eitaa logo
آیت الله شیخ عباس اخوان
684 دنبال‌کننده
33 عکس
22 ویدیو
21 فایل
به توفیق الهی جلسات حضرت آیت الله شیخ عباس اخوان به مرور بارگزاری می‌گردد سعی بر این است که حتی‌المقدور موضوعات و منابع جلسات ذکر شده و اگر احیاناً منبع مورد نظر یافت نشد، منابع نزدیک‌تر به موضوع آورده شود تا محققین محترم بهره‌مند گردند یا علی مدد
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله شیخ عباس اخوان
شب هفدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ ۱۴۰۳/۱/۸ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون «يا هشام من أحب الدنيا ذهب خوف الآخرة من قبله و ما اوتي عبد علما فازداد للدنيا حبا إلا ازداد من الله بعدا و ازداد الله عليه غضبا.» ص۳۹۹ هوو بودن و در بیان مرحوم : قال بعض أصحابنا ما ملخصه: إن الدنيا والآخرة ضرتان، كلما قربت من إحداهما بعدت عن الأخرى ص۲۱۹؛ دو گونه است: نگرانی بی‌جا و موهوم همانند و نگرانی حقیقی به نسبت آن چیزی که در پیش رویش است ببیند آیا مقتضیات آن را به انجام رسانده یا نه و اگر رسانده دغدغه داشته باشد که آیا می‌توانم این امر را به سلامت به محل خودش برسانم یا نه؟؛ ضرورت نگرانی حقیقی برای آخرت؛ يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ ٱنفِرُوا۟ فِی سَبِيلِ ٱللَّهِ ٱثَّاقَلْتُمْ إِلَی ٱلْأَرْضِۚ أَرَضِيتُم بِٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا مِنَ ٱلْأَخِرَةِۚ فَمَا مَتَٰعُ ٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا فِی ٱلْأَخِرَةِ إِلاَّ قَلِيلٌ :۳۸؛ مِن در آیه من مقابله است به تقابل حیات دنیا با حیات آخرت؛ نتیجه تابع اخس مقدمتین است و وقتی مقدمه انسان دنیایی شد نتیجه‌ای هم که می‌دهد دنیایی است «يا هشام من أحب الدنيا ذهب خوف الآخرة من قبله و ما اوتي عبد علما فازداد للدنيا حبا إلا ازداد من الله بعدا و ازداد الله عليه غضبا.» و از آخرت یعنی باید شئونی که مربوط به آخرت است را رعایت کند و وقتی در فکر آن بود دغدغه آخرت دارد پس نگرانی‌اش برای آن انجام است؛ اهمیت به امر برای موفقیت در آن همی گویم و گفته ام بارها بود کیش من مهر دلدارها پرستش به مستی ست در کیش مهر برونند زین جرگه هشیارها به شادی و آسایش و خواب و خور ندارند کاری دل افگارها بجز اشک چشم و بجز داغ دل نباشد به دست گرفتارها کشیدند در کوی دلدادگان میان دل و کام دیوارها علامه تفاوت اهمیت ندادن به دنیا از سر اهتمام به امر آخرت یا از سر تنبلی؛ یه کارگیری امور دنیوی در راستای آخرت: قُلْ إِن كَانَ ءَابَآؤُكُمْ وَ أَبْنَآؤُكُمْ وَ إِخْوَٰنُكُمْ وَ أَزْوَٰجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ وَ أَمْوَٰلٌ ٱقْتَرَفْتُمُوهَا وَ تِجَٰرَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَ مَسَٰكِنُ تَرْضَوْنَهَآ أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ ٱللَّهِ وَ رَسُولِهِۦ وَ جِهَادٍ فِی سَبِيلِهِۦ فَتَرَبَّصُوا۟ حَتَّیٰ يَأْتِیَ ٱللَّهُ بِأَمْرِهِۦۗ وَ ٱللَّهُ لاَ يَهْدِی ٱلْقَوْمَ ٱلْفَٰسِقِينَ :۲۴؛ احوال سه تن از مراجع تقلیدی که ترس از داشتن خانه داشتند: آیات عظام و و ؛ حالات آیت الله مرعشی نجفی در خدمت مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالکریم ؛ مقام مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی و مرحوم آیت الله نزد مردم و ؛ شئون و حقوق بودن؛ منزل مرحوم آیت‌الله سید احمد خوانساری و وضعیت ساکنین منازل در بازار قبل از پیروزی ؛ حالات و مجاهدات مرحوم آیت‌الله سید عبدالله شیرازی در راستای انقلاب اسلامی و رفاقت ایشان با ؛ مهاجرت مرحوم آیت‌الله سید عبدالله شیرازی به مقدس پس از ارتحال مرحوم آیت‌الله ؛ وَ مَآ أَدْرَیٰكَ مَا ٱلْعَقَبَةُ (۱۲) فَكُّ رَقَبَةٍ (۱۳) أَوْ إِطْعَٰمٌ فِی يَوْمٍ ذِی مَسْغَبَةٍ (۱۴) يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ (۱۵) أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ :۱۶ «يا هشام من أحب الدنيا ذهب خوف الآخرة من قبله و ما اوتي عبد علما فازداد للدنيا حبا إلا ازداد من الله بعدا و ازداد الله عليه غضبا.» کسی‌که دنیا در قلبش داشت خوف از آخرت از قلبش می‌رود؛ توصیف مرحوم امام از مرحوم آیت‌الله شیخ و نقل خوابی از ایشان؛ بدترین : أعدى عدوك نفسك التي بين جنبيك ج۷۰ص۶۴ صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین توسل به علیه‌السلام بود امیدم تا مرا یاری کنی سالها بهرم علمداری کنی ای دریغا شد امیدم نا امید بی برادر گشتم و پشتم خمید یا حسین یا حسین یا حسین یا حسین یا حسین یا حسین الانَ إنکَسَرَ ظَهرِي وَ قَلَّت حِيلَتِي حسین جان حسین جان شب هفدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ ۱۴۰۳/۱/۸ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
.......بسم الله الرحمان الرحیم..... چهارشنبه 3 بهمن _ شروع از ساعت 18:30 فیض منبر ساعت ۱9 شرح شواهد التنزیل حاکم حسکانی بکلام دانشمند معظم آیت الله اخوان خ مولوی، خ تشکری موحد،حسینیه هیئت اصحاب الحسین علیه السلام جلسه ویژه برادران می‌باشد.
هيئت محبان الزهراء (سلام الله علیها) سخنران خطيب ارجمند آیت الله شب جمعه از نمازمغرب و عشاء شهرري ميدان هادي ساعي جنب بانك مسكن خ شهيد صادقي پ ۱۰۰
emam kazem1401(1).mp3
25.35M
سخنرانی شام شهادت امام کاظم (علیه‌السلام) هیئت بیت الاحزان آیت الله ۱۴۰۱/۱۱/۲۷ https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
سخنرانی شام شهادت امام کاظم (علیه‌السلام) هیئت بیت الاحزان آیت الله #شیخ_عباس_اخوان ۱۴۰۱/۱۱/۲۷ ht
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم شام شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام الَّذِينَ يُنفِقُونَ فِی ٱلسَّرَّآءِ وَ ٱلضَّرَّآءِ وَ ٱلْكَٰظِمِينَ ٱلْغَيْظَ وَ ٱلْعَافِينَ عَنِ ٱلنَّاسِۗ وَ ٱللَّهُ يُحِبُّ ٱلْمُحْسِنِينَ :۱۳۴ شئون در قرآن کریم: أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ ٱللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فِی ٱلسَّمَآءِ (۲۴) تُؤْتِیٓ أُكُلَهَا كُلَّ حِينِۢ بِإِذْنِ رَبِّهَاۗ وَ يَضْرِبُ ٱللَّهُ ٱلْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ علیه‌السلام:۲۵؛ تفسیر شجره طیبه به علیهم‌السلام و میوه شجره به فیاضیت ائمه اطهار علیهم‌السلام در طول دوران به صورت علی‌الدوام: عَنْ عُمَرَ‌بْنِِ‌یَزِیدَ قَال: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَی أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) جَذْرُهَا وَ أَمِیرُ‌الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) ذِرْوُهَا وَ فَاطِمَهًُْ (سلام الله علیها) فَرْعُهَا وَ الْأَئِمَّهًُْ (مِنْ ذُرِّیَّتِهَا أَغْصَانُهَا وَ عِلْمُ الْأَئِمَّهًِْ ثَمَرُهَا وَ شِیعَتُهُمْ وَرَقُهَا فَهَلْ تَرَی فِیهِمْ فَضْلًا فَقُلْتُ لَا فَقَالَ وَ اللَّهِ إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَمُوتُ فَتَسْقُطُ وَرَقَهًٌْ مِنْ تِلْکَ الشَّجَرَهًِْ وَ إِنَّهُ لَیُولَدُ فَتُورَقُ وَرَقَهًٌْ فِیهَا. ج۲۴ ص۱۴۰؛ نامحدود اهل‌بیت علیهم‌السلام و علم محدود دانشمندان؛ عدم محدودیت زمانی و مکانی فیض رسانی اهل‌بیت علیهم‌السلام و سنجش مناسبت هر زمان و مکان برای فیض دهی توسط اهل‌بیت علیهم‌السلام همچون علیه‌السلام در دوران خانه‌نشینی و ؛ ضرورت عرضه شدن کلام ائمه اطهار علیهم‌السلام بر کریم برای فهم قرآن کریم؛ وَ سْئَلْ مَنْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رُسُلِنا أَ جَعَلْنا مِنْ دُونِ الرَّحْمنِ آلِهَةً يُعْبَدُونَ :۴۵؛ معنای ؛ عَنِ ابْنِ عباس (رحمة الله علیه) لَمَّا أُسْرِیَ بالنبی (صلی الله علیه و آله) إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی بَعَثَ اللَّهُ تَعَالَی لَهُ آدم (علیه السلام) وَ جَمِیعِ الْمُرْسَلِینَ مِنْ ولده (علیهم السلام) فَأَذَّنَ جَبْرَئِیلُ ثُمَّ أَقَامَ وَ قَالَ یَا محمد (صلی الله علیه و آله) تَقَدَّمْ فَصَلِّ بِهِمْ فَلَمَّا فَرَغَ رَسُولُ الله (صلی الله علیه و آله) مِنَ الصَّلَاهًِْ قَالَ لَهُ جَبْرَئِیلُ سَلْ یَا محمد (صلی الله علیه و آله) مَنْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رُسُلِنا الآیه فَقَالَ (صلی الله علیه و آله): لَا أَسْأَلُ لِأَنِّی لَسْتُ شَاکّاً فِیهِ ج۱۷ص۷۱ و ج۱۸ص۳۹۴؛ وَ إِذْ أَخَذَ ٱللَّهُ مِيثَٰقَ ٱلنَّبِيِّـینَ لَمَآ ءَاتَيْتُكُم مِّن كِتَٰبٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جَآءَكُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِۦ وَ لَتَنصُرُنَّهُۥۚ قَالَ ءَأَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلَیٰ ذَٰلِكُمْ إِصْرِیۖ قَالُوٓا۟ أَقْرَرْنَا قَالَ فَٱشْهَدُوا۟ وَ أَنَا مَعَكُم مِّنَ ٱلشَّٰهِدِينَ :۸۱؛ فهم علیهم‌السلام از طریق در دوران علیه‌السلام بر خلاف رأی ؛ رد دروغ بسته شده به مرحوم مبنی بر عدم احتیاج به روایات؛ اشاره‌ای به روش تفسیر ؛ فرمایش علامه طباطبایی پیرامون استفاده مباحث تفسیری از روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام در ذیل آیه: هُوَ ٱلَّذِیٓ أَنزَلَ عَلَيْكَ ٱلْكِتَٰبَ مِنْهُ ءَايَٰتٌ مُّحْكَمَٰتٌ هُنَّ أُمُّ ٱلْكِتَٰبِ وَ أُخَرُ مُتَشَٰبِهَٰتٌۖ فَأَمَّا ٱلَّذِينَ فِی قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَٰبَهَ مِنْهُ ٱبْتِغَآءَ ٱلْفِتْنَةِ وَ ٱبْتِغَآءَ تَأْوِيلِهِۦۗ وَ مَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُۥٓ إِلاَّ ٱللَّهُۗ وَ ٱلرَّٰسِخُونَ فِی ٱلْعِلْمِ يَقُولُونَ ءَامَنَّا بِهِۦ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَاۗ وَ مَا يَذَّكَّرُ إِلَّآ أُوْلُوا۟ ٱلْأَلْبَٰبِ ؛ ... هذا الذی أوردناه من الکلام فی معنی المحکم و المتشابه و التأویل فیما مر هو الذی یتحصل من تدبر کلامه سبحانه و یستفاد من المأثور عن أئمة أهل البیت (علیهم‌السلام) سیجیء فی البحث الروائی.
آیت الله شیخ عباس اخوان
سخنرانی شام شهادت امام کاظم (علیه‌السلام) هیئت بیت الاحزان آیت الله #شیخ_عباس_اخوان ۱۴۰۱/۱۱/۲۷ ht
ج۳ص۳۱؛ سیر در روایات بر فهم معانی آیه به آیه؛ سیر در ذیل عنایات اهل‌بیت علیهم‌السلام و لوازم آن؛ بیان شهید قاضی مبنی بر بودن و : «مامون بن هارون الرشيد» از افاضل آل عباس بود و علم و حكمت و فصاحت و شجاعت و سخاوت داشت بفرمود تا حكمتها از زبان يونانى بزبان عربى كردند. ابن كثير شامى در كتاب خود تصريح بتشيع مأمون نموده و ازروى تعصب گفته كه مامون در سال دويست و دوازده دو بدعت آشكارا كرد كه يكى از ديگرى اعظم بود و آن قول بخلق قرآن بود و تفضيل على بن ابى طالب بعد از حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و در بعضى از مواضع گفته كه او را بصيرة بعلوم متعدده از فقه و طب و كلام و فرايض و نحو و عربية و شعر و علم نجوم و ساير اقسام رياضى بود و زيج مامونى به او منسوب است و مقدار درجۀ از صحراى سنجار را مساحت نموده عمل او از عمل قدماى حكما اصوب ظاهر شد اما در آنجا كه مبالغۀ او را در تشيع و تكليف باعتقاد خلق قرآن ذكر نموده ازروى تعصب و عناد گفته كه او را بصيرت ناقده نبود و ديگربار در مقام ذكر حل بعضى از مسائل مشكلۀ ميراث كه به او نسبت داده گفته كه مردم از فطنت و سرعت جواب او تعجب نمودند. و نيز ابن كثير آورده كه احمد بن حنبل با جمعى ديگر از فضلاى اهل‌سنت مدتها به واسطۀ امتناع از قول بخلق قرآن بحبس مامون بودند و در زمان معتصم حبس و ضرب احمد زياده شد و مامون تا آخر عمر از آن عقيده برنگرديد و در وقت وفات برادر خود معتصم را وصيت بتقوى و ترس و رفق و مدارا با رعايا نمود و آنكه بهمان اعتقاد او باشد و به نيكان علويه احسان و از بدان ايشان تجاوز نمايد و صلاتى كه جهت ايشان مقرر ساخته بود به ايشان رساند. در كتاب احتجاج ذكر نموده كه روزى مامون با اصحاب خود گفت مى‌دانيد كه مذهب شيعه را از كه آموخته‌ام گفتند نمى‌دانيم گفت از پدرم هارون الرشيد آموخته‌ام گفتم اين چون تواند بود و حال‌آنكه او اهل‌بيت را مى‌كشت گفت ايشان را بسبب ملك مى‌كشت لان الملك عقيم پس آن حكاية را كه سابقا در بيان رشيد مذكور شد باستشهاد جهت اصحاب خود نقل نمود. ج۲صص۲۶۹-۲۷۰؛ معنای شیعه امام کُش بودن هارون و مأمون سیره علیه‌السلام در برخورد با همچون هارون؛ طریق کسب مشروعیت ؛ هوش و درایت هارون؛ چهار خلیفه برجسته عباسی که سبب تحکیم حکومت طولانی بنی العباس شدند: ، هارون، مأمون، ؛ تمثیل هارون و مأمون به ؛ احتجاج امام کاظم علیه‌السلام به فرزند رسول الله صلی‌الله علیه وآله وسلم بودن در مقابل هارون الرشید و حضرت کاظم علیه‌السلام و ایشان: احتجاج الكاظم (علیه‌السلام) على الرشيد في أنّه ابن رسول اللّه و قيل: و لمّا دخل هارون الرشيد المدينة توجّه لزيارة النّبي صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و معه النّاس، فتقدّم إلى قبر النّبي صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فقال: السّلام عليك يا رسول اللّه، السّلام عليك يا ابن عمّ، مفتخرا بذلك على غيره. فتقدّم أبو الحسن موسى بن جعفر عليهما السّلام إلى القبر فقال: السّلام عليك يا رسول اللّه، السّلام عليك يا أبه. فتغيّر وجه الرشيد و تبيّن الغيظفيه¹ ج۲ص۳۴۴ [۱]: رواه الشّيخ المفيد رحمه اللّه في الإرشاد ص ۲۹۷. و انظر: تذكرة الخواصّ لابن الجوزي ص ۳۱۴، و في آخره: فتغيّر وجه هارون ثمّ قال: و اللّه يا أبا الحسن، هذا هو الفخر و الشّرف حقّا. ثمّ حمله معه إلى بغداد، فحبسه بها سنة سبع و سبعين و مأة، فأقام في حبسه إلى سنة ثمان و ثمانين و