه قهر و غضب من بر شما وارد خواهد شد و هر كس كه قهرمن او را بگيرد، قطعاً سقوط كرده است.
❌ طغيان در نعمت ها آن است كه انسان به جاى اين كه از آنها در راه اطاعت خدا و طريق سعادت خويش استفاده كند، آنها را وسيله اى براى گناه، ناسپاسى، كفران و گردنكشى و اسرافكارى قرار دهد.
💥در استفاده از نعمت ها و امور اقتصادی، باید مراقب بود که از حدود الهی تجاوز نشود.
🍁طغيان در نعمتها، غضب خدا را در پی دارد.
❌و هرکس مشمول غضب الهی شود، قطعا سقوط کرده است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌺بهانه های ترک انفاق🌺
🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻
1⃣ ترس از فقر ⛔️
الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُم بِالْفَحْشَاءِ
ﺷﻴﻄﺎﻥ ، ﺷﻤﺎ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﺎﻝ ﺑﺎ ﺍﺭﺯﺵ ] ﺍﺯ ﺗﻬﻴﺪﺳﺘﻲ ﻭ ﻓﻘﺮ ﻣﻰ ﺗﺮﺳﺎﻧﺪ ، ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺖ [ ﭼﻮﻥ ﺑﺨﻞ ﻭﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﺯﻛﺎﺕ ﻭ ﺻﺪﻗﺎﺕ ] ﺍﻣﺮ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ.(بقره ٢٦٨)
2⃣ سلب مسوولیت از خود ⛔️
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنُطْعِمُ مَن لَّوْ يَشَاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ
ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﺪﺍ ﺭﻭﺯﻱ ﺷﻤﺎ ﻛﺮﺩﻩ ، ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ ، ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﺁﻳﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﺍﻃﻌﺎم ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﻃﻌﺎم ﻣﻰ ﻛﺮﺩ ؟ [ ﭘﺲ ﮔﺮﺳﻨﮕﻲ ﺭﺍ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺍﺳﺖ ].(یس٤٧)
3⃣ منتسب کردن ثروت به علم خود ⛔️
قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَىٰ عِلْمٍ عِندِي
ﮔﻔﺖ(قارون) : ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ [ ﺛﺮﻭﺕ ﻭ ﻣﺎﻝ ﺍﻧﺒﻮﻩ ] ﺭﺍ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﺩﺍﻧﺸﻲ ﻛﻪ ﻧﺰﺩ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ.(قصص٧٨)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#ضرب_المثل_های_قرآنی
🔹سُبحَانَه و تَعَالی عَمّا یُشرِکون
منزه وبرتراست خداونداز آنچه همتای
اوقرار می دهند
💌سوره مبارکه نحل آیه۱
💎و اما مصداق آن در فارسی
🔸گل بی خار خداست🔸
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🍁 #دائره_المعارف_قرآن_کریم 🍁
🏢 اجاره>
#مشروعیت_اجاره
🏚 در مشروعیّت #اجاره به آیات گوناگونى استناد شده است.
🏡 عدهاى از #فقیهان به آیات ۲۶ـ۲۷ قصص که بر مشروعیت #اجاره در شریعت شعیب دلالت دارد، استناد کرده و گفتهاند: #اصل، بقاى شرایع سابق است ; مگر آن که دلیل معتبری آن را #نسخ کند و در صورت تردید در وجود ناسخ ، اصل عدم نسخ است .
🏚برخی در دلالت این آیات بر #مشروعیت اجاره در شریعت اسلام تامل کرده و گفتهاند :
میتوان به #آیه * فان ارضعن لکم فاتوهنّ اجورهنّ * ( طلاق ۶ ) که بر وجوب اجرت در مقابل رضاع دلالت میکند ، #استدلال کرد .
🏡 عدهای نیز به #آیه * لو شئت لتّخذت علیه اجرا = اگر میخواستی ( میتوانستی ) برای آن #مزدی بگیری * ( کهف ۷۷ ) ستناد کردهاند .
🏚در روایتی #علی علیه السلام وجه و دلیل مشروعیّت اجاره را آیه * نحن قسمنا بینهم معیشتهم ..... * ( زخرف ۳۲ ) دانسته است که خداوند در آن #اجاره را یکی از راههای امرار معاش مردم میداند .
ادامه دارد .......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقرآنکریم
#هودآیه۱۸
وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى عَلَى اللَّهِ كَذِباً أُولئِكَ يُعْرَضُونَ عَلى رَبِّهِمْ وَ يَقُولُ الْأَشْهادُ هؤُلاءِ الَّذِينَ كَذَبُوا عَلى رَبِّهِمْ أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ «هود آیه18»
و كيست ستمكارتر از آنكه بر خداوند دروغ مىبندد؟ آنان (در قيامت) بر پروردگارشان عرضه مىشوند و شاهدان (آن روز انبيا و فرشتگان) خواهند گفت: اينها همان كسانى هستند كه بر پروردگارشان دروغ بستند. بدانيد، لعنت خدا بر ستمگران باد.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى عَلَى اللَّهِ كَذِباً أُولئِكَ يُعْرَضُونَ عَلى رَبِّهِمْ وَ يَقُولُ الْأَشْهادُ هؤُلاءِ الَّذِينَ كَذَبُوا عَلى رَبِّهِمْ أَلا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ «هود آیه18»
و كيست ستمكارتر از آنكه بر خداوند دروغ مىبندد؟ آنان (در قيامت) بر پروردگارشان عرضه مىشوند و شاهدان (آن روز انبيا و فرشتگان) خواهند گفت: اينها همان كسانى هستند كه بر پروردگارشان دروغ بستند. بدانيد، لعنت خدا بر ستمگران باد.
نکته ها
دادگاه قيامت، گواهان بسيار دارد:
الف: خداوند، كه شاهد بر همهى اعمال ماست. «إِنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ» «1»
«1». حج، 17.
جلد 4 - صفحه 38
ب: پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله. «فَكَيْفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلى هؤُلاءِ شَهِيداً» «1» چگونه است حال آنها در آن روز كه براى هر امّتى گواهى بياوريم و تو را گواه بر آنها قرار دهيم.
ج: امامان معصوم عليهم السلام. «وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ» «2» ما شما را امّت ميانه قرار داديم تا گواه بر مردم باشيد. طبق روايات مراد از امّت، امامان معصومند، زيرا ساير افراد امّت، از علم و عصمت لازم براى گواهى در آن روز برخوردار نيستند.
د: فرشتگان. «وَ جاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ وَ شَهِيدٌ» «3» در قيامت همراه هر انسانى دو فرشته مىآيد، يكى او را سوق مىدهد و يكى شاهد بر اوست.
ه: زمين. «يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها» «4» در قيامت زمين اخبار خود را بازگو مىكند
و: وجدان. «اقْرَأْ كِتابَكَ كَفى بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيباً» «5» نامهى عملت را بخوان و خود قضاوت كن كه با تو چه برخورد شود.
ز: اعضاى بدن. «يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ» «6» روز قيامت زبان و دست و پا به سخن آمده و عليه انسان گواهى مىدهند.
ح: زمان. امام سجّاد عليه السلام در دعاى ششم صحيفه مىفرمايد: «هذا يومٌ حادثٌ جديد و هو علينا شاهدٌ عتيد» امروز روز جديدى است كه در قيامت گواه اعمالى است كه در آن انجام مىدهيم.
ط: عمل. «وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً» «7» در قيامت اعمال انسان تجسّم يافته و در برابر او نمودار مىشوند.
سؤال: قرآن در مورد گناهان بسيارى كلمهى «أَظْلَمُ» را بكار برده است، در حالى كه بزرگترين ظلمها بايد يكى باشد، نه چند تا؟
پاسخ: گرچه اين تعبير در پانزده مورد بكار رفته است، امّا همهى آنها مربوط به انحرافات
«1». نساء، 41.
«2». بقره، 143.
«3». ق، 21.
«4». زلزال، 4.
«5». اسراء، 14.
«6». نور، 24.
«7». كهف، 48.
جلد 4 - صفحه 39
فكرى اعم از شرك، افترا، كتمان حقّ و جلوگيرى از راه و ياد خداست. بنابراين بزرگترين ظلمها، ظلم فكرى و فرهنگى و اعتقادى است.
قرآن در اين آيه و چند آيهى بعد، سيما و سرنوشتِ شخص افترازننده بر خداوند را چنين بيان مىكند: ظالمترين افراد است، از الطاف الهى محروم است، به قيامت ايمان ندارد، حقائق را تحريف مىكند، راه خدا را مىبندد، نه در دنيا قدرت فرار از سلطهى الهى را دارد و نه در قيامت ياورى، عذابش چند برابر، عمرش بر باد رفته، كوششهايش تباه گشته و نفس و جان باخته است.
پیام ها
1- افترا بر خداوند، بزرگترين ظلمهاست. نويسندگان و گويندگان مذهبى، مراقب گفتار و نوشتار خود باشند. «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى عَلَى اللَّهِ»
2- بزرگى و زشتى ظلم، بستگى به متعلّق آن دارد. «أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى عَلَى اللَّهِ»
3- در قيامت پردهها كنار مىرود و امرى پنهان نمىماند. «يُعْرَضُونَ عَلى رَبِّهِمْ»
4- در قيامت گواهان بسيارى شهادت خواهند داد، پس مراقب كار خود باشيم. «وَ يَقُولُ الْأَشْهادُ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #معارف #تفسیری
۹علق
أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَي عَبْداً إِذَا صَلَّي آیا آن کسی که داشت بنده خاص مارا از نماز نهی میکرد آیا اورا دیدی⁉️
مفسران نوشته اند رسول الله💗 در حال نماز بود ابوجهل به مشرک هایی که اطراف او بودند گفت بمن نگاه کنید که من می خواهم یک کار عجیب بکنم من الان نزد محمد💓 امین میروم وقتی او به سجده رفت من قصد دارم گردن اورا لگدمال کنم تا گردن او بشکند👹
اما وقتی اوبه نزد پیامبر اکرم رسید عقب عقب وبا ترس برگشت به او گفتند چه شد؟ اودر حالی که می لرزید گفت من آمدم گردن ایشان را له کنم اما دیدم جلوی من خندقی از آتش جهنم بود اگر جلوتر میرفتم به درون آن گودال می افتادم🔥
بهمین مناسبت آیات بالا نازل شد ورسول الله نیز فرمود او اگر بمن نزدیکتر میشد ملایکه الهی اورا تکه تکه می کردند💢
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
👀چشم ها او را نمی بینند
👀ولی او همه چشم ها را می بیند
آیه ۱۰۳ انعام
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh