🔰رهبری جامعه اسلامی در نگاه قرآن
#بخش_دوم
✍ اصغر آقائی
_______________________
... ادامه بخش قبل.
✔️ ۷. #شیوه_برخورد_رهبری_در_جامعه:
در مجموع شاید بتوان رفتار رهبری را بر اساس «وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» رفتار رهبری از آن جهت که «خود یکی از مؤمنان است»، در دو مورد: ۱) قاطعیت و برخورد غلیظ با کافران است و ۲) برخورد همراه با رحمت با مؤمنان است، خلاصه میشود که برخی مصادیق آنها را بیان میکنیم:
🔻۱. رهبری جامعه در برخورد با دشمنان و مستکبران، با قاطعیت است «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ» (توبه/۷۳). و این قاطعیت گاه به بایکوتکردن برخی نیز میانجامد: «وَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَاهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِيلًا» (مزمل/۱۰)
🔻۲. امّا رفتار رهبری در جامعه اسلامی، هرچند گاه با حذف برخی عناصر همراه است؛ اما در برخی موارد باید آنان را با نصیحت و موعظه به راه آورد «أُولَئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا» (نساء/۶۳). به همین دلیل او باید راه بازگشتی برای متخلفان باز بگذارد. «قُل لِّلْمُخَلَّفِينَ مِنَ الْأَعْرَابِ سَتُدْعَوْنَ إِلَى قَوْمٍ أُوْلِي بَأْسٍ شَدِيدٍ تُقَاتِلُونَهُمْ أَوْ يُسْلِمُونَ فَإِن تُطِيعُوا يُؤْتِكُمُ اللَّهُ أَجْرًا حَسَنًا وَإِن تَتَوَلَّوْا كَمَا تَوَلَّيْتُم مِّن قَبْلُ يُعَذِّبْكُمْ عَذَابًا أَلِيمًا» (فتح/۱۶). این نرمخوئی تا جایی است که در برخی موارد رهبری امر به گذشت از برخی خائنان شده است: «وَلاَ تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَىَ خَآئِنَةٍ مِّنْهُمْ إِلاَّ قَلِيلًا مِّنْهُمُ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» (مائده/۱۳).
✔️ #نکته_پایانی:
در مجموع میتوان وظیفه ذاتی رهبری را اصلاح امت اسلامی دانست و هر امری که با آن مخالفت داشته باشد، باید در برابر آن بایستد «وَقَالَ مُوسَى لأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلاَ تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ» (اعراف/۱۴۲).
از مهمترین مواردی که رهبری باید در برابر آن بایستد، ایجاد تفرقه است، که گاه برای مبارزه با آن، تساهل نیز لازم خواهد بود: «قَالَ يَا هَارُونُ مَا مَنَعَكَ إِذْ رَأَيْتَهُمْ ضَلُّوا*أَلَّا تَتَّبِعَنِ أَفَعَصَيْتَ أَمْرِي» (طه/۹۲-۹۳)
🔘 نتیجهگیری:
▫️ ۱. رفتار رهبری بر اساس مصالح کلی جامعه اسلامی است، و هرچند، #امکان_اشتباه در رهبری جامعه اسلامی در #زمان_غیبت وجود دارد؛ اما ۱) به حکم عقل و ۲) به حکم متون اسلامی، پذیرش حکم رهبری و تبعیت از آن، الزامی است؛
▫️ ۲. بنابر آنچه گفته شد هرچند #نقد نظراتِ رهبری، از آن جهت که #نظری است، ممکن است و پسندیده؛ اما وقتی نظری از سوی رهبر جامعه، پیوستِ #عملی پیدا میکند، تبعیت از این گونه نظرات وی برای تمام مخاطبان آن نظر، حتی برای مخالفان آن نیز لازم است.
▫️ ۳. از طرف دیگر هرچند نقد فراد منصوب از طرف ایشان، مانند اعضای تشخیص مصلحت نظام، یا مشاوران وی، در جای خود صحیح است، اما این نقدها نباید به #تضعیف جایگاه رهبری بیانجامد که #اصل_وحدت، حاکم بر تمام مسائل جاری در جامعه است؛ و مهمترین متغیّر در مسئله وحدت، رهبری، به عنوان محور جامعه، است.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 پیامبر صلی الله علیه و آله:
💠 أفضلُ الإيمانِ أنْ تَعلمَ أنّ اللّه َ معكَ حَيثُ ما كُنتَ.
🌀 برترين ايمان آن است كه بدانى خداوند همه جا با تو هست.
🔻The best of faith is to know that Allah is with you wherever you are.
🔹 faith: ایمان
🔹 wherever: هر کجا
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌾 ⸤﷽⸣ 🌾
#تدبّر_در_قرآن
💠 إِنَّ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا وَرَضُوا بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاطْمَأَنُّوا بِهَا وَالَّذِينَ هُمْ عَنْ آيَاتِنَا غَافِلُونَ*أُولَٰئِكَ مَأْوَاهُمُ النَّارُ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ* إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ يَهْدِيهِمْ رَبُّهُمْ بِإِيمَانِهِمْ ۖ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ (یونس؛ ۷-۹)
🟢 دو برداشت:
✔️ سه صفت "ناامیدی از رحمت الهی، وابسته به دنیاشدن، و تمام حقیقت خود را در دنیا دیدن"، نتیجه غفلت است.
✔️ ایمان، امری اختیاری است که زمینهسازِ حرکت کمالی انسان به هدایت پروردگار است.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
#در_محضر_قرآن
🆔 @hayatemaqul
🔰 سیری در غزلهای حافظ
________________
#غزل_۴
🔻عنوان غزل چهارم: #قلببیتاب
🔺 شرح اجمالی ابیات:
حافظ علیه الرحمه در این غزل با ابیات #هشتگانه به ترتیب بیان میدارد: ۱) ای باد صبا با معشوق ازلی بگو، توحید و عشق تو، من را چنین آواره کوه و دشت کرده است. حال ۲) این معشوق که سراسر شکر است و لطف و جمال، چرا جویای حال عاشق عاکف کوی خود نیست؟ و حافظ در مقام پاسخ این پرسش یا گله عاشقانه ، #چنینمیگوید: ۳) این چه توقعی است از آن بالانشین دارم حُسن او کجا و عندلیب مفلوک کجا؟ که جز آه فراق چیزی ندارد و گویی در این راه جز تسلیم و جاندادن راهی ندارد. حافظ در بیت چهارم به خود #نهیبی میزند که ۴) دل معشوق، با دام و دانه و گفتار تند به دست نمی آید بلکه با رفتار نرم و سخن شیرین میتوان او را به دست آورد. امّا گویی قلب حافظ چون عندلیب #هزاردستان، پر آه است لذا ۵) باز در بیت پنجم به #گلهگزاری باز میگردد. ۶) حافظ در غزل ششم گویی به حکم «و ابتغوا الیه الوسیله» سراغ #دیاریارنشینان و اولیاء میرود و آنان را واسطه قرار میدهد که یاد محبّان باشند. در بیت هفتم وی باز به معشوق التفات میکند و از سر رضا و تسلیم وارد میشود که: ۷) آری میدانم توقع زیادی است از آن معشوق دلفریب، انتظار وفا و مهر داشتن که عاشقکشی کار توست. ۸) حافظ در غزل پایانی به #مدحشعر و ذوق خویش میپردازد.
○○○○○○○○○
پ. ن: شرح واژگان و تعابیر:
🔹صبا: نسیمهای رحمانی
🔹غزال رعنا: محبوب ازلی
🔹عندلیب: هزاردستان، طوطی
🔹سهیقد: بلندقد
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#دیوان_حافظ
🆔 @hayatemaqul
🔰 گام به گام با انسان کامل (۳۶)
✍ اصغر آقائی
____________________
گام سوم: با ابراهیم ع (۱۵): در آرزوی فرزند(۴)
🔻#ابراهیم باز #مهمان دارد. من دیگر به حضور میهمانان عادت کرده بودم. مهمانانی که یا خودشان میآمدند و یا تقریبا روزی نبود که ابراهیم، دست کسی را نگرفته و با خود برای پذیرای به منزل نیاورد. البته من نیز که برای روزهای طولانی میهمان او بودم، گویی در منزل خود هستم.
🔻روزی مهمانانی #غریبی وارد خانه ابراهیم شدند. من هیچگاه آنان را ندیده بودم و از هیبت آنان توان قدمازقدمبرداشتن و سلامگفتن را نداشتم؛ اما ابراهیم #دواندوان سوی آنان رفت. حتما برای او، مهمانان بسیاری عزیزی هستند. من با خود چنین میگفتم.
🔻ابراهیم که رسید آنان سلام کردند و پاسخ شنیدند. وارد خانه شدند. ابراهیم با آنان شروع به سخن کرد.
🔻مدتی گذشت. ظهر شده بود و زمان پذیرایی بود. #غذا که آوردند احساس کردم #حال ابراهیم کمی دگرگون شده است.
🔻به خود جرأت دادم و علّت دگرگونی حالش را پرسیدم. گفت: نمیدانم، #حسّ_عجیبی به این مهمانان تازهوارد دارم. نمیدانم شاید غذا خوب نشده است یا آن را نپسندیدهاند؟
🔻ابراهیم همیشه دوست داشت بهترین #پذیرایی را از مهمانان خویش داشته باشد و سنگ تمام میگذاشت.
🔻خواستم بگویم که راستش من هم از دیدن آنها، حسی عجیب داشتم؛ اما #کلامم را با زبانم چرخاندم و ته حلقم فرستادم. هرچند سخنم گلوگیر شده بود، اما بهتر از آن بود که به ابراهیم بگویم و با نگاه سنگین او در زمین فرو روم.
🔻او همیشه نسبت به مهمانانش، هر که باشند، #تعصب داشت و ترسیدم نکند این سخنم بیادبی باشد. خب راستش حال ابراهیم مرا نگران کرده بود.
🔻در مدت کوتاهی که با خود #کلنجار میرفتم، صدای ابراهیم مرا بهخود آورد. ابراهیم نزد مهمانان بازگشته بود و اینبار بهگونهای دیگر با آنان سخن میگفت.
🔻ابراهیم در حالی که از #شرم سرش را پایین انداخته بود، به آنان گفت: رفتار عجیب شما من و خانوادهام را نگران کرده است؟ نکند غذا خوب نیست؟ شاید در شأن شما نبود؟ «إِذْ دَخَلُوا عَلَيْهِ فَقَالُوا سَلَامًا قَالَ إِنَّا مِنْكُمْ وَجِلُونَ»
🔻آن مهمانان که هیبتشان مرا گرفته بود، این بار لبخندی زیبا و دلشنین بر لبانشان جای گرفت. گویی تمام وجودم با لبخند آنان #آرامش گرفت. چه لبخند دلربایی. اما این آرامش تنها لحظهای با من بود. آنان به ابراهیم مژدهای عجیب دادند: ابراهیم، تو را به فرزندی دانا بشارت باد. قَالُوا لَا تَوْجَلْ إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ عَلِيمٍ
🔻من که چشمانم از حدقه بیرون زده بود، نگاهی به #محاسن سپید ابراهیم کردم. مژده فرزند به یک پیرمرد میدهند!!
🔻راستش نمیدانستم عصبانی باشم یا از تعجّب بخندم. عجب #مهمانان گستاخی. خانه ابراهیم آمدهاند. غذا که نمیخورند هیچ؛ حالا او را به #تمسخر گرفتهاند. دلم برای ابراهیم سوخت و با خود اندیشیدم: باز هم عدهای از مردمان ناسپاس، #قلب ابراهیم را شکستند. آخر خیلیها او را به دلیل نداشتن فرزند به سخره میگرفتند.
🔻با پاسخ عجیب و البته به گونهای توبیخوار ابراهیم بیشتر دلم گرفت. او گفت: مرا در پیری به داشتن #فرزند #بشارت میدهید؟ این چه بشارتی است؟ شما مرا به چه چیزی بشارت میدهید؟ «قَالَ أَبَشَّرْتُمُونِي عَلَى أَنْ مَسَّنِيَ الْكِبَرُ فَبِمَ تُبَشِّرُونَ».
🔻هرچند ابراهیم همیشه مهربان بود و با جاهلان بسیار صبورانه برخورد میکرد؛ امّا گویی این بار خبری دیگر در راه است! میان او و آن مهمانان پرهیبت و عجیب، سرّی بود که من نمیدانستم.
🔻آنان پاسخ دادند: ابراهیم، آیا از رحمت حق تعالی مأیوس شدهای؟ ما #بشارتی حق، از سوی خدای تعالی برای تو آوردهایم. «قَالُوا بَشَّرْنَاكَ بِالْحَقِّ فَلَا تَكُنْ مِنَ الْقَانِطِينَ»
🔻همین کافی بود که نام #خدا در برابر کوه #توحید آورده شود. ابراهیم چون کوهی استوار که زلزلهای عظیم آن را از جای بکند و تکهتکه کند و تمام هستی آن را به باد دهد، محو میشد. در برابر خدا هیچ در هیچ میشد و گویی غلامِ حلقهبهگوشی است که به خدمت ایستاده است.