مأة في رجب، فتوفّي بها!! و نقله في بحار الأنوار ۴۸/۱۳۵ و ۹۳/۲۳۹؛ احتجاج امام کاظم علیه‌السلام بر فرزند پیامبر صلی‌الله علیه وآله وسلم بودن به فرض حرمت دختر امام کاظم علیه السلام با پیامبر صلی‌الله علیه وآله وسلم: أجوبة الإمام موسى بن جعفر (علیهماالسلام) لأسئلة الرشيد و حدث أبو أحمد هاني بن محمّد العبدي، قال: حدّثني أبو محمّد، رفعه إلى موسى بن جعفر عليهما السّلام قال: لما أدخلت على الرشيد سلمت عليه فرد عليّ السّلام... ثمّ قال لي: لم جوّزتم للعامّة و الخاصّة أن ينسبوكم إلى رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و يقولوا لكم: يا بني رسول اللّه! و أنتم بنو علي و إنّما ينسب المرء إلى أبيه، و فاطمة إنّما هي وعاء و النّبي صلّى اللّه عليه و آله و سلّم جدكم من قبل أمكم؟ فقلت: يا أمير المؤمنين! لو أنّ النّبي صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نشر فخطب إليك كريمتك هل كنت تجيبه؟ فقال: سبحان اللّه! و لم لا أجيبه بل أفتخر على العرب و العجم و قريش بذلك. فقلت له: لكنّه لا يخطب إليّ و لا أزوّجه. فقال: و لم؟ فقلت: لأنّه ولّدني و لم يلدك.
آیت الله شیخ عباس اخوان
سخنرانی شام شهادت امام کاظم (علیه‌السلام) هیئت بیت الاحزان آیت الله #شیخ_عباس_اخوان ۱۴۰۱/۱۱/۲۷ ht
فقال: أحسنت يا موسى! ج۲صص۳۳۵-۳۳۸؛ کلام مبنی بر اینکه اولاد ما نوهٔ پسری است، و عواقب این کلام در میان عامه؛ یادکرد با عظمت خدای متعال از اولاد دختر: إِذْ قَالَتِ ٱمْرَأَتُ عِمْرَٰنَ رَبِّ إِنِّی نَذَرْتُ لَكَ مَا فِی بَطْنِی مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّیٓۖ إِنَّكَ أَنتَ ٱلسَّمِيعُ ٱلْعَلِيمُ ۳۵ فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّی وَضَعْتُهَآ أُنثَیٰ وَ ٱللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَ لَيْسَ ٱلذَّكَرُ كَٱلْأُنثَیٰۖ وَ إِنِّی سَمَّيْتُهَا مَرْيَمَ وَ إِنِّیٓ أُعِيذُهَا بِكَ وَ ذُرِّيَّتَهَا مِنَ ٱلشَّيْطَٰنِ ٱلرَّجِيمِ ۳۶ فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَ أَنۢبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَ كَفَّلَهَا زَكَرِيَّاۖ كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا ٱلْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقًاۖ قَالَ يَٰمَرْيَمُ أَنَّیٰ لَكِ هَٰذَاۖ قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ ٱللَّهِۖ إِنَّ ٱللَّهَ يَرْزُقُ مَن يَشَآءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ :۳۷؛ کرامت علیهاالسلام در قرآن کریم و کرامت در مکتب وحی صلی الله علیک یا مولانا یا ابا إبراهیم يا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ اَيُّهَا الْكاظِمُ يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ يا سَيِّدَنا وَ مَوْلينا اِنّا تَوَجَّهْنا وَ اسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَ قَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا سخنرانی شام شهادت امام کاظم (علیه‌السلام) هیئت بیت الاحزان آیت الله ۱۴۰۱/۱۱/۲۷ https://eitaa.com/akavan110
eid mab'as 1400(1).mp3
11.34M
سخنرانی شب عید مبعث پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله وسلم) هیئت بیت الاحزان آیت الله ۱۴۰۰/۱۲/۹ https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
سخنرانی شب عید مبعث پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله وسلم) هیئت بیت الاحزان آیت الله #شیخ_عباس_اخ
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم شب عید پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم لَقَدْ مَنَّ ٱللَّهُ عَلَی ٱلْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُوا۟ عَلَيْهِمْ ءَايَٰتِهِۦ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ ٱلْكِتَٰبَ وَ ٱلْحِكْمَةَ وَ إِن كَانُوا۟ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَٰلٍ مُّبِينٍ :۱۶۴ مشابهت نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه وآله وسلم با حضرت بقیة الله الأعظم علیه‌السلام؛ بعثت رسول خدا صلی‌الله علیه وآله وسلم در جزیرة العرب: وَ لَمَّا جَآءَهُمْ كِتَٰبٌ مِّنْ عِندِ ٱللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ وَ كَانُوا۟ مِن قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَی ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ فَلَمَّا جَآءَهُم مَّا عَرَفُوا۟ كَفَرُوا۟ بِهِۦۚ فَلَعْنَةُ ٱللَّهِ عَلَی ٱلْكَٰفِرِينَ :۸۹؛ واکنش و در مقابل ظلمی که از ناحیه به ایشان می‌شد؛ شناخت و ذکر افراد به آن‌ها همچون یادکرد رسول الله صلی‌الله علیه وآله وسلم به نعمت الله و سپس انکار حضرتشان: يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ ٱللَّهِ ثُمَّ يُنكِرُونَهَا وَ أَكْثَرُهُمُ ٱلْكَٰفِرُونَ :۸۳؛ شناخت رسول الله صلی‌الله علیه وآله وسلم توسط دیگران: ٱلَّذِينَ ءَاتَيْنَٰهُمُ ٱلْكِتَٰبَ يَعْرِفُونَهُۥ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَآءَهُمْۖ وَ إِنَّ فَرِيقًا مِّنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ ٱلْحَقَّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ :۱۴۶؛ تبیین اینکه چرا منتظران حقیقت پشت به آن حقیقت می‌کنند؛ مرض و در انسان‌های مریض همچون یهود و نصاری که تمام تقصیرات را از ناحیهٔ کفار می‌دیدند؛ حکم به حق و حقیقت توسط منجی و واکنش‌های منتظران؛ ان اَلنَّاس عَبِيدُ اَلدُّنْيَا وَ اَلدِّينُ لَعِقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ يَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَايِشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلاَءِ قَلَّ اَلدَّيَّانُونَ. ج۷۸ص۱۱۷؛ کمی در زمان ظهور و ؛ وصف بودن پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم؛ پایه‌های شهر قبل از ظهور بر چهار امر: ، و و واکنش ایشان به نهی پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم ایشان را از اموری که منفعت ایشان در آن بود؛ خاطره‌ای از منبری در زمان قدیم؛ تبیین مرام به اعراض از دنیا همچون رؤسای مثل و ؛ تفاوت با پهلوانی؛ جریان فوت شیخ انصاری و شانه خالی کردن دو تن از ریاست پس از شیخ انصاری و رسیدن زعامت شیعه به میرزای شیرازی؛ خطرات همچون پشت کردن افراد به مولا صلوات‌الله‌علیه؛ بهره بردن از بعثت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم با زیر پا و ؛ جریانی منقول از آیت الله در هنگام تحصیل خصوصی نزد آیت الله ؛ تفاوت ظاهر مبعث که مربوط به است و روح مبعث که مربوط به دعوت انسان به عدم شیفتگی به نفس و منیت است؛ جریانی از مرحوم آیت‌الله امام جماعت ماقبل مرحوم آیت‌الله سید احمد خوانساری در مسجد تهران؛ كَما تَدينُ تُدانُ ص۵۳۵؛ معامله با انسان در همان‌گونه که انسان در دنیا با خود و دیگران معامله کرده است؛ گرویدن افرادی که اهل منیت نبودند به دعوت رسول الله صلی‌الله علیه وآله وسلم و رد اهل منیت بر ایشان؛ روح بعثت در دور کردند منیت از خود است دور کن یکدم ز خود جهل هوی اندیش را چشم خودبین باز کن بنگر خدای خویش را بهرهٔ هر کسی از بعثت به میزان دوری از منیت است هان رستخیز جان رسید، شد در بدن زلزال‌ها افکند تن اثقال‌ها، بگشود جان را بال‌ها سخنرانی شب عید مبعث پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله وسلم) هیئت بیت الاحزان آیت الله ۱۴۰۰/۱۲/۹ https://eitaa.com/akavan110
حضرت آیت‌الله اخوان-عید مبعث.mp3
13.21M
سخنرانی مراسم عید مبعث مجتمع فرهنگی مذهبی شیفتگان حسین علیه السلام آیت الله ۱۳۹۶/۱/۳۱ https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
سخنرانی مراسم عید مبعث مجتمع فرهنگی مذهبی شیفتگان حسین علیه السلام آیت الله #شیخ_عباس_اخوان ۱۳۹۶/۱/
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم به مناسبت عید پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم لَقَدْ مَنَّ ٱللَّهُ عَلَی ٱلْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُوا۟ عَلَيْهِمْ ءَايَٰتِهِۦ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ ٱلْكِتَٰبَ وَ ٱلْحِكْمَةَ وَ إِن كَانُوا۟ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَٰلٍ مُّبِينٍ :۱۶۴ در فارسی به معنای خفت و خواری و است فلذا امری منفی است که این معنا مورد نظر نیست در آیه که خدای متعال در مورد نعمت‌های بهشتی هم بدین معنا منتی نگذاشته است زیرا الهی با است؛ منت در زبان عربی معنای توازن و تساوی بین دو مطلب است که در مقام سنجش واقع می‌شوند مثل اینکه منّ یک کیلو گندم یک کیلو گندم است نه یک کیلو جو؛ نگهداری اسیر تا اینکه به اندازه آن‌ها پول داده شوند تا آزاد شوند: فَإِذَا لَقِيتُمُ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ فَضَرْبَ ٱلرِّقَابِ حَتَّیٰٓ إِذَآ أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّوا۟ ٱلْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنَّاۢ بَعْدُ وَ إِمَّا فِدَآءً حَتَّیٰ تَضَعَ ٱلْحَرْبُ أَوْزَارَهَاۚ ذَٰلِكَ وَ لَوْ يَشَآءُ ٱللَّهُ لَٱنتَصَرَ مِنْهُمْ وَ لَٰكِن لِّيَبْلُوَا۟ بَعْضَكُم بِبَعْضٍۗ وَ ٱلَّذِينَ قُتِلُوا۟ فِی سَبِيلِ ٱللَّهِ فَلَن يُضِلَّ أَعْمَٰلَهُمْ صلی‌الله علیه وآله وسلم:۴؛ عدم تمام ارزش انسان در رسیدن به بهشتی: إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَ عَمِلُوا۟ ٱلصَّٰلِحَٰتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ :۸؛ انسان در این است که تحت خدای متعال قرار بگیرد تا آنگونه که شأن اوست به ظهور برسد؛ تبیین سر نهی از در به ظهور نرسیدن در اشیاء و امور مختلف است؛ بذر وجود انسان همانند دانهٔ گندم است که اگر تحت تربیت واقع بشود این به ظهور می‌رسد؛ معنای منت این است که امری اگر به کمال لازمهٔ خود برسد و قوه و استعدادش بالفعل بشود آن موقع منت خود را پیدا کرده است؛ إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَ عَمِلُوا۟ ٱلصَّٰلِحَٰتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ :۸؛ «اجر غیر ممنون» و بدون منت یعنی تو استعدادی داشتی که از این نعمت بهشتی هم بالاتر بروی ولی در همین‌جا مانده‌ای؛ بیان جریاناتی مثل حضرت اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم و دیگر در کریم به جهت این است که بگوید شأن انسان چیست؛ استعداد آدمی در مرحله‌ای از کمال که دو مرتبه از علیه‌السلام هم برود بالاتر: وَ لَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَیٰ ۱۳ عِندَ سِدْرَةِ ٱلْمُنتَهَیٰ ۱۴ عِندَهَا جَنَّةُ ٱلْمَأْوَیٰٓ :۱۵؛ تفکیک بین کمال واقعی و مرتبه‌ای از کمال؛ انسان اگر تربیت نشود یک وحشی است مثل باقی وحشی‌ها؛ انسانی که تربیت نشود می‌شود مثل همین آقای ، می‌شود همان آقای ، می‌شود همان آقای ؛ نسبی بودن تربیت به اینکه تحت تربیت چه کسی قرار بگیرد؛ تحت تربیت الهی واقع شدن؛ بزرگی و عظمت در صدد کشیدن انسان تحت تربیت الهی؛ هُوَ ٱلَّذِی بَعَثَ فِی ٱلْأُمِّيِّـۧنَ رَسُولاً مِّنْهُمْ يَتْلُوا۟ عَلَيْهِمْ ءَايَٰتِهِۦ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ ٱلْكِتَٰبَ وَ ٱلْحِكْمَةَ وَ إِن كَانُوا۟ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَٰلٍ مُّبِينٍ :۲؛ لغتی است که در مورد است: قَالُوا۟ يَٰوَيْلَنَا مَنۢ بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَاۜۗ هَٰذَا مَا وَعَدَ ٱلرَّحْمَٰنُ وَ صَدَقَ ٱلْمُرْسَلُونَ :۵۲؛ بزرگی مقام تربیت دلیل بزرگی بعثت؛ إِنَّآ أَرْسَلْنَآ إِلَيْكُمْ رَسُولاً شَٰهِدًا عَلَيْكُمْ كَمَآ أَرْسَلْنَآ إِلَیٰ فِرْعَوْنَ رَسُولاً :۱۵؛ اهمیت والاتر این مطلب برای ما که فرق است بین اینکه خدای متعال اراده کرده کمالی را به ظهور برساند یا اینکه اراده کرده کمالی را به ظهور برساند که موجودات دارای استعداد کمال را به کمال برساند؛ عدم منفعت بعثت در صورت عدم تربیت پذیری ما؛ استفاده از تربیت به اندازه : فَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ مَا ٱسْتَطَعْتُمْ :۱۶؛ حکمت بعثت در تمکیندانسان از مقام : لَقَدْ مَنَّ ٱللَّهُ عَلَی ٱلْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُوا۟ عَلَيْهِمْ ءَايَٰتِهِۦ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ ٱلْكِتَٰبَ وَ ٱلْحِكْمَةَ وَ إِن كَانُوا۟ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَٰلٍ مُّبِينٍ :۱۶۴؛ عدم فهم مطالب در بسیاری از مواقع و ضرورت رعایت و انجام مقدمات همچون دستورات مقدس برای رسیدن به کمال؛ نقش در انسان و شرافت چهارپایان نسبت به آدم بیشعور: مَثَلُ ٱلَّذِينَ حُمِّلُوا۟ ٱلتَّوْرَیٰةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ ٱلْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارَاۢۚ بِئْسَ مَثَلُ ٱلْقَوْمِ ٱلَّذِينَ كَذَّبُوا۟ بِـَٔايَٰتِ ٱللَّهِۚ وَ ٱللَّهُ لاَ يَهْدِی ٱلْقَوْمَ ٱلظَّٰلِمِينَ :۵؛ إِنَّ شَرَّ ٱلدَّوَآبِّ
آیت الله شیخ عباس اخوان
سخنرانی مراسم عید مبعث مجتمع فرهنگی مذهبی شیفتگان حسین علیه السلام آیت الله #شیخ_عباس_اخوان ۱۳۹۶/۱/
عِندَ ٱللَّهِ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ فَهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ :۵۵؛ مراتب تربیت و بحث در مکتب ؛ بعثت دیگری با آقا عجل الله تعالی فرجه الشریف؛ وَ نُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی ٱلَّذِينَ ٱسْتُضْعِفُوا۟ فِی ٱلْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ ٱلْوَٰرِثِينَ :۵؛ معنای فرمایش پیرامون عدم تحقق اهداف عالیه پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم در زمان حضرتشان به علت وجود موانع؛ اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکو إِلَیْک فَقْدَ نَبِیِّنَا وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنَا وَ کثْرَهَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّهَ عَدَدِنَا وَ شِدَّهَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَیْنَا دعای ؛ ظهور آقا امام زمان علیه‌السلام یه منزلهٔ بعثت دیگری است که انسان‌ها به کمال واقعی خود برسند مجتمع فرهنگی مذهبی شیفتگان حسین علیه السلام آیت الله ۱۳۹۶/۱/۳۱ https://eitaa.com/akavan110