✅ ماهیت واجب الوجود
استادغلامرضا فیاضی
نکته : ماهیت در عنوان بحث ، ماهیت به معنای اخص است یعنی ما یقال فی جواب ما هو و همان که در جواب از چیستی اشیاء بیان می شود .
ماهیت به این معنا همان تعین درونی ، چیستی و فارق یک شیء است که آن را از اشیاء دیگر متمایز می کند
🔹مسئله ماهیت واجب الوجود یکی از مسائل پر اهمیت در فلسفه اسلامی است
۱.مشهور : معتقدند بر خلاف وجود ممکن که دارای ماهیت است، واجب الوجود ماهیت ندارد.
۲.استاد فیاضی : ایشان بر اساس ادله عقلی و نقلی معتقدند که خداوند نیز همچون دیگر موجودات ، ماهیت به معنای اخص دارد ؛ توضیح اینکه ، بر خلاف نظر برخی از اندیشمندان که ماهیت به معنای اخص را حاکی از واقعیت محدود می دانند ، استاد فیاضی معتقدند ماهیت چیزی جز " تعین درونی و فارق اشیا " نیست ؛ از این رو هر شیئ چون وجودی ممتاز و جدا از دیگر اشیاست ، دارای تعین دورنی و فارق است ، لذا ماهیت دارد . واجب الوجود نیز وجودی ممتاز از دیگر وجودات است ، لذا ماهیت به معنای خاص است.
📚برگرفته از کتاب نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۲۳۷_۲۳۹
⌜@falsafeh_nazari⌟
فلسفه نظری
✅ ماهیت واجب الوجود استادغلامرضا فیاضی نکته : ماهیت در عنوان بحث ، ماهیت به معنای اخص است یعنی ما ی
#نقد_و_بررسی
ایشان بین #تشخص و #ماهیت خلط کردهاند، تشخص لازمِ وجود خارجی است، هر موجودی خودش است و بادیگری متفاوت است. این خودیت یا تشخص از لوازم وذاتیات وجود است نه ماهیت. لذا نفسِ وجود سبب انفراد و تمیز افرادش از یکدیگر میشود.
به عبارتی وقتی میگوییم #خدا وجود دارد، وفرد ومصداق #وجود است، همین امر دال بر تعیّن درونی وفارق بودن ذات #خداوند از مخلوقاتش است. پس نیازی نیست ماهیت آنهم بالمعنی الاخص را برای حق تعالی مطرح کنیم.
#سهروردی قاعدهای را بیان کرد والبته #ملاصدرا نیز برصحت آن تاکید میکند، تحت عنوان:
النفس ومافوقها انیات محضه و وجودات صرفه.
یعنی مافوق عالم جسم و طبیعت، مثل عالم نفس وعقل، ماهیتی درکار نیست و تشخص و اِنیات موجودات به خود وجود آنهاست. یعنی وجود به تنهایی برای تشخص و فارقیت از دیگران کفایت میکند به نحوی که در عوالم مجرد همین وجود تنها، مفید تشخص موجودات از یکدیگر است.
اما ماهیت به معنای اخص دلالت بر تشخص ندارد بلکه دلالت بر محدودیت دارد. چون موجودات خارجی، وجوداتِ متشخصِ محدود هستند، این محدودیت را ذهن به عنوان حد مستقل لحاظ میکند وآنرا ماهیت مینامد. لذا ماهیت دال بر تعین درونی وفارق اشیاء نیست اگرهم باشد به واسطه وجود است. زیرا خود ماهیت افاده کلیت میکند ونه تشخص وفردیت.اساسا ماهیت من حیث هی لیست الا هی.... هرگز سبب تمیز افراد نیست زیرا بنفسه کلی میباشد. براین اساس خداوند ماهیت ندارد...
البته این متن #استاد_فیاضی بنده را یاد متنی از#خواجه_نصیرالدین_طوسی انداخت مرحوم خواجه در جلد دوم شرح اشارات قولی رااز #فخر_رازی نقل میکند، مبنی براینکه به اذعان فخر رازی خداوند ماهیت دارد (شاید جناب استاد فیاضی این عقیده رااز فخر رازی گرفته باشند) وسپس خواجه نصیر حدود یازده صفحه در نقد سخن فخررازی مطالبی را بیان میکنند که قابل توجه است. محور نقد خواجه این است که، فخررازی بین وجود ذهنی مفهومی، که کلی است با وجود خارجی خلط کرده. وجود درمقام ذهن ومفهوم، کلی است وبرماهیات به نحو یکسان حمل میشود لذا افاده وحدت برای همه موجودات میکند اما وجود خارجی توام باتشخص وتفاوت وانیت است. لذا بنفس آنکه اذعان به وجود خداوند میکنیم به دلالت خفیه تشخص و تعین درونی وفارق بودن او از مخلوقات را افاده میکنیم.
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
پاسخ به شبهه ابن کمونه.ogg
16.9M
┄═❁#پرسش_و_پاسخ❁࿇༅═┅─
🔻 #پرسش:
مسئله ای که #ابن_کمونه بیان میکند را یک توضیح مختصر بدید لطفا
و اینکه بنظرتون به فرض صحت #اصالت_ماهیت آیا برمبنای آن هم میشه به شبهه فوق پاسخ داد؟
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
🔸 بازیابی خرد انسانی، عنوانی است که به بهانه آن در سیصدسال اخیر نقدهای بسیاری به ادیان و باورهای مذهبی وارد کرده اند. فیلسوفان #مدرن باهدف رشد #عقلانیت و رسیدن به #آزادی هر گونه #دین و #مذهب و امر مقدس را کنار نهادند تا بشر از توهمات خویش بیرون آمده، علمی بیاندیشد وعاقلانه عمل کند چرا که دین را مانع عقل وعلم میدانستند.
اما حاصل ترویج #سکولاریسم وضدیت با مذهب، چیزی جز وقوع دو جنگ بزرگ جهانی، گسترش سلاحهای مکانیزه وتمام اتوماتیک کشتارجمعی، ظهور ایدئولوژیهای مدرن وجنگ طلب نظیر #فاشیسم و #نازیسم و #کمونیسم ، از بین رفتن اخلاق وعفت عمومی وترویج هرزگی و انهدام بنیان خانواده، تجاری شدن سکس وپورن علنی در دنیا و......صدها مصیبت وفاجعه بزرگ وکوچک نبوده است.
به عبارتی تاریخ سیصدسال مدرن اثبات کرد که اگر دین از عرصه زندگی انسان کنار برود، بمب اتم و کورههای آدم سوزی #هیتلر وبزرگترین اتحادیه نظامی تاریخ (ناتو) ظهور میکند.
گرچه بشر دراین دوران از لحاظ تکنیکی وصنعتی رشد کرد، اما حقیقتی برای او کشف نشد، شکاکیت و نسبی انگاری #پست_مدرن وعدم باور به هر گزاره یقینی وحقیقی، آخرین افق فلسفی وعقلانی بود که سکولاریسم برای انسان گشود.
گرچه پیامبران #مدرنیته مثل #کانت اعتقاد داشتند که بشر برای زیست اخلاقی وانسانی نیازی به دین ندارد، اما تاریخ گواه آن بود که اخلاق در دنیای بدون دین عبارت است از مشروع شمردن همجنسبازی وازدواج باحیوانات واشیاء وآموزش اصول سکس به کودکان معصوم !!!!
این است نتیجه تاریخی سخنان #کانت و #هگل و #مارکس .....
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔹فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
┄═❁#پرسش_و_پاسخ❁࿇༅═┅─
🔻 #پرسش:
من از چندین نفر پرسش داشتم
همه عنوان میکنند که #ابن_سینا و #مشائیون ،استدلالی تر از #ملاصدرا هستند و یا فلسفه #صدرا رو همون مطالب #ابن_عربی و حالا به نحو فلسفی میدونند
چرا این برداشت رو دارند و میگن #فلسفه ملاصدرا بدون عرفان از کار میفته ؟
مگه ملاصدرا چه فرقی با ابن سینا داره؟
࿇༻⃘⃕༻⃘⃕❀༅═┅─
🔸 #پاسخ:
باید بین مسائل فلسفی و طریق اثبات آنها تفاوت قائل شد توضیح آنکه:
فلسفه حائز دو مقام است.
۱_مقام جمع آوری ۲_مقام داوری.
در مقام جمع آوری فیلسوف صاحب ایده و نظریات و مسائل خاص میباشد. و در مقام داوری فیلسوف سعی میکند آن ایده و فکری که دارد را با روش استدلال و قیاس و برهان اثبات کند.
نکته اینجاست که جناب #شیخ_الرئیس_بوعلی_سینا مسائل فلسفی که طرح می کند به تبع فضای مشائی، مسائلی است که حال و هوای امور طبیعی دارد یعنی بیشتر به مسائلی مانند حرکت و سکون، جوهر و عرض، مقولات عشر، نفس افلاک، نفوس فلکی، قوای ادراکی وجود ومساوقاتش و....میپردازد.
البته در چند اثر مانند نمطهای آخر کتاب الاشارات یا در کتاب حی بن یقظان وارد مسائل عرفانی نیز می شود. اما بطور کلی مسائل و ایدههایی کلی #فلسفه_مشاء و آنچه جناب بوعلی در مقام جمعآوری مطرح میکند حال و هوای عرفانی ندارد.
اما ایده های فلسفی #آخوند_ملاصدرا بیشتر حال و هوای عرفانی دارد یعنی صدرا در مقام جمعآوری توجه زیادی به قرابت و نزدیکی مسائل فلسفی با مسائل عرفانی دارد. ایدههای را از عرفان اخذ کرده. وسعی در اثبات استدلالی وفلسفی آنها دارد.
اما هر دو در مقام داوری به شدت مقید به ارائه استدلال و قیاس منطقی و فلسفی می باشند.
این نکته قابل طرح است که ملاصدرا در هیچ اثر و کتاب فلسفی برای اثبات مسائلش به امور غیر استدلالی نظیر عرفان اشاره نکرده است. اتفاقاً به نظر من جنبه استدلالی ملاصدرا به مراتب قویتر از بوعلی می باشد.
بر این اساس نمیتوان مکتب فلسفی ملاصدرا را ضعیف و ناقص دانست چرا که فلسفه عبارت است از شهود عقلی فیلسوف نسبت به حقیقت. وقتی فیلسوف از فطرت اول که مقام تدبیر امور روزمره است منقطع میشود و به مواجهه با هستی میپردازد و دچار حیرت میشود... درواقع فلسفه آغاز میشود.
هر فیلسوفی در این مقام به بُعد وحیثیتی از حقیقت توجه میکند.
برخی به بُعد طبیعی هستی توجه میکنند مانند مشائیان و برخی مثل ملاصدرا به حیث عرفانی وشهودی هستی توجه میکند. لذا هر فیلسوفی ایده و کشفی از حقیقت دارد و نمیتوان او را به این خاطر توبیخ کرد. آنچه که مهم است مقام داوری می باشد این مطلب خیلی مهم است که آیا فیلسوف میتواند یافته حضوری و آن کشف عقلی خود از هستی و واقعیت را با زبان عقل و برهان برای دیگران توضیح داده و اثبات بکند؟؟ یا نه؟؟ که البته صدرا در این زمینه بسیار موفق عمل کرده البته ما منکر وجود نقد به حکمت متعالیه نیستیم اما دستاورد کلی فلسفه صدرایی توجه زیاد به عقل می باشد
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔹فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
۲۳.m4a
28.88M
─⊰⊹❋✿#فلسفه_مقدماتی✿❋⊹⊱─
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_بیست_و_سوم
◎بخش دوم: احکام حقیقت وجود_
اصالت وجود واعتباریت ماهیت
【اثبات مدعا_قسمت اول】
#وجود #ماهیت #حیثیت_وجود #حیثیت_ماهیت #مفهوم_وجود #مفهوم_ماهیت #خارجیت #تشخص #منشایت_اثر #منشاء_آثار #موجودیت #ذهنیت #کلیت #واسطه_فی_العروض #واسطه_فی_الثبوت #حیث_تقییدیه #حیثیت_تعلیلیه #حیثیت_تقییدیه #واسطه_درعروض #واسطه_درثبوت
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
۲۴.m4a
39.19M
─⊰⊹❋✿#فلسفه_مقدماتی✿❋⊹⊱─
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_بیست_و_چهارم
◎بخش دوم: احکام حقیقت وجود_
اصالت وجود واعتباریت ماهیت
【اثبات مدعا_قسمت دوم】
#وجود #ماهیت #حیثیت_وجود #حیثیت_ماهیت #مفهوم_وجود #مفهوم_ماهیت #خارجیت #تشخص #منشایت_اثر #منشاء_آثار #موجودیت #ذهنیت #کلیت
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
┄═❁#پرسش_و_پاسخ❁࿇༅═┅─
🔻 #پرسش:
انسان محدود چگونه میتواند خدای نامحدود را بشناسد؟ لازمه علم داشتن ، احاطه بر شئ هست. ما نمیتوانیم بر #خدا احاطه داشته باشیم لذا نمیتوانیم شناختی از او حاصل کنیم حتی شناختی سطحی.
نظرتون رو میفرمایید؟؟
࿇༻⃘⃕༻⃘⃕❀༅═┅─
🔸 #پاسخ:
آن شناختی که لازمهاش احاطه برشیء است، معرفت به حاقِ ذات موجود میباشد...در واقع اگر بخواهیم به ذات وحقیقت چیزی شناخت حدی وکامل پیدا کنیم نیاز داریم که بر او احاطه داشته باشیم
ما قادر به چنین شناخت از خدا نیستیم...اصلا قادر به شناخت هیچ کدام از موجودات به این نحو نیستیم (البته صدرا برای شناخت این چنینی مخلوقات راهی پیشنهاد میکند..وآن سیروسلوک وقرار گرفتن در مرتبه ارباب انواع وعقل فعال وشهود باطن موجودات از طریق عقل فعال است) ....اما چنین شناختی از #خداوند میسر نیست.
چونکه شناخت حاق ذات خداوند امکان پذیر نیست، دلیل نمیشود که کلا شناخت خدا منتفی باشد
شناخت مراتب دارد...ما قادر به شناخت حضوری وباطنی حق تعالی هستیم..اینکه فطرتا ادراکی از خالق داریم....والبته باقدرت #عقل و #استدلال میتوانیم صورتِ کلی به این شناخت بدهیم وتصوری حقیقی از خدا داشته باشیم
اینکه میگوییم خداوند واجب الوجود است، مستجمع جمیع صفات کمالیه، دافع رذائل ونقائص جلالیه و.....میباشد همگی شناخت خداوند است به نحو حقیقی وکلی از طریق عقل چنانچه سیرو سلوک و معنویات ما بیشتر شود،خود خداوند معرفتی از خود را به ماافاضه میکند. دوباره از آن معرفت باطنی به کمک عقل صورت کلی میسازیم ومعرفتی دقیق واستدلالی به خداوند پیدا میکنیم...واین سیر الی بینهایت ادامه دارد
معرفت به خداوند نهایت ندارد
همگی میتوانیم از طریق دریافت #حضوری فطری و به کمک راهنمایی عقل شناختی حقیقی وابتدایی از خدا پیدا کنیم...گرچه این شناخت، معرفت به حاق ذات خدا نیست اما معرفتی است که با عالم خارج مطابقت دارد ..حالا همین معرفت را میتوانیم شدت وعمق بدهیم..از طریق عقل، کشف وشهود، وحی ....واین معرفت در طول زمان عمق پیدا کند
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
جلسه ۱۶.m4a
28.64M
┄❀❀#شرح_منطق_منظومه❀❀┄
❀›#جلسه_شانزدهم
❀›#محسن_بـهرامی
❀›#خطبه
|↫#منطق #فلسفه #عرفان #تفکر
|↫#عقل #ذهن #قوانین_کلی_منطق
|↫#ساختار_منطق
|↫#عصمت_از_خطا_در_فکر_و_عمل
|↫#لاهوت #جبروت
|↫#ملکوت #ناسوت
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
💠فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
جلسه۱۷.m4a
22.51M
┄❀❀#شرح_منطق_منظومه❀❀┄
❀›#جلسه_هفدهم
❀›#محسن_بـهرامی
❀›#خطبه
|↫#منطق #فلسفه #عرفان #تفکر
|↫#عقل #ذهن #قطب_الدین_شیرازی
|↫#ابناء_ملوک
|↫#حاطب_الیل
|↫#خاطب_الیل #رامد_العین
|↫#رمیت_من_غیر_رام #مداوات_عجوز
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
💠فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
جلسه_۱۸.m4a
31.23M
┄❀❀#شرح_منطق_منظومه❀❀┄
❀›#جلسه_هجدهم
❀›#محسن_بـهرامی
❀›#خطبه
|↫#منطق #فلسفه #تفکر
|↫#عقل #ذهن #فواید_منطق
|↫#قسطاس_مستقیم
|↫#تلازم
|↫#تعاند #تعادل
|↫#اکبر #اوسط #اصغر
|↫#اهل_حدیث #اخباری_گری
|↫#احمد_بن_حنبل
|↫#ابولحسن_اشعری #ابن_تیمیه
|↫#محمد_امین_استرآبادی
|↫#ابن_قیم #ابن_جوزی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
💠فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
جلسه_۱۹.m4a
27.58M
┄❀❀#شرح_منطق_منظومه❀❀┄
❀›#جلسه_نوزدهم
❀›#محسن_بـهرامی
❀›#خطبه
|↫#منطق #فلسفه #تفکر
|↫#عقل #ذهن #فواید_منطق
|↫#لآلی_منتظمه
|↫#عقل_عاشر
|↫#ارسطو #ماده_و_صورت
|↫#اسکندر_افرودیسی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
💠فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
جلسه۲۰.m4a
24.72M
┄❀❀#شرح_منطق_منظومه❀❀┄
❀›#جلسه_بیستم
❀›#محسن_بـهرامی
❀›#مقدمه_۱
|↫#منطق #فلسفه #تفکر
|↫#عقل #ذهن #علم_آلی
|↫#علم_اصالی
|↫#تعریف_منطق
|↫#غرض_منطق #غایت_منطق
|↫#علم_شناسی_منطقی_فلسفی
|↫#اجزاء_العلوم #ارکان_العلوم
|↫#علم_شناسی_تطبیقی #اقسام_العلوم
|↫#انواع_العلوم #احصاء_العلوم
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
💠فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
4_5944907475571445037.ogg
15.22M
┄═❁#پرسش_و_پاسخ❁࿇༅═┅
🔻 #پرسش:
سلام این سلسله علت و معلول که در علل مادی ادامه پیدا میکنه چگونه در این امتداد منتهی به یک علت یا ماهیت غیر مادی میشود؟
چطور این علت غیر مادی در انتهای این سلسله علل مادی پدیدار میشه و با این سلسله علتهای مادی مرتبط میشود؟
اصلا چطور این سلسله علل در پدیده های مادی تا بینهایت ادامه پیدا نمیکند و ختم به یک ماهییت غیر مادی میشود؟
چطور وجود نمیتواند علت خودش باشد ولی واجب الوجود میتواند؟
بر همان اصل که واجب الوجود علت خودش هست؟
وجود هم میتواند علت خودش باشد؟
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
💠فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
۲۵.m4a
27.26M
─⊰⊹❋✿#فلسفه_مقدماتی✿❋⊹⊱─
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_بیست_و_پنجم
◎بخش دوم: احکام حقیقت وجود_
تشکیک در وجود
【تصویر مدعا_قسمت اول】
#وجود #ماهیت #موجودیت #ذهنیت #کلیت #معقولات_اولیه #معقولات_ثانویه #افلاک #حیث_محسوس #حیث_معقول #وحدت #کثرت #مایلی_الحق #مایلی_الخلق #وحدت_شخصی_وجود #تجلی #ظهور #ظهورات #حیثیت_تقییدیه_شانی #حیث_تقییدیه_شانی #مجاز #مشائیون #مشائین #مشاء #عرفاء #تباین_وجود #کثرت_وجود #مابه_الامتیاز #مابه_الاشتراک
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
۲۶.m4a
28.02M
─⊰⊹❋✿#فلسفه_مقدماتی✿❋⊹⊱─
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_بیست_و_ششم
◎بخش دوم: احکام حقیقت وجود_
تشکیک در وجود
【تصویر مدعا_قسمت دوم】
#وجود #ماهیت #موجودیت #ذهنیت #کلیت #معقولات_اولیه #معقولات_ثانویه #افلاک #حیث_محسوس #حیث_معقول #وحدت #کثرت #مایلی_الحق #مایلی_الخلق #وحدت_شخصی_وجود #تجلی #ظهور #ظهورات #حیثیت_تقییدیه_شانی #حیث_تقییدیه_شانی #مجاز #مشائیون #مشائین #مشاء #عرفاء #تباین_وجود #کثرت_وجود #مابه_الامتیاز #مابه_الاشتراک
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
۲۷.m4a
32.03M
─⊰⊹❋✿#فلسفه_مقدماتی✿❋⊹⊱─
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_بیست_و_هفتم
◎بخش دوم: احکام حقیقت وجود_
تشکیک در وجود
【اثبات مدعا】
#وجود #ماهیت #موجودیت #ذهنیت #کلیت #معقولات_اولیه #معقولات_ثانویه #افلاک #حیث_محسوس #حیث_معقول #وحدت #کثرت #وحدت_شخصی_وجود #وحدت_تشکیکی_وجود #مشائیون #مشائین #مشاء #عرفاء #تباین_وجود #کثرت_وجود #مابه_الامتیاز #مابه_الاشتراک #سهروردی #ملاصدرا #ابن_سینا
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
4_5956212087192555415.ogg
37.08M
❍›توضیح درباره:
❀› نظریه افلاک و اشتراک وتفاوت آن بانظریه مدار درعلم جدید
❀›نجوم بطلمیوسی و هیئت ابنهیثمی
❀›رابطه نظریه عقول عشره با هیئت بطلمیوسی
#محسن_بهرامی
┄═༻⃘⃕❀ŏ🦋ŏ༻⃘⃕❀═┄
فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
4_5967417880206120001.ogg
17.66M
┄═❁#پرسش_و_پاسخ❁࿇༅═┅
🔻 #پرسش:
اگر بگیم جهان ما محدود است و حد و اندازه ای داره و بینهایت نیست ؛
پس باید جهان مرزی با عدم داشته باشه کرانی داشته باشه. خود ملاصدرا در کتاب مبدا و معاد گفت بین وجود و عدم هیچ حائلی و مرزی نیست
اگر محدودیت جهان رو بپذیریم.پس باید بین وجود و عدم مرز قائل بشیم
#محسن_بهرامی
#تجلی #تنزل #ظهور
┄═༻⃘⃕❀ŏ🦋ŏ༻⃘⃕❀═┄
فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
ویلفرد مادلونگ از مهمترین اسلام شناسان وشیعهپژوهان غرب از دنیا رفت...
نام او بر اهل تحقیق آشناست. وی شیعه پژوهی پر تلاش و سخت کوش بود.در مطالعات تاریخ اسلام تا آنجا که می توانست همه منابع را زیر و رو می کرد و آثارش را مستند وقوی برمی ساخت. محور مطالعات وی جایگاه والای اهل بیت(ع) در تاریخ اسلام بوده است.
مادلونگ در کتاب "جانشینی محمد(ص)" با توجه به منابع دستاول اسلامی بیان کرد که: بعد از شهادت رسولخدا، کودتا رقم خورد و قرآن و پیامبراسلام راضی به خلافت کسی غیر از علی علیهالسلام نبودند.
یادشگرامی...
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
⌜@falsafeh_nazari⌟
۲۸.m4a
44.19M
─⊰⊹❋✿#فلسفه_مقدماتی✿❋⊹⊱─
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_بیست_و_هشتم
◎بخش سوم: احکام عدم
【نبود تمایز وعلیت بین اعدام】
🔻 #قسمت_اول
#وجود #ماهیت #موجودیت #ذهنیت #معقولات_ثانویه #عدم #اعدام #وجود_ذهنی #حمل_اولی #حمل_شایع_صانع #حمل_شایع #نفس_الامر #وجود_بالذات #وجود_بالعرض #ملاصدرا #حاج_ملاهادی_سبزواری #علامه_دوانی #سلب_تحصلی #ایجاب_عدولی #انوار_قاهر #عقول_طولی #عقول_عرضی
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
۲۹.m4a
34.67M
─⊰⊹❋✿#فلسفه_مقدماتی✿❋⊹⊱─
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_بیست_و_نهم
◎بخش سوم: احکام عدم
【نبود تمایز وعلیت بین اعدام】
🔻 #قسمت_دوم
#وجود #ماهیت #موجودیت #ذهنیت #معقولات_ثانویه #عدم #اعدام #وجود_ذهنی #حمل_اولی #حمل_شایع_صانع #حمل_شایع #دکارت #دیوید_هیوم #کانت #ایدئالیسم #راسیونالیسم #پوزیتیویسم
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
۳۰.m4a
27.17M
─⊰⊹❋✿#فلسفه_مقدماتی✿❋⊹⊱─
❀›#محسن_بهرامی
❀›#جلسه_سی_ام
◎بخش سوم: احکام عدم
【نبود تمایز وعلیت بین اعدام_امتناع اعاده معدوم】
🔻 #قسمت_سوم
#وجود #ماهیت #موجودیت #ذهنیت #معقولات_ثانویه #عدم #اعدام #وجود_ذهنی #حمل_اولی #حمل_شایع_صانع #حمل_شایع #امتناع_اعاده_معدوم #کلام #متکلمین #حرکت #بوعلی_سینا
┅┅┅┅──✺──•⊰➺
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
4_5994445864586711258.ogg
14.58M
┄═❁#پرسش_و_پاسخ❁࿇༅═┅─
🔻 #پرسش:
سلام وقتتون بهخیر.
لطفا اگه میشه ابزارهای شناخت انسانی را (از پایینترین مراتب که حواس است تا بالاترین مراتب ادراک و شناخت) ازنظر فلسفهی اسلامی و عرفان اسلامی و همچنین ازنظر فلاسفهی غربی اجمالا بیان بفرمایید. و اشتراکها و تفاوتهایشان را (یعنی اشتراک و تفاوتِ ابزارها در فلسفه اسلامی و غربی) هم اجمالا بیان بفرمایید. ممنون و سپاسگزارم. 🌷🙏🏻
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔸فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
┄═❁#پرسش_و_پاسخ❁࿇༅═┅
🔻 #پرسش:
در تابلوی فوق آمده: «به گفتگوی درونی با خودتان آگاه باشید. آن مکالمهای است با کیهان.»
آیا این عبارت سبب آن نمیشود که انسان گمان کند هرگاه فکر میکند وهر اندیشه ای که از ذهنش میگذرد خواه صحیح باشد وخواه باطل در واقع خداوند با او صحبت میکند!؟؟ و این سخن را به حساب این بگذارد که اشتغالات ذهنش گفتگوی «کائنات» با اوست؟؟
اگر بنا بود که گفتگوی درونی ذهن با خود، حرف زدن کائنات با ما باشد، که همهٔ ما در نوع خود پیامبرانی هستیم!!! این عبارت ونظایر آن مقدمه ساز انحرافات فکری وشیوع برخی عرفانهای کاذب نیست؟؟
🔻#پاسخ :↡↡
.
4_6005940867813084913.ogg
17.42M
◍⃟𖡼هٰٖوٰٖاٰٖلٰٖحٰٖڪیٰٖمٰٖ𖡼˼
•
༻⃘⃕❀درباره مساله کیهان محوری
|↫#کیهان_محوری #کاسموسانتریک
|↫#غرب #مدرنیسم
|↫#پست_مدرنیسم #شرق
|↫#فردگرایی #کانت #اریک_فروم
#محسن_بهرامی
┄═༻⃘⃕❀ŏ🦋ŏ༻⃘⃕❀═┄
فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
4_6005940867813084903.ogg
6.4M
◍⃟𖡼هٰٖوٰٖاٰٖلٰٖحٰٖڪیٰٖمٰٖ𖡼˼
•
.
༻⃘⃕❀ملاڪ خالقیت ومخلوقیت
✿قسمت اول :↡↡
|↫ #خالقیت #مخلوقیت #حدوث
|↫#قدم #ازلیت #ابدیت
|↫#امکان_ماهوی #فقر_وجودی
|↫#اضافه_اشراقیه
|↫#حیثیت_تقیدییه_شانی #تجلی
#محسن_بهرامی
⌜@falsafeh_nazari⌟
4_6005940867813084908.ogg
10.52M
◍⃟𖡼هٰٖوٰٖاٰٖلٰٖحٰٖڪیٰٖمٰٖ𖡼˼
•
.
༻⃘⃕❀ملاڪ خالقیت ومخلوقیت
✿قسمت دوم :↡↡
|↫ #خالقیت #مخلوقیت #حدوث
|↫#قدم #ازلیت #ابدیت
|↫#امکان_ماهوی #فقر_وجودی
|↫#اضافه_اشراقیه
|↫#حیثیت_تقیدییه_شانی #تجلی
#محسن_بهرامی
⌜@falsafeh_nazari⌟