eitaa logo
حیات معقول
233 دنبال‌کننده
148 عکس
232 ویدیو
2 فایل
🔻 کانال اصغر آقائی ✍ درباره مسائلی که به‌گمانم مهم است، می‌نویسم؛ شاید برای خودم و تو مفید باشد: ✔ گاه متنی ادبی؛ ✔ گاه تبیین؛ ✔ و گاه نقد 🔺️ اینها دل‌مشغولی‌های یک طلبه هستند. 🔻ارتباط با من: 🆔️ @aq_110
مشاهده در ایتا
دانلود
6.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ جلسه ١٢ | تاثیر توحید در صف بندی جامعه ╔═ 🍃🌙🍃 ══════ و تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر : https://eitaa.com/joinchat/2406547504Ca1b69b6c9b ╚═══ 🍃🌙🌙🍃 ═════ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
📚 دختر شینا 🖋 نویسنده: بهناز ضرابی‌زاده 📝 تقریظ مقام معظم رهبری: 🔹«بسمه‌تعالی، رحمت خدا بر این بانوی صبور و با‌ایمان؛ و بر آن جوان مجاهد و مخلص و فداکاری که این رنجهای توانفرسای همسر محبوبش نتوانست او را از ادامه‌ی جهاد دشوارش باز دارد. 🔸جا دارد از فرزندان این دو انسان والا نیز قدردانی شود.» 🗓شهریور91 📖 معرفی کتاب: 📌کتاب «دختر شینا» یکی از آثار سوره مهر با موضوع خاطرات زنان است که با قلمی روان به روایت زندگی قدم خیر محمدی کنعان همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی می‌پردازد. 🔺درباره زندگی این شهید فعالیت‌های فرهنگی مختلفی صورت گرفته بود. با توجه به آثار به عمل آمده، متوجه شدم قدم خیر در سن 22 سالگی، همسرش به شهادت رسیده و با وجود 5 فرزند، ازدواج نکرده و به تنهایی فرزندانش را بزرگ کرد. 🔺این بانوی نویسنده اضافه کرد: این موضوع برای من بسیار تامل برانگیز بود، زنی که در روستا زندگی می کرد به فضای شهر آمده و به تنهایی در اوج جوانی، تمام هم و غمش بزرگ کردن فرزندانش شده بود. بنابراین تصمیم گرفتم درباره فراز و نشیب های زندگی این زن با او مصاحبه کنم. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱 🌾 وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ 🌾 أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ 💠 سوره انبیا آیه ۱۰۵ 💕 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 نکاتی از شرح دعای سحر: کلمه اللهاصغر آقائی _____________________ 💠 اللَّهُمَّ انّى اسْئَلُكَ مِنْ كَلِماتِكَ بِاتَمِّها، وَ كُلُّ كَلِماتِكَ تامَّةٌ، اللَّهُمَّ انّى اسْئَلُكَ بِكَلِماتِكَ كُلِّها. 🌀 چکیده سخن امام رحمه الله عليه: تمام هستی و موجودات آن کلمات الهي هستند که از باب آنکه برخی وجودی برتر دارد، با نگاه به قوس نزول، و کثرت برآمده از آن، از تام‌تر به پایین حرکت کرده است، لذا تفاضل و مراتب میان کلمات الهي تحقق می‌یابد "مِنْ كَلِماتِكَ بِاتَمِّها"؛ اما از آنجا که هر موجود از آن جهت که یک کلمه است و هر کلمه‌ای در رتبه خویش تام است، لذا تفاضلی از این جهت میان آنها نیست "کل کلماتک تامه" 🌀 برخی نکات خلاصه و گاه تببین شده از کلام امام ره: 🔻 مقصود از «» هم کلمات خداوند؛ مانند عیسی ع که فرمود: «وَ کَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى‏ مَرْیَمَ» و هم کلمات خداوند است که در قرآن کریم مجسّم شده است. 🔻 وجود دو اعتبار دارد: یکی وحدت و دیگری کثرت. و سلسله وجود به اعتبار اول است كه همان كلمه «كنِ» وجودي است و خداوند بلندمرتبه در كلامش به آن اشاره كرده است: «اذا اراد ان يكون شيئا فقال له كن فيكون». 🔻 این در مراتب تنزیل و تحقق ابتدا به یا همان وجود نوری تعلق گرفته است که به تعبیری و و گویند و هیچ تفاوتی میان حضرات معصومین از این جهت نیست؛ زيرا «اولّنا محمد، اوسطنا محمد، آخرنا محمد، كلّنا محمد، كلّنا نور واحد؛ آغاز و ميان و انجام ما محمد است، همه محمديم و همه نور واحديم» 🔻 و تمام تکوینی و تنزیلی حق تعالی از آن انوار مقدسه بسط یافته‌اند که فرمود: «انا النقطة؛ نقطه باء ‌بسم الله منم». و در روايات آمده است كه «بالباء ظهر الوجود وبالنقطة تميّز العابد من المعبود؛ وجود با باء پديد آمد و عابد با نقطه زير با از معبود جدا شد» 🔸 این یعنی وجودی و خلقت با ولایت و به یُمن انسان کامل بوده است؛ و عابد یعنی تمام موجودات، از معبود جداشده‌اند. (لذا الرحمن الرحیم در با الرحمن الرحیم در آیه دوم سوره ، دو معنا دارد؛ اولی وجودی و پیش از خلقت و دومی بعد از خلقت و پدیدآمدن ) 🔻 آنچه تا بدين جا گفته آمد به اعتبار بود؛ وگرنه، آغاز و انجام يكي است، زيرا در روزي كه مقدار آن بر حسب شمارش ما معادل هزار سال است (یعنی )، هر چه از آسمان الهي نازل شده به سوي او بالا می‌رود. 🔻 همين نكته پیش‌گفته دليل‌ نبيّ مكرم است كه وجود نخستين است. یعنی و کمال ایشان اقتضاء می‌کند به اعتبار هو الاول و الاخر، مظهر تام او نیز اول و آخر باشد. چنان كه در حديث آمده است: «نحن السابقون الآخرون‌؛ ما اولين و آخرين‌هاييم» 🔻بايد بداني كه هر چيز متناسب با خود آن است. به عبارت ديگر، تماميت يك شي‌ء آن از چيزهايي است كه مقابل و مخالف آن است و صرافت و خلوصش در شئون و جهاتي كه به آن و كمالاتش مربوط مي‌شود. 🔻 حال، با اين ملاك، مي‌تواني تمام‌بودن كلام و كلمه و اتمّ بودن آن‌ها را دريابي و بداني كه منظور از تمام‌بودن كلمه و كلام وضوحشان در دلالت و عدم اجمال و مشابهتشان [با كلام يا كلمه ديگر] و بالاخره، خالص بودنشان از چيزهايي است كه از جنس آن‌ها نيستند 🔻 ، چون و آينه تام همه اسماء و صفات الهي است، تامّ‌ترين كلمات الهي نيز هست «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ. ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلِينَ‌؛ همانا ما انسان را در نيكوترين ساختار آفريديم. سپس او را به اسفل‌السافلين برگردانديم» 🔻 در اين باره چه خوب سروده است: احمد ار بگشايد آن پرّ جليل‌ تا ابد مدهوش ماند جبرئيل‌ 📚 شرح دعای سحر ص.46-60 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
8.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ جلسه ۱۳ | وسعت افق دید در انسان موحد ╔═ 🍃🌙🍃 ══════ و تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر : https://eitaa.com/joinchat/2406547504Ca1b69b6c9b ╚═══ 🍃🌙🌙🍃 ═════ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
😍 رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: 🌀 إذا رأيتَ مِن أخيكَ ثلاثَ خِصالٍ فارْجُهُ : الحياءُ ، والأمانةُ ، والصِّدقُ. وإذا لم تَرَها فلا تَرْجُهُ 💠 اگر سه خصلت در برادر خود ديدى بدو اميد ببند: حيا، امانتدارى و راستى. اگر اين سه را نديدى به او اميد مبند. 🔻 When you see three traits in your brother, place your hope in him: bashfulness, trustworthiness, and truthfulness. If you do not see them, do not place your hope in him. 🔹 traits: صفات 🔹 bashfulness: حیا 🔹 trustworthiness: امانت‌داری 🔹 truthfulness: صداقت ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
6.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ جلسه ۱۴ | علت نیاز به نبوت ╔═ 🍃🌙🍃 ══════ و تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر : https://eitaa.com/joinchat/2406547504Ca1b69b6c9b ╚═══ 🍃🌙🌙🍃 ═════ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
5.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ سخنان جذاب Ahmed Deedat در رابطه با مفاهیم دینی در زبان قبایل مختلف آفریقایی () 🔸احمد دیدات، مبلغ برجسته اهل آفریقای جنوبی به بیش از 20 زبان از جمله انگلیسی، فرانسوی، اسپانیول، عربی و... مسلط بود. او در سال 2005 از دنیا رفت. 🔸مشاهده این مستند برای همه فعالان حوزه دین و فرهنگ توصیه می‌شود. 🎦 ترجمه و تدوین: انجمن بین المللی ترنم صلح @ThrillofPeace ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 نکاتی از شرح دعای سحر: کمال الهی ✍ اصغر آقائی ___________________ 💠 اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ مِنْ کَمالِکَ بِاَکْمَلِهِ وَکُلُّ کَمالِکَ کامِلٌ اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِکَمالِکَ کُلِّهِ. 🔻 امام خمینی ره ابتدا با تعریف به «آن چیزی که تمامیّت شیء با آن است»؛ تصریح می‌کنند کمالِ مادّه به صورت، و کمالِ جنس، به فصل است. (در پانوشت توضیح کامل‌تری آمده است) 🔻 امام خمینی ره بر همین منوال کمال دین را به « علوی» می‌دانند و می‌فرمایند: ولايت علوي، كه خداوند ما را بر آن مستدام بدارد، كمال دين و اتمام نعمت است‌؛ چنانكه خداوند فرموده است: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي‌: امروز دين شما را كامل و نعمتم را بر شما تمام كردم». 🔻امام خمینی ره در ادامه توضیح می‌دهند، به ولایت است و در واقع تمام این عبادت‌ها چون ظاهری است که باطن آن ولایت است. 🔻 امام تصریح می‌کند «اسماء و صفات الهي همگي كامل بلكه خودِ كمال‌اند، زيرا در آن مقام، نقصي وجود ندارد». 🔻 وی در ادامه وقتی به الهی توجه می‌کند، می‌فرماید هر کمالی، ظهور کمال آن اسم و صفت الهی است؛ و کامل‌ترین اسم، آن اسمی است که دربردارنده جمیع اسمای و صفات الهی باشد و طبیعتاً مظهر این اسم نیز کامل‌ترین اسم خواهد بود. 🔻ایشان در ادامه می‌فرماید: پس، در ميان اسماء الهي اسم الله و در ميان مظاهر اسماء است. 🔻 امام خمینی از این مبنا یک برداشت دیگری نیز دارند و آن اسلام نسبت به تمام شریعت‌ها است؛ زیرا وقتی انسان کامل یعنی ص برترین مظهر الهی شد، شریعتی نیز که او بیان می‌کند برترین شریعت خواهد بود. و علت این برتری آن است که شریعت انسان کامل تحت اسم الله است، و همچنانکه اسم الله اسم الهی است که صفات جلال و جمال الهی را یکجا در خود دارد، لذا شریعت نبی اکرم ص نیز مظهر کامل و ذووجوه جلال و جمال الهی است. 🔻 ایشان می‌فرماید: پس، شريعت انسان كامل تحت حكومت اسم الله كه حكومتش ابدي و ازلي است قرار دارد و ساير شرايع نيز مظاهر و نمودهاي شريعت‌ او هستند و شريعت او كمال شرايع ديگر است.پ. ن. 🔹 نکته اول: در فلسفه و عرفان دو معنا دارد: ✔️ ۱) کمال اول: هر شیئی آن چیزی است که آن شیئ بدان است؛ مثلا هرچند نوع انسان با نوع حیوانات دیگر مثلا اسب، از جهت حیوان بودن یکی است؛ یعنی هر دو خواص حیوانی مثلا غریزه‌ دارند، اما حقیقت نوع انسان، به یا عقلانیت اوست؛ که بدون این انسان در مرتبه حیوانی باقی می‌مانند. لذا اگر فردی در دائره عقلانیت و ناطقیت وارد نشود، در واقع یک حیوانِ انسان‌نماست. ✔️ ۲. کمال ثانی: یا دوم، کمالاتی است که شیی پس از به دست‌آوردن حقیقت خود، کسب می‌کند مانند نوشتن برای انسان؛ لذا اگر کسی در کمال اول خویش رشد نکند، کمالات ثانی او نیز فضلی برا او نخواهند بود. ✔️ نکته دوم: پذیرش ولایت علوی، به دوگونه است: و ؛ که کامل‌ترین آن جمع میان این دو ولایت است لذا شیعه واقعی کامل‌ترین ولایت را دارد 🌱🌱 توضیح: از آنجا که ولایت در تمام هستی جریان دارد، لذا همه موجودات و انسان‌ها، چه خوب و چه بد، تحت ولایت او هستند، اما ارزش‌مندیِ یک انسان به آن است که با ، ولایت را بپذیرید. با توجه به این اصل، هر کسی شعبه‌ای از ولایت به او عرضه شود، اگر بپذیرد، بوده، در دایره ولایت آمده است؛ و به همان میزان موحّد و در دائره توحید؛ و اگر نپذیرد از دائره ایمان، ولایت و توحید خارج می‌شود. بر اساس این مبنا، اگر کسی احکام صریح عقل را بپذیرد؛ مثلا هیچگاه نه ظلم‌پذیر باشد و نه ظلم کند، او در حقیقت ولایت باطنی امیرالمؤمنین علیه السلام را پذرفته است حتی اگر ولایت ظاهری وی به او نرسیده باشد و این باطن او در قیامت ظاهر خواهد شد زیرا بدون ولایت کسی وارد که کلید آن علی علیه‌السلام است نخواهد شد؛ و در برابر آن ممکن است یک درظاهر شیعه، خدای‌نکرده به دلیل گناهان پی‌درپی از دایره ولایت باطنی که حقیقت ولایت است خارج شود. اعاذنا الله 📚 شرح دعای سحر، ص. ۶۵-۶۹ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا