eitaa logo
بِها تُقام الفَرائِض(امربه نیکی ونهی از بدی)
247 دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
2.5هزار ویدیو
13 فایل
امام محمد باقر علیه السلام:....فَرِيضَةٌ عَظِيمَةٌ #بِهَاتُقَامُ_الْفَرَائِضُ وَ.... امر به معروف و نهى از منكر راه و روش پيامبران و شيوه صالحان است. و فريضه بزرگى است كه ديگر #فرايض_به_واسطه_آن_برپامى‏ شود، و... آیدی ارتباط با مدیر : @bavelayat_313
مشاهده در ایتا
دانلود
◾روبه سوی تونمودم که بدهی ◾نعمت مغفرت و بدهی ◾ز آنچه دادی به کسانی که گشتند ◾چه شود از نیز به ما هم بدهی در لیالی قدر بهترین وبزرگترین دعا👇 🤲 🏴🏴🏴🏴🏴 @beha_togham_alfaraez
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
بِها تُقام الفَرائِض(امربه نیکی ونهی از بدی)
🌹شرح #حکمت4 🔖 قسمت #دهم 🔹1.2.1 #عفت: ⚡اولین ارزش بنیادین اخلاقی که #ورع با آن نسبت دارد #عفت است
🌹شرح 🔰 قسمت 🔷2. : 🔻سرفصل دیگری که پیرامون ورع در نهج البلاغه بیان شده جایگاه بسیار موکد است که این سرفصل را می توانیم در دو بخش بررسی کنیم اول مردم و دوم نظام اسلامی. 🔹2.1 : ⚡درباره ورع عموم مردم دو نکته در نهج البلاغه آمده است که بسیار جالب است: 👈اول اینکه حضرت را یکی از پنج موضوع بسیار مهمی می‌دانند که باید دائم بدان تاکید کرد. لذا خود مولا در خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه با عبارات تاکیدی جالبی اینگونه می‌فرمایند: 👈" العمل العمل" کار کنید، کار برای آخرت 👈"ثم النهایه ثم النهایه" برای عاقبت امرتان فکر کنید 👈"الستقامه الستقامه" در راه حق پافشاری کنید پایداری کنید 👈"ثم الصبر الصبر" بر دشواری ها تلخی های مسیر حق صبور باشید صبور باشید 👈"والورع الورع" از دوری گزینید داشته باشید». 📌نکته ی دوم پیرامون عمومی این است که حضرت یکی از شعبه‌های را فساد اهل کسب و کار می دانند. ❤لذا حضرت امیر علیه السلام در خطبه ۱۲۹ در شکایت از فساد فراگیر جامعه می‌فرمایند: 💢 ("این المتورعون فی مکاسبهم" کجا رفتند کاسب هایی که در کسب و کارشان رعایت می کردند و از شبهه ی حرام هم پرهیز می‌کردند.) 🔹 2.2 : در بخش کارگزاران هم دو نکته خیلی جالب دارد: 🔸اولاً امیرالمومنین علیه السلام در بند ۲ از نامه ۵۳ به جناب مالک اشتر شهید می نویسند: ("وَ الْصَقْ بِاَهْلِ الْوَ رَع وَ الصِّدْقِ" به کسانی که اهل و هستند بچسب "ثمَّ رُضْهُمْ اَنْ لايُطْرُوكَ" یک جوری با آنها برخورد کن که آنها تو را تملق نگویند، چاپلوسی تو را نکند. 💢 "و لايُبَجِّحُوكَ بِباطِل لَمْ تَفْعَلْهُ " و تو را در مورد کاری که اصلاً انجام نداده ای نستایند یعنی صدق داشته باشند . 💢"فَاِنَّ كَثْرَةَ الاِْطْراءِ تُحْدِثُ الزَّهْوَ" چرا؟! به خاطر اینکه زیادی تعریف و تمجید و چاپلوسی از مدیر اورا به غرور می کشاند. 💢"وَتُدْنى مِنَ الْعِزَّةِ." او را نزدیک به خود فریبی می‌کند.) یعنی برو با کسانی همنشین شو که اولا چاپلوسی تو را نمی کنند 🔰ثانیا حتی ایراد تو را خیلی صادقانه می گویند چون با حقیقت کار دارند، نه با خوشایند حاکم . 🔸نکته دوم این است که امیرالمومنین انتظار دارند چون نماینده و نمایشگر حاکم جامعه اسلامی هستند خیلی اهل ورع باشند و ورع کارگزاران را نوعی کمک کردن به حاکم می دانند. 📃در نامه ی ۴۵ خطاب به عثمان بن حنیف که خودش فرماندار بصره از طرف مولا علی علیه السلام است و سر سفره سرمایه‌داری در بصره نشسته؛ او را خطاب و عتاب می‌کنند و می‌فرمایند: «تو چگونه ادعا می کنی که نماینده علی هستی در حالی که امام تو هرگز به دو لباس فرسوده اش لباسی اضافه نکرد و بیش از دو قرص نان به غذایی دست نبرد» ❌بعد می فرمایند: « البته تو نمی توانی و شماها نمی توانید مثل علی اینقدر زندگی کنید "وَلكِنْ اَعينُونى بِوَرَع وَ اجْتِهاد و عِفَّة وَ سَداد" حداقل اگر نمی‌توانید مثل علی باشید که نمی توانید، من را کمک کنید با ورع و تلاش زیاد و عفت و استواری در مسیر حق». 🔻بنابراین نظام نمی توانند به هیچ بهانه‌ای تجملاتی و اشرافی زندگی کنند، چون اینها نماینده رهبر جامعه هستند و مردم خواهی نخواهی آنها را نماینده ی حاکم جامعه می‌دانند. 💢لذا از باب "کونوا لنا زینا ولا تکونوا علینا شینا" که امام صادق علیه السلام طبق نقل فرمود: «یک جوری زندگی کنید که باعث و ما باشید نه باعث سرافکندگی و خجالت ما» مصداق این قصه در مورد کارگزاران نظام این است که در جامعه‌ای که اینقدر مشکلات اقتصادی و معیشتی هست آنها هم باید مثل رهبر عزیز انقلاب در نهایت ورع زندگی کنند تا جامعه ناامید نشود. 🎙حجت الاسلام 📗🖋📗🖋📗🖋📗 مارابه دوستان خودمعرفی کنید 👇 @beha_togham_alfaraez
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
🌈 امروز یکشنبه 💐 ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ 🎊 ۱۹ رمضان‌المبارک۱۴۴۲ 🌲 ۲ می ۲۰۲۱ 🌸کانال بها تقام الفرائض در پیام رسان های داخلی و ایرانی:(ایتا، بله، سروش و آیگپ)، به نشانی👇: Sapp.ir/beha_togham_alfaraez Igap.net/beha_togham_alfaraez Ble.ir/beha_togham_alfaraez Eitaa.com/beha_togham_alfaraez
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
🍃آیه ی روز 🍃 🔸سوره توبه، آیه ٨۶: وَإِذَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ أَنْ آمِنُواْ بِاللّهِ وَجَاهِدُواْ مَعَ رَسُولِهِ اسْتَأْذَنَكَ أُوْلُواْ الطَّوْلِ مِنْهُمْ وَقَالُواْ ذَرْنَا نَكُن مَّعَ الْقَاعِدِينَ ⚡️ ترجمه کوتاه : و هرگاه سوره اى نازل شود كه به خداوند ايمان آوريد و همراه پيامبرش جهاد كنيد، صاحبان ثروت (منافقان)، از تو اجازه ى مرخصى (براى فرار از جبهه) مى خواهند و مى گويند: ما را واگذار تا با خانه نشينان، (آنان كه از جنگ معافند و بايد در خانه بنشينند) باشيم. 💥توضیح آیه : مراد از «سوره» مجموعه اى از آيات است كه موضوع خاصّى را بيان مى كند. لذا به قسمتى از يك سوره نيز «سوره» گفته شده است. 🍁 جهاد، لازمه ى ايمان به خداست. 🚫منافق، ضعف، نفاق و ترس خود را از رفتن به جهاد، با اجازه ى مرخّصى توجيه می کند. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 مارابه دوستان خودمعرفی کنید 👇 @beha_togham_alfaraez
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
🌺نگاهی به دعای روز نوزدهم ماه رمضان :🌺 🍂 اَللَّـهُمَّ وَفِّرْ فيهِ حَظّي مِنْ بَرَكاتِهِ، وَسَهِّلْ سَبيلي اِلي خَيْراتِهِ، وَلا تَحْرِمْني قَبُولَ حَسَناتِهِ، يا هادِياً اِلَي الْحَقِّ الْمُبينِ. 1⃣خدایا ماه رمضان و لیالی قدر، پر از برکت و رحمتند. تو مرا از این برکات عظیم بهره مند فرما تا محروم نمانم، و بهره ام را نیز زیاد و فراوان ساز. 2⃣خدایا راه دستیابی به خیرات و برکات این ماه را برایم هموار و آسان فرما و موانع را دورنما تا توفیقاتت شامل حالم شده واز خیرات بی نصیب نمانم. 3⃣خدایا فقط توفیق کافی نیست، بلکه پس از انجام عمل، مقبول شدنش مهم است. بنابراین نیکی هایم را بپذیر و مرا محروم نفرما. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 مارابه دوستان خودمعرفی کنید 👇 @beha_togham_alfaraez
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
بِها تُقام الفَرائِض(امربه نیکی ونهی از بدی)
🗳در #انتخابات تکلیف گرا باشیم نه #مصلحت‌اندیش: ⚠گاهی نیز #مصالح_خانوادگی و قوم و قبیله‌ای در اولوی
🗳در تکلیف گرا باشیم نه :👇 🔰تجربه یکی دو دهه اخیر نیز نشان داده که این نوع سبب شده تا در بسیاری از موارد، افرادی در مناصب حکومتی و قانونگذاری قرار بگیرند که برای اهداف خاص پا به عرصه رقابت‌های انتخاباتی گذاشته و یا فاقد توانایی‌های لازم برای آن پست و جایگاه بوده‌اند. ✅در هر حال همان‌گونه که خداوند در قرآن می‌فرماید؛ «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ»سرنوشت هیچ قومی تغییر نخواهد کرد، مگر این‌که خود مردم برای اصلاح رفتارشان اراده کنند، بهبود شرایط کشور جامعه در ابعاد مختلف، مستلزم  و در نحوه گزینش کاندیداها در موضوعات مختلف و انتخاب افراد واقعاً اصلح و واجد شرایط بهتر است. 💢این موضوع یعنی  مبتنی بر عقل و اندیشه همان نکته‌ای است که هم بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) همواره بر آن تأکید داشتند و هم جانشین بر حق ایشان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (دامت برکاته) پیوسته بر آن تأکید دارند. 🌹حضرت امام (ره) در راستای آیات و روایات اسلامی، در این رابطه (تکلیف‌گرایی) توصیه‌های متعددی دارند و در یکی از سخنرانی‌هایشان (صحیفه نور – جلد ۲۱ – صفحه ۲۸۴) می‌فرمایند؛ «همه ما مأمور به ادای و نه مأمور به نتیجه» که البته این مفهوم به معنای صرف‌نظر کردن از اخذ نتیجه نیست، بلکه منظور انجام تکلیف به شکل معقول منطقی و با به خدا و در جهت رضای خداوند است. ادامه دارد... 🗳🗳🗳🗳🗳🗳🗳 مارابه دوستان خودمعرفی کنید 👇 @beha_togham_alfaraez
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
بِها تُقام الفَرائِض(امربه نیکی ونهی از بدی)
🌹شرح #حکمت4 🔰 قسمت #یازدهم 🔷2. #جایگاه_ورع: 🔻سرفصل دیگری که پیرامون ورع در نهج البلاغه بیان شده ج
🌹 شرح 💠 قسمت 🌹امیر المومنین علی علیه السلام در پایان حکمت چهارم می فرمایند: « و چه همنشین خوبی است راضی بودن». 👈منظور از این راضی بودن از خدا و تقدیرات الهی است. در نهج البلاغه شریف پیرامون رضایت خدا از انسان و رضایت انسان از خدا مطالب بسیار مهم و جالبی وارد شده است: ❌ نکته اول: اینکه اگر خدا از ما راضی باشد نارضایتی همه عالم ضرری به ما نمی زند ولی برعکس هیچ چیزی جایگزین خدا نمی‌شود. در نامه ۲۷ میخوانیم : ❤️ «خشنودی خدا جایگزین هر چیزی هست ولی هیچ چیزی جایگزین خشنودی خدا نمی شود». ❌ نکته دوم: این است که ما باید تلاش کنیم و طوری زندگی کنیم و طوری کار کنیم که موجبات و مؤمنین را فراهم نماییم و نشانه آن هم این است که بتوانیم برای همه تصمیمات و مواضع و کارها و رفتارهایمان عذری پذیرفته و موجه داشته باشیم. 🌸حضرت در پایان نامه مفصّل ۵۳ که معروف به عهدنامه مالک اشتر است، چنین دعا می نمایند : «از خداوند بزرگ با رحمت گسترده و قدرت برترش در انجام تمام خواسته ها ، درخواست می‌کنیم که به آنچه موجب او است، من و تو را موفق فرماید که نزد او و خلق او دارای عذری روشن باشیم». 🔻یعنی نشانه اینکه ما توانستیم خداوند را به دست بیاوریم این است که برای هر کاری که انجام می دهیم دلیل موجهی بتوانیم دست و پا کنیم. 🌸در صفت هم حضرت در خطبه ۸۳ این ویژگی را بیان می‌کنند که : « تمام همت این است که با رغبت به دنبال جلب رضایت خدا بروند». 🌹حضرت در خطبه ۸۳ میفرمایند: « از خدا مانند خردمندی بترسید که ایام زندگی را با شتاب در اطاعت پروردگار گذرانده است و در فراهم آوردن خشنودی خدا با رغبت تلاش کرده است». ❓چه چیز می تواند به خدا ضربه بزند؟ اینکه انسان بخواهد ظاهری فریبنده و خوشایند مردم داشته باشد در حالیکه خدا را ناراضی کرده است. 💢حضرت در حکمت ۲۷۶ در قالب دعا و استعاذه به پروردگار متعال اینگونه می فرماید: «خدایا به تو پناه میبرم که ظاهر من در برابر دیده ها ولی درونم در آنچه که از تو پنهان می دارم زشت باشد و بخواهم با اعمال و رفتاری که تو از آن آگاهی توجه مردم را به خودم جلب کنم و چهره ظاهرم را زیبا نشان داده و با اعمال نادرستی که درونم را زشت کرده به سوی تو آیم تا به بندگانت نزدیک و از خشنودی تو دور گردم به خدا پناه می بریم». 🔻آثار : آثار خشنودی خدا هم بحث دیگری است که در نهج البلاغه آمده است. 💢 یکی از این آثار این است که انسانی که به روزی خدا خشنود باشد، و نمی شود و اصلاً افسردگی سراغ او نمی‌آید. در حکمت ۳۴۹ می خوانیم: «کسی که به روزی خدا راضی باشد اندوهگین نمی شود». 💢 دوم اینکه این از خدا در نهج البلاغه مایه امنیت و رحمت شمرده شده است. در خطبه ۱۶۰ می خوانیم : «فرمان خدا قضای حتمی و حکمت است و خشنودی او مایه و رحمت است». ❓خدا چه زمانی از انسان و ناراضی می شود؟ 💯در نهج البلاغه چهار عمل بیان شده است که موجبات ناخشنودی خدا را فراهم می کند؛ در خطبه ۱۵۳ می‌فرماید: ⭕️«از واجبات قطعی خدا در قرآن حکیم که بر آن پاداش و کیفر می دهد و به خاطر آن خشنود شده یا خشم می گیرد این است که اگر انسان یکی از را داشته و بدون توبه خدا را ملاقات کند، هر چند خود را به زحمت اندازد یا عملش را خالص گرداند فایده‌ای نخواهد داشت و آن صفات ناپسند این است: 👈1. شریکی برای خداوند در عبادت واجب برگزیند که هم یک نوع شرک است. 👈2. خشم خویش رابا بیگناه فرونشاند. 👈3. بر به خاطر کاری که دیگری انجام داده عیب جویی کند و طعنه بزند. 👈4. به خاطر حاجتی که به مردم دارد در دین خدا بگذارد». 🎙 حجت الاسلام 📘🖌📘🖌📘🖌📘🖌📘 مارابه دوستان خودمعرفی کنید 👇 @beha_togham_alfaraez
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
🌈 امروز دوشنبه 💐 ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ 🎊 ۲۰ رمضان‌المبارک۱۴۴۲ 🌲 ۳ می ۲۰۲۱ 🌸کانال بها تقام الفرائض در پیام رسان های داخلی و ایرانی:(ایتا، بله، سروش و آیگپ)، به نشانی👇: Sapp.ir/beha_togham_alfaraez Igap.net/beha_togham_alfaraez Ble.ir/beha_togham_alfaraez Eitaa.com/beha_togham_alfaraez
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
🍃آیه ی روز 🍃 🔸سوره توبه، آیه ٨٧: رَضُواْ بِأَن يَكُونُواْ مَعَ الْخَوَالِفِ وَطُبِعَ عَلَي قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لاَ يَفْقَهُونَ ⚡️ ترجمه کوتاه : منافقان راضى شدند كه در جنگ شرکت نکنند و با متخلّفان و خانه نشينان باشند و بر دلهاى آنان مُهرزده شده است، از اين رو نمى فهمند. 💥توضیح آیه : منافقان، دل مرده اند و قلبشان مهر خورده. 🚫دنياطلبى، رفاه زدگى و روحيّه ى نفاق، ديد صحيح و شناخت عميق را از انسان مى گيرد. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 مارابه دوستان خودمعرفی کنید 👇 @beha_togham_alfaraez
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
🌺نگاهی به دعای روز بیستم ماه رمضان :🌺 🍂 اَللَّـهُمَّ افْتَحْ لي فيهِ اَبْوابَ الْجِنانِ، وَاَغْلِقْ عَنّي فيهِ اَبْوابَ النّيرانِ، وَوَفِّقْني فيهِ لِتِلاوَةِ الْقُرْ انِ، يا مُنْزِلَ السَّكينَةِ في قُلُوبِ الْمُؤْمِنينَ. 1⃣خدایا درهای بهشت را برویم بازکن. البته درهای بهشت فقط با عمل صالح باز میشود. پس مرا موفق به انجام تمام اعمال صالح بفرما تا تمام درهای بهشت برویم باز شود. 2⃣خدایا درهای جهنم را نیز برویم ببند. و مرا از لغزش و گناه دور فرما، چراکه هر گناهی، دری از درهای جهنم را بروی انسان باز میکند. 3⃣راه رسیدن به بهشت و دور شدن از جهنم، تلاوت قرآن و تمسک به اهل بیت که قرآن ناطقند است، زیرا کلید تمام اعمال صالح و گناهان در قرآن است. پس خدای من، مرا موفق به تلاوت قرآن بفرما. ☘خدایا تلاوت و عمل به قرآن است که انسان را به آرامش می‌رساند. پس این آرامش را به من عطا کن. 🍃 ای آرامش بخش قلوب مؤمنان.🍃 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 مارابه دوستان خودمعرفی کنید 👇 @beha_togham_alfaraez
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
🐝 باشیم نه مگس: ✅قطعا و دلسوزانه می تواند در رفع و کاهش مشکلات و در نتیجه و رشد کشور موثر واقع شود. 👈بنابراین هیچ کس نمی تواند مخالف ، دلسوزانه و منطقی باشد. 👈اما همین انتقاد، آنگاه که بدون توجه به و علل واقعی بروز مشکلات و موجه یا غیر موجه بودن آنها. 👈و در نتیجه بر اساس و غیر مستند و بی پایه و اساس شکل بگیرد. 👈یا از روی و تعصب کور به بازتاب القائات هدفمند دشمنان منتهی شود. 👈یا خدای ناخواسته از روی و کینه و و یا برداشتهای غلط ما شکل بگیرد، ⚠نه تنها مفید نخواهد بود، بلکه بر خواهد افزود، ⚠بی شک در چنین مواردی ما هم در بروز ناشی از این رفتار سهیم خواهیم بود و لذا باید در دنیا و آخرت پاسخگوی کار خود باشیم. 👈با بررسی رفتار و مگس، در پاره ای از موارد حدفاصل و را می توان به رفتار این دو موجود تشبیه کرد. ادامه دارد.... ✅مثبت و مثبت ⚠⚠⚠⚠⚠⚠ مارابه دوستان خودمعرفی کنید 👇 @beha_togham_alfaraez
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
بِها تُقام الفَرائِض(امربه نیکی ونهی از بدی)
🗳در #انتخابات تکلیف گرا باشیم نه #مصلحت‌اندیش:👇 🔰تجربه یکی دو دهه اخیر نیز نشان داده که این نوع #مص
🗳در تکلیف گرا باشیم نه 🔰بخش 🌹به تعبیر رهبر معظم انقلاب؛ « صحیح آن است که انسان در راه رسیدن به نتیجه مطلوب براساس و از کارهای ضدتکلیف و نامشروع پرهیز کند. ✅انسانی که برای رسیدن به نتیجه براساس عمل می‌کند، اگر به نتیجه مطلوب هم نرسد، احساس و نمی‌کند. هیچ منافاتی با دنبال نتیجه بودن، ندارد.» 🌹رهبر معظم انقلاب در موارد مختلف از جمله در جریان دیدار تاریخ ۶/۵/۹۲ دانشجویان دانشگاه‌ها با ایشان، ضمن اشاره به جمله معروف امام خمینی (ره) در این رابطه (جمله بالا) مجدداً می‌فرمایند: ❌« گرایی هیچ منافاتی با دنبال نتیجه بودن، ندارد.»❌ ⭕کلام آخر این که؛ بیان این نکات به معنای نفی مطلق نیست، زیرا گاهی با شرایطی مواجه می‌شویم که اجتناب ناپذیر است، ✅اما به مصداق ضرب المثل برگرفته از شعر حافظ که می‌گوید؛ ❌«هر جایی و هر مکانی دارد» 💯قطعاً نمی‌تواند در همه موارد کاربرد داشته باشد. 🗳🗳🗳🗳🗳🗳🗳🗳 مارابه دوستان خودمعرفی کنید👇 @beha_togham_alfaraez
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
🔰هدف از به سر گرفتنمان چه چیزی باشد، بهتر است؟ 🔹اگر قرآن به سر مى گذاريم، هدف تنها اين نباشد كه خدا ما را بيامرزد، ما را به جهنم نبرد، ما را به بهشت ببرد. 💢اينها ريخت و پاش سفره است. وقتى يك دوستى سفره اى پهن مى كند، مائده الهى و مَأدبة الهى چيد، خود را به بهترين وجه پذيرايى مى كند. ✅وقتى مهمان ها برخاستند، سفره برچيده مى شود، آن ريزه هاى سفره را مى ريزند؛ مرغ ها آن سفره را مى چينند. 🔹ريزه سفره اين است كه كسى نسوزد، به نرود. اينها شب قدر نيست. 🔷 آن است كه انسان طيّار گونه دست هزارها نفر را بگيرد و به بهشت ببرد. ✅در دنيا رفتار او، گفتار او، سيرت او، سريرت او، سنّت او آموزنده باشد. ✅هزارها نفر را زنده كند و در آخرت هم هزارها نفر را به همراه خود به بهشت ببرد. 👈اگر ما بتوانيم در كنار و دولت قرآن بنشينيم، چرا در ته صفوف و صَفُّ النِعال قرار بگيريم به دنبال آن ريزه هاى سفره تكان ها باشيم كه از سفره ی تكانده شده چيزى به ما برسد. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 مارابه دوستان خودمعرفی کنید 👇 @beha_togham_alfaraez
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
بِها تُقام الفَرائِض(امربه نیکی ونهی از بدی)
🌹 شرح #حکمت4 💠 قسمت #دوازدهم 🌹امیر المومنین علی علیه السلام در پایان حکمت چهارم می فرمایند: « و چ
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح 💠 قسمت 🌹امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۵ نهج البلاغه سه اصل و قاعده و ضابطه برای حیات حرفه ای و مؤثر بیان فرموده اند که عبارتند از : علم، آداب و تفکر. ✅ می فرمایند : « میراثی گرانبهاست و آداب زینتهای همیشه نو و تفکر آیینه ای صاف و شفاف است». 👈بنابراین در سه مقوله ، آداب و تفکر باید از نهج البلاغه با هم گفت‌وگو کنیم. 🔷1. : در نهج‌البلاغه شریف مطالب بسیار جالب و بدیع پیرامون علم و دانش آمده است که در چند سطح عرضه می گردد: 🔹1.1 : 🌹حضرت در حکمت ۱۵۴ معتقدند کسی که با علم عمل می‌کند، مثل رونده ای است که در جاده ای واضح حرکت می‌کند و می‌فرمایند: « آنکه از روی عمل می کند مانند رهرویی است که در جاده روشن قدم برمی‌دارد پس باید بنگرد که به پیش می‌رود یا به عقب بر می گردد». 🔻 همچنین در حکمت ۱۴۷ در مقایسه ای جالب بین برای جناب کمیل می‌فرمایند: 💢« ای کمیل بهتر از مال است، زیرا دانش تو را می‌کند در حالی که را تو باید حفظ کنی. 💢مال با خرج کردن می یابد ولی دانش با استفاده کردن می‌یابد. 💢آنکه ساخته و پرداخته مال و ثروت است با و نابودی مال او هم نابود می‌شود و از بین می رود در حالی که حقیقی تا دنیا دنیا هست هستند و باقی هستند.» 🔻 لذا حضرت در حکمت ۱۱۳ معتقدند شرافتی بالاتر از نیست « شرافتی چون دانش نباشد». ♻️خود همین عبارت حکمت ۵ هم یکی از بهترین بیانات برای اثبات ارزش و برتری علم است که فرمود: « الْعِلْمُ وِرَاثَةٌ كَرِيمَةٌ ». ❎همانطور که می دانید و میراث عبارت است از آن اندوخته ارزشمندی که زحمت و تلاش آن را پیشینیان کشیده‌اند و رایگان به دست ما رسیده است . 🔆لذا حضرت می فرمایند که: «علم آن ارث و میراث ارزشمند است» قطعاً ارث و میراثی بالاتر از علم هم نیست. 🔻در حکمت ۴۵۷ در یک استعاره بسیار جالب را بیان می کنند و نسبت آن را با کسی که دنبال دنیا است به زیبایی بیان می‌کنند و فرمودند: ❇️« دوگرسنه هستند که هرگز نمی شوند، یکی طالب علم و دیگری طالب دنیا». 🔰در حکمت ۲۰۵ هم می خوانیم: « هر ظرفی با آنچه در او ریخته می‌شود تنگ می شود غیر از که هرچه در آن بریزید وسیع‌تر و پهناور تر می‌شود». ✅با این نگاه حضرت معتقد هستند که اگر خیر حقیقی بخواهد به کسی روی بیاورد عبارت است از توفیق علم. ✅در حکمت ۹۴ می فرمایند: «خیر آن نیست که و فرزندت زیاد شود بلکه خیر آن است که وحلم و بردباری ات بیشتر شود». ♻️با این نگاه و به خاطر ارزش و اهمیت استثنایی و منحصر به فردی که دانش در نزد امیرالمؤمنین دارد حضرت توصیه می کنند به که حکمت را که اصیل ترین نوع دانش است هر جا که هست بروید و فرا بگیرید. ♻️در حکمت ۸۰ می‌فرمایند: «حکمت گمشده است پس آن را به دست آورید هرچند از اهل نفاق باشد». ♻️و در حکمت ۷۹ می فرمایند: « حكمت را هر كجا كه باشد فراگير، گاهی در سينه منافق است و بی تابی كند تا بيرون آمده و با همدمانش در سينه مومن آرام گيرد. » 🎙 حجت الاسلام 📘🖌📘🖌📘🖌📘🖌📘 مارابه دوستان خودمعرفی کنید 👇 @beha_togham_alfaraez
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰
🌈 امروز سه‌شنبه 💐 ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ 🎊 ۲۱ رمضان‌المبارک۱۴۴۲ 🌲 ۴ می ۲۰۲۱ 🌸کانال بها تقام الفرائض در پیام رسان های داخلی و ایرانی:(ایتا، بله، سروش و آیگپ)، به نشانی👇: Sapp.ir/beha_togham_alfaraez Igap.net/beha_togham_alfaraez Ble.ir/beha_togham_alfaraez Eitaa.com/beha_togham_alfaraez
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
🍃آیه ی روز 🍃 🔸سوره توبه، آیه ٨٨: لَـكِنِ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ جَاهَدُواْ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ وَأُوْلَـئِكَ لَهُمُ الْخَيْرَاتُ وَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ⚡️ ترجمه کوتاه : ولى (در مقابلِ منافقانِ رفاه طلب وگريزان از جنگ،) پيامبر و مؤمنانِ همراه او، با اموال و جانهايشان جهاد كردند واينانند كه همه ى خيرات ونيكى ها براى آنان است و همانانند رستگاران. 💥توضیح آیه : منافقان مپندارند با نيامدنشان به جهاد، اسلام بى ياور مى ماند. 🔴تنها ايمان به پيامبر كافى نيست، همراهى با او نيز لازم است. ✅ جهاد با مال و جان، مايه ى نزول خيرات و بركات الهى، و عامل رستگاری است. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 مارابه دوستان خودمعرفی کنید 👇 @beha_togham_alfaraez
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
🏴ناله کن اى دل به عزاى گریه کن اى دیده براى 🏴کعبه ز کف داده چو گشته سیه پوش عزاى على 🏴ماه دگر در دل شب نشنود صوت و دعاى على 🏴واى امیر کشته شد خانه غم گشته،سراى على 🏴شهادت مولای مظلوم ، تسلیت و تعزیت باد 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 مارابه دوستان خودمعرفی کنید 👇 @beha_togham_alfaraez
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
🌺نگاهی به دعای روز بیست و یکم ماه رمضان :🌺 🍂 اَللَّـهُمَّ اجْعَلْ لي فيهِ اِلي مَرْضاتِكَ دَليلاً، وَلا تَجْعَلْ لِلشَّيْطانِ فيهِ عَلَيَّ سَبيلاً، وَاجْعَلِ الْجَنَّةَ لي مَنْزِلاً وَمَقيلاً، يا قاضِيَ حَوآئِـجِ الطّالِبينَ. 1⃣خدایا دلیل و راهنمایی برایم قرار ده تا مرا بسوی آنچه که رضای توست راهنمایی کند. 2⃣خدایا شیطان، مانع بزرگی بر سر راه رسیدن به رضای توست. مرا از شرش پناه ده و برایش راهی بسوی من قرار مده. 3⃣خدایا اگر موفق به کسب رضای تو گردم و شیطان نتواند در این مسیر مانعم شود، آنگاه امید به ورود به بهشتت را دارم. پس بهشت را منزل و آسایشگاهم قرار ده. 🍃ای برآورنده حاجات درخواست کنندگان، فقط تو میتوانی مرا به این خواسته ها برسانی.🍃 @beha_togham_alfaraez
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
بِها تُقام الفَرائِض(امربه نیکی ونهی از بدی)
🐝 #زنبورعسل باشیم نه مگس: ✅قطعا #انتقادبجا و دلسوزانه می تواند در رفع و کاهش مشکلات و در نتیجه #پیش
🐝 باشیم نه مگس: ✅قطعاً نمی‌توانیم منکر برخی محسوس و نامحسوسی باشیم که جامعه ما به‌خصوص در سال‌های اخیر با آن دست به گریبان شده است و یا مدعی شویم که همه مشکلات حاصل مستمر دشمنان است. ✅البته این یک واقعیت است که کشور ما به خاطر شرایط خاص خود، با مضاعف ناشی از دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی مواجه است و لذا وجود برخی از مشکلات طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است، اما برخی از مشکلات نیز وجود دارد که صرفاً ناشی از ناتوانی و و بعضاً خیانت و فرصت‌طلبی برخی از مدیران و مسئولین است. 🔰بنابراین؛ نباید انتظار داشت که هیچ‌گونه انتقادی وجود نداشته باشد،اماهمان‌گونه که رهبرمعظم انقلاب اسلامی (دامت برکاته) بارها و بارها متذکر شده‌اند، باید مستند و قابل دفاع، واقعی و ، سازنده و مؤثر و با در نظر گرفتن مصالح مردم و منافع کشور باشد، چرا که در غیر این‌صورت می‌تواند به سیاه‌نمایی و مردم و در نتیجه افزایش مشکلات و تشدید تهدیدات منجر شود. در واقع انتقاد کردن..... ⚠⚠⚠⚠⚠⚠⚠⚠ مارابه دوستان خودمعرفی کنید 👇 @beha_togham_alfaraez
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
بِها تُقام الفَرائِض(امربه نیکی ونهی از بدی)
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح #حکمت5 💠 قسمت #اول 🌹امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۵ نهج البلاغ
🌹 شرح 🔰 قسمت 🔹1.2تقسیم بندی : 🔻حضرت گاهی رابه علم فطری وعلم اکتسابی تقسیم می‌کنند و گاهی به علم نافع و غیر نافع. ببینیم این ها نسبت و رابطه شان به همدیگر چیست؟ 🔸1.2.1 یانبودن علم: 🔹درحکمت ۳۳۸می‌خوانیم: ✅«دانش بر دو قسم است: 🔻 ((که در نهاد انسان قرار داده شده است)) 🔻 ((که از استاد و کتاب و چیزهای دیگر ما یاد می گیریم)) هر گاه با دانش و فطری هماهنگ نباشد سودی نمی دهد ». ✅بنابراین مسئله مهم این است که آیا علمی که ما می آموزیم نافع هست یا نافع نیست؟ ✅در مورد و علم غیرنافع حضرت دوملاک ومعیارمعرفی فرمودند: ❓یک اینکه آیا به آن علم عمل می‌شود یا نه؟ ❓دوم اینکه آیا آن علم تبدیل می‌شود به یا نه ؟ ❌درباره عمل به علم مطالب بسیار جالبی در نهج البلاغه است در حکمت ۹۲ می‌خوانیم: 💢« دانش آن است که تنها بر سر زبان‌ها باشد و بالاترین دانش آن است که در اعضای بدن انسان آشکار می گردد». ⭕یا در حکمت ۳۶۶ می فرمایند: «دانش در کنار عمل است پس هر کس که بداند عمل می‌کند و علم ، عمل را فرا می خواند اگر عمل اجابت کرد علم می‌ماند و گرنه کوچ می‌کند و می‌رود». 🔻 در حکمت۱۰۷ نهج البلاغه کار به جایی می‌رسد که حضرت می فرمایند: 💢«چه بسا انسان عالمی که جهلش او را کشته است». ❓چرا در حالی که عالم است جاهل است؟! ❌می فرمایند:« علمی که داشته همراهش بوده اما سودی نبرده». 💢یعنی به آن علم عمل نکرده است. با این نگاه حضرت در حکمت ۲۷۴ به ما توصیه می فرمایند: ⭕«دانش خود را و یقین خود را شک قرار ندهید». ✅یعنی با وجود اینکه علم دارید مثل نادانها عمل نکنید و به علم خود عمل کنید. ✅و در حالی که دارید اینقدر وسواس نداشته باشید و مثل انسان هایی که شک دارند متوقف و متحیر نشوید. 💢در ادامه می فرمایند: «هر گاه دانستید به دنبال عمل باشید و چون یقین پیدا کردید اقدام کنید». 🌹در نظرحضرت علی علیه السلام عالم بی عمل پست ترین موجود است. ❌مثلا در خطبه ۱۱۰ می‌خوانیم : ⚠« که به دانش خود عمل نکند مانند سرگردانی است که از نادانیش بیدار نمی شود بلکه حجت و برهان علیه عالم بی عمل نسبت به جاهل بزرگتر و حسرت و اندوه او پیوسته تر است و او است که نزد خدا از همه بیشتر سرزنش می‌شود». ❌یا درباره کسانی که علم می کنند درحالی که واقعا عالم نیستند در خطبه ۸۷ آنها را حیوان های عالم نما معرفی می فرماید و می‌فرمایند: «بنده ی دیگری است که عالم نامیده می‌شود، اما عالم نیست، پس چهره چنین کسی چهره انسان ولی قلب او قلب حیوان است. 💢نه راه رسیدن به را می شناسد تا به دنبال آن برود و نه راه رسیدن به گمراهی را می‌داند تا از آن روی برگرداند پس انسانی با این صفات مرده ای است درمیان زندگان ». 🔻با این توصیفات حضرت به جابر بن عبدالله انصاری در حکمت ۳۷۲ اینگونه بیان می کنند که : ❌«عالمی که به عمل میکند یکی از چهار ستون برقراری دین و دنیا است. ❌می فرمایند: « ای جابر دین و دنیا به چهار کس پایدار است عالمی که به علم خویش عمل می‌کند، نادانی که از آموختن ننگ ندارد، بخشنده ای که از بخشش به جا نکند و فقیری که آخرت خویش را به دنیا نفروشد. پس اگر عالم به علم خویش عمل نکند نادان هم از آموختن سرباز می‌زند ». ❓چرا ؟ چون می‌گوید اگر این علم فایده‌ای داشت چرا خود اهل علم به آن عمل نمی‌کند . 🔻نکته دیگری که درباره عمل به علم به عنوان نافع شدن علم بیان فرمودند در نامه ۳۱ خطاب به امام مجتبی سلام الله علیها فرمودند: ✅«بدان که دردانشی که نافع نیست، خیری هم نیست وآموختن دانشی که سزاوار نیست سودی هم ندارد ». ✅پس معیار اول در نوع بودن علم این است که به آن علم عمل شود. علمی که به آن عمل شود نافع است و علمی که به آن عمل نکنیدنافع نیست. 🔸1.2.2 : ❓آیا این علم از ذهن به قلب هم سرایت کرده است؟ ❓به تعبیر دینی آیا این علم از مرحله دانش به ایمان تبدیل شده است یا نه؟ ✅اگر به تبدیل شد آن موقع حتماً نافع است. حضرت در خطبه ۱۵۶ می‌فرمایند:« به وسیله ایمان علم آبادمی شود». 🎙 حجت الاسلام 📘🖌📘🖌📘🖌📘🖌📘 @beha_togham_alfaraez
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
🌈 امروز چهارشنبه 💐 ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ 🎊 ۲۲ رمضان‌المبارک۱۴۴۲ 🌲 ۵ می ۲۰۲۱ 🌸کانال بها تقام الفرائض در پیام رسان های داخلی و ایرانی:(ایتا، بله، سروش و آیگپ)، به نشانی👇: Sapp.ir/beha_togham_alfaraez Igap.net/beha_togham_alfaraez Ble.ir/beha_togham_alfaraez Eitaa.com/beha_togham_alfaraez
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
🍃 آیه ی روز 🍃 🔸سوره توبه، آیه ٨٩: أَعَدَّ اللّهُ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ⚡️ ترجمه کوتاه : خداوند براى آنان باغهايى (در بهشت) آماده ساخته كه نهرها از پاى (درختان) آنها جارى است، و در آنجا جاودانند. اين همان رستگارى بزرگ است. 💥توضیح آیه : پاداش مجاهدان، از پيش آماده شده است. ☘اقامت دائمى در بهشتِ رحمت الهى، سعادت واقعى است. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 مارابه دوستان خودمعرفی کنید 👇 @beha_togham_alfaraez
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
🍃 آیه ی روز 🍃 🔸سوره توبه، آیه ٨٩: أَعَدَّ اللّهُ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ⚡️ ترجمه کوتاه : خداوند براى آنان باغهايى (در بهشت) آماده ساخته كه نهرها از پاى (درختان) آنها جارى است، و در آنجا جاودانند. اين همان رستگارى بزرگ است. 💥توضیح آیه : پاداش مجاهدان، از پيش آماده شده است. ☘اقامت دائمى در بهشتِ رحمت الهى، سعادت واقعى است. 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 مارابه دوستان خودمعرفی کنید 👇 @beha_togham_alfaraez
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