آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و قال امیرالمؤمنين صلوات الله عليه: إنَّ لله عبادا كسرت قلوبهم خشیته، وأسكتتهم عن النطق وإنّهم لفصحاء عقلاء، يستبقون إلى الله بالأعمال الزكيّة، لا يستكثرون له الكثير، ولا يرضون له من أنفسهم بالقليل، يرون في أنفسهم أنّهم أشرار، وإنهم لأكياس وأبرار» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۸-۱۴۹
شأن انسان #عاقل در مقابل دوست و دشمن/بدترین دشمن انسان #نفس اوست/ #عبادت_شیطان ؛ فَاعْتَبِرُوا بِمَا کَانَ مِنْ فِعْلِ اللَّهِ بِإِبْلِیسَ إِذْ أَحْبَطَ عَمَلَهُ الطَّوِیلَ وَ جَهْدَهُ الْجَهِیدَ وَ کَانَ قَدْ عَبَدَ اللَّهَ سِتَّهَ آلاَفِ سَنَهٍ #نهج_البلاغه ص۲۸۷/مشاهده منبر واژگون #شیطان در بیت المعمور در شب #معراج #خزینة_الجواهر مرحوم آیتالله شیخ علی اکبر #نهاوندی / #نفس_اماره مظهر شیطان در انسان است؛ دست برداشتن از یاری #سیدالشهداء علیهالسلام توسط #ضحاک_بن_عبدالله_مشرقی در ظهر #عاشورا #تاریخ_طبری ج۵ص۴۴۵/سرگذشت خوش #وهب از سر پاکی سریره در #کربلا /يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ #فاطر :۵/ #فریب دادن نفس اماره با #دنیا تا زمان #مرگ / ابتلای #محتضر هنگام مرگ به عطش و #وسوسه شیطان عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَا مِنْ أَحَدٍ يَحْضُرُهُ الْمَوْتُ إِلَّا وَكَّلَ بِهِ إِبْلِيسُ مِنْ شَيْطَانِهِ أَنْ يَأْمُرَهُ بِالْكُفْرِ وَ يُشَكِّكَهُ فِي دِينِهِ حَتَّى تَخْرُجَ نَفْسُهُ فَمَنْ كَانَ مُؤْمِناً لَمْ يَقْدِرْ عَلَيْهِ فَإِذَا حَضَرْتُمْ مَوْتَاكُمْ فَلَقِّنُوهُمْ شَهَادَةَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُهُ ص حَتَّى يَمُوتَ. #الکافی ج۳ص۱۲۳/مظاهر نفس اماره نقل جریان خوابی از مرحوم آیتالله شیخ #محمدتقی_آملی ؛ أعدى عدوك نفسك التي بين جنبيك #بحارالأنوار ج۷۰ص۶۴
«يرون في أنفسهم أنّهم أشرار، وإنهم لأكياس وأبرار»
#استعداد نهفته در انسان برای شقاوت: وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَٰكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ ۚ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا ۚ فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ #الاعراف :۷۶/ #جنودجهل را باید حقیر شمردن
نفس اژدرهاست او کی مرده است
از غم بی آلتی افسرده است
#مثنوی_معنوی
قال النبي صلى اللّه عليه و آله: «ما منكم إلّا و له شيطان». قالوا: «و أنت يا رسول اللّه»؟ قال: «و أنا؛ إلّا أنّ اللّه أعانني عليه فأسلم على يدي فلا يأمرني إلّا بخير». #علم_الیقین ج۱ص۲۹۰ تألیف #فیض_کاشانی
«يرون في أنفسهم أنّهم أشرار، وإنهم لأكياس وأبرار»
مشاهده جنگ همیشگی بین جنبه استعدادی خیر و شر در انسان تا هنگام مرگ؛ وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّىٰ يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ #الحجر :۹۹
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
شاهی که عنان عالمش بود به دست
بر ناقهٔ بیعنان شدش اوج نشست
این مفخر اولیا پس از ختم رسل
معراج به ناقه کرد زین عالم پست
روضه #امام_سجاد علیهالسلام و اسارت آل الله علیهمالسلام
آن پردگیان که مهرشان چهره ندید
چون مهر چهره گشوده گشتند پدید
حسین جان حسین جان حسین جان حسین جان
۲۴محرم ۱۴۴۴
۱۴۰۱٫۵٫۳۱
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام الحياء من الإيمان و الإيمان في الجنّة، و البذاء من الجفاء و الجفاء في النار.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۹
#عقل و #برهان و #منطق در #نصائح #اهلبیت علیهمالسلام و حکمت و فوائد آن/ #مکتب_شیعه مکتب منطقی است تحت تأثیر تربیت ائمه اطهار علیهمالسلام برخلاف #مکتب_سقیفه و #وهابیت که منطق را زندقه میدانند: من تمنطق تزندق/جریان ساده کردن دروس درسی #حوزه و فرمایش حکیمانه #مرحوم_امام
«يا هشام الحياء من الإيمان»
#حیاء از #جنودعقل در مقابل #بذاء از #جنودجهل است/ترویج #فرهنگ_غربی در دورۀ #رضاخان با انداختن #القاب و عناوین/عدم رعایت شئون افراد باعث ساخت پردهای از بی حیایی میشود و سبب تباهی جامعه میشود/ جریان اشغالگری #بصره توسط #آمریکا و #انگلیس / خار کردن بزرگان اولین اقدام حکومت #بعث_عراق بود/رعایت ادب و حیا در تاریخ #ایران تا دورهٔ #قاجار /جریان شروع #انقلاب_مشروطه با #توهین و فلک یک قند فروش ( #حاجی_قندی ) توسط #کامران_میرزا /اهتمام #اسلام به حفظ احترام اشخاص و خواندن افراد با #لقب و #کنیه
جاری بودن حیاء در جمیع مراتب و شئون و رفتارها و در تحت عقل بودن آنها/جریانی از عدم رعایت شئون در جوامع غربی/رعایت حیا در روابط اجتماعی برگرفته از معارف دینی ماست/تلاش مستعمرگران برای از بین بردن حرمتها/مطلبی پیرامون #تربیت_فرزند توسط #والدین
السلام علیک یا صاحب العصر و الزمان
بهخدا که ز غیر تو بیزارم
وز خویش همیشه در آزارم
آوارۀ کوه و بیابانم
سرگشتۀ کوچه و بازارم
چون مرغ شب آویزم همه شب
روزانه چه بلبل گلزارم
در خرمن نه فلک آتش زد
یک شعله ز آه دل زارم
رنجورم و باز مرنجانم
بیزارم و باز نیازارم
آن خاطر نازک را ترسم
کز زاری خویش بیازارم
من مفتقر سودا زدهام
اینست متاعم و ابزارم
دیوان #کمپانی
یابن الحسن یابن الحسن
یابن الحسن یابن الحسن
مهر تو رسانده به ماه مرا
وز چه به ذروه جاه مرا
افسوس كه طالع تيره من
بنشاند به خاك سياه مرا
جز خرقه فقر و فنا نبود
تشريف عنايت شاه مرا
عمرى به درش برديم پناه
نگرفت دمى به پناه مرا
در رهگذرش چون خاك شدم
بگذشت و نكرد نگاه مرا
چون گرد دويدم در عقبش
بگذشت و گذاشت به راه مرا
سوزاند مرا چندان كه نماند
جز شعله ناله و آه مرا
من سوخته تو و مفتقرم
ديگر مستان به گناه مرا
دیوان #کمپانی
یابن الحسن یابن الحسن
یابن الحسن یابن الحسن
روضه بازگشت #ذوالجناح به خیمهگاه
فلاندبنك صباحا ومساء، ولابكين عليك بدل الدموع دما ... وأسرع فرسك شاردا، وإلى خيامك قاصدا، محمحما باكيا.
#بحارالأنوار ج۱۰۱صص۲۳۸-۲۴۰
صــــدای نـــالــه اش را، تـــا شــنـیـدنــد
هـمــه از خــیـمــه هـا، بـیـرون دویــدنـد
دیوان #نخل_میثم
هل سقی ابی ام قتل عطشانا
چـو خـنــجــر، بـر گــلــوی او نــهــادنــد
بــه آن لــــب تــشـــنــه، آیــا آب دادنــد؟
۲۵محرم ۱۴۴۴
۱۴۰۱٫۶٫۱
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام الحياء من الإيمان و الإيمان في الجنّة، و البذاء من الجفاء و الجفاء في النار.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۹
خاصیت ملکه #حیاء و مواجهه آن با #ستر؛ جواب جناب #سلمان در مورد خلوت با همسر خود: «... فلما أصبح غدا عليه أصحابه وقالوا: كيف وجدت أهلك، فاعرض عنهم، ثم قال: إنما جعل الله الستور والخدور والأبواب لتوارى ما فيها، حسب امرء منكم أن يسأل عما ظهر له، فاما ما غاب عنه فلا يسئلن عن ذلك، سمعت رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم يقول: التحدث عن ذلك كالحمارين يتشامّان في الطريق»
#نفس_الرحمن_فی_فضائل_سلمان ص۵۶۰ تألیف #محدث_نوری
تبیین موضوع #ستر و پوشش و رابطه آن با مسائل #عرف و #دین ؛ مواضع مختلف بی حیایی مثل سرکشی در زندگی #مردم و #عیب دیگران را دیدن و امثالهم
موارد بیجای ستر و حیا درست کردن بر اثر نادانی و #جهل که گاهی #شرم بیجا است/ضرورت معرفی خود در سه جا و کنار گذاشتن حیای بیجا:
۱- در محضر #عالم در مقام تعلیم
۲- در مقام #قضاوت
دو چیز طَیرهٔ عقل است؛ دم فرو بستن
به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی
#گلستان_سعدی
۳- در #خواستگاری
جریانی از مواجهه مرحوم آیتالله شیخ #حسین_لنکرانی و با مرحوم آقای #خالصی_زاده /خطر جلسات #خصوصی و وظیفه انسان #عاقل /لا حیاء فی الدین
لزوم رعایت #اعتدال بین حیای بیجا و #گستاخی کردن با استفاده از دانایی در امر حیا
«الحياء من الإيمان»؛ حیای برخواسته از #ایمان /شرم نباید انسان را از #وظیفه خود باز بدارد/ #احتیاج انسان به دیگران ؛ عَنْ عَلِیٍّ علیه السلام: قُلْتُ اللَّهُمَّ لَا تُحْوِجْنِی إِلَی أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی اللّٰه علیه و آله یَا عَلِیُّ لَا تَقُولَنَّ هَكَذَا فَلَیْسَ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا وَ هُوَ مُحْتَاجٌ إِلَی النَّاسِ قَالَ فَقُلْتُ كَیْفَ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ قُلِ اللَّهُمَّ لَا تُحْوِجْنِی إِلَی شِرَارِ خَلْقِكَ قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ شِرَارُ خَلْقِهِ قَالَ الَّذِینَ إِذَا أُعْطُوا مَنَعُوا وَ إِذَا مُنِعُوا عَابُوا. #بحارالأنوار ج۹۰ص۳۲۵
قَالَ بِحَضْرَتِهِ [زین العابدین علیهالسلام] رَجُلٌ اللَّهُمَّ أَغْنِنِی عَنْ خَلْقِكَ فَقَالَ علیه السلام لَیْسَ هَكَذَا إِنَّمَا النَّاسُ بِالنَّاسِ وَ لَكِنْ قُلِ اللَّهُمَّ أَغْنِنِی عَنْ شِرَارِ خَلْقِكَ.
#بحارالأنوار ج۷۵ص۱۳۵
جریانی از عالمی در تبلیغ/ ضرورت انجام تمام امور در محل خود
تا نگرید کودک حلوا فروش
بحر رحمت در نمیآید به جوش
#مثنوی_معنوی دفتر دوم بخش۱۱
نقل داستانی از #ملای_رومی ذیل شعر مذکور و رو زدن به شخص #کریم /بدترین حیا لب به حاجت نگشودن در #محضر خدای متعال است
روضه #حضرت_علی_اصغر و #سیدالشهداء علیهماالسلام
تا چه کرد آن شیرخوار شیر خوی
با امیر شیرخویان گفتگوی
بانگ زد کای ساقی بزم الست
شیرخوار از کودکی شد می پرست
اندکی گر شیر جانم هی کند
شیر گردون شیر جان را قی کند
غیر دستت نیست جایی چون مرا
بر به دستت نیست پایی چون مرا
گر ندارم گردنی شمشیر جوی
تیر عشقت را سپر سازم گلوی
یا حسین یا حسین یا حسین
یا حسین یا حسین یا حسین
عشق بر پیمان اصغر شد سروش
آمد آواز علی شه را به گوش
تاخت سوی خیمهگه بار دگر
تا از آن صاحب صدا جوید اثر
#صفی_علیشاه
یا اخیاه ایتینی بولدی الصغیر حتی اودعه
ذبح الطفل من الاذن الی الاذن و من الورید الی الورید
حسین حسین حسین
بابی العطشان حتی قضی
بابی المهموم حتی مضی
روحی فداک یا اباعبدالله
۲۶محرم ۱۴۴۴
۱۴۰۱٫۶/۲
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام المتكلّمون ثلاثة : فرابح، و سالم، و شاجب: فأمّا الرابح فالذاكر للّه و أمّا السالم فالساكت، و أما الشاجب فالّذي يخوض في الباطل» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۹
#سخن در محل خود سبب ترقی و #کمال است و اگر در غیر محل باشد سبب انحطاط/تکلم اعضای بدن انسان با #زبان در هر روز: «عن علي بن الحسين علیهماالسلام قال: إن لسان ابن آدم يشرف كل يوم على جوارحه فيقول: كيف أصبحتم؟ فيقولون: بخير إن تركتنا، ويقولون: الله الله فينا و يناشدونه و يقولون: إنما نثاب بك و نعاقب بك» #بحارالأنوار ج۷۱ص۲۷۸/تجربه علاوه بر علم میگوید اگر سخن در موضع خود باشد سبب خیر و اگر در غیر موضع خود باشد سبب شر میشود.
معنای لغوی و اصطلاحی #متکلم / متکلم در اصطلاح به صاحبان عقل متعهد به دین برای اثبات دین میگویند/ متکلمان مثل #شیخ_مفید و #سیدمرتضی و #شیخ_طوسی و #خواجه_نصیرطوسی و #علامه_حلی
متکلم در روایت معهود منظور سخنگو است از جهت سود و زیان و ساکت (بدون سود و زیان)
سخنگوی منتفع و سودمند کسی است که #ذکرالله و #یادخدا دارد/ذکر خدا مصادیق مختلف در سخن و قول و وراء سخن و قول دارد ( #سخن_درونی )/ #ذاکر به معنای یاد کننده است/#تذکار به معنای یادآوری؛ سوغات سابق سفر #کربلا کبریتهایی بود که روی آن مکتوب بود: تذکار کربلا/تبیین #ذکر_فعلی خدا در وقت #جماع در بیان مرحوم #شهیدثانی : «(والجماع مستقبل القبلة ومستدبرها) للنهي عنه (والكلام) من كل منهما (عند التقاء الختانين إلا بذكر الله تعالى)» #الروضة_البهیة_فی_شرح_اللمعة_الدمشیة ( #شرح_لمعه ) ج۵صص۹۴-۹۵/ «أَفَرَأَيْتُمْ مَا تُمْنُونَ(۵۸)أَأَنْتُمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ» #الواقعة :۵۹/ تعبیر #فکر به #ذاکره در برخی مواقع/ذکر فعلی خدا در مواطن مختلف مثل ذکر فعلی#کاسب در کاسبی: عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلْكَادُّ عَلَى عِيَالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ #الکافی ج۵ص۸۸/ذکر نام #اهلبیت علیهمالسلام و ذکر #احکام الهی از مصادیق ذکر خداست.
«فأمّا الرابح فالذاكر للّه و أمّا السالم فالساكت و أما الشاجب فالّذي يخوض في الباطل»
دم فرو بستن در زمان مناسب
زبان بریده به کنجی نشسته صُمٌّ بُکمٌ
به از کسی که نباشد زبانش اندر حُکم
#گلستان_سعدی
#شاجب و زیان کننده در صورت بیجا حرف زدن/ مقام مرحوم #ملااحمدنراقی و حکایتی از ایشان در #مثنوی_طاقدیس پیرامون سخن گفتن بهجا و بیجا/ وقار و مهابت با #سکوت : «المزاح يأكل الهيبة ، وقد أكثر من الهيبة الصامت.» #بحارالأنوار ج۷۸ص۱۱۳
تا مرد سخن نگفته باشد
عیب و هنرش نهفته باشد
#گلستان_سعدی
صلی الله علیک یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
تشنه لبا به آب مهر تو سرشته شد گلم
چون بکنم دل از تو و چون ز تو مهر بگسلم
گرچه بلای دوست را از سر شوق حاملم
بار فراق دوستان بسکه نشسته بر دلم
میروم و نمیرود ناقه بزیر محملم
عزیز مادرم حسین
تا تو بخاطر منی دیده بخواب کی شود؟
راحت و عشق روی تو؟ آتش و آب کی شود؟
غفلت از تو در ره شام خراب کی شود؟
معرفت قدیم را هجر، حجاب کی شود؟
گرچه بشخص غائبی، در نظری مقابلم
دیوان #کمپانی
روضه اسارت #حضرت_زینب علیهاالسلام
سری به نیزه بلند است، در برادر زینب
خدا کند که نباشد، سر برادر زینب
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
داس غم تو می کند حاصل عمر را درو
درد و بلا همی رسد از چپ و راست نو به نو
رفتم و دل بماند در سلسلۀ غمت گرو
ای که مهار میکشی صبر کن و سبک برو
کز طرفی تو میکشی وز طرفی سلاسلم
دیوان #کمپانی
رشته ای بر گردنم افکنده دوست
تار و پودش از محبتهای اوست
گه به کوفه گه به شامم میبرد
میکشد هرجا که خاطرخواه اوست
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
سیدنا المظلوم یا اباعبدالله
۲۷محرم ۱۴۴۴
۱۴۰۱٫۶/۳
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«إنَّ الله حرم الجنّة على كلَّ فاحش بذي قليل الحياء، لايبالي ما قال و لا ما قيل فيه» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۹
#سخن گفتن و رعایت #حیاء و نسبت حیا به #ایمان /راه #کمال رعایت حیاء
بی حیایی انسان را به بیحساب حرف زدن میکشاند/ مسئولیت انسان نسبت به سخن گفتن: مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ #ق :۱۸/ عاقبت عدم رعایت شئون در سخن گفتن به بی دینی میکشد که همان گروه #شاجب سابقالذکر است
«إنَّ الله حرم الجنّة على كلَّ فاحش بذي قليل الحياء، لايبالي ما قال و لا ما قيل فيه»
#فحش و #فاحش و #فاحشه در عربی یعنی کسیکه ابایی از بیپروایی و دریدگی ندارد؛ وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا #الإسراء :۳۲؛ آیه در مقام بیان این است که قرب و نزدیکی به #زنا فاحشه است
#بذی همان سخن به درشتی و ناروایی است
قلیل الحیاء؛ بحث از کم حیا است که بهشت نمیرود؛ گاهی انسان به خود تلقین میکند که من بیحیا نیستم که از مقولهٔ اثبات #نفس و خودفریبی است/ انسانها حالاتشان هرکسی با دیگری فرق دارد/انسان موجود بسیار عجیب و پیچیدهای است/مصادیق متعدد اقناع نفس حتی در جنایتکاران که در خیال خودشان دارند کار نیکو میکنند/ نفس انسان میزانالحراره عجیبی دارد/ موش و گربه بازی نفس!/ جریانی به نقل از #مرحوم_امام به نقل از مرحوم آیتالله شیخ #عبدالکریم_حائری : ملا شدن چه مشکل، آدم شدن محالِ/نقل جریانی از مرحوم آیتالله شیخ #مرتضی_حائری پیرامون #سلوک پدرشان مرحوم آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی در دوران جوانی؛ #ذنب_عرفانی
طاعت از دست نیاید گنهی باید کرد
در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد
#نشاط_اصفهانی
#گناه در لسان اهل #عرفان یعنی جایی وظیفه #صبر کردن بودن صبر نکردیم/وَجَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَىٰ قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ #یس :۲۰؛ یاری مردم مناطق پایین #شهر به #انبیاء علیهمالسلام؛ #مؤمن_انطاکیه از اقصی المدینة بوده/ #حقوق_مهمان / تصنعی نبودن حالات #اولیاء «يرون في أنفسهم أنّهم أشرار، وإنهم لأكياس وأبرار» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۹
«إنَّ الله حرم الجنّة على كلَّ فاحش بذي قليل الحياء، لايبالي ما قال و لا ما قيل فيه»
حرمت #بهشت بر کم حیای بد زبان
«لايبالي ما قال و لا ما قيل فيه»
جلوه به حیوانیت در کسانیکه چیزی در کف ندارند/ انسان دارا #کتوم و صاحب #وقار است
صلی الله علیک یا مولانا یا صاحب العصر و الزمان
ما بدین در نه پِیِ حشمت و جاه آمدهایم
از بد حادثه این جا به پناه آمدهایم
رهروِ منزلِ عشقیم و ز سرحدِّ عَدَم
تا به اقلیمِ وجود این همه راه آمدهایم
آبرو میرود ای ابرِ خطاپوش ببار
که به دیوانِ عمل نامه سیاه آمدهایم
#حافظ
یادی از مرحوم آیتالله شیخ #محمدناصری (۴شهریور۱۴۰۱)
به خدا که ز غیر تو بیزارم
وز خویش همیشه در آزارم
آوارۀ کوه و بیابانم
سرگشتۀ کوچه و بازارم
چون مرغ شب آویزم همه شب
روزانه چو بلبل گلزارم
مولای من یابن الحسن یوسف فاطمه
رنجورم و باز مرنجانم
بیزارم و باز نیازارم
آن خاطر نازک را ترسم
کز زاری خویش بیازارم
من مفتقر سودا زدهام
اینست متاعم و ابزارم
دیوان #کمپانی
یابن الحسن یابن الحسن
یابن الحسن یابن الحسن
تا به کی ای نوش جان میزنیم نیشتر
زخم از این بیشتر یا دل از این ریشتر
ز آه من اندیشه کن بیخ جفا تیشه کن
مهر و وفا پیشه کن بیشتر از پیشتر
در نظر اهل دل سادگی آزادگی است
جز متصنع مدان از همه بدکیشتر
ای به نصاب جمال یافته حدّ کمال
نیست مرا آرزو جز نظری بیشتر
خرمن حسن تو را موقع احسان بود
مفلسم و مفتقر از همه درویشتر
دیوان #کمپانی
یابن الحسن یابن الحسن
یابن الحسن یابن الحسن
توسل به #حضرت_عباس علیهالسلام
و بان الانکسار فی وجه الحسین...
بود امیدم تا مرا یاری کنی
سالها بهرم علمداری کنی
ای دریغا شد امیدم نا امید
بی برادر گشتم و پشتم خمید
سیدنا المظلوم یا اباعبدالله
سیدنا الغریب یا اباعبدالله
سیدنا العطشان یا اباعبدالله
۲۸محرم ۱۴۴۴
۱۴۰۱٫۶/۴
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110