eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ ✨مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ ﴿۸۷﴾ ✨و از رحمت‏ خدا نوميد مباشيد ✨زيرا جز گروه كافران كسى ✨از رحمت‏ خدا نوميد نمى ‏شود (۸۷) 📚 مبارکه یوسف بخشی از ۸۷ ┄┅═✧❁🍃🌸🍃❁✧═┄ کانال 👇 @Targomeh
❤️آیات فراوانی در قرآن کریم درباره امام حسین(ع) وجود دارد. آیاتی که بر اساس منابع تفسیری و روایی، مربوط به حضرت سیدالشهدا(ع) است: 💐۱) سوره مبارکه اسراء/آیه ۳۳ «وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتی‏ حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً : وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالحَقِّ وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا فَلاَ یُسْرِف فِّی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُورًا»؛ و نفس محترمی را که خدا قتلش را حرام کرده نکشید مگر به حکم حق و آن کسی که کشته شده برای ولی او سلطه (حق قصاص) قرار دادیم اما در قتل اسراف نکنید چرا که او مورد حمایت است. در جلد دوم تفسیر «عیاشی» ذیل این آیه از امام باقر (ع) روایتی نقل شده که حضرت می‌فرماید: «این آیه در مورد امام حسین (ع) است که مظلوم کشته شد، و امام زمان(عج) ولی اوست وقتی قیام کند، از قاتلان آن حضرت خونخواهی خواهد کرد». 💐۲)سوره مبارکه مریم/ آیه یکم «کهیعص». در جلد سیزدهم تفسیر نمونه روایتى است که این حروف مقطعه را به داستان قیام امام حسین(ع) در کربلا تفسیر کرده است: «کاف» اشاره به «کربلا»، «هاء» اشاره به «هلاک خاندان پیامبر» صلى‌الله علیه و آله و «یاء» به «یزید» و «عین» به مسأله «عطش» و «صاد» به «صبر و استقامت» حسین و یاران جانبازش‏. 💐۳) سوره مبارکه حج/ آیه ۶۰ «ذلِکَ وَ مَنْ عاقَبَ بِمِثْلِ ما عُوقِبَ بِهِ ثُمَّ بُغِیَ عَلَیْهِ لَیَنْصُرَنَّهُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ»؛ (آرى، مطلب) چنین است! و هر کس به همان مقدار که به او ستم شده مجازات کند، سپس مورد تعدى قرار گیرد، خدا او را یارى خواهد کرد؛ یقیناً خداوند بخشنده و آمرزنده است! 💐۴)سوره مبارکه احقاف/آیه ۱۵ «وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ کُرْهاً وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً حَتَّى إِذا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعینَ سَنَةً قالَ رَبِّ أَوْزِعْنی‏ أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتی‏ أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَ عَلى‏ والِدَیَّ وَ أَنْ أَعْمَلَ صالِحاً تَرْضاهُ وَ أَصْلِحْ لی‏ فی‏ ذُرِّیَّتی‏ إِنِّی تُبْتُ إِلَیْکَ وَ إِنِّی مِنَ الْمُسْلِمین». در این آیه آمده است: وَوَضَعَتْهُ کرْهًا وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا طبق روایتی از رسول خدا(ص)، آیه مذکور در حق امام حسین (ع) نازل شده است.(حسین بن حمدان الخصیبی، الهدایة الکبری، ص۲۰۲) 💐۵) سوره مبارکه الرحمن/ آیه ۲۲ «یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجان» در جلد بیست و سوم تفسیر نمونه، حدیثى از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است که در تفسیر آیه «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ ...» فرمود: عَلِىُّ وَ فاطِمَةُ علیهما السلام بَحْرانِ عَمِیْقانِ، لایَبْغِی أَحَدُهُما عَلى‏ صاحِبِهِ، یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ، قالَ: الحَسَنُ وَ الْحَسَیْنُ علیهما السلام: «على و فاطمه دو دریاى عمیقند که هیچ یک بر دیگرى تجاوز نمى‌‏کند و از این دو دریا، لؤلؤ و مرجان یعنى حسن و حسین خارج شده‌‏اند». ادامه 👇👇👇 کانال 👇 @Targomeh
