هدایت شده از آیت الله اخوان
جلسه هفتگی هیئت علمدار کربلا
بکلام آیت الله اخوان
سه شنبه ۱۰ مهر از ساعت ۲۰
خ امام خمینی،نرسیده به میدان حر
کوچه مبین، علامت چراغ
جلسه ویژه برادران
@ayatollahakhavan_ir
هدایت شده از آیت الله اخوان
...........بسم الله الرحمان الرحیم........
شرح شواهد التنزیل حاکم حسکانی
بکلام دانشمند معظم آیتالله اخوان
چهارشنبه ۱۱مهر از حدود ۲۱:۴۵
خ مولوی ، بین خ وحدت اسلامی و خ ولیعصر (عج)،خ تشکری موحد ،حسینیه
هیئت اصحاب الحسین علیه السلام
جلسه ویژه برادران میباشد
@ayatollahakhavan_ir
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام مثل الدنيا مثل ماء البحر كلّما شرب منه العطشان ازداد عطشاً حتّى يقتله. يا هشام إيّاك و الكبر فإنّه لا يدخل الجنة من كان في قلبه مثقال حبّة من كبر، الكبر رداء الله فمن نازعه رداءه أكبّه الله في النار على وجهه.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۲.
تؤام کردن برخی از مواضع #موعظه با مثال توسط حضرت علیهالسلام به جهت تأثیر بیشتر؛ مثل #دنیا به آب دریا که خوردنش سبب عطش بیشتر میشود؛ ضرورت استفاده و مشغولیت به دنیا به اندازه نیاز انسان و ضرر بیشتر در صورت حریص بودن؛ #حرص و #طمع ریشه در #فطرت دارد ولی در موضع اشتباه گرفته شده است؛ تبیین ظهور و بروز حرص و طمع و ریشه آن؛ نسبت انسان با دنیا از دو حال خارج نیست: یا بسنده میکند به آن نیاز یا بسنده نمیکند؛ روایت پیرامون #اسراف در لباس داشتن مطابق با #شأن اشخاص؛ تبیین #مطلق_خواهی فطرت انسان؛ جریان عیادت استاد از مرحوم #پروفسورحسابی و نقلی از پسر ایشان؛ فطرت انسان راضی نمیشود مگر اینکه به همهچیز برسد و این همهچیز فقط با همراهی با خدای متعال به دست میآید که این امر در انسان دنیاطلب نیست ولذا سیر از دنیا نمیشود.
«يا هشام إيّاك والكبر فإنّه لا يدخل الجنة من كان في قلبه مثقال حبّة من كبر ، الكبر رداء الله فمن نازعه رداءه أكبّه الله في النار على وجهه.»
پرهیز از #کبر که محصول #وهم و #خیال است
وز خیالی فخرشان و ننگشان
#مثنوی_معنوی
جریانی از شخصی که برای سلوک نزد #استاد طریق رفت؛ تا انسان در بند خیال #مردم است به هیچجا نمیرسد؛ نقلی از مرحوم #علامه_جعفری در مورد شخصی که از #امام_رضا علیهالسلام خواست صورت باطنی خود را بداند؛ نقلی از #عنایت خدا به شخصی که بسیاری از اهل معنا نزد او میرفتند.
«يا هشام إيّاك و الكبر فإنّه لا يدخل الجنة من كان في قلبه مثقال حبّة من كبر، الكبر رداء الله فمن نازعه رداءه أكبّه الله في النار على وجهه.»
یک ذره از کبر مانع ورود به #بهشت است؛ کبر مال خداست؛ وَلَهُ الْكِبْرِيَاءُ #الجاثیة :۳۷؛ تبیین ماهیت کبر به اینکه انسان در خود چیزی را ببیند چه آن چیز واقعاً در او نباشد مثل اینکه خود را اهل #تقوا بداند در حالیکه بیتقواست؛ جریانی از مرحوم آیتالله #سیدمحسن_حکیم ؛ مسئولیت انسان در قبال انسان #فقیر و نادار و جریانی از شخصی در این مورد؛ در صورت مداقه در #اعمال انسان بسیاری از خلأها مشاهده میشود.