🔻ابراهیم گفت: از #رحمت خداوند جز گمراهان نامید نمیشوند. «قَالَ وَمَنْ يَقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ» و امید بار دیگر تمام وجود ابراهیم را فراگرفت.
🔻در آن لحظه تنها یک چیز را دوست داشتم: در #چشمان دریایی ابراهیم شنا کنم و با نسیم وزیدهشده در قلب او به پرواز در آیم.
... و سفر ادامه دارد.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🌾 ⸤﷽⸣ 🌾
💠 امام صادق علیهالسلام فرمود:
لا تَطلُب مِنَ الدُّنيا أربَعَةً؛ فَإِنَّكَ لا تَجِدُها و أنتَ لابُدَّ لَكَ مِنها: عالِما يَستَعمِلُ عِلمَهُ؛ فَتَبقى بِلا عالِمٍ، و عَمَلاً بِغَيرِ رِياءٍ؛ فَتَبقى بِلا عَمَلٍ، و طَعاما بِلا شُبهَةٍ؛ فَتَبقى بِلا طَعامٍ، و صَديقا بِلا عَيبٍ؛ فَتَبقى بِلا صَديقٍ
🔸 در دنيا جوياى چهار چيز مباش كه آنها را نخواهى يافت، حال آن كه به آنها نيازمندى:
✔️ ۱. عالمى كه [تمامِ] علم خود را به كار بندد، پس بىعالم مىمانى؛
✔️ ۲. عملى [کاملاً] پاك از رياكارى، كه در اين صورت، بىعمل مىمانى؛
✔️ ۳. غذايى [کاملاً] دور از شبهه [حُرمت]، كه بىغذا مىمانى؛
✔️ ۴. و دوستى [کاملاً] بىعيب، كه بىدوست مىمانى.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🌾 ⸤﷽⸣ 🌾
💠 امام صادق علیهالسلام فرمود:
لاَ تَغْتَرُّوا بِصَلاَتِهِمْ وَ لاَ بِصِيَامِهِمْ؛ فَإِنَّ اَلرَّجُلَ رُبَّمَا لَهِجَ بِالصَّلاَةِ وَ اَلصَّوْمِ حَتَّى لَوْ تَرَكَهُ اِسْتَوْحَشَ، وَ لَكِنِ اِخْتَبِرُوهُمْ عِنْدَ صِدْقِ اَلْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ
💠 فريب نماز و روزه مردم را نخوريد؛ زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه عادت مىكند كه اگر آنها را ترك گويد، احساس دلتنگى مىكند، بلكه آنها را به #راستگويى و #امانتدارى بيازماييد.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صلوات_خاصه_امام_صادق_علیهالسلام
💠اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِی إِلَیْکَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِینِ اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَ وَحْیِکَ وَ خَازِنَ عِلْمِکَ وَ لِسَانَ تَوْحِیدِکَ وَ وَلِیَّ أَمْرِکَ وَ مُسْتَحْفَظَ [مُسْتَحْفِظَ] دِینِکَ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ.
💠 خدایا درود فرست بر جعفر بن محمد صادق، خزانهدار دانش، دعوتکننده به سوى تو بر پایه حق، آن نور آشکار! خدایا چنانکه او را قرار دادى معدن کلامت، و وحیات، و خزانهدار دانشت، و زبان توحیدت و سرپرست فرمانت، و نگهدارنده دینت، پس بر او درود فرست؛ بهترین درودى که بر یکى از برگزیدگانت، و حجّتهایت فرستادی که تو ستوده و بزرگوارى.
🖤💔
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 یادداشتهای قرآنی
✍ اصغر آقائی
_________________
#ادب_یوسف علیه السلام
🔻برادران یوسف او را یافتهاند و یوسف از گذشته میگوید
🔻 امّا وی هنگام یادِ گذشته، از زندان و خروج از آن گفت ولی درباره خروج از چاه چيزی نگفت.
🔻امّا چرا؟ آری #پیامبران علاوه بر توجه به #مسئولیتپذیری در حوزه #مسئولیتهای_حقوقی، به #مسئولیتهای_اخلاقی خویش توجه دارند. و یوسف اینجا چنین میکند.
🔻 #شرمسار_نکردن خطاکار، چه رسد به خطاکاری که اینک مهمان توست، مانند برادران یوسف، از عالیترین مصادیق ادب، ثمره مشترک #ایمان_و_عقل، است.
🔸 خداوند فرمود:
💠 وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّواْ لَهُ سُجَّدًا وَقَالَ يَا أَبَتِ هَذَا تَأْوِيلُ رُؤْيَايَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّي حَقًّا وَقَدْ أَحْسَنَ بَي إِذْ أَخْرَجَنِي مِنَ السِّجْنِ وَجَاء بِكُم مِّنَ الْبَدْوِ مِن بَعْدِ أَن نَّزغَ الشَّيْطَانُ بَيْنِي وَبَيْنَ إِخْوَتِي إِنَّ رَبِّي لَطِيفٌ لِّمَا يَشَاءُ إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ» (یوسف/100)
💠 و پدر و مادر خود را بر تخت نشاند؛ و همگی بخاطر او به سجده افتادند؛ و گفت: «پدر! این تعبیر خوابی است که قبلاً دیدم؛ پروردگارم آن را حقّ قرار داد! و او به من نیکی کرد هنگامی که مرا از زندان بیرون آورد، و شما را از آن بیابان (به اینجا) آورد بعد از آنکه شیطان، میان من و برادرانم فساد کرد. پروردگارم نسبت به آنچه میخواهد (و شایسته میداند،) صاحب لطف است؛ چرا که او دانا و حکیم است!
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
#ادب_پیامبران
#تفسیر_نور
🆔 @hayatemaqul
🔰 تنگنظری، مانعی در راه اصلاح اجتماعی
✍ اصغر آقائی
________________
🔻بر اساس احصای بنده، در #قرآن کریم درباره #اصلاحطلبی، به ویژه اصلاحات اجتماعی، حدوداً ۲۵۰ عامل و روش اصلاح، ۱۰ مصداق اصلاح، و ۹۲ مانع در راه اصلاح بیان شده است.
🔻یکی از موانع مهم اصلاح در قرآن کریم، «تنگنظری» است.
🔻خداوند متعال یکی از عوامل مهم #مشکلات_خانوادگی را «تنگنظریها و بخلورزیدنها» میداند.
🔻با #تنقیح_مناط و گسترشِ روشمندِ این معیار به جامعه، میتوان گفت یکی از عوامل مهم مشکلات اجتماعی و از موانع اصلاح آن، عامل پیشگفته است.
🔻خداوند متعال در آیه ۱۲۸ سوره نساء میفرماید:
💠وَأُحْضِرَتِ الأَنفُسُ الشُّحَّ وَإِن تُحْسِنُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ اللّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا
💠 اگر چه مردم (طبق غریزه #حبّ_ذات، در این گونه موارد) بخل میورزند. (لکن باید از تنگنظری فاصله گرفت لذا) و اگر نیکی کنید و پرهیزگاری پیشه سازید (و بخاطر صلح، گذشت نمایید)، خداوند به آنچه انجام میدهید، آگاه است (و پاداش شایسته به شما خواهد داد).
🔘نتیجه: وقتی افراد ۱) صبر شنیدن سخنان مخالف را ندارند، و ۲) با شنیدن سخن مخالف فرد را متهم میکنند، و یا ۳) همدیگر را تخریب میکنند، اینها باید از #تنگنظری دست برداشته، #آزادی_عقیده را ارج نهند تا جامعه بتواند به #رشد برسد که اختلاف روشمند به از اتحاد ناسالم است.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
#تنگنظرنباشیم
#سعهصدر
🆔 @hayatemaqul
🔰 تعامل مناسب با دیگران، یعنی ذکر الله
✍ اصغر آقائی
_______________________
🔻 خداوند فرمود:
💠 الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
🔻 #آرامش در این آیه شریفه نتیجه #ذکر_الله معرفی شده است. امّا ذکر الله چیست؟
🔻 شاید در نگاه اوّل یاد خداوند، یعنی بر زبان آوردن ذکرهای واردشده از اهل بیت و یا تفکّر درباره خداوند و مانند آن. هرچند این درست است اما آیا معنای دیگری از این آیه قابل استنباط است؟
🔻از آنجا که تمام هستی #کلمات خداوند هستند، پس یادآوری این نعمتها نیز، ذکر خداست و آرامش در پی خواهد داشت. امّا چگونه؟
🔻 به این مثال توجّه کنید: اگر فردی در خانواده خود، یاد نعمتهای الهی از جمله همسر و فرزندان و ... میافتد، و از خداوند تشکر میکند، این عمل سبب آرامش او و دیگران میشود، چراکه شکرگزاری، هدفی بنیادین در زندگیست و هویت عبوديت به آن است.