💐۶) سوره مبارکه فجر/آیه ۲۷ «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلَى رَبِّک رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً فَادْخُلِی فِی عِبَادِی وَادْخُلِی جَنَّتِی» در تفسیر مجمع‌البیان آمده است: سوره‌ای که به عنوان سوره امام حسین (ع) معرفی شده، سوره فجر است. در روایتی که در خصوص فضیلت این سوره از امام صادق (ع) نقل شده، حضرت می فرماید: «سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحبی بخوانید که این سوره، سوره حسین بن علی (ع) است و هر کس این سوره را بخواند روز قیامت با امام حسین (ع) در درجه ای از درجات بهشت است». در پایان این سوره آمده است: یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلَى رَبِّک رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً فَادْخُلِی فِی عِبَادِی وَادْخُلِی جَنَّتِی(فجر/ ۲۷ الی۳۰)؛ تو ای روح آرام یافته به سوی پروردگارت باز گرد در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود و در سلک بندگانم و در بهشتم داخل شو». شیخ عبدالله بحرانی پس از نقل روایتی که از امام صادق (ع) در خصوص این سوره و اختصاص آن به امام حسین (ع) بیان شد، می نویسد: «یکی از حاضران پس از بیان امام صادق (ع) عرض کرد: چگونه این سوره، سوره امام حسین (ع) است؟ حضرت فرمود: مراد از (نفس مطمئنه) در این آیه امام حسین (ع) و اصحاب و شیعیان آن حضرت است». علاوه بر آیاتی که در شأن امام حسین (ع) ذکر شد برخی از آیات و سوره‌های قرآن در شأن اهل بیت پیامبر(ص) مثل حضرت زهرا (س) و امیر مؤمنان و یا امام حسن و امام حسین (ع) هستند. از جمله آیاتی که در شأن اهل بیت (ع) نازل شده و امام حسین (ع) را نیز شامل می‌شود می‌توان به آیات زیر اشاره کرد: 💐۷) آیه تطهیر؛ آیه ۳۳ سوره مبارکه احزاب در این آیه خداوند متعال می‌فرماید: «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکمْ تَطْهِیرًا»؛ از ام سلّمه روایت شده که این آیه در خانه من نازل شد و در خانه هفت نفر بودند. رسول خدا (ص)، جبرئیل، میکائیل، علی، فاطمه، حسن و حسین (ع). 💐۸) سوره مبارکه آل‌عمران/ آیه ۶۱، که به آیه «مباهله» مشهور است، نیز به همین شکل است: «فَمَنْ حاجَّـکَ فِـیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ العِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْنآءَنا وَأَبْنآءَکُمْ وَنِسآءَنا وَنِسآءَکُمْ وَأَنْفُسَنا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللّهِ عَلی الکاذِبِـینَ». مفسران و محدثان شیعه تصریح کرده‌اند که این آیه مزبور در حق اهل‌بیت (ع)نازل شده است و منظور از «أبناءنا» منحصراً امام حسن و امام حسین(ع) است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در انواعی دارد: حسابرسی سریع. «و هو أسرع الحاسبین» از تمام نعمت ها می پرسند. «لتسئلنّ یومئذٍ عن النعیم» از همه می پرسند حتّی از پیامبران. «فلنسئلنّ الّذین ارسل علیهم و لنسئلنّ المرسلین» حسابرسی بعضی آسان است. «حساباً یسیراً» حسابرسی بعضی سخت است. «حساباً شدیداً» استاد نوروزی ╭─🍁🍂🍁🍂🍁🍂─╮ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سران کشورهای غرب به اینگونه رفتارهای غیر عقلانیت و شیطانی بها می دهند و عملِ اینگونه گمراهان را قانونی اعلام می کنند تا مردم در گمراهی خود فرو روند و خودشان برملت خود و سایر ملت ها سیطره داشته باشند. 🎥 فقط عروس خانم رو بببینید استغفرالله😭 با وجود داشتنِ دو دختر زنش را طلاق داده حالا خودش عروس شده!!! بازگشت از نشانه های ظهور 👇🏽👇🏽 «وَلُوطًا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُمْ بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعَالَمِينَ» « یاد کن لوط را آنگاه که به قوم خود گفت همانا شما به کار زشتی می پردازید که هیچ یک از جهانیان پیش از شما آن را انجام نداده است !» (عنکبوت- 28) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚🕥📚 (ع) 🔷 عكس العمل لجوجانه قوم عاد در برابر هود عليه‏السلام‏ قوم هود عليه‏السلام در برابر اندرزهاى پر مهر حضرت هود عليه‏السلام به جاى اين كه پاسخ مثبت بدهند، به لجاجت و سركشى پرداختند، با صراحت او را تكذيب كردند، و گفتند: براى ما تفاوت نمى‏كند، چه ما را اندرز بدهى يا ندهى. خود را بيهوده خسته نكن، روش ما همان روش پيشينيان است و از آن دست نمى‏كشيم، و اين تهديدهاى تو، دروغ است و ما هرگز مجازات نمى‏شويم. نيز به يهود گفتند: آيا آمده‏اى كه ما را (با دروغ‏هايت) از معبودهايمان باز گردانى؟ اگر راست مى‏گويى عذابى را كه به ما وعده داده‏اى بياور. حضرت هود عليه‏السلام آن چه توانست قوم خود را پند و اندرز داد، و شب و روز به دعوت آن‏ها به سوى حق پرداخت، و راه روشن نجات را به آن‏ها نشان داد، و با اصرار و تكرار، آن‏ها را از انحراف و گمراهى برحذر مى‏داشت، ولى تنها اندكى از آن قوم، به هود عليه‏السلام ايمان آوردند، و اكثريت قاطع مردم، رو در روى هود عليه‏السلام قرار گرفتند و نسبت دروغگويى، جنون و ابلهى به هود عليه‏السلام دادند و بر كفر و عناد خود افزودند. قرآن گوشه‏اى از داستان گفتگوى هود عليه‏السلام با قومش را چنين بيان مى‏كند: هود: اى قوم من! تنها خدا را بپرستيد، جز او معبودى براى شما نيست، آيا پرهيزگارى پيشه نمى‏كنيد؟ بزرگان قوم: ما تو را در مقام نادانى و سبك مغزى مى‏نگريم، ما به طور قطع تو را دروغگو مى‏دانيم. هود: اى قوم من! هيچ گونه ابلهى و سفاهت در من نيست، بلكه من فرستاده‏اى از سوى خدا به سوى شما هستم، پيامهاى خدا را به گوش شما مى‏رسانم و خيرخواه امين براى شما هستم. آيا تعجّب نمى‏كنيد كه دستور آگاهى‏بخش خداوند توسط مردى از ميان شما به شما برسد، و او شما را از مجازات الهى بترساند؟ بزرگان قوم: آيا به سراغ ما آمده‏اى كه تنها خداى يگانه را بپرستيم، ولى آنچه را كه پدرانمان مى‏پرستند، رها سازيم، اگر راست مى‏گوئى آنچه را كه از عذاب به ما وعده مى‏دهى، بياور. هود: پليدى و غضب پروردگارتان، شما را فرا گرفته است، آيا با من در مورد نامهايى كه شما و پدرانتان بر بتها نهاده‏ايد، ستيز مى‏كنيد؟ در حالى كه خداوند هيچ دليلى درباره آن نازل نكرده است؟ پس شما منتظر (شكست من) باشيد، و من نيز در انتظار عذاب شما خواهم بود کانال 👇 @Targomeh
ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، و با صادقان باشید. 📚/119 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹سؤال قرآنی: براساس آیه ۵٠ سوره ، بهشتیان به تقاضای آب جهنمیان چه پاسخی می‌دهند؟ 🔸پاسخ سؤال قرآنی: می گويند: خداوند اين آب ونعمت ها را بر كافران حرام كرده است. کانال 👇 @Targomeh
⚜اگر قصد راهنمایی و تربیت کسی را دارید، در قدم اول از گفتار نرم و با محبت بهره گیرید؛ حتی اگر مخاطب شما فرعون سرکش یا سران لجوج کفار جاهلی باشند. 📚(/44 و /215) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅خداییش بعضی از ما از م بدتریم 🤔😳 ♨️وقتی حضرت براش استدلال منطقی آورد، اقلا ساکت شد 🔰به بعضی از ما حرف منطقی هم بزنن جوش میاریم🤯 «ُ قَالَ إِبْرَاهِيمُ فَإِنَّ اللَّهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ» 📜(بقره258) 👈ابراهیم گفت خدا خورشید را از شرق میاره تو (اگه راست میگی) از غرب بیارش، نمرود مبهوت شد ╭─┅🍁🍂🍁🍂🍁🍂┅─╮ کانال 👇 @Targomeh
⚜ سبک زندگی قرآنی 🍂 آیات و نشانه های خدا را در عالم ببینید. 🍂 🔶 وَآيَةٌ لَّهُمُ الْأَرْضُ الْمَيْتَةُ أَحْيَيْنَاهَا وَأَخْرَجْنَا مِنْهَا حَبّاً فَمِنْهُ يَأْكُلُونَ (/٣٣) ⚡️ ترجمه : و زمين مرده كه ما آن را زنده كرديم و دانه اى از آن خارج ساختيم كه از آن مى خورند، براى آنان نشانه اى است. 🔴 چه کسی زمین خشک و مرده را دوباره در بهار، حیات می بخشد؟ چه کسی این درختان خشک شده را دوباره سبز و شاداب می کند؟ ☘چه کسی دانه های خوراکی مانند گندم، جو، برنج و.... را که ارزش غذایی بالایی دارند، از زمین می رویاند تا بشر استفاده کرده و زنده بماند و لذت ببرد؟ ⭐️با نگاه به هر یک از این پدیده ها، باید به یاد خدا افتاده و او را شکر کنیم. ✅ توجه به آیات خدا در عالم، روحیه شکرگزاری و مثبت نگری را در انسان تقویت می کند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆🔆🔆🔆🔆 ❓سوال قرآنی❓ اگر رزق و روزی از طرف خدای رزاق تأمین شده، پس چرا بسیاری بر اثر گرسنگی می ‌میرند؟ ✅ پاسخ: 🌼 منظور از این‌که خدا روزی رسان است؛ یعنی تمام نعمت‌ها و روزی‌ها از سوی او سرچشمه می‌ گیرد، و او برای تمام انسان‌ها و موجودات رزق و روزی معین می ‌کند. 🌱 اما این بدان معنا نیست که روزی مادی انسان چون از قبل مشخص و معین شده؛ اعمال وی نقشی در آن ندارد؛ چیزی آن‌را کم و زیاد نمی ‌کند؛ یا افراد با گرسنگی مورد آزمایش خدا قرار نمی ‌گیرند، و یا آن‌که در طول تاریخ، هیچ فردی از گرسنگی نخواهد مرد! بهره ‌مندی از رزق خدا شرایطی دارد که با وجود آن شرایط روزی مقدر شده به فعلیت می رسد. کسانی ‌که سعی و تلاشی در به دست آوردن روزی نمی‌ کنند، قطعاً شرط تحقق آن‌را اجرایی نکرده ‌اند. یا کسانی که در برابر شکر نعمت‌هایی که خداوند به آنها داده کفران نعمت می‌ کنند، خود درهای گشایش روزی را به روی خود می ‌بندند. از طرفی ممکن است مصلحت خدا در تنگ‌گرفتن روزی برخی افراد و جوامع باشد. گنه ‌کاران به دلیل مجازات و نیکوکاران جهت آزمایش! 🌸 قرآن کریم در این زمینه داستانی را از امت‌های گذشته نقل می ‌کند: «وَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً قَرْیَةً کانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً یَأْتیها رِزْقُها رَغَداً مِنْ کُلِّ مَکانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللهِ فَأَذاقَهَا اللهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما کانُوا یَصْنَعُون»(نحل/112)؛‏[2] خداوند (براى آنان که کفران نعمت می ‌کنند،) مثالى زده است. منطقه آبادى که امن و آرام و مطمئن بود و همواره روزیش از هر جا می ‌رسید، امّا به نعمت‌هاى خدا ناسپاسى کردند و خداوند به سبب اعمالى که انجام می‌ دادند، لباس گرسنگى و ترس را بر اندامشان پوشاند. 🌳 امام باقر علیه السّلام فرمودند: همانا انسان گناه می ‌کند، پس روزى از او دفع می ‌شود: «إِنَّ الرَّجُلَ لَیُذْنِبُ الذَّنْبَ، فَیُدْرَأُ عَنْهُ الرِّزْقُ». امام صادق علیه السّلام نیز در همین مورد فرمودند؛ حتی نیت گناه از سوی فرد مؤمن می ‌تواند وی را از رزق خداوند محروم ساز: «إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَنْوِی الذَّنْبَ فَیُحْرَمُ رِزْقَهُ». 🌺 گاهی نیز تنگی روزی برای آزمایش و امتحان است: «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ»(سوره بقره/155)؛ قطعاً همه شما را با چیزى از ترس، گرسنگى، و کاهش در مال‌ها، جان‌ها و میوه‌‏ها، آزمایش می‌کنیم و بشارت ده به استقامت ‏کنندگان. «وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَهانَنِ»(فجر/16)؛ و امّا هنگامى که براى امتحان، روزیش را بر او تنگ می‌گیرد، می‌گوید: پروردگارم مرا خوار کرده است. 🎄 بنابر این، ما هم معتقدیم روزى هر کس مقدر و ثابت شده، ولى در عین حال مشروط به تلاش و کوشش است. هر گاه این شرط حاصل نشود مشروط نیز از میان خواهد رفت. 🌹 گفتنی است؛ همان‌گونه که با گناه و کفران نعمت روزی کم یا قطع می‌شود، با دعا و اعمال نیک می‌توان آن‌را افزایش داد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چیزی که 11بار براش قسم خورده شده حقاً از چیزائیه که کسی بهش حواسش نیست، خصوصا الان 🔑تزکیه🌺تهذیب🌺خودسازی🌺 🔹دیدی چقدر الفاظش غریبه بود؟ 🔹اما آقا خدا براش قسم خورده ، حواست هست، 👈 «قّدْ أفْلَحَ مَنْ زَکّاها» 📜شمس 9 حتما هرکی خودسازی کنه مطمئن باشه که عاقبت به خیر میشه ✍امروز و فردا نکن بسم الله 🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺🍃🌸 کانال 👇 @Targomeh
🕋 وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا (فرقان/٣٠) ⚡️ترجمه: " و پیامبر خدا گوید: «پروردگارا بی‌گمان قوم من این قرآن را رها کردند»" 🔑راستی، ارتباط ما با قرآن چگونه است؟ انسان با روحش زنده است، اگر روح، جسم را ترک نماید خواهد مرد 👈 و روح نیز با قرآن زنده میماند اگر قرآن روح را ترک نماید روح نیز خواهد مرد.. آیا واقعا ما زنده‌ایم یا فقط نفس میکشیم؟ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅پیام ها 1- در قرآن باطل راه ندارد و تمام آن محكم و استوار است. «وَ الْقُرْآنِ الْحَكِيمِ» «1». تفسير مجمع البيان. جلد 7 - صفحه 519 2- سوگند به قرآن آنهم از سوى خداوند، بيانگر عظمت و قداست آن است. «وَ الْقُرْآنِ الْحَكِيمِ» 3- در برابر هجوم تهمت‌ها و تضعيف‌هاى ناروا، حمايت‌هاى صحيح و همه جانبه ضرورت دارد. «إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ» 4- مردان خدا در طول تاريخ تنها نيستند و در كنار ساير فرستادگان الهى هستند. «لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ» 5- راه پيامبر همان راه خداست. «إِنَّ رَبِّي عَلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» «1»، إِنَّكَ‌ ... عَلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ‌ (راه مستقيم، راه خدا و رسول اوست.) 6- براى موفقيّت سه چيز لازم است: الف: برنامه مدوّن «قرآن حكيم» ب: مجرى و رهبر آگاه‌ «لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ» ج: راه روشن. «صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» 7- اساس عقيده بايد محكم باشد. (خداى حكيم، قرآن حكيم و پيامبر آموزگار حكمت). «يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ»* کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕📕 🐝 ....ادامه 🐝برخی دیگر ، عموم در آیه را به معنای آن یا برای تکثیر گرفته اند که لازم آن از همه میوه ها نیست . 🐝نحویان و مفسران * * در عبارت * فاسلکی سبل ربّک ذللا * را دو گونه ترکیب کرده اند : گروهی آنرا حال برای * * و دسته‌ای دیگر حال برای * * دانسته‌اند . 🐝 بر پایه همین اختلاف ، دو از عبارت یاد شده وجود دارد : ۱. راه هایی را که پروردگارت ساخته بپیمای ، ۲. فرمانبردارانه راه های را طی کن . 🐝 بسیاری از مفسران در معنای آیه گفته‌اند : 👈زنبورعسل از تغذیه کرده و بی آنکه در راه به سختی بیفتد به سوی خانه پرواز میکند . 👈برخی نیز با بهره گیری از مطالعات شناسی ، پیمودن آسان راه‌ها را برای شناسایی از سوی گروهی از زنبورها و آگاه ساختن دیگر و نشانه گذاری راه ها از طریق پراکندن بوهای ویژه و مانند آن کرده اند . 🐝با این حال ، به خانه پس از را امری عمومی در همه جانداران شمرده اند و گفته شده که چنین چیزی نمی تواند توجیهی برای یادکرد ویژه قرآن از عسل باشد ؛ 🐝همچنین در تلاش برای آیه بر اساس یافته های دانش های بشری ، در تفسیر * فاسلکی سبل ربّک ذللا * گفته شده : آیه به فطری و خدادادی زنبورعسل برای تبدیل به مایعات شفابخش اشاره دارد که طی مواد تغذیه شده را به مایعاتی مانند ، ملکه ، و روان تبدیل می کند که به محض برخورد با هوا شده و تبدیل به گردیده ، به کار می رود ، 🐝 بر این اساس ، کاربرد * * که برای ترتیب است در آیه به این معناست که زنبور پس از بی حرکت مانده و غده های درونی او به جداسازی مختلف می پردازد . 🐝 کاربرد ریشه * س - ل - ک * به معنای یا عمل بر خطی معین و با برنامه ای مویدی برگفته مفسران و پژوهشگران یاد شده به شمار می‌رود . 🐝 برخی روایات زنبور عسل را به علیهم السلام تاویل کرده اند که خدا به آنها کرده تا از میان مردم گروه‌هایی از شیعیان را برای خود بر گیرند . 🐝افزون بر این ، پاره‌ای های زنبور عسل را بر کارهای انسان تطبیق کرده اند ، 🐝برای نمونه ، از کثافت و نجاست را بر از گناه ، فعالیت در را به شب زنده داری ، دیدن از پرندگان و آزار نرساندن به آنها را بر آزار دیدن از مردم و نرساندن به آنها . پایان کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۰۴ وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يُشْهِدُ اللَّهَ عَلى‌ ما فِي قَلْبِهِ وَ هُوَ أَلَدُّ الْخِصامِ‌ و از مردم كسى است كه گفتارش درباره زندگى دنيا، مايه‌ى اعجاب تو مى‌شود و خداوند را بر آنچه در دل (پنهان) دارد گواه مى‌گيرد (در حالى كه) او سرسخت‌ترين دشمنان است. کانال 👇 @Targomeh