ای مرغ سحر، عشق ز پروانه بیاموز
کآن سوخته را جان شد و آواز نیامد
این مدعیان در طلبش بیخبرانند
کآن را که خبر شد خبری باز نیامد
#گلستان_سعدی
جریانی از مرحوم آیتالله #مرعشی_نجفی؛ گاهی انسان با برخی کارهایش میخواهد خیال خودش را راحت کند در حالیکه در خیلی زمینهها مشکل دارد؛ در صورت اتکاء به #عمل خود انسان به هیچجا نرسیده و فقط باید امید به #فضل خدا داشت؛ نقلی از مرحوم آیتالله #سیداحمدخوانساری در مورد انحصار امید ایشان به #توسل به #سیدالشهداء علیهالسلام؛ #مقدس بودن مرحوم آیتالله سید احمد خوانساری و نقلی از مرحوم آیتالله #سیدرضی_شیرازی که ناظر #وصیت مرحوم خوانساری بودهاند.
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
کشتیشکستخوردهٔ طوفان کربلا
در خاک و خون تپیدهٔ میدان کربلا
از آب هم مضایقه کردند کوفیان
خوش داشتند حرمت مهمان کربلا
بودند دیو و دد همه سیراب و میمکید
خاتم، ز قحط آبْ سلیمان کربلا
گر چشم روزگار بر او فاش میگریست
خون میگذشت از سر ایوان کربلا
آه از دمی که لشکر اعدا نکرده شرم
کردند رو به خیمهٔ سلطان کربلا
#محتشم_کاشانی
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
شب یازدهم رجب المرجب ۱۴۴۴
۱۴۰۱/۱۱/۱۲
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام ليس منّا من لم يحاسب نفسه في كلّ يوم، فإن عمل حسناً استزاد منه، و إن عمل سيّئاً استغفر الله منه و تاب إليه.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۲.
استفاده از امور زندگی عادی برای امور معنوی؛ تبیین #خسران و زیان با استفاده از نظر در اهل #بازار و افراد تاجر پیشه؛ انسان در ابتدای راه بیشتر امور #معنوی را به صورت #آداب و #سنن میبینند و برای همین اثری از این امور نمیبرد؛ نیاز معدنی انسان به #تطهیر_روحی؛ روایت دارد که آن مقدار از #نماز قبول میشود که به آن #توجه داشته باشی؛ توجه و التفات به #عمل قبل و حین و بعد از عمل؛ ضرورت #مشارطه و توجه قبل از عمل بنابر فرمایش #سیدبن_طاووس؛ #مراقبه و توجه در حین عمل مثل توجه به خود نماز در حین نماز خواندن؛ فرمایش مرحوم آیتالله #بهجت پیرامون مراقبه در نماز و توجه و #غفلت تعمدی؛ توجه بعد از عمل و مقام #محاسبه.
«يا هشام ليس منّا من لم يحاسب نفسه في كلّ يوم، فإن عمل حسناً استزاد منه، و إن عمل سيّئاً استغفر الله منه و تاب إليه.»
از ما #اهلبیت علیهمالسلام نیست کسیکه در هر روز محاسبه نفس ندارد؛ اگر بعد از حساب کشی دید که امر حسن از او سر زده آن را بیشترش کند؛ مواظب بر شرطی که انسان در مشارطه با خود کرده؛ «یکی از صاحبدلان سر به جَیبِ مراقبت فرو برده بود و در بحر مکاشفت مُستغرِق شده. حالی که از این معامله باز آمد یکی از دوستان گفت: از این بستان که بودی ما را چه تحفه کرامت کردی؟ گفت: به خاطر داشتم که چون به درختِ گل رسم دامنی پر کنم هدیهٔ اصحاب را، چون برسیدم بویِ گلم چنان مست کرد که دامنم از دست برفت»#گلستان_سعدی؛ بسیاری از تصادفات هنگامی است که خیال انسان از تصادف راحت است و توجه کم میشود که در #عبادت هم همینگونه است؛ جریانی از یکی از اهل منبر؛ توجه در حین عمل و جریانی در این مورد؛ هر عملی که درست در میآید با توجه درست در میآید؛ اگر انسان دید عمل سیء و بد انجام داده #استغفار و #توبه کند و به خدا توجه کند که فرمود اگر این کار را نکند از ما نیست!
صلی الله علیک یا صاحب العصر و الزمان و صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
روضه #حضرت_علی_اکبر
فی
سقط عن الفرس و جلس علی التراب فجعل یمسح التراب عن وجهه فوضع خده علی خده و صاح سبع مرات و قال ولدی علیّ علی الدنیا بعدک العفا
شب چهاردهم رجب المرجب ۱۴۴۴
۱۴۰۱/۱۱/۱۵
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام تمثّلت الدنيا للمسيح علیهالسلام في صورة امرأة زرقاء، فقال لها: كم تزوَّجت؟ فقالت: كثيراً، قال: فكلٌّ طلّقك؟ قالت: لا بل كلّاً قتلت! قال المسيح: فويح أزواجك الباقين كيف لايعتبرون بالماضين؟» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۲.
در کلام #اهلبیت علیهمالسلام گاهی تمثیل استفاده شده برای فهم بهتر مردم؛ تمثیل در #قرآن کریم مثلاً برای سستی اهل غیر موحدین: مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ #العنکبوت:۴۱؛ مثال سرگردانی و آشفتگی غیر موحدین: حُنَفَاءَ لِلَّهِ غَيْرَ مُشْرِكِينَ بِهِ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ أَوْ تَهْوِي بِهِ الرِّيحُ فِي مَكَانٍ سَحِيقٍ #الحج:۳۱؛ اقتباس فرمایشات معصومین علیهمالسلام از قرآن کریم؛ حضرت کاظم علیهالسلام در این کلام مثال به جناب #عیسی علیهالسلام زدند با اینکه شأن #امامت بالاتر از شأن #نبوت است و با اینکه علم داریم که ذوات معصومین علیهمالسلام از پیامبران علیهمالسلام بالاترند ولی اینکه حضرت این مثال را نسبت به حضرت عیسی علیهالسلام میزنند به چهد جهت نافع است: ذکر یاد #سلف_صالح که ترویج و بزرگداشت خوبان است و دیگر اینکه خود این یادکرد منافع و برکاتی برای خود انسان دارد مثل اینکه کسیکه بزرگان را بزرگ بدارد یک سلسله توفیقات برای او حاصل میشود و در مقابل کسیکه بزرگان را تحقیر کند عمرشان کوتاه میشود؛ دو عالم معاصر #شیخ_انصاری به نامهای #سعیدالعلما مازندارنی و #شریف_العلما مازندارنی؛ شریف العلما مازندارنی استاد شیخ انصاری است؛ اصل شالوده علمی شیخ انصاری از سه نفر است: #ملااحمدنراقی و شریف العلما و #سیدمحمدمجاهد که ظاهراً موثرترین ایشان شریف العلما است که از نوابغ علمی #شیعه است؛ ویژگیهایی از #درس_خارج؛ مرام شریف العلما در برخورد با عناوین علما؛ عمر کوتاه شریف العلما و واکنش سعید العلما؛ ایجاد #برکت در ذکر بزرگی نام بزرگان؛
بزرگش نخوانند اهل خرد
که نامِ بزرگان به زشتی برد
#گلستان_سعدی
انتساب #علم به منشأ آن در کلام حضرت کاظم علیهالسلام؛ نقلی از مرحوم #علی_دوانی (که زحمت کشیده در #تراجم بود) از #آقابزرگ_تهرانی؛ ویژگیهای مرحوم آقا بزرگ تهرانی؛ ذکر ویژگیای از مرحوم #سیدمحسن_امین صاحب #اعیان_الشیعة و ذکر خیر مرحوم امین از مرحوم آقا بزرگ تهرانی؛ حکمت ذکر نام انبیاء علیهمالسلام در #سیره معصومین علیهمالسلام.
«يا هشام تمثّلت الدنيا للمسيح علیهالسلام في صورة امرأة زرقاء، فقال لها: كم تزوَّجت؟ فقالت: كثيراً، قال: فكلٌّ طلّقك؟ قالت: لا بل كلّاً قتلت! قال المسيح: فويح أزواجك الباقين كيف لايعتبرون بالماضين؟»
بی اعتباری #دنیا با ذکر مثالی از امام کاظم علیهالسلام؛ عدم #باور نوع مردم به بی اعتباری دنیا؛ فَیَأْتِیَهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ #الشعراء:۲۰۲؛ اینکه فرموده #مرگ به یک باره سراغ انسان میآید یعنی خودش باور نداشت که مرگ سراغش میآید.
«تمثّلت الدنيا للمسيح علیهالسلام في صورة امرأة زرقاء»
دنیا خودش را نمایانید به صورت زنی زیبا و چشم آبی.
«فقال لها: كم تزوَّجت؟ فقالت: كثيراً، قال: فكلٌّ طلّقك؟ قالت: لا بل كلّاً قتلت! قال المسيح: فويح أزواجك الباقين كيف لايعتبرون بالماضين؟»
حکایت ازدواج دنیا با طالبان خود و کشتن ایشان؛ انسانِ در پی #آرزو یا به آرزویش میرسد یا نمیرسد و در آن میمیرد؛ انسانی که دنیا آرزویش است هیچ موقع به به آرزویش نمیرسد و در آن میمیرد؛ تبیین ماهیت آرزوی دنیا در انسان؛ آرزو فراتر از مایحتاج زندگی است؛ منشأ آرزو در انسان زیادهخواهی است که اصولاً تمامی ندارد چون از #فطرت منشأ میگیرد و فطرت هم فقط با رسیدن به خدای متعال آرام میگیرد؛ کلام مرحوم آیتالله #شاه_آبادی پیرامون فطرت به عنوان #برهان_فطرت از براهین توحیدی؛ مطلق طلبی انسان فقط به مقام توحید تمام میشود.
«قال المسيح: فويح أزواجك الباقين كيف لايعتبرون بالماضين؟»
وای بر ازواج باقی دنیا که از گذشتگان پند و #عبرت نمیگیرند!
توسل و روضه #حضرت_زهرا صلوات الله علیها
السلام علیک یا ایتها الصدیقة الجمیلة الجلیلة ذات الاحزان الطویلة فی المدّة القلیلة المخفیة قبرها المجهولة قدرها فاطمة الزهراء بنت رسول الله
آتش کین ز هر طرف چرا زبانه میکشد
ناله ز دل خدای من بانوی خانه میکشد
میان دود و آتش است بانوی دلشکستهام
به امر حق بود که من به خانهام نشستهام
فاطمه آرام دلم گریه کنم برای تو
به حق حق به گوش دل میشنوم صدای تو
تو بین دیوار و دری پیش دو چشمان ترم
میان خون شناوری فاطمه جان با پسرم
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب «يا هشام
حسین و زینبین من تو را نظاره میکنند
مرا صدا که میزنند تو را اشاره میکنند
میان کوچه فاطمه شنیدهام عدوی تو
به پیش چشم زینبت سیلی زده به روی تو
زهرا جان زهرا جان
زهرا جان زهرا جان
شب پانزدهم رجب المرجب ۱۴۴۴
۱۴۰۱/۱۱/۱۶
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از آیت الله اخوان
((((((((بسم الله الرحمان الرحیم))))))))
جلسه هفتگی
شنبه ۱۴ مهر مصادف با یکم ربیع الثانی
#تفسیر_قرآن
بکلام دانشمند معظم:
#آیت_الله_اخوان
شروع جلسه ۲۱:۴۵_فیض منبر ۲۲
خیابان مولوی،خیابان تشکری موحد حسینیه اصحاب الحسین علیه السلام
هیئت متوسلین به ابی الفضل العباس علیه السلام(جلسه ویژه برادران میباشد)
@ayatollahakhavan_ir
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام إنَّ ضوء الجسد في عينه فإن كان البصر مضيئاً استضاء الجسد كلّه، و إن ضوء الروح العقل، فإذا كان العبد عاقلاً كان عالماً بربّه، و إذا كان عالماً بربّه أبصر دينه، و إن كان جاهلاً بربّه لم يقم له دين، و كما لايقوم الجسد إلّا بالنفس الحيَّة فكذلك لا يقوم الدين إلّا بالنيّة الصادقة، و لا تثبت النية الصادقة إلّا بالعقل.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۳.
فرمایش مرحوم #علامه_طباطبایی در تعلیقات بر بحارالأنوار پیرامون کم نظیر بودن برخی فرازهای حدیث اولی الالباب؛ #علم_به_رب و مثال محسوس به معقول در روایت به ضعف در چشم که سبب عیب در بدن میشود برای این مطلب که نورانیت در #روح به #عقل است؛ انسان #عاقل در #دین خود به وسیله عقلش نظر و تعمق میکنند برخلاف مردمان متعارف؛ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا #البقرة:۲۷۵؛ جریان شخصی که برای تصحیح وضوی خود نزد مرحوم آیتالله #مرعشی_نجفی رفت؛ معمولا مردم به ظاهر باتقوا کاری به حلال بودن #کسب خود ندارند؛ اکثر تصورات مردم به ظاهر باتقوا در مورد کسب خودشان این است که خودمان بلدیم و دیگر اینکه خیال میکنند رضایت طرفینی در معامله و هر امری که باشد نافذ است و اینکه باید من در هر معاملهای سود کنم و هیچگاه متضرر نشوم؛ اکثر سوالات مردم به ظاهر باتقوا در نجسی و پاکی و امثالهم است که این خودش نوعی تلقین به نفس است که من آدم متدینی هستم؛ لبه تیز #احکام شرعی در #معاملات و #حلال و #حرام مالی است؛ اَلْعِبادَةُ عَشْرَةُ اَجْزاءٍ تِسْعَةُ اَجْزاءٍ فى طَلَبِ الْحَلالِ #بحارالأنوار ج۱۰۰ص۹؛ جریانی از اختلاف مالی پدر و پسر به ظاهر باتقوا؛ جریان انحصار وراثت مرحوم پدر استاد؛ بلای اختلافات مردم در اموال #ارث و امور مالی؛ محدودیت دین بسیاری در صورت ظاهری آداب و نسک؛ تلقی و رسم اشتباه و غلط #حلالیت طلبی متداول پس از عدم رعایت امور دینی و ترویج این مسأله توسط برخی مبلغین؛ روایت مذکور در #جواهرالکلام پیرامون کسیکه برای مصرف بدون اجازه #خمس از امام معصوم علیهالسلام حلالیت طلبید.
«و إن ضوء الروح العقل، فإذا كان العبد عاقلاً كان عالماً بربّه»
انسان عاقل عالم به رب خود میشود؛ فَمَا ظَنُّكُمْ بِرَبِّ الْعَالَمِينَ #الصافات:۸۷؛ #شناخت_خدا بستگی به میزان عقل در شخص دارد.
«و إذا كان عالماً بربّه أبصر دينه»
#رب ذاتی است که میپروراند فلذا به رب #پروردگار میگویند؛ نمیتوان خرما جوشانید و شیره انگور به دست آورد؛
خرما نتوان خورد از این خار که کشتیم
دیبا نتوان بافت از این پشم که رشتیم
#سعدی
فَمَا ظَنُّكُمْ بِرَبِّ الْعَالَمِينَ #الصافات:۸۷؛ در نگاهی تسامحی اگر یک دهم این وقتی که از #دانش_آموز در مدرسه و #آموزش_و_پرورش میگیرند صرف مسائل دینی کنند وقتی به دیپلم میرسد نیمچه مجتهدی میشود!؛ اگر کسی وقتی در امور دینی نگذارد در زندگی کج جلو میرود؛ از اول باید به تدریج مسائل دینی را یاد بگیرد تا #متدین بشود؛ #بصیرت_دینی وقت گذاشتن میخواهد و آدم باید برای دینش وقت بگذارد؛ در بسیاری از متدینین دین امر فوقبرنامه است در حالیکه اگر کسی #باور را دارد که دین برای #ابدیت است و #دنیا برای گذر باید تمام حواسش باشد که در مزرعه دنیا چه میکارد تا در #آخرت برداشت کند؛ الدنیا مزرعة الآخرة #عوالی_الئالی ج۱ص۲۶۷؛ تبیین معنای #پروردگار با تشریح معنای پروریدن؛ #زندگی که مزرعه آخرت است نوع پرورش آن متفاوت است؛ عدم پرورش بسیاری از مدعیان تربیت و مدعیان #استاد بودن.
«و إن كان جاهلاً بربّه لم يقم له دين»
گول زدن #جاهل خوش را!
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
ای تاب و توانم را برده
رحمی بر این دل افسرده
برگی از گلشن خرم عمر
باقی بود آن هم پژمرده
خوناب جگر از ساغر دل
در فصل بهار غمت خورده
بیمار توایم و نپرسیدی
کاین غمزده به شد یا مرده
دیوان #کمپانی
روضه #حضرت_علی_اکبر صلوات الله علیه
فسقط عن الفرس و جلس علی التراب و جعل یمسح التراب عن وجهه فوضع خده علی خده و صاح سبع مرات و قال ولدی علیّ علی الدنیا بعدک العفا قتل الله قوما قتلوک
بابی العطشان حتی قضی
بابی المغموم حتی مضی
روحی فداک یا اباعبدالله
۱۴۰۱/۱۱/۲۳
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110