🔻 پس اگر کسی مثلا توجه به نعمتهای الهی در خانواده خویش میکند، طبیعتاً این توجّه، موجب القای این مطلب است که من از داشتن این نعمتها خوشحالم، و عملکرد مناسبی با آنان خواهد داشت؛ و نتیجه این القاء و عمل، رفتار متقابل و مناسب دیگر افراد خانواده است و این رفتار مناسب عامل آرامش است.
✔️ پس ذکر الله تنها در گوشهای نشستن و ذکر الهی نیست؛ بلکه تعاملات مناسب با دیگران نیز نوعی ذکر الله است.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 سه اصل حیات انسانی
__________________
🔻 استاد #صفائی_حائری بر اساس آیه ۲۵ سوره حدید، سه اصل ۱) بیّنات، ۲) کتاب و ۳) میزان را، برای زندگی عادلانه و عدالتخواهی لازم میدانند.
🔻 ایشان #بیّنات را هدایتی میدانند که رابطه انسان و جهان و مقصد حرکت آن دو را روشن مینماید. #کتاب دستورها و آدابی است که لازمه این حرکت و رابطههاست. و #میزان معیاری برای انتخاب هنگام تزاحمها و درگیریهاست.
🔻 وی پس از تبیین این #سه_اصل کلیدی مینویسد:
کسی که این سه اصل را داشته باشد، گرفتار برخوردهای سازمانی و حزبی و یا مرشد و مراد نمیشود؛ حتی با بصیرت دیگران، خودش را کور نمیسازد؛ که انسان از کارش، به اندازهی بصیرتش بهره میبرد.
📚 نامههای بلوغ/ ص. ۱۹
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#در_محضر_بزرگان
#صفائی_حائری
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا ۚ إِنَّ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ
💠 هیچ مصیبتی در زمین و نه در وجود شما روی نمیدهد مگر اینکه همه آنها قبل از آنکه زمین را بیافرینیم در لوح محفوظ ثبت است؛ و این امر برای خدا آسان است!
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#در_محضر_قرآن
🆔 @hayatemaqul
🔰 راههای فریب شیطان
______________________
🔻به تعبیر قرآن #شیطان از #چهار_جهت برای فریب انسان تلاش میکند: پشت، پیشرو، راست و چپ
🔻امّا مقصود چیست؟
🔻قبل توضیح مطلب به این مثال توجه کنید:
فردی میخواهد صدقهای بدهد، شیطان به او میگوید اگر این همه ببخشی، آینده فقیر خواهی شد؛ یا آنکه با تمسّک به گذشته فرد به او القاء میکند که تو این همه کمک کردهای دیگر چه نیازی است؟؛ یا آنکه با فضائل اخلاقی او را فریب میدهد؛ و یا آنکه با رذائل اخلاقی او را فریب میدهد.
🔻 شیطان به ترتیب از پیش رو، پشت سر، از سمت راست و در نهایت از سمت چپ برای فریب او تلاش میکند.
🔻 آنچه بیان شد تنها یک مثال است و برای #فریب شیطان #مصادیق بیشماری وجود دارد که با توجه به جایگاه و سن و سال و جنسیت افراد متفاوت میشود.
🔻 به نظر میرسد #ترتیب ذکرشده در آیه درجه اهمیت هر یک از این زمینهها برای فریب را بیان میکند؛ لذا فریب توسط #آرزوها و یا احتمالاتی چون فقر در آینده، بالاترین ضریب در فریب شیطان را دارد و بعد از آن بهرهگرفتن از #گذشته فرد مانند سختیها، نیکیها، و جایگاه نیاکان قرار میگیرد و بعد از آن فریب از طریق #عجب و مانند آن از طریق اعمال خیر، و در نهایت فریب از طریق #رذائل و گناهانی که فرد به گناهبودن آنها معترف است، اما چون در شهوات غرق شده یا امیال او در کنترل او نیستند به راحتی فریبخورده، مرتکب گناه میشود.
🔻 خداوند کریم میفرماید:
💠 ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ ۖ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ
💠 سپس از پیش رو و از پشت سر، و از طرف راست و از طرف چپ آنها، به سراغشان میروم؛ و بیشتر آنها را شکرگزار نخواهی یافت!»
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#علامه_طباطبائی
#در_محضر_قرآن
🆔 @hayatemaqul
🔰سهبهشت و سهجهنّم: مراتب بهشت و جهنّم
✍ اصغر آقائی
_______________________
🔻 بزرگانی چون #امام_خمینی معتقدند هر یک از بهشت و جهنّم سه مرتبه دارد: ۱) بهشت و جهنّم افعال، ۲) بهشت و جهنّم صفات، ۳) بهشت و جهنّم ذات.
✔️ بهشت و جهنّم افعال: محلّ بروز و ظهور باطن اعمال افراد در برزخ و قیامت است.
✔️ بهشت و جهنّم صفات: محلّ بروز و ظهور صفات و ملکاتی است که فرد به دلیل استمرار افعال نیک یا شرّ، در خود ایجاد کرده است.
✔️ بهشت و جهنّم ذات: محلّ بروز و ظهور ذواتی است که ذات آنان یا با توحید یا با کفر عجین شده است و غیر آن را بر نمیتابند.
🔻 هر یک از این #سه_مرتبه، از قبلی شدیدتر است؛ لذا اکثر انسانها که به دلایل مختلفی اعمال نیک انجام میدهند وارد بهشت و جهنّم افعال میشوند، و کسانی که آگاهانه در مسیر #سلوک_توحیدی قرار میگیرند، وارد بهشت و جهنّم صفاتی میشوند، و برخی نیز که به لقاءالله و #توحید_ذاتی رسیدهاند وارد بهشت شده، و گروه مقابل آنان نیز در جهنّم ذاتی خواهند بود.
🔻افرادی که وارد هر یک از این مراتب میشوند، نسبت به مرحله قبلی کمتر است؛ مثلا کسانی که وارد بهشت ذاتی میشوند و خطاب "وَ ادْخُلِی جَنَّتِی" شامل آنان میشوند بسیار معدودند.
🔻 #معیار بنیادین ورود در بهشت ایمان است که با #ولایت اینهمانی در مصداق دارد، بنابراین چون ولایت از مراتب #ولایت_باطنی تا #ولایت_ظاهری را در بر میگیرد؛ ایمان نیز همین مراتب را دارد.
🔻 #کلیدواژه ورود در ولایت، و به تبع آن ورود در ایمان، #تسلیم در برابر حقّی است که توسط یکی از دو #حجّت باطنی -یعنی عقل- یا حجّت ظاهری -یعنی پیامبر و امام- برای فرد اثبات شده است.
🔻 بنابراین تمام انسانها، اگر #عنادِ با حق، ذاتیِ آنان نشده بلکه #تسلیم در برابر حق ذاتیِ آنان باشد، و از طرف دیگر عمل خویش را نیز همراه و موافق این تسلیم، صالح کنند، اینان در نهایت، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، در کمترین فرض آن، وارد بهشت افعال خواهند شد؛ به شرط آنکه هیچگاه هیچ حق آشکارشدهای را #آگاهانه انکار نکنند؛ و بر تسلیم و عمل صالح خویش استمرار داشته باشند؛ هرچند ممکن است دچار خطاهای موقّتی نیز بشوند.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله:
🔆 إنّ لِرَبِّكُم في أيّامِ دَهرِكُم نَفَحاتٍ، فَتَعَرَّضُوا لَهُ لَعَلَّهُ أن يُصِيبَكُم نَفحَةٌ مِنها فلا تَشقَونَ بَعدَها أبداً
🔆 همانا از سوى پروردگار شما در طول عمرتان نسيمهايى مىوزد، پس خود را در معرض آنها قرار دهيد، باشد كه نسيمى از آن نفحات به شما بوزد و زان پس هرگز به شقاوت نيفتيد.
🌸🌸🌸🌸
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْاِمَامُ الرَّئوُف
🌸🌸🌸🌸
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#ضامن_آهو
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 امیرالمؤمنین علیهالسلام:
✔️ نِسیانُ المَوتِ صُداءُ القُلوب
از یادبردن مرگ، در اثر زنگارگرفتن دلها است.
✔️ النَّاسُ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا!
مردم در خوابند، همین که مُردند بیدار میشوند.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#مرگ
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♧ #فِيهِ_ذِكْرُكُمْ
♧ #یاد_شما_در_قرآن_است
... رهایشان کن تا در آرزوها غرق شوند.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#هر_روز_با_قرآن
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♧ #فِيهِ_ذِكْرُكُمْ
♧ #یاد_شما_در_قرآن_است
... استقامت در راه ایمان و نزول ملائکه
┄┅┅❀💠❀┅┅┄
#حیات_معقول
#هر_روز_با_قرآن
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
#درجات_ایمان
#مدارا
🔰 امام صادق علیهالسلام:
💠 إنّ الإيمانَ عَشْرُ دَرَجاتٍ بِمَنزِلَةِ السُلَّمِ، يُصْعَدُ مِنهُ مِرْقاةً بَعدَ مِرْقاةٍ، فلا يَقُولَنَّ صاحبُ الاثنَينِ لِصاحِبِ الواحدِ: لَستَ على شَيءٍ، حتّى يَنْتهيَ إلَى العاشِرِ. فلا تُسْقِطْ مَن هُو دُونَكَ فيُسْقِطَكَ مَن هُو فَوقَكَ ، وإذا رأيتَ مَن هُو أسْفَلُ مِنكَ بدرجةٍ فارْفَعْهُ إليكَ برِفْقٍ ، ولا تَحْمِلَنَّ علَيهِ ما لا يُطيقُ فَتَكْسِرَهُ ، فإنّ مَن كَسَرَ مؤمنا فعلَيهِ جَبْرُهُ.
🌀 ايمان، مانند نردبانى است كه ده پله دارد و پلههاى آن يكى پس از ديگرى پيموده مىشود. پس كسى كه در پله دوم است نبايد به آن كه در پله اول است بگويد تو چيزى نيستى، تا برسد به آن كه در پله دهم است (او هم نبايد به پايينتر خود چنين سخنى بگويد). آن را كه در پله پايينتر از تو قرار دارد نينداز كه بالاتر از تو نيز تو را مىاندازد. اگر ديدى كسى يك پله از تو پايينتر است با مهربانى و ملايمت او را به طرف خود بالاكشان و فراتر از توانش بارى به دوش او مگذار كه او را مىشكنى. و هر كس مؤمنى را بشكند بايد شكستگى او را جبران كند.
🔻Certainly faith is ten levels, like the rungs of a ladder, where each rung is climbed one after the other. The one on the second rung cannot say to the one on the first: 'You are nothing' until he completes the ten. Therefore do not knock the one below you down, lest the one above you knocks you down. And when you see one below you in rank, lift him up to your level with gentleness. And do not burden him with that which he cannot bear lest you break him, for verily one who breaks a believer must put him back together again.
🔹 Certainly: یقیناً
🔹 faith: ایمان
🔹 ladder: نردبان
🔹 gentleness: ملاطفت
🔹 burden: بارکردن
🔹 bear: تحمّلکردن
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
خدایا چه نسبتی بین حادثهی پیشآمده برای خادم امام رضا علیه السلام و شب میلاد این امام رئوف وجود داره؟!🥺🥺🥺
ان شاءالله امام رئوف کمک کنه
برای سلامتی رئیس جمهور محترم و همراهان دعا کنیم
🔰 ضرورت اصلاح اجتماعی در قرآن (۱)
✍ اصغر آقائی
______________________
🔻#تغییر_نگرش و دید افراد بر اثر عوامل متعدّدی چون محیط اجتماعی، مورد تأکید قرآن است.
🔻هرچند محیط، عاملِ جبری این تغییرها نیست؛ امّا تأثیر زیادی در آن دارد.
🔻یکی از عوامل تغییر نگرشها، #محیط گناهآلود است. استمرار و اصرار بر گناه فرد را به جایی میکشاند که #پاکدامنی را #جرم به حساب میآورد.
🔻قوم مخالف #لوط در جواب استدلالها و سخنان منطقی او که جز دعوت به توحید و پاکدامنی نبود، تنها یک جمله بود: لوط و پیروانش را از آبادی اخراج کنید؛ آنان قومی هستند که از عرف جامعه و عملی که عموم مردم آن را پذیرفتهاند، کنارهگیری میکنند: «فَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَن قَالُوا أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ مِّن قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ» (نمل/۵۶)
🔻این آیه به خوبی روشن میسازد، مردم جامعه آن شهر و آبادی، چنان در منکر و گناهی که در آن رواج یافته بود، غرق شده بودند که نه تنها توانِ شنیدن و تحلیل سخنان لوط و پیروان وی را نداشتند، بلکه از هر اقدامی برای جلوگیری از تبلیغ آنان دست بر نمیداشتند تا جایی که به فکر تبعید و اخراج آنان بودند.
🔻پس یکی از #بایستههای اصلاح فردی، اصلاح اجتماعی است.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#اصلاحطلبی
🆔 @hayatemaqul