🔰شرک و فسق
✍ اصغر آقائی
____________________
🔻شاید کلمه «مشرک» در نگاه اوّلی برابر با «فاسق» باشد. به همین دلیل بسیاری افراد، حتی مسیحیان و اهل کتاب را فاسق معرفی میکنند. اما آیا چنین است یا مسئله دقیقتر از این نگاه بدوی است؟
🔻با توجه به تعریف دقیق #ایمان در معنایِ #تواضع و انکسار #در_برابر_حقّ، چه حقّی که #شرع و چه حقّی که #عقل، پیشنهاد میدهد، تمام افراد به هر میزان دریافتی که از حق داشته، در برابر آن استکبار نورزیده، تواضع میکنند، #مؤمن هستند.
🔻لذا #اهل_کتاب، یا #مشرکان، از باب مثال، تا وقتی که حقی چون ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام برای آنان آشکار نشده باشد، و حقبودن آن را در مرتبهای از درک و معرفت، دریافت نکرده باشند، امّا به هر حقّی که از طریق عقل و یا شرع به آنها رسیده، اعترافکرده، در برابر آن تواضع میکنند، اینان مرتبهای از ایمان را داشته، در دایره وسیع ایمان هستند.
🔸فراموش نکنیم، هرچند مؤمن واژهای است که کاربرد در مثلا #شیعیان پیدا کرده است؛ امّا حقیقت این است، بر اساس تعریفی که از ایمان عرض شد، ایمان امری #تشکیکی است که مراتب گوناگونی از #ایمان_باطنی تا #ایمان_ظاهری را در بر میگیرد.
🔹 تفاوت مشرکی که در برابر احکام عقلی خویش مانند #ظلمنکردن، با مشرکی که به احکام عقلی عمل نمیکند این است که آن مشرک اوّلی، مؤمن به ایمان باطنی است؛ و این ایمان، روزی چه در این دنیا و چه در #قیامت که روز آشکارشدن باطنهاست، #یوم_تبلی_السرائر، آشکار شده نجاتش خواهد داد.
✔️بنابر این مقدمه: هر فرد مشرکی تا آن زمان که #حقنبودنِ شرک را دریافت نکرده باشد، و در #عمل نیز بر #خلاف_مقتضای_عقل خویش عمل نکند، او نه به دلیل این شرک، و نه به دلیل عمل خویش، فاسق محسوب نخواهد شد؛ مگر آنکه هم به #شرک خویش و هم به #عمل_نادرست خویش #عامدانه تن دهد که سخن دیگری است. به تعبیر دیگر #تحقّق عنوان #فاسق مشروط به #علم است؛ حال چه علمِ حاصل از عقل و چه علم حاصل از شرع، و یا هر دو.
🔻بر این اساس #خداوند میفرماید:
💠 كَيْفَ وَإِن يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ لاَ يَرْقُبُواْ فِيكُمْ إِلاًّ وَلاَ ذِمَّةً يُرْضُونَكُم بِأَفْوَاهِهِمْ وَتَأْبَى قُلُوبُهُمْ وَأَكْثَرُهُمْ فَاسِقُونَ (توبه/8)
💠 چگونه [مشرکان بر پیمان خود پایبندند؟] و در صورتی که اگر بر شما چیره شوند، نه [پیوندِ] خویشاوندی را در حقّ شما رعایت می کنند، نه پیمانی را!! شما را با زبانشان خشنود می کنند، ولی دل هایشان [از خشنود کردن شما] امتناع دارد و بیشترشان فاسقند.
🔻 در این آیه خداوند #اکثر_مشرکان را #فاسق معرفی کرده است؛ آنانی که #آگاهانه اوصافی چون #یپمانشکنی دارند؛ لذا شرک و فسق #اینهمانی ندارند.
▫️پ.ن: شاید در نگاه فردی که در جامعه ایمانی رشد کرده است، تصور اینکه فردی غیرعقلانی بودن شرک را دریافت نکرده باشد، بعید به نظر برسد؛ اما باید افراد را در محیطهای خود دید و خود را جای آنان گذاشت. حتی اگر این فرض نیز درست باشد، باز نکته پیشگفته در تعامل با مشرکان بسیار مفید خواهد بود.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی
💠 اللَّهُمَّ إِنِّي أَجِدُ سُبُلَ الْمَطَالِبِ إِلَيْكَ مُشْرَعَةً وَ مَنَاهِلَ الرَّجَاءِ إِلَيْكَ [لَدَيْكَ ] مُتْرَعَةً
💠 وَ الاسْتِعَانَةَ بِفَضْلِكَ لِمَنْ أَمَّلَكَ مُبَاحَةً وَ أَبْوَابَ الدُّعَاءِ إِلَيْكَ لِلصَّارِخِينَ مَفْتُوحَةً
💠 وَ أَعْلَمُ أَنَّكَ لِلرَّاجِي [لِلرَّاجِينَ ] بِمَوْضِعِ إِجَابَةٍ وَ لِلْمَلْهُوفِينَ [لِلْمَلْهُوفِ ] بِمَرْصَدِ إِغَاثَةٍ
🔆 خدايا من همه راههاى مقاصد را به سوى تو باز مىبينم و چشمههاى اميد را به سويت سرشار مىيابم.
🔆 و يارىجستن به فضل تو براى آرزومندانت مباح و بىمانع است و درهاى دعاى بسوى تو براى فريادكنندگان باز است.
🔆 و به خوبى مىدانم كه تو براى اجابت شخص اميدوار، آمادهاى و براى فريادرسى اندوهگينان، مهياى فريادرسى هستى.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
7.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 مراتب ایمان
✍ اصغر آقائی
_____________________
🔻این فرد در زمانی #آتئیست بوده و #خدا را #انکار میکرده و از مسلمانان نیز متنفر بوده است.
🔻او پس از خواندن داستان #امام_حسین علیه السلام به پیامبر صلي الله عليه و آله و سلم و خاندان ایشان #ایمان میآورد.
🔻و باز قصه #حرارت_قلبی مؤمنان نسبت به امام حسین عليهالسلام و باز #ایمان_باطنی یک #خداناباور. در احادیث میخوانیم:
💠 إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً
✔️ همانا برای قتل حسین عليهالسلام در قلب مؤمنان داغی است که هيچگاه خنک نخواهد شد.
🔻 حال چه باید بگوییم؟ آن آتئیست را در آن زمان که #ایمان_ظاهری نسبت به اهل بیت ع نیافته بود، مؤمن (به #ایمان_باطنی) بدانیم یا خیر؟ آیا باز باید بگوییم تنها #شیعیان مؤمن هستند؟ آیا باید #ایمان_تشکیکی را کنار بگذاریم؟
✅ یقینا او زمانی هم که ظاهراً آتئیست بوده، به دلیل پیروی از احکام آشنای عقل، به ایمان باطنی مؤمن بوده است، که پس از ایمان ظاهری، دو مرتبه ایمان ظاهری و باطنی را همراه گرفته است.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 تأمّلی در فرازی از دعای افتتاح
✍ اصغر آقائی
________________
🔺 در دعای #افتتاح میخوانیم:
▫️الْحَمْدُ لِلَّهِ الْفَاشِي فِي الْخَلْقِ أَمْرُهُ وَ حَمْدُهُ
🔹 مسئله امر:
🔻اصطلاح «امر» در معانی فرمان و خواست و شأن به کار میرود.
🔻با توجه به این اجمال، عبارت دعای شریف افتتاح بر نکات زیر دلالت دارد:
✔️ هر آنچه در عوالم از جمله عالم ماده است، تنها و تنها امر الهی است؛
✔️ امر جاری در هستی، هم امر تکوینی و هم امر تشریعی را شامل میشود؛
✔️ امر جاری در تمام هستی، تمام خیر و هر آنچه ما شرّ میپنداریم را شامل میشود؛ مانند امور ناقصی که در نگاه ما شرّ هستند. این در حالی است این امور ناقص در جهان، خود «کلمهای» وجودی هستند و تمام کلمات الهی تامّ هستند «كُلُّ كَلِماتِكَ تامَّةٌ»
✔️ پس هر امر الهی اوّلاً در تمام هستی جاری و ساری است؛ «اَلا لَهُ الْخَلْقُ و الْاَمْرُ» و ثانیاً برای تدبّرکننده در آن، آشکار است؛
🔹مسئله حمد:
🔻خداوند میفرماید «وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلَكِنْ لَا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا»
✔️ بر اساس این آیه ۱) تمام موجودات حمد الهی را به جا میآورند؛ ۲) ما درکی از تسبیح آنان نداریم؛ و ۳) این عدم فهمِ تسبیح آنان، عاملِ نابخردیها و خطاهای فراوانی از ما شده است، لذا خداوند در انتهای آیه خود را با دو اسم حلیم و غفور معرفی کرده است.
🔸 نتیجه: حمد الهی نیز در میان تمام امور هستی، جریان دارد.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللهم عجل لولیک الفرج
🍃🍃 مولای من چه شود همراه با بهار طبیعت، نسیم حضور تو در کوچهپسکوچههای جانم وزیدن گیرد و آن را حیاتی دوباره بخشد 🍃🍃
🥺🌸🌸🌸🌸🥺
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰ایمان و شکر: بررسی اجمالی رابطه آنها
✍ اصغر آقائی
___________________
🔻برای بررسی #رابطه ایمان و شکر ذکر مقدماتی لازم است:
✔️۱. بر اساس اصل متین «#اصالت_وجود»، هر آنچه وجودی است، هم اصیل است و آثار دارد، و هم تشکیکی است، یعنی #مراتب مختلف داشته، شدّت و ضعف در آن راه دارد.
✔️۲. از سوی دیگر تمام #صفات_انسانی چون وجود دارند، هم اصیل بوده، آثار خارجی متناسب با خود را دارند و هم مراتب مختلفی دارند.
✔️۳. از صفات وجودی انسان ایمان و شکر است که هر دو هم وجودی و هم مراتب دارند.
✔️۴. از سوی دیگر تمام اوصاف وجودی، به دلیل #وحدت_وجود، با یکدیگر در مصداق، اینهمانی دارند.
✔️۵. بنابر آنچه بیان شد، #ایمان_و_شکر، دو صفتی هستند که در مصداق اینهمانی دارند. این سخن بدین معنا است که «هر مؤمنی، شاکر است» و «هر شاکری، مؤمن».
✔️۶. نباید فراموش کنیم، همچنانکه پیش از این بیان شد، #ایمان از #مراتب _باطنی تا #مراتب_ظاهری را شامل میشود، لذا شکر نیز همین مراتب را دارد.
✔️۷. پیش از این بیان شد هر کسی که به #احکام_عقل خویش، به عنوان #حجّت_باطنی خداوند، توجّه داشته، تسلیم آنها شود، مؤمن به ایمان باطنی است؛ و هر کسی که در برابر #احکام_حجّت_ظاهری خداوند تسلیم شود، مؤمن به ایمان ظاهری است؛ و هر کسی که در برابر هر دو حجّت الهی، تسلیم باشد، برترین مراتب ایمان را دارد که همان ایمان برتر است.
✔️۸. بنابر آنچه در ۷ بیان شد، #شکر نیز از مراتب باطنی تا مراتب ظاهری را شامل میشود.
✔️۹. بنابر مقدمه ۸ از آنجا که در هستی هیچ فردی یافت نمیشود که به هیچیک از احکام عقلی خود یا احکام دینی خویش پایبند نباشد، لذا هر فردی مرتبهای از شکر، گرچه بسیار ناچیز باشد را دارا است؛ لذا خداوند متعال میفرماید: «وَقَلِيلٌ مِّنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ».
✔️۱۰. در این آیه شریف، خداوند «#شکور_بودن»که صفت مبالغه است را به «قلیل»بودن توصیف کرده است. یعنی آنانی که #مراتب_اعلای شکر را دارند بسیار اندک هستند؛ نه آنکه هیچ انسانی #شاکر نیست. بنابراین همه انسانها مرتبهای از شکر را دارند؛ اما شکور یعنی بسیار شکرکننده اندک است.
✔️۱۱. بنابر آنچه در ۱۰ بیان شد، و از آنجا که گفته شد میان ایمان و شکر، #اینهمانی_در_مصداق وجود دارد، پس هر انسانی مرتبهای از ایمان را نیز دارد؛ چرا که هیچ انسانی یافت نمیشود که مرتبهای از ایمان باطنی به معنای توجّه به احکام عقلی را، به طور مطلق، نداشته باشد؛
✔️۱۲. بنابراین آنچه در ۱۱ گفتیم، باید گفت تمام انسانها مرتبهای از ایمان، هرچند اندک را، داراست. امّا آیا بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که هر انسان مؤمنی، #نجاتیافته است؟
✔️۱۳. پاسخ سؤال پیشگفته خیر است؛ زیرا برای #نجات صرفِ ایمان و یا شکر کفایت نمیکند. کسی اهل نجات است که در کنار ایمان، #عمل_صالح_مستمرّ داشته باشد "یعلمون الصالحات" و اگر چنین نباشد؛ ایمان آن فرد، کارساز نخواهد بود.
✔️۱۴. بنابر آنچه در ۱۳ بیان شد، که #استمرار در عمل صالح لازمه ایمان است، خداوند متعال در آیات مختلفی شکر را با #فعل_مضارع به کار برده است که دلالت بر استمرار در شکرگزاری دارد. خداوند در آیه ۷۸ سوره نحل هدف ابزار شناختی چون حواسّ ظاهری و باطنی را شکرگزاری مستمرّ بیان کرده است: «وَاللّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لاَ تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ الْسَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»
🔸 نتیجه: تحلیل اجمالی فوق نتایج گوناگون فردی و اجتماعی، همراه دارد؛ مانند:
☑️ هر میزان #شکر فردی بیشتر شود او #مؤمنتر است و بالتبع #عاقلتر.
☑️ برای #دعوت به ایمان و عقل، کافیست نعمتهای موجود در زندگی افراد را گوشزد کرد، تا در مسیر شکرگزاری قرار بگیرند.
☑️ شکرگزارشدن فرد، یعنی #پذیرش_مسئولیت در برابر همه موجودات، از جمله خود و خانواده خود.
☑️ با شاکرشدن فرد، اجتماع اصلاح میشود.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 اکسیر رهاشدگی
✍ حافظ شیرازی
___________________
🔻 حضرت حافظ در این #غزل راهکاری اساسی برای #رهاشدگی از #اندوه دنیا بیان میکند:
بشنو این نکته که خود را ز غم آزاده کنی
خون خوری گر طلب روزی ننهاده کنی
🔻او ابتدا #مرگ را یادآورشده، بیان میکند #بدن_خاکی به اصل خویش برمیگردد، لیکن باید سبوی #حقیقت خویش را پر کنیم:
آخرالامر گل کوزهگران خواهی شد
حالیا فکر سبو کن که پر از باده کنی
🔻 وی در ادامه بیان میکند روح بزرگ نه با لاف و گزاف حاصل شود، که تلاش نیاز دارد:
تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف
مگر اسباب بزرگی همه آماده کنی
🔻او راه را در #وحدت_خاطر، نه پذیرفتن #رنگهای_مختلف میداند:
خاطرت کی رقم فیض پذیرد هیهات
مگر از نقش پراگنده ورق ساده کنی
🔻ولی کاملا هوشیار از که دورشدن از رنگهای مختلف نیاز به #مقاومت دارد، و این مقاومت در #واگذاری امور به #حضرت_حق ممکن است:
کار خود گر به خدا بازگذاری حافظ
ای بسا عیش که با بخت خداداده کنی
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#در_محضر_حافظ علیه الرحمة
🆔 @hayatemaqul
شکوه نگاهی
امروز آرامآرام به خاموشی میرود؛
و بار دیگر مردی
در میان انبوه اصحاب، تنها میشود؛
که سهم مردان مرد، همیشه تنهایی است؛
و او در این سکوت تنهائی،
روزهایی را به یاد میآورد،
که آن نگاه پرشکوه،
چون کوه، پشتیبان او بود؛
و اکنون فاطمه،
نمیداند بر یتیمی خود بگرید،
یا بر یتیمی دوباره پدر؛
و این آغاز بغضهای گلوگیر فاطمه است.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
15.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💔... دل پر درده، سلطان قلبم🥺😭
💠 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بابَ حِطَّةٍ الَّذِي مَنْ دَخَلَهُ كانَ مِنَ الْآمِنِينَ
💠 سلام بر تو ای دروازۀ فروریزی گناهان که هرکه بر آن وارد شد، از ایمنشدگان است.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
7.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 شکر در مصیبت
🎙 استاد #صفائی_حائری
________________
♧ باید با مصیبت تکیههای غیر واقعیمان را کم کنیم، نه حسرتهایمان را تلمبار کنیم ♧
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#در_محضر_اساتید
🆔 @hayatemaqul
Mohammad Esfahani - Roozi To Khahi Amad (320).mp3
11.9M
#روزی_تو_خواهی_آمد
♧ روزی تو خواهی آمد از کوچههای باران ♧
♧ تا از دلم بشویی غمهای روزگاران ♧
#موسیقی
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#محمد_اصفهانی
🆔 @hayatemaqul
🔰 جایگاه عقلگرایی و فلسفه برای ارتقای جامعه
🔻 اگر میخواهیم در تمام نهادهای جامعه از جمله #مساجد، #رشد ایجاد کنیم باید به #عقل و #فلسفه اهمیت بدیم. جامعه رشدیافته، جامعهای اصطلاحزده، کثرتگرا، و مدیریتمحور (به معنای منتظر بخشنامه و ... ماندن) نیست؛ جامعهای است که #هویت_انسانی او، یعنی #عقل_و_ایمان، به ترتیب برایش مهم است.
🔻#امام_خامنهای فرمود:
اگر آموزش و پرورش در یک کشور ارتقاء پیدا بکند و اصلاح شود، در اقتصاد، سلامت و بهداشت، محیط زیست، مرگ و میر، باروری، زیبایی و هنر، رفتارهای گوناگون مردم در سطح جامعه با یکدیگر، و فراتر از همهی اینها، در دین، فلسفه و اخلاق تأثیر خواهد گذاشت. امروز در دنیا به زبان کودکی به کودکان فلسفه میآموزند؛ یعنی چیزی که از نظر بعضی از طراحان کشور ما بیمعنی است؛ فکر میکنند فلسفه مخصوص آدمهای ریش و سبیلدار و کسانی است که یک سنی از آنها گذشته باشد. نگاه مدرن به مسائل حیات، امروز پیشروان علمی دنیا را به اینجا رسانده که باید فلسفه را از دورهی دبستان به کودکان تعلیم داد؛ البته با زبان کودکی.
پ.ن: عکس: #منزل_ملاصدرا، #کهک.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul