eitaa logo
اساتید عزیز
135 دنبال‌کننده
16 عکس
19 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 اقسام : ۱ - حکم شرعی ظاهری ۲ - حکم شرعی ظاهری اماره : حکم ظاهری است که کاشفیت از واقع دارد یعنی : ما نظر به واقع داریم اگرچه صد در صد به حکم واقعی دسترسی نداریم ولی ۷۰ یا ۸۰ درصد به حکم واقعی دسترسی داریم اینجا امام علیه السلام به ما امر فرموده است که : همین مقدار دسترسی به حکم واقعی کفایت می‌کند اینجا مولا به ما می‌فرماید که : شما همان حکمی را که نسبت به آن ۷۰ ۸۰ درصد علم داری به همان عمل کن یعنی : ما گاهی مستقیماً نزدیک خود امام علیه السلام هستیم و از خود امام علیه السلام می‌شنویم که فلان چیز حرام است اینجا ما ۱۰۰% و یقین پیدا می‌کنیم و طبق یقین خود باید عمل کنیم ولی گاهی ما نزد امام علیه السلام نیستیم ولی یک نفر که مورد اعتماد است مثل نزد امام علیه السلام بوده است و این فرد مورد اعتماد ما است می‌گوید که : من از امام علیه السلام شنیدم که فرمود : الخمر حرام اینجا من از حرف این شخص صد در صد علم و پیدا نمی‌کند ولی ۷۰ یا ۸۰ درصد علم پیدا می‌کنم و ۱۰ یا ۲۰ یا ۳۰ درصد هم احتمال می‌دهم که این شخص دروغ گفته باشد یا اینکه بد فهمیده باشد و شاید در واقع هم حرام نباشد اینجا به دلیل دیگری که شارع در جای دیگر فرموده است که : این فرد و این آقا که برای شما خبر آورده است هرچه که گفت قبول کن اینجا ولو احتمال هم می‌دهیم ولی چون امام علیه السلام فرموده که : حرفش را قبول کن من باید حرف او را قبول کنم پس من اینجا نسبت به حکم شرعی یقین ندارم ولی چون امام علیه السلام خودش فرموده که : حرف او را بپذیر و قبول کن انگار ۱۰۰ درصد است این را می‌گوییم این حکم ظاهری است چون در موضوعش اخذ شده است یعنی : من حکم واقعی را نمی‌دانم و یقین به حکم واقعی ندارم ولی همه مثل خبر واحد ثقه هستند و از این باب هستند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۳۳ شیخ طوسی و مغایرتی که بین مسلک شیخ در رجالش با مسلک وجود دارد این است که : شیخ طوسی در رجالش : اسم اصحاب و راویان ائمه علیهم السلام را جمع آوری کرده است چه منافق و چه مومن یعنی حتی خلفاء و معاویه و عمروعاص و ابن زیاد و منصور دوانیقی را از اصحاب اهل بیت علیهم السلام شمرده است ولی نجاشی این کار را نکرده است دلیل تالیف شیخ طوسی از تالیف رجالش عبارت است از : بیان شرح حال راویان حدیث از ائمه علیهم السلام لذا اصل این است که : راوی موجود در کتاب رجال شیخ طوسی امامی یا لااقل شیعه است نظر مرحوم در باره رجال شیخ طوسی عبارت است از اینکه : کتاب رجال شیخ طوسی یادداشت‌های شیخ است که شیخ موفق به تکمیل آن نشد لذا شیخ اسم بعضی را می‌برد ولی در باره ثقه یا ضعیف یا صاحب کتاب یا راوی بودن چیزی نمی‌گوید و فقط می‌گوید که او از اصحاب اهل بیت علیهم السلام است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۳۴ شیخ طوسی : کتاب فهرست شیخ در باره نویسندگان شیعه مطلقا است چه امامی و چه غیر امامی شیخ طوسی در همه علوم اسلامی دارای تالیف است و به معروف است کتاب فهرست شیخ طوسی در علم رجال از سه جهت مفید است : ۱ - شیخ طوسی راه و طریق خودش به اصل و تصنیف را بیان می‌کند ۲ - شیخ طوسی روایاتی را در تهذیب نقل کرده است و طریق خودش به آنها را در کتاب تهذیب نقل نکرده است ولی طریق خودش به آنها را در کتاب فهرست ذکر کرده است ۳ - در تهذیب طریق شیخ طوسی ضعیف است ولی طریق شیخ طوسی در فهرست صحیح است لذا ما اینجا می‌توانیم بگوییم که خبری که در تهذیب است صحیح است چرا ؟ به خاطر طریقی که شیخ طوسی در فهرست دارد و این حدیث هم از کتاب فهرست گرفته شده است *وعده و وفای به وعده شیخ طوسی و نجاشی : شیخ طوسی در مقدمه کتاب فهرست خودش وعده داده است که : نویسندگان و مصنفین و صاحبان مذاهب فاسد را بیان کند تا آگاهی بیشتر نسبت به مصنفات و اصول حاصل شود و ارزش رجال صالح و طریق رجال صالح بیشتر شناخته شود ولی به وعده خودش عمل نکرد چرا ؟ چون مثلاً : درباره ابن ابی که مذهب است چیزی نفرمود درباره ابن علی السجاد که را بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ترجیح می‌داد هم چیزی ننوشت ولی مرحوم در مقدمه کتاب خودش هیچ وعده‌ای نداده است ولی بیشتر از شیخ طوسی فساد اعتقادی و ضعف افراد ضعیف را بیان کرده است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 من در این به جز رنج و تعب چیزی ندیدم جز و غم در و شب چیزی ندیدم هرکه دارد نیکی زین مادر به دنیا من که از آنها عزیزم جز چیزی ندیدم چیدم رفیقانی گرفتم من به عمرم جز خلاف وعده و ترک چیزی ندیدم بستند بسیاری و روز وعده زان‌ها غیر بدعهدی و سبب چیزی ندیدم بعض را نزدیک گشته گفتگوهایی نمودم میل آنها جز به آواز چیزی ندیدم بس کسانی را که خود می‌خواندند و من در آنها جز مرام چیزی ندیدم ای بسا از و نسب بودند غیر نام خشکی از اصل و چیزی ندیدم ادعای بخشش و کنندی عده‌ای من اندر آنها غیر آیین چیزی ندیدم عده‌ای در ادّعا که تارک دنیا شدندی اندر آنها من به جز ذهب چیزی ندیدم از جهان باید شود مهد کو ؟ من که جز ادب اندر خُطَب چیزی ندیدم گر تو آنچه را گفتم بدیدی خوش به حالت من که در آن خرم از چیزی ندیدم ببند از این ای چند روزی کم بگو من در غیر از تعب چیزی ندیدم الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۳۵ رجال : ما به بین رجال برقی و رجال شیخ طوسی این است که : در هر دو اسامی اصحاب اهل بیت علیهم السلام آورده شده است و هیچ جرحی و تعدیلی در آن نیامده است دانشمندان درباره نویسنده رجال برقی : درباره نویسنده رجال برقی ۴ نظریه وجود دارد که این چهار نظریه را بیان می‌کند و خودش از بین این چهار نظریه نظر چهارم را قبول می‌کند نظرات : ۱ - بعضی می‌گویند که : مولف رجال برقی احمد برقی پسر محمد صاحب کتاب است ۲ - بعضی می‌گویند : مولف رجال برقی محمد برقی پدر احمد است ۳ - بعضی می‌گویند : مولف رجال برقی عبدالله برقی پسر احمد برقی است که از او روایت نقل می‌کند ۴ بعضی می‌گویند که : مولف رجال برقی احمد برقی پسر عبدالله نوه احمد است که شیخ از او روایت نقل می‌کند نظر و دلیل مصنف : مصنف به یک دلیل قول چهارم را قبول می‌کند و قول اول و دوم را صحیح نمی‌داند به چهار مصنف قول چهارم را قبول می‌کند و می‌گوید که : قول چهارم به واقع نزدیک‌تر است دلیل مصنف این است که : چون سعد و با پسر برقی هم عصر و معاصر بودند و در طبقه استادان نوه برقی هستند و اسمشان هم در این کتاب آمده است مصنف می‌فرماید : قول اول و دوم صحیح نیست به چهار دلیل : دلیل اول : برقی نویسنده کتاب در چند جا به کتاب سعد قمی استناد کرده است در حالی که قمی از احمد برقی روایت می‌کرد که : احمد برقی استاد سعد است و معنا ندارد که برقی که استاد سعد است به کتاب شاگردش سعد استناد کند ۲ - برقی در کتابش گفته است که : عبدالله حمیری مولف کتاب قرب الاسناد و شیخ قمییّن است و من هم از سماع حدیث کردم در حالی که حمیری از احمد برقی روایت نقل می‌کند و احمد برقی هم استاد حمیری است لذا چطور ممکن است که استاد برقی از شاگرد خودش حمیری سماع حدیث نموده باشد ۳ - قاعده این است که هر وقت که مولف کتاب در کتابش از خودش نام می‌برد متذکر می‌شود که : (( من مولف این کتاب هستم )) کما اینکه شیخ طوسی و نجاشی در فهرست و علامه و ابن داوود در کتاب‌هایشان همین کار را کرده‌اند ولی در این کتاب احمد برقی ذکر شده است و بیان نشده است که احمد مصنف این کتاب است ۴ - در این کتاب محمد برقی را عنوان کرده است ولی اشاره نکرده است که محمد برقی پدر مولف است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۳۶ رساله ابی قالب زراری نویسنده این رساله شیخ ابی است که نسبش به بکیر ابن می‌رسد این رساله درباره نسب خاندان اعین و شرح حال محدثین خاندان اعین است ابوقالب این رساله را که اولش شرح حال ۲۰۰ نفر از اساتیدش و جدش و است و آخرش فهرست کتاب‌هایی است که نزدش بوده است را برای فرزندش محمد نوشته است که اجازه نامه‌ای از طرف اوست و اجازه روایت این کتاب‌ها و جزوه‌ها را به نوه پسری خودش داده است که یک سال بعد از آن هم از دنیا رفت رساله ابی قالب کم حجم است و از اصول رجالی است این رساله در محدث بحرانی درج شده است شیخ صدوق شیخ با دعای حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف در سال ۳۰۶ به دنیا آمد و مسلکش غیر از مسلک شیخ است تفاوت و فرق مسلک و شیخ کلینی عبارت است از اینکه : شیخ کلینی اکثر سندهای احادیث را ذکر کرده است و فقط اسناد کمی را حذف کرده است به خاطر اعتماد اخباری که قبلاً نوشته است ولی تصمیم شیخ صدوق در کتاب من لا یحضره الفقیه از اول بر اختصار سندها بود لذا اوایل سندها را حذف کرده و آنها را در آخر کتاب من لا یحضره الفقیه در بخش مشیخه بیان کرده است یکی از رساله‌های رجالی کتاب مشیخه است که خالی از فایده نیست الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۳۷ مشیخه شیخ : مشیخه در دو کتاب و استبصار مثل مشیخه شیخ است که شیخ طوسی احادیث تهذیب و را با اسم‌های اصحاب اصول و مصنفات شروع کرده است و سند خودش به اصحاب اصول و مصنفات را در آخر این دو کتاب در مشیخه آورده است اینکه باید به این اصول هشتگانه *وقوف کامل داشته باشیم و مطالبی را که در این اصول هشتگانه درباره راویان حدیث نوشته شده است را استخراج کنیم عبارت است از : نوشتن کتاب‌های دیگری در علم رجال بعد از اصول هشتگانه که از نظر ارزش به این هشت کتاب نمی‌رسند تفاوت و فرق کتاب رجال و فهرست : فرق و تفاوت کتاب رجال با کتاب فهرست اصول و مصنفات عبارت است از اینکه : کتاب رجال نوشته و کتابی است که شامل طبقات اصحاب معصومین علیهم السلام می‌شود مثل رجال شیخ طوسی که از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله شروع می‌شود بعد از اصحاب ایشان اصحاب امیرالمومنین علیه السلام را ذکر می‌کند بعد از اصحاب امیرالمومنین علیه السلام اصحاب بعدی ائمه علیهم السلام را ذکر می‌کند ولی در کتاب فهرست فقط اصول و مصنفات و نویسندگان کتاب‌ها و راه و طرق اتصال به آنها را ذکر می‌کند پس بهتر است که کتاب نجاشی را فهرست نجاشی بگوییم نه رجال نجاشی پس در فهرست اسم‌های مصنفین شیعه و بیان کنیه و القاب و منزلت و انصاب آنها و مدح و زم آنها ذکر و گفته می‌شود الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
15.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃 🧡 چگونگی برقراری ارتباط با امام زمان در کلام مقام معظم رهبری 🌸🍃 @nashrekhobyhakashan
13.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻سوال یک دختر خانم از استاد: آقا مال قدیما بوده الان ما بی حجاب راحت تریم. ✅ پاسخ دکتر رحیم پور ازغدی👆 و @nashrekhobyhakashan
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۳۸ رجال : رجال غضائری از امهات کتاب رجالی به حساب می‌آید ابن غضائری ۴ کتاب دارد : ۱ - مصنفات ۲ - اصول ۳ - ممدوحین ۴ - ضعفا علامه و قهبایی این کتاب ضعفا غضائری را در کتاب خودشان گنجانده‌اند غضائری ثقه است و از مشایخ نجاشی و شیخ طوسی بوده است ابن غضائری از بزرگان شیعه است که از او در کتاب‌های رجالی به بزرگی یاد می‌شود و در نیمه صفر ۴۱۱ از دنیا رفته است اسم پدر غضائری حسین است و اسم خود غضائری احمد یا ابن غضائری است نجاشی با ابن غضائری همراه و هم درس بوده است دلیل وثاقت و ارزش رجال غضائری عبارت است از اینکه : کسی مثل مرحوم نجاشی به رجال غضائری اعتماد کرده است و از آن به احترام و تکریم تعبیر می‌کند اولین کسی که از کتاب الضعفا اطلاع یافت : سید جمال الدین سید بن طاووس بود و دومین نفر علامه و سومین نفر ابن داوود بود سید بن طاووس کتاب الضعفا را بخش بخش کرد و در کتاب خودش به نام : (( حل الاشکال فی معرفت الرجال )) گنجانید سید بن در کتاب خودش متن کتاب‌های پنجگانه رجالی را گرد آورد کتاب‌های پنجگانه رجالی عبارتند از : رجال و فهرست شیخ طوسی اختیار کشی فهرست نجاشی کتاب الضعفا ابن غضائری اگر سید ابن طاووس نبود چیزی از کتاب الضعفا باقی نمی‌ماند وقتی که کتاب الضعفا به دست مولی عبدالله رسید پاره پاره شده بود و در شرف نابودی بود لذا عبارات کتاب الضعفا را به ترتیب حروف استخراج کرد و در آغاز کتب سبب استخراج آن را هم ذکر کرد سپس شاگردش قهبایی آن را در مجمع الرجال خودش که شامل ۵ کتاب رجالی است آورد الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۱ ارث در لغت تاریخچه ارث ارث ارث و ارث و ارث و جاهلی ارث و باستان ارث و اروپا ارث و ارث در به دو معنا آمده است : ۱ - ۲ - وارث یعنی : باقی یا مستحق میراث در یعنی : آنچه که انسان با مرگ انسان دیگر مالک می‌شود الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۲ تاریخچه ارث : از زمان علیه السلام تا زمانی که انسانی هست و تا قانون ارث وجود دارد می‌گویند : دختر با بودن پسر ارث نمی‌برد دختر فقط وسایلی را به عنوان جهازیه می‌تواند ببرد و سهم پسر ارشد از مال پدر دو برابر پسران دیگر است مسیحی‌ها می‌گویند : دختر و پسر مساوی ارث می‌برند اگر پسر و دختر ازدواج نکرده‌اند از اصل مال پدر مخارج عروسی را بر می‌دارند و بقیه را تقسیم می‌کنند و هر کس می‌تواند فرزندش را از ارث محروم کند اعراب می‌گویند : زنان و کودکان چون کار نمی‌کنند و در جنگ‌ها وجود ندارند و سوارکاری هم بلد نیستند پس از ارث محرومند در ایران باستان : ارث بین همسران و پسر و دخترانی که شوهر نکرده‌اند به طور یکسان می‌شود اگر دختر شوهر کند دیگر ارث نمی‌برد ارث در اروپا : بنا بر اصل هم خونی هر کس از نظر خون به میت نزدیک‌تر باشد به تنهایی ارث می‌برد و دیگران ارث نمی‌برند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 الا ای صاحب مکن خویشتن خسته در جمع نگویم مکن و بهره مبر به قدر کفایت بگیر از بکن سیم و زر اندک ولی مکن حمل با آن دو و وبال مگو خادم بود بهر من تو شدی نیک چشمت بمان شوی پاسبان بهر زر روز و شب به یک آن راحت نباشد خیال سر شب خورد و خُسبد تو با صد اندر جدال نه در وقت خوانی و دعا ز مرغ نشنوی خوش مقال ندانی و هم هیچ تو در جمع مالی علی الاتصال نداری تو راحت به شام و سحر نموده است تو را پایمال مده اینقدر به دنیای دون بسی کشته این پیره زال فریبش مخور دور شو ز آن مُحیل که مانند است خوش خط و خال هر آنچه توانی سبک بال باش که در دیده ناید تو را انفعال به هنگام کوچیدن از این سرای شود قَدّ سرو تو از دال بری رنج‌ها بهر اندوخته ها کنی موسم به جای زر از بهر خود بنه تا توانی تو کمال به قدر کفاف از خدا دارد هر روز نال و نوال الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 : مشهور به از بزرگترین فقهای شیعه در قرن ۱۳ هجری است. ایشان در سال ۱۲۱۴ هجری قمری متولد شد و چون از نسل صحابی جلیل القدر بن عبدالله است ملقب به انصاری می باشد. وی تا ۲۰ سالگی نزد پدر خود تحصیل کرده، و آنگاه همراه پدر به عتبات رفته است و علمای وقت که نبوغ خارق العاده او را مشاهده کردند، از پدر خواستند که او را برنگرداند. او در عراق چهار سال توقف کرد و از محضر اساتید بزرگ استفاده کرد آنگاه به وطن خویش بازگشت. شیخ بعد از دو سال، بار دیگر به عراق رفت و دو سال تحصیل کرد. در عتبات در فقه و اصول از بزرگانی چون : سید محمد ، شریف العلماء، شیخ علی الغطاء و شیخ موسی کاشف الغطاء استفاده نمود و پس از آن به ایران مراجعت نمود و تصمیم گرفت از محضر علمای بلاد ایران استفاده کند؛ لذا عازم زیارت مشهد شد و در با حاج ملا احمد ، ملاقات کرد و حدود چهار سال در محضر او توقف نمود و آنگاه به مشهد رفت و پنج ماه در مشهد ماند. شیخ انصاری سفری به اصفهان و سفری به بروجرد رفته و در همه سفرها، هدفش ملاقات اساتید و استفاده از محضر آنان بوده است. در حدود سالهای ۱۳۵۲ و ۱۳۵۳ برای آخرین بار به عتبات رفت و به کار تدریس پرداخت. و پس از ارتحال صاحب مرجعیت عامه یافت. شیخ انصاری در آن چنان مقامی دارد که اصطلاح «شیخ» در متاخرین به نحو مطلق فقط درباره وی به کار می رود و گاهی نیز وی را « » می خوانند و مهمترین دو قرن اخیر در حوزه های شیعی محسوب می شود. کتب فقهی و اصولی وی، چون فرائد الاصول و هنوز مدار درس و بحث در حوزه های شیعی است و حواشی و شروح بسیار زیادی بر آن نگاشته اند. مرحوم شیخ شاگردان بسیار بزرگی تربیت نمود که از مبرزترین آنها : میرزای اول، میرزا حبیب الله ، میرزا حسن آبادی، سید مرتضی دزفولی معروف به شیخ انصاری (۱۲۱۴- ۱۲۸۱ ق) از فقیهان بزرگ شیعه در قرن سیزدهم قمری که بعد از صاحب جواهر، مرجعیت عامه یافت. شیخ انصاری را «خاتم الفقهاء و المجتهدین» داده اند. وی با نوآوری، علم اصول و به دنبال آن، فقه را وارد مرحله جدیدی کرد. کتاب های و مهم ترین آثار او هستند. این کتاب ها از کتاب های درسی حوزه های علمیه شیعی است. به آثار وی، همچون آثار محقق حلی، علامه حلی و شهید اول، همواره توجه شده است و محققان بسیاری بر آنها شرح یا حاشیه نوشته اند. او در سال ۱۲۸۱ق در نجف درگذشت و در حرم امام علی(ع) دفن شد. وی روز عید غدیر سال 1214 ق. در شهر دزفول در خانواده علم و ادب، متولد شد، پدرش شیخ محمد امین، نام اولین فرزندش را انتخاب کرد. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۳۹ نظر و دلیل مصنف در آفت بزرگ علم رجال : به نظر مصنف یکی از آفات بزرگ علم رجال این است که : عقیده و سلیقه شخصی ملاک تصحیح روایت قرار گیرد دلیل مصنف این است که : چون این امر موجب می‌شود که مقدار زیادی از روایات صحیح دور ریخته شود و افراد زیادی از مشایخ و بزرگان نیز متهم شود نظر شیخ طوسی و نجاشی و ابن غضائری درباره محمد ابن شیخ طوسی و نجاشی محمد ابن اورمه را به خاطر متهم بودن به غلو تضعیف کرده‌اند و می‌گویند که : خبری که فقط ابن اورمه نقل کرده باشد قابل عمل نیست ولی ابن قضائری محمد ابن اورمه را از غلو تبرئه کرده است و می‌گوید : کتاب‌ها و روایات ابن اورمه را من به دقت نگاه و تأمل کردم و آنها را سالم و بی‌عیب دیدم رجال : ۱ - اصول چهارگانه رجالی ۲ - جوامع رجالی در زمان‌های بعد ۳ - جوامع رجالی تدوین شده به روش قدما ۴ - تکامل نگارش جوامع رجالی اصول چهارگانه رجالی : ۱ - فهرست شی منتجب الدین ۲ - معالم العلما فی فهرست کتب از شیعه و اسما المصنفین ۳ - رجال ابن داوود ۴ - خلاصه الاقوال فی علم الرجال اینکه منابع اولیه علم رجال مدارک و کتاب مادر در علم رجال هستند این است که : اولاً نویسندگان این اصول از پیشکسوتان علم رجال محسوب می‌شوند و هیچکس بر آنها مقدم نیست و هیچکس هم در رتبه آنها نیست ثانیاً اینکه آنها با اساتید و استوانه‌های حدیث هم عصر و معاصر به عصر راویان اخبار بودند ثالثاً اینکه آنها نسبت به حالات و خصوصیات زندگی راویان آگاهی کامل و تمام که موجب اطمینان می‌شود داشتند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۴۰ شیوه منحصر به فرد کتاب رجالی ابن داوود : شیوه منحصر به فرد کتاب رجال ابن داوود در بین کتب دیگر این است که : ابن داوود اسامی نویسندگان پدران و اجداد آنها را بر اساس حروف الفبا مرتب کرده است و مطالبی را که در کتاب‌های رجالی درباره آنها رسیده است را با ترتیبی زیبا جمع آوری کرده است یعنی تمام مطالب کتاب فهرست شیخ طوسی و نجاشی و رجال کشی و ابن قضائری و برقی و دیگران را در کتاب خود نقل کرده است و برای هر کتابی یک علامت مخصوصی گذاشته است و تفاوت رجال علامه و ابن داوود : فرق بین رجال علامه و ابن داوود این است که : علامه وقتی که از رجال کشی یا نجاشی یا فهرست و رجال شیخ طوسی نقل قول می‌کند سند و مستند آن را ذکر نمی‌کند و فقط به عین عبارات آنها کفایت می‌کند ولی وقتی که ابن داوود نقل قول می‌کند مدرک و سند را هم ذکر می‌کند فرق بین راوی مجهول در اصطلاح متاخرین و در اصطلاح علامه و ابن داوود : در اصطلاح متاخرین : ۱ - مجهول اعم از مجهول و مهمل است ۲ - مجهول کسی است که علمای رجال او را عنوان کرده‌اند ولی او را تضعیف نکرده‌اند ولی در کلام علامه و در کلام ابن داوود مجهول کسی است که : علمای رجال او را مجهول می‌ شمردند که دلالت بر جرح راوی دارد الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۴۱ جامع‌ترین کتاب رجالی به نظر مصنف : به نظر مصنف جامع‌ترین کتاب رجالی عبارت است از : کتاب مامقانی چرا ؟ چون مرحوم مامقانی بیشتر مطالب موجود در کتاب‌های رجالی گذشتگان و متاخرین را در کتابش جمع آوری کرده است و در کتابش شرح حال تمام صحابه و تابعین و همه اصحاب ائمه علیهم السلام و دیگران از راویان احادیث تا قرن چهاردهم و شرح حال تعدادی از محدثین را آورده است اشکال بر کتاب شوشتری : مصنف بر کتاب رجال شوشتری این است که : ۱ - این کتاب به زبان روز نوشته نشده است ۲ - اسامی کتب رجالی و علمای رجال را با رمز بیان کرده است در کتب رجالی که به اسلوب قدیم تالیف شده‌اند نقص‌هایی وجود دارند که عبارتند از : ۱ - تقلیدی بودن جرح و تعدیل راویان ۲ - مشخص نبودن اساتید و شاگردان عصر و طبقه راوی ۳ - مشخص نبودن میزان علم و فضل راوی ۴ - عدم کشف روات ساقط شده در سند ۵ - عدم تمییز مشترکات راوی در کتب رجالی که به اسلوب جدید تالیف شده‌اند ویژگی‌هایی وجود دارند که عبارتند از : ۱ - میسر بودن اطلاع بر طبقه راوی از نظر روایت و شناخت عصر راوی و اساتید و شاگردان ۲ - ظاهر شدن میزان علم و فضل و مهارت و یا عدم مهارت راوی در علوم فقه و تفسیر و تاریخ و کلام و معارف دیگر ۳ - معلوم شدن مقدار روایت راوی از حیث کمی و زیادی ۴ - ضابط بودن راوی در نقل روایت و مخلط یا مدلّس بودن راوی ۵ - فهمیده شدن وضعیت اسناد روایات از نظر کامل یا ناقص بودن الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۴۲ از بارزترین و عمیق‌ترین تحقیقات رجالی چند کار بسیار عظیم مرحوم است که عبارتند از : ۱ - مرتب و تنظیم کردن اسناد تمام کتب اربعه ۲ - مرتب کردن اسناد کتب چهارگانه رجالی و کتاب‌های دیگر حدیثی البته با رعایت کردن ترتیب حروف ۳ - تحقیق کامل کردن در سندها و مقایسه کردن بعضی از آنها با بعضی دیگر ۴ - مقایسه کردن تمام شیوخ و شاگردان و طبقه آنها با دیگران ۵ - اقدام کردن به نوشتن کتاب (( طبقات الرجال )) که مرحوم بروجردی در این کتاب سلسله راویان را از زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تا زمان شیخ طوسی در ۱۲ طبقه جمع آوری کرده است صحابه را در طبقه اول قرار داده است و کسانی که از صحابه حدیث نقل کرده‌اند را در طبقه دوم قرار داده است ویژگی‌های کتاب رجالی آیت الله عبارتند از : ۱ - نوشتن شرح حال هر راوی از کتب اربعه رجالی و غیر کتب اربعه ۲ - مورد نقد و بررسی قرار دادن راوی ها ۳ - آوردن تعداد روایات یک راوی در کتب اربعه و کسانی که از آن راوی روایت کرده‌اند و آن راوی از آنها روایت کرده است ۴ - بررسی کردن طبقه روات و شناخته شدن طبقه راوی از نظر زمان و اساتید و شاگردان با مراجعه به آن طبقه ۵ - مشخص شدن کمال یا نقص سند حدیث ۶ - تشخیص میان مشترکات در سند و یا افتادگی های از سند الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan ‌ لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 : تعریفش انواعش اقسامش تعریف تصور : صورت ساده ذهنی که اسناد چیزی به چیز دیگر نباشد مثل : انسان حیوان فلز : ۱ - تصور امر واحد مثل : تصور کتاب یا تصور شیخ بهایی ۲ - تصور امور متعدد : ۱ - تصور امور متعدد بدون تقییدی یا مثل : تصور خورشید و ماه و افلاطون ۲ - تصور امور متعدد با نسبت ۱ - تصور امور متعدد با نسبت تقییدی که دو قسم است : ۱ - تقییدی : مثل : تصور خانه حسن ۲ - تقییدی وصفی : مثل : تصور خانه بزرگ تصور امور متعدد با نسبت تامه دو قسم است : ۱ - تصور : که در آن درخواست می‌باشد مثل : بزن زید را ۲ - تصور نسبت تامه خبریه : که سه جور است : ۱ - مشکوک فیه یا مثل : شک در اینکه حسن عالم است ۲ - خبریه : مثل : اینکه گمان می‌کنیم که زید قاتل است ۳ - خبریه : مثل : اینکه دلم دریای خون شد که این است الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 به بستر افتاده و، مولا پرستارش ببین حال پرستارو، مپرس احوال بیمارش کسی ازآشنایان هم به دیدارش نمی آید بودچشمش به در،تا کی آید به دیدارش؟ از چشم زهرا خود را بر نمی دارد مجسم می کند وفداکاری وایثارش کند اشک علی راپاک با دستی که بشکسته نخواهد مظلومی فرو ریزد به رخسارش علی گه دربغل زانو،گهی سر بر سر زانوست تو گویی از جدایی می کند به زحمت واکند چشم و،به سختی می نهد برهم رمق رفته دگر از دیده ی تا صبح بیدارش. الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 ۲ : ۱ - تصور بدیهی یا ضروری : تصوری که نیاز به نظر و فکر و تامل ندارد بلکه واضح و روشن است مثل : تصور سردی و گرمی و تلخی و شیرینی ۲ - تصور نظری و کسبی : تصوری که نیاز به نظر و فکر و تامل دارد مثل : تصور روح و فرشته و الله تعالی تصور : ۱ - یا را می‌رسانند و به وسیله اسامی تعبیر می‌شوند مثل : سردی و گرمی و روح و فرشته ۲ - یا دو از هستند و به وسیله بیان می‌شوند مثل : نیک و زیبا تصور : ۱ - روشن یعنی با تصور دیگر فرق دارد یعنی هم تصورش معلوم و روشن است و هم اجزا تشکیل دهنده‌اش معلوم است مثل : تصور مردم از رنگ قرمز ۲ - تصور تاریک اگر با تصور دیگر اشتباه شود مثل : تصوراتی که خردسالان و بزرگسالان از امور دارند تصور ۱ - یعنی ذاتیات آن محدود است مثل : تصور ۲ - تصور یعنی صفات ذاتی متعدد دارند مثل : تصور انسان که جسم نامی حساس ناطق است تصور : ۱ - مثبت : یعنی بر حضور صفتی دلالت دارد مثل : خوش و دانا تصور منفی : یعنی بر عدم حضور صفتی دلالت دارد مثل : ناخوش و نادان تصور جزئی : دو قسم است ۱ - یا تصور جزئی یا جزئی است ۲ -یا جزئی اضافی است تصور جزئی شخصی : یعنی یک فرد معین را می‌رساند که غالباً به اسم عَلَم بیان می‌شود مثل : ایران و دماوند ۲ - تصور جزئی اضافی : یعنی بیشتر از یک فرد را می‌رساند که قبل از آن یکی از این کلمات است : بعضی گروهی برخی تصور کلی : یعنی کلی افراد نامحدود را می‌رساند که قبل از آن یکی از این کلمات است : همه کل تمام هر الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
شیخ انصاری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 آیت‌الله مصباح یزدی: من شخصاً با حب سید حسن [نصرالله] به خدا تقرب می‌جویم و امید دارم این حب روز قیامت نجات‌بخش من باشد. آنچه او را به چنین جایگاه شایسته‌ای رسانده و من به همین دلیل به او متمسک می‌شوم، ذوب شدن او در ولایت نایب‌الامام خامنه‌ای است.
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 🔹 نقل شده که : بعضی خواب دیده اند مرحوم طاب ثراه را و از امور وارده برایشان بعد از موت، از آن جناب سؤال نموده [ایشان] فرموده اند که : بعد از ارتقاء روح ، من را در معرض عرض الهی درآوردند و از من سؤال کردند چه آورده ای ؟ ▫️عرض کردم: بحار الانوار. ▪️پس سؤال شد دیگر چه آورده ای؟ 🌱ساکت شدم پس خطاب شد که : نزد ما چیزی داری و آن سیبی است که به طفل یهودی داده ای و این دستگاه برزخـی آن است . 🔸توضیحاً عرض می شود که شخص خواب بیننده گمان کرده است چون ترتیب اثری بر بحارالانوار داده نشده و بر آن سیب ترتیب اثر داده شده ، بحارالانوار مورد قبول واقع نشده ! لکن نه چنین است ، بلکه مورد اثرش برزخ نبوده [است] ، چون علم باید در جبروت ظاهر شود ؛ و به عبارت اخرى ، چون بحارالانوار مشتمل بر علوم حقایق و معارف [است] و لامپ برزخ کوچک است نمی تواند نور علم را نمایش دهد؛ بلکه "لامپ ملکوت" هم قاصر است از این اظهار و "لامپ جبروت" می تواند نور توحید را نمایش دهد . لذا در مُطّلع، بحارالانوار مسكوت عنه شده و نور احسان که لامپ برزخ می تواند [ آنرا ] نمایش دهد، مورد لطف واقع شده [ است ]. 📚 شذرات المعارف، ص۱۲۴ الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b
✨بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم✨ ﷽🕊♥️ ‍🕊﷽ السلام علیکما یا امیرالمومنین و یا صاحب الزمان علیهما السلام سلام علیکم🌹💐 🔸 یکی از استادان ما از آقا چنین نقل کرد: در اصلی و غیر محرّف آمده است: در زمانی که خاتم الانبیاء صلّی الله علیه و آله و سلّم رو به اندراس (کهنه شدن) می رود، شخصی از امّت آن پیامبر، به نام آن دین را با زحمات خود احیاء می کند. 📚 سینای معرفت، ص 200 الحمدلله‌رب‌العالمین🌹 @nashrekhobyhakashan لینگ گروه گل های مهدوی عجل الله تعالی فرجه https://eitaa.com/joinchat/1471611628Cc2ba09a45b