آيه ٢٠٤- 👈شأن نزول: در مورد نزول اين آيه و دو آيۀ بعد گفته‌اند: 💠 اين آيات در بارۀ «اخنس بن شريق» نازل شده كه مردى زيبا و خوش زبان بود و تظاهر به دوستى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله مى‌كرد و خود را مسلمان جلوه مى‌داد، و سوگند مى‌خورد كه آن حضرت را دوست دارد و به خدا ايمان آورده، 💠 پيامبر هم كه مأمور به ظاهر بود با او گرم مى‌گرفت، ولى او در باطن مرد منافقى بود، در يك ماجرا زراعت بعضى از مسلمانان را آتش زد و چهارپايان آنان را كشت. 💠 اين سه آيه نازل شد و به اين ترتيب پرده از روى كار او برداشته شد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 185 👈تفسير: در اين آيه، اشارۀ سر بسته‌اى به بعضى از منافقان كرده، مى‌فرمايد: «و بعضى از مردم چنين هستند كه گفتار او در زندگى دنيا مايۀ اعجاب تو مى‌شود (ولى در باطن چنين نيست) و خداوند بر آنچه در قلب او است گواه مى‌باشد، و او سرسخت‌ترين دشمنان است» (وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يُشْهِدُ اللّهَ عَلى ما فِي قَلْبِهِ وَ هُوَ أَلَدُّ الْخِصامِ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 185 کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَمِنَ الْنَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِى الْحَيَوةِ الْدُّنْيَا وَيُشْهِدُ اللَّهُ عَلى مَا فِى قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ 🍀 ترجمه:و از مردم كسى است كه گفتارش درباره زندگى دنیا، مایه ى اعجاب تو مى شود و خداوند را بر آنچه در دل (پنهان) دارد گواه مى‌گیرد (در حالى كه) او سرسخت ترین دشمنان است. 🌺 شأن نزول آیات 204تا206سوره بقره: مفسران گفته اند این آیات درباره اخنس بن شریق نازل شده که مردی خوش زبان بود و تظاهر به دوستی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می کرد و خود را مسلمان جلوه می داد ، و سوگند می خورد که پیامبر اسلام را دوست دارد و به خدا ایمان آورده ولی او در باطن منافق بود ، در یک ماجرا زراعت بعضی از مسلمانان را آتش زد و چهارپایان آنان را کشت و این آیات نازل شد که پرده از روی کار او برداشته شد. 🌺 كلمه «لُدّ» به معناى خصومت زیاد است و كلمه «اَلَدّ» به كسى گفته مى شود كه شدیدترین خصومتها را دارد . كلمه ى «خصام» یا جمعِ «خصم» است و یا مصدر، به معناى خصومت است. منافقان با ترفندهاى مقایسه اى، آمارى، كارشناسى، تجربى و حدسهاى به ظاهر عالمانه با تكیه بر مسائل اجتماعى و با شایعات، تهدید، تطمیع و تبلیغات، تنها قدرت مانور در همین زندگى مادّى را دارند، ولى در میدان معنویّات و در توجّه به امدادهاى غیبى و اراده ى خداوندى، پاى آنان لنگ است و در آخرت نیز زبانشان بسته و حتّى اجازه عذرخواهى نیز ندارند. 🔹 پيام های آیه 204 سوره بقره🔹 ✅ و سحرآمیزِ منافقان، شما را فریب ندهد. «یعجبك قوله» ✅ به هر سوگندى اطمینان نكنید. «یشهد اللَّه على ما فى قلبه» ✅ دروغ یكى از راههاى نفوذ منافقان است. «یشهد اللَّه على ما فى قلبه» دشمنان همیشه از مقدّسات علیه مقدّسات و از مذهب علیه مذهب استفاده مى كنند و با سوگند به نام خدا، به رسول خدا خیانت مى كنند. ✅ سوژه هاى سخن ، مربوط به مسائل دنیوى است تا دیگران را تحت تاثیر قرار دهند. «یعجبك قوله فى الحیوةالدنیا» ✅ پیامبرش را از غیب و درون دیگران آگاه مى سازد. «هو الدّ الخصام» ✅ كسانى كه مى دانند دروغگو هستند، با سوگند و زیباسازى كلمات، سعى دارند خود را دلسوز و مخلص نشان دهند. «یشهد اللَّه» کانال 👇 @Targomeh