eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰شیخ محمود علی البنا در ۱۷ دسامبر ۱۹۲۶ میلادی در روستای «شبرا باص» در استان المنوفیه مصر متولد شد. او قرآن کریم را در مکتب‌خانه روستای خود و نزد شیخ موسی المنطاش در سن ۹ سالگی به طور کامل حفظ کرد. 🔰البنا برای تحصیل در رشته علوم دینی به مسجد جامع الاحمدی در شهر طنطا رفت و در آنجا مشغول به تحصیل شد. او در سال ۱۹۴۷ میلادی به عنوان قاری جمعیت جوانان مسلمان مصر انتخاب شد و در سال ۱۹۴۸ به رادیو قرآن مصر راه یافت و سپس نخستین قرائت وی در دسامبر ۱۹۴۸ با قرائت آیاتی از سوره مبارکه هود، به صورت زنده از رادیو قرآن مصر پخش شد. این قاری برجسته مصری در پایان دهه چهارم قرن گذشته میلادی قاری مسجد عین الحیات و سپس در دهه پنجم قاری مسجد امام الرفاعی شد. او سپس در سال ۱۹۵۹ میلادی به عنوان قاری قرآن به مسجد جامع الاحمدی شهر طنطا بازگشت و تا سال ۱۹۸۰ در همان مسجد به قرائت قرآن پرداخت. سپس قرائت قرآن در مسجد امام حسین(ع) را بر عهده گرفت و تا زمان وفاتش در همان مسجد مشغول قرائت قرآن بود. شیخ محمود علی البنا در سال ۱۹۶۷ میلادی یک دوره کامل ترتیل قرآن برای رادیو قرآن مصر قرائت و ضبط کرد. 📌ادامه مطالب در پیام بعدی…… کانال 👇 @Targomeh
📌ادامه مطالب👇 🔰این قاری مصری در طول زندگی خود به بسیاری از کشورهای جهان سفر کرد و در حرمین شریفین، مسجد الاقصی، مسجد اموی در سوریه و بسیاری از کشورهای عربی و اروپایی به قرائت قرآن پرداخت. 🔰او در سال ۱۹۸۴ میلادی به عنوان معاون اتحادیه قاریان مصر برگزیده شد و در ۲۰ ژوئیه ۱۹۸۵ میلادی درگذشت. پیکر این قاری بزرگ جهان اسلام را در کنار مسجد روستای محل تولدش یعنی شبرا باص به خاک سپردند کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕📕 💫 > ⬅️ 🌺در روایاتى چند از صلى‌الله‌علیه‌و‌آله و امامان علیهم‌السلام مؤمنان از دور و دراز، نهى شده‌اند؛ چرا که موجب فراموشى مى‌شود . 🌼 در روایاتى نیز به کردن امل سفارش شده است . ◀️مفسران در این باره که امری زبانی است یا قلبی ؛ دو دسته اند : 🌺طبرسی به بیشتر نسبت می دهد که آرزو را از مقوله می دانند ؛ یعنی انسان برای چیزی که است ،‌ بگوید کاش می بود یا برای چیزی که هست ؛ بگوید نمی بود ؛ 🌼ولی از متکلمان معتزلی ، آرزو را از مقوله و امری قلبی دانسته است ؛ با این توضیح که آرزو نه از قبیل اراده است ؛ زیرا اراده ، فقط به امور تعلق میگیرد و نه از قبیل میل و خواهش ؛ زیرا میل و خواهش به گذشته تعلق نمی گیرد در حالی که ، هم به امور ناممکن و هم به امور گذشته تعلق میگیرد . 🌺 فخر رازی نظر نخست را به نسبت داده و ضمن دانستن آن می گوید : 🌼به نظر ، آرزو عبارت است از خواستن چیزی است که به نیافتن آن یقین یا گمان دارد ؛ 🌺 افزون بر این ، از نوع انشا است که به سان جمله های گزارشی ، به صدق یا کذب نمی شود ؛ ولی در آیات ۲۷ و ۲۸ انعام خداوند پس از آرزوی کافران هنگام مشاهده عذاب که می گویند : کاش به بازگردانده می شدیم و ( دیگر ) آیات پروردگارمان را تکذیب نمی کردیم و از می شدیم ، آنها را دروغگو می شمارد : * ولو تری اذ وقفوا علی النّار فقالوا یا لیتنا نردّ و لا نکذّب بآیات ربنّا و نکون من المومنین * ....... و انّهم لکاذبون * ۰ ◀️طبرسی سه را نقل می‌کند : 🌼 ۱. ، به سخن دیگر آنها که می گویند : ما در دنیا حق و درست داشتیم ، نسبت داده شده ، نه به آرزوی آنها . 🌺۲. آرزوی آنها دربردارنده یک گزارشی ضمنی با این مفاد است : هرگاه به برگردیم ، ایمان می آوریم و کذب به این جمله بر می گردد . 🌼۳. می توان را به معنای تحقق نیافتن آن آرزو گرفت ، نه به معنای حقیقی اش که باشد ؛ بنابراین ، خداوند در * و انّهم لکاذبون * می دهد که آرزوی آنها تحقق است . ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۷۲ وَإِنَّ مِنْكُمْ لَمَنْ لَيُبَطِّئَنَّ فَإِنْ أَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قَالَ قَدْ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيَّ إِذْ لَمْ أَكُنْ مَعَهُمْ شَهِيدًا ﴿٧٢﴾ یقیناً از شما کسی است که [از رفتن به سوی جنگ] درنگ و کُندی می‌کند، پس اگر به شما [رزمندگانی که به جنگ رفته اید] آسیبی رسد، گوید: خدا بر من محبت و لطف داشت که با آنان [در میدان جنگ] حاضر نبودم. (۷۲) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٧٢) -به دنبال فرمان عمومى جهاد و آماده باش در برابر دشمن كه در آيۀ قبل بيان شد در اين آيه اشاره به حال جمعى از منافقان كرده مى‌فرمايد: «اين افراد دو چهره كه در ميان شما هستند با اصرار مى‌كوشند از شركت در صفوف مجاهدان راه خدا خوددارى كنند» (وَ إِنَّ مِنْكُمْ لَمَنْ لَيُبَطِّئَنَّ) . «ولى هنگامى كه مجاهدان از ميدان جنگ باز مى‌گردند و يا اخبار ميدان جنگ به آنها مى‌رسد، در صورتى كه شكست و يا شهادتى نصيب آنها شده باشد، اينها با خوشحالى مى‌گويند چه نعمت بزرگى خداوند به ما داد كه همراه آنها نبوديم تا شاهد چنان صحنه‌هاى دلخراشى بشويم» (فَإِنْ أَصابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قالَ قَدْ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَيَّ إِذْ لَمْ أَكُنْ مَعَهُمْ شَهِيداً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 421 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۷۳ وَلَئِنْ أَصَابَكُمْ فَضْلٌ مِنَ اللَّهِ لَيَقُولَنَّ كَأَنْ لَمْ تَكُنْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُ مَوَدَّةٌ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِيمًا ﴿٧٣﴾ و اگر بخشش و فضلی از سوی خدا به شما رسد چنان که گویی میان شما و او هرگز دوستی و مودّتی نبوده، [و از جنگ شما با دشمن آگاهی نداشته، و برای اینکه از پیروزی و غنیمت سهمی نبرده، آه سردی می کشد و] می گوید: ای کاش من هم با آنان بودم، پس به کامیابی بزرگی دست می یافتم. (۷۳) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٧٣) -ولى اگر باخبر شوند كه مؤمنان واقعى پيروز شده‌اند، و طبعا به غنائمى دست يافته‌اند، اينها همانند بيگانه‌اى كه گويا هيچ ارتباطى در ميان آنها و مؤمنان برقرار نبوده از روى تأسف و حسرت مى‌گويند: «اى كاش ما هم با مجاهدان بوديم و سهم بزرگى عايد ما مى‌شد» ! (وَ لَئِنْ أَصابَكُمْ فَضْلٌ مِنَ اللّهِ لَيَقُولَنَّ كَأَنْ لَمْ تَكُنْ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُ مَوَدَّةٌ يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً) . روشن است كسى كه شهادت در راه خدا را يك نوع بلا مى‌شمرد، و عدم درك شهادت را يك نعمت الهى مى‌پندارد، پيروزى و فوز عظيم و رستگارى بزرگ از نظر او چيزى جز پيروزى مادى و غنايم جنگى نخواهد بود. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 421 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 و َإِنَّ مِنكُمْ لَمَنْ لَّيُبَطِّئَنَّ فَإِن أَصاَبَتْكُم مُّصِيَبةٌ قَالَ قَدْ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَىَّ إِذْ لَمْ أَكُن مَّعَهُمْ شَهِيدا (72) و لئن أصابكم فضل من الله ليقولن كأن لم تكن بينكم و بينه مودة يا ليتنى كنت معهم فأفوز فوزا عظيما (73) ً 🍀 ترجمه: و همانا از شما كسانی هستند كه كُندى و سستی مى کنند، پس اگر به شما مصیبتی برسد، مى گوید: خدا به من نعمت داده كه همراه آنان نبودم تا شاهد ( مصیبت) نباشم. (72) و اگر فضلی از سوی خداوند به شما برسد، آن چنان که گویا میان شما و او هرگز دوستی نبوده خواهد گفت: ای کاش با آنان بودم تا به رستگاری بزرگ می رسیدم. (73) 🌷 : از شما 🌷 : از ریشه ى «بطو» به معناى كُندى است. به گفته اهل لغت، «بطوء» هم حركت كند است و هم دیگران را به كندى در حركت فراخواندن. 🌷 : به شما برسد 🌷 : نعمت داد 🌷 : ميان شما و او 🌷 : دوستى 🌷 : اى کاش 🌷 : بودم 🌷 : همراه آنان 🌷 : رستگاری 🌷 : بزرگ 🔴 : این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. به نقل روایات این آیات درباره نازل شده است زیرا آنان مسلمانان را از حضور در میدان جنگ باز می داشتند و اگر شهادت یا اسارت یا زخمی به رزمندگان وارد می شد آنان را مورد شماتت قرار می دادند. و اگر رزمندگان پیروز می شدند و غنایم جنگی به دست می آوردند حسرت می خوردند کاش با آنها بودند. 🌸 در این آیات خطر دشمنان داخلی و عوامل نفوذی و منافقان مطرح شده است. حقیقت و ایمان واقعی آدم ها در حوادث است که بروز می کند و برای نمونه جنگ، سنگ محک ایمان واقعی آدم هاست. که می فرماید: و إن منكم لمن ليبطئن: و همانا از شما کسانی هستند که کندی و سستی می کند. این افراد تلاش می کنند تا از شرکت در صفوف مجاهدان در راه خودداری کنند و علاوه بر آن تلاش می کنند تا از حضور رزمندگان در جبهه جلوگیری کنند. سپس می فرماید: فإن أصابتكم مصيبة: پس اگر به شما مصیبتی برسد. هنگامی که مجاهدان از میدان جنگ باز می گردند و یا اگر اخبار میدان جنگ به آنها برسد در صورتی که اگر رزمندگان به رسیده باشند یا اسارت و زخم هایی بر آنها وارد شده باشد فرد منافق از اینکه با آنها نبوده خوشحال می شود و قال قد أنعم الله على إذ لم أكن معهم شهيدا: مى گوید: خدا به من نعمت داده که همراه آنان نبودم تا شاهد مصیبت نباشم. 🌸 سپس در آیه 73 سوره نساء مى فرمايد: و لئن أصابكم فضل من الله ليقولن كأن لم تكن بينكم و بينه مودة يا ليتنى كنت معهم فأفوز فوزا عظيما: و اگر فضلی از سوی به شما برسد، آن چنان که گویا میان شما و او هرگز دوستی نبوده خواهد گفت: ای کاش با آنان بودم تا به رستگاری بزرگ می رسیدم. روشن است کسی که شهادت در راه خدا را یک نوع بلا می داند و نرسیدن به شهادت را نعمت می داند پیروزی و رستگاری بزرگ از دید او پیروزی مادی و به دست آوردن غنایم جنگی است. هدفشان منفعت اندیشی است و این منفعت اندیشی است که آدمی را به نفاق می کشاند. 🔹 پيام های آیات72و73سوره نساء 🔹 ✅ هاى_جنگ، وسیله ى خوبى براى شناخت افراد ضعیف الایمان و منافقان است. ✅ ، از افكار و گفتار منافقان پرده برمى دارد. ✅ ، عامل تضعیف روحیّه ى مسلمانان هستند پس باید آنان را شناخت و به جبهه نفرستاد. ✅ ، عدم شركت در جنگ، فرار از جبهه و نجات از مرگ را رمز موفّقیت و سعادت مى دانند. ✅ هر رفاهى، مصون ماندنى و لطف و نعمت خدا نیست. ✅ پیروزی در جنگ و غنایم آن، از فضل است. ✅ به خاطر منافع دنیوی، منافقان را از دست می دهند. ✅ آنکه در غم های مؤمنان شريک نیست ولی می خواهد در بهره ها سهیم باشد، خصلتی از منافقان دارد. ✅ فقط به دنبال منافع شخصی هستند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔥 از رحمت خدا 🌑ناامیدی از رحمت خدا به معنی مأیوس شدن از رحمت خدا و بخشایش او، نقطه مقابل رجاء و امیدواری به پروردگار در نظر گرفته شده‌است.[1] ناامیدی از رحمت خدا به عنوان یکی از گناهان کبیره 🔥برشمرده می‌شود.[2] ❤️از دیدگاه قرآن در قرآن ناامیدی از رحمت خدا نهی شده و نومید شدن از رحمت خدا نشانهٔ گمراهی و کفر و خوی حیوانی انسانِ دور از معنویت دانسته شده‌است. ✨(ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‌اید، از رحمت خداوند ناامید نشوید که خدا همه گناهان را می‌آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.[زمر 53] ✨(ای کسانی که ایمان آورده‌اید، به درگاه خدا توبه‌ای راستین کنید، امید است که پروردگارتان بدی‌هایتان را از شما بزداید و شما را به باغ‌هایی که از زیر [درختان‏] آن جویبارها روان است درآورد. در آن روز خدا پیامبر [خود] و کسانی را که با او ایمان آورده بودند خوار نمی‌گرداند، در حالی که نورشان از پیشاپیش آنان، و سمت راستشان، روان است می‌گویند: «پروردگارا، نور ما را برای ما کامل گردان و بر ما ببخشای، که تو بر هر چیز توانایی»[تحریم 8] 🍃عوامل 👈مهمترین عواملی که برای ناامیدی از رحمت خدا برشمرده شده‌است عبارتند از «گناه و اصرار بر آن» و «استعجال». 💥اصرار بر گناه اصرار بر گناه از آن جهت که با انجام زیاد گناه و توبه مکرر، ایمان فرد سست می‌شود و ناامید می‌گردد. 💥استعجال استعجال به آن معناست که فرد دعایی کند و بخواهد به عجله خواسته‌اش برآورده شود. از امام جعفر صادق(ع) در این باره چنین نقل است که: 💫”مؤمن پیوسته در نیکی و راحتی و مهربانی خداست تا زمانی که استعجال نکند پس چون استعجال کند نومید می‌شود و دعا را ترک می‌کند. راوی می‌گوید: از ایشان پرسیدم: چگونه استعجال می‌کند؟ فرمودند: با خود می‌گوید مدتی طولانی دعا کردم و اجابت نشد.“ و لذا از رحمت خداوند ناامید می گردد. 👈نتیجه:در برآورده نشدن خیلی از دعاهای و خواسته ها، خیر ما نهفته است چون خدا خود منبع تمام خیرات است پس همیشه فیوضات و خیرش نصیب بنده راستینش میگردد.حتی با برآورده نشدن دعایش... ••••✾•🌿🌺🌿•✾••• کانال 👇 @Targomeh
🌴 ..❓ 📖 📙 قُلْ مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَىٰ قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَهُدًى وَبُشْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ ﴿٩٧﴾ ✴[آنان می گویند: چون جبرئیل، وحی را برای تو می آورد ما با او دشمنیم؛ بنابراین به تو ایمان نمی آوریم] بگو: هر که دشمن جیرئیل است [دشمن خداست] زیرا او قرآن را به فرمان خدا بر قلب تو نازل کرده است، در حالی که تصدیق کننده کتاب های پیش از خود و هدایت وبشارت برای مؤمنان است. (۹۷ ) 🔶️می گویند روزی ابن صوریا (یکی از بزرگان یهود) و عده ای از یهود فدک نزد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله آمدند و از وی سوالاتی کردند و نشانه هایی پرسیدند که گواه نبوت و رسالت او بود ، و پس از پاسخ هر یک ، صحت جواب را تصدیق کردند . ✴ آخرین سوالشان این بود که ؛ فرشته ای که وحی برای تو می آورد ، چه نام دارد ؟ ابن صوریا اضافه کرد؛ اگر این را هم درست پاسخ دهی ایمان می آورم 🔶️رسول اکرم صلی الله علیه و آله در پاسخ فرمود؛ نام او جبرییل است ✴ابن صوریا این جواب را صحیح یافت ، گفت ؛ جبرییل دشمن ما است ، او همیشه دستور جهاد و سختی و مشکلات می آورد ، ولی میکاییل همیشه دستور آسان می آورد . اگر فرشته وحی میکاییل بود ، ما به تو ایمان می آوردیم . 🔶️ در حالی که این آیات،آیات خداست چه ربطی به جبرئیل و میکائیل دارد آنها که مأمور خدا هستند هر چه خدا بگوید آنها هم می گویند. ✴ ←جبر+ئيل: یعنی بنده خدا 🔶️ ←میکا+ئیل:یعنی بنده کوچک خدا کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍انواع تکاثر 📛⇦تكاثر در شرك و چند_خدايى. 💠 «أَ أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ» 🍁 حضرت يوسف به هم زندانى‌هاى خود كه مشرك بودند، گفت: آيا ارباب متفرق بهتر است يا خداوند يكتاى_قهار؟ سوره_یوسف29 📛⇦تكاثر در غذا. 🍁 بنى اسرائيل مى‌گفتند: ما بر يك نوع غذا صبر نداريم‌ ما خوردنی های دیگر همچون پیاز و سیر و عدس و خیار میخواهیم 💠 «لَنْ نَصْبِرَ عَلى‌ طَعامٍ واحِدٍ» 💠 «قِثَّائِها وَ فُومِها وَ عَدَسِها وَ بَصَلِها» 📛⇦تكاثر در عمر. 🍁 چنان كه بعضى دوست دارند هزار سال كنند. 💠 «يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ» سوره_بقره96 📛⇦تكاثر در مال. 🍁 قرآن مى‌فرمايد: برخى افراد به دنبال جمع_مال و شمارش آن هستند. 💠 «الَّذِي جَمَعَ مالًا وَ عَدَّدَهُ» سوره_همزه2 📛⇦تكاثر در مسكن. 🍁 قرآن در مقام سرزنش بعضى مى ‌فرمايد: در دامنه هر كوهى بنا مى‌كنيد. 💠 «أَ تَبْنُونَ بِكُلِّ رِيعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ» سوره_شعرا128 📛⇦تكاثر در شهوت. 🌺 اسلام براى مسئله جنسى، راه ازدواج را تجويز كرده و بهره‌گيرى از همسر را بدون ملامت شمرده: 💠 «إِلَّا عَلى‌ أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ» سوره_مومنون6 🍁 و ارضاى_شهوت از غير راه ازدواج را تجاوز دانسته است. 💠 «فَمَنِ ابْتَغى‌ وَراءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ العادُونَ» سوره_مومنون7 🍁🍁 پس کسانی که مرتب در فکر افزایش_دارائیهای خود هستند تا به این وسیله به دیگران پز_بدهند و فخر_بفروشند، 🍂🍂 بدانند که تکاثر، انسان را از میکند. 🔔🔔 و غفلت از معاد، باعث خراب شدن می شود. 📣📣 پس مراقب باشید : پز_دادن و فخر_فروشی در هر زمینه ای، مطلقا_ممنوع. کانال 👇 @Targomeh
وَعَدَ اَللّٰهُ اَلَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي اَلْأَرْضِ كَمَا اِسْتَخْلَفَ اَلَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ اَلَّذِي اِرْتَضىٰ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لاٰ يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذٰلِكَ فَأُولٰئِكَ هُمُ اَلْفٰاسِقُونَ سوره نور آیه ۵۵ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 📖 (ع) 🦋 📌ادامه داستان……… 🌿ام سلمه عليهاالسلام شبى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم را در اين حال ديد كه اين دعا را مى‏كرد، علت را پرسيد. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: ايمن نيستم. خداوند يك لحظه يونس عليه‏السلام را به خودش واگذارد، آن همه دچار بلا شد. 🔰ابن ابى يعفور مى‏گويد: امام صادق عليه‏السلام را ديدم دستهايش را به طرف آسمان بلند كرده و قطرات اشكش از روى محاسنش جارى بود و مى‏گفت: 🌱رَبِّ لا تَكِلنِى الى نَفسِى طَرفَةَ عَين اَبَداً لا اَقَلَّ مِن ذلكَ و لا اَكثَرَ؛ پروردگار! مرا به اندازه يك چشم به هم زدن، و نه كمتر و نه زيادتر از اين به خودم وانگذار. 🌿سپس رو به من كرد و فرمود: خداوند يونس عليه‏السلام را به اندازه كمتر از يك چشم به هم زدن به خودش واگذاشت و چنان گناه (ترك اولى) و مكافاتى به سراغش آمد. 🌿عرض كردم: آيا حالش به حالت كفران رسيد؟ فرمود: نه، ولى اگر كسى در اين گونه حالت باشد و (بى‏توبه) بميرد، هلاك مى‏شود. 🔰آرى، راه، بسيار باريك است، بايد از درگاه خدا همواره استمداد نمود، وگرنه يك لحظه هوسرانى، يك عمر پشيمانى را به دنبال خواهد آورد. 🌱5 - عرفا گويند: (چنان كه در اشعار مثنوى آمده:) گرچه قرار گرفتن يونس عليه‏السلام در شكم ماهى يك نوع مكافات بود، ولى همان معراج او بود كه عجايب دريا را ديد، و ساخته و تربيت شد و پاك و با صفا بازگشت. اگر معراج پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در آسمان‏ها بود، معراج يونس در درياها بود. براى خدا بالا و پايين فرقى ندارد. 🌿بنابراين بايد همچون يونس عليه‏السلام در سختى‏ها و شدت‏ها با گفتن لا اءله اءلا الله سُبحانَكَ اءِنِّى كُنتُ مِنَ الظَّالِمينَ خود را به معراج ببريم، و در ملكوت اعلى سير كنيم تا نجات يابيم. به قول يكى از عرفا؛ يونس عليه‏السلام در چهار تاريكى امتحان شد: 🌱1 - تاريكى ذلت 🌱 2 - تاريكى بيم و عقوبت 🌱 3 - تاريكى دريا و تلاطم 🌱 4 - تاريكى شكم ماهى. 🌿پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: لا تُفَضِّلُونى عَلى يُونُسَ بنِ مَتَّى؛ 🔰مرا (در اين جهت كه يونس ترك اولى كرد و در شكم ماهى قرار گرفت) بر او ترجيح ندهيد. گفت پيغمبر كه معراج مرا نيست بر معراج يونس اجتبا آن من بالا و آن او نشيب زآن‏كه قرب حق برون است از حسيب قرب نى بالا، نه پستى رفتن است قرب حق از حبس هستى رستن است نيست را چون بالايست و زير نيست را نه رود و نه زود و نه دير كارگاه صنع حق در نيستى است غَرّه هستى چه دانى نيست چيست 🌿كوتاه سخن آن كه: چنان كه مولانا در اين اشعار گويد: پله‏ هاى معراج به محو شدن و خود را هيچ دانستن در برابر عظمت خدا است، كسى كه در حقيقت خدا را شناخت و با تمام وجود ا قرار به تقصير و ناچيزى خود كرد، در مسير معراج قرار گرفته است. يونس عليه‏السلام چنين كرد، و به معراج رسيد و سرانجام بر قله معراج راه يافت. 🌿پايان داستان‏هاى حضرت يونس عليه‏السلام🌿 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈•꧁༼﷽༽꧂•┈ جرعه‌ای از زلال قرآن وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسّٰاعَةِ فَلاٰ تَمْتَرُنَّ بِهٰا وَ اِتَّبِعُونِ هٰذٰا صِرٰاطٌ مُسْتَقِيمٌ و او [= مسیح‌] سبب آگاهی بر روز قیامت است. (زیرا نزول عیسی گواه نزدیکی رستاخیز است)؛ هرگز در آن تردید نکنید؛ و از من پیروی کنید که این راه مستقیم است! سوره ‌الزخرف آیه ۶۱ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐برگی از زندگینامه استاد عبد الفتاح طاروطی 🔰استاد عبد الفتاح طاروطی در سال 1965 میلادی در روستای طاروط، از توابع شهر الزقازیق در استان الشرقیة کشور مصر چشم به دنیا گشود. نام وی نیز به روستایی که در آن به دنیا آمده نسبت داده شده است. ♻️طاروطی حفظ قرآن کریم را در سنین نوجوانی در حالی که تنها 3 سال داشت آغاز نمود و در 8 سالگی در کنار پدر و معلمش شیخ عبد المقصود السید النجار به اتمام رسانید؛ سپس به درس و تحصیل پرداخته و پله های ترقی را یک به یک طی نمود و در نتیجه در سال 1988 میلادی در رشته روش تبلیغ اسلام از دانشکده اصول الدین فارغ التحصیل گشت. وی پس از آن سفر خود را با کتاب خدا آغاز نمود. 🔰شیخ عبد الفتاح طاروطی به عنوان خطیب و امام اداره اوقاف استان الشرقیه منسوب گشت و از جهت علم و زیبایی صدای دلنوازی که داشت مورد تشویق و اعجاب همگان قرار گرفت. نتیجه این توانایی و تشویق ها، اکتساب لقب "کروان القراء" (پرنده ی قاریان) از سوی وزارت اوقاف بود. وی توانست سبکی را در قرائت ابداع کند که با نام وی شناخته می شود. 📌 ادامه مطالب در پیام بعدی👇 کانال 👇 @Targomeh
📌ادامه مطالب……… 🔰وی اولین بار در سال 1993 میلادی درحالی که 28 سال داشت در رادیو قرآن و در مقابل شیخ رزق خلیل حبة و شیخ محمود الحصری تلاوت نمود. ♻️طاروطی را از آن جهت که در اداء قرائت قرآن کریم توانایی ویژه ای داشت و همواره تلاوتش دارای ظرافتی لطیف و جدید بود، جزء اولین نسل قاریان معاصر می دانند. 🔰طاروطی به بلاد بسیاری برای قرائت قرآن سفر نمود که از جمله این بلاد می توان به کشورهای ایران، ترکیه، اسپانیا، آمریکا، پاکستان و... اشاره نمود. ♻️در یکی از همین سفرها به پاکستان بود که به درجه دکترای افتخاری از طرف دانشگاه بنوریه نائل گشت. درجه ای که تا قبل از او به کسی جز استاد عبد الباسط اعطا نشد. 🔰در یکی از سفرهای ایشان به ایران و تلاوت وی در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران بود که پس از قرائت قرآن حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) خطاب به ایشان فرمودند: «تلاوت خوب و تأثیرگزار و محزونی بود و اشک ما را جاری کرد. به خاطر این صوت و تلاوت زیبا تبریک می‌گویم.» و نیز در جای دیگری درباره ایشان چنین فرمودند: که «من ایشان را می‌شناسم و تلاوت‌هایشان را پیگیری می‌کنم.» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ قُلْ يَٰأَهْلَ الْكِتَٰبِ تَعَالَوْا إِلى‏ كَلِمَةٍ سَوَآءٍ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَ لَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَ لَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِّنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ‏ (آل‌عمران/۶۴) 🔹بگو: اى اهل كتاب! به سوى سخنى بیایید كه میان ما و شما مشترک است. جز آنكه خداوند را نپرستیم و چیزى را شریک او قرار ندهیم و بعضى از ما بعضى دیگر را بجاى خدا ارباب نگیرد. پس اگر (از این پیشنهاد) سرباز زدند، بگویید: گواه باشید كه ما مسلمان و تسلیم خدائیم. 🔸دعوت به سوى توحید و حقّ، لازم است. خواه با استدلال، خواه با مباهله و خواه از طریق دعوت به مشتركات. در تفسیر مراغى آمده است: عدىّ بن حاتم بعد از اسلام آوردن، به پیامبر صلى الله علیه و آله عرض كرد: ما زمانى كه مسیحى بودیم، هرگز یكدیگر را «ربّ» خود قرار نمى‌دادیم، پس مراد از جمله‌ى «لایتّخذ بَعضُنا بَعضاً ارباباً» چیست؟ پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند: آیا علماى شما احكام خدا را تغییر نمى‌دادند؟ گفت: چرا! فرمودند: پیروى از عالمى كه قانون خدا را تغییر دهد، یک نوع بندگى و بردگى اوست. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️مسلمانان باید بر سر مشتركات، با اهل كتاب به توافق برسند. «قل یا اهل الكتاب تعالوا الى كلمة...» ▫️باید در دعوت به وحدت، پیش قدم بود. «قل یا اهل الكتاب» ▫️اگر به تمام اهدافِ حقّ خود دست نیافتید، از تلاش براى رسیدن به بعضى از آن خوددارى نكنید. «تعالوا الى كلمة...» ▫️یكى از مراحل تبلیغ، دعوت به مشتركات است. «كلمة سواء بیننا و بینكم» قرآن مى‌تواند محور مشترک خوبى براى دعوت باشد، زیرا هم تاریخ انبیا را دارد و هم از تحریف به دور بوده است. ▫️در تبلیغ و دعوت دیگران، باید به عقاید حقّه و مقدّسات طرف مقابل، احترام گذارد. «كلمة سواء بیننا و بینكم» ▫️یگانه‌پرستى و بیزارى از شرک، از مشتركات تمام ادیان آسمانى است. «كلمة سواء... الّا نعبد الّا اللّه» ▫️توحید، سبب تعالى انسان است. «تعالوا» در جایى بكار مى‌رود كه دعوت به رشد و بالا آمدن باشد. «تعالوا... الّا نعبد الّا اللّه» ▫️اطاعت بى چون و چرا از دیگر انسان‌ها، نشانه‌ى پذیرش نوعى ربوبیّت براى آنها و یک نوع عبودیّت براى ماست. در حالى كه همه‌ى انسان‌ها با یكدیگر مساوى هستند. «لایتّخذ بعضنا بعضاً ارباباً» ▫️اندیشه‌ى آزاد و شخصیّت مستقل، شعار قرآن است. «لایتخذ بعضنا بعضاً ارباباً» ▫️اعراض و سرپیچى مخالفان نباید در اراده و ایمان ما اثر بگذارد. «فان تولّوا فقولوا اشهدوا بانّا مسلمون» ▫️هر مبلّغى باید سرپیچى و اعراض مردم را پیش بینى كند تا مأیوس نشود. «فان تولّوا فقولوا اشهدوا...» ▫️پس از استدلال و برهان، جَدل را قطع كنید. «فان تولّوا فقولوا...» ▫️بندگى خدا، نفى شرک و طرد حاكمیّت غیر خداوند، از ویژگى‌هاى یک مسلمان واقعى است. «اشهدوا بانّا مسلمون» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘🌻 9⃣ ونقش آن در سلامت اعتقادی : (ادامه مطالب قبل ) ❇بدون شک تکیه بر قرآن ومضامین پر محتوای آن باورهای انسان واعتقادات او را جلا می بخشد وروز به روز بر غنای تفکری او خواهد افزود.در روزی که انسان به معنای واقع نمی داند که چه چیز صحیح است  وچه چیز غلط چه راهی به سر منزل خود می رسد وچه راهی به بیراهه می رود، این قرآن وارشادات گهر بار اوست  که راه نجات را به انسان نشان می دهد واو را از سقوط به منجلاب بد بختی نجات می دهد وراه سعادت را براو هموار می سازد. ❇ویژگی دیگر قرآن کریم در رابطه با مسایل کلامی و اعتقادی آن است که از مردم خواسته که به فطرت خود مراجعه کرده و حق را بپذیرند. به این معنا که اولا خود را برای قبول بی قید و شرط حق آماده سازند و آن چه را که دیدند حق است وخیرونفع دنیا و آخرت شان در آن است بی این که به وسوسه‌های شیطان وندای هوس  گوش دهند قبول نمایند، بعد از آن معارف اسلامی را به شعور زنده خود عرضه دارند، اگر دیدند حق است و مصلحت و آسودگی واقعی آنان در پذیرفتن و به کار بستن آنهاست، تسلیم آنها بشوند 🌱💚از آن جا که قرآن کریم سرچشمه و منبع اصلی همه حقایق و معارف اسلامی است، لذا با فصیح‌ترین کلمات و بلیغ‌ترین بیان، مسایل اعتقادی و نیازهای دینی بشر را بازگو نموده است و در این باره خود فرمود: «ونزلنا علیک الکتاب تبیانا لکل شیء»؛  کتابی که هر چیز را روشن می‌کند به سوی تو فرستادم. ( ۸۹ نحل) ادامه....... کانال 👇 @Targomeh
قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الْمُعَوِّقِينَ مِنْكُمْ وَ الْقائِلِينَ لِإِخْوانِهِمْ هَلُمَّ إِلَيْنا وَ لا يَأْتُونَ الْبَأْسَ إِلَّا قَلِيلًا «18احزاب» بدون شك خداوند كسانى از شما كه مردم را (از جبهه و جهاد) باز مى‌داشتند و كسانى را كه به برادران خود مى‌گفتند: به سوى ما بياييد (و خود را به كشتن ندهيد) به خوبى مى‌شناسد؛ (آنان ضعيف و ترسو هستند) و جز اندكى به جبهه نمى‌روند. کانال 👇 @Targomeh