eitaa logo
مدرسه راهبری علم و عمل
398 دنبال‌کننده
286 عکس
43 ویدیو
11 فایل
مدرسه راهبری علم و عمل خانه‌ای برای راهبران دینی جوان http://elmvaamal.ir @Leadership_school
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 خلاصه بیانات در در تاریخ پنجشنبه ۹۶/۰۶/۱۶ حجت الاسلام قمی به عنوان سخنران بخش پایانی تریبون آزاد این همایش گفت: مبارزه را باید حس کرد، مبارزه برای هر جا متناسب باید باشد، مبارزه در جنگ نظامی و جنگ نرم فرق دارد،مبارزه در جبهه حق در کنار انبیاء ساز و کار خودش را دارد. باید مبارزه را باور کرد باید این نهال قد کشیده را با معرفت آبیاری کرد تا تنومند شود. وی در ادامه، مروری بر بیانات امام خمینی ره و امام خامنه ای در رابطه با موضوع مبارزه داشت و به این سوال رسید که آیا واقعا ما در این مبارزه شریک هستیم یا نه؟ محاسبه نفس کنیم، خودمان را بسنجیم. باید امام را دوباره شناخت و خود را با مقیاس امام خمینی ره محک زد تا بفهمیم در کجای جبهه حق قرار داریم و مسئولیتمان چیست؟ http://mehrnews.com/news/4085338
🔴 (۱) این جمله، چند صباحی است که از زبان اصحاب بسیار شنیده می‌شود و شاید بتوان ادعا کرد که دغدغه‌ی تعداد قابل توجهی از طلاب، اساتید و مدیران است. اما آیا مسأله‌ی امروز ، سازمانی آن از حوزه علمیه است؟ نسبت مشخصی با آنها داشته است؛ منطقه‌ای که در آن قرار گرفته‌اند، نوع زندگی مردم، ملابسات سیاسی و اجتماعی خاص آن منطقه، همه در شکل‌گیری مؤثر بوده است. درعین‌حال؛ این پیوند مشخصی با آن حوزه و حاضر در آن جغرافیا دارد. بی‌تردید هویت صدسال‌أخیر تحت تأثیر شخصیت حاج‌شیخ‌عبدالکریم‌حائری و آیةالله‌العظمی‌بروجردی و أخیراً امام‌راحل رحمةالله‌علیهم است، همان‌طور که هویت در سال‌های أخیر، تحت تأثیر شخصیت آیات عظام حکیم و خویی رحمةالله‌علیهما است. ی یک منطقه‌ی جغرافیایی، نقش اساسی در آن حوزه برای دستیابی به اهداف تشکیل آن - تفقه در دین و ترویج آن و تلاش برای حاکمیت دین بر ساحت زندگی - داشته و دارد. بررسی تاریخ به خوبی نشان می‌دهد هویت حوزه قم در بین دهه‌های سی و چهل شمسی تا چه اندازه در تحقق انقلاب اسلامی ۵۷ مؤثر بوده است. برای مثال؛ در حوزه قم، محقق‌حائری و محقق‌بروجردی در پرورش شاگردانی که توان اداره و ارائه‌ی توانا برای ساخت بعد از انقلاب اسلامی را داشته‌اند، قابل ملاحظه است. نیز - به‌عنوان حادثه‌ای که تحت تأثیر عوامل گوناگون داخلی و خارجی شکل جدیدی به جامعه‌ی ایرانی بخشید - خود متأثر از شد. بی‌شک انگیزه‌ی برخی مشروطه‌خواهان همان اندازه که از جهت محدود نمودن قدرت سلاطین در إعمال قواعد دل‌بخواه قابل تقدیر است، از جهت تلاش برای ارائه‌ی نظام قانونگذاری بدون توجه به محور عبودیت در شریعت، می‌توانست آسیب‌رسان باشد. اما بررسی محتوا و شکل که جلد اول آن در سال ۱۳۰۷ و باقی تا سال ۱۳۱۴ به تصویب رسید، نشان می‌دهد غنای علمی و حضور فعّال و مؤثّر ، چگونه در تعدیل و إصلاح حرکتی که می‌توانست به استقرار اندیشه‌ی سکولار در ایران بیانجامد، مؤفّق عمل کرده است. کنندگان_پیش نویس_قانون_مدنی یا و به طور مشخص، شاگرد میرزا حسن آشتیانی(ره) بوده‌اند و یا از بزرگان و اساتید . شاید اگر در آن سال‌ها نبود، قانون مدنی - که حاوی قواعد اصلی روابط خصوصی میان مردم است - تحت تأثیر تحصیل‌کردگان سکولار به شکل دیگری تدوین می‌شد. مواجهه‌ی فیلسوفان حوزه‌های علمیه ایران با اندیشه‌ی فیلسوفان غربی، با نوشته‌ها و تحقیقات اساتید فلسفه آغاز شده است. سیاسی-اجتماعی شهر عامل مهمی در انتقال سؤالات و نگرش‌های جدید فلسفی مطرح در غرب به ایران بوده است؛ برای مثال کتاب «بدایع‌الحکم» آقاعلی‌حکیم‌مدرس در پاسخ به پرسش‌های فلسفی خاصی که در اروپا مطرح شده و شاهزاده‌ای قاجاری آن را بازگو می‌کند، نوشته شده است. ذوق فلسفی حاکم بر و توجه به معقول، نقش مهمی در تحولات فکری سال‌های ملتهب منتهی به انقلاب اسلامی دارد. همین مسیر است که فضا را برای بروز و ظهور شخصیتی چون در تهران فراهم آورده است و از این راه اندیشه‌ی بزرگ‌مردی چون علامه‌طباطبایی(ره) را به رویارویی با اندیشه‌ی غربی فرا خوانده است ... @khanehtollabtehran
. 🔴 (۲) ... امروز نیز با توجه به شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن، نیازمند است؛ هویتی ، متناسب و متناظر با . پایتخت ایران است؛ بافت جمعیتی خاصی دارد و فرهنگ‌ها و قومیت‌های سراسر کشور در این شهر کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، همین امر باعث شده است به‌طور خودآگاه و ناخودآگاه؛ رفتار شهروندان تهرانی، رفتار و سبک زندگی شهروندان دیگر نقاط کشور را تحت تأثیر خود قرار دهد. هر آنچه در این شهر روی می‌دهد، به دیگر شهرها و روستاها نیز منتقل می‌شود. نقش سیاسی شهر و تمرکز نهادهای حاکمیتی کلان نیز موجب شده پیش از همه جا در این شهر تبلور پیدا کند. ، عاصمه‌ی است و و نظام، در بطن آن می‌تپد. بر اساس آنچه گفته شد؛ ، می‌بایست شیعه خصوصاً حوزه_مقدس_قم با باشد. چشم بینا و رصدگر نهاد حوزه در ساخت نظام، ، مسائل و نیازها به حوزه قم به زبان حوزوی و علوم اسلامی باشد. به‌علاوه؛ با شناسایی و جذب نیروهای زبده و کارآمد از دیگر حوزه‌ها، امکان بهره‌برداری از استعدادهای حاضر در نقاط مختلف کشور را فراهم آورد. به‌خاطر تماس مستقیم با مسائل_عینی، باید و دانش‌های اسلامی باشد و امکان به کارگیری تولیدات دانشی دیگر حوزه‌ها در را فراهم آورد. به نظر می‌رسد بخشی از در پاسخ‌گویی به مسائل و و نظام اسلامی، معلول است؛ مسائل در تهران تولید می‌شود و در قم، با مختصات ویژه‌ی خودش، فهم می‌شود و جواب می‌گیرد. به‌علاوه؛ باید از حضور برخی دانشگاه‌های مهمّ و تاثیرگذار کشور در تهران نیز یاد کرد. می‌تواند میان و باشد که البته تا حدودی نیز اکنون از چنین حیثیتی برخوردار است. نیازمند و متمایز است. چه استقلال سازمانی آن از حوزه‌ی قم محقق شود یا نه، و چه امروز زمان آن فرا رسیده باشد یا نه، باید تمایز هویتی و کارکردی فهم شود و بر این اساس، حوزه تهران، کارویژه‌ی خود را بیابد. بی‌شک در این رهگذار؛ نمی‌تواند منفصل از قم، به این مستوا برسد. @khanehtollabtehran
 به گزارش پایگاه ۵۹۸ به نقل از روابط عمومی خانه طلاب تهران، ، به بهانه سالروز دیدار ۶ شهریور ماه ۱۳۹۶ مقام معظم رهبری با طلاب حوزه علمیه تهران، روز چهارشنبه ۱۴ شهریور ماه ساعت ۱۶ در سالن همایش های سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می گردد. در این همایش که با همکاری خانه طلاب تهران و سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می گردد، حجت الاسلام قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، ضمن شنیدن نظرات و ایده های طلاب، به گفتگو با ایشان خواهد پرداخت. در این همایش، نمایندگان تشکل ها و گروه های فعال طلبگی حوزه تهران در قالب میزگرد به طرح دیدگاه‌های خود خواهند پرداخت و تعدادی از طلاب حاضر، به صورت تربیون آزاد، درباره نقش طلاب جوان و تشکیلات طلبگی در ساختن حوزه مطلوب و ظرفیت سنجی سازمان تبلیغات اسلامی برای حمایت از ایده ها و فعالیت های طلاب، سخنرانی خواهند کرد. http://www.598.ir/fa/news/446032
🔴 نسبت با در فرآیند (۱) ♦️ مطروحه‌ای در دیدار با بنده چند جمله است که ادامه‌ی سخن، توضیحِ این جملات خواهد بود: اگر درست مطالعه شود؛ است. اگر خوب فهمیده شود؛ است. اگر خوب دیده شود؛ پایگاه ، و در جمهوری اسلامی است. اگر به درستی ملاحظه شود؛ زمین مستعد سترگ است. ، اگر بازخوانی شود، حلقه‌ی مفقوده‌ی حرکت بالنده به سمت و سوی است. این جملات را می‌گوید که سال‌ها را نیز درک کرده است ولی نهایتاً را برای سربازی در راه انقلاب اسلامی انتخاب نموده است. این جملات راهبردی را از شروع می‌کنم. از نقطه‌ای که به نظرم نقطه‌ی شروع مؤثر در دهه‌ی پیش رو خواهد بود. در فرآیند تولید ، نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. این ، که فرنگی‌ها به آن می گویند، همان است که را دریافت کرده و و تمدنی تولید می‌کند. - علی‌رغم همه‌ی کج‌روی‌های ناشی از غرب‌پذیری - هنوز تمامی تولید دانش و اندیشه را دارست؛ از مؤلفه‌های فرهنگی مثل سبک زندگیِ پژوهش‌گر و دانشمند گرفته تا مؤلفه‌های علمی مانند ، و . اما چرا با این سرمایه، امروز، باز هم نمی‌توانیم دانش تولید کنیم؟ نکته‌ی مهم در این است که وقتی توسط یک و یک عقلانیت خاص به تبدیل شد، دستگاه فکری دیگر توان آن مسئله را نداشته و بهتر بگویم، چه‌بسا توان آن مسئله را نیز نخواهد داشت. به بیان ؛ هر کارخانه‌ای با مواد اولیه‌ای کار می‌کند که برایش تعریف شده است. هر ماده‌ی اولیه‌ای را نمی‌توان به هر کارخانه‌ای داد و محصول یکسان خواست. امروز، مسئله‌ی مهم در کارخانه‌ی تولید نرم‌افزارهای تمدن اسلامی، یعنی - که از مایه می‌گیرد و تا امتداد می‌یابد - این است که خودش مستقیماً به متصل نیست. ؛ مشکل ، و سپس است. مسئله‌ای که به زبان زیست‌بوم دانش حوزوی تولید شده باشد. هذا . و اما ؛ تبدیل نیاز به مسئله در دستگاه تولید دانش دینی و تولید پاسخ برای مسئله‌ها نیازمند است: این پیوستار، هستند؛ متخصصانی که دست آن‌ها در کار است و علاوه بر این، را نیز به خوبی می‌فهمند؛ حوزه‌های علوم اسلامی دانشگاهیان، از این منظر، برای حوزه_تهران اهمیتی دوچندان خواهد داشت. ، هستند که با جامعه آشنایی علمی و تخصصی دارند؛ این بخش از پیوستار، با متخصصین عرصه‌های مورد نیاز نهضت هستند و نزدیک دارند. ظرفیت عظیم طلاب ورودی از دانشگاه‌ها گنجینه‌ی ارزشمند این بخش از پیوستار است و با این هویت جدید، سرگردانی‌های زیادی از این پدیده‌ی عظیم نیز رفع خواهد شد. ، هستند که آن‌ها ویژگی مهم آنهاست. این فضلای ارزشمند که در همه‌ی حوزه‌های مبارکه - اعم از قم و مشهد و تهران و اصفهان و نجف و در اقصی نقاط بلاد - در همین زمان حضور دارند، سرمایه‌ی عظیم اسلامی در جهان امروز ما هستند. و ، حوزه‌های علمیه است که مبتنی بر تراث ارزشمند اسلامی عمیقاً تفقّه می‌کنند ... @khanehtollabtehran
🔴 نسبت با در فرآیند (۲) ♦️ مطروحه‌ای در دیدار با ... و اما ! جایی است که از به عهده‌ی او و اوست: : متخصّصینی که هویت طلبگی یافته‌اند و : طلبه‌هایی که زبان تخصص‌های متصدی رفع نیاز عینی نهضت را به خوبی می‌فهمند. این مأموریت، سازنده‌ی ای برای است. با این علمی می‌تواند در حوزه‌های علمیه باشد. آنچه امروز را رقم می‌زند اولاً تغییر مکرر برنامه‌ها و کتب درسی نیست، از است که آن هم ناشی از برای است. این مدخلی است برای وحدت حوزه و دانشگاه و ذوب این دو نهاد علمی سترگ در یکدیگر. این هویت، روح تحقق است. هویتی که نقطه‌ی پیوند حوزه و دانشگاه را نه حضور پرتعداد و صرفاً آموزشی روحانیون در دانشگاه؛ یا دانشگاهی شدن هویت حوزویان؛ که میان حوزه و دانشگاه می‌داند. بدیهی است این هویت پرثمر به سرعت خواهد توانست به نقش‌ها و اثر‌گذاری‌های تربیتی حوزویان در جامعه‌ی نخبگانی دانشگاهی نیز ارتقاء یابد. ما عمیقاً معتقدیم در میانه‌ی اسلامی رقم می‌خورد و بزرگ شدن بیرون از دایره‌ی را تورم شخصیتی می‌دانیم نه رشد. با این هویت جدید می‌تواند باشد. تقویت حوزه‌ی انقلابی و انقلابی شدن حوزه به است نه با برگزاری همایش‌های کم‌مایه و سخنرانی‌های تکراری و شعاری. حوزه‌ای انقلابی است که همچون پدری دلسوز از انقلاب به مثابه‌ی فرزند خود در عرصه‌های مورد نیازش پشتیبانی کند. پاسخ؛ است؛ حوزه‌ای که در این هویت علمی جدید، مربی نسلی است که نیازهای عینی جامعه را بصورت علمی درک می‌کنند؛ آن‌ها را به مسئله‌هصای علمی حوزوی تبدیل می‌کنند، به اشتراک می‌گذارند، ‌توسعه می‌دهند و به پاسخ‌های اولیه می‌رسانند، و در تعامل سازنده و هم‌دلانه با سایر مراکز حوزوی پاسخ‌های نهایی را تولید می‌کنند. این،‌ در نگاه ما، نقطه‌ی شروع أثرگذار تحول در همه‌ی حوزه‌های علمیه است. @khanehtollabtehran
سخنرانی #حجت‌الاسلام_قمی در #اولین_هم‌اندیشی_نهال‌قدکشیده در تاریخ پنجشنبه ۹۶/۰۶/۱۶
به گزارش خبرنگار مهر، عصر امروز نشست «نهال قد کشیده» در سازمان تبلیغات اسلامی با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات و جمعی از طلاب مدارس حوزه علمیه استان تهران برگزار شد. در این مراسم جمعی از طلاب نظرات خود را در خصوص اجرایی‌سازی بیانات مقام معظم رهبری مطرح کردند. تقی‌پور نماینده گروه‌های علمی حوزه علمیه خاتم در این مراسم گفت: ۴۰ سال از عمر انقلاب می‌گذرد و این درخت روز به روز توانمندتر می‌شود. وی افزود: متأسفانه حوزه‌های علمیه نتوانستند پای به پای انقلاب، حرکت و مشکلات مردم را برطرف کنند. نماینده گروه‌های علمیه حوزه علمیه خاتم تأکید کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری، درواقع طلاب جوان می‌توانند مشکلات پیش‌روی انقلاب و کشور را حل کنند که این امر از طریق همفکری محقق خواهد شد. تقی‌پور تصریح کرد: در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری که سال گذشته در جمع طلاب حوزه‌های علمیه استان تهران مطرح کردند، در حال تدوین اساسنامه‌ای برای گروه‌های جهادی هستیم. قورقچی نماینده کارگروه هنر مدرسه علمیه دارالحکمه در ادامه گفت: دیدار شهریور ماه سال گذشته طلاب حوزه‌های علمیه استان تهران با مقام معظم رهبری، اتفاق مبارکی بود که در این دیدار بر فعالیت طلبه‌های جوان تأکید شد. وی عنوان کرد: در راستای عملیاتی‌سازی بیانات مقام معظم رهبری در این مدرسه، سه موضوع استقلال، تعامل و ولایتمداری را مورد توجه قرار دادیم که در این راستا طلاب در خصوص خود و محیط اطراف احساس مسئولیت داشته باشند. نماینده کارگروه هنر مدرسه علمیه دارالحکمه خاطرنشان کرد: همچنین در این مدرسه کارگروه‌های مختلفی تشکیل خواهیم داد که این کارگروه‌ها نیازهای جامعه را شناسایی و در راستای رفع آنها فعالیت خواهند کرد. همچنین بهمنی‌نژاد نماینده مدرسه مشکات در این مراسم گفت: دیدار طلاب حوزه علمیه استان تهران با مقام معظم رهبری، جان تازه‌ای به ما داد. وی ادامه داد: اصحاب حوزه باید انقلابی و دید تمدنی داشته باشند. در ادامه علی‌نیا نماینده بسیج حوزه علمیه بقیه‌الله گفت: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب، باید طلاب حوزه‌های علمیه با یکدیگر متشکل شوند. وی عنوان کرد: در این مدرسه هیئت اندیشه‌ورزی با محوریت درون و بیرون حوزه‌های علمیه تشکیل شده است. نماینده بسیج حوزه علمیه بقیه‌الله تأکید کرد: همچنین در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری در خصوص حوزه‌های علمیه، کرسی‌های نقد و نظر، جلسات مناظره و آزاداندیشی را برگزار خواهیم کرد. بیگی مسئول بسیج مدرسه صدر نیز در این مراسم گفت: روحیه جهادی و مبارزه بسیار مهم است اما این فضا در میان طلاب دیده نمی‌شود که باید این امر تقویت شود. وی ادامه داد: برای اجرای منویات مقام معظم رهبری در این مدرسه اردوهای جهادی مستمر و هفتگی برگزار می‌شود. محمودی نماینده مدرسه علمیه امام خمینی (ره) نیز در این مراسم گفت: باید تصمیم‌گیری‌های شورای حوزه علمیه و مدیران حوزه تبدیل به تصمیم‌سازی شود تا بتوانیم بیانات مقام معظم رهبری را محقق کنیم. https://www.google.com/amp/s/www.mehrnews.com/amp/4395452/
رئیس سازمان تبلیغات: حوزه‌های علمیه را می‌سازیم رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه را می‌سازیم و یک قدم از این حرف پایین نمی‌آییم، گفت: طلاب باید به نحوی برنامه‌ریزی کنند تا گره از مشکلات کشور باز شود. خبرگزاری مهر: حجت‌الاسلام محمد قمی عصر امروز در نشستی با طلاب حوزه‌های علمیه با عنوان «نهال قد کشیده» در سازمان تبلیغات گفت: من از قبل خود را خادم طلاب می‌دانستم و بر عهدی که بسته‌ام، پایبند خواهم ماند. وی افزود: تغییر، ناموس هستی است و نهاد جهان ناآرام است و اگر حوزه خود را با تغییرات همگام نکند، جا می‌ماند. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تأکید کرد: اگر حوزه نخواهد شبیه دانشگاه شود، نیازمند فعالیت دسته‌جمعی است و اصالت‌های حوزه‌های علمیه را باید با اراده دسته‌جمعی رقم زد. قمی اظهار داشت: اینکه طلبه چه فردی است، جوابش این است که طلبه باید از جنس مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) باشد، چرا که امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری پرچم لااله‌الله را به اهتزاز درآوردند. ما عبای امام خمینی (ره) بر دوشمان است. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: حوزه را می‌سازیم و یک قدم از این حرف پایین نمی‌آئیم. در واقع حوزه این‌گونه متحول می‌شود که درگیر مسئله‌های واقعی مردم شده تا آن‌ها را برطرف کند. قمی افزود: مسئله امروز انقلاب اسلامی که دوران پرمخاطره‌ای را پشت سر می‌گذارد، معرفی اسلام ناب به مردم است و اگر کسی این روند را در پیش نگیرد، مسئول خواهد بود. وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری من را به عنوان رئیس سازمان تبلیغات اسلامی انتخاب کرده‌اند و ایشان تأکید دارند که این سازمان جای بسیار مهمی است، چرا که همواره مورد توجه مقام معظم رهبری و امام (ره) بوده است. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر جوانگرایی تأکید دارند، گفت: طلاب جوان باید آماده باشند، خود را بسازند، درس بخوانند و بر این اساس آماده خدمت به مردم باشند. اگر طلاب نتوانند آماده خدمت به مردم باشند، جا می‌مانند. قمی با اشاره به فعالیت‌های خانه طلاب افزود: جلسه امروز با همکاری خانه طلاب برگزار شد و امیدواریم این جلسه تکرار شود. وی خاطرنشان کرد: طلاب حوزه‌های علمیه باید به نحوی برنامه‌ریزی کنند تا گره از مشکلات کشور و حتی خارج از مرز‌های ایران بردارند. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: همچنین طلاب جوان باید گره از مشکلات شهر تهران باز کنند و اگر این اتفاق رخ دهد، این شهر می‌تواند اُم‌القرای جهان اسلام باشد. قمی با اشاره به ایده بسیج دانشجویی و بسیج طلاب تصریح کرد: باید این ایده در میان طلاب جدی گرفته شود بنابراین برنامه داریم بسیج طلابی ایجاد کنیم که نمادِ نابِ این نهاد باشد. به گفته وی، اتحادیه دانشگاهیان انقلابی باید گره از کار انقلاب باز کند. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: نمی‌گذاریم فرمایشات مقام معظم رهبری بر روی زمین بماند و تلاش داریم که فرمایشات ایشان را عملیاتی و اجرایی کنیم. وی گفت: خانه طلاب بستر مناسبی برای ارتباط طلاب با سازمان تبلیغات اسلامی است و طلاب می‌توانند از این طریق پیشنهاد‌های خود را در زمینه تحول سازمان ارائه کنند. https://www.mehrnews.com/news/4395428/%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%87-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D9%85-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%D8%AD%D9%84-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF
🔴 قطعنامه‌ی پایانی پنجمین اجلاسیه خبرگان رهبری بسم الله الرحمن الرحيم مجلس خبرگان رهبري، پنجمين اجلاس رسمي خود را با دعوت از سران سه قوه و حضور رؤساي محترم قواي قضائيه و مقننه با موضوع «بررسي مطالبات رهبري در بهبود اوضاع اقتصادي كشور و حل مشكلات معيشتي مردم» برگزار كرد و با تأكيد بر بيانيههاي اجلاسهاي گذشته در صيانت از نظام مقدس جمهوري اسلامي و حقوق ملت و اعتقاد به اسلام، انقلاب و مبارزه با آمريكا و صهيونيسم بين الملل، حمايت از جبهه مقاومت اسلامي به ويژه فلسطين، لبنان، سوريه، يمن و مردم مظلوم بحرين، با اذعان به نقش و جايگاه مردم در نظام اسلامي، و تشكر از ملت صبور و مقاوم ايران اسلامي بر اهميت منحصر به فرد جايگاه رفيع امامت، ولايت و رهبري امت اسلامي كه منشاء مشروعيت نظام اسلامي بوده اصرار داشته و با اعتقاد به ضرورت حفظ وحدت داخلي و انسجام ملي بر مطالبات زير تأكيد مي نمايد و لازم مي دانيم قواي سه گانه در چارچوب وظايف و اختيارات قانوني تمام تلاش خود را جهت مطالبات زير به كار گيرند:   1-  با توجه به جامعيت تدابير، رهنمودها و دستورات رهبري در كليه امور بخصوص در توجه به اقتصاد مقاومتي و حل مشكلات معيشتي مردم، انتظار دارد مسؤولين و مقامات كشور با استفاده از اختيارات حداكثري و رهنمودهاي معظم له تمام همت خود را براي بهبود وضعيت اقتصادي و معيشت مردم به كار بندند.   2-  ضروري است برنامه هاي عدالت اجتماعي و توانمندسازي مردم بويژه قشر كم درآمد با ايجاد اشتغال مولد و اولويت بخشي به تأمين كالاهاي مورد نياز مردم در اسرع وقت اجرايي گردد.   3-   لازم است اصلاح ساختار بانكي كشور و ساماندهي و برقراري نظم همه جانبه در بازارهاي ارزي و مالي انجام پذيرد و از بيتدبيريها و ضعف مديريتي بخصوص در عرصه اقتصاد پرهيز شود.   4-   انتظار ميرود آرايش مناسب نظام اقتصادي و اداري كشور براي مواجهه با جنگ اقتصادي، بخصوص مديريت نقدينگي و ايجاد عدالت و آرامش اجتماعي در مسير مقابله با تحريمهاي ظالمانه و همه جانبه اتخاذ شود.   5-   بر گسترش توليد ملّي، استفاده از ظرفيتها و توانمنديهاي داخلي و صادرات غيرنفتي و توسعه منابع انرژي تأكيد ميگردد.   6-   ضروري است براي تحقق كامل و عملياتي نمودن اقتصاد مقاومتي و كاهش آسيبهاي مهم اجتماعي مانند: بيكاري، تبعيض و بي عدالتي و محروميت تدابير لازم اتخاذ گردد.   7-   لازم است نظارت دقيق بر بازار و قيمت گذاريها و ايجاد سازوكار مناسب براي كنترل گراني و حمايت از اقشار محروم و آسيب پذير جامعه صورت پذيرد.   8-   انتظار ميرود با صرفه جويي، ساده زيستي، قناعت و پرهيز جدي از اشرافي گري گامي در جهت سبك زندگي اسلامي برداشته شود. http://www.irinn.ir/fa/news/623906/%D9%82%D8%B7%D8%B9%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C%C2%AD-%D9%BE%D9%86%D8%AC%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%AC%D9%84%D8%A7%D8%B3-%D8%B1%D8%B3%D9%85%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%DB%8C
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر برادران ایمانی وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَ لَا تَفَرَّقُوا وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانا (آل‌عمران/۱۰۳) دیروز، چهارشنبه ۱۴ شهریور ۹۷، با حضور نزدیک به صد نفر از طلاب تهران و جمعی از اساتید بزرگوار برگزار شد. جلسه أصلی داشت: 1⃣ نمایندگان تشکل‌های شش مدرسه با دو محور «تحلیل بیانات رهبر انقلاب در ۹۶/۰۶/۰۶» و «تشریح فعالیت تشکیلاتی در مدرسه مربوطه»: ♦ آقای تقی‌پور از مدرسه ♦ آقای قرقچی از مدرسه ♦ آقای بهمن‌نژاد از مدرسه ♦ آقای علی‌نیا از مدرسه ♦ آقای بیگی از مدرسه ♦ آقای محمودی از مدرسه هریک تقریبا ده دقیقه و میزگرد مجموعا ۷۰دقیقه به طول انجامید. 2⃣ که از میان طلاب حاضر و قرعه‌کشی از میان ثبت‌نام‌کنندگان - با اولویت طلاب مدارسی که در میزگرد نماینده نداشتند - برگزار شد. هر طلبه تقریبا چهار دقیقه و مجموعا دوازده نفر به مدت ۶۰دقیقه به ارائه‌ی نقدونظر پرداختند. 3⃣ در بخش آخر، سه تن از اساتید به ایراد نظر پرداختند: ♦ حجةالاسلام اکبرنژاد مدیر مؤسسه فقاهت و تمدن‌سازی اسلامی ♦ حجةالاسلام حریزاوی مسئول مرکز حوزه‌های دانشجویی کشور ♦ سخنران ویژه، که با انتصاب از جانب رهبرانقلاب به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی در ۹۷/۰۶/۰۶، مصداق بارز نهال‌قدکشیده شدند. خوشحالیم که پیام را پی گرفتیم و با ندای تکلیفی را که باغبان بوستان انقلاب بر دوش نهادند، امتثال کردیم و یک حرکت خودجوش برای اتصال طلاب به‌هم و شبکه‌ کردن تشکیلات طلبگی که در مدارس وجود دارد، ایجاد شده است. جلسه، پیش از آنکه آغازی برای آینده باشد، گزارشی عملی از یکسال گذشته بود. پس از دیدار ۹۶/۰۶/۰۶ طلاب جوان با رهبر انقلاب، تعدادی از طلاب با رمز عملیاتی آغاز و کارگروهی با عنوان تشکیل دادند که انشالله گزارش مبسوطی در آینده ارائه خواهد شد. حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت آری به اتفاق، جـــهان می‌توان گرفت امید فشندی @safir_shahrivar دبیر کارگروه تشکل‌سازی طلاب تهران خانه طلاب تهران - ۹۷/۰۶/۱۵ @khanehtollabtehran
♦ #حجة‌الاسلام_محمدقمی ریاست جدید سازمان تبلیغات اسلامی در #دومین_هم‌اندیشی_نهال‌قدکشیده : من از قبل خود را #خادم_طلاب می‌دانستم و بر عهدی که بسته‌ام، پایبند خواهم ماند.
🔵 هر وقت به  می‌آیم، وقتی می‌بینم خلوت است، تأسّف می‌خورم که چرا جوان‌ها و حتّی غیر جوان‌ها از این نعمت الهی و این فرصت کمیاب استفاده نمی‌کنند. رهبر انقلاب 💠 اولین (کلکچال / تپه نورالشهداء) مشترک تهران با هدف ارتباط‌گیری هرچه بیشتر طلاب تهران و هم‌فکری در مورد گام‌های بعدی مسیر متشکل‌شدن ... 🔴 میعادگاه : پنجشنبه ۱۵ شهریور ۹۷ - ساعت ۲۳ _ میدان سنگی هماهنگ‌کننده: صالح محمدی (۹۸۹۳۳۲۰۷۰۶۳۱+) کارگروه تشکل‌سازی طلاب تهران خانه طلاب تهران @khanehtollabtehran
، خانه‌ای برای هم‌فکری، هم‌دلی و هم‌قدم شدن جهت ساختن حوزه‌ای در شأن پایتخت أمّ‌القراء امت اسلام؛ شهری که قلب نهضت، در بطن آن می‌تپد. اجتماع مجازی طلاب تهران در پیام‌رسان‌های ملّی : https://ble.im/khanehtollabtehran https://eitaa.com/khanehtollabtehran https://sapp.ir/khanehtollabtehran
🔴 تلاش مقدّس؛ توصیه به مبلّغین محرم انکار نمی‌کنیم که آنچه در جامعه‌ی به نام در دست و دل عامه‌ی مردم است؛ جز سایه‌ای از آنچه بر محمد (ص) نازل شد و آن روز رسالت یک را به انجام رسانید، نیست. ولی مگر نه اینکه یک حقیقت به‌معنای نفی و انعدام آن نیست؟ چرا موجبات این تحریف را نشناسیم و با آن به برنخیزیم و چهره‌ی أصیل این پرده‌نشین قرون را به جهان ننماییم و رسالت او را تجدید نکنیم؟ و چرا به‌جای این تلاش مقدس به سراغ جامه‌ی عاریت دیگران رویم که بر اندام خودشان نیز ساز نیامد تا ناچار به ترقیع و تعدیل آن پرداختند و هنوز هم می‌پردازند؟ اگر آدمی باید در راه آرمانی و هدف مقدسی تلاش کند و با این تلاش به زندگی خود معنی و جهت ببخشد؛ همان بهتر که را که سرانجام آن نقطه‌ی اوج انسانیت است برگزیند و را که ضامن آزادی و برابری و عزت و نیک‌فرجامی است بطلبد و در راه آن تلاش کند. این است آن که به زندگی جلوه و صفا می‌بخشد و آدمی را لایق عنوان می‌سازد و بی‌گمان در آخر کار نیز با موفقیت و پیروزی قطعی قرین می‌گردد ... به‌امید آن روز … @khanehtollabtehran
💠 از جمله نکات برجسته‌ی بیانات رهبرانقلاب در ۹۶/۰۶/۰۶ ؛ دعوتِ طلاب جوان به برای ساختن حوزه مطلوب بود: ✨ «باید کرد؛ بدون مبارزه هیچ چیز به دست نمی‌آید، این را هم باید با مبارزه به دست آورد... مبارزه یعنی تلاش، مجاهدت، گفتن، فکر کردن، هم‌فکری کردن، متشکل‌شدن». 💠 مبارزه، از مؤلفه‌های برجسته‌ی منظومه‌ی فکری ایشان است که تبیین آن، راه‌گشای مسیر ما خواهد بود: ✨ ی ما با پیش رفت، با پیش رفت، با که از برمی‌آمد پیش رفت؛ مبارزه‌ی ما با پیش رفت، باز هم به همین وسیله باید پیش رود؛ مبارزه‌ی ما با و پیش رفت، باز هم همان‌گونه باید پیش برود». (دومین سالگرد شهادت سیدمصطفی خمینی، ۵۸/۰۷/۳۰) ✨ ، مبارزه لازم دارد. اینکه امام این‌همه بر روی تأکید می‌کنند، این از عمق ایدئولوژی اسلامی برمی‌آید و برمی‌خیزد، این اندیشه‌ی اسلامی است؛ ، یعنی همه‌ی متفرّقات جمع بشوند در زیر مرکزیّت ؛ یعنی همه‌ی کسانی که می‌توانند در یک خط قرار بگیرند در یک خط قرار بگیرند؛ یعنی تمام بشر به سوی مرکز الله پیش بروند و جادّه‌ی تکامل را بپیمایند... این است که بزرگان گفته‌اند که اسلام و است و افزوده‌اند که کلمه‌‌ی توحید هم از توحید کلمه جدا نیست... قشرها را در یک جهت به راه انداختن، دل‌ها و مغزها و اندیشه‌ها و ذهن‌ها را یک کاسه کردن، این از عمق اندیشه اسلامی برمی‌خیزد. (دومین سالگرد شهادت سیدمصطفی خمینی، ۵۸/۰۷/۳۰) @khanehtollabtehran
این جزوه شامل ده منبر مکتوب با عنوان "عقلانیت انقلابی" می باشد که توسط "حوزه علمیه و عملیه نهضت"، تولید و برای استفاده طلاب و سخنرانان گرامی تقدیم می شود. جهت دریافت این مجموعه ، از پیوند زیر استفاده نمایید: http://bayanbox.ir/info/7428629295586391855 لطفا در راستای نشر معارف انقلابی اهل بیت(ع)، در گروه های طلبگی منتشر نمایید.
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔷عرفان، هرگاه در بستر فقهی تشیع قرار گرفته، جریان های سیاسی فعالی را به دنبال آورده است. حرکت سیاسی سربداران و هم چنین فعالیت سیاسی پیروان شیخ صفی الدین اردبیلی، طی نزدیک به دو سده که به تکوین دولت صفوی منجر شد .... نقطه اوج و قله وحدت -عرفانی در شهادت عاشقانه حسین بن علی علیه السلام و اصحاب او تجسم یافته است... انقلاب اسلامی ایران یکی از محصولات آن بوستان است .... امام خمینی خود را در عمل سیاسی و اجتماعی خود می جست ... 📚 عرفان و سیاست، حمید پارسانیا، ص ۱۱۹ 📌 eitaa.com/fvtt_ir
این جزوه در صدد تبیین منطق ارزیابی انقلاب اسلامی در دستگاه محاسبه توحیدی و با عنوان"حساب و کتاب انقلاب" توسط "حوزه علمیه و عملیه نهضت" تولید شده و برای استفاده طلاب و سخنرانان گرامی تقدیم می شود. جهت دریافت این مجموعه، از پیوند زیر استفاده نمایید: http://bayanbox.ir/info/5343477279722352645 لطفا در راستای نشر معارف انقلابی اهل بیت(ع)، در گروه های طلبگی منتشر نمایید.
💠 متن بیانات نماینده‌ی تشکّل بسیج عجّل‌الله‌فرجه در دومین هم‌اندیشی (۹۷/۰۶/۱۴) 🔸 در آستانه اولین سالگرد دیدار طلاب استان تهران در با رهبر فرزانه انقلاب، بار دیگر سعادتی شد کلام رسا و دلنشین رهبری را استماع و به گوش جان بسپاریم. 🔸 رهنمود او هدف ما و مشعل فروزنده ما است که معیار اصولی و هدفمند برای فردایی نه چندان دور را ترسیم می کند و رسیدن به اهداف عالیه نظام اسلامی که در غالب اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت در مقابل چالش ها و تهدیدات اجرائی شدن فرمایشات ایشان است که امری راهگشا برای عبور از گذرگاهای سخت خواهد بود. 🔸 متاسفانه امروز در پیچ و خم قیل و قال علمای سلف و روحانیت سکولار حاضر ما قشر طلبه عصر انقلاب را در خصوص سبک زندگی طلبگی و حرکت به سوی جهانی شدن نظام اسلامی را تهدید می کند که با نگاه های تک بعدی و یا کلیشه ای از عده ای خاص با گرایشات خاص نشات می گیرد حال آنکه این اهداف عالیه اسلام ناب محمدی در نقطه نظرات و بیانات رهبری ترسیم گردیده است. 🔸 شایان به ذکر است آفت تشتت فکری و عدم رویه منسجم به این معنا که در شاکله هدایت امت اسلامی و جهانی شدن انقلاب اسلامی در سبک و گرایش مختلف اجرائی، منهای بینش بصیرتی و آگاهانه که از طرف رهبری نظام مطرح می شود که عده ای طلبه را در پیمودن مسیر جهانی شدن انقلاب یا مایوس و ناامید و یا اینکه در بی راهه قرار می گیرند چه بسا در مسیر حرکت از وظایف خود غفلت و یا به فراموشی سپرده می شود واضح و مشخص است که این رویه با کار کارشناسی و نصب العين قرار دادن واژه های امام گونه رهبری می تواند راه علاج کج روی و کج اندیشی برون رفت داشته و در مسیر واقعی، همانا جهانی شدن انقلاب اسلامی قرار بگیرد از این رو خطاب رهبر معظم انقلاب در این دیدار هنگامی که طلاب را بوستان امامت و ولایت خواندند و برای یک مأموریت در دهه پنجم انقلاب اسلامی فراخواندند و به دوششان تکلیف سنگینی نهادند و آن کار تشکیلاتی منسجم با رویکرد تحول خواهانه و جدید به تشویق طلاب اثر گذار در حوزه می تواند آسیب ها به فرصت تبدیل شود و یا به تعبیر دیگر این واژه های عمیق مقام معظم رهبری عملیاتی شود. 🔸 در جهت عملیاتی شدن این ماموریت بسیج مدرسه بقیه الله در یک اقدام تشکیلاتی نسبت به تشکیل هیئت اندیشه ورز همفکر و چه بسا همگرا در راستای اهداف کلان حوزه های علمیه تشکیل و نسبت به طرح موضوع و شناسایی ابعاد مختلف آسیب های موجود در حوزه راهکارهای مناسب با وضع فعلی در نقشه راه ترسیم و نسبت به پرورش موضوع نتیجه گیری و اقدام می کند. 🔸 از این جهت که اقدامات از عهده فرد فراتر رفته می طلبد سایر تشکل های موجود در حوزه ها با رویکرد تحقیقاتی در شناخت دقیق موانع (تشتت فکری و عملی) با تشکیل کارگروه هایی با اقدامات: ۱- احصا دقیق مشکلات ۲- طرح موضوع در کرسی های آزاد اندیشی و یا حتی فراخوان مقاله پیش ببرند، نهایتا جمع بندی در شناخت آسیب و مشکلات با هم افزایی و کار کارشناسی به سراغ اقدامات موثر در جهت ترسیم چشم انداز طلبه عصر انقلاب گام برداشت و چون کار منسجم و تشکیلاتی است به راحتی می توان بازخورد اقدامات انجام شده را ارزیابی و برای ادامه این راه تصمیم گیری کرد. 🔸 لذا می طلبد اقدامات ذیل در جهت نیل به اهداف فوق به صورت جد اقدام نمود : ۱. تشکیل کارگروه احصا چگونگی عنوان موانع ۲. تشکیل کارگروه برسی و شناسایی دقیق عنوان های بند ۱ در تمام ابعاد ۳. تقسیم اقدامات در بازه های زمانی کوتاه مدت و بلند مدت ۴. همگام کردن سایر واحدهای ذی نفع و موثر مرتبط با نوع آسیب @khanehtollabtehran
💠 دیدگاه مسئول قرارگاه‌های در رابطه با دومین هم‌اندیشی (۹۷/۰۶/۱۴) بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 ایجاد نظام اسلامی مهم ترین اقدام در جهت تحقق ظهور حضرت ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه) بود که الحمدلله خداوند توفیق درک این حرکت و حضور در جریان آن را به طلاب جوان در زمانه کنونی عنایت فرموده است. 🔸 به نظر می رسد که نه تنها ساخت حوزه مطلوب بلکه هر حرکت مصلحانه ای نیاز به اجتماع مؤمنین و اقدام در جهت تحقق آن هدف دارد. لذا بنده از فرمایشات سال گذشته رهبر انقلاب، بیش از آنکه فرمان جدیدی را فهم بکنم، تأکید بر یکی از اصول عقلایی حرکت مصلحانه می دانم که البته دارای یک تذکر ویژه بود و آن متوجه نمودن مجدد طلاب به طلبکار نبودن و خود را مسئول دانستن در اصلاح امور است. 🔸 در واقع به عقیده بنده، فرمایش امام المسلمین در جلسه فرمان جدیدی نبود، بلکه تذکر مجدد مطالبی بود که سال ها توسط ایشان تکرار شده بود. خصوصا با عنایت به این نکته که ایشان همچنان تأکید نمودند که "[مبارزه] یعنی تلاش، مجاهدت، گفتن، فکر کردن، همفکری کردن، متشکّل شدن. بنابراین، این حوزه را شما درست کنید. البتّه ما وظیفه داریم کمک کنیم به شما؛ آقایان مدیران حوزه وظیفه دارند تسهیل کنند کارها را؛ امّا آنچه باید در آینده به ‌وجود بیاید، سنگینیِ بارِ مسئولیّتِ آن را بر دوش خودتان احساس کنید. شما هستید که باید این کارها را انجام بدهید؛ حالا ممکن است ده سال دیگر، پنج ‌سال دیگر، پانزده سال دیگر نوبت شما بشود که نقش ایفا کنید؛ به‌هرحال این کار خواهد شد و شما هستید که می‌توانید اقدام کنید و کار کنید." 🔸 حال توجه به یک نکته حائز اهمیت است و آن ضرورت جمع شدن طلاب حول هدف مبارزه برای ساختن حوزه مطلوب است. به نظر می رسد که توقع ایجاد تشکیلات با اهداف ساخت حوزه جدید، با طلابی که بعضا برای برنامه ها و اهداف کوچک درون مدرسه خودشان حاضر نیستند وقت بگذارند و تلاش بکنند، توقع باطلی است. 🔸 لذا قرارگاه نمایندگان طلاب مدرسه علمیه مشکات پلایین، که متشکل از نمایندگان طلاب در پایه های مختلف مدرسه است، تصمیم گرفت که ابتدائا همین جمع طلبگی را حول انجام مسئولیت ها و وظایف طلاب درون مدرسه و بعضا بروز های بیرون مدرسه ای تشکیل دهد و در همین محمل کوچک، فرآیند کار تشکیلاتی و تحقق اهداف به صورت جمعی را تمرین نماید. 🔸 گام بعدی در این فرآیند متشکل شدن، تشکیل قرارگاه نمایندگان طلاب مجموعه مدارس صدر بود که این مهم نیز در حال شکل گیری و تحقق است. 🔸 گام بعدی ای که برای فرآیند متشکل شدن حول اهداف بالاتری باید انجام شود، شناخت ما طلاب مدارس مختلف حوزه تهران از ظرفیت های یکدیگر است تا بتوانیم کنار هم جمع شویم و اهداف برتری را دنبال کنیم. در این راستا توجه به چند نکته ضروری است: ۱) این توقع که همه طلاب مدارس در این فرآیند به صورت مستقیم درگیر شوند و نقش آفرینی کنند، توقع درستی نیست و فایده خاصی هم نخواهد داشت. هرچند که می توان عموم طلاب را در عملیات هایی به صورت مقطعی و کوچک درگیر کرد ولی توقع نقش آفرینی جدی و مستقیم از همه طلاب توقع واقعی ای نیست. لذا به نظر می آید که بخشی از طلاب مدارس باید دغدغه اصلی شان را این حرکت قرار دهند و در اتاق جنگی که تشکیل می دهند، برای همراه نمودن عموم طلاب و اساتید برنامه ریزی و اقدام کنند. ۲) پیش نیاز تشکیل یک جمع همدل و با یک هدف مشخص، هم صحبت شدن و شنیدن حرف های یکدیگر برای نزدیک شدن افق نگاه هایمان است. لذا پیشنهاد جدی داریم که جلسات مستمری را برای هم صحبتی بین خودمان تشکیل دهیم و حداقل تصویرمان را از حوزه مطلوبی که می خواهیم بسازیمش یکی کنیم. ۳)یکی دیگر از وظایف آن اتاق جنگ، برنامه ریزی برای شنیدن نظرات اساتید خصوصا اساتید پیشتاز در زمینه تحول حوزه علمیه است که حقیقتا شنیدن نظرات اساتید و استفاده از راهنمایی های آنها، می تواند در پیمودن این مسیر "مبارزه" بسیار راهگشا باشد. @khanehtollabtehran
💠 متن بیانات مسئول بسیج در دومین هم‌اندیشی بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 نکات بسیاری از دیدار قابل استخراج است. اما بی مقدمه به نظر میرسد آنچه نقطه مرکزی این بیانات ارزشمند می باشد، یک جمله تکراری اما بسیار عمیق است. جمله ای که از سال های ابتدایی طلبگی به گوشمان خورده و کم و بیش فهمیده و نفهمیده تکرارش کرده ایم: «مجموعه روحانیت، کارش ادامه کار انبیاء است؛ با این دید باید کار روحانیت را نگاه کرد.» تمام حرف در همین دو جمله موجود است. 🔸 پیامبر، «طبیب دوار بطبه» میباشد. طبیعتا این طبابت لوازمی دارد. از جمله اتصال به وحی به لحاظ علمی و به لحاظ روحی. پیامبر، نیاز به شناخت بیماری های مردم دارد. پس باید مردم جامعه اش را بشناسد و درد آنها را بفهمد. دلش برای مریض شدن آنها بسوزد. پیامبر، باید جامعه را به سمت توحید حرکت دهد. باید طرح توحیدی اداره جامعه را داشته باشد و در اجرای آن مجاهده نماید. حرکت دادن جامعه به سمت توحید کار هر کسی نیست. از میان غیر معصومین، امثال خمینی هایی باید باشند تا این حرکت گسترده و رفیع را سرعت ببخشند. در زمان امام هم کسانی بودند که میخواستند تاثیری بگذارند اما «اینها نتوانستند تاثیر قابل توجهی در پیشرفت این مبارزه یا در ایجاد این حرکت عظیم بگذارند. آن کسی توانست که -مثل امام- در حد نصاب کامل بود.» 🔸 شناخت جایگاه نبوت، نقشه راه وارثان ایشان یعنی علماء و روحانیون را مشخص خواهد کرد. 🔸 کار تشکیلاتی هم که مورد اشاره رهبر معظم انقلاب در دیدار ۶ شهریور بوده است، در همین منظومه قابل فهم می باشد. تشکیلات، تجمیع اندیشه ها و نیروها به سمت اهداف است. این تجمیع برای هر تشکیلاتی قدرتی افزون تر از کار یک فرد به همراه دارد. تحریک جامعه به سمت توحید در زمانه ما قطعا نیاز به تجمیع و جهت دهی نیروها و اندیشه ها دارد. 🔸 فارق از ضرورت تشکیلات، آنچه مهم است، آموزش کار تشکیلاتی است. این آموزش صرفا از طریق کلاس درس و مشورت و ... حاصل نمی شود. لازم است تا طلابی که ضرورت کار تشکیلاتی را متوجه شده اند، ورود های عملیاتی به این عرصه داشته باشند. زیرساخت اینگونه فعالیت ها را به نظر باید حوزه¬هایی که سطح یک را دارند فراهم نمایند. این آموزش ها که باید به جهت کسب تجربه طلاب در عرصه ی تشکیلاتی بدون جهت‌گیرهای جدی به سمت خروجی های عملیاتی صورت بگیرد، بسیاری از موانع جدی پیش روی تشکل‌های بزرگتر را کاهش خواهد داد. 🔸 بسیج حوزه علمیه مشکوه (صدر) در بهمن ماه سال ۹۶، ضمن توجه به اهمیت و نقشی که بسیج طلبگی در ساختن تشکل های طلبگی می تواند ایفا کند، با هدف گذاری کلان «تجمیع تمام نیروها بر سر تکالیف» آغاز به کار کرده است. 🔸 این تشکل وظیفه اصلی خود را بیش از ارائه خروجی عملیاتی، زمینه سازی برای افزایش تجربیات تشکیلاتی می داند. 🔸 اما واضح است که کسب تجربه، بدون خروجی مشخص، امکان پذیر نمی باشد. به علاوه خروجی ها باید هدفمند و جهت دار باشد. لذا با توجه به مشورت هایی که صورت گرفت، موضوع «عدالت اجتماعی» به عنوان محور عملیاتی و مطالعاتی بسیج انتخاب شد و اکثر فعالیت های بسیج، با جهت گیری به سمت «عدالت اجتماعی» دنبال گردید. 🔸 از جمله فعالیتها می توان به برگزاری دوره مطالعاتی «عدالت اجتماعی»، برگزاری جلساتی با حضور کارشناسان اقتصادی و اجتماعی در موضوع عدالت، تشکیل کارگروه جهادی حوزه و برگزاری اردوی جهادی در مناطق زلزله زده کرمانشاه و دو عملیات جهادی داخل تهران اشاره کرد. 🔸 در ادامه ی محور «عدالت اجتماعی» و با توجه به نیازهای جامعه در فضای اقتصادی، چند طرح که مربوط به فعالیت داخل مساجد بود کلید خورد و هنوز درحال پیگیری است. 🔸 همچنین طرح هایی در عرصه ی فعال کردن مطالبات مردمی و جهت دهی به آنها در دست بررسی است. به علاوه طرحی ناظر به توانمندسازی طلاب در عرصه های تربیتی و کسب تجربیات تربیتی، تحت عنوان حوزه دانش آموزی مصباح اندیشه موجود است که توضیح هر کدام از این فعالیت ها خارج از مجال این متن است. 🔸 به هر حال روحانیت امروز باید به عرصه ی مشکلات واقعی جامعه ورود کند و پیش از ورود آنها را بشناسد. این ورود واقعی بدون متشکل شدن امکان پذیر نیست. و کارتشکیلاتی بدون آموزش دیدن نیروها، بسیار دشوار خواهد بود. مشکلات حوزه نیز صرفا با فریاد زدن و مطالبه از مسئولین حوزه حل نخواهد شد بلکه اگر طلاب با برنامه¬ریزی درست، کارهای درستی را تعریف کنند و در جهت عملیاتی کردن آنها مجاهده کنند، حوزه خود به خود متحول خواهد شد. چه برخی بزرگترها بخواهند چه نخواهند. لذا به نظر می¬رسد باید ریشه بسیاری از مشکلات را در برخی عدم مجاهده¬ها یا تلاش های بی هدف دانست. @khanehtollabtehran
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
. دو نقطه ضعف در مجالس عزادارى! ❗️يكى از نقاط ضعف اين است كه معمولًا، هم صاحبان مجالس و هم مستمعين آن چيزى را كه مى‌خواهند ازدحام جمعيت است. اگر جمعيت ازدحام بكند راضى است، اگر جمعيت ازدحام نكند راضى نيست. اين، نقطه ضعف است. اين جلسات كه براى اين نيست كه جمعيت ازدحام بكند يا نه! مگر ما مى‌خواهيم سان بدهیم؟ مگر ما مى‌خواهيم رژه برويم؟ هدف چيز ديگرى است. هدف آشنا شدن با حقايق و مبارزه كردن با تحريفات است. 🔷 گوينده در مقابل اين نقطه ضعف قرار مى‌گيرد، چه بكند؟ اگر بخواهد با اين نقطه ضعف مبارزه كند، حقايق را به مردم بگويد، با تحريفات مبارزه كند، با هدف صاحب مجلس و هدف مستمعين كه از جمع شدن دور يكديگر و از شلوغ شدن و از اينكه خودشان را با هم زياد ببينند خوششان مى‌آيد، جور درنمى‌آيد. و اما اگر بخواهد از اين نقطه ضعف استفاده كند، فقط در اين فكر است كه ما چه كار بكنيم كه جمعيت بيشتر جمع بشود. اينجاست كه يك عالم سر دوراهى قرار مى‌گيرد: از اين نقطه ضعف استفاده كنم، بهره‌بردارى كنم، به عبارت ديگر روى دوش اين جمعيت سوار بشوم، حالا كه اينها اين قدر احمق و نادان هستند و چنين نقطه ضعفى دارند، من هم از همين نقطه ضعف استفاده كنم؟ يا على‌رغم اين نقطه ضعف، من با آن مبارزه كنم، بروم دنبال حقيقت، چه كار دارم به اينكه اجتماع مى‌شود يا اجتماع نمى‌شود . ❗️نقطه ضعف دوم عوام الناس در مجالس عزادارى اين مسأله شور و واويلا بپا شدن است. بايد منبرى حتماً در آخر ذكر مصيبت كند و در اين ذكر مصيبت هم نه تنها مردم اشك بريزند، اشك بريزند قبول نيست، بايد مجلس از جا كنده بشود، بايد شور و واويلا بپا بشود! من نمى‌گويم مجلس از جا كنده نشود، من مى‌گويم اين نبايد هدف باشد. ✅ من مى‌گويم اگر كسى در آن مسير صحيح با بيان حقايق و واقعيات بدون آنكه يك روضه دروغى بخواند، بدون اينكه جعلى بكند، بدون اينكه تحريفى بكند، بدون اينكه براى امام حسين اصحابى بسازد كه در تاريخ نبوده و خود امام حسين آنها را نمى‌شناسد چون وجود نداشته‌اند، بدون آنكه براى امام حسين فرزندانى ذكر كند كه چنين فرزندانى در دنيا وجود نداشته‌اند، بدون اينكه براى امام حسين دشمنانى در كربلا با نام و نشان بسازد، كه اصلًا چنين كسانى وجود نداشته‌اند، اگر اشكى از روى صداقت و حقيقت ريخت، شور و واويلا هم بپاشد، مجلس هم كربلا شد، بسيار خوب؛ ولى وقتى كه نبود، آن وقت ما بايد با امام حسين بجنگيم، دشمنى كنيم؟ دروغ ببنديم؟ دروغ بگوييم؟! 📚 استاد شهید مطهری، حماسه حسینی، ج 1 ص 115 (با تلخیص) @motahari_ir