#سخن_بزرگان
#احترام_به_اساتید
#نکته_اخلاقی
💠 احترام به اساتید و بزرگان در کلام آیتالله #سبحانی (دام ظله)
🔻 آیتالله جعفر سبحانی در هنگام نقد مرحوم قهپایی فرمود:
🔹 «به خاطر حفظ احترام نگفتیم «صحیح نیست»، احترام بزرگان را باید حفظ کرد. من درس امام (ره) را مینوشتم. روزی مطلبی را از مرحوم آیتالله حائری (ره) نقل کردم، امام به ایشان اشکال داشت و من در مقام نوشتن، نوشتم «والظاهر انه فاسد».
🔸 همه جزوه من را ایشان مطالعه میکردند. دیدم زیرش نوشتهاند «همه جا #احترام مشایخ محفوظ باشد» و خط زدند و نوشته بودند «انه غیر تام».
🔹 و لذا از آن زمان که سال 1373 قمری بود دیگر درباره مشایخ واژه «وهو مردود یا و هو فاسد» را نمیگوییم و خیلی بخواهیم جسارت کنیم، میگوئیم «والظاهر انه غیر تام».
📚 برگرفته از فرمایشات معظمله در جلسه ششم درس رجال (سال 1365 ش)
🔺 ارسالی از جناب استاد قلیپور (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین)
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#سخن_بزرگان
#مقاله_نویسی
#اهمیت_نوشتن
🏴 با عرض تسلیت به مناسبت شهادت رسول مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی (صلیاللهعليهوآلهوسلم)
🖋 قال رسول الله ص: «اكتُبُوا العِلمَ قبلَ ذَهابِ العُلَماءِ و إنّما ذَهابُ العِلمِ بِمَوتِ العُلَماءِ».
💎 رسول خدا ص: «دانشها را مکتوب کنید، پیش از آنکه دانشمندان از دست بروند، که با از دست رفتن دانشمندان، دانش نیز از دست میرود».
📚 مکاتیب الرسول، احمدی میانجی، ج1، ص361؛ میزانالحکمة، ج ۸، ص ۳۲۴
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#نکات_رجالی
#حجیت_قول_رجالی
💠 وجه حجیت قول رجالی:
1️⃣ نظریه اول (مرحوم خویی): حجیت قول رجالی از باب حجیت خبر #ثقه در موضوعات است. لذا در خود رجالی هم امامی بودن شرط نیست و صِرف وثاقت کافی است. بنابراین قول امثال علی بن حسن بن فضال #فطحی هم در تضعیف و توثیق پذیرفته میشود.
2️⃣ نظریه دوم (صاحب معالم ): حجیت قول رجالی از باب حجیت #بینه (دو شاهد عادل) است؛ پس حتماً باید از روی حس باشد و حداقل #دو شاهد عادل (ثقه امامی) باشند.
3️⃣ نظریه سوم (مرحوم مامقانی در تنقیح المقال که به مشهور هم نسبت میدهد): حجیت قول رجالی از باب حجیت قول #خبره است؛ که در این صورت #وثاقت عقلایی شرط است، نه عدالت. بنابراین قول غیرامامی نیز پذیرفته است.
4️⃣ نظریه چهارم (از بعضی از کلمات آیة الله شبیری استظهار میشود): حجیت قول رجالی از باب ظن حاصل در ظرف #انسداد است؛ که در این صورت اگر دسترسی به ثقه ممکن نباشد، قول غیرثقه نیز پذیرفته میشود.
🔺 ارسالی از جناب حجت الاسلام حسین موحدی
📚برگرفته از فرمایشات استاد حسینی شیرازی (زید عزه) در کلاس رجال مدرسه شهیدین
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#نکات_اصولی
#متعلق_امر
💠 امر به چه چیزی تعلق میگیرد؟
✅ وقتی مولی امر میکند و مثلا میگوید: «صلّ»، در این صورت سوال این است که متعلق امر مولی چه چیزی است؟
🔻 متعلق اوامر میتواند یکی از این امور زیر باشد:
1️⃣ متعلق امر نماز #خارجی است.
این فرض نمیتواند درست باشد؛ زیرا اگر متعلق امر همان نماز خارجی باشد، فرض این است که آن نماز در خارج موجود است و لذا امر به آن، طلب حاصل است.
2️⃣ متعلق امر #طبیعت نماز است.
این فرض هم نمیتواند درست باشد؛ زیرا با توجه به اینکه طبیعت شی (بما هیهی) جایگاهش تنها در ذهن است، اگر مکلف در ذهنش مفهوم صلاۀ را ایجاد کند، باید کفایت کند.
3️⃣ متعلق امر #عنوان صلاۀ است، لکن عنوان #فانی در معنون.
فرض سوم درست است.
🔹به این بیان که مولی صلاتهایی که در خارج شانیت وجود را دارند، اراده میکند، ولی از آنجایی که راهی به گفتن آنها ندارد، لفظ صلاه را صد در صد در عنوان استعمال می کند؛ زیرا مرتبه استعمال هیچ ربطی به ملاحظه ندارد. ولی عنوان را به نحو #آلی در نظر می گیرد؛ به این صورت که کاملا فانی در معنون است. پس بازگشت امر به عنوان، به امر به معنون است و به عبارت دیگر متعلق اوامر طبیعت بما هی توجد فی الخارج است که شانیت وجود در خارج را دارند.
🔺ارسالی از استاد گوهری (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین)
📚 تقریرات درس خارج اصول استاد علی #عندلیبی (زید عزه) در مدرسه شهیدین
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#آداب_تعلیم_وتعلم
#منیة_المرید
💠 آداب تعلیم و تعلم (7)
🔻 آداب مشترک استاد و طلبه در مجلس درس:
2️⃣ ادب دوم: پرهیز از #سؤالاتبیجا (جدل و مراء و بیآبرو کردن دیگران)
🔹قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «مَنْ تَرَكَ الْمِرَاءَ وَ هُوَ مُحِقٌّ بُنِيَ لَهُ بَيْتٌ فِي أَعْلَى الْجَنَّةِ وَ مَنْ تَرَكَ الْمِرَاءَ وَ هُوَ مُبْطِلٌ بُنِيَ لَهُ بَيْتٌ فِي رَبَضِ الْجَنَّة»
🔸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : كسى كه حق با او باشد و با اين حال #مجادله را رها كند، خانه اى در بالاى بهشت برايش ساخته مى شود و كسى كه وقتى حق با او نيست مجادله نكند، خانه اى در #حومه بهشت برايش ساخته مى شود.
📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص170.
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#شخصیت_شناسی 6
#سید_مرتضی
💠علی بن حسین بن موسی معروف به سیدِ مرتضی، شریف مرتضی و علم الهدی (۳۵۵-۴۳۶ق)
🔻فقیه و متکلم امامی و از شخصیتهای پرنفوذ اجتماعی شیعه در دوره #آل_بویه بود. سید مرتضی مانند پدر و برادرش #سید_رضی، مدتی نقیب طالبیان، امیرالحاج و رئیس دیوان مظالم بود و در بغداد زندگی میکرد و نزد خلفای عباسی و حاکمان آل بویه احترام ویژهای داشت.
🔹داستان رؤیای صادقه شیخ مفید در مورد ایشان و برادرش در شرح حال شیخ مفید گذشت.
🔸الانتصار، الناصریات، الذریعة الی اصول الشریعة، الامالی، تنزیه الانبیاء، الشافی فی الامامة، الدرر و الغرر و... از مهمترین آثار اوست.
🔹شیخ مفید، حسین بن علی بن بابویه (برادر شیخ صدوق)، سهل بن أحمد دیباجی، ابن جندی بغدادی و أحمد بن محمد بن عمران کاتب از #اساتید او و شیخ طوسی، سلار، ابوالصلاح حلبی، عبدالعزیز حلبی و ابوالفتح کراجکی از مهمترین #شاگردان وی میباشند.
🔸سید مرتضی متفکری عقلگرا و جزو بزرگان مکتب کلامی عقلگرای بغداد بود. برخی وی را پایهگذار مکتب کلامی بغداد متأخر دانسته و معتقدند مکتب کلامی سیدمرتضی، اولین مکتبی بود که نظامی منسجم و مفصل از اعتقادات امامیه ارائه کرده است. همچنین این مکتب را عقلگرایانهترین مکتب در کلام امامیه شمردهاند.
🔹سید مرتضی مانند استادش شیخ مفید، حجیت خبر واحد را نمیپذیرفت. به عقیده او استناد به خبر واحد نه تنها در موضوعات اعتقادی، بلکه در فقه نیز جایز نیست. به نظر او، عدالت راوی در حجیت خبر واحد شرط است.
📚 ر.ک: طبقات اعلام الشیعه ج2، ص120، روضات الجنات، ج4، ص259
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#معرفی_کتاب
#روششناسی
#علوم_سیاسی
#علوم_انسانی_اسلامی
💠 کتاب «روششناسی علوم سیاسی بر اساس رابطه عقل و نقل» تألیف هادی جلالی اصل (از دانش آموختگان و اساتید مدرسه علمیه شهیدین)
🔻معرفی کتاب:
🔹یکی از سئوالات مهم روش شناختی در حیطه علوم سیاسی که با توجه به اعتبار توأمان عقل و نقل، مجال بروز می یابد، چیستی رابطه این دو منبع معرفتی با یکدیگر و جایگاه هر کدام در علوم سیاسی است. تبیین رابطه عقل و نقل مستلزم تعیین حدود اعتبار و حجّیت هر کدام از این دو دلیل است و این دو، بسته به نوع موضوع مورد بررسی، میتوانند دارای حجّیت اصولی یا معرفت شناختی باشند.
✅ این کتاب با در نظر گرفتن استلزامات حجّیت اصولی عقل و نقل، به تبیین روش شناختی علوم سیاسی بر اساس رابطه عقل و نقل پرداخته است.
🔸 این کتاب در حقیقت به بیان رابطه عقل و نقل در علوم انسانی به طور کلی پرداخته اما این رابطه را بر علوم سیاسی تطبیق کرده است
🔹این کتاب با استفاده از ظرفیت اصول فقه و با تأکید بر مبانی اصولی امام خمینی(ره) به بیان رابطه عقل و نقل در علوم سیاسی پرداخته است.
🔸 بخش عمده کتاب به بیان رابطه عقل و نقل در اصول فقه می پردازد و این رابطه را در سه بخش حکم شناسی، موضوع شناسی و مصداق شناسی مورد بررسی قرار داده است. بنابراین برای طلابی که به دنبال شناخت جایگاه عقل و رابطه آن با نقل در فقه هستند نیز مفید بوده و به شکل گیری الگویی از رابطه عقل و نقل در فقه کمک می کند.
📚 این کتاب به همت دانشگاه باقرالعلوم ع در 419 صفحه به چاپ رسیده است.
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین
🆔@Dar_masire_ejtehad
#نکات_رجالی
#تفکیک_حجیت_توثیقات_تضعیفات
💠 درمورد تفاوت حجیت توثیقات و تضعیفات رجالی، اقوالی وجود دارد:
✅ قول اول (مشهور): برخی از بزرگان مثل مرحوم خویی به طور مطلق حجیت قول رجالی را اثبات میکنند و لذا فرقی بین حجیت تضعیف و توثیق از نظر ایشان وجود ندارد.
✅ قول دوم: برخی مثل آیة الله شبیری و فرزندشان، بین تضعیف و توثیق فرق قائل شده اند. طبق این قول:👇👇
🔻تضعیفات رجالی: برای بقیه مجتهدین حجت نیست؛ چرا که در تضعیفات، همیشه یک عاملِ همیشه تاثیرگذار وجود دارد که بحث تضعیفات را به وادیِ حدس و اجتهاد میکشاند؛
مثلا می توان گفت حدود 80 درصد تضعیفات رجالیون شیعه، ریشه در اتهام غلو دارد. فلذا برای بقیۀ مجتهدین حجت نخواهد بود.
🔺توثیقات رجالی: برای بقیه مجتهدین حجت است؛ زیرا عوامل مذکور در توثیقات، در اینجا وجود ندارد و لذا راه حجیت توثیقات راه آسانتری است.
📚برگرفته از جلسات درس رجال استاد حسینی شیرازی زید عزه
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔@Dar_masire_ejtehad
#نکات_فقهی
#شرط_فاسد
✅در شرط فاسد دو قول است:
1️⃣ برخی از فقها شرط فاسد را مفسد اصل عقد می دانند.
2️⃣برخی دیگر قائل به این هستند که شرط فاسد مفسد عقد نیست.
🔻اما علت این دو قول:
🔸شرط فاسد مفسد است؛ زیرا مطلوب متعاملین واحد است و فرد بدون این شرط اصلا معامله نمی کند. به عبارت دیگر «الشرط قید و انتفاء القید یوجب انتفاء المقید».
🔹شرط فاسد مفسد نیست؛ زیرا دو مطلوب در نزد متعاقدین وجود دارد، یکی عقد و یکی شرط. پس شرط امر زائدی بر عقد است و گویا بایع با این یک عقد، دو امر احداث می کند.
📚 برگرفته از درس خارج استاد بیگدلی زیدعزه
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔@Dar_masire_ejtehad
#معرفی_کتاب
#روش_شناسی_اجتهاد
#روش_شناسی_کاربردی_اجتهاد
💠 کتاب «روش شناسی کاربردی اجتهاد » تألیف: حجه الاسلام سید محمد رضا واعظی (از دانش آموختگان و اساتید مدرسه علمیه شهیدین)
🔻ویژگیهای کتاب:
🔹فقدان مباحث «روش شناسی اجتهاد» در نظام آموزش حوزه کاستی هایی را در روند تعلیم فرآیند استنباط به همراه دارد که این کتاب به هدف جبران این کاستی ها تالیف و به چاپ رسیده است.
🔸 در پشت جلد این کتاب آمده است : «روش شناسی اجتهاد» شناختِ مراحلِ تفصیلی و گام به گام به دست آوردن حکم شرعی از نقطه مواجهه با مسئله فقهی تا رسیدن به مطلوب است.
این دانش مسیر حرکت برای استنباط حکم را ترسیم می کند و می توان آن را به «مسیریاب» تشبیه کرد، مسیریابی که راه و روش طیّ آن را نشان داده و می تواند مانعِ وقوع بسیاری از خطاها در روند اجتهاد شود».
🔹 در این کتاب سعی شده مراحل حل مساله فقهی -از مساله شناسی تا نتیجه گیری- و روش های طیّ هر مرحله با زبان ساده و مثالهای روان شرح داده شود و بعد از هر بحث با ارائه تمرین، روند آموزش تکمیل گردد.
🔸 این کتاب به همت «مجمع حامیان جامعه نخبگانی علوم اسلامی انسانی» وابسته به «مرکز خدمات حوزه علمیه» در ۱۵۶ صفحه و هفت فصل برای طلاب سطح تدوین شده و هم اکنون در برخی مدارس علمیه به عنوان متن آموزشی مورد استفاده قرار میگیرد.
🔺 فایل این کتاب در آدرس yaddashthayetalabegi.blog.ir موجود و قابل دانلود است، اما علاقهمندان به نسخه کاغذی برای تهیه این کتاب میتوانند به شماره 09932604978 پیامک ارسال کنند.
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#آداب_تعلیم_وتعلم
#منیة_المرید
💠 آداب تعلیم و تعلم (8)
🔻 آداب مشترک استاد و طلبه در مجلس درس:
3️⃣ ادب سوم: #علمآموزی از هر کسی (هر چند پایینتر از او باشد)
🔹قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «الْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ فَحَيْثُ وَجَدَهَا فَهُوَ أَحَقُّ بِهَا»
🔸پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : #حکمت گمشده #مؤمن است، هر جا که آن را بیاید، او مستحقتر به [دریافت] آن است.
📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 173.
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#نکات_اصولی
#حیطه_ورود_فقیه_در_موضوعات_احکام
✅ موضوعات احکام در یک دسته بندی، به سه قسم تقسیم می شوند:
1️⃣ موضوعات مستنبطه: یعنی موضوعاتی که حقیقت شرعیه هستند و اگر شرع آن عنوان را در این معنی استعمال نمی کرد، عرف چنین استعمالی را متوجه نمی شد؛ مثل خمس و زکات و ... خمس در لغت یعنی یک پنجم ولی در شریعت معنای خاصی دارد.
2️⃣ موضوعات عرفیه با حدود و قیود شرعی: گاهی وقتها موضوع حکم شرعی، عنوان عرفی است ولی شارع مقدس حدود و قیود آن را مشخص کرده است؛ مثلا غنا اگر گفته شود عرفی است، شارع مقدس بدون قید و شرط آن را حرام نکرده است، بلکه با قیود و شرایط خاصی، آن را حرام کرده است.
3️⃣ موضوعات عرفیه بدون حدود و قیود شرعی: گاهی وقتها هم حکم روی عنوان عرفی رفته است، بدون اینکه قید یا شرط خاصی داشته باشد؛ مثل خون که شرع مقدس، حکم به نجاست آن داده است.
🔻وظیفه فقیه نسبت به اقسام سه گانه:
🔸 قسم اول: شناخت موضوعات این قسم قطعا وظیفه فقیه است.
🔹 قسم دوم: شناخت موضوعات قسم دوم ارتباطی با فقیه ندارد ولی استنباط حدود و قیود و شناخت آنها بر عهده فقیه است.
🔸 قسم سوم: مرجع در شناخت موضوعات قسم سوم، فهم عرف است. فقیه نیز اگر در این مورد نظر دهد، به عنوان یکی از عرف نظر می دهد. و چه بسا که غیر فقیه در این قسم از موضوعات، اعرف از فقیه باشد.
🔺ارسالی از استاد گوهری (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین)
📚 تقریرات درس خارج فقه استاد علی #عندلیبی (زید عزه) در مدرسه شهیدین
👈 نکات اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#شخصیت_شناسی 7
#ابوالصلاح_حلبی
✅ تقیالدین بن نجمالدین، معروف به ابو الصلاح حلبی (۳۷۴-۴۴۷ق)، فقیه و متکلم امامی در قرن چهارم و پنجم هجری قمری است.
🔹اساتید:
او از شاگردان سید مرتضی و شیخ طوسی بود. ایشان از حلب به بغداد رفت و در آنجا نزد سید مرتضی درس خواند و در زمره شاگردان مبرِّز او قرار گرفت
🔸 شاگردان:
از شاگردان مشهور وی میتوان به ابن بَرّاج و محمد بن علی کراجکی اشاره کرد.
🔻 نیابت از سه فقیه علی الاطلاق:
ایشان از سوی سید مرتضی (فقیه مشهور قرن پنجم هجری) و پس از او، از سوی شیخ طوسی و سلاّر، مقام نیابت داشت و به نمایندگی از آنان، به حل مشکلات و پاسخ به مسایل شرعی و دینی سرزمین شام میپرداخت. این سه شخصیت، مردم شام را به ابوالصلاح ارجاع میدادند و خود در مسایل آن دیار دخالت نمیکردند. پاسخ آنان به استفتاءکنندگان شامی این بود:
🔹 «ابوالصلاح در بین شماست، او را دریابید».
🔸 لقبهای «خلیفة السید» و «خلیفة الشیخ» بیانگر نیابت ابوالصلاح از سوی سید مرتضی و شیخ طوسی است.
🔻 مکتب فکری:
دیدگاههای فقهی حلبی تا حد زیادی نزدیک به مکتب بغداد و متأثر از نظرات سید #مرتضی است. بر طبق دیدگاه حلبی، منصب قضا تنها در صلاحیت امامان معصوم و نایبان آنهاست و کسانی که به نیابت از امام معصوم عهدهدار امر قضا میشوند، باید ویژگیهایی مانند عقل، بصیرت، ورع، عدالت، بردباری و قصد و تصمیم جدّی در اجرای احکام داشته باشند.
ابوالصلاح در نظریه ولایت فقیه بر بسیاری از فقیهان پیشی گرفته است. وی همچنین حکم به لزوم بر پایی نماز جمعه در زمان غیبت کرده است.
🔹آثار مشهور:
از آثار مشهور وی میتوان #الکافی فی الفقه و تقریب المعارف را نام برد.
⚫️ وفات:
او در ۴۴۷ق در مسیر بازگشت از سفر حج، در رَمله فلسطین وفات نمود.
📚 ر.ک: ابنشهرآشوب، کتاب معالمالعلماء.
🔅لطفا با معرفی این کانال به دوستان و گروه های دیگر، ما را در این امر خیر یاری فرمائید:
https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#سخن_بزرگان
#شرافت_و_ارزش_علم_اصول
💠 از آنجائی که علم #اصول، مجموعه قواعدی است برای استنباط احکام شرعی، پس ارزش و شرافت آن نیز به خاطر علم #فقه خواهد بود.
🔹علم اصول تا جائی که بتواند در حل مشکلات فقهی انسان و جامعه کمک کند، شرافت و ارزش خواهد داشت، اگرچه این شرافت استقلالی نباشد. به همین خاطر اگر به علم اصول، به عنوان علم استقلالی نگاه شود، یا مسائلی در علم اصول مطرح شود که هیچ کمکی در استنباط احکام شرعی نداشته باشد، شرافت و ارزش خود را از دست خواهد داد.
🔸 مرحوم #آخوند "رحمه الله علیه" در این باره می فرماید:
«در استنباط احکام فرعی، و استخراج آن از ادلّه، چاره ای جز مراجعه به علم اصول و مباحث آن نیست. این ضرورت، برای اخباری و اصولی یکسان است. بلی، مقدار نیاز به علم اصول، با توجه به مباحث فقه، شرایط زمانی، استعداد و ویژگی های فقیه، یکسان نیست. لذا اجتهاد در قرن های اول و دوم، مئونه کمتری داشت و نیاز به پاره ای از بحث های اصولی دوره های بعد نداشت».
✅ امام #خمینی «رضوان الله تعالی علیه» نیز در این مورد این چنین می فرماید:
«حق آن است که اخباری ها، در بدبینی نسبت به علم اصول راه افراط را رفته اند. همان طور که پرداختن فراوان به اصول و آن را دانشی مستقل و کمال آور دانستن، و در مباحث بی نتیجه آن عمر صرف کردن، تفریط است. و این عذر پذیرفته نیست که دقت در این علم، ذهن را قوی می سازد و انسان را موشکاف می کند!
بر این اساس، آنکه قدردانِ عمر خویش است، به امور بی بهره نمی پردازد و تلاش خود را در نیازهای معاش و معاد مصرف می کند. به اندازه ای که استنباط بر آن تکیه دارد، دنبال می کند و زائدها را حذف می نماید».
📚 کفایة الاصول، ص 468؛ الرسائل، ج 2، ص 97 و 98، با اندکی تلخیص.
🔅لطفا با معرفی این کانال به دوستان و گروه های دیگر، ما را در این امر خیر یاری فرمائید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#آداب_تعلیم_وتعلم
#منیة_المرید
💠 آداب تعلیم و تعلم (9)
🔻 آداب مشترک استاد و طلبه در مجلس درس:
4️⃣ ادب چهارم: #قبول کردن حرف #حق پس از اطلاعیافتن از اشتباه خود
🔹عن محمد بن مسلم عنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ: «لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنَ الْكِبْرِ قَالَ فَاسْتَرْجَعْتُ فَقَالَ مَا لَكَ تَسْتَرْجِعُ قُلْتُ لِمَا سَمِعْتُ مِنْكَ فَقَالَ لَيْسَ حَيْثُ تَذْهَبُ إِنَّمَا أَعْنِي الْجُحُودَ إِنَّمَا هُوَ الْجُحُودُ».
🔸محمد بن مسلم گويد: يكى از آن دو امام (امام باقر یا امام صادق) عليهما السّلام فرمود:
هر كه به اندازه سنگينى دانه خردلى تكبر در دلش باشد، داخل #بهشت نشود.
راوى گويد: من گفتم: إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ
حضرت فرمود: چرا گفتى: إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ؟
راوی گفت: براى آنچه از شما شنيدم،
فرمود: چنان كه تو فكر ميكنى نيست، مقصود من انكار است،و نيست كبر، مگر #انكار حق».
📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 175.
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
هدایت شده از مطالب کانال در مسیر اجتهاد
#نکات_فقهی
#نکات_اصولی
#روش_شناسی_شیخ_طوسی
💠 انواع ادعای اجماع شیخ طوسی (ره) در کتاب «خلاف»:
1️⃣ گاهی در ابتدای فرمایش خود (عنوان مسأله) ادعای #اجماع آورده و پس از آن فتاوایی را نقل می کند.
🔺 در این صورت می توان همه آن #فتاوا را معقد اجماع دانست.
2️⃣ گاهی یک مساله را مطرح می کند و بعد از آن تفریعاتی میآورد و در پایان می فرماید: «دلیلنا اجماع الفرقه و..»
🔺 در این صورت تنها همان مدعای اول که در عنوان مسأله آمده، #معقد اجماع خواهد بود.
📚 مکاسب محرمه، ج1، ص 86.
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#سخن_بزرگان
#اخلاق
#نمازشب
💠 امام خمینی(ره): درس خواندن بدون #نماز_شب شقاوت و بدبختی میآورد.
🔹 روزی از استاد خود مرحوم آیتالله ایزدی پرسیدم که بنده بهخاطر اینکه درس زیاد دارم موفق به #نماز_شب نمیشوم، آیا اشکالی دارد که به خاطر درس که شاید واجب هم باشد نماز شب را ترک کنم؟
🔸 ایشان از قول استاد خودشان #امام_خمینی(ره) نقل کردند که ایشان میفرمود:
🔹 «درسی که با نماز شب همراه نباشد، شقاوت میآورد، اگر از روی اتفاق یک مرتبه به خاطر مشکلاتی نتوانستی #نماز_شب بخوانی و مجبور شدی به جای آن مطالعه کنی اشکال ندارد؛ ولی اگر پیوسته بخواهی چنین کنی جز شقاوت و #بدبختی نصیبی نخواهی داشت».
📚 احمد عابدینی، روزنامه کیهان، صفحه معارف، ۶مهر ۱۳۹۶
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#روش_استنباط
#روش_اجتهاد
💠 فرایند روش #اجتهاد:
1️⃣ در آغاز، فقیه با یک #پرسش روبهرو میشود و فرایند پژوهش آغاز میشود
2️⃣ فقیه به تعیین و تعریف #موضوع میپردازد و گسترههای مفهومی آن را روشن میکند. عرف و کارشناسی در شناخت مفاهیم و موضوعهای عرفی، نقش بسزایی دارد
3️⃣ سپس فقیه با هدف تعیین #محمول و حکم فقهی، پیشینه بحث و دیدگاههای موجود را بررسی میکند و سپس به جستجوی ادله خاص قرآنی، روایی و عقلی میپردازد
4️⃣ براساس قواعد و قوانین استنباطی به بررسی آنها میپردازد
🔹 ادله #قرآنی: با استفاده از قواعد لغوی، اصول لفظی و قرائن تاریخی و تفسیری به کشف مدلول آیات میپردازد
🔸 ادله #روایی، پس از بررسی سندی روایت و بررسی دلالی، به مدلول و لایههای معنایی آن دست مییابد. به این منظور، از قواعد #لغوی، اصول #لفظی و قراین تاریخی عصر صدور روایت نیز باید استفاده شود
🔹 ادله #عقلی بهدستآمده، تنها کار مهم، تشخیص کبرای قاعده عقلی و بررسی تطبیق آن بر موضوع است. هرچند در مواردی نیز صرف نظر از دقت در صغرای دلیل عقلی، باید در درستی کبرای قاعده عقلی نیز تشکیک کرد
5️⃣ در صورتی که ادله خاصی در منابع یافت نشود، باید به #قواعد عمومی فقه مراجعه کرد
6️⃣ در صورتی که هیچ قاعده عمومی هم پیدا نشود، برای تعیین تکلیف و برطرف کردن حیرت مکلفان در موقعیتهای عملی، به #اصولعملیه مراجعه کرده، با کمک آنها، حکمی تعیین میشود.
📚برگرفته از درس خارج آیت الله #اعرافی
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
#روش_شناسی_اجتهاد
💠 عصرانه علمی
🔹 موضوع: فرآیند موضوع شناسی در استنباط
🔸 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین #واعظی
از اساتید مدرسه #شهیدین
و نویسنده کتاب روش شناسی کاربردی #اجتهاد
📆 زمان: دوشنبه 24 آبان 1400
⏰ ساعت 12:30 تا 14:00
🕌 مکان: مرکز فقهی امام کاظم ع، سالن سلمان فارسی
👈 نکات #علمی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#نکات_رجالی
#وجوه_عامه 1
💠 جزو اصحاب امام صادق ع بودن:
✅ یکی از وجوه عامه اثبات وثاقت راویانی که توثیق خاص ندارند، این است که جزو اصحاب امام صادق ع باشند؛ به این بیان:
🔹 مقدمه اول: ابن شهرآشوب در المناقب و #شیخ_مفید در الارشاد آورده اند که: اصحاب حدیث 4000 نفر از روات از امام صادق ع را با اینکه از مذاهب مختلف بودهاند، از ثقات شمردهاند. (مناقب آل ابی طالب، ج4، ص247؛ الارشاد، ج2، ص179)
🔸 مقدمه دوم: #ابنشهرآشوب در ادامه میفرماید: #ابن_عقده اسامی این افراد ثقه را جمعآوری کرده است: «ينقل عنه من العلوم ما لا ينقل عن أحد و قد جمع أصحاب الحديث أسماء الرواة من الثقات على اختلافهم في الآراء و المقالات و كانوا أربعة آلاف رجل. بيان ذلك أن ابن عقده مصنف كتاب الرجال لأبي عبد الله ع عددهم فيه».
🔹 مقدمه سوم: مرحوم شیخ طوسی در مقدمه رجالشان میفرمایند: من در کتاب رجالم تمام کسانی که ابن عقده ذکر کرده، بیان میکنم و سپس اگر موردی مانده بود، ذکر میکنم: «و لم أجد لأصحابنا كتابا جامعا في هذا المعنى إلا مختصرات قد ذكر كل إنسان طرفا منها، إلا ما ذكره ابن عقدة من رجال الصادق عليه السلام، فإنه قد بلغ الغاية في ذلك، و لم يذكر رجال باقي الأئمة عليهم السلام. و أنا أذكر ما ذكره و أورد من بعد ذلك من لم يورده (يذكره)». (رجال طوسی، ص17)
🔸 مقدمه چهارم: رجال امام صادق ع دو قسم است:
قسم مرتب: وقتی مثلاً در حرف میم به موسی میرسد حدود 30 موسی را بیان میکند و سپس سراغ مثلاً میثم میرود و در آنجا هم مثلاً 20 تا میثم نقل میکند و همین طور.
قسم غیر مرتب: در آخر که افراد میم را به ترتیب گفت، دو مرتبه یکسری افرادی را به صورت غیر مرتب ذکر میکند که در آنها موسی و میثم ها و... نیز وجود دارند.
آن افراد غیرمرتب، نوشته شده خود شیخ میباشد، ولی آن افراد مرتب طبق گفته خود شیخ در مقدمه رجالش از کتاب ابن عقده استخراج شده است؛ زیرا در آنجا گفته است که ابتدا اصحاب امام صادق ع را از کتاب ابن عقده ذکر میکنم و سپس «اورد ما لم اذکره» یعنی بعد از این که مطالب کتاب ابن عقده را ذکر کردم، مواردی را که او ذکر نکرده است، بیان میکنم. پس قسمتهای مرتب از کتاب ابن عقده میباشد.
🔺 بنابراین وقتی راوی در قسم مرتب از #رجال طوسی جزو اصحاب امام صادق ع باشد، #وثاقت او اثبات می شود.
📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی #عندلیب (زید عزه) در مدرسه شهیدین
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین
#سخن_بزرگان
#قرآن
💠 اهمیت انس با قرآن و دعا برای طلاب:
🔻 #قرآن زیاد بخوانیم و زیاد با کلام خدا ارتباط داشته باشیم. این حداقل است که روزی یک جزء قرآن بخوانیم و هر ماه قمری یک ختم قرآن داشته باشیم و هر ماه که یک ختم قرآن میخوانیم به یکی از معصومین سلام ﷲ علیهم اجمعین هدیه کنیم. این برای توفیق در درس و موفقیت بسیار خوب است.
🔹با زیارت و #توسل به اهلبیت ع و با مفاتیح و کتاب #دعا هم زیاد انس داشته باشیم. این کتابها ضروری زندگی انسان است، کسی نمیتواند بگوید من با مفاتیح یا مصباح المتهجد کار ندارم. باید با کتابهای دعا انس داشته باشیم و بدانیم چه زیارتی در کدام قسمت کتاب است. با این دعاها و زیارات و مناجاتها و توسلات انس زیادی داشته باشیم. اگر کسی این کارها را نکند خیلی ضرر میکند. درس و بحث خیلی خوب است ولی ارتباط با خدای متعال و توسل به اهلبیت علیهمالسلام اصل هر کاری است.
📚 درس خارج استاد احمد #عابدی (1400/7/17)
🔺 تلاوت روزانه قرآن در مدرسه شهیدین از شروط واقف است.
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین
#نکات_رجالی
#وجوه_عامه 2
💠 مروی عنه جعفر بن بشیر و محمد بن اسماعیل زعفرانی
🔹 #نجاشی در ترجمه «محمد بن اسماعیل الزعفرانی» و «جعفر بن بشیر» (رجال نجاشی ص 119 و 345) میفرماید: «روا عن الثّقات و رَوَوا عنه» یعنی هم شاگردانش و هم اساتید او ثقه میباشند.
🔸 اگر یک راوی جزو #اساتید یکی از این دو راوی باشد، #وثاقت او اثبات می شود؛ زیرا در مورد اساتید مبتلا به شبهه مصداقیه نیستیم؛ بخلاف شاگردان که نوعاً مبتلا به شبهه مصداقیه میشویم که آیا واقعاً شاگرد جعفر بن بشیر بوده است یا اینکه به دروغ حدیث جعل کرده است و گفته است که من شاگرد او هستم و از او روایت نقل میکنم.
🔻 اشکال:
مرحوم خویی: این جمله دلالت بر وثاقت تمام اساتید و شاگردان ایشان ندارد، بلکه همانند جمله ای که در مورد بعضی گفته شده است که «یروی کثیراً عن الضعفاء»، جمله «روا عن الثّقات و رَوَوا عنه» نیز یعنی #بسیاری از شاگردان و اساتید او ثقه بودهاند.
مؤید این مطلب اینکه ما میدانیم تمامی شاگردان ائمه «علیهم السلام» ثقه نبودهاند. پس چطور در مورد شاگردان جعفر بن بشیر که مقامش از ائمه «علیهم السلام» به مراتب کمتر است، میتوان ادعا کرد که تمامی شاگردان او ثقه بودهاند!!
🔹 جواب اول:
ائمه «علیهم السلام» احکام را برای همه مردم چه ثقه و چه کذّاب و چه وضّاع و... نقل میکردهاند و مردمی که میشنیدهاند برای سایر افراد نقل میکردهاند؛ ولی این مطلب منافاتی ندارد با اینکه یک راوی بگوید من برای هر کسی روایت نقل نمیکنم، بلکه فقط برای شاگردان خصوصیام روایت نقل میکنم و اغراضی از این کار داشته باشد؛ مثل اینکه روایات به دست به ضعفاء نیافتد و در معرض اضافه و کم شدن نباشد و یا از استادی که ضعیف باشد، روایت نقل نکند، این موارد برای غیر معصومین اشکالی ندارد.
البته این مطالب فضیلت و امتیازی محسوب نمیشود، بلکه نظرات مختلفی که در اینجا راویان داشتهاند در تصمیماتشان تأثیرگذار بوده است؛ مثل اینکه شخصی معتقد بوده که تنها باید روایاتی که حجت است را نقل کند. لذا فقط از اساتید ثقه حدیث نقل میکرده است، ولی شخص دیگر اعتقاد داشته که هر روایتی را باید نقل کرد تا روایات از بین نرود و شاید روزی با استفاضه همین روایات بهکار بیایند. لذا از اساتید غیرثقه نیز روایت نقل میکند. پس هیچ یک امتیاز بر دیگری ندارد. لذا نمیتوان گفت که چون ائمه «علیهم السلام» شاگردان غیر ثقه داشتهاند، پس کسی نمیتواند ادعا کند که همه شاگردان من ثقهاند و اگر چنین ادعایی کرد آن را حمل بر کثیر کنیم، بلکه چنین امری ممکن است.
🔸 جواب دوم:
در هیچ موردی #شیخ و نجاشی چنین تعبیری ندارند که کلی بگویند ولی مقصودشان موارد کثیر باشد، نه همه موارد، بلکه هرکجا که مقصودشان موارد کثیر بوده است تصریح به آن کردهاند مثلاً گفتهاند: فلان شخص یروی عن الضعفاء کثیراً. لذا این تعبیر که «روا عن الثّقات و رَوَوا عنه» یک تعبیر خاص میباشد که مربوط به دو نفر است و حمل آن بر اینکه کثیراً به این صورت بودهاست بسیار بعید است و ظاهر این عبارت این است که تمام مشایخ و شاگردان این دو نفر ثقه میباشند.
📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی #عندلیب (زید عزه) در مدرسه شهیدین
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین
#آداب_تعلیم_وتعلم
#منیة_المرید
💠 آداب تعلیم و تعلم (10)
🔻 آداب مشترک استاد و طلبه در مجلس درس:
5️⃣ ادب پنجم: #تفکر قبل از صحبت (عدم شتاب در پرسش یا پاسخ)
6️⃣ ادب ششم: حضور در کلاس با #طهارت ظاهری و باطنی (با وضو)
📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 176
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخن_بزرگان
#اهمیت_درس
#دیدگاه_رهبری
🎥 اهمیت درس خواندن از دیدگاه مقام معظم رهبری «مدظله العالی» :
🔻 "درس خواندن را دستِ کم نگیرید. این حرفهایی که شما زدید، این عبارات خوب، این مطالب خوب، معنایش این نیست که شما خوب درس خواندهاید؛ معنایش این است که شما خوش فکرید، خوش بیانید؛ امّا آیا درس هم خوب خوانده اید؟ ...
🔹 بچّههای عزیز من! بدانید اگر درس نخوانید؛ نمیتوانید تأثیرگذارِ خوبی باشید ... اگر میخواهید افکارتان، پیشنهادهایتان، خصوصیات برجستهای که روحیّه شما بحمدالله از آن برخوردار است، در جامعه تأثیر بگذارد، باید باسواد باشید، باید درس بخوانید، باید #ملّا باشید. درس را جدّی بگیرید ...
🔸 ما در بین روحانیّون کسانی را داشتیم که از لحاظ مبارزه چیزی کم نداشتند؛ امّا از لحاظ علمی، نصاب لازم را نداشتند؛ اینها #نتوانستند تأثیر قابل توجّهی در پیشرفت این مبارزه یا در ایجاد این حرکت عظیم بگذارند.
🔺 آن کسی توانست که مثل #امام، در حدّ نصاب کامل بود". (1396)
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#روش_شناسی
💠 روش درس خارج خواندن
🔹نکته اول: درس #خارج مثل درس اسفار است. لازم نیست کسی اسفار را من البدو الی الختم بخواند و یا حتماً از جلد اول شروع کند. روش ملاصدرا را باید یاد گرفت بعدازآن دیگر کل کتاب را مطالعه میکند. درس خارج هم اینگونه است؛ لازم نیست انسان از ابتدای فقه شروع کند. در هر درس خارجی #روش و سبک درس را باید آموخت، بعد بقیه فقه را به همان سبک مطالعه کند.
🔸نکته دوم: در مطالعه درس خارج، دو کتاب #مکاسب و #کفایه در هر حالتی ضرورت دارد، حتی بعضی که کتابهای شهید صدر (کتاب حلقات) را درس میگیرند، این کار خوبی است اما درس خارج های مرسوم بر اساس حلقات نیست، بر اساس مکاسب و کفایه است؛ یعنی اگر کسی حلقات را خواند از کفایه کفایت نمیکند.
🔹نکته سوم: مکاسب و کفایه بسیار عالمانه و بسیار بسیار پر مطلباند. اگر درس فقه عبادات است، کتاب مکاسب عبادات نیست اما روش مکاسب در عبادات هم به درد میخورد. بهعنوانمثال در مکاسب باید یاد بگیریم شیخ کجا سراغ نقل اقوال میرود و کجا نمیرود؟ کجا اقوال عامه را نقل میکند؟ کجا بحث رجالی مطرح میکند؟ کجا زود باید رد شد و نباید ان قلت و قلت کرد و کجا جای تأمل و درنگ و بحث است. یادگرفتن این مطالب از مکاسب بهعنوان #روششناسی در درس خارج بسیار مفید است
🔸نکته چهارم: انسان بعدازاینکه کتاب را خوب مطالعه میکند، باید کتاب را ببندد و درباره آن موضوع خوب فکر کند.
📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد احمد #عابدی (1400/7/17)
👈 نکات #علمی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین
#سخن_بزرگان
#نکات_فلسفی
💠 تفاوت فلسفه اسلامی با فلسفه یونان از منظر شهید #مطهری:
🔹 #حكمت الهى مشرق زمين سرمايه عظيم و گرانبهايى است كه در پرتوى اشعّه تابناك اسلام بوجود آمده و به بشريّت اهداء گرديده است.
🔸 اما افسوس كه عده #قليل و بسيار محدودى عميقانه با اين سرمايه عظيم آشنا هستند و از ناحيه بىخبران و دشمنان متعصّب، بر آن، ستمها شده است. عدهاى كه اطلاعاتشان از فلسفه قديم عموما از حدود افلاك تسعه و عقول عشره تجاوز نمىكند، و چون فقط نام آن را شنيده و يا اگر به كتابها مراجعه كردهاند چيزى از آن سر در نياوردهاند، #خيال كردهاند #فلسفه اسلامى همان است كه درباره افلاك تسعه و عقول عشره بحث مىكند، و چون امروز بىاساسى نظريّه افلاك روشن شده پس آنها مىتوانند گردن برافرازند و خود را از فارابى و بو على و صدر المتألّهين برتر شمارند. آرى، اين عده مىپندارند #حكمت الهى اسلامى همان فلسفه قديم يونانيان است و چيز علاوهاى ندارد و ناروا هم داخل اسلام شده است.
🔹 اينان، نفهميده يا فهميده، #جنايت عظيمى نسبت به اسلام و معارف اسلامى مرتكب مىگردند.
🔸 حكمت اسلامى با فلسفه يونان همان اندازه متفاوت است كه فيزيك اينشتين با فيزيك يونان. دلائلى هست كه حتى الهيّات ابن سينا هم بطور كامل به اروپا نرفته است و اروپائيان از اين گنجينه ارزنده هنوز هم بىخبرند.
📚مجموعه آثار استاد (عدل الهی)،ج1، ص112
🔺 ارسالی از جناب حجت الاسلام مرادی پور (از طلاب خارج مدرسه شهیدین)
👈 نکات #علمی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#معرفی_کتاب
#فقه_معاصر
💠 آیین رونمایی از ۹ جلد کتب اجتهادی و تخصصی #جدید دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه
📚فقه بورس: آیت الله علی #عندلیبی (استاد درس خارج مدرسه #شهیدین )
📚 فقه پزشکی: آیت الله محمد قائنی
📚فقه پول: آیت الله محمد تقی شهیدی
📚فقه رمزارزها: آیت الله سید محمد رضا مدرسی
📚فقه حقوق و اعتبارات مالی: آیت الله سید محمد رضا مدرسی
📚فقه عقود مستحدثه (۳ جلد): آیت الله حسین شوپایی
📚شخص حقوقی: دفتر فقه معاصر
✅ با سخنرانی آیت الله اعرافی و آیت الله شب زنده دار
🕰 دوشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۰ (ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۳:۳۰)
مرکز مدیریت حوزههای علمیه
🔗 لینک پخش آنلاین👇
https://www.hawzahnews.com/service/live
👈 اخبار #علمی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#نکات_اصولی
#سیاق
#ظهورات_قرآنی
💠 اشکال استناد به سیاق آیات #قرآن:
🔻 آیات قرآن یکجا و باهمدیگر نازل نشده، که بتوان در آنها قائل به #سیاق واحد شد و آن را قرینه قرار داد؛ زیرا در صورتی میتوان به #وحدت_سیاق تمسک کرد که متکلم، جملات متعدد را مقترن به یکدیگر بگوید، به گونهای که مخاطب در اثر انس ذهنیای که با جملات قبل و بعد مخاطب در همان حین تکلم پیدا کرده است، سایر جملات را نیز بر همان سیاق بفهمد؛ ولی اگر جملات متکلم با یکدیگر صادر نشده باشند، بلکه بعد از صدور در زمانها و مکانهای مختلف، کنار یکدیگر جمع شده باشند، در این صورت دیگر نمیتوان به وحدت سیاق بین این جملات استناد کرد؛ زیرا اصلاً سیاق واحد نداشتهاند، بلکه هر کدام بر سیاق مختص به خودشان از متکلم صادر شدهاند.
🔹 بنابراین به طور کلی وحدت سیاق در آیات قرآن قابل تمسک نمیباشد، مگر در موارد خاصّی که #قرینه و دلیل خاص داریم که این آیات در کنار یکدیگر و در یک زمان، نازل شدهاند و لذا وحدت سیاق دارند و یا اینکه بخشهای مختلف یک آیه باشند؛ البته اگر بدانیم آن بخشها نیز با یکدیگر نازل شدهاند، نه این که متفرق نازل شده باشند.
🔺ارسالی از استاد سید مرتضی #خاتمی سبزواری (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین)
📚 تقریرات درس خارج اصول استاد علی #عندلیبی (زید عزه) در مدرسه شهیدین
👈 نکات اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#سخن_بزرگان
#روش_شناسی
#اخباری_گری
💠 علت انتخاب نظریه #احتیاط در شبهات حکمیه توسط #اخباری ها:
🔻 آیت الله العظمی بروجردی (رضوان الله تعالی علیه):
🔹 عمده دلیلی که باعث شد اخباری ها به قول لزوم احتیاط در شبهات حکمیه تحریمیه پناه ببرند، قضیه #شیوع_تدخین بین مردم بود.
🔸 تدخین در نظر اخباری ها یک #امر_عجیبی بود. لذا کم کم #زمزمه قول به حرمت تدخین بین اخباری ها شیوع پیدا کرد و پس از شیوع قول به تحریم در میان خودشان، شروع به فحص و جست و جو از ادله کردند و در نهایت روایاتی را یافتند که به #نظرشان وجوب احتیاط را میتوانستند از آنها استفاده کنند!
📚 نهایة الاصول ،ص۵۷۸
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
#نکات_فقهی
#جمع_عرفی
#توفیق_عرفی
💠 تفاوت جمع عرفی با توفیق عرفی:
🔹 ضابطه #توفیق عرفی این است که لحاظ مجموع دو دلیلِ دارای تنافی بدوی، قرینیت بر خلاف ظهور اولیه داشته باشد، که باعث تصرّف در یکی از آن ها یا هردو شود؛ مانند موارد حکم #اولی و حکم #ثانوی.
🔸 عنوان ثانوی یعنی عناوینی که ذاتی برای اشیاء نیستند، بلکه مفاهیمی عامّ با صلاحیت انطباق بر عناوین اولیه متعدّدند. در این موارد ملاحظه مثلا مجموع حکم وجوب واجبات و رفع احکام در مقام حرج ، قرینیت برای تصرّف در ادله احکام اولی دارد و باعث حمل آن ها بر اقتضایی بودن می شود، در نتیجه فعلیّت به صورت انحصاری تابع عنوان ثانوی است.
🔹 اما در #جمع عرفی لحاظ یکی از ادله منشا تصرّف در دلیل دیگر می شود. مثل حمل ظاهر بر نص.
📚 برگرفته از درس خارج استاد #قائینی 1397/8/20
🔺 ارسالی از استاد قلیپور (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین)
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین