#دقایقی_باقرآن
⭕️ برخورد شیطان با حضرت آدم (ع)
1⃣ اولا به آدم سجده نکرد 🍀
«وَلَقَدْ خَلَقْنَاكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ لَمْ يَكُنْ مِنَ السَّاجِدِينَ»اعراف۱۱
2⃣ برای توجیه این کار گفت من از آدم بهترم
«قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ»اعراف۱۲
3⃣ از درگاه خداوند رانده شد🍀
«قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا يَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فِيهَا فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ»اعراف۱۳
4⃣ شیطان از خدا مهلت خواست🍀
«قَالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ»اعراف۱۵
5⃣ پس از مهلت گرفتن گفت من از هرسو فرزندان آدم (ع) را گمراه می کنم 🍀
«قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ»اعراف۱۶
6⃣ لذا اولین اقدام شیطان با ایجاد وسوسه وقسم حضرت آدم و حوا را اغوا نموده در نتیجه از بهشت رانده شدند🍀
«فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ عَنْهُمَا مِنْ سَوْآتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَٰذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَنْ تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ »اعراف۲۰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✳ انسان قرآنی
🔻 هر كسى وظيفهاش اين است كه بايد #انسان_قرآنى بشود. انسان قرآنى كسى است كه: «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»(واقعه، ۷۹) حرف مىزند پاك، غذا مىخورد پاك، مىبيند پاك، خيالش طاهر، ذكرش، عقلش، قلمش، امضايش، شهادتش، كسبوكارش، همه قرآنى است. چون انسان آنچه را مىشنود، آنچه را مىبيند، همه را مس مىكند و انسان قرآنى كسى است كه «لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ».
👤 #علامه_حسن_زاده_آملی
📚 برگرفته از کتاب «گفتوگو با علامه حسنزاده آملی, ص ۶۵
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📋#دائره_المعارف_قرآن_کریم📋
❇️ #اذن_الهى>
👈موارد کاربرد اذن الهى
🟣مفهوم اذن #نزد انسانها فقط براى موجودات #عاقل بهکار مىرود ;
ولى #قرآن، آن را براى موجودات غیر عاقل نیز بهکار برده است و بعید نیست که #علّت آن، وجود نوعى ادراک در همه موجودات باشد ( فصّلت ۲۱ ) ،
🟡گرچه #وقوع همه حوادث و تشریع همه احکام ، به اذن الهی #منوط است .
👈در #قرآن فقط به مواردی که اهمیت بیشتری دارند #تصریح شده است :
⬅️1. #وحى
🟣هر #فرشتهاى که ازطرف خدا براى یکى از #پیامبران وحى مىآورد، به #اذن خداوند است: «... اَو یُرسِلَ رَسولاً فَیوحِىَ بِاِذنِهِ ما یَشاءُ ...» ( شورى ۵۱ );
🟡 چنانکه قرآن را نیز #جبرئیل علیه السلام با اجازه خداوند بر #پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل کرده است :
* قل من کان عدوّا لجبریل فانّه نزّله علی قلبک باذن الله ...... * ( بقره ۹۷ )
🟣در #شان نزول آیه گفته اند :
گروهی از #یهودیان نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده ، پس از طرح #پرسشهایی و پاسخ آن حضرت ، گفتند :
کدام #فرشته برای تو وحی می آورد ؟
#پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : #جبرئیل
🟡گفتند : او #دشمن ما است و پیوسته ، فرمان #جنگ و سختی می آورد .
اگر #میکائیل بدایت وحی می آورد ، به تو #ایمان می آوردیم .
🟣خداوند این آیه را در جواب یهود نازل کرد و آوردن وحی بوسیله جبریل را به اذن خدا دانست .
🟡 روشن است که هر #فرشته ای از طرف خداوند ، #وظیفه و ماموریتی خاص دارد و نازل کردن #وحی به جبریل و آوردن #ارزاق به میکائیل واگذار شده است .
🟣اذن درآیه ۹۷ بقره به معنای #تیسیر و #تسهیل ( آسان کردن ) ،امر ، جنگ ، #اعلام و اختیار نیز دانسته شده است .
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۲۷
وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ ﴿۲۷﴾
و داستان دو پسر آدم را به درستى بر ايشان بخوان هنگامى كه [هر يك از آن دو] قربانيى پيش داشتند پس از يكى از آن دو پذيرفته شد و از ديگرى پذيرفته نشد [قابيل] گفت حتما تو را خواهم كشت [هابيل] گفت خدا فقط از تقواپيشگان مى پذيرد (۲۷)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٢٧)
-نخستين قتل در روى زمين!
از اين آيه به بعد داستان فرزند آدم، و قتل يكى به وسيلۀ ديگرى، شرح داده شده است و شايد ارتباط آن با آيات سابق -كه در بارۀ بنى اسرائيل بود-اين باشد كه انگيزۀ بسيارى از خلافكاريهاى بنى اسرائيل مسئله «حسد» بود، و خداوند در اينجا به آنها گوشزد مىكند كه سر انجام حسد چگونه ناگوار و مرگبار مىباشد كه حتى به خاطر آن برادر دست به خون برادر خود مىآلايد! نخست مىفرمايد: «اى پيامبر! داستان دو فرزند آدم را به حق بر آنها بخوان» (وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ) .
ذكر كلمۀ «بالحقّ» ممكن است اشاره به اين باشد كه سرگذشت مزبور در «عهد قديم » (تورات) با خرافاتى آميخته شده است، اما آنچه در قرآن آمده عين واقعيتى است كه روى داده است.
سپس به شرح داستان مىپردازد و مىگويد: «در آن هنگام كه هر كدام كارى براى تقرب به پروردگار انجام دادند، اما از يكى پذيرفته شد و از ديگرى پذيرفته نشد» (إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ) .
و همين موضوع سبب شد برادرى كه عملش قبول نشده بود ديگرى را تهديد به قتل كند، و «سوگند ياد نمايد كه تو را خواهم كشت» ! (قالَ لَأَقْتُلَنَّكَ) .
اما برادر دوم او را نصيحت كرد كه اگر چنين جريانى پيش آمده گناه من نيست بلكه ايراد متوجه خود تو است كه عملت با تقوا و پرهيزكارى همراه نبوده است و «گفت: خدا تنها از پرهيزكاران مىپذيرد» (قالَ إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 508
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۲۸
لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ ﴿۲۸﴾
اگر دست خود را به سوى من دراز كنى تا مرا بكشى من دستم را به سوى تو دراز نمى كنم تا تو را بكشم چرا كه من از خداوند پروردگار جهانيان مى ترسم (۲۸)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٢٨)
-سپس اضافه كرد: حتى «اگر تو، به تهديدت جامۀ عمل بپوشانى و دست به كشتن من دراز كنى، من هرگز مقابلۀ به مثل نخواهم كرد و دست به كشتن تو دراز نمىكنم» (لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي ما أَنَا بِباسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ) .
«چرا كه من از خدا مىترسم» و هرگز دست به چنين گناهى نمىآلايم» (إِنِّي أَخافُ اللّهَ رَبَّ الْعالَمِينَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 508
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۲۹و۳۰
إِنِّي أُرِيدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمِي وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ وَذَلِكَ جَزَاءُ الظَّالِمِينَ ﴿۲۹﴾
من مى خواهم تو با گناه من و گناه خودت [به سوى خدا] بازگردى و در نتيجه از اهل آتش باشى و اين است سزاى ستمگران (۲۹)
فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿۳۰﴾
پس نفس [اماره]اش او را به قتل برادرش ترغيب كرد و وى را كشت و از زيانكاران شد .
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٢٩)
-به علاوه من نمىخواهم بار گناه ديگرى را به دوش بكشم «بلكه مىخواهم تو بار گناه من و خويش را به دوش بكشى» (إِنِّي أُرِيدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمِي وَ إِثْمِكَ) .
و مسلما با قبول اين مسؤوليت بزرگ «از دوزخيان خواهى بود و همين است جزاى ستمكاران» (فَتَكُونَ مِنْ أَصْحابِ النّارِ وَ ذلِكَ جَزاءُ الظّالِمِينَ) .
(آيه ٣٠)
-پرده پوشى بر جنايت!
در اين آيه و آيۀ بعد دنبالۀ ماجراى فرزندان آدم تعقيب شده، نخست مىگويد: «سر انجام، نفس سركش قابيل او را مصمم به كشتن برادر كرد و او را كشت» (فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ) .
سپس مىگويد: «و بر اثر اين عمل زيانكار شد» (فَأَصْبَحَ مِنَ الْخاسِرِينَ) .
چه زيانى از اين بالاتر كه عذاب وجدان و مجازات الهى و نام ننگين را تا دامنۀ قيامت براى خود خريد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 509
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_663
🌹 #آیات_۲۷_۳۰ #سوره_مائده
بخش۱
🌸 وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَى ءَادَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَاناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَ لَم ْيُتَقَبَّلْ مِنَ الْأَخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ (۲۷) لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَآ أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ ۖ إِنِّيٓ أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ (۲۸) إِنِّيٓ أُرِيدُ أَنْ تَبُوٓأَ بِإِثْمِی وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ ۚ وَذَٰلِكَ جَزَآؤُ الظَّالِمِينَ (۲۹) فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ (۳۰)
🍀 ترجمه: و داستان (خبر مهم) واقعی دو پسر آدم را بر آنها بخوان، زمانی كه هر دو، قربانى پیش آوردند، پس از یكى پذیرفته شد و از دیگری پذیرفته نشد. (برادری که عملش پذیرفته نشد) گفت: تو را خواهم كشت، (برادری که عملش پذیرفته شد) گفت: خداوند، تنها از افراد با تقوا قبول مى كند. (۲۷) قطعاً اگر تو برای كشتن من دستت را به سوی من دراز كنی، من هرگز برای كشتن تو دستم را دراز نمی كنم؛ زیرا من از خداوند، پروردگار جهانیان می ترسم. (۲۸) قطعا من میخواهم به گناه من و گناه خودت (به سوی خدا) بازگردی و در نتیجه از اهل جهنم خواهی بود؛ و این کیفر ستمكاران است. (۲۹) پس نفس او، كشتن برادرش را در نظرش آسان جلوه داد، پس او را كشت و از زیانكاران شد. (۳۰)
🌷 #اتْلُ: از تلاوت می آید یعنی بخوان
🌷 #عَلَيْهِمْ: بر آنها
🌷 #نَبَأَ: خبر مهم
🌷 #ابْنَيْ: دو فرزند، دو پسر
🌷 #ءادَم: حضرت آدم علیه السلام
🌷 #بِالْحَقِّ: به درستی، ماجرایی که واقعیت دارد
🌷 #قَرَّبَا: پیش کش کردن
🌷 #قُرْبَان: به معنی نزدیک شدن است و هر عملی که به وسیله آن به خدا و غیر خدا نزدیک می شوند قربان می نامند.
🌷 #أَحَدِهِمَا: یکی از آنها
🌷 #قَالَ: گفت
🌷 #لَأَقْتُلَنَّكَ: تو را خواهم کشت
🌷 #بَسَطْتَ: گشودی،دراز کردی
🌷 #يَدَكَ: دستت
🌷 #ِبَاسِطٍ: گشاینده، دراز کننده
🌷 #يَدِيَ: دستم
🌷 #إِلَيْكَ: به سوی تو
🌷 #أَخَافُ: می ترسم
🌷 #رَبَّ_الْعَالَمِينَ: پروردگار جهانیان
🌷 #إِنِّيٓ: قطعا من
🌷 #أُرِيدُ: می خواهم
🌷 #تَبُوٓأَ: باز گردی
🌷 #ِإِثْمِی: گناهم
🌷 #َإِثْمِكَ: گناهت
🌷 #النَّار: آتش
🌷 #طَوَّعَتْ: به تدریج برای او آسان کرد
🌷 #أَخِيهِ: برادرش
🌷 #أَصْبَحَ: شد
🌷 #الْخَاسِرِينَ: زیانکاران
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_664
🌹 #آیات_۲۷_۳۰ #سوره_مائده
بخش۲
🌸 وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَى ءَادَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَاناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَ لَم ْيُتَقَبَّلْ مِنَ الْأَخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ (۲۷) لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَآ أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ ۖ إِنِّيٓ أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ (۲۸) إِنِّيٓ أُرِيدُ أَنْ تَبُوٓأَ بِإِثْمِی وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ ۚ وَذَٰلِكَ جَزَآؤُ الظَّالِمِينَ (۲۹) فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ (۳۰)
🔴 در جلسه قبلی ترجمه آیات و کلمات بیان شد و در این جلسه به شرح آیات می پردازیم.
📚 #ماجرای_هابیل_و_قابیل
🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است و داستان دو فرزند حضرت آدم علیه السلام، و قتل يكى به وسيله ديگرى، شرح داده شده است و شايد ارتباط آن با آيات گذشته كه درباره بنى اسرائيل بود اين است كه انگيزه بسيارى از خلافكاريهاى بنى اسرائيل مسئله #حسادت بود، و خداوند در اينجا به آنها گوشزد مى كند كه سرانجامِ حسد چگونه ناگوار و مرگبار مى باشد كه حتّى به خاطر آن برادر دست به قتل برادر خود می زند. که به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید که ماجرای دو پسر حضرت آدم علیه السلام را بر بنی اسرائیل بخواند که قرآن مى فرمايد: «وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ: و داستان واقعی دو پسر آدم را بر آنها بخوان.»
🌸 ذكر كلمه «بالحقّ» ممكن است اشاره به اين می باشد كه سرگذشت این دو برادر در تورات تحریف شده با خرافاتى آميخته شده است، امّا آنچه در #قرآن آمده عين واقعيّتى است كه روى داده است. سپس به شرح داستان مى پردازد و مى فرماید: «إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْأخَرِ: زمانی که هر دو، قربانی پیش آوردند، پس از یکی پذیرفته شد و از دیگری پذیرفته نشد.» در روایات آمده است كه #هابیل، دامدار بود و بهترین گوسفند خود را براى قربانى آورد. و #قابیل، كشاورز بود و بدترین قسمت زراعت خود را براى انفاق در راه خدا برگزید. #قرآن در آیات دیگر مى فرماید: هرگز به خیر نمى رسید، مگر آنكه از آنچه دوست دارید انفاق كنید.
🌸 #امام_صادق علیه السلام فرمود: انگیزه قتلِ قابیل، #حسادت او نسبت به پذیرش قربانى هابیل بود. همين موضوع سبب شد #قابیل كه عملش قبول نشده بود برادرش هابیل را تهديد به قتل كند. «قالَ لَأَقْتُلَنَّكَ: گفت تو را خواهم کشت.» امّا #هابیل او را نصيحت كرد كه اگر چنين جريانى پيش آمده گناه من نيست بلكه ايراد متوجّه خود تو است كه عملت با تقوا همراه نبوده است «و قالَ إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ: و گفت: خداوند تنها از افراد با تقوا قبول می کند.»
🌸 سپس #هابیل گفت: «لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي ما أَنَا بِباسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخافُ اللّهَ رَبَّ الْعالَمِينَ: قطعا اگر تو برای کشتن من دستت را به سوی من دراز کنی، من هرگز برای کشتن تو دستم را دراز نمی کنم؛ زیرا من از خداوند، پروردگار جهانیان می ترسم.» همچنین #هابیل گفت: «إِنِّي أُرِيدُ أَنْ تَبُوءَ بِإِثْمِي وَ إِثْمِكَ: قطعا من می خواهم به گناه من و گناه خودت (به سوی خدا) باز گردی.» امام محمد باقر علیه السلام فرمود: هر که عمدا مؤمنی را بکشد، خداوند همه گناهان مقتول را به حساب قاتل ثبت می کند و مقتول را از گناهان پاک می کند. و در اینجا هابیل به برادرش می گوید اگر من را بکشی هم گناهان من و هم گناهان خودت را به دوش خواهی کشید و اینگونه به سوی #خدا باز می گردی.
🌸 «فَتَكُونَ مِنْ أَصْحابِ النّارِ وَ ذلِكَ جَزاءُ الظّالِمِينَ: و در نتیجه از اهل جهنم خواهی بود؛ و این کیفر ستمکاران است.» اما متأسفانه این نصیحت ها در نفس سرکش قابیل که پر از #حسادت و #خشم بود اثر نکرد «فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ: پس نفس او، کشتن برادرش را در نظرش آسان جلوه داد.» «فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخاسِرِينَ: پس او را کشت و از زیانکاران شد.» چه زيانى از اين بالاتر كه #عذاب_وجدان و مجازات الهى و نام ننگين را تا دامنه قيامت براى خود خريد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_665
🌹 #آیات_۲۷_۳۰ #سوره_مائده
بخش۳
🌸 وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَى ءَادَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَاناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَ لَم ْيُتَقَبَّلْ مِنَ الْأَخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ (۲۷) لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَآ أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ ۖ إِنِّيٓ أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ (۲۸) إِنِّيٓ أُرِيدُ أَنْ تَبُوٓأَ بِإِثْمِی وَإِثْمِكَ فَتَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ النَّارِ ۚ وَذَٰلِكَ جَزَآؤُ الظَّالِمِينَ (۲۹) فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ (۳۰)
🔴 در جلسه های قبلی ترجمه آیات و کلمات و شرح آیات بیان شد در این جلسه به پیام های آیات می پردازیم.
🔹 پيام های آیات ۲۷تا۳۰ سوره مائده
✅ باید تاریخ گذشتگان را براى عبرت گرفتن خواند و بررسى كرد.
✅ در نقل #تاریخ باید به مسائل مهم پرداخت. («نبأ یعنی خبر مهم)
✅ #تاریخ را از افسانه جدا كنیم. «بالحقّ» (ماجراى قربانى هابیل وقابیل داستان واقعی ست.)
✅ اصل، تقرّب به #خداوند است نه قربانى، قربانى هرچه كه مى خواهد، باشد.
✅ پسر پیامبر بودن نقشى در ردّ یا قبول اعمال ندارد، بنابراین از یكى پذیرفته شد و از دیگرى پذیرفته نشد.
✅ گاهى #حسادت، تا برادركشى هم پیش مى رود.
✅ به تهدید كننده به #قتل هم باید منطقى جواب داد.
✅ ملاک پذیرش #اعمال، تقواست، نه شخصیّت افراد و نه نوع كار.
✅ تفاوت در قبول و عدم قبول، براساس #تقوا می باشد.
✅ در برخورد با #حسود، آرام سخن بگوییم و آتش حسد را با نرمش در گفتار، خاموش كنیم.
✅ یكى از راه هاى نهى از منكر، آن است كه به او اطمینان دهى كه به او تجاوز و تعدّى نخواهى كرد.
✅ آنچه #ارزش دارد، نكشتن بر اساس ترس از خداست، نه به خاطر ناتوانى و سستى.
✅ #تقوا و #خداترسى، عامل بازدارنده از گناه و تعدّى در حساس ترین حالات است.
✅ گناهان مقتول، به قاتل منتقل مى شود.
✅ جزای قاتل، #جهنم است.
✅ ایمان به #معاد، جزو عقاید اوّلیه انسان هاى روى زمین بوده است.
✅ #قاتل، هم به خود ظلم مى كند، هم به مقتول، هم به خانواده ى مقتول و هم به جامعه.
✅ #نفس_انسان، با وسوسه، تلقین و تزیین، انسان را رام و خام مى كند و به گناه مى كشاند.
✅ #هواى_نفس مى تواند عواطف برادرى را نیز سركوب كند.
✅ جنگ #حقّ و #باطل، از آغاز تاریخ زندگى بشر بوده است.
✅ پیروى از #هواى_نفس، خسارت است.
✅ #قاتل، هم از درون گرفتار عذاب وجدان است و هم از بیرون مورد انتقاد مردم و هم گرفتار قصاص و عدل می شود.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#شان_نزول 🌴
#یادآوری_قیامت⚠️
(اسراء 38-40) 📖
🥀مفسران در شان نزول این آیات چنین نقل کرده اند که مردی از مسلمانان از یکی از مشرکان طلبی داشت ، هنگامی که از او مطالبه کرد او در پرداخت دین خود تعلل ورزید . مرد مسلمان ناراحت شد و ضمن سخنانش چنین سوگند یاد کرد :
🍃قسم به چیزی که بعد از مرگ در انتظار او هستم . (و هدفش قیامت و حساب خدا بود) مرد مشرک گفت : گمان می بری ما بعد از مرگ زنده می شویم ؟ سوگند به خدا که او هیچ مرده ای را زنده نخواهد کرد (این سخن را به این جهت گفت که آنها بازگشت مردگان را را به حیات و زندگی مجدد ، محال یا بیهوده می پنداشتند) .
🥀آیه نازل شد و به او و مانند او پاسخ گفت و مساءله معاد را با دلیل روشن بیان کرد . در حقیقت گفتگوی این دو نفر سببی بود برای طرح مجدد مساءله معاد .
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
❣ #تدبر_در_قرآن
✅ خدا را آنطور که هست در دلمان باور کنیم!
✅ همان خدایی که آگاه است به تمام اعمالمان!
👈 اگر باور داریم پس چرا این هستیم که هست؟!
🌴 سوره حشر 🌴
🕋 َاللَّـهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ «18»
⚡️ترجمه:
از خدا بترسید که او به همه کردارتان به خوبی آگاه است.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌺#سبک_زندگی_قرآنی
🍂 به شایستگی های دیگران توجه کنید. 🍂
🔶وَأَخِي هَارُونُ هُوَ أَفْصَحُ مِنِّي لِسَاناً فَأَرْسِلْهُ مَعِيَ رِدْءاً يُصَدِّقُنِي إِنِّي أَخَافُ أَن يُكَذِّبُونِ
(قصص/٣۴)
⚡️ ترجمه :
و برادرم هارون را كه در بيان از من شيواتر است براى يارى ام با من بفرست تامرا تصديق كند، همانا مى ترسم كه (فرعونيان) مرا تكذيب كنند.
🍁اقرار به كمالات ديگران، خود يك كمال وارزش است.
اگر کسی، در زمینه ای لایق تر است، از توانایی او استفاده کنیم و خود را همه کاره ندانیم.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#تلاوت_قرآن
#استاد_محمد_طبلاوی
📖سوره مبارکه نباء
(آیه ۳۱ تا ۳۹)
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅┄
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽📚🕥📚🎆
#قصه_های_قرآنی 📖
#حضرت_محمد(ص)
#قسمت_پنجاه_یکم
🦋سه عامل شكست🦋
در آغاز وقتى مسلمين با لشگر هوازن روبرو شدند - چنان كه خواهيم گفت - شكست خوردند و بسيارى از افراد پا به فرار گذاشتند.
سه عاملى كه موجب اين شكست در آغاز گرديد عبارت بود از:
1 - غرور به جمعيت. (چنان كه اين مطلب از آيه 25 سوره توبه استفاده مىشود.)
2 - كمين دشمن در شكافها و پشت درختها و نا آگاهى اطلاعاتى مسلمين از اين نقشه.
3 - وجود دو هزار تازه مسلمان در سپاه اسلام كه فرار آنها باعث تضعيف و روحيه سايرين گرديد.
توضيح اين كه: در آيه 25، سوره توبه مىخوانيم:
لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللّهُ فِى مَوَاطِنَ كَثِيرَةٍ وَ يَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنكُمْ شَيْئًا وَضَاقَتْ عَلَيْكُمُ الأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُم مُّدْبِرِينَ؛
🌱خداوند شما را در ميدانهاى زيادى، يارى (پيروز) كرد و در روز حنين (نيز يارى نمود) در آن زمان كه بسيارى جمعيّت اسلام، شما را مغرور و فريفته كرد؛ ولى (فزونى جمعيّت) هيچ مشكلى را براى شما حل نكرد و زمين با همه وسعتش بر شما تنگ گرديد، سپس پشت به دشمن كرده، فرار نموديد.
در ذيل آيه، روايت شده است كه يكى از مسلمين، مغرورانه گفت: لَن نَغلِبَ اليَومَ؛ هرگز (با اين جمعيت بسيار) شكست نخواهيم خورد.
همين غرور جمعيت (و سياهى لشكر) كه موجب بيرون رفتن از ايمان و توكل كامل به خدا مىگردد، يك عامل شكست گرديد. اينك به دنبال داستان توجه كنيد:
🌱همين كه سپاه اسلام به سرزمين حنين رسيدند، ناگهان لشكر هوازن از هر سو از كمينگاههاى خود، مسلمانان را زير رگبار تيرهاى خود قرار دادند گروهى كه در جلو لشگر اسلام بودند (و در ميان آنها تازه مسلمانان مكه وجود داشتند) پا به فرار گذاشتند و اين امر سبب شد كه باقيمانده لشكر به وحشت افتاده و پا به فرار گذارد، و بدين ترتيب، آثار شكست ظاهرى در ميان آنان آشكار گرديد.
🌱عجيب اين كه در اين بحران شديد، تنها 9 نفر، با پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم باقى ماندند؛ كه از جمله على عليهالسلام و عباس (عموى پيامبر) و چند نفر از بنى هاشم بودند، كه با كمال دلاورى مىجنگيدند و مقاومت مىكردند.
پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به عباس كه صداى بلند و رسايى داشت، فرمود: فوراً مسلمانان را صدا بزن تا برگردند.
🌱عباس بر بالاى تپهاى رفت و فرياد زد: اى گروه مهاجر و انصار، اى ياران سوره بقره، و اى كسانى كه در حديبيه، زير درخت بيعت كرديد، به كجا فرار مىكنيد؟ پيامبر اينجاست.
🌱هنگامى كه مسلمانان، اين صدا را شنيدند با فرياد لبيك لبيك، بازگشتند و به يارى خدا، حمله سختى به دشمن نمودند؛ و دشمن به طرز وحشتناكى به هر سو پراكنده گرديد؛ در حالى كه مسلمانان، بى وقفه آنان را تعقيب مىكردند، حدود صد نفر از سپاه دشمن كشته شدند، و اموالشان به غنيمت مسلمين در آمد، و جمعى از آنها اسير گشتند.
🌱غرور عددى از سپاه اسلام و عدم اطلاع كافى از كمينگاههاى دشمن، و وجود دو هزار نفر تازه مسلمان، كه فرارشان باعث تضعيف روحيه ديگران شد، موجب شكست ظاهرى سپاه اسلام گرديد؛ ولى ثبات و استوارى پيامبر اسلام و على و چند نفر ديگر (جمعاً 9نفر)، باعث پيروزى بزرگ مسلمين گرديد.
در صحيح بخارى كه از معتبرترين كتب اهل تسنن است نقل شده:
🌱فَاِذا عُمَر بنِ الخطَّاب فِى النَّاسِ، وَ قُلتُ ما شأنُ النَّاسِ؟ قال: اَمرُ اللهِ ثُمَّ تَراجَعَ النَّاسُ اِلى رَسُولِ اللهِ؛
ناگهان ديدم عمر بن خطاب در ميان سپاه پا به فرار گذارده است.
به او گفتم: راستى مردم چه كردند؟
گفت: قضاى الهى بود.
سپس مردم به سوى رسول خدا بازگشتند.
آرى، مهمترين عامل پيروزى، توكل و ايمان به خدا است كه موجب ارتقاء روحيه و تضعيف دشمن خواهد شد، در سوره توبه، آيه 25، خداوند مىفرمايد:
لَقَد نَصَرَكُمُ اللهُ فِى مَواطِنَ كَثِيرَةٍ؛
خداوند شما را در ميدانهاى بسيارى يارى كرد.
🌱مطابق بعضى از روايات، خداوند مسلمانان عصر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم را در هشتاد جنگ يارى فرمود و اين همان امدادهاى غيبى و ارتش نامرئى الهى است كه موجب آرامش مسلمين و عذاب و مجازات سخت كافران گرديد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
ادامه داستان👇
🌱مشركين شكست خورده به به دو دسته تقسيم شدند: طايفه ثقيف به طائف رفتند و در پناهگاههاى طائف خزيدندو اعراب به سرزمين اوطاس رفتند. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم ابوعامر اشعرى را به اتفاق گروهى از سپاه اسلام روانه جنگ با اعراف فرارى فرستاد ابوعامر در اوطاس در نبرد با مشركان به شهادت رسيد؛ و بعد از او برادرش ابوموسى اشعرى پرچم را برگرفت و همراه سپاه اسلام با مشركان جنگيد تا اين كه دشمن را شكست داد و مسلمانان پيروز گشتند (و در تاريخ، از اين درگيرى به نام غزوه اوطاس ياد مىكنند.)
سپس سپاه اسلام به فرمان پيامبر به سوى طائف رفتند، و قلعه طائف را محاصره نمودن
د و اين شهر، حدود ده روز و به نقلى بيست يا سى روز در محاصره مسلمين قرار گرفته بود (و در تاريخ اين برخورد را، غزوه طائف مىنامند.)
🌱عدهاى از طايفه ثقيف به فرماندهى نافع بن غيلان براى جنگ با سپاه اسلام از طائف بيرون آمدند و با گردان على عليهالسلام روبرو شدند و سرانجام سپاه اسلام، نافع را در نبردى كه در دشت، وج صورت گرفت به هلاكت رساند و سپاه او در هم شكست. سپس جمعى از بستگان آنها از قلعه طائف بيرون آمدند و به حضور پيامبر رسيدند و قبول اسلام كردند؛ ولى قلعهاى كه داراى ديوار بلند و برجهاى مراقب بود، گشوده نشد.
پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم با سپاه پيروز اسلام تا سرزمين جِعرانَه آمد و غنائم بسيارى را كه به دست آمده بود، در اين محل بين مسلمين تقسيم نمود.
🌱سپس مسلمانان همراه پيامبر به سوى مكه بازگشتند، و مناسك عمره را انجام دادند. آن گاه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم استاندار مكه را تعيين كرد و نظم مكه را تحت نظر حكومت اسلامى تنظيم نمود و پس از آن به همراه سپاه به سوى مدينه رهسپار شدند و روز 24 ذيقعده به مدينه رسيدند و اين سفر جنگى، حدود هشتاد روز طول كشيد. دوم ماه رمضان از مدينه بيرون آمدند و 24 ذيقعده به مدينه بازگشتند. و قول ديگر اين است كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و مسلمين دهه اول ذيحجه سال 8 هجرت را در مكه ماندند و پس از انجام حج به مدينه بازگشتند.
اين خلاصهاى بود از دورنماى حماسه بزرگ مسلمين در جنگ حنين و دست آوردهاى بزرگ سفر هشتاد يا صد روزه پيامبر و مسلمانان از مدينه به سوى مكه و طائف و بازگشت به مدينه.
🌱براى پى بردن به عظمت اين جنگ و پيروزى بزرگ مسلمين (با توجه به بسيارى سپاه كفر) كافى است كه بدانيم: در اين جنگها شش هزار نفر از سپاه دشمن اسير مسلمين شدند و 24 هزار شتر و 40 هزار گوسفند و 852 كيلو نقره، به غنيمت سپاه اسلام در آمد.
و بعضى نقل كردهاند: شتر و گوسفند به غنيمت گرفته شده به قدرى زياد بود كه قابل شمارش نبود.
🌱پيامبر بزرگ اسلام صلى الله عليه و آله و سلم با تدبير دقيق نظامى، با تقويت بنيههاى معنوى و مادى مسلمين، به يك چنين پيروزى بزرگ تا آن روز چنان پيروزى نصيب مسلمانان نشده بود نائل شد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 قرآن؛ معجزهی جاوید
✅ معجزه، آیت و نشانهای است که پیامبران برای اثبات نبوت و ارتباط خود با خدا میآورند و همراه با تحدّی است و دیگر انسانها از انجام دادن مثل آن عاجزند. در لسان قرآن برای معجزه از واژهی «آیت» هم استفاده شده است. البته به جز بحث نبوت، در مباحث دیگر مثل توحید نیز، کلمه آیت و آیات وجود دارد.(مانند آیات ۲۰ به بعد سوره روم)
🔸تحدّی، به معنی مبارزه طلبی، همانندآوری و همآورد خواستن است. از خود قرآن چنین برمیآید که معجزه بودن قرآن به جنبه فصاحت و بلاغت آن منحصر نمیشود، زیرا تنها بر سر این مطلب تحدّی نشده است بلکه در قرآن؛
▫️از حیث علم و معرفتی که قرآن عرضه کرده است(نحل/۸۹)
▫️از حیث کسی که قرآن بر او نازل شده(یونس/۱۶)
▫️از حیث آوردن اخبار غیبی(هود/۴۹)
▫️و از این حیث که هیچ اختلاف، تعارضی و تناقضی در قرآن وجود ندارد(نساء/۸۲) تحدّی شده است، لذا قرآن کریم از همهی این ابعاد، معجزه است.
🔹قرآن در چند مرحله، تحدّی را مطرح کرده است:
۱- سخنی همانند قرآن بیاورند(طور/۳۳و۳۴)
۲- به اندازه ده سوره، هر چند کوچک(هود/۱۳)
۳- یک سوره همانند قرآن(یونس/۳۸)
۴- بیان عجز و ناتوانی مردم(بقره/۲۳و۲۴)
۵- بیان ابدیت اعجاز و تحدّی قرآن(اسراء/۸۸)
🔸البته برخی دانشمندان علوم قرآنی معتقدند که آوردن یک سوره - با تمامی ویژگیها - مشکلتر از آوردن ده سوره - با ویژگیهای متفاوت و پراکنده - است. باید توجه داشت که آیات تحدّی از دلایل عقلی و قرآنی، مصونیت این کتاب الاهی از تحریف لفظی و معنوی است. از آنجا که قرآن معجزهی جاوید برای همهٔ مردم و همهٔ اعصار است، این تحدّی که سند حقّانیت و دلیل اعجاز قرآن بهشمار میرود باید کلّیت و دوام داشته باشد.(یعنی جامعیت و جاودانگی )
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در محضر قرآن با یاد امام زمان😍
مراد از نعمت باطنی که در قرآن آمده است چیست؟
#آیات_مهدوی
#جزء_بیست_یکم
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✅لطفابه دقت بخوانیدتانوری برایمانتان مضاعف گردد.
🌸معجزه علمی #قرآن🌸
❣سوره #اسرا آیه 68❣
🌸يُرْسِلَ عَلَيْکُمْ حاصِباً ثُمَّ لا تَجِدُوا لَکُمْ وَکيلاً.
🌸آیا از این ایمن هستید که در خشکی ( با یک زلزله شدید ) شما را در زمین فرو ببرد ، یا طوفانی از سنگریزه بر شما بفرستد ( و در آن مدفونتان کند ) ، سپس حافظ ( و یاوری ) برای خود نیابید؟!
❣ سوره #طارق آیه 12 ❣
(وَ الْأَرْضِ ذاتِ الصَّدْعِ )
( سوگند به زمین شکاف دار)
🌎زیرِ زمینی که ما بروی آن زندگی می کنیم بسیار با سطح زمین تفاوت دارد و به شکل لایه لایه است. این لایه ها بطور مداوم در حال حرکت هستند و وقتی دو لایه به هم برخورد می کنند باعث ایجاد زلزله و آتشفشان می شود.
🌱وقتی که دو ورقه یا لایه زمین از هم دور می شوند باعث ایجاد گسل میشود بیشتر ورقه هایی که از هم دور می شوند در محل اقیانوس ها قرار دارند و مواد مذاب جای آنها را می گیرند که باعث ایجاد رشته کوههای اقیانوسی زمین لرزه و آتش فشان می شود.
🍀این موضوع در سال 1945 - 1946 توسط عده ای از دانشمندان که برای مطالعه به اعماق زمین رفته بودند کشف شد.
🌿وقتی دولایه اقیانوسی به هم برخورد می کنند باعث ایجاد آتشفشان ، زمین لرزه و جزایر قوسی می شود
وقتی که دو لایه قاره ای با هم برخورد می کنند باعث ایجاد رشته کوه و زلزله می شود.
🍃وقتی دو ورقه به هم نزدیک می شوند باعث ایجاد آتش فشان می شود. اگر آن دو لایه از جنس اقیانوسی و قاره ای باشند ورقه اقیانوسی به زیر ورقه قاره ای فرو می رود.
🌸سبحان الله🌸
👈اگردقت کنیدخواهیددیدکه این آیه ها برای زمان مانازل شده زیرادرزمان پیامبرهیچ کس منظوراین آیه هارادرکنمیکرد زیرا هستند دراطرف ما آدمهای ملحدی که میگویندقرآن وآیه های آن مربوط به 1400 سال پیش می باشدوفقط برای آن نسل نازل گردیده.
✅آری قرآن در1400سال پیش که هیچ دانش بشری علت بوجودآمدن زلزله وآتشفشان را کشف نکرده بودبانزول این آیه ها برپیامبراین امررا برای بشرامروزی نیزنقل کرده که بدانیم قرآن حق وپیامبر براستی فرستاده خدامی باشد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#آیه_گرافی
-آری...
قادریم که حتی خطوط سر انگشتان او را موزون و مرتب کنیم.
📚سوره #قیامت - ۴
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh